|
|
نياموختهايم را موزهداري دانش
(پاياني بخش) فرهنگي توسعه و موزه همايش برگزاري بهبهانه در موزهها جايگاه بررسي با گزارش ، اين نخست بخش در عوامل مهمترين از كه رسيديم نكته اين به فرهنگي توسعه موزههاست از مردم استقبال عدم بستر ، اين در بازدارنده موزهها عملكرد در نارساييها پارهاي وجود در ريشه كه بهشتي ، سيدمحمد برنامههاي و نظرات زمينه ، اين در.دارد قشرهاي انتقادات و ديدگاهها و فرهنگي ميراث سازمان رئيس پاياني ، بخش در.كرديم منعكس نيز را بازديدكننده گوناگون .ميخوانيد را گزارش ادامه موزهها از ديدار فرهنگ شكلگيري عدم علل موزهها مديران موزه رئيس قندگر ، جواد ميكنند؟ ارزيابي چگونه را سابقه موزهها ، اداره امور در سال كه 27 شرقي آذربايجان موزه از بعد موزه اين اينكه به اشاره با دارد ، اجرايي :ميگويد ميشود ، محسوب كشور مهم موزه دومين ايران ، ملي اروپايي كشورهاي از را موزهداري علم ما چون من ، نظر به" در مختلف جنبههاي از دانش اين هنوز گرفتهايم ، فرا چه با و افرادي چه اينكه و است جانيفتاده ما فرهنگ بايد چگونه و كنيم انتخاب موزهها در بايد را ويژگيهايي مورد كمتر كه است مهمي نكات دهيم ، مستمر آموزش را آنها معرفي براي آموزشي فيلمهاي تهيه وي.ميباشد توجه از را دانشگاهها و مدارس در آنها نمايش و آثارموزهها دانشجويان و دانشآموزان جذب براي مثبت فعاليتهاي جمله كشور فرهنگي ميراث با آنها كردن آشنا و موزهها به .ميداند بنياد به وابسته پول ، تماشاگه موزه مدير اندامي ، پريسا :ميگويد زمينه اين در اسلامي انقلاب جانبازان و مستضعفان كمك ابزار يك عنوان به را موزهها بايد پرورش و آموزش كم خيلي.دهد قرار توجه مورد درسي كتب كنار در آموزشي دانشآموزان اينكه براي و آگاهي با مدارس كه ميآيد پيش آورند ، بدست تاريخي دوره يك مورد در جامعي و كامل اطلاعات .كنند مراجعه موزه به آستان به وابسته ملك ملي موزه سرپرست مهديزاده ، مصطفي به مردم مراجعه ميزان اينكه به اشاره با نيز رضوي قدس از ديدار فرهنگ و دارد قرار پاييني بسيار سطح در موزهها :ميگويد است ، نيافته توجهي قابل جايگاه هنوز موزهها بابت ميكنيم دريافت كنندگان مراجعه از مختصري ورودي ما" هزينههاي آن برابر در كه حالي در تومان ، نفر ، 200 هر يعني ميكنيم پرداخت كننده بازديد هر براي توجهي قابل هزينههاي چون است طبيعي اين البته.تومان هزار حدود 10 به ما مردم كه است اين هدفبالاست فرهنگي كارهاي .كنند عادت موزهها از ديدار جمله از مناسب تفريحهاي مطبوعات بويژه گروهي رسانههاي طريق از نيز عادت اين معرفي به را صفحهاي ما مطبوعات اگر.آيد بوجود ميتواند با آشنايي ضرورت به نيز مردم شايد دهند ، اختصاص موزهها ".كنند توجه بيشتر خود گذشتگان از بجامانده آثار و هنر موزهها مشكلات مشكلات و نارساييها به موزهها از مردم استقبال عدم نمود خدمات ارائه نحوه و نوع در كه برميگردد موزهها .مييابد اينباره در شرقي آذربايجان موزه مدير قندگر ، جواد نميتوانيم ما چون بودجه ، كمبود مشكل از بعد":ميگويد دچار نظر اين از كنيم ، استخدام را موزه نياز مورد نيروي اما كنيم داير ميخواهيم را موزه يعني.ميشويم مساله نكته.نميدهد را كار اين اجازه ما ، كاركنان اندك تعداد انتظامي نيروي سوي از بايد كه است موزهها حفاظت ديگر ، در بخش اين وجود قبل ، از چون كه حالي در.شود تضمين از استفاده براي ما دست نشده ، پيشبيني سازماني ساختار ".است بسته نيرو اين ارزيابي از پس ما":ميگويد نيز آموزش بخش كارشناس يك براي موزهها ، راهنمايان و موزهداران آموزشي نيازهاي بهرحال اماميكنيم برنامهريزي زمينهها اين در آنها ".است ساز مساله برنامهها ، پيشبرد در هميشه اداري موانع استخدام و كارگيري به هنگام":ميافزايد همچنين وي به بايد شغلشان به آنها علاقهمندي موزهها ، كاركنان افراد اينكه.گيرد قرار توجه مورد انتخاب ملاك يك عنوان قابل گيرند ، قرار سازماني پستهاي در استخدام براي تنها الشعاع تحت را كاركنان كارآيي نيز بعدها و.نيست قبول .ميدهد قرار عالي تحصيلات بايد شده جذب افراد كه است اين ديگر نكته ميشدند ، موزهها جذب كه افرادي اين ، از پيش.باشند داشته داشتن حاضر ، حال در اما بودند ديپلم سطح در بيشتر گرفته قرار افراد جذب و انتخاب ملاك بيشتر عالي تحصيلات ".است و مردم با تماس مقدم خط در را خود كه موزه يك راهنماي كه نارساييهايي و مسايل درباره ميداند ، موزهها مشكلات ميشود ، مردم و موزهها بين مناسب ارتباط عدم باعث و داريم جدي ضعف تبليغات ، نظر از ما "اولا":ميگويد مساله.نميشود تبليغ موزهها مورد در بايد ، كه آنگونه معنا اين به.برميگردد راهنماها كاري مشكلات به بعدي ، خيلي ما براي انگليسي زبان بخصوص خارجي ، زبان فراگيري كه صورت زمينه اين در كه حركتهايي تاكنون ولي است لازم .است نرسيده نتيجه به گرفته فعاليت نوع متناسب راهنماها كه معتقدم من كلي طور به .شوند برخوردار نياز مورد آموزشهاي از بايد موزههايشان فعاليت باستان ايران موزه در كه راهنمايي مثال براي .باشد داشته اطلاعات شناس باستان يك حد در بايد ميكند و نكردهايم دنبال را آموزشهايي چنين امروز تا ما ولي كار شناسي مردم موزه در كه راهنمايي به نشده تاكنون يا آموزش شهرستانها در شناس مردم كارشناسان كمك با ميكند اين.فراگيرد را شناسي مردم مناسب روشهاي تا شود داده ".ميدهد تشكيل را موزهها ريشهاي مشكلات واقع در مسايل موزهها گسترش ضرورت در موزهها اندك شمار مردم ، و موزهها سرد رابطه كنار در بستر در ديگري مفقوده حلقه شهرستانها در بويژه كشور كل هنگام كه گونهاي به ميآيد ، شمار به كشور فرهنگي توسعه موزه چند و باستان ايران موزه بيشتر موزهها از صحبت .ميشود تداعي ذهن در تهران در ديگر معروف ايجاد براي توجهي قابل بالقوه امكانات كه حالي در از اينرو از.دارد وجود مدرن تجهيزات با جديد موزههاي مورد در كشور فرهنگي ميراث سازمان رئيس بهشتي ، محمد سيد كشور مستعد نقاط در موزه ايجاد براي سازمان برنامههاي .ميپرسيم پايينترين ما اگر":ميگويد پرسش اين به پاسخ در وي نظر در موزهها تعداد مورد در را دنيا استانداردهاي موزه يك نفر ، هزار هر 100 ازاي به كه است لازم بگيريم ، داشته كشور در موزه بايد 600 ما يعني.باشد داشته وجود اختيار در كه موزههايي تعداد حاضر ، حال در اما.باشيم نهادها ديگر موزههاي اضافه به است ، فرهنگي ميراث سازمان ميكنيد مشاهده.ميباشد موزه مجموع 120 در سازمانها ، و .داريم زيادي فاصله فوق ، استانداردهاي با ترتيب ، اين به تا گيرد قرار ما اختيار در امكاناتي كه اميدواريم بهرحال برنامه و طرح ما.دهيم توسعه را موزهها تعداد بتوانيم قرار ما اختيار در امكانات و منابع بايد فقط داريم ، ".آيد فراهم برنامهها اين تحقق امكان تا بگيرد اينكه به اشاره با نيز آذربايجان موزه مدير قندگر ، جواد شناسي باستان سنگين موزههاي ايجاد كشش شهرستانها بعضي لازم مطالعات زمينه اين در بايد":ميگويد ندارند ، را شهري هر فرهنگ و جمعيت درخور كه موزههايي تا شود انجام البته.شود ايجاد آنجا در دارد ، جذابيت آنها براي و است است زياد شهرستانها در موزه ايجاد براي بالقوه امكانات را مناسب افراد و كنيم خرج پول بتوانيم كه صورتي در اما ".بسازيم موزه ميتوانيم نماييم ، جذب تعداد چون":ميگويد زمينه اين در نيز موزهدار يك اين در نيز تبليغ ميزان و است كم شهرستانها در موزهها نسبت كمي بسيار شناخت مردم ميباشد ، تهران از كمتر زمينه در تبليغ براي جا بهترين من نظر به.دارند موزهها به در مطالبي آنها در بايد كه است درسي كتابهاي زمينه ، اين درس عنوان به آنها جايگاه تبيين و موزهها معرفي مورد ".شود گنجانده تبليغات نقش سياحتي و علمي آموزشي ، گوناگون نقشهاي تبليغ و معرفي همچنين و صداوسيما بويژه گروهي رسانههاي سوي از موزهها بيگانگي مساله مدارس ، تفريحي و علمي -آموزشي برنامههاي .ميكند حل توجهي قابل حد تا را موزهها با مردم من":ميگويد اينباره در موزهداري ، متخصص كارشناس يك و موزهها جايگاه مورد در مناسب تبليغ كمبود ميكنم فكر .دارد موزهها با مردم بيگانگي در مهمي سهم آنها ، معرفي در ميتوانند صداوسيما بويژه گروهي رسانههاي كه حالي در وروديه من ، نظر به البته.باشند فعال خيلي زمينه اين كه ميدهد ترجيح نفره خانواده 65 يك چون بالاست موزهها ".برود پارك به موزه جاي به نميتوان را دانشآموزان اگر":ميكند پيشنهاد همچنين وي مثل موزهها وسايل برخي ميتوان ولي كشاند موزهها به به را ابزارها برخي بدل يا شناسي مردم موزه محلي لباسهاي حتي و دانشآموزان واقع در ترتيب اين به.برد آنها ميان .ميشوند موزهها از ديدار به تشويق خانوادههايشان مطبوعات و صداوسيما پرورش ، و آموزش نظام بهرحال اصولي نقش موزهها تبليغ و معرفي زمينه در ميتوانند ".كنند ايفا موزه ، اين در براينكه تاكيد با نيز آذربايجان موزه مدير همه با":ميگويد راهنما ، هم و دارد وجود "بروشور" هم موزه از بازديد براي مدارس وقتي كه است اين مهم اينها آمادگي راهنماها و موزه مسئول ميكنند ، آمادگي اعلام اينگونه در حداقل بايد آنها كه حالي در.ندارند را لازم ".كنند كسب را نياز مورد اطلاعات قبل ، از موارد ، در موزهها كه پرسش اين به پاسخ در ملك ملي موزه سرپرست :ميگويد دارند ، تبليغي برنامههاي چه خود معرفي جهت ما كشور در كتاب و پوستر چاپ شكل به تبليغات ميدانيد" در نميتوان بودجه كمبود علت به و ميشود تمام گران خيلي دولتمردان ميكنم فكر من.كرد زيادي فعاليت زمينه اين اگر كه باشند داشته نكته اين به بيشتري توجه بايد قرار مردم اختيار در هنري و تاريخي فرهنگي ، آثار بخواهيم بيشتري يارانههاي و بالاتر خيلي امكانات از بايد گيرد حال در معمولي بروشور يك چاپ مثال برايشوند برخوردار اين كه حالي در.دارد هزينه تومان ميليون از 2 بيش حاضر مورد در يا و داد مردم به رايگان به بايد را بروشورها ميافتد اتفاق فرهنگي مجموعه يك در كه نيز ديگري مسايل و موزه برق هزينه نمونه ، براياست همينگونه نيز ".است تومان ميليون از 2 بيش ماه در ما كتابخانه چگونه ما هزينهها ، اين با كنيد حساب شما":ميافزايد وي و دولت.بپردازيم هزينهاي هم تبليغ براي ميتوانيم استثناهايي فرهنگي مكانهاي مورد در بايد محترم مسئولين درآمدي مكانها اين "اصولا اينكه به توجه با و شوند قايل هزينههاي تعيين براي پايين تعرفههايخيلي ندارند ، هم حاضر ، حال در.كنند تعيين ضروري ، موارد ديگر و برق و آب ".است شده تحميل فرهنگي مراكز بر سرسامآوري هزينههاي ايكوم سال در كه موزههاست بينالمللي شوراي معناي به "ايكوم" و شد تاسيس امريكايي شهروند يك پيشنهاد به بنا 1346 .ميگذرد سازمان اين فعاليت از سال حدود 52 اكنون شده تعريف چنين سازمان اين ايكوم ، اساسنامه يك ماده در و موزهها از متشكل است دولتي غير سازماني ايكوم":است موزهشناسي منافع اشاعه براي كه موزه حرفهاي كاركنان ".است شده ايجاد و تشويق -از1 عبارتند ايكوم اصلي وظايف و كلان اهداف بخشيدن تعالي -موزهها 2 حرفهاي اداره و توسعه از حمايت -توسعه 3 و مردم خدمت در موزهها كاركرد و شناخت به در هم و موزهها بين هم طرفه دو مشاورههاي و همكاري حرفهاي كاركنان اهداف پيشبرد از دفاع -كاركنان 4 ميان . شناسي موزه دانش رواج و توسعه و موزهها نگاه يك با بايد ما اينكه بر تاكيد با جواهري محمدرضا بپردازيم ، موزههايمان توسعه امر به بعدي ، تك نگاه نه ملي ايكوم بينالمللي سازمان در عضويت منافع مورد در از ميتوانند عضويت كارت داشتن با ايكوم اعضاي":ميگويد ديدارها برخي كه باشند داشته بازديد جهان موزههاي تمام مرتب طور به كه ايكوم خبرنامههاي.است همراه تخفيف با اخبار كليه جريان در را آنها ميشود ، فرستاده اعضا براي براي اعضا از و ميدهد قرار جهان در موزهها به مربوط براي كه استثنايي.ميشود دعوت نيز همايشها در شركت كه است اين دارد ، وجود ايكوم بينالمللي سازمان در عضويت در تجارتي و انتفاعي صورت به كه موءسسههايي يا افراد ".ميشوند حذف برخوردارند موزهداري ، و موزه حوزه عنوان به كشور هر در كه هستند تشكيلاتي ملي ، كميتههاي حاضر حال در و ميكند عمل ايكوم بينالمللي سازمان ارگان .شدهاند ملي كميته داراي كشورها از بسياري در ما متاسفانه":ميافزايد زمينه اين در جواهري محمدرضا با فرهنگي ميراث سازمان اما نداريم ملي كميته هنوز ايران در ملي كميته ايجاد براي را تلاشهايي يونسكو همكاري همايش ، اين پايان با همزمان كه كردهاند آغاز كشورمان كميته و ايكوم طريق از ما.شود تاسيس ايران در ملي كميته فرهنگي ميراث معرفي به ميتوانيم آسانتر خيلي ملي مجموعه و موزهها جهاني شبكه به و بپردازيم كشورمان برقرار ارتباط آنها با و شويم وصل جهان دوستان فرهنگ ".كنيم كيهاني معصومه |
|