گذارد؟ مي اثر چگونه تبليغات
(آخر بخش) فرهنگ بر تبليغات تاثير
تبليغات فنون
دادن قرار تاثير تحت براي تبليغاتگر كه را شيوههايي
اين.مينامند تبليغات فنون ميبرد ، كار به افراد
كاربرد خاص ، شرايط در كدام ، هر و متفاوتند شيوهها ،
ممكن شيوهاي هر لذا ;ندارد وجود خلاء در تبليغات.دارند
اين.باشد ناموفق ديگر ، جايي در و موفق ، جا يك در است
شرايط اين از برخي.دارد بستگي تبليغ شرايط به امر ،
:از عبارتند
مردم زندگي شيوههاي هم] كه رسوم و آداب سنتها ، -
.مردم علائق و خواستهها آرزوها ، حامي [هم و ميباشند
و فهم [ميتواند كه] عمومي اطلاعات و آگاهي ميزان -
[.شود خوانده] جامعه اجتماعي شعور
قبل از افراد كه معلوماتي و اطلاعات ميزان و نوع -
است ممكن فردي هر كه خاصي فكري قالب و چارچوب)دارند
مبتني و خاص گروهبندي يك در حال ، هر به و] باشد داشته
[(.گيرد قرار جامعه آگاهيهاي اجتماعي ساختار بر
.گردد اعمال افراد روي كه -رقيب تبليغات تاثير و ميزان -
مبلغين نيازهاي و شرايط درك -
بوده مساعد آن زمينههاي كه موضوعاتي در تبليغات اجراي -
نياز بدان جامعه يعني ، ;ميگردد احساس آن در خلايي و
.دارد
كه است اجتماعياي شرايط مجموعه از جزيي مجموعه ، اين
كه آنهاست به توجه با و ;ميكند عمل آن در تبليغات
فنون كلي طور بهميگزيند بر را خود فنون و شيوهها
[بر مبتني] حيثيت ، [بر مبتني]:دستهاند سه بر تبليغات
.ناامني [بر مبتني] تحريف ،
ارائه نحوي به تبليغات محتواي فن ، اين در:حيثيت فن1
تبليغاتگر ، .است جامعه ارزشهاي بيانگر گويي كه ميشود
مردمي براي كه ميكند همبسته چيزهايي با را خود تبليغات
نفوذ تحت را آنها ميخواهد [او و هستند او مخاطب] كه
را آنها و ميگذارند احترام بدانها هستند ، عزيز بگيرد ،
به لفافه در يا صريح طور به تبليغات ، .ميگردند پذيرا
صلاح و خير راستاي در ميگويد آنچه كه ميدهد اطلاع مردم
تامل بدون را آنها مردم كه دارد انتظار و آنهاست
.بپذيرند
حيثيت فن روشهاي
كه مردم اعتماد و علاقه مورد شخصي توسط سفارش و توصيه -
ميان در تبليغات نوع اين.باشد داشته كلام نفوذ و اقتدار
اغلب شخصيت ، پرستش كيش خاطر به نيازمند ، و محروم مردم
.است موءثر
.مردم منافع با تبليغاتگر منافع همسويي كردن وانمود -
مردم با نزديكي و شباهت به تظاهر تبليغاتگر جا ، اين در
.ميكند
كه خصوصيت اين و روي دنباله به مردم ، گرايش به توسل -
اين براي.اقليت در نه باشند ، اكثريت در ميخواهند هميشه
ما با مردم همه كه ميكند وانمود چنين تبليغات كار ،
.ميكنند پشتيباني ما از هستندو
مثل پرطرفدار ، و جاذب واژههاي و كلمات از استفاده -
... و رفاه عدالت ، آزادي ،
بشنوند دارند دوست مردم كه هستند كلماتي كلمات ، گونه اين
تا است عاطفي "غالبا واژهها اين به نسبت آنها واكنش و
.منطقي
تحريف فن.2
آن ما آنچه.نيست يكسان مردم همه براي واقعيتها دنياي
ما ، گذشته تجربههاي به ميدانيم ، شده تحريف يا واقعي را
.دارد بستگي ما ، آينده اميدهاي و كنونيمان خواستهاي
آنها با كه را گروههايي برداشتهاي و نظرها "غالبا ما
زماني تا "ظاهرا بنابراين ، .ميدانيم شده تحريف مخالفيم ،
ديدگاههاي يا و نبينيم مبلغ حرفههاي در تناقضي كه
بنابراين ، ] نميشويم تحريف متوجه باشيم ، نشنيده را مخالف
ميكند ، امكانپذير را تحريف كه زمينهاي مهمترين شايد
فنون [باشد موضوع مختلف جنبههاي از اطلاعمخاطبان عدم
بر در را حقايق كتمان تا دروغ از وسيعي طيف تحريف ،
.ميگيرد
تحريف شيوههاي و روشها
.غيرآماري اطلاعات كردن مخدوش -
يك شده ، داده اطلاعات كه طوري به اطلاعات ، از برخي حذف -
.باشد مبلغ سود به و سويه
.ديگر مسائل به او توجه جلب يا و مخاطب حواس كردن پرت -
.پيچيده مسائل حد از بيش كردن ساده -
:(ناايمني) ناامني فن
دستخوش افراد كه مواردي در ميدانند ، تبليغات متخصصان
هستند ، (..و ناكامي و شكست احساس خشم ، ترس ، ) ناايمني
آن پذيرش آماده و بوده حساس بيشتر تبليغات ، برخي به نسبت
شرايطي ، چنين در افراد كه ميداند تبليغات.ميباشند
نتيجه ، در ;نيستند مرسوم راههاي از خود مشكلات حل به قادر
ميتواند كه كند وانمود شرايط ، اين در ميتواند تبليغات
بست بن اين از و دهد ياري خود مشكلات حل در را آنها
دستخوش را افراد همه حتي تبليغات گاهي ، آورد بيرون
سردرگمي و دستپاچگي اين از بتواند تا ميكند ناايمني
.كند بهرهبرداري افراد
;ميباشند زياد زندگي در عوامل ، اين:ناايمني عوامل
مذهبي ، اعتقادات و فرهنگ شكل ، جنس ، سن ، برحسب كه هرچند
سياسي احزاب و جريانها به وابستگي درآمد ، ميزان و نوع
متفاوت افراد...هنريو و فكري نحله ورزشي ، باشگاه يا
روي بتواند كه ميشود موفق كارش در زماني تبليغات.هستند
دچار مردم اكثر كه بگذارد انگشت ناايمنيها از دسته آن
ارزش كاهش و تورم "مثلا) دارد رايجتري جنبه و هستند آن
به ناايمني احساس انسان ، در "معمولا كه عواملي(پول
:ميباشند زير موارد شامل ميآورند ، وجود
آشوبهاي -پيري 6 -مرگ 5 -بيماري 4 -بيكاري 3 -فقر 2 -1
-شكست 11 -زشتي 10 -محبوبيت 9 عدم -جنگ 8 -اجتماعي 7
[تكنولوژيك] فني و اقتصادي سياسي ، اجتماعي ، تغييرات
تبليغات ، كه آن براي "معمولا تبليغاتي ، فنون از صرفنظر
بهره تكرار روش از كند ، حك افراد ذهن در را خود پيام
عمومي افكار در را آن مطلب ، تكرار با ;تبليغات.ميگيرد
خاطره از كه نميگذارد و ميدارد نگه زنده [اصطلاح] به
.شود محو ها
و احساسي نظر از كه است آن مستلزم موءثر ، تبليغ:مبلغ نقش
اين.باشد داشته وجود همدلي پيامگير و مبلغ ميان عاطفي ،
عنوان به را تبليغات پيامگير ، تا ميشود باعث همدلي
بلكه نكند ، احساس ميشود ، تحميل او به بيرون از كه باوري
بدان خود ، كه است چيزي [همان] اين كه كند احساس عكس ، بر
.است [بوده معتقد] يا شده معتقد
دسته دو به ميتوان را تبليغ الگوهاي:تبليغ الگوهاي
تاثير ميزان در دو اين تفاوتكرد تقسيم قوي و ضعيف
و مبلغ ميان متقابل كنش خصلت در بلكه نيست ، آنها اقناعي
.است پيامگيران
تا ميشود باعث يكسان پيامهاي الگو ، اين در:ضعيف الگوي
كه ترتيب بدين.گيرند قرار تاثير تحت تدريج ، به افراد ،
جذب دارند ، پذيرش براي بيشتري آمادگي كه گروهي آن نخست ،
شبيه تبليغ ، ضعيف الگوي.ميگردند مجزا بقيه ، از و شده ،
ماهي انداختن دام به براي ماهيگير آن در كه است ماهيگيري
بيشتر مبلغ الگو ، اين درميكند استفاده طعمه از
رواني و فكري جو يا و مردم ذائقه و سليقه دنبالهرو
.است جامعه
صورتي به پيام ، همسان جريان الگو ، اين در:قوي الگوي
پيامهاي اين از ناشي تراكمپذير آثار.ميكند عمل ديگر
موافق پاسخ با تبليغ ، بلكه ;ندارد گزينشي خصلت تبليغاتي ،
دستگاه به ميتوان را الگو اين.ميشود مواجه (مردم) جمع
بر پاكتها ، محتواي به توجه بدون كه نمود تشبيه خودكاري
"عمدتا مبلغ ، روش ، اين در.ميزند واحدي مهر آنها همه
آن از مانع قوي ، الگوي البته.ميكند ديكته را چيزي
و دهند پاسخ آن به اشتياق با افراد از برخي كه نميشود
دستگاه تشبيه همين براساس.كنند مخالفت آن با هم عدهاي
كمرنگ يا موارد ، برخي روي مهر كه گفت ميتوان مهرزني ،
.ندارد رنگ "اصلا يا است
قوي ، الگوي يا ضعيف الگوي از استفاده موارد تشخيص
برحسب -موافق پاسخهاي اگر.است تجربي مطالعات نيازمند
درآمد ، شغل ، برحسب "مثلا) اجتماعي -سياسي گروهبندي
"احتمالا داشت ، تفاوت هم با خيلي -(غيره و مذهب تحصيلات ،
توزيع در تفاوتي وقتي ولي ;است مناسبتر ضعيف ، الگوي
قوي ، الگوي نداشت ، وجود اجتماعي گروههاي در پاسخها
.ميرسد نظر به مناسبتر
به پيام رساندن معني به تبليغ ، :تعليم با تبليغ تفاوت
سراغ به كه است مبلغ اين تعريف به بنا.است پيام گيرنده
به پيامش رساندن براي و ميرود ، پيامگيرندگانش جامعه
در.ميكند تحمل را مشكلي هرگونه پيامگيرندگان ، گوش
قايل خويش ، براي را وظيفهاي چنين مدرس ، و معلم كه حالي
ميرود استاد سراغ كه است شاگرد اين برعكس ، بلكه ;نيستند
.ميآموزد او از و
ارائه عرصه در تعليمات ، و تبليغ بين اساسي تفاوت اين
.است مردم توده به آموزهها ،
پيام ، عنصر سه بر علاوه:تبليغات و تعليمات ارتباط عناصر
از اعم -ارتباط هر در كه پيام ، فرستنده و پيام گيرنده
چهارمي عنصر تبليغات ، در.دارد وجود -تبليغات و تعليمات
وسيله به اجتماعي ، انگيزش عنصر آن ، و ;است دخيل نيز
ديگر ، عبارتي به است تبليغي ، حركت يك بستر در پيام تنفيذ
جامعه در پيام تنفيذ و تعميق مساله تبليغات ، در
مطرح نيز عمومي افكار بسيج نتيجه ، در و پيامگيرندگان ،
.است
استفاده ، مورد روشهاي:تبليغاتي استفاده مورد روشهاي
حال ، هر به ولي دارد پيام محتواي و تبليغ نوع به بستگي
دو مخاطبانش ، گوش به خود پيام رساندن براي بايد مبلغ
مورد هماهنگ ، و همزمان را ، مهم مساله [حال عين در موضوع]
نفوذ دايره شعاع گسترش اول ، مساله.دهد قرار توجه
و ;است پيام مخاطبان عددي افزايش يعني پيام ، اجتماعي
پيام تاثير افزايش يعني پيام ، تنفيذ و تعميق دوم ، مساله
تبليغي ، روشهاي بنابراين ، پيامگيران جامعه افراد در
گسترش دايره ساختن گستردهتر هرچه اصل به توجه با بايد
در بايد.گردد طراحي و تنظيم آن تعميق و تنفيذ و پيام
برقرار متقابلي ارتباط و تعاليم تبليغات ، و جامعه ميان
را جامعه نيازهاي بتوانند مبلغان آن ، طبق بر كه باشد
جامعه كه گونه همان ;بپردازند آنها پاسخگويي به و شناخته
تبليغات جريان پذيرش عدم يا پذيرش و ارزيابي به هم
تحقيق ، و تبليغ بين متقابل رابطه همچنين ، .ميپردازند
-علمي دستاوردهاي از استفاده با كه چرا است انكارناپذير
كمك فرهنگ ، گسترش و اجتماعي رشد به ميتوان پژوهشي
.نمود شاياني
است كلي برنامهريزي يك توسعه:توسعه و تبليغات ارتباط
اجتماعي نيازهاي جهات و زندگي جنبههاي همه شامل كه
تفريح ، نقل ، و حمل صنايع ، بهداشت ، آموزش ، نظير ;ميگردد
كشور هر موفقيت بنابراين ، .غيره و غيره و توزيع توليد ،
در كشور آن صحيح برنامهريزي به بيترديد توسعه ، امر در
اساسي اصل يك تبليغات ، در ;دارد تام پيوستگي تبليغات
همه نشود ، توجه آن به كافي اندازه به اگر كه دارد وجود
اساسي مشكلات با توسعه ، و رشد براي اجرايي تمهيدات
اين و ;رفت خواهد هدر به "احتمالا و شد خواهد روبهرو
برنامههاي راستاي در مردم انگيزش و آموزش ضرورت اصل ،
ضرورت مكمل ميتوان ، را اصل اين.است اجتماعي توسعه
اصل ، اين براساس.ناميد تبليغات در مردم ، عمومي مشاركت
و باشند شريك تبليغي فعاليتهاي در بايد مردم سويي ، از
ديگر ، سوي از و آيند ، شمار به آن از بخشي حتي ،
توسعه برنامههاي بستر در بايد تبليغي فعاليتهاي
.كنند حركت اجتماعي
انديشه تازههاي
|
ايران در مذهبي جنبشهاي تاريخ
(حاضر عصر تا تاريخي زمان كهنترين از)
چهارم جلد
(رفيع)حقيقت عبدالرفيع :تاليف
قيمت2300 /زمستان 1377 اول چاپ /كومش انتشارات :ناشر
تومان
در مذهبي جنبشهاي تاريخ پيشين مجلد سه تاليف دنبال به
چهارمين شد ، منتشر و چاپ تاريخي تحليل صورت به كه ايران
فكري آزاد و مذهبي جنبشهاي به مربوط كه آن مجلد
اول نيمه و سيزدهم قرن يعني قاجاريه دوره در ايرانيان
آقاي سختكوش محقق و موءلف توسط است هجري چهاردهم
.آمد بازار به حقيقت عبدالرفيع
و قاجاريه عصر در مذهبي جنبشهاي بررسي با نيز مجلد اين
بررسي نيز و شيعيان فارسي مذهبي كتابهاي طبقهبندي
متفاوت ديدگاههاي به قاجاريه دوره در شيعه مرجعيت نيروي
.ميپردازد عصر اين در حكومت درباره مجتهدان
از...و نراقي احمد ملا كاشفالغطاء ، قمي ، ميرزاي نظريه
.ديدگاههاست اين جمله
مختلف ، فرقههاي ظهور و ايرانيان خواهي مشروطه آغاز
مهدي محمد سيد از كه شيعه مجتهدان ايران ، زرتشتيان
ادامه يزدي حائري شيخعبدالكريم حاج تا و شروع بحرالعلوم
.است كتاب ديگر مباحث جمله از ميكند ، پيدا
بخشهاي ديگر از عربي و فارسي تفسيرهاي و مفسران بررسي
دره تفسير شهيدي ، بحرالاسرار ، تفسير تفسيراست حاضر كتاب
تفسير اسرارالتوحيد ، تفسير قرآن ، ربع تفسير الصفا ،
و بحث مورد كه دورهاند اين تفاسير جمله از..و بيضاوي
.گرفتهاند قرار بررسي
|
|