يادآوريها آئينه
جديد شيوههاي تجربه
موسيقايي وزين فصلنامه "مقام"
سينماي بينالمللي جشنواره
امسال اواسط در جوان
ميشود
برگزار
جهان هنري خبرهاي
كتاب معرفي
طرح
يادآوريها آئينه
"خاكستري قلمرو بر" نمايش اجراي مناسبت به
خداداد كارگرداني به و نوشته "خاكستري قلمرو بر" نمايش
كانونهاي تئاتر جشنواره نخستين برپايي با همزمان جلالي
.رفت صحنه بهروي شفق فرهنگسراي در نمايشي
رشته در فارغالتحصيل و تهران متولد 1351 جلالي خداداد
تئاتر عرصه در تاكنون سال 64 از كه است سينما كارگرداني
براي مجموعه و فيلم چند ساخت.ميپردازد فعاليت به
جمله از "روزنه" و "برگشته بخت" ازجمله تلويزيون
نمايش اين كار شروع زمينه در جلالي.اوست هنري فعاليتهاي
فجر تئاتر جشنواره براي "خاكستري قلمرو بر" متن:ميگويد
با همراه ارسالي ، متن ميان 500 از كه شد فرستاده گذشته
تمرين ساعت هشت روزي.شد واقع قبول مورد ديگر متن هفتاد
براي كه اتفاقي دليل به كار ، بازبيني شب در اما داشتيم
در و نرسيد جشنواره به كار اين افتاد ، اول نقش بازيگر
.كرد شركت نمايشي كانونهاي تئاتر جشنواره
ميكنيم صحبت نمايش هنر از وقتي:ميگويد ادامه در جلالي
استفاده...و شعر خط ، موسيقي ، مثل هنرها مجموعه از يعني
فرهنگ از خلاصهوار بهنوعي تئاتر در درواقع.ميكنيم
را خود ما اگر.ميزنيم حرف خودمان مردم باستاني
بشناسيم را پيام بايد حداقل ميدانيم ، دانايي پيامآوران
به بايد هستيم جامعه در دانايي نشر رسولان ما اگر و
متوليان كه كساني از.باشيم داشته قلبي ايمان حركتمان
سخت اوضاع و حقيقت به ميخواهيم هستند ، مملكت اين هنر
اجراي براي ما.باشند داشته توجه تئاتر بخصوص هنرمندان ،
شب و كرديم تمرين ماه سه (خاكستري قلمرو بر) نمايش همين
مقولهاي اما.گذاشتيم سر پشت را سخت بسيار روزهاي و
تئاتر اين معتقدم من البتهافتاد اتفاق تئاتر بهنام
ميرسد نمايش مظهر به آرماني شرايط در كه تئاتري.نيست
فرق ميرسد ، نمايش به سخت بسيار شرايط با كه تئاتري با
توانستند جوانها از اندكي گروه تنها بهنظرمنميكند
مقوله به وقتي حساسيت همه اين با.كنند مطرح را خود
و سختتر حساسيت اين برميخوريم مقدس دفاع تئاتر
موقعيت خيلي حساسيت اين بهنوعي شايد.ميشود تنگاتنگتر
به برخورد در ما كه دليل بهاين.ميكند پيدا عالي
حتي و خاك مليت ، اهداف بهخاطر كه ميرسيم ملتي آرمانهاي
در ما وقتيميرسند جنگ به دارند ، كه دروني غيرت آن
حساسيت بايد ميگيريم ، قرار مقدس دفاع تئاتر مقوله
با تئاترهايي مورد در تا شود بيشتر مورد اين در مسئولان
جشنواره در شركت ما بعدي برنامه.روزمره و اجتماعي مضمون
حضور مذكور جشنواره در نمايش همين با كه است عاشورائيان
.داشت خواهيم
من:ميگويد همچنين "خاكستري برقلمرو" نمايش كارگردان
ناقص سرزمين اين هنر از بخشي نباشد ، تئاتر اگر معتقدم
تئاتر ، چراكه ميشود بيانديشه كشور هنري چرخه و ميماند
.يادآوريهاست آئينه
"خاكستري برقلمرو" نمايش شده انتخاب موضوع مورد در وي
دوستان از تعدادي خدمت در روزي:ميگويد چنين
و اسارت از كه كرد پيشنهاد دوستان از يكي.رزمندهبوديم
گفتم من.بنويسم چيزي شهدا و آنها خانوادههاي و آزادگان
قلم به دست و كاركرده بزرگان از بسياري مقوله اين در
جاودانه را مقدس دفاع سال هشت يادگاريهاي تا بردهاند
ميتوانيم اگر كه فرورفتم انديشه اين به سپس اما.كنند
دفاع و جنگ عظيم عالم و بزرگيها رشادتها ، مورد در چيزي
در بنابراين.دهيم انجام را رسالتمان بايد بنويسيم مقدس
بعدها كه "پريشاني روزگار" متن نوشتن جرقه اولين آنجا
در و يافت نشات من ذهن در گرفت نام "خاكستري قلمرو بر"
.رسيد پايان به آن نگارش كار سال 1372
را سالهايي كه رفتيم دوستاني خدمت اثر اين تحقيق براي
با را اسارت مبحث كرديم سعي و بودند گذرانده اسارت در
بهحيطه جنگ بچههاي قلبي اعتقادات و الهي عرفان ديدگاه
بهنام واژهاي الهي عرفان اين كنار در.بگذاريم نمايش
عاشقانه اسارت يك ما اسارت و كرديم اضافه هم را عشق
اسارت نوع دو ما اصل در.بود الهي اعتقادات با همراه
اسارت در.معنوي اسارت يك و مجازي اسارت نوع يك.داريم
و ندارد بيرون به راهي ديوارها بسته محدوده در تن مجازي
بستهاي محدوده در هستند زندگي اصلي پايههاي كه حركات
نباشد اسير تن شايد معنوي اسارت در اماميشود انجام
ابراز و احساسات دروني ، اعتقادات ابراز اجازه شما اما
بسيار معنوي اسارت معتقدم من.نداريد را انديشههايتان
ما "خاكستري قلمرو در" امااست مجازي اسارت از سختتر
يك بهعنوان فرهاد يعني.داريم هم با را دو هر اين
او به و است اسير كركوك زندان در سلولي در بسيجي دانشجوي
را خميني يا لبيك كلمه گفتن و احساسات ابراز اجازه حتي
پا چون.بود دشوار بسيار كار اسارت ، مقوله در.نميدهند
آن در زندگي پيكارگاه مردان كه گذاشتيم عرصهاي در
بنويسم ، را متن اين ميخواستم كه روزي.بودند غوطهور
با اما.برنيايم كار اين پس از شايد كه زدم نهيبي برخودم
عزيزان ، از برخي صداقت و دوستان فكري كمكهاي خداوند ، ياري
.كردم پيدا دست ناچيز موفقيت يك به راه اين در
جديد شيوههاي تجربه
كشور دانشجويان تئاتر جشنواره دوازدهمين به نگاهي
در پيش چندي كشور دانشجويان تئاتر جشنواره دوازدهمين
شهيد فردوسي ، نمايش ، تجربه فارابي ، مولوي ، تالارهاي
تئاتري دانشگاههاي از نمايش حضور 44 با ناصرخسرو و آويني
دانشگاههاي حضور با همچنين جشنواره اين.شد برگزار كشور
تئاتر ، كارشناسي تئاتر ، ارشد كارشناسي بخش در 4 غيرتئاتري
اين برپايي در.شد برپا ميهمان و غيرتئاتري رشتههاي
بهصورتي مقوله هر تا ميشود سعي آن در كه جشنوارهها
حداقل يا رشد به حد چه تا ديد بايد شود انجام تخصصي
.ميانجامد آنها تجربه كسب و هنرمندانه ديدگاههاي تغيير
از مناسبي هنري كارنامه بتواند بايد جشنواره يك
شده ارايه آثار مجموعه و مقوله آن گذشته يكسال فعاليتهاي
بهراستي دانشجويي جشنواره آيا.بدهد بهدست آيندهاش
دوره اين 12 طي اينكه و است؟ برآيند اين نشاندهنده
تبادل در دانشجويان گردهمايي براي مناسبي جايگاه توانسته
ساله هر متاسفانه شود؟ محسوب تجربههايشان و انديشهها
افت دچار دانشجويي جشنواره تخصصيشدن ، و كمي رشد برخلاف
را جشنواره اين دانشجويان كه ميبينيم ما و ميشود كيفي
رهگذاري بلكه آموختههايشان تبادل براي محلي بهعنوان نه
توليد تئاتري كوتاه مدتي در آن سبب به كه ميدانند
خود اين و ميانديشند آن احتمالي جوايز به و ميكنند
درآمده بهاجرا آثار اينكه براي ميشود دليلي بزرگترين
هيچ آخر در و شود ارايه شتابزدگي و خامي نهايت در
.نكند شركتكنندگان خود حتي و تماشاگران نصيب را توشهاي
جشنواره دوره دوازدهمين در شده ارايه آثار به نگاهي
ميان از كه مفهوم اين به.مدعاست اين بر دليلي دانشجويي
يافت ميتوان را نمايش چند حداكثر شده اجرا اثر چهلوچند
و شود مطرح دانشجويي نمايش بهعنوان توانسته حدودي تا كه
وعدهگاه" نمونه براي.ببخشد اعتبار روزه مراسم 9 اين به
،"چيني همسر" ،"جلپشتها" ،"خيال بازي" ،"نهنگها
قبول قابل سطحي در كه هستند نمايشهايي جمله از "هنرپيشه"
معرفي شاخص آثاري بهعنوان ميتوانست و بودند شده ارايه
مشكل همان جشنواره ، اجراشده نمايشهاي اشكال بزرگترين.شود
بيشتر.است نمايشنامه يعني كشور ، تئاتر انكارناپذير
مشكلات با ساختار جهت از نهتنها شده ارايه نمايشهاي
موضوعهايي از استفاده متاسفانه بودند روبهرو عديدهاي
طرح و ارايه يا نيست توجه مورد كنوني شرايط در چندان كه
است ، نزديكتر رايج كليشههاي به كه بهگونهاي آنها
.ميكشاند انفعال به را نمايشها
;دانشجويي جشنوارههاي خصوصيات از يكي اين ، علاوهبر
بياني راههاي يافتن و جديدتر شيوههاي تجربه نوآوريها ،
تجربه حال در دانشجو يك چون "اصولا اينكه و است متفاوت
هم و مضمون جهت از هم تا بدهد را جرات اين خود به است
نهتنها امابرود رايج چارچوبهاي از فراتر پرداخت
كه دريابيم ميتوانيم بهراحتي ما بلكه نميشود اينگونه
و داوران سليقههاي از يافتن اطلاع با دانشجويان سال هر
متنهايي بهسراغ ميكند ، دنبال جشنواره كه اهدافي "عملا
اين در تا باشد بيشتر گرفتنشان جايزه احتمال كه ميروند
براي.بياورند بهدست خود بعدي آثار براي توشهاي رهگذر
نمايشهايي بجز كودكان ژانر در امسال جشنواره در نمونه
"من شسته ملحفههاي" و "پليدي مثل پ پاكي ، مثل پ" مانند
اثري يا تلاش هيچ داشتند ، حضور ميهمان بخش در آنهم كه
.نداشت وجود چشمگير
گذشته سالهاي از بهتر برگزاري جهت از جشنواره امسال
با جشنواره عمومي روابط ميرسد بهنظر و شد برگزار
منسجمتري شكل گذشته سالهاي تجربيات از بهرهگيري
همه بتواند جشنواره تا بود بخشيده بهاطلاعرساني
ضمن در.برساند ظهور منصه به را خود ظرفيتهاي
دانشگاههاي از نمايشها انتخاب و اجراها برنامهريزي
گرفته صورت گذشته سالهاي از بهتر -اغماض كمي با -مختلف
.بود
نظر از كه داد نشان دانشجويي جشنواره دوازدهم دوره
يعني دارد وجود دانشجويان بين در بالايي پتانسيل بازيگر
;نظير خوب بسيار بازيگر از 10 بيش جشنواره اين در ميتوان
مهدي وارسته ، حسن نظريپور ، سپيده كيخايي ، آيدا
از برخورداري با كه يافت را...و لطفي يونس سجاديفر ،
دست نقشپردازي از بالايي سطح به خود قبلي تجربههاي
بازيگر خلاق و علاقهمند گروه اين هدايت.بودند يافته
روز تا است حسابشدهاي و دقيق برنامهريزي نيازمند
جايگاه بتوانند و شوند رشد دچار بازيگران اين بهروز
رشتههاي جداسازي.بيابند كشور هنر در را خود واقعي
بخشهاي در تئاتري گروههاي ارزيابي و غيرتئاتري و تئاتري
هر اينكه از گذشته تا شد باعث ارشد كارشناسي و كارشناسي
بالطبع و تحصيلي سابقه به نسبت تئاتري گروههاي از كدام
بتوانيم ميگيرند ، قرار رقابت و ارزيابي مورد خود كاري
اين يعني.باشيم داشته آكادميك مختلف ردههاي بين سنجشي
دوره به دانشجو يك وقتي كه ميكند مشخص حدودي تا مساله
دوره اين از بهراستي آيا ميكند صعود تحصيلي بالاتر
و دانش مهارت ، بر عالي دوره در و است آموخته چيزي
دوازدهم جشنواره در.خير يا ميشود افزوده او خلاقيتهاي
در كه معني اين به.داشت عكس جنبه نمود اين متاسفانه
سطح از تئاتر كارشناسي بخش در شده ارايه نمايشهاي مجموع
.بود برخوردار بخشها ساير به نسبت بهتري كيفي
موسيقايي وزين فصلنامه "مقام"
ناميده اسلامي هنر و انديشه حوزه ابتدا در كه هنري حوزه
كارهاي موسيقي زمينه در كه است نهادهايي جمله از ميشد ،
اورنگ ، هفت جشنواره ، سه اجراياست داده انجام ارزشمندي
موسيقي محقق همت با حماسي موسيقي جشنواره و آواز و آيينه
نيز و درويشي محمدرضا معاصر شناس موسيقي و محلي
معرفي نيز و مهدوي رضا همت به پژوهشي برگزاريبرنامههاي
عبدالحسين سيد سراج ، حسامالدين نفر ، محسن چون هنرمنداني
سربر هنري پايگاه اين از نخستبار كه...و مختاباد
موفقيتهاي به موسيقي از درشاخهاي كدامشان هر و كشيدند
.بود فعاليتها اين جمله از يافتند دست توجهي قابل
در آن شماره سومين كه "مقام" موسيقي فصلنامه انتشار
گرفت قرار فروشيها روزنامه پيشخوان بر گذشته سال اواخر
موسيقي واحد كه است جلويي به رو و مثبت حركتهاي ديگر از
نشريهاي انتشار به اقدام.است گرفته پيش در هنري حوزه
باز را خود مهم و ويژه جايگاه هنگامي موسيقي درباره
و فقر به موسيقايي مكتوبات عرصه در بدانيم كه مييابد
سال چند تا و شدهايم دچار شگفتانگيز و عجيب فاقهاي
تخصصي و خاص صورت به موسيقي باب در نشريهاي هيچ قبل
موسيقي خاص نشريات كه سالي دو يكي طي در.نميشد منتشر
نيز و كافي تجربه فقدان دليل به يافتند انتشار اجازه
مطلبي موسيقي درباره بتواند كه نويسندهاي و نيرو كمبود
نشريه يك خالي جاي "عملا بنويسد ، خواندني و اعتنا خور در
نيز و "ماهور" نشريه همراه به "مقام".ميشود حس موسيقي
هستند موسيقي عرصه در موجود نشريات تنها "موسيقي" نشريه
"مقام" و "ماهور" مطالب كميت و كيفيت به توجه با كه
حفظ با توانسته "مقام" ميانه اين در و هستند حرفهايتر
به توجه با نيز و تخصصي نشريه يك معيارهاي و ملاكها
كاركرد بيشتر كه مطالبي چاپ از پرهيز و بودن فصلنامه
يك معيارهاي به "عملا دارند ، ماهانه و روزانه يا خبري
حاجي محمد سيد" سردبيري به نشريه اين.شود نزديك فصلنامه
سيد و ميشود اداره ذوق خوش نگار روزنامه "رضي سيد
كه كشور موسيقي شده شناخته مورخ و محقق ميرعلينقي عليرضا
از را "وزيري نامه موسيقي" عنوان با مهمي اثر تازگي به
اين مشاور و مددرسان رسانده چاپ به معين انتشارات سوي
آن مقايسه و سوم شماره مطالب به نگاهيميباشد فصلنامه
.دارد فصلنامه اين پيشرفت و رشد از نشان قبل شماره دو با
فصلي":ميآيد چشم به بيشتر مطالب اين سوم شماره در
واژگان ، " همايون رامتين ،"ايران در موسيقي تاريخ از فشرده
زبان فرهنگستان پيرامون يادداشتي..و سازي معادل
... و ميرعلينقي عليرضا سيد ،"ايران موسيقي
نجوا سيروس
سينماي بينالمللي جشنواره
امسال اواسط در جوان
ميشود
برگزار
سينماي بينالمللي جشنواره شانزدهمين :هنر و ادب گروه
برگزار ماه فروردين در ساله همه كه -كوتاه فيلم -جوان
.ميشود برگزار جاري سال اواسط در ميشد
ايران ، جوانان سينماي انجمن عمومي روابط گزارش به
بخش دو در جوان سينماي بينالمللي جشنواره شانزدهمين
جهت در تعديلاتي با همراه و "آماتور" و "حرفهاي"
برگزار جديد اجرايي شكل و ساختار با اهداف كردن كاربردي
حركت كردن فراگير منظور به بار اولين براي و ميشود
گونهاي به آثار و توليدات كردن كاربردي و جشنواره
نهادها ، پشتيباني و مشاركت همكاري ، از تا شده برنامهريزي
شود استفاده علاقهمند خصوصي و دولتي مراكز و سازمانها
صرفهجويي" چون محورهايي با آشنايي امكان رهگذر اين از و
،"مقدس دفاع" ،"زيست محيط به توجه" ،"انرژي مصرف در
"فرهنگي ميراث" ،"ايران طبيعي زيباييهاي" ،"نماز فرهنگ"
.شود فراهم...و "بومي و مردمي فرهنگهاي و آئينها" و
در (كوتاه فيلم) جوان سينماي جشنواره گزارش ، اين برپايه
و كارشناسان از مركب ميهماناني حضور با گذشته دورههاي
دستاندركاران و مديران و كوتاه فيلم متخصصان
كشور دهها از آثاري شركت با و بينالمللي جشنوارههاي
دليل به جديدش دوره در ميشود پيشبيني ميشد ، برپا جهان
آثار اعتبار -آينده سينماي -كوتاه فيلم يافتن اهميت
و بينالمللي معتبر همايشهاي در ايراني جوان سينماگران
از وسيعتري طيف با ملل ، ساير با گستردهتر ارتباط
.شود مواجه جهان متخصصان و كارشناسان و كوتاه فيلمهاي
جهان هنري خبرهاي
"درسدن" به بازگشت
شهر دولتي موزه شده سرقت آثار مجدد جمعآوري مناسبت به
عنوان با نمايشگاهي دوم ، جهاني جنگ از پس "درسدن"
.شد برگزار "درسدن به بازگشت"
نقاشي از ديگر هنري قطعه و 767 تابلو نمايشگاه 58 اين در
چيني از شده ساخته بوقلمونهاي و قديمي تفنگهاي تا گچ با
كاخ در مذهبي مراسم و كليسا به متعلق اشيايي و مايزن
ديگران كه درآمدهاند نمايش به زيبا چنان "درسدن" سلطنتي
را آثار اينگونه يافتهاند شهامت و آمده شوق سر بر نيز
.برگردانند اصلياش صاحب به و آورده بيرون البسه كمد از
خالي موزه به تابلو شامل 1240 بزرگي مجموعه طرفي ، از
.است شده داده رجعت "درسدن"
سوي از سال 1955 در مذكور موزه به مجموعه اين انتقال
آثار اين نجات باعث بود مدعي كه سابق شوروي جماهير اتحاد
.است گرفته انجام است ، ممتاز
شوروي و شرقي آلمان سراسر از كه ديگري مجموعه همچنين
موزه اين از ديگري قسمت در شدهاند جمعآوري سابق
.ميشوند نگهداري
شده گم اشياء از كاتالوگي "درسدن" موزه كه سال 1962 در
در كه نيز ديگر نفيس تابلوي چهار كرد ، منتشر را موزه
كشور از فراوان عذرخواهي با بودند ، شده پيدا لحظات آخرين
خروج براي حتي امروزه.بازگشت "درسدن" به شوراها
در و دارند تعلق آلمان كشور به شده ثابت كه تابلوهايي
مجوز نيز ميباشند مسكو در كشور آن سفارتخانه اختيار
.نميشود صادر خروج
به هنوز كه آثاري است ، معتقد "درسدن" دولتي موزه سرپرست
سرشناس هنرمندان از مشهور آثاري برنگشتهاند ، موزه
و گذشته مرز از آسانتر سرد ، جنگ پايان از پس و نيستند
كه آنطور آثار اين قيمت يقين ، بطور.آمدهاند غرب سمت به
بعضي در و نيست گران ميكنند ، تصور فعليشان صاحبان
براي موزه كه است مژدگاني رقم از ارزانتر حتي موارد
طبق پليس اين ، بر علاوه.است كرده تعيين آنها برگرداندن
فرد به اشياء اين فروش از است ، شده تهيه كه كاتالوگي
وجود ، بعضي اين با.ميكند جلوگيري موزه از غير به ديگر
خود وكلاي توسط آنها فروش در سعي آثار اين دارندگان از
.ميكنند پنهان نظرها از قانون پناه در را خويش و نموده
تابلوي دو را نمايشگاه اين اثر ديدنيترين هنر ، اهل
اهل نقاش يك اثر و ميلادي به 1500 متعلق محراب باريك
اليزابت تصوير تابلوها اين از يكي.ميدانند فرانكفورت
ديگري و است برلين راهآهن ايستگاه امانات صندوق در مقدس
مذهبي آنتيك تابلوهاي حراج در كه ميباشد "مقدس آندراس"
.بود شده عرضه فروش براي ناشناس شخصي وكيل توسط
كتاب معرفي
ويرايش هنر
فاركر مك لاريسا *
گاتليب رابرت با وگو گفت *
پور كسايي احمد دقيقي ، مژده ترجمه *
كارنامه نشر *
در ويرايش امر پيشبرد راه در" گامي را ، آن كتاب اين ناشر
كه است كرده تمايل ابراز و كرده توصيف "ايران نشر صنعت
در كه بردارد ، زير نامهاي به احترام اداي با را گام اين
و اجرا در يا كشور اين نشر صنعت به ويرايش فن كردن وارد
.برداشتهاند را گامها نخستين فن ، اين پرورش
انور ، منوچهر امامي ، كريم سلطاني ، اديب ميرشمسالدين
محمدحسين دريابندري ، نجف حيدري ، عليرضا حكيمي ، محمدرضا
همايون گيلاني ، سميعي احمد سعادت ، اسماعيل روحاني ،
مرندي ، حسن مجتبايي ، فتحالله فاني ، كامران صنعتيزاده ،
.نجفي ابوالحسن و همداني معصومي حسين
- جهان مشهور نويسندگان از چند تني ،"ويرايش هنر" كتاب در
از -لسينگ دوريس و لوكاره جان و ماريسن توني مانند
كرده همكاري آنها با سالها كه ويرايشگري با خود روابط
نام گاتليب رابرت كه ويرايشگر ، اين.ميگويند سخن است
نشر ، براي نويسندگان اين آثار كردن آماده در تنها دارد ،
كتاب موارد بسياري در كه است ، بوده آنها دستيار و مشاور
آن تاليف روند بر و داده سفارش نويسنده به ابتدا از را
.است داشته نظارت
گو و گفت يك
(دريابندري نجف با حريري ناصر مصاحبه)
كارنامه نشر *
در بندريكه دريا نجف با حريري ناصر مفصل گفتوشنود
درآمده ، كارنامه نشر همت ، به و "گفتوگو يك" كتاب كالبد
حريري كه آن خاصه.است بسيار آموختني و نغز نكات داراي
جان تا شيرمرغ از -را نجف پردامنه ، گفتوگوي اين در
و آگاهي با نيز شونده مصاحبه و كرده باران سوءال -آدميزاد
راز ترجمه ، تعريف:است گفته پاسخ همه اين به كافي ، بصيرت
داستان ، به بازگشت كيوان ، مرتضي ترجمه ، درسهاي دنكيشوت ،
آثار ترجمه زبان ترجمه ، نقد نسترن ، نام مكرر ، ترجمههاي
فعاليت ويرايش ، منصوري ، ذبيحالله ترجمه ، انجمن كهن ،
رمانس ، و رمان كور ، بوف يوشيج ، نيما نثر ، و شعر شعري ،
مباحث جمله از كيچ و معني و صورت تناسب ، حس تاليف ، هنر
.هستند شنود و گفت اين اصلي
كتاب ملي سياست
(كتابخواني و كتاب توسعه راهنماي)
گارثون آلوارو نوشته *
پوينده محمدجعفر ترجمه *
كارنامه نشر *
براي پاگير و دست بسيار گرهگاهي كتابخواني و كتاب توسعه
ممتاز ابزار مثابه به كتاباست فرهنگ عرصه مسئولان همه
در بلكه ندارد ، فرهنگي و آموزشي معنوي ، نقش فقط ارتباط ،
.هست نيز نشر بخش اقتصادي و صنعتي جنبههاي برگيرنده
كه ميآورد فراهم پيچيدهاي مجموعه عامل ، دو اين پيوند
اين با.سازد سردرگم را گوناگون تصميمگيران است ممكن
و شود آشكار نشر تادشواريهاي آرزومندند ناشران همه ،
است بيهمتا فرهنگي برايند كه كتاب ارزش ترتيب ، اين به
.شود شناخته بهتر
بخش دو هر مسئولان راهنمايي ،"كتاب ملي سياست" كتاب هدف
منافع و مسائل و نشر جهان توي هزار در خصوصي و عمومي
همين به نيز كوچك كتاب اين عملي جنبهاست آن گوناگون
فرهنگي ، -اجتماعي تحليل به اثر اين.برميگردد امر
البته كه) آيندهنگرانه بررسيهاي به نيز و تاريخنگاري
مجموعه از ديگر كتاب چند و مهماند بسيار موضوعاتي
نميپردازد ، (يافتهاند اختصاص آنها به يونسكو انتشارات
نشان را كتاب توسعه سياست عملي كاربرد راه فقط بلكه
نتيجه بلكه نيست ، محض نظري تفكر حاصل اثر اينميدهد
در ويژه به و رشد روبه كشورهاي در تجربه سال بيست
كتاب اين در شده طرح سياست كاربرد.است لاتين امريكاي
.است كشورها اين در نشر شگفتانگيز گاه رشد سرچشمه
طرح
مجسمهاي ، پاي در دوستانش بيقرار خنجرهاي پناه در سزار ،
بروتوس ، جونيوس ماركوس چهره چهرهها ، و تيغها ميان از
را خود فرزند شايد يا خود ، الحمايه تحت اشخاص از يكي
ترس تا برميكشد فريادي كشيده دفاع از دست و ميكند پيدا
(1)كودو و شكسپير !"فرزندم نيز تو":كند راكامل وحشتش و
.ميكنند احيا را احساسي فرياد اين
:ميكند رضايت كسب گورستانها متغيرها ، تكرار ، از تقدير
(2)گاچو عدهاي بوئنوسآيرس استان جنوب در بعد ، قرن نوزده
فرزند ميافتد خاك بر او چون.ميكنند حمله گاچو يك به
حيرت اندكي و تغير مختصري با و بازشناخته را خواندهاش
(شود خوانده كه نبايد و شود شنيده ميبايد واژهها اين)
نميداند ولي ميشود كشته او" Pero che ":ميگويد او به
.گردد تكرار صحنهاي تا ميميرد كه
uevedo -1
كه اسبسواران به آرژانتين در كه است عنواني Gauchu -2
.ميشود اطلاق دارند خاصي مهارت تن به تن جنگ در "ضمنا
بورخس لوئيس خورخه
بيرجندي فاضلي :ترجمه
|