صهيونيسم و يهود زرسالاران
(1)شريف قدس سالروز رسيدن فرا مناسبت به
يهود دولت پيشينه درباره شهبازي عبدالله استاد با گفتگو
صهيونيسم و
تفكر شكلگيري چگونگي و پيشينه درباره :جستارگشايي
و رسيده تاليف به متعددي آثار غرب در گرچه صهيونيستي
است ، شده فراهم زمينه اين در فراواني نوشتههاي و سخنان
از دهه دو به قريب گذشت عليرغم و كشور داخل در اما
نوع اين از دقيق شناختي بتواند ، كه اثري هنوز انقلاب ،
.است نشده تدوين و تهيه دهد ، دست به تفكر
"سياسي پژوهشهاي و مطالعات دفتر"سوي از قبل ، چندي اما
به "بريتانيا استعمار و پارسي و يهودي زرسالاران" كتاب
گفته به كه رسيد چاپ به مجلد دو در شهبازي عبدالله كوشش
زودي به نيز آن پنجم تا سوم جلدهاي است قرار نويسنده
تاريخ منابع مهمترين از بايد را كتاب اين يابد ، انتشار
تاريخي آثار طبقهبندي در و آورد حساب به معاصر و عمومي
.بخشيد اعتنا درخور جايگاهي آن به
تفكر شكلگيري پيشينه درباره خصوص به كتاب اين در
آن تبديل و يهود آئين از آن انتزاع ادامه در و صهيونيستي
و بديع تازه نكات پيچيده ، و مخوف تشكلي و ساختار به
با گفتگويي قدس ، روز با همزمان.ميشود يافت خواندني
توجه كه دادهايم انجام موضوع همين در شهبازي عبدالله
.مينماييم جلب آن به را گرامي خوانندگان شما
معارف گروه
"اصولا.كنيم آغاز "صهيونيسم" منشاء از را بحث *
يهوديت با رابطهاي چه و گرفته نشات كجا از صهيونيسم
دارد؟
ايدئولوژي به صهيونيسم معاصر ، سياسي فرهنگ در:شهبازي
اواخر در كه ميشود اطلاق يهود نژادپرستي يا ناسيوناليسم
به هرتزل تئودور سنتي طور به و يافت شهرت نوزدهم قرن
از مفهوم اين.ميشود شناخته آن بنيانگذار عنوان
.بيتالمقدس در است تپهاي نام كه شده گرفته "صهيون"واژه
آن براي متعددي معاني.نيست روشن واژه اين معناي
.غيره و جاري آب قلعه ، خشك ، زمين صخره ، مانند برشمردهاند
شهر نام با مترادف يهود قوم كهن تاريخنگاري در نام اين
.است رفته كار به بيتالمقدس
به يهودي روزنامهنگار يك بار اولين را "صهيونيسم" تركيب
ارجاع براي كاربرد به آوريل 1890 در برنبائوم ناتان نام
ساكن يهوديان ميان در ميلادي دهه 1880 از كه موجي به
يهوديان بازگشت شعار با بود شده ايجاد اروپا شرق و روسيه
روزنامهنگار يك سپس.(فلسطين سرزمين)"اسرائيل ارض" به
كه "زيو بنجامين" نام به شد پيدا مجارستان متولد يهودي
سال در هرتزل آقاي ايناست معروف هرتزل تئودور نام با
هرتزل كتاب "يهود دولت"نام به نوشت كتابي پاريس در 1895
ساكن يهودي متنفذ و ثروتمند بسيار كانونهاي حمايت با
كشورها همه در سرعت به آمريكا متحده ايالات و اروپا
جنبش بنيانگذار"عنوان به نيز هرتزل خود و شد معروف
(اوت 1897 29)بعد ماه هيجده.يافت فراوان شهرت "صهيونيستي
.شد تشكيل بال شهر در صهيونيستي كنگره اولين
و فرهنگها تمامي در بيش و كم كه است آشنايي داستان اين
بخواهيم اگرميشود عنوان صهيونيسم منشا درباره منابع
بيراهه به "قطعا بشناسيم فوق داستان با را صهيونيسم منشا
و كننده منحرف پيام سه حاوي رسمي تاريخچه اين.رفتهايم
در "اولا صهيونيسم كه ميگويد ما به:است غلط بسيار
;شد ايجاد پيش ، قرن يك حدود يعني نوزدهم ، قرن اواخر
اروپا ، شرق يهوديان آوارگي موج ايدئولوژيك بيان "ثانيا
مانند "ثالثا:بود انگيخته ، خود و طبيعي جريان يك يعني
و نوزدهم قرن اواخر ايدئولوژيك جريانهاي از بسياري
بنيانگذاران و بود روشنفكري جريان يك بيستم ، قرن اوايل
آقاي مانند قلم ، و انديشه اصحاب و روزنامهنگاران آن
.بودند هرتزل ،
بود نماد يك تنها هرتزل.نيست صحيح موارد اين از يك هيچ
دولت"انديشه.بود شده آغاز قبل مدتها از كه حركتي براي
بهوسيله ميلادي هفدهم قرن از و نبود جديدي حرف او "يهود
براي آنها مسيحي شركاي و وابستگان و يهودي زرسالاران
هرتزل ، از قبل.ميشد مطرح گاه به گاه منافعشان تامين
از بعضي و يهوديان نوزدهم ، و هيجدهم و هفدهم قرون در
در يهود دولت تاسيس مضمون با جزوههايي پروتستانها
روشنفكري حركت يك نيز صهيونيسم.بودند كرده منتشر فلسطين
و حاميان و طراحان كه بود هدفمند سياسي موج يك بلكه نبود
بودند يهودي ثروتمند بسيار خاندانهاي آن سرمايهگذاران
.بود خورده گره بريتانيا استعمار اهداف با آنها اهداف و
پالمرستون لرد رياست دوران در هرتزل ، تولد از قبل سالها
سلطنت دوران با است مقارن كه بريتانيا ديپلماسي بر
سال از ايران ، در آقاسي حاجميرزا صدارت و قاجار محمدشاه
رخ فلسطين و سوريه منطقه در مشكوكي حوادث ميلادي 1839
سرزمين اشغال براي بريتانيا استعمار شديد تحرك و داد
(مه 1948)بعد سال يكصد كه است حركت همين و شد آغاز فلسطين
سال در كه كنيم توجه.انجاميد اسرائيل دولت تاسيس به
برخي هرتزل ، كتاب انتشار از قبل سال يعني 55 1840 ،
در پالمرستون اقدامات هدف آلماني و فرانسوي روزنامههاي
فلسطين در "يهودي جمهوري"يك ايجاد را خاورميانه منطقه
.گرفت جدي را هرتزل آقاي نبايد بنابراينكردند عنوان
معيني كانونهاي "صهيونيسم" واقعي رهبران و بنيانگذاران
پيش مدتها از كه بود مرموزي حركت از بخشي اين و بودند
نوزدهم قرن در بريتانيا استعماري مطامع با و شده آغاز
.داشت تنگاتنگ پيوند
و نوزدهم قرن اول نيمه در را صهيونيسم منشاء شما يعني*
بريتانيا استعمار با يهودي اليگارشي پيوند از ناشي
ميدانيد؟
نميتوان را هرتزل كه دهم نشان خواستم:شهبازي
اين و دانست "جديد صهيونيسم" حتي و "صهيونيسم بنيانگذار"
الگوسازي همان تكرار واقع در صهيونيسم تاريخ به نگاه نوع
داده رواج معيني اهداف با يهودي اليگارشي كه است تاريخي
بايد بشناسيم را صهيونيسم واقعي مبداء بخواهيم اگر.است
و برويم يهودي اساطير و يهود قوم باستان تاريخ سراغ به
ايدئولوژي عنوان به را صهيونيسم كه است جستجو اين در
...شناخت خواهيم "يهودي اليگارشي"
كه ميدانيد.است مناقشه مورد "يهود قوم" مفهوم البته*
وجود منكر "اصولا كستلر مانند يهودي دگرانديشان برخي
.قوماند يك عنوان به يهوديت
بحثهاي مورد "يهود قوم" مفهوم.است درست كاملا:شهبازي
وجود باره اين در متضادي نظريات و گرفته قرار فراوان
قوم منكر كستلر ، و پولياكف مانند محققين ، بعضي.دارد
ورود بر آنها البته.هستند نژادي پديده يك عنوان به يهود
مورد كه ميكنند تاكيد يهوديان صفوف به خزرها قومي عنصر
توضيح "زرسالاران" كتاب در باره اين در و نيست من قبول
گفت سخن "يهود قوم" نام به پديدهاي از ميتواندادهام
بر تاريخ طول در كه همگون بيش و كم مجموعهاي عنوان به
ساختار و قومي روانشناسي و دين و فرهنگ و تاريخ اساس
خلوص قومي هيچ در البته.است گرفته شكل مشترك سياسي
گرايشهاي يا گرايش ميتوان قطعا ولي.ندارد وجود نژادي
طول در مثلا.يافت قوم آن يا اين در نيز را نژادي غالب
تهاجم مورد هند قاره شبه سكنه مانند مردمي كمتر تاريخ
غالب گرايشهاي امر اين ولي.بودهاند غيربومي اقوام
معمولا و است نداده تغيير هندي اقوام در را نژادي
.شناخت ظاهريشان سيماي و چهره از را هنديها ميتوان
و است همينطور نيز اقوان ساير و اعراب اروپايي ، اقوام در
مختصات در هم دارد وجود قومي غالب گرايش يك بهرحال
هم يهوديان مورد در.فرهنگي و رواني مختصات در هم جسماني
مانند "يهوديشده" گروههاي برخي بجز ميكنم ، تصور
و هند سواحل ساكن يهوديان يا آفريقايي سياهپوست يهوديان
نژادي غالب گرايش بتوان شده ، يهودي ژاپنيهاي برخي حتي
تصور دنيا ، جاي همه در مردم ، از بسياري.كرد مشاهده را
ظاهري چهره طريق از را يهودي يك ميتوانند كه ميكنند
و دارد وجود يهودي از "قومي الگوي" يك بهرحال ، .بشناسند
ميناميم ، "يهود قوم" را آن كه است "قومي الگوي" همين
را "ايراني" نام به "قومي الگوي" يك كه همانطور
منشاء داراي ايرانيان ميدانيم كه حالي در ميشناسيم
مهم يهود قوم از نژادي مفهوم خلاصه ، .هستند متنوع نژادي
چه براساس مجموعه اين بدانيم كه است اين مهم نيست ،
ملي يا قومي واحد هويت يك صورت به و گرفته شكل عواملي
.است درآمده
قايل تفاوت بايد نيز "يهودي اليگارشي" و "يهود قوم" ميان
در كه است گروههايي آن يهودي اليگارشي از منظورمشد
بسيار ساختارهايي براساس يهود قوم طولاني تاريخ طول
دارند و داشته دست به را يهوديان راهبري منسجم و متمركز
آنها را يهوديان تاريخي سرنوشت و قومي هويت واقع در و
تاريخي سير و پديده اين شكلگيري ريشههاي.زدهاند رقم
تاريخ منابع ساير و پنجگانه اسفار در روشن طور به را آن
ميتوان است ، معروف "عتيق عهد" نام به كه يهوديان ، كهن
.ديد
آن آغاز و نيست محدود اخير قرن يك به صهيونيسم بنابراين ،
اين.است يهودي اساطير از بلكه هرتزل كتاب از نه نيز
تاثير نيز مسيحيان بر بلكه يهوديان بر فقط نه اساطير
صليبي جنگهاي دوران از صهيوني آرمانهاي.گذاشت فراوان
را مسيحيت جهاني دولت داعيه و خورد گره مسيحيت با شدت به
يك ايجاد به منجر مسيح ظهور كه ميشد گفته.كرد ايجاد
"اورشليم" يا بيتالمقدس مركزيت به مسيحي جهاني امپراتوري
فرقههاي مسيح ، ظهور در تسريع براي لذا ، .شد خواهد
،"سليمان معبد شهسواران" مانند شد ايجاد صليبي نظامي
كه فرقهها ، اين"توتوني شهسواران" و "جان سن شهسواران"
اروپايي دربار يك تابع يعني داشتند وطني جهان خصلت
مثلا ، .كردند ايفا اروپا تاريخ در مهمي نقش بعدها نبودند ،
و فلسطين از را "توتوني شهسواران" مسلمانان آنكه از پس
و صليبي ، جنگ ادامه براي آنها ريختند ، بيرون مديترانه
شمال به بالتيك ، درياي حاشيه كافر قبايل عليه بار اين
.است آلمان دولت تاريخ سرآغاز اين.كشيدند لشكر اروپا
پروسي قبايل غارت و عام قتل از پس فوق فرقه اعظم استاد
عنوان به لهستان پادشاه سوي از و داد تشكيل حكومتي
بعدها هسته اين.شد منصوب پروسي قبايل سرزمين گرانددوك
به سال 1870 در سرانجام و شد تبديل پروس پادشاهي به
.انجاميد آلمان كشور تاسيس
يك صهيون ، در مسيح سلطنت استقرار آرمان يا صهيونيسم ،
به و بسيج عوام تودههاي آن وسيله به كه بود قوي موتور
گرفته كار به اروپا اليگارشي و حكمرانان لشكر عنوان
مهمي بسيار نقش "مسيحي صهيونيسم" ترتيب اين به.ميشدند
.داشت جديد آمريكاي تاسيس در و غرب جديد تمدن پيدايش در
سرزمينهاي به اروپا از انساني عظيم تودههاي انتقال
وقت پادشاه زماني.نبود آساني كار آمريكا قاره دوردست
امروز كه را ، كانادا كنوني سرزمين از بخشي انگليس
درباري يك به دارد ، نام (نو اسكاتلند) "نوااسكاتيا"
با آقا اين.بخشيد الكساندر سرويليام نام به اسكاتلندي
كه كرد آغاز را وسيعي تلاش بريتانيا دربار حمايت
اسكاتلندي هر به.بكوچاند سرزمين اين به را اسكاتلنديها
به سال در پوند هزار و دربار به پول پوند هزار دو كه
"نوااسكاتيا" در زمين هكتار ميداد 6500 الكساندر ويليام
از و نكرد استقبال طرح اين از كسي معهذا ، .ميشد واگذار
.شدند مهاجرت به حاضر تنها 85نفر سال 1631 تا سال 1621
ميشد ايجاد ديني و معنوي قوي انگيزههاي بايد بنابراين ،
.بگيرد خود به انبوه شكل مهاجرت اين تا
پرچم با آمريكا قاره در كلنيها اولين كه بود چنين
كه كمپانيهايي پشت در.شدند ايجاد صهيونيستي آرمانهاي
بودند مدعي و ميدادند سازمان را مهاجرتها اين
است ، صهيوني كلنيهاي ايجاد هدفشان و ديني انگيزهشان
از را واقعي سود كه داشتند قرار سياسي و مالي كانونهاي
لندن و آمستردام صرافان اين.ميبردند موج اين ايجاد
انگيزه با البته را ، مهاجرتها اين سرمايه كه بودند
.ميكردند تامين كلان ، سودهاي
دارد ادامه
|