مدارس مسئولان :كرد اعلام پرورش و آموزش
پول نبايد دانشآموزان نامنويسي هنگام
بگيرند
و آموزش وزارت سياستهاي براساس
يافت تغيير مدارس اجرايي پرورشآئيننامه
چغازنبيل مرمت بينالمللي طرح نخستين
شد انجام
گفتوگوي بينالمللي مركز در سخنراني
ايراد اشتوبر گئورگ دكتر توسط تمدنها
ميشود
!نيستند ديگران معلمان ، و دانشآموزان
خود كار به رياضيات مدرسه دوره اولين
داد پايان

مدارس مسئولان :كرد اعلام پرورش و آموزش
پول نبايد نامنويسيدانشآموزان هنگام
بگيرند
به رسيدگي و بازرسي ارزشيابي ، دفتر :فرهنگي علمي گروه
هنگام مدارس كرد اعلام پرورش و آموزش وزارت شكايات
دريافت به مجاز عنوان هيچ به دانشآموزان ، از ثبتنام
مردمي كمكهاي يا و برنامه فوق كلاسهاي عنوان تحت وجهي
ابتداي از معين ، ضوابط طبق مردمي كمكهاي اخذ و نيستند
كل اداره عمومي روابط.بود خواهد امكانپذير تحصيلي سال
دفتر از نقل به را خبر اين كه تهران شهر پرورش و آموزش
پرورش و آموزش شكايات به رسيدگي و بازرسي ارزشيابي ،
فوق كلاسهاي شهريه دريافت نحوه است افزوده كرده اعلام
اعلام متعاقبا جداگانهاي دستورالعملهاي در برنامه ،
.شد خواهد
كرده اعلام پرورش و آموزش پياپي سال چندمين براي امسال ،
مدارس كماكان ولي است ، ممنوع ثبتنام هنگام در وجه اخذ
وجه درخواست آنها از دانشآموزان ، از نامنويسي موقع در
.است نشده برخورد جدي طور به نيز متخلفان با و كردهاند
و آموزش وزارت سياستهاي براساس
يافت تغيير مدارس
اجرايي پرورشآئيننامه
پرورش ، و آموزش عالي شوراي مصوبه طبق :فرهنگي علمي گروه
راهبردهاي و سياستها به توجه با مدارس اجرايي آئيننامه
.يافت تغيير پرورش و آموزش وزارت اساسي
آئيننامه ;پرورش و آموزش وزارت عمومي روابط گزارش به
و محوري مدرسه تمركززدايي ، چون سياستهايي براساس جديد
و 30 ماده يك و يكصد در جانبه ، همه مشاركتهاي توسعه
و آموزش عالي شوراي معين كميسيون تصويب به و تدوين تبصره
در 78-تحصيلي 79 سال در آئيننامه اين است ، رسيده پرورش
.شد خواهد اجرا آزمايشي صورت به كشور مدارس كليه
با است شده سعي جديد آئيننامه در گزارش ، همين براساس
اوليا ، فعال مشاركت و مدارس به لازم اختيارات تفويض
برنامههاي اجراي و تنظيم در دانشآموزان و معلمان
مناسبي زمينه مدارس ، جاري امور انجام و آموزشي و پرورشي
و آموزش اهداف تحقق و دانشآموزان وجودي ابعاد رشد براي
.شود فراهم پرورش
و اوليا انجمن ;مدارس جديد اجرايي آئيننامه اجراي با
اصلي اركان از دانشآموزان شوراي و معلمان شوراي مربيان ،
برنامهريزيهاي در و ميشوند محسوب مدارس امور اداره
خواهند فعال مشاركت و همكاري مدارس ، آموزشي و تربيتي
.داشت
و عاطفي فرهنگي ، فكري ، جانبه همه همكاري اساس ، همين بر
تشكيل آموزشي ، برنامههاي تنظيم طريق از اوليا آموزشي
بر نظارت تربيتي ، اردوهاي برگزاري برنامه ، فوق كلاسهاي
و دانشآموزي سرانه مردمي ، كمكهاي از حاصله وجوه هزينه
منظور به لازم تدابير اتخاذ و مدارس برنامه فوق خدمات
انجمن وظايف از بخشي مدرسه فعال كاركنان تشويق و ترغيب
همسويي و هماهنگي به كه ميباشد مربيان و اوليا
.كرد خواهد كمك مدرسه و خانه آموزشي و تربيتي فعاليتهاي
از يكي مدرسه ، مدير از مركب كه مدرسه شوراي طرح ، اين در
و معلمان نماينده مشاوران ، يا مربيان از نفر يك معاونان ،
انجام با است ، مربيان و اوليا انجمن منتخب نماينده
مسابقات تصويب و تاييد ساليانه ، فعاليت تنظيم چون وظايفي
ملي ، و ديني مختلف مناسبتهاي بزرگداشت آموزشي ، و علمي
و عمومي بهداشت سطح ارتقاي دانشآموزي ، اردوهاي انجام
اسلامي ، آداب و اخلاقي و عيني نمودهاي توسعه و حفظ
صورت به را مدرسه جاري و عمومي فعاليتهاي عمدهترين
.رساند خواهد انجام به شورايي
چغازنبيل مرمت بينالمللي طرح نخستين
شد انجام
مرمت بينالمللي طرح نخستين اجراي با :فرهنگي علمي گروه
"چغازنبيل" تاريخي و جهاني اثر ايران ، اسلامي جمهوري در
.يافت نجات كامل نابودي از خوزستان استان در
مجري كشور ، فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط بهگزارش
جمهوري دولت بين قراردادي ازامضاي پس سهسالهكه طرح اين
به (يونسكو) متحد ملل فرهنگي-علمي سازمان و ايران اسلامي
- تاريخي ومرمتآثار حفاظت پژوهشكده است شده گذاشته اجرا
تصويربرداري ، مستندنگاري ، كارهاي تاكنون.است فرهنگي
با و است رسيده پايان فتوگرامتريبه و زمين نقشهبرداري
مطالعاتپايه انجام امكان تپه هفت در پايگاهي تاسيس
براي نيز رايانهاي امكانات از بهرهبرداري و آزمايشگاهي
.است آمده فراهم مرمت و زمينشناسي كارشناسانمعماري ،
نوع زمينه در گوناگون مطالعات فعاليتها اين موازات به
عوامل زلزلهنگاري ، اقليمشناسي ، آبهايزيرزميني ، مصالح ،
.است بررسي دست در نيز دما رطوبتو ونوسانهاي بيولوژيكي
آثار مرمت و حفاظت پژوهشكده سرپرست دوست وطن رسول دكتر
پروژه اين آميز موفقيت روند به اشاره با فرهنگي - تاريخي
اندازهگيري راهاندازيايستگاه گذشته ، ماههاي در
،"چغازنبيل"جوار در عملياتي كارگاه تاسيس هوا ، فاكتورهاي
كامپيوتري سايت ايجاد آبرساني ، جهت عميق چاه حفر
و انتشارات توليد اينترنت ، جهاني شبكه وپيوستنبه
از را مختلف درزمينههاي كشور توان تمام از بهرهگيري
.دانست طرح اين ضروري نيازهاي
موفقيت با ساله سه طرح اين كه صورتي در وي گفته به
است تمديد قابل يونسكو سوي از آن مدتاجراي شود روبرو
براي پژوهشي - نمونهآموزشي يك عنوان به را آن توان ومي
.قرارداد استفاده مورد تاريخي ابنيه ساير
(دوراونتاش مذهبي كهن شهر) "چغازنبيل" تاريخي مجموعه
پايتخت شرقي جنوب در و است ازميلاد قبل به 1250 مربوط
هكتار صد از بيش عرصهاي "دز"رود كنار در و (شوش) عيلام
و تاريخي ويژگيهايارزشمند لحاظ به و ميشود شامل را
.است رسيده ثبت به جهاني آثار فهرست در معماري
گفتوگوي بينالمللي مركز در سخنراني
ايراد اشتوبر گئورگ دكتر توسط تمدنها
ميشود
و علمي هيات عضو "اشتوبر گئورگ" دكتر :علميفرهنگي گروه
گئورگ درسي كتب پژوهشهاي بينالمللي موءسسه" پژوهشگر
"تمدنها گفتگوي بينالمللي مركز" دعوت به آلمان "اكارت
.كرد خواهد سفر ايران به سخنراني ايراد براي
"تمدنها گفتگوي بينالمللي مركز" ارتباطات واحد گزارش به
در ساعت 30/19 ماه تير دوشنبه 7 روز اشتوبر گئورگ دكتر
نبش آزادي خيابان در واقع فرهنگي ميراث سازمان تالار
و درك راستاي در درسي كتب جايگاه" عنوان تحت جنوبي زنجان
درخصوص ساعت 30/16 ماه تير سهشنبه 8 روز و "جهاني تفاهم
مكان همين در "فرهنگها بين گفتگوي و فرهنگي گوناگوني"
.كرد خواهد سخنراني
مباحث به علاقهمندان عموم شركت گزارش ، همين بر بنا
در كه پژوهشگران و دانشجويان دانشگاه ، اساتيد فرهنگي ،
.است آزاد ميكنند ، فعاليت درسي كتب و آموزشي مسايل زمينه
!نيستند ديگران معلمان ، و دانشآموزان
"(4)فيزيك" امتحان نام به جنجالي به دقيقتر نگاهي
(1)
دانشآموزان كه ،(4)فيزيك امتحان نام به جنجالي بالاخره
و پرورش و آموزش ادارات به را امتحاني حوزههاي معترض
امتحان مجدد برگزاري اعلام با بود ، كشانيده خيابانها حتي
امتحانشان تجديد به مايل كه دانشآموزاني براي مزبور
.يافت خاتمه مربوطه ، آزمون برگزاري و بودند
مراقبان دوشنبه 3/3/78 ، روز كه شد آغاز وقتي از ماجرا
كشوري متمركز صورت به كه (4)فيزيك امتحاني حوزههاي
سال دانشآموزان ميان را امتحاني برگههاي ميشد ، برگزار
اين در حضورشان روزهاي آخرين در اينك كه متوسطه ، سوم
مقدمه كه دانشگاهي پيش دوره به ورود به تنها مقطع ،
توزيع ميانديشند ، ميرود ، شمار به دانشگاه به ورودشان
.كردند
آنها ، از بسياري امتحاني برنامه در كه دانشآموزان ،
اولين ديدن با ميرفت ، شمار به امتحان نخستين (4)فيزيك
فوقالعاده سئوالي ;كردند حس خويش در شديدي شوك سئوال ،
در هم امتحاني ، آن سئوال طرح در معمول عرف از خارج و مشكل
.ميشود برگزار كشوري متمركز و نهايي صورت به كه امتحاني
به نيز و 8 سئوالات 6 بخصوص بعدي ، سئوالات در ويژگي اين
.ميخورد چشم
دست از را خويش آرامش و تعادل دانشآموزان ، اكثر اينك
كرده كه تلاشي eهمه با" خودشان قول به و بودند داده
به داشت چيز همه ;"نداشتند گفتن براي حرفي اينك بودند ،
ميكردند تصور خويش براي كه نمرهاي حداكثر و ميريخت هم
پاسخگويي از را آنها شده ، ايجاد روحي شرايط بود ، الي 7 6
عاجز نيز امتحاني برگه آسانتر سئوالات معدود همان به
سفيد را برگههايشان دانشآموزان از بسياري ;بود ساخته
گريه دختران ، خصوص به ايشان ، از برخي ;دادند تحويل
....اغلبشان نيز پسران و ميكردند
تحصيلي سرنوشت كه معترض دانشآموزان.شد تمام امتحان
خصوص به كشور مختلف نقاط در ميديدند ، خطر در را خويش
و كل ادارات حتي و پرورش و آموزش ادارات به پايتخت ،
خيابانها در حتي آنها از برخي كردند ، مراجعه وزارتخانه
فاني ، دكتر تلويزيوني اظهارات ;..حتي و افتادند راه به
دانشآموزان به كه پرورش ، و آموزش وزارت آموزشي معاون
فرا آرامش به را ايشان و ميداد را موضوع به رسيدگي نويد
دفاع مزبور امتحاني سئوالات از حال عين در و -ميخواند
پس و فردا و نساخت ، راضي را دانشآموزان نيز -ميكرد
.يافت ادامه تجمعات و اعتراضات اين نيز فردا
از بسياري.ميگرفت خودش به حادي شكل مشكل ، كمكم
همچنين آنها بودند ، امتحان تجديد خواهان دانشآموزان
و بعدي امتحانات در مشكلي چنين بروز از را خويش نگراني
امتحانات در امتحان اين از ناشي روحي شرايط منفي تاثير
و آموزش مسئولان تضمين خواستار و نميكردند ، پنهان بعدي
دانشآموزان.بودند امري چنين تكرار عدم زمينه در پرورش
استفاده آمده پيش فرصت از كه داشتند نيز ديگري حرفهاي
توام احتياطي با البته - را آنها از برخي كمابيش و كرده
...كه حرفهايي ميكردند ، عنوان -نگراني با
اظهارات با پنجشنبه 6/3/78 شامگاه در ماجرا حال ، هر به
آزمون تجديد نويد دانشآموزان به كه فاني آقاي تلويزيوني
.يافت پايان "ظاهرا ميداد ، را
(2)
و حرفها اما كرد ، پيدا خاتمه "ظاهرا ماجرا چه اگر
غفلت مورد نبايد كه داشت پنهان خويش در بسياري نكتههاي
قرار كشور ، و پرورش و آموزش دلسوزان و دستاندركاران
.گيرد
اندازه چه تا متمركز امتحانات كه كرد ثابت ماجرا اين
وضوح به.باشد مشكلآفرين مختلف ابعاد در ميتواند
از متمركز امتحانات فراوان منفي جنبههاي از ميتوان
پرورش ، و آموزش اصلي فلسفه و روح با تناسب عدم جمله
ميان روابط در فساد و اختلال ايجاد بودن ، غيرعادلانه
پرورش ، و آموزش ساختن قالبي و كليشهاي دانشآموز ، و معلم
حاكم جمعي ، و فردي خلاق استعدادهاي بروز راههاي بستن
..و ارزشيابيها در محوري ارزش جاي به محوري نمره روح شدن
-آن مثبت جنبههاي معدود از آنها وجود با و برد ، نام.
مثبت است ممكن پرورش و آموزش فعلي وضعيت در فقط البته كه
.كرد صرفنظر خاطري دغدغه بيهيچ و آساني به -شوند تلقي
(3)
ميزان چه تا آموزشي ، نظام كه داد نشان همچنين ماجرا اين
خود خلاقيتسوز و كش استعداد كليشههاي و قالبها در
از پرسش درآن ، كه نظامي آيا.است آمده گرفتار خويش ساخته
نشدهاند ، مطرح درسي كتاب در "مستقيما چه اگر كه مطالبي
ميروند ، شمار به كتاب كلي عنوانهاي راستاي در اما
چه تا سازد ، فراهم را جنجالي چنين بروز زمينه بتواند
و بگذارد ، صحه خويش بازدهي و موفقيت بر ميتواند اندازه
آيا باشد؟ منطقي و اصولي آموزش مدعي ميتواند كجا تا
عرف از خارج پرسشهايي به نباشند قادر دانشآموزان اينكه
ميتواند گويند ، پاسخ امتحاني سئوالات طرح قالبي و معمول
را مربوطه درسي ، عنوان تنظيم و تدوين در مندرج اهداف
سازد؟ تامين
يادداشت ، اين نويسنده كه نيست معني آن به سخنان اين البته
براين دارد ، بلكه را مزبور امتحاني ازسئوالات دفاع قصد
عرف به توجه با بايد امتحاني ، سئوال طراح كه است اعتقاد
.بپردازد سئوال طرح به ارزشيابي ، نظام در موجود عادت و
و معلمان كه است گونهاي به آموزشي نظام وقتي
نهايي امتحان به تنها تمام ، سال يك دانشآموزان ،
معمول و مشخص "كاملا قالب به توجه با و ميانديشند ،
آيا ميدهند ، انجام را وظايفشان نهايي ، امتحان سئوالات
امتحان جلسه در و يكباره به داشت انتظار آن از ميتوان
منطبق ما ايدهآلهاي با را خود و شده خارج قالب ازآن
سازند؟
نظام و آموزشي نظام بودن كليشهاي و قالبي بودن نادرست
امري وضعيت اين بهبود جهت در تلاش ضرورت و ارزشيابي
بهبود كه است نكته اين آن ، از بديهيتر اما است ، بديهي
ملزوم و لازم ارزشيابي نظام در بهبود و آموزشي نظام در
آنها از يكي جانبه يك بهبود به فقط نميتوان و يكديگرند ،
.انديشيد
(4)
واجد ماجرا اين پرورشي ، و آموزشي تخصصي جوانب از گذشته
از نبايد نيز نكات اين كه بود نيز ديگري توجه جالب نكات
.بماند پنهان پرورش و آموزش محترم مسئولان چشم
"بعضا و دانشآموزان حال حقيقت از كوچك تصويري ماجرا اين
اداري بسته نظام در موجود تصور نادرستي بر كه بود معلمان
و دانشآموزان از پرورش و آموزش بر حاكم فرهنگي فضاي و
.گذاشت صحه معلمان
چه اگر دانشآموزان پرورش ، و آموزش بر حاكم فعلي نظام در
و كودك "عموما كه آنجايي از اما محترماند ، و عزيز بسيار
و ندارند آگاهي امور از بسياري از و هستند ، نوجوان
و اعتراض و نظر اظهار حق دارند ، ولي و قيم به احتياج
بينديشند مشقشان و درس به فقط بايد آنهاندارند انتقاد
بدهند خانوادههايشان تحويل خوبي كارنامههاي كنند سعي و
در.دارند نگاه راضي و شاد را خود اولياي و معلمان و
كه محترماند و شريف موجوداتي نيز معلمان فضايي ، چنين
دانشآموزان ، آموزشي وضعيت بهبود جهت در بايد همواره
ديكته بالا از كه چارچوبهايي و قوالب همان در "دقيقا
كه باشند داشته توجه همواره و نمايند تلاش ميشود ،
و اعتراض از حتي نتيجه در و "انبياست شغل معلمي"
.ورزند خودداري نيز خويش صنفي مسائل مورد در اظهارنظر
معلمان ، نه و دانشآموزان نه كه داد نشان ماجرا اين
نيستند ميپسندد ، پرورش و آموزش بر حاكم فضاي كه آنچنان
.دارند گفتن براي بسياري ، حرفهاي بيابند مجالي اگر و
امتحان زمينه در اعتراضاتشان در معلمان و دانشآموزان
ديدارهايشان و تجمعات در و گذاشته فراتر را پا ،(4)فيزيك
و آموزش ديگر سياستهاي برخي نقد به مختلف ، مسئولان با
.ورزيدند مبادرت نيز پرورش
اين پرورش و آموزش دلسوزان و دستاندركاران است لازم
قانوني راههاي كنند تلاش و نداده قرار غفلت مورد را نكته
هموار را معلمان و دانشآموزان نظريات طرح مسالمتآميز و
بهرهمند آن بسيار فوايد از را پرورش و آموزش و سازند
از بينياز نهادي ، و ارگان هيچ كه نكنيم فراموش.سازند
و آموزش ارگان ، آن اگر خصوص به نيست ، ديگران نظريات
.باشند "معلمان و دانشآموزان" ديگران آن و پرورش
(5)
خودنمايي ماجرا اين لابلاي در كه نكاتي از ديگر يكي
نسبت معلمان حتي و اولياء دانشآموزان ، ناآگاهي ميكرد ،
شديد بياعتمادي نيز و پرورش و آموزش مختلف طرحهاي به
.بود مذكور طرحهاي به ايشان
نظام آموزشي ، جديد نظام جمله از جديد طرحهاي از برخي
پيش مراكز در دانشآموزان پذيرش دستورالعمل واحدي ، -سالي
قرار اولياء و دانشآموزان اعتراض مورد...و دانشگاهي
عدم نشانگر مذكور اعتراضات موارد ، از بسياري در كه گرفت
.بود مزبور طرح كليات حتي و جزئيات از ايشان كامل آگاهي
به نسبت كه شديدي بياعتمادي احساس كنار در عامل ، اين
نمايانگر ميتواند كه -پرورش و آموزش برنامههاي و طرحها
پرورش و آموزش طرحهاي به جامعه كل "تقريبا بياعتمادي
تا بود شده باعث داشت ، وجود ايشان در و -شود قلمداد
و طرحها قبيل اين به منفي "كاملا ديدي با همگان
.كنند نگاه برنامهها
در اطلاعرساني شديد ضعف نشانگر نكته ، اين است بديهي
است ، آن عموميهاي روابط ناكارآمد عملكرد و پرورش و آموزش
.بگيرد قرار امر مسئولان غفلت و بيتوجهي مورد نبايد كه
عموميها روابط ساختن رها نيز ، وضعيت اين بهبود راه تنها
ساختار كردن روز به و اداري روابط پيچيده درهم چنبره از
خصوص به جامعه نيازهاي و واقعيتها مطابق آن ، امكانات و
خصوص به پرورش و آموزش زمينه ، اين در.است آموزشي جامعه
بالا تيراژ با فراگير و مخاطب پر نشريهاي داشتن از
.بماند غافل نبايد
(6)
(4)فيزيك امتحان ماجراي در كه مهمي دستاوردهاي از يكي
اشتباه قبول عزيز و شريف دستاورد شد ، پرورش و آموزش نصيب
توسط پرورش ، و آموزش بخشهاي از يكي در گرفته صورت خطاي و
مطابق يعني -ممكن وجه بهترين به آن جبران و دستگاه ، اين
و كارشناسي جوانب گرفتن نظر در عين در دانشآموزان خواست
چنداني سابقه كه است مباركي اتفاق اين.بود -امر تخصصي
تشكر و تقدير لزوم امر ، همين و داد سراغ آن از نميتواند
شريف راهي در گام كه را ، پرورش و آموزش محترم مسئولان از
.ميسازد چندان دو نهادهاند ، مبارك و
فضاي شدن باز بر باشد آغازي اقدام ، اين كه ميرود اميد
دستگاه اين در انتقادپذيري و طلبي انتقاد پربركت و زيبا
بيشتري نياز دستگاهها ساير به نسبت كه پرگستره ، و گسترده
جامعه ، مختلف اقشار گوناگون آراي و نظريات از استفاده به
...و كارشناسان نظران ، صاحب معلمان ، دانشآموزان ، از اعم
.دارد
شاهد علي
خود كار به رياضيات مدرسه دوره اولين
داد پايان
در ديروز رياضيات مدرسه دوره اولين :علميفرهنگي گروه
با گفتوگو در ناظمي محمدقاسم.رسيد پايان به يك منطقه
كهفروردين دوره اين در:افزود اسلامي جمهوري خبرگزاري
منتخب پسر و دختر آموز دانش بود ، 150 شده آغاز ماه
.داشتند شركت دورهراهنمايي و ابتدايي
ممتاز آموزان دانش بين از رياضيات مدرسه دانشآموزان
.ميشوند انتخاب راهنمايي وسوم ابتدايي پنجم
نهفته استعداهاي كشف را رياضيات مدرسه برپايي انگيزه وي
.كرد ذكر آنها تقويت آموزان ، و دانش
فرهنگي اخبار
|
ايراني ناشر يك و زن نويسنده چهار رمان ، چهار
نويسنده چهار از ايراني رمان چهار البرز ، نشر سوي از
و داستاني ادبيات حوزه در كتاب نشر بازار به ايراني جوان
.است شده عرضه رمان
موءلفان بودن جوان در شده ارائه رمان چهار هر ويژگي
بالا رمان چهار از هريك صفحات حجم اين ، علاوهبر. آنهاست
پيرامون حوادث حوش و درحول نيز آنها كليه موضوع و است
از رمان ، چهار اين.ميزند دور ايراني خانوادههاي زندگي
رمانها از كه معني اين به.برخوردارند نيز متوسط جايگاهي
در رايج هيجاني و گداز و پرسوز بلند داستانهاي يا و
مطلوب مرز به رسيدن تا ولي گرفته ، فاصله اخير سالهاي
اين معتبر نويسندگان اين ، از پيش كه "ايراني رمان و قصه"
مسير آفريدهاند ، را آن از والايي نمونههاي مرزوبوم ،
با البته ، كه دارند ، روي درپيش را خمي و پرپيچ و طولاني
دسترس از دور چندان موءلفان ، بودن جوان به توجه
دوهزار در كه كتابها اين اول چاپ مشخصات.نمينماياند
آنها مطالعات و فرهنگ گسترش موءسسه و شدهاند منتشر نسخه
:است زير بهقرار ميكند ، پخش را
.تومان 1250/صفحه 344/پيغمبري بهيه:نوشته محترم ، *
.تومان 1950/صفحه 580/وكيلي شهره:نوشته لب ، بگشاي *
2100/صفحه 620/معتضد ميترا:نوشته ازدواج ، وسوسه *
.تومان
.تومان 1450/صفحه 440/رسولي زهرا:نوشته بيسر ، سايه *
آلمان در زيرآب باستانشناسي موزه اولين
دريا اين كه است حقيقت اين خاطر به بالتيك درياي شهرت
.ميكند نگهداري خوبي به را شده غرق و شكسته كشتيهاي
بستر در شده غرق كشتي هزار چهار حدود در كه ميشود گفته
يك تا دريا اين از بهتر مكاني چه پس.دارد وجود دريا اين
بزرگترين در كه اين جاي به را آب زير باستانشناسي موزه
آنجا در كنيم ، بنا روگن ، يعني آلمان بالتيك درياي جزاير
آلمان ، در زيرآب باستانشناسي موزه اولين.كنيم مستقر
اين.شد افتتاح سابق "ساسيثتس فاريالمهوف" در "جديدا
سال هشت از كه را يافتههايي بينظير ، و عالي نمايشگاه
.ميدهد نشان آمدهاند ، بدست خاكبرداري توسط پيش
نمونهاي شدهاند ، گذاشته نمايش به كه اقلامي بين در
اسلاوي قايق يك همچنين و شده غرق كشتي يك مكان از واقعي
ميباشد ، آلمان در مغروق كشتي قديميترين عنوان به كه
گسترش را خود كار نمايشگاه اين زودي به.ميشود ديده
ساله ششصدوپنجاه بيستمتري بادباني كشتي يك و داد خواهد
در و است شده انجام آن برروي تعميراتي نيز "اخيرا كه را
عمومخواهد ديد معرض در ميباشد ، شيشهاي بزرگ استخر يك
.گذاشت
است ، شده گذاشته نمايش به كه چيزهايي ديگر از
ساحل نزديكي در كه است آب زير در كشتيهاي لنگرگاههاي
را قايقهايي ميتوانند كنندگان بازديد و ميباشد روگن
.كنند بازديد است شيشهاي آنها بدنه از قسمتهايي كه
مارس 1999 دويچلند ، :منبع
نسب هاشمي پدرام :ترجمه
|
|