فصول تمام براي مردي
نغمه
بسيار آرامش و كم غوغاي
سهراب شعرهاي گزيده و تحليل
سپهري
ادبي نقد روشهاي و مباني
تالار در آوازي موسيقي كنسرت
انديشه
فرهنگسراي در تار همنوازي
ارسباران
بهمن سيام تا پانزدهم از
فجر موسيقي بينالمللي جشنواره
ميشود برپا
فصول تمام براي مردي
ويوالدي آنتونيو آثار و زندگي به نگاهي
درگذشتش سالروز مناسبت به
آغاز موسيقي ميماند ، باز گفتن سخن از زبان كه هنگامي"
"ميشود
(هاينه هانريش)
اثر مورد در "هاينه هانريش" معروف گفته اين راستي به
.ميكند صدق ويوالدي فصل چهار زيباي و مشهور
پرندگان ، چهچهه لطيف ، و پسند همه اثر اين در ويوالدي
يك در كه را حشراتي وز وز و خوابآلود ميخوارگان زمزمه
ناشي برق و رعد ميكنند ، پرواز تابستاني گرم طولاني روز
طوفان و باد سهمگين صداي و يخها شدن شكسته و طوفان از
بيان مهارت و بخوبي اركستر همراهي و سازها زبان با را
.است كرده
بتوان موسيقيايي ، نوين معيارهاي گرفتن نظر در با شايد
اصوات توصيف در كه ضعفهايي وجود با اثر اين كه كرد ادعا
بهشمار توصيفي قطعات بارزترين از يكي دارد ، طبيعت
.ميرود
درزمانهاي هم آن بودن ، آهنگساز و كشيشي از آميزهاي
او و نبود غيرعادي كمي چيز ميزيست ، آن در ويوالدي كه
سرخ مو كشيش را او.بود همكشيش و موسيقيدان هم خود ،
.بود آتش شعلههاي سرخي به موهايش زيرا ميناميدند
و ميكرد غش اغلب و بود دچار صرع بيماري به اقبال ، برحسب
و ميشد معاف كليسا وظائف از بسياري از دليل همين به
اين زندگي اوايل از.كند موسيقي وقف را خود ميتوانست
.نيست دست در زيادي اطلاع ايتاليايي نوازنده و آهنگساز
و بود ونيز "ماركوس سان" كليساي در ويولن نوازنده پدرش
.ميداد ويولن نواختن تعليم وي به
و والا فرهنگي با ويوالدي كه پيداست چنين قرائن از
بسيار ويولونيست "كورلي" همانند و يافت پرورش گسترده
براي فراواني كنسرتوهاي ويوالدي.است بوده برجستهاي
آنها از بسياري از "باخ سباستيان يوهان" و نوشت ويولن
.كرد استفاده سازها ساير و ارگ براي
آثار آهنگساز يك مقام در ويوالدي موفقيت عوامل از يكي
ساز عنوان به ويولن گرفتن دربكار او مهارت توصيفي ،
.بود تكنوازي
كس هر كه گونه همان ويولن ، براي ويوالدي تحريرهاي
از مطمئنتر و استوارتر باشد ، داشته انتظار ميتواند
توسعه در او كوششهاي آن ، بر علاوه و است ديگران آثار
.است بوده چشمگير بسيار ساز ، اين امكانات بخشيدن
عاقبت كليسا ، مسئوليتهاي و وظائف از او متوالي غيبتهاي
كليسا بيمارستان در مافوقاش و او بين شديد برخورد موجب
او قدر كه ميكرد احساس و گرديد خاطر آزرده ويوالدي و شد
.نميدانند را
در آنجا در سال 1741 ژانويه در و كرد عزيمت وين به سپس
همين خاطر به را او اغلب كه ويوالدي فصل چهار قطعه.گذشت
ويوالدي آثار.داراست را خاصي محبوبيت ميشناسند ، اثر
قطعات و "سنفوني" و "اوراتوريو" چندين نيز و ويولن براي
.است بوده گذار تاثير ديگر آهنگسازان روي بر "قطعا آوازي
باخ و گرفتند ويوالدي از را تاثير بيشترين وباخ هندل
با اجرا براي و بازسازي را ويوالدي كنسرتوي چندين
.كرد تنظيم "ارگ" و "كلاوسن"
برنامههاي اغلب در ويوالدي آثار هم اخير سالهاي در
زيباي و جالب بسيار اجراي.ميشود اجرا جهان در كنسرت
هربرت" رهبري به برلن فيلارمونيك اركستر توسط فصل چهار
بزرگ رهبر اين عمر نهايي سالهاي در كه "كارايان فون
پاريس در كه فصل چهار مدرن باله نيز و شد انجام معاصر
ويوالدي آثار زيباي و جالب اجراهاي جمله از گرديد اجرا
.است
كرده سفر اروپا كشورهاي همه به بارها اينكه با "ويوالدي"
ولي كرد ، تصنيف آلماني شهري در را آثارش از برخي و بود
سرپرستي آنجا در كه گذشت "ونيز" در زندگيش سالهاي بيشتر
آن در بيسرپرست دختران كه داشت عهده به را بيمارستاني
.ميشدند بستري
جهان از ديده تنها و كشورش از دور ويوالدي كه هنگامي
از يكي در سادهاي بسيار مراسم برگزاري از پس فروبست ،
ديگر گورستان اين.شد سپرده خاك به وين شهر گورستانهاي
نيز گذشت در آنجا در ويوالدي كه خانهاي و ندارد وجود
محل آن در بود قرار كه شد جادهاي مسير و شد ويران بعدها
.شود ساخته
خدابندهلو فرخ:ترجمه
نغمه
بسيار آرامش و كم غوغاي
جان غوغاي *
سعيدي مليحه:آهنگساز *
مختاباد عبدالحسين:خواننده *
هنرمند بانوان ازجامعه حرفهاي موسيقيداني سعيدي ، مليحه
بلكه است ، نكرده اكتفا نواختن به تنها او.است ايران
هنرستان مديره و "نيريز" گروه سرپرست و مدرس و محقق
و سالم هنر به ارزندهاي خدمات و هست نيز موسيقي دخترانه
.است داده انجام بانوان جامعه در موسيقي زاياي
سيدعبدالحسين" با همراه كه است اثري دومين جان ، غوغاي
ساز تكنوازي يكي او ديگر اثر دو داده ، انتشار ،"مختاباد
.است جمشيدي فاضل صداي با وديگري قانون
و پرآرامش و غوغا كم است اثري نامش ، جان ، برخلاف غوغاي
قطعات.است ترك بيات و شور ، دشتي در آن فضاي و پرمتانت
يكديگر كنار در سنجيدگي با و اندازه به آوازي و سازي
كارهاي شنيدن از كه شنوندهاي تا گرفتهاند قرار
نوار آخر تا اول از رغبت و ميل با شده ، اشباع كليشهاي
بازيگران !دارد نگه روشن را صوت پخش دستگاه و بشنود را
تماشاگر بتواند كه است كسي خوب بازيگر كه ميگويند تئاتر
و وارد موسيقيدان مورد در تعريف نگهدارد ، اين سالن در را
.ميكند صدق نيز خوب
،(سعيدي مليحه آهنگ و شهريار شعر)"جواني" تصنيف در موسيقي
بر سادگي با ملوديهاكرده استفاده اشعار عروضي وزن از
"مختاباد" صداي ذاتي ملاحت و دارند انطباق اشعار مفاهيم
كمك اشعار اين غمگين و محزون هواي و حال رساندن به نيز
معنوي بيان خدمت در موسيقي تصنيف ، اين در.است كرده
.است نكرده تحميل را خود حضور و گرفته قرار اشعار
را نوار تمام روز ، رسم برخلاف "سعيدي" اينكه ديگر نكته
سازي قطعات اجراي با و نكرده لبالب و سرشار خود قطعات از
ني ، ساز تكنوازي جاي به حتي ميبود بهتر كه چند هر)
طنين خوش و مهجور سازي كه قانون باتكنوازي خالي فضاهاي
شيوه به ايران موسيقي بزرگان از تصانيفي و (ميشد پر است
زيباي بسيار تصنيفهاي.است كوشيده آنها بزرگداشت در خود
تصنيف نام جملهاند ، اين از"دام بسته" و"دل اي كن بس"
ولي است آمده "صياد دام" نام به نوار ، بروشور در دوم
بروشور در آثار اين شاعران و آهنگسازان نام كه اين عجيب
فقيد استاد از"دل اي كن بس" تصنيف ملودي است ، نيامده
.است"بختياري پژمان حسين" از آن كلام و "داود ني مرتضي"
كلام و "وزيري نقي علي" استاد از"دام بسته" تصنيف ملودي
در دقت ، اين كه داشت جااست"گلاب گل حسين دكتر" از آن
.ميرفت كار به بروشور نوشتن
در "شهريار" شعر از استفاده با كه"بهشتي مرغ" تصنيف
خانم قبلي آثار حدود و درحد آمده ، نوار دوم روي انتهاي
ظرافت و ميآيد صحنه اجراي درد به بيشتر و نيست "سعيدي"
به در حوصلگي كم از حاكي كه ندارد وجود آن در خاصي هنري
اين به لطمهاي آن نبودن كه درحالي.است نوار رساندن آخر
(صبا استاد از) ترك بيات مضراب چهار تنظيم.نميزد نوار
درحدي و است مليح و بديع لحن داراي شكستهسازي ، قطعه و
به نوار اين.باشد جوان هنرجويان سرمشق ميتواند كه است
جلد روي طراحي با كه است شهريار استاد ياد زنده ياد
براي انقلاب از بعد كه) سعيدي خانم عكس به منقش زيبايي
(ميشود كار نوار جلد روي بانويي عكس كه است بار اولين
آهنگسازان زمره از "سعيدي" خانم.است شده جلد روي نقاشي
جايگاه كه دارد را اين توانايي كه است زني ونوازندگان
چند نوازندگان با اگر او اركسترنمايد احراز را خود خاص
صدادهي مراتب به گردد آميخته ميشناسيم همه كه قبل دهه
كارش كيفيت بر و داد خواهد ارائه را مليحتري و قويتر
.افزود خواهد
مهدوي رضا
سهراب شعرهاي گزيده و تحليل
سپهري
بها650 /پايا:انتشارات /مقدادي بهرام دكتر:نويسنده
.تومان
شعرهاي همگي "سپهري سهراب شعرهاي گزيده و تحليل" كتاب در
تحولات سير شعري ، ارزش لحاظ از سپهري سهراب كتاب هشت
كتاب.است شده بررسيده شعري جوهره و شعري بلوغ و انديشگي
تحول و شعري فلسفي تحول ;ميكند بحث عمده محور دو روي
شعر نقد بخش دو از كتاب واقع در.سپهري سهراب شعري بلوغ
با سپهري شعري ارزش و شده تشكيل سپهري اشعار گزيده و
سنجيده ديكنسن واميلي اليوت كامينزو ، چون بزرگي شاعران
فلسفي تحولات سير بررسي در كتاب اين در نويسنده.است شده
و حقيقت يافتن براي وي جستجوي سپهري ، سهراب انديشگي و
خوانندگان نگاه به را بدان دستيازي در وي ماندن ناكام
.ميرساند
ادبي نقد روشهاي و مباني
850-صفحه 232-جامي:ناشر امامي ، نصرالله دكتر:نوشته
تومان
نشانههايي و دارد كهن پيشينهاي ايران در ادبي نقد
از پيش ايران در ادبي نقد درقلمرو تاملاتي وجود گوياي
نقد ازاسلام ، بعد ايران ادبي ميراث در اما است اسلام
.است داشته بالنده حالتي ادبي
در نكتههايي و اشارت داراي ايران ادبي آثار كهنترين
داستانهاي شكل در آثار اين از برخيهستند ادبي نقد
ديگر برخي و ميگيرند دربر را انتقادي فوايدي كوتاه ،
و فارسي تذكرههاي در انتقادي دريافتهايي شامل
كتاب.است زبان فارسي اديبان سخنان و شاعران سرودههاي
ادبي نقد حوزه در مسايلي دوباره طرح براي است كوششي حاضر
در ادبي نقد:است شده تدوين فصل در 10 كه آن روشهاي و
نقد اخلاقي ، نقد متون ، نقد يونان ، در ادبي نقد ايران ،
اسطورهاي نقد و صورتگرايي نقد تاريخي ، نقد شناختي ، روان
.فصلهاست اين عنوان
تالار در آوازي موسيقي كنسرت
انديشه
كاربردي پژوهشهاي مديريت آموزشي پژوهشي كنسرت ودومين سي
:موضوع به اختصاص بار اين هنري حوزه سرود و موسيقي مركز
مكتبهاي و رديف نقش و رديف ايران ، موسيقي در بينش"
استاد توسط "ايران سنتي موسيقي درباره ملاحظاتي و آوازي
اجراي با همراه اصفهان مكتب اساتيد از "عمومي حسين دكتر"
انديشه تالار در ساعت 18 ماه بهمن پنجشنبه 8 موسيقي
براي ورود.ميشود برگزار سميه و حافظ تقاطع هنري حوزه
.است شده اعلام آزاد علاقهمندان كليه
و تجزيه و آوازي مكاتب انواع ارائه ضمن برنامه اين در
برگزار پاسخ و پرسش جلسه ايران آوازي رايج موسيقي تحليل
.شد خواهد
فرهنگسراي در تار همنوازي
ارسباران
"تار همنوازي" برپائي به اقدام منطقه 3 ، فرهنگي مديريت
در مداحي مصطفي آواز و حجازي دكتر آهنگسازي و سرپرستي به
.است كرده ارسباران فرهنگسراي
قطعات هارمونيك اجراي" كه برنامه اين است ذكر شايان
تار ، شامل ميباشد تار تكنيكي تكنوازي و كلاسيك و ايراني
بهمن لغايت 9 تاريخ 7 از بود ، خواهد "تنبك و باس گيتار
اجرا ارسباران فرهنگسراي مصور سالن در ساعت 19 راس ماه
.شد خواهد
به ميتوانند بليت رزرو و تهيه جهت علاقهمندان كليه
خيابان سيدخندان ، پل از بالاتر شريعتي ، دكتر خيابان
.كنند مراجعه (جلفا)ارسباران
بهمن
سيام تا پانزدهم از
فجر موسيقي بينالمللي جشنواره
ميشود برپا
اولين و سراسري جشنواره چهاردهمين:هنر و ادب گروه
حضور با و است بينالمللي امسال فجر ، بينالمللي جشنواره
سيام تا پانزدهم از گوناگون قارههاي از خارجي كشور ده
.ميشود برگزار تهران تالار هفده در ماه بهمن
چگونگي كارشناسي ، گروه در داوران هيات نشست نخستين در
اين در.شد بررسي داوطلب موسيقي گروههاي آثار ارزيابي
به سينه كه دستگاهي رديف نوازندگان شد گرفته تصميم نشست
مورد قطعات بتوانند شدهاند ، آشنا موسيقي هنر با سينه
كنند اجرا مسابقه در شده تعيين قطعات از خارج را خود نظر
سينه به سينه غير يا جديد شيوه با كه نوازندگاني و
مشخصي قطعات جشنواره مسابقه بخش در آموختهاند ، موسيقي
در است ، شده تعيين جشنواره برگزاري ستاد سوي از كه را
شركتكننده داوطلبان آثار اوليه بررسي.بنوازند خود رشته
و هنرمندان اسامي و شده آغاز جشنواره گوناگون بخشهاي در
بهمن هفتم چهارشنبه ، روز جشنواره به راهيافته گروهها
.ميشود اعلام ماه
ساعت فجر موسيقي سراسري جشنواره چهاردهمين برنامه نخستين
.ميشود آغاز رودكي تالار در بهمن پانزدهم روز صبح 9
|