تغييرآماده براي را كاركنان
كنيد
شعبه 1410 در دوشنبه روز
تهران عمومي دادگاه
مديرمسئول شريعتمداري ، حسين
ميشود محاكمه كيهان روزنامه
روزنامه كاريكاتوريست احضار
انقلاب دادگاه به زن
تغييرآماده براي را كاركنان
كنيد
(پاياني بخش) دهيم؟ تغيير چگونه را كاركنان ضعيف عملكرد
مدير -كنيد فراهم مشخص (13)بازخور كاركنان رفتار براي -4
عدم مسائل درصد حدود 50 كه باشد داشته خاطر به بايد
ارتباط بازخور موضوع به ميتواند سازمانها در كارايي
نتايج از است وظيفه انجام مشغول كه فردي يعني.كند پيدا
مفهوم بدان بازخور ارائه.نميآورد دست به اطلاع عملكردش
با نميدهد انجام درست را كارش كه فردي به مدير كه نيست
پرورش كاركناني كند سعي بايد مدير.بدهد تذكر بلند صداي
بالا و عملكردي استانداردهاي حفظ فكر در خودشان كه دهد
نظارت و گزارشگيري با مدير اينكه نه باشند ، آنها بردن
.كند حفظ را عملكرد سطح بخواهد
مدت چه -كنيد مشخص را تغيير به نياز زيردستان براي -5
كارهاي كساني چه ميگيريد؟ ايراد زيردستان از كه است
كارهاي افراد كدام نميدهند ، انجام را مشكل حل بديهي
انجام كار "اصولا افرادي چه يا ميكنند تكرار را نادرست
ميدهند انجام افراد كه كارنادرستي "معمولا نميدهند؟
چرا ميكند تعجب و دارد بديهي حالت آن نادرستي مدير براي
.نميدهند تغييري آن در افراد
بر علاوه بلكه نيست كافي كاركنان به تغيير علت بيان فقط
اينكه ، خلاصه.شود بيان هم افراد تغيير چرائي بايستي آن ،
در تغييري باشد ، ولي روشن افراد براي تغيير به نياز اگر
آن مطلب اين كه كند فرض بايد مدير نيايد ، بوجود آنها
.ندارد كاركنان براي دارد وي نزد كه روشني و آشكاري
-كنيد مسئول سازمان در رفتارهايشان براي را افراد -6
معرفي مانع عنوان به را افراد ساير كاركنان "غالبا
.ميدانند خود نامناسب عملكرد مسئول را آنها و ميكنند
انجام را كاري آنها كه است اين آنها ذهنيت و اوليه فرض
كه است آن واقعيت ولي.ميشود گفته آنها به كه ميدهند
خود فردي رفتار براي بايستي و هستند بالغ افرادي كاركنان
.نمايند مسئوليت احساس
مدير -است آنان نفع به تغيير كه بفهمانيد زيردستان به -7
و نموده درك را زيردستان مسائل مربي ، يك ديدگاه از بايد
حضور كه باشد آن مدير اعتقاد اگر.كند حل را آنها مسائل
ميتواند آنگاه است ، افراد به كمك براي سازمان در او
.دهد انجام مفيدي اقدامات آنان براي
زيردستان از كه كارهايي مورد در بايد هم مدير -8
را كارهايي انجام مديري اگر -باشد داشته تعهد ميخواهد ،
آن درباره كامل مسئوليت پذيرش دارد ، انتظار زيردستانش از
به است ، صحيح هم آن عكس.دارد ضرورت مدير ، طرف از كارها
اينكه مگر خواست نخواهد ديگران از را كاري مدير حال هر
براي مطالب بيان.بپذيرد تعهد كار آن مورد در هم خودش
آموزشي ، موثر شيوههاي از يكي نيست ، كافي رفتار تغيير
افراد تا باشد واقعي بايد شده ايجاد الگوي.است الگوسازي
مديري اگر "مثلا.كنند پيدا تمايل آن ، از پيروي براي
از نميتواند ميشود ، حاضر كار محل در دير "معمولا
در كاركنان.باشد داشته را سروقت حضور انتظار كاركنان
دوگانگي ولي دارد اهميت ميكند ادعا مدير كه مطالبي مورد
آن از پيروي مشكل با كنند مشاهده آنها درباره رفتار
.شد خواهند مواجه
در موءثر تغيير -زيردستان موفقيتهاي تشويق و تاييد -9
در كافي شناختدارد نياز مثبت تقويت به كاركنان رفتار
فقط.دارد آن تداوم در زيادي اهميت موضوعي هر مورد
مدير نيست ، كافي آن تاييد و يافته تغيير رفتار مشاهده
با آنها بهبود و تغييرات اين توجه و شناخت عنوان به بايد
خاطر بهدهد انجام كاري آنها براي و كند گفتگو افراد
.نميشود تلقي موفقيت "لزوما هدف به دستيابي باشيد داشته
ضعيف عملكرد تغيير برنامه اجراي
برابر در را كاركنان مقاومت احتمالي دلايل بايد مديران
زير صور به ميتواند واكنشها اين.نمايند بررسي تحول
:باشد
:مانند آن ، به وابسته مسائل و شغل دادن دست از ترس -"1
دستمزد كاهش 11
جديد شغل فراگيري توانايي عدم 21
قبلي مقام و موقعيت دادن دست از 31
جديد شغل به علاقه عدم 41
تغيير ايجاد در مديريت انگيزههاي به بودن مشكوك -2
يك تغيير هر اينكه احساس با شخصي ، برخورد در ضعف -3
.اوست كاركرد نحوه از شخصي انتقاد
همكاران و دوستان گروه ، پاشيدن هم از جهت به ناراحتي -4
ميخواهد كه مبهمي و ناشناخته وضعيت از ترس يا جهل -5
(14)".پيشآيد
به برنامه موفقيتآنست اجراي تغيير ، برنامه واقعي تحقق
اين.دارد بستگي تغيير برنامه در افراد مشاركت چگونگي
اجراي جهت در افراد گرايشهاي و رفتار نحوه را مشاركت
برنامه آرام اجراي زير راهبردهاي.ميكند تعيين برنامه
:ميكند تامين را تغيير
تغيير برابر در مقاومت تشخيص *
كاركنان براي تغييرات جدي بررسي امكان كردن فراهم *
تغيير برابر در مقاومت تشخيص
كاركنان ، رفتار در موءثر تغيير امكان آوردن فراهم براي
تغيير از پشتيباني موارد و مقاومت ويژگيهاي فهم و درك
به كلي بهصورت تغيير مقابل در مقاومت.است نياز مورد
:يافت خواهد ظهور زير صور و اشكال
-دارند تاكيد تصميمگيري در فردي تجربه بر افراديكه -1
اطلاعات كه منبعي بهعنوان را تغيير افراد اينگونه
با تغييرات اينگونه.مينگرند كرد ، خواهد ارائه باارزش
مديران براي مستقيمي فردي تهديد كار ، روش در دگرگوني
.است اجرايي
ترجيح كارها انجام براي را روش يك از استفاده افراد -2
نشان مقاومت تغيير مقابل در كه افراد از تعدادي -ميدهند
راه چند بر را روشن حل راه يك كه هستند كساني ميدهند ،
بهنظر كه راه يك بردن بهكار.ميدهند ترجيح انتخابي حل
.است همراه بيشتري بااطمينان و راحتتر ميآيد ، بهترين
و راحتي و ميآورد را جديدي راهحلهاي خود همراه تغيير
و مديران بنابراين.بينميبرد از را موجود حل راه امنيت
و تغيير مقابل در ميپسندند را شيوه اين كه كاركناني
.ميكنند رد آنرا و نموده مقاومت تحول
تغيير ، -دارند (15)مخاطره پذيرش به كمي رغبت افراديكه -3
شرايط در كار طالب افراديكهاست مخاطره با همراه
است طبيعي دارند ، امتناع مخاطره قبول از و هستند اطمينان
.نمايند مخالفت تحول با كه
است ، متفاوت افراد در مخاطره پذيرش ظرفيت چون
تغيير برابر در مقابلهكننده كارمندي با مدير درصورتيكه
قدرت مثال ذكر و گفتگو با ميتواند باشد ، روبهرو
ميتواند مخاطره چون.بخشد بهبود را وي مخاطرهپذيري
در بايد مدير باشد ، داشته بههمراه نيز را شكست مفهوم
مقابل در حتي يا ميپذيرند مخاطره كه كاركناني برابر
.دهد نشان بيشتري سعهصدر و توجه آنها ، احتمالي شكستهاي
تغيير ، دوره مخاطرات مقابل در شكيبايي روحيه ايجاد با
به را كاركنان تمايل قابلملاحظهاي مقدار به ميتوان
.دهد افزايش تغيير پذيرش
تغيير جهت كاركنان كردن آماده راهبردهاي
عدم كاركنان ذهن در تحول ، تهديدآفرين ماهيت بهدليل
در تغيير برنامه و طرح.ميبندد نقش ترس و اطمينان
برنامههاي مسئوليتها ، واگذاري در شك بدون ضعيف ، عملكرد
دگرگوني كاركنان ، با مرتبط موارد ساير و وظايف زمانبندي ،
برطرف به تغيير دوران مسائل موءثر هدايت.ميكند ايجاد
و ميكند كمك تغيير راه در موجود موانع از بسياري كردن
.ميدهد سوق موفقيت جهت در را مدير تلاشهاي
در كاركنان براي كه مهم سوءالات از تعدادي زير جدول در
در همچنين.است شده درج ميشود ، مطرح تغيير اجراي زمان
درنظر با كه شده درج سوءالات كاربردي جوابهاي جدول اين
تشخيص جهت كاركنان كردن آماده در پاسخها ، اين گرفتن
.ميآيد بهوجود
تغيير دوره در كاركنان پرسشهاي
احتمالي پرسشهاي
ميدهم؟ دست از را خود شغل من آيا -1
اطلاع چگونه تجهيزات كار نحوه و نوين روشهاي درباره -2
مييابيم؟
دارد؟ روزانه منظم كارهاي بر تاثيري چه تحول -3
ميآيند؟ واحد اين به جديد افراد آيا -4
دستمزد و حقوق دارد؟ ما وضعيت بر تاثيري چه تحول -5
ميدهد؟ روي شغلي ارتقاء مييابد؟ افزايش
تغيير به نيازي چه ميرود پيش بهخوبي همهچيز اگر -6
است؟
كار يا شديدتر كار بيشتر ، كار مفهوم به تغيير آيا -7
است؟ نامناسب
دهيم؟ انجام را جديد كار نميتوانيم ما چرا -8
عملي روش و جوابها
و صريح ساده ، جواب مايلند كاركنان خير ، -الف
.بشنوند اطمينانبخش
انتقال و نقل تعدادي اما.نميشود بيكار هيچكس خير ، -ب
صحبت گروه دو مورد در مدير حالت اين در.ميشود انجام
كه آنهايي و ميكند تغيير شغلشان كه آنهايي.ميكند
.خواهندشد مواجه كار ادامه مشكل با "احتمالا
بيكار عدهاي و ميدهد روي كار در تغييراتي بله ، -ج
ياري آنها به كار كردن پيدا براي است لازم البته ميشوند
.شود
وجود مهارتها توسعه و رساني اطلاع براي مختلفي روشهاي
حين آموزش گروهي ، بحث مدير ، توسط سخنراني:مانند دارد ،
.سمينار برگزاري يا كارگاه در آموزش و كار
را كارها كسي چه كار ، انجام چگونگي مورد در كاركنان براي
.دهيد توضيح ميدهد ، انجام وقت چه و كجا ميدهد ، انجام
.است بهتر آنها همكاري و هماهنگي به نيازها بر تاكيد
گروهبندي و گردهمايي براي تهديدي ميتوانند جديد افراد
نوع احساس ، اين كردن حداقل براي.شوند تلقي افراد راحت
.كنيد مشخص را واحد به آنها ورود دلايل و جديد افراد
.باشد كاركنان ارتقاء و رشد فرصتهاي بر تاكيد
با را آنها دارد ، اثر موارد قبيل اين بر تغييرات اگر
.شويد آگاه افراد نيازهاي از بگذاريد ، درميان كاركنان
يعني افراد نيازهاي بنياديترين از يكي كه يابيد اطمينان
.است گرفته قرار مدنظر تغيير مراحل در شغلي امنيت
را سازمان و واحد عملكرد بر آن اثر چگونگي تغييرو علل
انديشههاي با را گروه و نگوييد مبهم مطالب.دهيد توضيح
را تغيير حين احتمالي مسائلي انتظار.نكنيد رها نامطلوب
.باشيد آنها رسيدگي آماده و باشيد داشته
و شود بيان جزئيات به بايد كار حجم در تغيير نوع هر
افراد همه كه گردد تعريف بهنحوي وظايف و مسئوليتها
.بدانند را كار انجام چرائي و چگونگي
آموزش ، مانند) كنيد اعلام را دسترس در اختياري موارد
نسبت علاقه دادن نشان با تواند مي مدير.(غيره و انتقال
ترس دفع به جديد كار در افراد اداره توانايي به
"واقعا ميتواند تشويقكند كمك آنها ازهمپاشيدگي
.بيافريند شگفتي كارهاي
ضعيف عملكرد موءثر تغيير مباني
براي موءثر برنامه اجراي و طراحي مهارتهاي افزايش براي
:دارد وجود روش چند كاركنان ، ضعيف عملكرد تغيير
موءثر عملكرد مديريت نظام ايجاد
از جلوگيري غيرموءثر عملكرد به رسيدگي براي شيوه بهترين
موءثر ، عملكرد مديريتي نظام اجراي و ايجاد.است آن وقوع
شامل نظام اين.است بهرهور عملكرد تحقق براي مفيدي روش
نظام اينمثبت تقويت و بازخور رفتار ، سنجش:است بخش سه
گذاشتن درميان كاركنان ، عملكردهاي از اطلاعات گردآوري به
به بازخور درحقيقت.دارد نياز كاركنان ، با حاصله اطلاعات
بهبود عملكرد شناخت با آخر مرحله در ميشود داده كاركنان
تلاش موءثر عملكرد ايجاد در آن ، مثبت تقويت و يافته
.ميشود
نوآوري و تغيير مقابل در كاركنان مقاومت به رسيدگي
مبناي ايجاد و تغيير مسئله به رسيدگي براي مثبت شيوه
و كاوش مقاومت ، حداقل با تغيير پذيرش براي قوي رواني
:است زير معيارهاي بهكارگيري
تحول و تغيير به كمي تمايل كاركنان هنگاميكه -شناخت
به مشكلات ، و مسائل به نسبت كاركنان شناخت بدهند ، نشان
به را افراد تمايل "احتمالا و مينمايد مساعدت مشكل حل
.ميدهد افزايش تغيير
شكها ، تنشها ، خصومت ، حالت فرونشاندن -اعتماد ايجاد
تغيير به توجه بدون كاركنان در تهديدكردن احساس و ترسها
.ميآورد بهوجود تغيير انجام براي مساعد حالت موردنظر ،
داده اجازه كاركنان به مناسب ارتباط برقراري با -ارتباط
به يابند ، آگاهي موردنظر تحولات درباره ازقبل كه ميشود
آنها سخنان و بحثها بشنوند ، را مطالب فهم قابل زباني
و شود داده پاسخ سعهصدر با آنها سوءالات به شود ، شنيده
اطلاعات وضعيت ، شدن روشن جهت دارد امكان آنجاييكه تا
.آورند بهدست
انتقادات و پيشنهادها ديدگاهها ، عقايد ، از -مشاركت
آنان واكنشهاي از شود ، استفاده تغيير مورد در كاركنان
وجود در و شويد آگاه مناسب زمان و آمادگي تغيير براي
سهم تغيير در هم آنها كه گردد تقويت احساس اين آنها
.دارند
نيز آنها كه شود داده نشان كاركنان به -متقابل منافع
.خواهندشد منتفع تغيير از مديريت مانند
و عمليات بر را تغيير علايم و آثار بايد مدير -پيگيري
منظم كنترلهاي ازطريق و كند مشاهده كاركنان گرايشهاي
انجام را لازم اصلاحات و درآورد منطقي بهحالت را آنها
.دهد
ايجاد يا مالي مزاياي تضمين بهوسيله" -اطمينان ايجاد
(16)".كرد اطمينان ايجاد بازآموزي ، تسهيلات
يعني) شود معرفي مقتضي ، فرصت در تحول برنامه -مناسب فرصت
جديد طرح و فكر با گرفتن خو براي مناسب زمينه يك ايجاد
(17)(.آن درآوردن بهعمل از
اگر.شود ايجاد تحول و تغيير به عادت" -تغيير به عادت
و مييابد افزايش تغيير به عادت باشد مكرر تغييرات
(18)".شد خواهد بيشتر تغييرات پذيرش براي آمادگي
اعمال غياب در درحاليكه.است اجتنابناپذير تغيير"
و مييابد را خود مسير و راه حال هر در تغيير مديريت ،
ميتواند مديريت خردمندانه و موءثر دخالت ميپيمايد ،
.باشد سازمان در شكست و موفقيت مابين تفاوت
شد يادآور بايد ولي است اجتنابناپذير تغيير كه درحالي
مفيد و سازنده نميتواند نيز تغيير بهخاطر فقط تغيير كه
تخصصهاي و مهارت ميتواند تغيير حال هر در كه زيرا باشد
موجب ميتواند و نموده بيارزش و باطل را امروزي باارزش
بايد بنابراين.شود بسيار فرهنگي و اجتماعي اختلاف
جنبههاي مقابل در زياد دقت با را تغيير از حاصله مزاياي
(19)".گرفت تصميم و سنجيده آن منفي
مهرياري...حجتا
:پانوشتها
13 Feed back
طراحي و تحليل و تجزيه بر درآمدي -رضائيان علي -14
.صفحه 18 -1368-و 7 شماره 6 مديريت دانش مجله -سيستمها
15 Risk
.صفحه 18 ماخذ همان -رضائيان علي -16
.صفحه 18 ماخذ همان -17
.صفحه 18 ماخذ همان -18
-مديريت دانش مجله -تغيير مديريت -سعادت اسفنديار -19
.صفحات 4241 1368-شماره 4
شعبه 1410 در دوشنبه روز
تهران عمومي دادگاه
مديرمسئول حسينشريعتمداري ،
ميشود محاكمه كيهان روزنامه
شريعتمداري حسين اتهامات به رسيدگي دادگاه:اجتماعي گروه
سوم و بيست دوشنبه روز صبح كيهان روزنامه مديرمسئول
.ميشود برگزار ويژه قضائي مجتمع در فروردين
سوي از شكايت از 30 بيش تاكنون ما خبرنگار گزارش به
از مختلف نهادهاي و سازمانها حقوقي و حقيقي اشخاص
تشويش و تهمت افترا ، اكاذيب ، نشر دليل به كيهان روزنامه
.است آمده بهعمل مختلف نهادهاي و سازمانها به نسبت اذهان
مراتب به و مشابه اتهاماتي با نشريه چند اين از پيش
چون سنگيني مجازاتهاي به بود شده جرم به منتهي كه كمتر
نقدي سنگين جريمههاي و مديرمسئولي از محروميت مجوز ، لغو
افكار.شدهاند محكوم مطبوعات دادگاه رئيس مرتضوي سوي از
به رسيدگي در اينبار مرتضوي قاضي ببيند است منتظر عمومي
و ميشود اداره عمومي اموال با كه نشريهاي متعدد جرائم
آيا ميكند ، عمل چگونه است برخوردار قدرت پشتوانه از
يا رود مي شده ديگران با كه رفتاري سمت به عدالت ترازوي
.شد خواهد محكوم ديگر نشريات مشابه مجازات به ومجرم نه
شريعتمداري حسين محاكمه جلسه سومين اين ميشود آور ياد
به وي محاكمه قبلي جلسه دو است ، كيهان روزنامه مديرمسئول
.نيافت رسميت منصفه هيات اعضاي نرسيدن نصاب حد به دليل
شريعتمداري حسين محاكمه دوم جلسه آنكه از پس مرتضوي قاضي
را منصفه هيات اعضاي از نفر پنج اقدام يك در نشد برگزار
.كرد منفصل خود سمت از
و دانسته موجه را خود حضور عدم دلايل منصفه هيات اعضاي
عدم و مرتضوي توسط دادگاه جلسات اداره روند به نسبت
صريح نص خلاف كه صادره احكام در منصفه هيات نظرات رعايت
منفصل اعضاي دليل همين به و كردند ، اعتراض است ، قانون
به بيسابقهمرتضوي حكم از منصفه ت شدههيا
بدون مرتضوي شد مشخص "بعدا بردند ، شكايت ذيصلاح مراجع
داده حكمي چنين تهران دادگستري رياست موافقت و هماهنگي
از مجدد دعوت با مرتضوي ميرود انتظار دليل همين به
ساخته خود مشكل و منتفي را حكم موضوع منصفه هيات اعضاي
منصفه هيات حضور بدون اينصورت غير در كند ، حل نوعي به را
شريعتمداري حسين و داشت نخواهد رسميت دادگاه جلسه
.بماند باقي محاكمه درانتظار بايد همچنان كيهان مديرمسئول
است قرار حالي در كيهان روزنامه دادگاه ديگر سوي از
دادگاه تعطيلي پيشفرض با انقلاب دادگاه كه شود انجام
.است نموده زن روزنامه تعطيلي به اقدام مطبوعات
روزنامه كاريكاتوريست احضار
انقلاب دادگاه به زن
انتشار از انقلاب دادگاه ممانعت دنبال به:اجتماعي گروه
از روزنامه اين پرونده به رسيدگي مسئول زن ، روزنامه
طراح) روزنامه كاريكاتور طراح تا است خواسته هاشمي فائزه
خود همراه را (ساله مونس 17 احمدي داود مذكور كاريكاتور
به مبادرت دادگاه صورت اين غير در ببرد انقلاب دادگاه به
.كرد خواهد وي احضار
بر مبني هاشمي فائزه از انقلاب دادگاه درخواست
صورت حالي در زن روزنامه كاريكاتوريست بههمراهآوردن
كاريكاتور موضوع مدارك ، و شواهد اساس بر كه ميگيرد
به زن روزنامه مسئول مدير سوي از آن جزئيات و مذكور
مدير خواسته "صرفا فرد اين و بود شده ارائه كاريكاتوريست
.است كرده اجرا را مسئول
اعلام خود مطبوعاتي مصاحبه در زن روزنامه مسئول مدير
اين هفته پرسش درباره نظر مورد كاريكاتور كه بود كرده
در ديه قانون تمسخر يا توهين قصد هرگز و بوده روزنامه
.است نبوده ميان
زن روزنامه كاريكاتوريست احضار قصد انقلاب دادگاه چنانچه
تبصره 4 با مغاير اقدام اين باشد داشته متهم عنوان به را
قبال در مسئول مدير آن در كه است مطبوعات قانون ماده 9
.است شده شناخته مسئول نشريه مطالب يكايك و كلي مشي خط
در تنها مطلب نويسنده نيز ، مطبوعات قانون ماده 27 براساس
و معرفي صالحه محاكم به مسئول مدير بر علاوه صورتي
جمهوري رهبري شوراي يا رهبر به كه شد خواهد مجازات
.نمايد اهانت تقليد مسلم مراجع يا و ايران اسلامي
|