نحسي تا هفتسين مباركي از
!سيزدهبدر
كتابفروشيها پيشخوان روي
كتاب معرفي
نيشابور در قبر سنگ كهنترين
شد شناسايي
نامه ويژه با نوروز عيد
تمدنها گفتوگوي
نحسي تا هفتسين مباركي از
!سيزدهبدر
مردم فرهنگ در نوروز تاريخچه بر گذرا مروري
هركس كه است بوده هفتستاره نشانه احتمال به هفتسين *
باشد ، داشته اختيار در را آنها از نماد هفت ميتوانست
.ميشد خوشبخت
كه است سياهي صورتكهاي بازمانده "احتمالا فيروز حاجي *
زمين ، به مردگان زنده نماد فرود يعني "فروهر" جشن در
ميزدند برصورت
و گرما آغاز در يكي ;داشتند مهم جشن دو باستان ايرانيان
و ميبردند آغل به را دامها آنها ، كه سرما آغاز در ديگري
.ميگفتند مهرگان جشن آن به و بود نو دورهاي برايشان
زمين شدن سبز آغاز يعني گرما ، آغاز جشن يا نوروز جشن اما
پس بود ، سبزهزارها در چريدن و آغلها از دامها خروج و
.بود زمين سرسبزي آنها ، نشانه و ميگرفتند جشن نيز آنرا
ميشد ، تنظيم ستارگان به توجه با كه نيز روزگار آن تقويم
منطبق فروردين اول بر جشن اين "حتما كه نبوده دقيق چندان
.شود
و ميشد آغاز مهرگان جشن پاييزي ، سرماي آغاز با درواقع ،
تقويم زمانيكه تا ميگرفت ، پا نوروز جشن زمين سرسبزي با
فروردين اول بر كه را "حمل" برج اول "تقريبا جلالي ،
سال چهار هر كه كرد مشخص دقيقتر تقويمي با بود ، منطبق
.ميشد حساب آن طبق روزه سال 366 يكبار نيز ،
نوروز كلمه ريشه
كار از دست همه روز اين درميگفتند "نورگروز" آنرا
معتقدند برخي و ميپرداختند استراحت به و ميكشيدند
.دارد وجود نوروز در بابليان "گموك" جشن از آثاري
و ميدانند جهان پيدايش روز را نوروز نوشتهها ، برخي در
اسطورهاي پادشاه جم ، جمشيد ابتكارات از آنرا برخي ،
.برميشمرند پيشدادي
اثر در بهمرور و است داشته وجود اوستا از قبل نوروز ،
پيوسته اما يافته ، تحول ديگر آئينهاي و جشنها با تداخل
اعتقادات.است بوده ايرانيان توجه مورد و جدي جشنهاي از
از 26 كه دارد "فروهري" مردهاي ، هر كه بود چنين باستاني
و ميآيند آسمان از آنها ميآيند ، مردگان ديدار به اسفند
در دليل ، بههمين.ميمانند مردگان نزد در دهروزي
آب برايشان و ميشتافتند مردگان ديدار به سال آخر روزهاي
دكتر گفته به.ميگذاشتند احترامشان و ميبردند غذا و
صورت بر آنها نشانه به نيز سياهي صورتكهاي بهار ، مهرداد
مهمي سهم ما آييني نمايشهاي در صورتكها زيرا ميزدند ،
.است بوده اسطورهها و شخصيتها نماد و دارد
نيز حاجيفيروز شايد است معتقد بهار ، مهرداد دكتر
از قبل نيز حاجيفيروز زيرا باشد ، كهن رسم همان بازمانده
.ميافتد بهراه نوروز
جشن يا مردگان جشن را"فرورها" يا فروهرها حضور بههرحال
.ميگفتند نيز فرور
و ديداربزرگان به ،"حمل" برج اول يا فروردين آغاز با
.ميبردند گوناگون هداياي آنها براي و ميرفتند خواص
مالياتها كسب حكومتي ، تحولات و تغيير اول ، روز پنج در
اميري "ميرنوروزي" حتي و ميگرفت انجام نصبها و عزل و
نصب و عزل و مينشست تخت بر روز پنج فقط 5 كه بود
.بيافريند نو دورهاي و زند برهم را نظم تا مينمود
جلوه جشن ، و بوده نزديكان مخصوص ششم روز بههرحال ،
يا فاخر لباس با سلاطين نوروز ، در.ميگرفت صميمانهتري
اولين ميكردند سعي و ميشدند حاضر دربار در يماني برد
"معمولا كه باشد مبارك قدمش ميشود ، وارد آنها به كه كسي
چون هدايايي و ميرفت آنان بهحضور روحانيون ، پيشواي
خويد" همينطور.ميبردند قلم و تيروكمان و شمشير
آزاد زندانيان ،"بود زدهاي جوانه سبزي كه سبزرسته
روز در مردم و ميشدند مطهر و پاك آتشكدهها ميگرديدند ،
و ميپاشيدند آب يكديگر به و ميرفتند نهرها كنار اول
بهار ، اول روز صبح درواقع ، .ميخوردند عسل يا شكر بعد
ميخوردند ، عسل مرتبه سه يا شكر بزنند حرف آنكه از قبل
و ناخوشي و مرض از تا ميماليدند روغن با را خود بدن
گل گلدان و كوزه ميآراستند ، را اتاق بمانند ، دور بدبختي
در فضا ، خوشبويي براي و ميگذاشتند آنجا در آتش ظرف و
دست با بايد هركس بودند معتقد و ميريختند "صندل" آتش
.كند ياد را گذشتگان و نهد آتش بر چوب خود
و بيد و زيتون مقدس درختهاي از شاخه هفت خوانچهاي روي
قرار نو و سفيد سكه پياله ، هفت در و ميگذاشتند...انار
نوع چندين.باشد همين يادگار شايد هفتسين ، كه ميدادند
بهتري رشد كدام هر تا ميكاشتند نوروز روز در 12 نيز بذر
بودند معتقد زيراكنند كشت را آن سال آن در داشتند ،
همين يادگار نيز نوروزي روياندن سبزه شايد دارد ، بركت
بازديد بزرگان ، ديدن دادن ، هديه نو ، لباس چنانچه.باشد
ديدن و شيريني به توجه سال ، هفته آخرين در درگذشتگان از
نوعي به ميتواند نيز وقت اول در خوشبخت يا خوشقدم فرد
آداب با كه باشد داشته آداب و آئينها همان در ريشه
خود به اسلامي -ايراني جلوهاي و آميخته درهم اسلامي
.است گرفته
آمده چنين ميخواندند ، نوروز در كه دعايي در اوستا در
:است
سروش كيان دين و بهروان آزاديگزين ، فروردين ، جشن شها ، "
زندگي) ديرزيو و كارداني به بينايي ، و دانايي ترا.آورد
همت در نياكان رسم...تخت بر شادباش و هژير خوي با (كردن
سبز سرت.نگاهدار راستي و داد و ورزش و نيكوكاري و بلند
تيغت پيروز ، و كامكار اسبت (Xid) خويد چو جواني و باد
كارت شكار ، به خجسته و گيرا بازت دشمن ، به كاري و روشن
درمخوار و گرامي دانا و هنري پيشت...تير چون راست
"بسيار زندگاني و آباد سرايت
نيكخواهانه آرزوهاي دريافت ، دعا اين از ميتوان آنچه
و نيكي باب در آنها آرزومنديهاي و است نو سال از مردم
و هنرمندان منزلت و ارزش و كامراني و قدرت جوانمردي ،
ثروت خود و ثروتاندوزان خوارشمردن همينطور دانايان
راز و است بوده مردم بهنفع و مردمي آييني نوروز درواقع
.است همين نيز آن پايداري
است؟ روز نوروز 12 چرا
و كهكشانها روي از را خود زندگي باستان انسانهاي
نمادي را ستارهها كه همانگونه ميكردند ، معني ستارهها
ميدانستند زمين روي انسانهاي از
بينالنهرين در ،(نجوم) ستارهشناسي علم تاثير تحت
در كه ميدانستند سال هزار دوازده را جهان عمر ايرانيان ،
و خواهدشد درهم زمين و آسمان هزارسال ، دوازده آن پايان
.خواهدخورد هم به جهان نظم
آن بر اختر از 12 يك هر كه ميديدند برج آسمان 12 در و
روي از و بود ماه سال 12 هم ، دليل بههميناست حاكم
نوروز در را سال سرنوشت تمام.ميشد نامگذاري ستارهها
تا ميكاشتند دانه نوع ايام 12 همين در و ميدانستند
به نوروز اگر داشتند اعتقاد يا كنند انتخاب را سرسبزترين
.گذشت خواهد همانگونه به هم سال بگذرد ، شادي يا اندوه
يعني است ، نظم هزار آن 12 پايان نماد سيزدهم روز پس
.است نحس لذا است ، بينظمي و آشفتگي دوره ، بعداز 12
به نيز هفتسين بهار ، مهرداد دكتر استاد روايت به حتي
بشر سرنوشت كه است بوده هفتسياره با ارتباط در احتمال
هفت عدد تقدس در امر همين كه ميشد شمرده آنان دست در
در را هفت هر هركس كه بود اين بر گمان و بود موءثر نيز
خوشبخت و دارد را ستاره هفت لطف باشد ، داشته اختيار
.خواهدشد
همين راستاي در نيز ، سال تحويل در قرآن و دعا تلاوت
.است بلايا و شياطين از دوري و خوشبختي طلب و نيكخواهي
و شاد زيستني و بادا ميمون و مبارك همه بر امسال نوروز
ايزد و باد شما نصيب بهروزي و تندرستي با پيوست مانا
.ياورتان
نعمتاللهي مسرور
كتابفروشيها پيشخوان روي
والدين براي معنوي قانون هفت
چاپ /پيكان نشر /خوشدل گيتي:ترجمه /چوپرا ديپاك دكتر
.تومان 550/رقعي صفحه ، 154/نسخه هزار 5/اول ، 1377
سالهاي پديدههاي از و بزرگ متفكر چوپرا ، ديپاك دكتر
قانون هفت":بلندآوازهاش اثر دو از پس بيستم ، قرن آخر
ملقب "جان عرصه امپراتور" به ،"اكسير" و "موفقيت معنوي
.شد
بيانگر ميتراود ، او نثر از كه اقتداري و زيبايي
غير بهاست معنويت قلمروي و شفا حيطه بر ژرف احاطهاي
خوشدل ، خانم توسط نيز چوپرا ديگر كتاب دو كتاب ، اين از
.است شده بازگردانده فارسي به خوب نثري با
مفاهيم به راهيابي براي و است مدرن عرفان نوعي كتاب ،
آشنا دست اين از تفكراتي و كتابها با بايد آن ، در مندرج
شده ، منتشر سال 1997 در كه آن اصلي متن روي از كتاب ، .بود
.است شده بازگردانده فارسي به
عمومي بينالملل حقوق مباني
-بينالمللي و سياسي مطالعات دفتر /ذوالعين پرويز دكتر
+ صفحه 930/جلد 1500/اول ، 1377 چاپ /خارجه امور وزارت
.ريال سيهزار /وزيري صفحه ، 25
و كرد وفا خود پيش سال ده وعده به ذوالعين دكتر سرانجام
.كرد منتشر را عمومي بينالملل حقوق مباني كتاب
در و بوده زمينه اين در ايراني مرجع نخستين كتاب ، اين
مسائل با عمومي بينالملل حقوق به مربوط مباحث تمامي آن ،
.است شده مقايسه و منطبق ايران كشور خاص
كه است قرن ربع سه حدود جنگ ، :است آمده كتاب مقدمه در
حقوق از جنگ فصل و شده تحريم بينالملل روابط در
نزديك ، گذشته در خود ما كه درحالي است ، شده حذف بينالملل
.گرفت قرباني هزار صدها كه بوديم ناخواسته جنگي گرفتار
.ميدهد نشان را بينالملل حقوق ضعف همه ، اينها
همه آرزوي كه پيشرفت و صلح و عدالت تحقق شرايطي چنين در
.است بينالملل حقوق مباني تحكيم درگرو است ، بشر افراد
فراهم آرزوهايي چنين به رسيدن اميد به حاضر ، كتاب
.است گرديده
كتاب معرفي
نامه مقام قائم
آثارميرزاابوالقاسم و احوال شرح در مقالات مجموعه) *
(فراهاني مقام قائم
افشار محمود دكتر موقوفات بنياد انتشارات *
1377- تهران *
گشت دريا محمدرسول:كوشش به *
تومان قيمت 970 -نسخه هزار شمارگان2 *
وزيري:قطع *
صفحات327 تعداد *
سخنرانيهاي و مقالات و تاريخي كتابهاي اخير ، سالهاي در
استقبال با ونيز عامه اقبال با پژوهشي و تحقيقي
و ارزشمند كتاباست شده روبهرو سنج سخن خوانندگان
قائم.است كتابها اين جمله از "نامه مقام قائم" گرانسنگ
محصول كه برگرفته در را پژوهشي مقاله نامه 25 مقام
.است ايران ادب و تاريخ بزرگان و اساتيد بيان و انديشه
سال در كه است سخنرانيهايي متن مقالات ، اين از نيمي
مقام قائم سالمرگ دويستمين مناسبت به گردهمايي در 1352
تاكنون و بود شده برپا تهران دانشگاه مركزي كتابخانه در
نوشتههاي از است گزيدهاي ديگر نيم.بود نرسيده چاپ به
به كه مقام قائم آثار و زندگينامه در برجسته محققان
آمده فراهم مجموعه ، اين كوششگر گردآورنده سنجيده انتخاب
.است
دانشجويان براي كه است نفيسي مجموعه نامه ، مقام قائم
.بود خواهد مفيد بسيار فارسي ادبيات و تاريخ رشتههاي
مقام قائم نامههاي و منشات از نمونههايي كتاب ، در
قائم انشاي و خط از نمونه چندين همچنين و شده گنجانده
غناي به كه آمده مجموعه اين در (بار نخستين براي) مقام
.است افزوده آن
هوشمند و نخبه سياستمداري ما تاريخ پهنه در كه مقام قائم
نامبردار "سيدالوزراء" به بود ، سبك صاحب نويسندهاي و
داشتن با پژوهشي ، و تاريخي كتب علاقهمندان "طبعا.است
كه) ديگر متعدد منابع به دستيابي از گرانقدر ، مجموعه اين
(هستند ناياب اغلبشان و ميباشد ، دشخوار آنها كردن پيدا
.شد خواهند بينياز
توانمند نويسنده و محقق درياگشت ، محمدرسول كوشش و اهتمام
و تاليفات داراي ادبي و تاريخي مسائل زمينه در كه
مجموعه اين تاليف و پديدآوردن در است ، متعددي تحقيقات
.است ستودني پرطرفدار ، و مفيد
نيشابور در قبر سنگ كهنترين
شد شناسايي
از 500 بيش به متعلق قبر سنگ كهنترين:علميفرهنگي گروه
در واقع اسحاقآباد ، سيدابوالحسن امامزاده در پيش سال
.شد شناسايي نيشابور
اين از فرهنگي ، ميراث سازمان عمومي روابط بهگزارش
شده داده انتقال نيشابور موزه به قبر سنگ تعدادي گورستان
.است
منزله به قديمي قبرهاي سنگ اين وجود كارشناسان ، گفته به
ميشوند محسوب تاريخ شناخت جهت در معتبري اسناد و مدارك
تا همچنين و خط تحول سير ميتوان آنها ، وسيله به كه
.كرد بررسي را افراد اجتماعي جايگاه حدودي
اسلامي دوران كتيبههاي و متون پژوهشي گروه گزارش به بنا
از گورستان اين قبر سنگ قديميترين فرهنگي ، ميراث سازمان
xآن 510 لبه اندازه و xxآن 3443205 ابعاد و مرمر جنس
داراي مستطيل مكعب زواياي تمام همچنيناست سانتيمتر
.است نسخ خط به نوشتههايي
حسب بر اما نيست ، دست در متوفي از دقيقي اطلاع تاكنون
دوم نيمه تاريخ در وي قبر ، سنگ روي بر شده نوشته تاريخ
.است ميزيسته قمري هجري نهم قرن اوايل تا هشتم قرن
نامه ويژه با نوروز عيد
تمدنها گفتوگوي
انتشارات مجموعه از ايران كتاب خانه:علميفرهنگي گروه
تمدنها گفتوگوهاي عنوان تحت ويژهنامهاي ماه ، كتاب
.كرد منتشر
با صفحه در 84 ويژهنامه اين همشهري ، خبرنگار گزارش به
تمدنهاي مورد در كتابشناختي اطلاعات اميري كيومرث دبيري
بحثهايي و مقالات آن در و ميكند مرور را جهان بزرگ
.است آمده تمدنها گفتوگوي پيرامون
با مفصلي گفتوگوي يكي مجموعه اين توجه جالب مطالب از
ديگري و تمدنها گفتوگوي زمينه در نصر حسين سيد دكتر
خاتمي محمد سيد آقاي ديدگاههاي جمعبندي شامل آن ، سرآغاز
تحت موءسسات از ايران كتاب خانه.است موضوع اين پيرامون
.است اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت فرهنگي معاونت نظر
|