علمي تحولات و اسلام
مسيحيت و اسلام فرهنگي تبادلات
علمي تحولات و اسلام
عباسزادگان سيدمحمد دكتر :نوشته
در علمي محيط احياي كه آنست بر حاضر مقاله :جستارگشايي
ايجاد.دهد قرار بحث مورد اسلامي ديدگاه از را دانشگاه
آن در بتواند دانشگاهي سنتهاي كه علمي فعال فضاي يك
وجود به دانشجويان در را علمي غني روحيه و گرفته ريشه
.آورد
از دانش مقوله به اسلام رويكرد ابتدا مقاله اين در
كه آنجا از.ميگيرد قرار بحث جهت حديث و قرآن ديدگاه
خويش اجتماعي و اقتصادي سياسي ، محيط از فارغ دانشگاه
دانشگاه ، در علمي فضاي از عمومي ارزيابي اين از پس نيست
و اجتماعي سياسي ، موقعيت با دانشجويان برخورد مقاله اين
مورد را دانشجويان آرمانهاي تحليل هدف با كشور اقتصادي
.است داده قرار بررسي
تلاش دوم ، و اول مبحث از جمعبندي يك ارائه با انتها در
دانشگاه در علمي محيط توسعه براي معيني اهداف تا است شده
و اول مبحث پيوند مقاله اين عمده محدوديت.گردد ترسيم
دانشگاه علمي وضعيت از دقيق كمي اطلاعات محدوديت با دوم
.است كيفي جنبههاي بر مقاله اين تمركز دليل همين بهاست
.ميكنيم جلب جستار اين به را گرامي خوانندگان توجه
معارف گروه
وضعي جهان كه گذاشت حيات عصر به پاي دوراني در اسلام
از "وغالبا بودند انحراف و گمراهي در مردم و داشت آشفته
از پارهاي.ميكردند پيروي نادرست و شده تحريف ادياني
از خود گمان به ديگر برخي نداشتند ، ديني هيچ عصر آن مردم
ديني احكام چون را آنها و ميكردند پيروي فلاسفه آراء
.ميپنداشتند
ابراهيم دين بر كه بودند معتقد اينكه با اعراب اكثريت
خداوند درگاه به تقرب عنوان به را بتها هستند ،
(ع)موسي شريعت از كه ميكردند گمان يهوديان و ميپرستيدند
آنها دست در موجود تورات كه صورتي در ميكنند پيروي
.بود خرافات و افسانه سلسله يك بر مشتمل و شده تحريف
ميكنند پيروي (ع)عيسي شريعت از كه بودند مدعي مسيحيان
به اينرو از نبود واحدي انجيل آنان نزد در كه صورتي در
انجيل از فرقه هر و بودند شده تقسيم گوناگون فرقههاي
كه اعتمادي مورد سند هيچ و ميكردند پيروي جداگانهاي
.نداشت وجود آنان ميان در باشند پذيرفته را آن همگي
افكار ، دنياي و عقايد پراكندگي و جهان آشفته وضع اين با
موجب كه داشت نياز آسماني آئيني و استوار ديني به روز آن
جوامع ميان و شود انديشه يگانگي و پراكندگيها جمع
به" طريق و راست راه به را مردم همه و دهد پيوند انساني
در خود عالي هدف به افراد همه تا كند راهنمايي "زيستن
.برسند جهان اين
دچار جاهليت نهايت در اعراب كه احوالي و اوضاع چنين در
قمار ربا ، فرزندكشي ، دزدي ، چون انحرافاتي و شركها انواع
درس) امي انساني اعراب ، همين ميان از خداوند بودند ، ...و
ورطه از را انسانيت تا برگزيد پيامبري به را (ناخوانده
رهنمون سعادت منزل سر به و داده نجات نابودي و هلاكت
:ميفرمايد قرآن رابطه اين در.گردد
و آياته عليهم يتلو منهم "رسولا فيالاميين بعث هوالذي
لفي قبل من كانوا ان و الحكمه و يعلمهمالكتاب و يزكيهم
.مبين ضلال
نوشتن و خواندن كه كساني) امي ، اعراب ميان كه خدايي اوست
مردم همان ميان از بزرگوار پيامبري (نميدانستند هم
را آنها و كند ابلاغ را خدا وحي آيات آن بر تا برانگيخت
و سماوي كتاب شريعت و سازد پاك زشت اخلاق و جهل لوث از
و جهالت ورطه در همه اين از پيش كه بياموزد الهي حكمت
(1).بودند گمراهي
آيات اولين كه درمييابيم كريم قرآن به ديگر نگرشي با
علم ارزش و نوشتن و خواندن از بحث (ص)نبياكرم بر نازله
:ميفرمايد علق سوره در كه طوري به و دارد..و قلم و
قرآن و برخيز گرامي رسول اي...خلق ربكالذي باسم اقرا
قرائت خلق بر است عالم آفريننده كه پروردگارت نام به را
...كن
به نوشتن علم را بشر كه خدايي آن..بالقلم علم الذي
(2).آموخت قلم
:ميفرمايند قلم نام به سورهاي در و
يسطرون ما و والقلم نون:مينويسد آنچه و قلم به قسم
ارزش يك عنوان به نوشتن و خواندن از تنها نه قرآنكريم
علم آموختن براي كه خواسته مسلمانان از بلكه نموده ياد
براي نمودن مهاجرت با و رفته دانش دنبال به و بوده مهيا
.برگردند خود همنوعان نزد به علم نشر
فرقه كل من فلولانفر كافه لينفروا الموءمنون كان ما و
رجعوا اذا قومهم لينذروا و فيالدين ليتفقهوا طايفه منهم
يحذرون لعلهم اليهم
تنها را رسول رفته بيرون همگي موءمنان نبايد جنگ هنگام
بيرون جنگ براي جمعي طايفهاي هر از چرا پس بگذارند ،
تا نباشند؟ مهيا علم آموختن براي رسول نزد گروهي رفته ،
قومشان كه بياموزند خود قوم به آموختهاند كه دانشي آن
(3).كنند حذر نافرماني از شده ترس خدا شايد هم
در بارزي جايگاه دانش و علم:اسلام در دانش و علم جايگاه
آگاهي و دانش به كريم قرآن موارد بسياري در و دارد اسلام
از بيش علم ، واژه بار مثال 150 طور بهاست نموده اشاره
ثقفه ، تفكر ، تدبر ، تعقل ، :مانند آن مختلف اشكال بار 770
بار و 20 فكر بار عقل ، 18 ماده بار ، 49..و بصيرت علم ،
.است رفته بكار قرآن در فقه
بر كه مقدمهاي در فرانسوي معروف دانشمند لابوم ژول
كه نموده ذكر اسلام براي مشخصه است 12 نوشته قرآن ترجمه
قائل علم براي اسلام كه است مخصوصي ارزش مشخصهها از يكي
به عنايت و توجه اين ديگر مكاتب از يك هيچ در و شده
.نميخورد چشم به علم فراگيري
در ضرورت حد در و كوتاه مروري به فوق موارد به توجه با
.ميپردازيم روايات و آيات در علم اهميت خصوص
و دانايان بين مقايسهاي زمر سوره آيه 9 در:آيات (الف
:است شده نادانان
يتذكرو انما يعلمون لا والذين يعلمون الذين يستوي هل قل
اولواالالباب
يكسانند؟ جاهل مردم با دانشند اهل كه آنان رسول اي بگو
اين متذكر عالم خردمندان "منحصرا و (نيستند يكسان هرگز)
.نيست مساوي جاهل و عالم كه مطلبند
:ميفرمايد ديگر سورهاي در و
و لاالنور و لاالظلمات و البصير و الاعمي يستوي ما و
برابر نور با ظلمت هيچ و نيست يكسان بينا و كور هرگز
(4).بود نخواهد
و نور منزله به را علم قرآن كه درمييابيم آيات اين از
بسيار را دو اين حدفاصل و ميداند ظلمت همان را گمراهي
روش و راه يوسف سوره آيه 128 در.مينمايد وصف عميق
وجود آن رهرو كه موءمني و خداشناس رهروان و (ص)پيامبر
كامل آگاهي و بصيرت با حق سوي به دعوت را ميباشد گرامي
:ميفرمايد و نموده توصيف
اتبعني من و انا بصيره علي اليالله ادعوا سبيلي هذه قل
را امت ما ، رسول اي منالمشركين انا ما و سبحانالله و
با خدا به را خلق كه است همين پيروانم و من طريق بگو
منزه شريك و شرك از را خدا و كنم دعوت بصيرت و بينايي
.نياورم شرك خدا به هرگز و دانم
را انسانها اسلام كه است نكته اين يادآور فوق آيه همچنين
انسانها از و فراميخواند توحيد سوي به علم و بصيرت با
و نپذيرند را شنيدهها بسته گوش و چشم كه ميخواهند نيز
در و نمايند عمل ميشنوند ، چه آن به تعقل و بينايي با
دانايان و علم توصيف بعداز زمر سوره و 18 آيات 17
سخنان كه بندگاني آن ده ، بشارت بندگانم به:ميفرمايد
از بعد و نموده ارزيابي را آنها و ميشنوند را مختلف
.مينمايند پسنديده نيكو سخنان از پيروي محك ، و شناسايي
.ميباشند خرد صاحب واقع در آنان و يافته هدايت بندگان آن
اولئك احسنه فيتبعون القول يستمعون الذين عباد ، فبشر
آن ده ، بشارت اولواالالباب ، هم اولئك و هديهمالله الذين
كه كنند عمل را آن نيكوترين بشنوند سخن چون كه بندگان
آنان هم و است فرموده هدايت خود خاص لطف به را آنها خدا
.عالمند خردمندان حقيقت به
حج روزه ، مانند واجب عبادات از بعضي مورد در:روايات (ب
و مكان زمان ، نظر از محدوديتهايي خدا راه در جهاد يا و
واجب كس همه بر عبادات ايندارد وجود آنها بودن همگاني
.ميباشد خاص موقعيتهاي و سن به محدود و نيست
كه دارد زمان نظر از حدودي واجبات اين انجام مثال طور به
:ميكنيم اشاره آنها از مواردي به
و داشته اختصاص روزه براي آن از ماه يك فقط سال هر در -
نظر در سال از روز ده تنها حج مناسك انجام براي نيز
به كه ماه چهار در خدا راه در جهاد همچنين و شده گرفته
و حد كه آنچه ولي.است شده نهي هستند ، معروف حرام ماههاي
و زمانها همه در و است نشده شناخته آن براي مرزي
.ميباشد دانش و علم فراگرفت ميتوان هركس از و مكانها
:ميپردازيم زمينه اين در چند رواياتي مرور به
فريضه العلم طلب:ميفرمايند (ص)اكرم پيامبر:اول حديث
است واجب مسلمان هر بر علم طلب و جستجو يعني مسلم كل علي
هم جنسيت لحاظ از حتي ندارد ، استثنايي هيچ زمينه اين در
باشد ، مرد خواه مسلمان يعني مسلم چون ندارد ، استثنايي
كه شيعه كتب نقلهاي از بعضي در اينكه علاوه به زن ، خواه
و تصريح هم "مسلمه و" كلمه ميكند نقل بحارالانوار در
.است شده اضافه
است ، فريضهعمومي يك علم فريضه:ميفرمايد حديث اين
يك است ممكن ندارد ، جنسي يا صنفي يا طبقهاي به اختصاص
حاكم بر پيران ، بر نه و باشد فرض جوانان براي "مثلا چيز
حاكم ، بر نه باشد فرض رعيت بر يا رعيت ، بر نه باشد فرض
كه جمعه نماز و جهاد مانند زن ، وظيفه نه باشد مرد وظيفه
فريضه اين اما نيست ، فرض زنان بر است ، فرض مردان بر فقط
هيچگونه و است فرض مسلماني هر بر است فريضهعلم نامش كه
.ندارد اختصاصي
نقل خدا رسول از زمينه اين در كه ديگري معروف حديث
همه در يعني اللحد الي المهد من اطلبوالعلم حديث ميشود ،
.باشيد علم طلب و جستجو در گور ، تا گهواره از عمر ،
صنف و جنس لحاظ از و افراد لحاظ از اول حديث كه همانطوري
آن از را فرضيه اين و برداشت را محدوديت و اختصاص طبقه و
لحاظ از را علم فراگيري موضوع حديث اين داد ، تعميم نظر
.ميدهد تعميم و توسعه زمان و وقت
را علم يعني بالصين ولو العلم اطلبو:فرمود سوم ، حديث
به دستيابي چين ، در ولو آوريد بدست و كنيد تحصيل و جستجو
مانند جهان نقاط بهدورترين كه باشد اين ميتواند دانش
اين شده برده چين نام اينكه علت "ظاهرا.كنيد سفر چين
كه جهان نقاط دورترين عنوان به چين از روز آن در كه است
.است شده برده نام بروند آنجا به ميتوانستند روز آن مردم
.ندارد معين مكان جاو علم تحصيل كه ، است آن مبين حديث اين
يك است ممكن.ندارد هم معين زمان و وقت همانطوريكه
باشد ، داشته محدوديت مكان و جا لحاظ از فريضه و تكليف
لحاظ از حج اعمال "مثلا داد ، انجام جا همه در را آن نشود
بايد "حتما مسلمانان است ، محدود و مقيد هم مكان و محل
اسلام و توحيد كه سرزميني همان در مكه ، در را حج اعمال
اطراف در رسيد ، جهانيان ساير به و كرد طلوع آنجا از
انجام شد بنا نهادش پاك فرزند و ابراهيم بدست كه خانهاي
نقطه و كنند توافق هم با نميتوانند مسلمانان يابد ،
تكليف اين پس كنند ، انتخاب حج اعمال انجام براي را ديگري
هيچ علم فريضه انجام در اما.دارد محدوديت نظر اين از
جاي آنجا هست علم كه جا هر نشده ، گرفته نظر در معين نقطه
.است آوردن بدست و تحصيل
به علم براي مسافرت و مهاجرت فضل باب در آن بر علاوه
من و كريمه ، آيه حتي دارد ، وجود احاديثي دست ، دور نقاط
الموت يدركه ثم رسوله و الله الي "مهاجرا بيته من يخرج
علم طلب در مسافرت و مهاجرت به الله علي اجره وقع فقد
.است شده تفسير
فيطلب ما لوعلمتم:است آمده معتبره احاديث از يكي در
اگر يعني الحج وخوض المهج بسفك ولو لطلبتموه العلم
سعادتهايي چه به علم تحصيل و طلب نتيجه در ميدانستيد
اين در شما خون باينكه ولو ميرفتيد آن دنبال به ميرسيد
وارد درياها به كه باشد اين مستلزم يا و شود ريخته راه
.رابپيماييد اقيانوسها و شويد
اين به شده روايت (ص)اكرم رسول از جملهاي:چهارم حديث
اين به يا وجدها اينما ياخذها ضالتالمومن الحكمه عبارت
بها احق فهو وجدها فحيث كلمتالحكمتضالتالموءمن تعبير
را آن كرده گم چيزي كس هر و است موءمن گمشده حكمت ، يعني ،
حكمت.وبرميدارد نميشود معطل كند پيدا كه نقطه هر در
دريافت يعني درست و منطقي و متقن و محكم مطلب و سخن يعني
ساخته و دهد وفق حقيقت با كه قاعدهاي و قانون هر حقيقت ،
:ميفرمايد (ع)علي. است حكمت نباشد ، تخيلات و هم و
و فاطلبوها المومن ضاله الحكمه المومن ضاله الحكمه
است موءمن گمشده حكمت ، واهله ، بها احق تكونوا لوعندالمشرك
مشرك نفر يك نزد در چند هر بيابيد ، و بجوييد را او پس
و سزاوارتريد حكمت و علم آن به هستيد موءمن كه شما باشد ،
:فرمود حضرت ديگري جاي و ميباشيد آن شايسته
النفاق اهل فخذالحكمتولومن الحكمتضالتالموءمن
نقل (ع)مريم عيسيبن مسيح حضرت زبان از معتبر حديث در
:فرمود كه شده
الحق ، اهل من لاتاخذوالباطل و الباطل اهل من خذوالحق
از ولو بپذيريد و بگيريد را حق يعنينقادالكلام كونو
حق ، اهل از ولو نپذيريد و نگيريد هرگز را باطل اما باطل ،
.باشيد سخنشناس و سخن صراف خودتان
علم باب در را محدوديت و قيد احاديث سلسله اين حال هر به
نفر يك كه كساني لحاظ از يعني ارتباط ، طرف لحاظ از
.است برداشته ميگيرد ، فرا آنها از را خود اهم مسلمان
دارد ادامه
علق سوره آيات 1و4 -جمعه2 سوره آيه 2-1:پانوشتها
فاطر سوره و 20 آيات 19 -توبه4 سوره آيه 122 -3
مسيحيت و اسلام فرهنگي تبادلات
(بخش واپسين) مسيحيت و اسلام گفتوگوي
:ديني عقايد و نهادها برخورد و تبليغاتي جنبش
از را شهري حكومتهاي حمايت اروپايي كليساهاي كه وجودي با
نيرومندي تبليغ كرد رشد سكولار عقلگرايي و دادند دست
.كند معرفي جهان نقاط تمام به را مسيحيت تا ميكرد تلاش
تندرستي ، انديشه و تربيت و تعليم تبليغي ، موعظههاي
اگرچه داشت مستعمراتي حكومتهاي حمايت به بستگي "عموما
حال ، هر بهنميشد واقع تشويق و حمايت مورد هميشه بشارت
.بود مردم تمام به انجيل انتقال جهت تعهدي مبلغين جنبش
مبلغان جامعه قبيل از كاتوليك تبليغاتي جديد موءسسات
فعاليت.شد تاسيس سال 1885 در (سفيد پدران) آفريقا
مقدس كتاب ترجمه توزيع شامل مسلمانان ميان در تبليغاتي
.شد شايع عمومي ، مجادلات و دفاعي -جدلي رسالههاي در
جامعه با هند در كه است آلماني نفر يك پاندر.جي كارل
اسلام مورد را كتابش اولين و كرد فعاليت كليسا تبليغاتي
به Balance of) (Truthرا الحق ميزان نام به مسيحيت و
با هند شمالغربي در مسلمانان.كرد ترجمه اردو زبان
مسيحيت از حقيقتگونهاي مقايسه و وي زباني فعاليتهاي
رحمتالله مولانا.ميكردند تهديد احساس بود داده ارائه
Reve of) اظهارالحق پاندر ، براثر رد در كيراناوي
در مقاومت به را مسلمانان و كرد منتشر را (Truth ation
مناظره يك در بعدها.نمود هدايت مسيحي فعاليتهاي مقابل
براي را مقدس كتاب نقد اروپايي متدهاي رحمتالله عمومي
كتابهايي هنوز.گرفت كار به مخالفانش ، اصولگرايان نظر رد
چاپ مسلمانان و مسيحيان دفاعيات از نمونههايي عنوان به
.ميگردد منتشر و
:اسلامي متقابل حركت
.كرد وارد مسلمانان بر متعددي فشارهاي غرب استعماري تسلط
همين امابودند زيادي مبارزات درگير مسلمانان قرنها تا
در جدي ستيزههاي و جنگها به منجر غرب تمدن بردن بين از
بر مبتني كه اسلامي حيات سنتي الگوي.شد اسلامي حيات
غرب تهاجم مسلمانان كه آنچه توسط جايي هر در بود شريعت
منجر سياسي تهاجمميشد واقع تهديد مورد ميكردند تصور
ميشد ، فقر به منجر اقتصادي تهاجم ميشد ، سرسپردگي به
ميپاشيد ، هم از را جامعه و خانواده اجتماعي ، تهاجم
.ميكرد تحميل را غرب فرهنگ و فكر ديني و فرهنگي تهاجم
"غالبا مسيحي مبلغ كار ميبينيم ، ما كه آنچه همه اين با"
بسيار گنج يك تقسيم همانند شرق و آفريقا مردمان نظر از
ناخواسته تحميل يك عنوان به بلكه نميشود تصور گرانبها ،
در استعماري قدرتهاي توسعه با جدي طور به كه بيرون از
تاريخ نيل ، استفن) "ميشود گرفته نظر در است ارتباط
مسلمانان ، .(ص 250 هارموندورث ، 1964 مسيحيان ، تبليغات
معروفند ، شرقشناس به كه را ، اسلام غربي عالمان اغلب
به ميرود ، كار به اصطلاح اين حاضر حال در كه همانطوري
يا "عمدا كه مينگريستند استعماري امپراطوري عنوان
علماي ديگر طرف از.بودند مستعمرات ايجاد صدد در غيرعمد ،
سعي مسلمانان اينكه از نمودهاند تاسف اظهار مسيحي
وات ، 1991 ، ).نمايند ايجاد را "باخترگرايي" يك كردهاند
چنين كه داشتند نظر در مسيحي دانشمندان اين البته (ص 116
جهت نقادانه تحقيق ،(غربي يعني) جديد روشهاي از كاري
با را مسيحيت و ميكند پيروي شرقشناسان كار ميزان
.ميكند مهيا بيرون ، از نياز مورد انتقادي
تا است بوده تقلايي غرب ، تسلط به نسبت عكسالعمل
افكار وسيع تنوع كه كند ايجاد را مستقلي محلي دولتهاي
اسلامي عمل و ايمان بر بعضي.كند مجسم را مسلمانان
بعضي.ميكردند راتاكيد مادي جامعه از كمي جذب با بنيادي
رقابت غربي مدلهاي با و پذيرفتند را مادي نزديكي ديگر
جديد جهان با را اسلام دارد تمايل اصلاحطلب يك.كردند
غرب.دهد آشتي ديگر ، جهات يا مسيحيت غرب ، تمدن خصوص به
شد رد مسلمانان توسط احساس روي از البته و گسترده طور به
به وابستگي اقتصادي نظر از "معمولا اسلامي جامعه چه اگر
ديني حيات تجديد و احياء يك موضوعات اين.است داشته غرب
در اسلامي حكومتهاي كه همانطور.است آورده وجود به را
.هستند جديد ملي هويت و اسلام بين ارتباط كردن شفاف صدد
تمايلات.است داشته همراه به را انقلابي مراحل ، اين اغلب
اسباب از نيرومند اسلامي دولت چندين در اسلامگرايانه
را خودشان دولتها بعضي و ميكند حمايت شريعت ضروري
ارتباط بر امر اين.كردهاند معرفي اسلامي جمهوري
عنوان به ميگذارد تاثير عميق طور به مسيحيان و مسلمانان
و پاكستان مصر ، سودان ، نيجريه ، در حاضر حال در نمونه
.است ملاحظه قابل مالزي
و پيوستگي از جديدي و موءثر ساختارهاي جستجوگر اسلام جهان
.نمايد اجرا جهاني امور در را قطعي نقش تا است امت رشد
كه (اسلام جهان اتحاديه) الاسلامي الاعلام رابطه اهداف
ميگرديد نيز تبليغات شامل شد تاسيس مكه در سال 1962 در
ميان در مسلمان غير و مسلمان كشورهاي در اسلام دعوت)
اقليتهاي حقوق از اتحاديه اين (غيرمسلمانان و مسلمانان
سال 1976 تا و ميكند دفاع غيرمسلمان كشورهاي در مسلمان
(لندن و جده) در را مسلمانان اقليت موءسسه انتشار و تحقيق
دفاع خاص كشوري در اقليتها حقوق از بار يك.گرفت عهده به
به اقليتها انتقال در اتحاديه ، استراتژي بعد مرحله در شد
نظر مورد ديگر ، دين يك به انتقال طريق از حاكم اكثريت يك
تمامي كه كرد اعلام "علنا اتحاديه عمومي دبير.گرفت قرار
توحيد و گفتگو روح ارتقاء خواهان سازمانها فعاليتهاي
اقليت امور ارگان روزنامه.است مسيحيان با مساعي
در مسيحي اقليتهاي رفتار مورد در تحقيقي مسلمانان ،
.كرد منتشر مسلمان ، كشورهاي
شد تاسيس سال 1962 در كه (OIC) اسلامي كنفرانس سازمان
از تا كرد ايجاد سال 1974 در را اسلامي منافع وحدت صندوق
جوامع از مكاني هر در خيريه امور و فرهنگي ديني ، امور
ليبي توسط اسلامي نداي جامعه.آورد عمل به حمايت اسلامي ،
تبليغات طريق از را اسلام تا گرديد ايجاد سال 1970 در
لازم عناصر عنوان به را طبي و فرهنگي خدمات و دهد گسترش
ديگر سازمانهاي و سازمانها اين.نمايند فراهم دعوت
.است كرده تضمين را مسلمانان و مسيحيان ديدار و ملاقات
جامعه اسلامي ، كنفرانس سازمان اسلام ، جهان اتحاديه نك]
شكل منطقهاي و ملي سطوح در همچنين كار اين [اسلامي نداي
غير و مسلمانان ميان در دعوت اسلامي ، بنياد.ميگيرد
از و چاپي و تصويري -صوتي وسايل طريق از را مسلمانان
طور به تا" داد ترويج ديده ، آموزش طريقكارگران
."شود مواجه غرب با موفقيتآميزي
و ميبرند سر به اقليت در امروز مسلمانان سوم يك حداقل
.است اسلام مقبوليت و پذيرش وسيع حوزه از حاكي اين
نميتواند مسيحيان اكثريت ميان در مسلمانان اقليت مشكلات
.بشود حل ديني جنبش و بيان آزادي در معامله اصل بدون
تجارت مانند جهاني مسائل در مسلمانان و مسيحيان
داخل در مهاجرت و گرسنگي اقتصادي ، توسعه عدم بينالمللي ،
ديگر.دارند مساعي تشريك ملي ، و بينالمللي سازمانهاي
و اسلام بين ارتباطات حد در مسلمانان و مسيحيان ارتباطات
مراكز امروز اينكه خاطر به حداقل نيست تصور قابل غرب
يافته انتقال آمريكا ، و آسيا آفريقا ، به اسلام و مسيحيت
.است
كليساي اعضاي براي سال 1965 در واتيكان دوم قطعنامه
تصويب را مسلمانان عمل و ايمان به "احترام" روم كاتوليك
راه" مسلمانان ، و مسيحيان كه ميكند اصرار و ميكند
اخلاقي ، ارزشهاي اجتماعي ، عدالت پرورش و حفظ براي مشتركي
گفتگوي مهم عوامل موضوعات اين ".بجويند آزادي و صلح
اسقفي شوراي در اسلام براي هم معاصر مسلمانان و مسيحيان
كليساها جهاني شوراي كار در هم و اديان بين گفتگوي براي
اسقفي شوراي و كليساها جهاني شوراي (DFI).است (WCC)
عهده به مسلمانان و مسيحيان ميان را زيادي ديدارهاي
و منطقهاي سطوح در همچنين خدمات و اقدامات اين.گرفتند
برآنند سياستمداران از بعضي اگرچه ميدهد روي نيز ملي
"مسلمانان و مسيحيان بين سرد جنگ" يك با آهني پردهاي
(.دارد رواج متوسط توده در اغلب كه تصوري).نمايند ايجاد
موارد تا است گرفته صورت جهاني سطح در تلاشهايي اغلب
است ، شده مسيحيان و مسلمانان جدايي موجب كه اختلافي
دستيابي در مهمي پيشرفت ميتواند كار اين و گردد معلوم
برحسب مسيحيان تبليغ و مسلمانان دعوت.باشد صلح به
اختلافات به شود تعريف دوباره مسالمتآميز همزيستي
مصدر و منبع يكديگر براي و شود گذاشته احترام همديگر
.بشوند مثبت دعوت و رقابت
:پينوشت
ايهاالذين يا -82 20/مائده "موده اقربهم ولتجدن" -1
-مائده/51 30 "اولياء النصاري و اليهود لاتتخذوا امنو
عبادي يرثها الارض ان بعدالذكر من الزبور في كتبنا ولقد"
عده و صدقنا الذي الحمدلله قالو و" انبياء/105 "الصالحون
"اجرالعاملين فنعم نشاء حيث الجنه امن نتبو اورثناالارض و
عمران/110 آل "...للناس اخرجت خيرامه كنتم" زمر/74
جلالي جمشيد :مترجم
|