استادان بينالمللي مجمع دومين
در هفتهآينده فارسي زبان
ميشود تهرانبرگزار
بهتر كه كنيم توليد چيزي بايد
باشد تايتانيك از
استادان بينالمللي مجمع دومين
هفتهآيندهدر فارسي زبان
ميشود تهرانبرگزار
و زبان استادان بينالمللي مجمع دومين :فرهنگي علمي گروه
با و اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت همت به فارسي ادبيات
كشورهاي از زبانفارسي برجسته استادان از نفر حضور 60
دانشگاه اميني علامه تالار در آينده هفته جهان مختلف
.ميشود برگزار تهران
ارشاد و فرهنگ وزير مهاجراني دكتر ما ، خبرنگار گزارش به
خبر اين اعلام با خبرنگاران با گفتوگو در ديروز اسلامي
را فارسي زبان بينالمللي مجمع دومين برگزاري از هدف
معاصر و كهن ادبيات و زبان اعتلاي و گسترش چگونگي بررسي
:گفت و كرد ذكر ايران
برگزار روز سه مدت به اسفندماه دهم از كه مجمع اين در
چون كشورهايي از فارسي زبان استادان و صاحبنظران ميشود ،
مصر ، آلمان ، بلغارستان ، انگلستان ، عربستان ، پاكستان ، هند ،
.كرد خواهند شركت بنگلادش و مالزي تركيه ، مغرب ،
بهتر كه كنيم توليد چيزي بايد
باشد تايتانيك از
پاياني بخش - داريم؟ معتاد آموز دانش آيا200هزار
نيازهاي با متناسب را صحيحي و درست توليدات ما اگر *
فرهنگي توليدات كيفيت بتوانيم و دهيم ارائه دانشآموزان
آشفته ، بازار اين در تدريج به ببريم ، بالا را خودمان
پيدا گرايش باارزش و خوب توليدات سمت به فرهنگي توليدات
كرد خواهد
:اشاره
كل مدير موسوي ، سيدمختار دكتر با گفتوگو نخست بخش ديروز
و پرورش و آموزش وزارت تربيتي امور برنامهريزي و مشاوره
آموزش وزارت مخدر مواد با مبارزه ستاد اجرايي دفتر مسئول
كشور دانشآموزان ميان در كه معضلاتي باره در پرورش و
اين بخش آخرين امروز.خوانديم هم با را دارد وجود
.ميخوانيم را گفتوگو
مواد با مبارزه اجرايي ستاد دفتر و اعتياد بحث از اگر *
دارد وجود ما مدارس در نيز ديگري مسائل بگذريم مخدر
هوي و مشابهرپ تهرانگروههايي در كه شده گفته "مثلا
عضو دبيرستاني دانشآموزان از برخي كه دارد متالوجود
تربيت دانشگاه در تحقيق يك نتايج همچنين.هستند آنها
نوجوانان و جوانان درصد حدود 86 كه ميدهد نشان مدرس
درصد و 36 ديدهاند را تايتانيك فيلم ساله هجده تا يازده
يعني.دارند را فيلم اين متن موزيك نوار نيز افراد اين
كه دارد زيادي جاذبه آنها براي فيلمها اين و مسائل اين
تا هم حيدرزاده مريم خانم شعر نوارهاي.ميشوند آن جذب
به.است داشته فروش نسخه هزار از 400 بيش امسال آذر آخر
ميكند بيان را واقعيتهايي چه آمارها اين جنابعالي ، نظر
براي ميتواند جاذبههايي چه مقابل ، در تربيتي ، امور و
كند؟ ايجاد دانشآموزان
براي بنده باشد ، داشته وجود جامعه در غلطي پديده اگر -
يعني.هستم توليد مقابل در توليد به معتقد آن ، با مقابله
با متناسب را صحيحي و درست توليدات ما اگر كه هستم معتقد
توليدات كيفيت بتوانيم و دهيم ارائه دانشآموزان نيازهاي
بازار اين در تدريج به ببريم ، بالا را خودمان فرهنگي
باارزش و خوب توليدات سمت به فرهنگي توليدات آشفته ،
.كرد خواهد پيدا گرايش
پايبندي از نشان كه داريم متعددي تحقيقات ما برآن ، اضافه
و دين و كشورمان و اسلامي انقلاب و اسلام به دانشآموزان
پديدهاي مورد در حداقل كه كنيد توجه شما.دارد ديانت
امروز كه ببينيد و كنيد قضاوت ميتوانيد خرداد دوم مثل
اينجا من ، نظر به ميشود ، تلقي ملي اعتماد روز يك كه
را خودشان نظر حكومت ، چارچوبهاي پذيرفتن با جوانها
به آنها كه است مسئله اين بيانگر موضوع ، اينميدهند
به درستي توليدات نتوانستيم ما اگر و هستند پايبند اصول
.است ما از نقص اين كنيم ، عرضه آنها
در منميزنيد را حرف اين تايتانيك فيلم درباره شما
.ميگويم خودمان داخلي توليدات از زيادي تعداد مورد
تحقيقات ميشد ، پخش تلويزيون از كه را (ع)علي امام سريال
و بودند سريال اين مشتاق فراواني جوانان كه ميدهد نشان
ارائه را درستي توليدات بتوانيم اگر كه ميدهد نشان اين
پرورشي حوزه در هستيم درصدد هم مابود خواهد موءثر كنيم ،
جوانان محدوديت به آنچه از بيش كنيم ، عرضه خوبي توليدات
.داريم اعتقاد آنها مصونيت به باشيم ، معتقد نوجوانان و
باتوجه ميتوانيم مصونيتآور ، روشهاي با كه هستيم معتقد
خوب را مسائل و هستند خوبي جوانان ما جوانان كه اين به
گسترش آنها با را مشاركت و مفاهمه فضاي يك ميفهمند ،
در است كرده چه آنها براي تربيتي امور كه اين.دهيم
اين در چقدر كه اين اما.است مشاركت از بحث ما ، سياست
امر يك تربيت كه كنم عرض بايد شد ، خواهيم موفق كار
شكل فرد يك وجود در مختلف ساليان طي و است تدريجي
يك مثل كه نيست تزريقي امر يك و ميشود پايدار و ميگيرد
.شوند دگرگون آنها دفعه يك تا كرد تزريق را آن آمپول
به بايد ما.هستند ما اختيار در سال دوازده دانشآموزان ،
كار آنها با سال دوازده طي برنامهها ، طريق از تدريج
كه ، اين ضمن.كنيم محقق را تربيتيمان هدفهاي و كنيم
بخش چوناست ما عهده به دانشآموزان تربيت از بخشي تنها
خانوادهها ، به مربوط و است مدرسه از بيرون آن ديگر
كه نكردهايم تحقيقي هنوز ما.است اجتماع و رسانهها
مشخصي سقف يك ولي است ، چقدر آنها تربيت در ما سهم ببينيم
طرفي از و بشود ارگانها همه بين هماهنگي يك بايد و دارد
با و كنيم اعتماد نوجوانها و جوانها خود به "واقعا هم
جامعه مشكلات بر بتوانيم هست ، آنها دل در الان كه اميدي
.شويم فائق
از بخشي تنها پرورش ، و آموزش كه اين به كرديد اشاره *
به آن مابقي و دارد عهده به را دانشآموزان تربيتي امور
و آموزش حوزه سواي.رسانههاست اجتماع ، خانواده ، عهده
نوجوانان و جوانان چرا كه اين درباره شما نظر پرورش ،
است ، شده گرفته نظر در آنها براي كه الگوهايي سمت به كمتر
دارد ، جاذبه آنها براي ديگري مسائل بيشتر و ميآورند روي
چيست؟
مورد درست را نوجواني سنين ويژگيهاي بايد ببينيد -
آن براساس و خودمان هدفهاي اساس بر و دهيم قرار كنكاش
از جدي طور به و كنيم عرضه را خوبي توليدات ويژگيها
كشور در قدري من نظر به.كنيم استفاده آنها خود مشاركت
.شود رفع خلا اين بايد كه دارد وجود خلا بابت اين از ما
كه چيزهايي به خانوادهها و دانشآموزان آوردن روي صرف
در آنها كه نيست اين بيانگر درنميآيد ، جور ما سليقه با
فيلم يك ديدن صرف يا.كردهاند پشت ارزشها به نسبت حقيقت
قهر نظام با دانشآموزان كه نميدهد نشان تايتانيك ،
ولي.نميبرد جايي به را ما نتيجهگيري نوع اينهستند
كار اين يعني.دنيا توليدات مقابل در خوب توليد كردم عرض
ديگر سوي از.دهيم انجام همه جدي رسالت يك عنوان به را
در.داريم ضعف خودمان خانوادههاي در جدي طور به ما
شده ، انجام پرورشي معاونت در گذشته سالهاي در كه تحقيقي
شده اعلام خانوادگي مشكلات دانشآموزان ، مشكلات بالاترين
و است بالا بيسوادان تعداد جامعهمان ، در وقتي .است
كتبي سواد ميانگين حقيقت در و هست هم تحول حال در جامعه
جايي چنين در است ، ابتدايي چهارم حدود چيزي ما ، مردم
و است ظلم من نظر به كردن ، قلمداد مقصر را دانشآموزان
ويژگيهاي شكافتن و برنامهاي اشكالات سراغ رفت بايد
توليد الگوي كه اين سراغ رفت طرفي ، از و خانوادهها درون
.كرد نهادينه جامعه در را فرهنگي خوب
انقلاب اول از "اصلا اگر شما ، صحبتهاي به توجه با *
مدارس در تربيتي امور و نداشتيم تربيتي امور ما تاكنون
.ميافتاد اتفاقي چه نبود ، ما
شويم وارد عميقتر كمي بايد شما سوءال اين در البته خب ، -
ميتوانست.ميافتاد اتفاقي چه نبود ، تربيتي امور اگر كه
امور "واقعا ولي.دهد روي منفي و مثبت متعدد اتفاقات
انقلاب كه ويژگيهايي و اجتماعي نياز يك اساس بر تربيتي
ساله بيست دوران در و آمد وجود به ميكرد ، طلب اسلامي
از.است كرده طي هم را متعددي نشيبهاي و فراز گذشته
رده از كه است بوده اين امورتربيتي جدي مشكلات جمله
ظن از كسي هر خانوادهها ، سطح تا گرفته بالا مسئولان
نوعي به البته مشكل اين.است شده تربيتي امور يار خودش
كه است شده گفته بارها شايد.هست ما پرورش و آموزش كل در
برداشت در عوامزدگي -كنم تعبيري چه نميدانم حالا -نوعي
كه آن ضمن افراد ، كه هست كشور اين در تربيت و تعليم از
زمينه اين در طرفي از تربيتي ، مسائل به هستند منتقد
.نيستند راي و صاحبنظر
تربيتي امور از درست علمي ارزيابي بخواهيم اگر هم ما
ارائه علمي روشن معيارهاي و شاخصها بايد باشيم ، داشته
.ميشويم خطا دچار گرنه و دهيم
ابتدا در كه هدفهايي از زيادي بخش به تربيتي امور
از ناشي موضوع اين ولي.است نرسيده هنوز شده ، بنيانگذاري
.نيست است ، نبوده درستي هدفهاي يا بوده غلط هدفها كه اين
شده تصميمگيران متعدد ديدگاههاي تلاطم دچار شايد كه اين
شوراي در مصوبهاي سال 67 در بگيريد نظر در شايد.است
امور مصوبه اين در كه ميشود مطرح فرهنگي انقلاب عالي
خودش به پرورشي مديريت هويت نظام ، تغيير در تربيتي
پيشبيني اينجا در پرورشي معاون عنوان با طرحي و ميگيرد
.ميشود
نيست ، تربيت متولي تنها تربيتي ، مربي يك كه است اين منظور
براي را امورتربيتي اما هستند ، تربيت متولي همه بلكه
فعاليتهاي براي مديريتي نقش بتواند كه ميخواهيم اين
دهي سازمان كردن ، هماهنگ يعنيكند ايفا مدرسه در پرورشي
سال طرح 9 اين.بگيرد عهده به مدارس اين در را ارزيابي و
.است نشده تصويب كه است
بهتر امروز شايد ميشد ، تصويب پيش سال طرح 9 اين اگر
را طرح اين كه است سالي يك الان.كنيم قضاوت ميتوانستيم
استخدامي و اداري امور سازمان در و انداختهايم جريان به
.است نشده تصويب هم هنوز ولي شده ، مطرح
خود نهاد در تربيتي امور كه ميكنم عرض دليل همين به
همگام و است بوده درستي و دقيق برنامههاي و هدفها داراي
بزرگي خدمات است توانسته و ميتوانسته كشور تحولات با
دچار مسير ، اين طول در حال هر به ولي.دهد ارائه
كه اين به رهبري معظم مقام تعبير جمله از شده طوفانهايي
نبود ، تربيتي امور اگر ولي.مدارس در حوزه اين است خشكيده
هم است شده حاصل الان كه مثبتي آثار مجموعه است طبيعي
شود ، بازسازي بايد تربيتي امور آيا كه اين امانبود
به نو نگاهي بايد كه داريم اعتقاد هم ما.است بله جواب
قرار بازنگري مورد را آن بايد و باشيم داشته تربيتي امور
آينده ، نيازهاي و جامعه تحولات با همگام بايد و دهيم
.بدهيم دوباره سروساماني را تربيتي امور
داراي خود نهاد در تربيتي امور كه اين به كرديد اشاره *
اين به توجه با.است درستي و دقيق برنامههاي و هدفها
در نقش بيشترين داراي ميتوانند تربيتي مربيان موضوع
از تربيت امر به پرداختن طرفي از.باشند تربيتي امور
تربيت مقوله به شدن وارد و است برخوردار ويژهاي حساسيت
كه كساني آيا بدانم ميخواستم.ميطلبد را خاصي ظرافت
مهارت و تخصص از ميشوند ، انتخاب مدارس تربيتي امور براي
اندازهاي به يعني.هستند برخوردار زمينه اين در كافي
وارد آگاهي با تربيتي مقولههاي در كه ديدهاند آموزش
مثالي.باشند آشنا تربيتي امور ظرافت و حساسيت با و شوند
درباره زد تربيتي مربيان فعاليتهاي درباره ميتوان كه
دبستانها از بعضي در.است ساله دختران 9 تكليف جشن
دختران ، اين تكليف جشن در تربيتي مربيان كه شده مشاهده
ريتم با را "نامحرمه يا محرمه پسرخاله" كه را مطالب اين
صورت به و حالت همان با هم دختربچهها و ميگويند خاصي
كه حالي در نامحرمه ، نامحرمه ، كه ميدهند پاسخ جمعي دسته
"اصلا را نامحرم يا محرم معني دختربچهها اين شايد
و ندانند را پسر و دختر بين فرق حتي يا و هست چي ندانند
با كه وقتي نتيجه درباشند نرسيده بلوغ سن به "اصلا
برايشان سوءالهايي ميكند ، بازي خود پسرعموي يا پسرخاله
و چيست؟ زمينه اين در شما نظر.است زود هنوز كه شود مطرح
ميشوند؟ انتخاب متخصص افراد ميان از تربيتي مربيان آيا
مربيان پرورش ، و آموزش نيروهاي مجموع در ببينيد -
مدارج نظر از "كلا پرورشي حوزه نيروهاي "اصلا و تربيتي
ولي.دارند قرار خيليها به نسبت برتري شرايط در تحصيلي
در تربيت براي را روشهايي چه كه كرديد سوءال شما چه آن
برحسب و نيست ثابت روشها اين "اولا بگيريم ، نظر در مدرسه
.است متفاوت مناطق حتي ويژگيهاي و دانشآموزان ويژگيهاي
به كه خدمتي ضمن آموزشهاي قالب در كه ميكنيم سعي ما
.دهيم قرار نوين روشهاي معرض در را آنها ميدهيم ، مربيان
جمله از "اتفاقا زديد ، مثال كه تكليف جشن امادرمورد
نظر از حال هر به.است تربيتي امور موفق بسيار طرحهاي
در ايران در دختران كه ميدهند فتوا ما مراجع اكثر شرعي
يك قالب در فقط ما ، مربيان ولي ميشوند بالغ سالگي 9
.نميكنند مطرح آنها با را بحث كه تكليف جشن
را ابتدايي دوره پرورشي كار واحدهاي با كرامت طرح "مثلا
انجام تدريج به كارها اين كه ميبينيد كنيد ، مطالعه
ذهن در يادماندني به روز يك حقيقت در تكليف جشن و ميشود
گرفته عكس دانشآموزان از وقتي كه است دانشآموزان
خاطرات ميدارند ، نگه را خود عكسهاي آنها و ميشود
خيلي در است ممكن البته.است دانشآموزان براي لذتبخشي
سليقگي كج منكر من.باشد داشته وجود كجسليقگي نيز جاها
به كارها اين كه است اين ما هدف و طراح هدف اما نيستم ،
شود ، انجام كارآمد و موءثر روشهاي با متناسب و درست نحو
.دهد رخ اتفاقي چنين كنيم تلاش بايد كه
.سپاسگزارم گذاشتيد ، ما اختيار در را خود وقت كه اين از *
|