بگذرانيم؟ راچگونه تابستان
شد بازداشت جبهه نشريه عكاس
تلاشهاي پاس به روزنامهنگاران افتخار لوح
شد اهدا وي خانواده به شكري
بگذرانيم؟ راچگونه تابستان
يكنواخت روزهاي نمودن پربار و خستگي رفع براي نكاتي
دختران 11.است انداخته فكر به را او تابستان ، فرارسيدن
خود وقت آويزان ، لوچه و لب با نالهكنان ، او ، ساله و 12
.ميكنند خستگي اظهار و ميگذرانند بطالت به خانه در را
اينكه از و ميروند ور تلويزيون كانالهاي با آنها
بدهند را آنها تلفن جواب تا نيستند خانه در دوستانشان
.گلهمندند
يك ارائه با شده ، خود جبر قوه مقهور ناخواسته ، كه مادر
.دارد مشكل حل در سعي حل ، راه سري
:ميگويد او
كنين؟ بازي بيرون نميريد چرا -
.ميكنند گريه شدت به اونا -
.هست هم خنك اونجا چطوره؟ كتابخانه -
ميكنه احساس كنه مطالعه اگه آدم !تابستونه !مامان اوه -
.مدرسه ميره داره
چطوره؟ دوچرخهسواري -
.نميشه پيدا جايي هم دوچرخهسواري براي -
...ميكند پيدا كش بحث ، همينطور و
جذابيت آنها براي تلويزيون جز به چيز هيچ:ميگويد مادر
ايدهها اين كه ميآورند دليل "دائما آنها.ندارد
.شدهاند بيمصرف و كسلكننده
سردرگمي و بلاتكليفي با را خانوادهها تابستان ، تعطيلات
فردي ، پيشرفتهاي ركود و معنوي افت موجبات ساخته ، مواجه
بعضي مورد در.ميآورد فراهم را كودكان از بسياري در
و سنگين كار زمان تابستان ، فرارسيدن محض به افراد ،
!ميشود شروع هم والدين نامعقول برنامهريزي
در مدرسه و خانه فرهنگي انجمن بنيانگذار -"ريچ دوروتي"
والديني او ، دارد اعتراض حالات اين دوي هر به -واشنگتن
اين به هستند فرزندان تربيت و تعليم كار درگير كه را
عين در والدين ، برنامهريزيهاي:كه ميدهد توجه نكته
مضر است ممكن اما ميگيرد ، صورت تمام دلسوزي با كه حالي
.باشد مخرب و
"ييل".بارآمدهاند وابسته بسيار سرگرمي به نسبت كودكان ،
نياز خانواده كانون:كه ميكند نشان خاطر كودكان روانشناس
براي است خوبي فرصت تابستان ، .دارد انعطاف و ظرافت به
تابستان.كنند برقرار ارتباط خود فرزندان با تا والدين ،
هم كنار در كه خانواده و كودك براي جانبه دو است فرصتي
".كنند تجربه را كردن رشد
راهبرد چند به روانشناس معلمان واقعيت ، اين به نيل براي
با ميتوانند هماكنون ، از والدين ، كه دارند اشاره كلي
:نمايند آغاز را خوبي تابستان اصول ، آن بكارگيري
آوريد بار متفكر را فرزندان
ميسوري دانشگاه روانشناس يك مطالعه ، سال از 30 بعد
طول در افراد ، جنس و نژاد از صرفنظر كه دريافت كلمبيا
قبل سال اطلاعات متوسط ، طور به بچهها عادي تابستان يك
دانشگاه از استيفن همچنين.ميكنند فراموش ماهه يك را
متوسط ، طور به بچهها كه ميرسد نظر به:ميگويد كرنل
.ميدهند دست از را خود هوشي ضريب از درجه يك "حدودا
شواهد اما.نيستند دائمي خلاها و كمبودها اين "مطمئنا
كندذهني موجب انگيزش ، از خالي تابستان كه ميدهند نشان
هجي و رياضي محاسبات در "مخصوصا مساله ، اين.ميشود
را كلاس يك افراد چهارم يك از بيش و است حادتر كلمات ،
.دربرميگيرد
تابستان در كه بچههايي مقايسه:ميدهد توضيح "كوپر"
فعاليتهاي كه افرادي به نسبت نداشتهاند چنداني فعاليت
از پس غيرفعال ، افراد كه ميدهد نشان داشتهاند ، سازنده
.ميگيرند قرار بحراني وضعيت يك در مدرسه ، به بازگشت
كه آنچنان مطالب ، فراگيري در ديگران با مقايسه در آنان
.ندارند توفيقي شايد و بايد
جايگزين عنوان به نبايد والدين رياضي ، معلمان غياب در
خشك رياضي معلمان شبيه نبايد] كنند بازي را آنها نقش
نگه فعال براي مختلفي راههاي بايد بلكه [كنند برخورد
اهالي تمامي مشاركت زمينه و بيابند جوان افكار داشتن
.آورند فراهم را خانه
:ميكند تاكيد مدرسه مدير يك
را مهارتهايي تا كودكان ، براي است مناسبي زمان تابستان ،
.برند كار به جديد راههاي در كردهاند ، كسب كلاس در كه
حسابگري قدرت خواربارفروشي ، مغازه در قيمتها مقايسه
.ميدهد افزايش را بچهها
يك طراحي يا درخت بالاي خانه يك ساخت و اندازهگيري
.ميسازد فراهم را هندسه آموزش زمينه ساده ، اسباببازي
آموختن و نقشهها مطالعه براي فرصتي اتومبيل ، با سفر
.است جغرافي
"تابستاني آزاد مطالعاتي برنامه" يك كتابخانهها بيشتر
والدين كه است اين مهم نكته.ميدهند ترتيب بچهها براي
پيش.باشند شده تعيين قبل از برنامه يك تهيه درصدد بايد
دنبال به.برويد فرزندتان معلم نزد تحصيلي ، سال پايان از
براي كه ديگري راههاي يا مشاورهاي مطالعاتي برنامه يك
با نزديك از.باشيد شده ، تعبيه ناكاميها با مقابله
باغوحشها ، محلي ، فرهنگسراهاي تابستاني برنامههاي
كودك در يادگيري حس است ممكن كه كتابخانههايي و موزهها
تكان يك با بايد اوقات گاهيشويد آشنا نمايند ، تحريك را
.دهيد قرار صحيح مسير در را كودكان كوچك
طرح" در كه كرد تشويق را فيليپ سالهاش پسر 7 پدر ، يك
داده ترتيب محلهشان باشگاه در كه "كتابخانهاي تابستاني
يك از گزارشي بچهها از هركدام.نمايد شركت بود ، شده
به روشني جوائز كه تابستان پايان در.ميكردند تهيه كتاب
.كرد دريافت بختآزمايي بليت يك او ميشدند ، گذاشته قرعه
او امضاي با همراه هاكي قهرمان از خطي دست را او جايزه
روزنامه يك در او گزارشهاي از يكي "ضمنا ميداد ، تشكيل
.رسيد چاپ به داخلي
نوشتن هنگام اينكه با فيليپ:ميكند نشان خاطر او
خويش تلاش از نهايت ، در اما بود گريان و نالان گزارشها
خود ، استعداد نشستن ثمر به و پيشرفت خاطر به و راضي
.ميرسيد نظر به خوشحال
دهي خط و برنامهريزي بايد والدين روانشناس يك اعتقاد به
و علايق با متناسب و كودك درك ميزان با را خود
.نمايند تنظيم او تواناييهاي
به بايد شما سوي از اتخاذشده روش:ميگويد همچنين
آنان شخصيت به كنند احساس فرزندان كه باشد گونهاي
.داريد باور را آنها استعدادهاي و توانها گذارده ، احترام
باشد ، داشته جبر جنبه "صرفا شما آموزشي پيام اگر بنابراين
تامينكننده تنها كه شود تلقي عملي عنوان به يا
سركشي و طغيان به كودك باشد ، والدين شما خواستههاي
.ميشود متوسل
در را افراد تواناييهاي و نيازها برنامهريزيها ، در
بگيريد نظر
تشكيل زمان در كه كردند مشاهده او دختر چهار و پدر يك
وادار بيسبال ، و پيانو شنا ، تمرينات تابستاني ، اردوهاي
خارج آنها توان حد از كه تكاليفي انجام به بچهها نمودن
.است بزرگي بسيار اشتباه است ،
وقت ناخواسته كودكان ، اوقات گاهي:ميگويند كارشناسان
از كه ميدهند اختصاص مهم امور به آنچنان را خود
عاجز حاشيهاي كارهاي و فراغت اوقات براي برنامهريزي
آن با كودكان كه است مشكلي مهمترين اين و ميمانند
فراغت ، اين ارتباطات پروفسور يك اعتقاد به.مواجهاند
گسترش را خود علائق كه ميشود حاصل كودكان براي زماني
.بپردازند حل راه كشف به داده ،
يك در شركت يا جديد بازي يك كشف قالب در تلاش اين خواه
.گيرد صورت برنامه فوق فعاليت
هيچ كه كنند راحت را خود خيال بايد والدين:است معتقد وي
خود مغز با اندكي كودكان ، اينكه مگر نميدهد رخ معجزهاي
.نمايند استفاده ابتكارشان قوه از و روند كلنجار
و نيازها برنامهريزي ، هنگام والدين ، اگر اين ، بر افزون
براي شانسي هيچگونه نكنند ، لحاظ را خود فرزند استعدادهاي
.ندارد وجود كودكان در "جمعي عقل" پرورش و "فكري رشد"
صبح روز يك ميامي در رياضي دانشگاه پايهگذاران از يكي
و 4 ساله ساله ، 4 فرزند 3 سه اتفاقي طور به كه هنگامي
مجاري به مجهز زيردريايي يك در محلي ساحل در را خود ماهه
.ميكند كشف را مطلبي بود ، داده قرار تنفسي
كه نفر اين 3 براي نبودم قادر من:ميدهد توضيح وي
.كنم برنامهريزي داشتند ، يكديگر از متفاوت وضعيتي "كاملا
و دوستان حضور جوي ، مطلوب شرائط ميبايستي كار اين براي
.ميگرفتم نظر در نيز را ماههام فرزند 4 سلامتي
بچهها اما ميگذرد ماه از 6 بيش حال ، به تا زمان آن از
ياد آن مسخرگي و كوسهماهيها سرزمين به سفر از هنوز
اما نكشيد ، طول بيشتر روز يك سفر ، آن اينكه باميكنند
.است مانده باقي آنها ذهن در هميشه براي آن تلخ خاطره
بداريد مقدم را خانواده تفريحات ، در
ساعت نيم حتي يا "هوا به گرگم" بازي جمعي ، دسته شام صرف
افراد دائمي ارتباطات ايجاد به ميتواند هواخوري ،
است تضميني تمرينات ، اين.نمايد كمك يكديگر با خانواده
هيجان سراسر دوران در بعدها كه اموري در موفقيت براي
،"مادن" گفته به.ميشود گذاشته كودكان عهده بر تحصيل ،
كودكان ، براي والدين سوي از فضايي چنين يك نمودن فراهم
ارتباط به كودكان بيشتر هرچه تشويق جهت عقلائي روشي
.ميباشد
ديگر و ارتباطات استاد يك غيررسمي ، مطالعه يك در قبل سال
موفقيت با آن ارتباط و فراغت اوقات گذراندن نحوه محققين ،
به آنها.مينمودند بررسي را ساله تا 12 دانشآموزان 5
بيشتري علاقه "قبلا موفق ، افراد:كه بردند پي نكته اين
خانوادگي روزمره امور انجام خودجوش ، فعاليتهاي بازي ، به
كه حالي در.دادهاند نشان خانوادگي تفريحات در حضور و
برنامههاي تماشاي به را خود وقت بيشتر ناموفق ، افراد
به را آن از اندكي بخش و ويديوئي بازيهاي و تلويزيون
.دادهاند اختصاص خانوادگي روزمره امور و تفريحات
بازيهاي و تابستاني اردوهاي هزينه از كودكان ، "ظاهرا
براي شوهر و زن يك.ندارند چنداني اطلاع كامپيوتري ،
با سالها خود ، "ساله و 9 ساله ساله ، 7 5 فرزند پيشرفت 3
اردوهاي.كردهاند نرم پنجه و دست مالي محدوديتهاي
عنوان به "پدر" اگر و بودند پرهزينه بسيار تابستاني ،
ديگر ميداد ، اختصاص كار به را بيشتري ساعت مديرمالي ،
.نمييافت خانواده با همراهي و رسيدگي براي فرصتي
يك يكديگر ، با خانوادهها و بچهها ارتباط جهت "مادر"
.ميكند پيشنهاد ساده حل راه
ميكنم بعدازظهر خواب به ملزم را بچهها من:ميگويد وي
نشان خاطر او.باشيم هم دور ديروقت تا بتوانيم را شب كه
ما مالي مشكل متوجه فرزندم بزرگترين كه وقتي از:ميكند
مينشيند پدرش صحبتهاي پاي بيشتري بردباري با است ، شده
.ميكند مراوده راحتتر نيز من خود با "ضمنا و
نماييد تقويت را كودك در مسئوليتپذيري حس
برنامههاي تنظيم حال در والدين كه زماني "غالبا
و ثبتنام مشغول نيز مختلف كانونهاي هستند ، تابستاني
اعتقاد بههستند كودكان پيشرفت براي دائمي برنامهريزي
را بچهها وقت تمام سرگرميها ، و تفريحات كارشناسان ،
افرادي عنوان به كودكان كه ميشود اين از مانع گرفته ،
.شوند ظاهر جامعه يا خانواده در دلسوز و مسئوليتپذير
وقت از بخشي كه آموختهاند موفق ، كودكان معلمان ، گفته به
"مثلا.دهند اختصاص ديگران همياري و مساعدت به را خود
چمنها كردن كوتاه در سالخورده همسايگان به رساندن ياري
از (شب دو يكي هفته در) غذا تهيه در خانواده به كمك يا
.كارهاست قبيل اين
اوضاع شدن وخيمتر موجب كودكان ، ملامت با اغلب والدين ،
كودكان اينكه بر علاوه موارد ، از بسياري در.ميشوند
.شدهاند نيز تنبيه گرفتهاند ، قرار اعتراض و سرزنش مورد
والدين لذاميشوند اشتباه مرتكب بچهها اوقات ، گاهي
.سازند آماده آن با رويارويي براي خودرا بايد
آمادهسازي و نگهداري مسئوليت ،"ماري" گذشته ، تابستان
واگذار خود ساله و 10 ساله دختر 8 دو به را سبزي باغچه
زير كافي اندازه به را سبزيجات بذر اول ، بار آنها.نمود
توضيح وي.برد و شست را آنها باران ، لذانكردند خاك
گونهاي به آنها ، كردن دعوا و عصبانيت جاي به:ميدهد
تجربه يك عنوان به اشتباه اين از آنها كه نمودم برخورد
بذر ، مقداري مجدد كاشت ضمن و كنند بهرهبرداري
.برند كار به راه اين در را خود آموختههاي
از بخشي كه بود شده متعهد داوطلبانه ، "باب" همچنين ،
.دهد اختصاص نيازمندان براي غذا جمعآوري به را تابستان
.بود نيازمندان براي غذا جمعآوري دنبال به در دربه او
نفس عزت بچهها به مسئوليت ، و تعهد:ميگويد روانشناس يك
و بلوغ احساس نوجوان ، كه ميشود باعث و ميبخشد احترام و
.نمايد كمال
از بسياري عمده مشكل تابستان ، در اينكه عليرغم پس
آنها اما مدرسهايهاست ، بچه با كردن سر چگونه والدين ،
تابستان از خوبي به آمادگي ، و مساعدت اندكي با ميتوانند
.كنند استفاده كودكان پيشرفت و انساني نيروي تربيت براي
چازين سوزان:نويسنده
مصلينژاد محمدحسن:مترجم
شد بازداشت جبهه نشريه عكاس
در شب سهشنبه جبهه نشريه عكاس و خبرنگار:اجتماعي گروه
.شد بازداشت نشريه اين محل
بازداشت تحقيقات بعنوان كريمي سهيل جبهه نشريه بهگزارش
.نيست دست در خبري وي از تاكنون ولي است شده
و اطلاعات وزارت عمومي روابط:است كرده اعلام نشريه اين
و خبرنگار بازداشت به نسبت اسلامي انقلاب دادگاه نيز
.كردهاند بياطلاعي اظهار جبهه عكاس
تلاشهاي پاس به روزنامهنگاران افتخار لوح
شد اهدا وي خانواده
به شكري
به روزنامهنگاران صنفي انجمن افتخار لوح:اجتماعي گروه
راه در شكري كاظم خستگيناپذير تلاشهاي پاس
خبرنگار گزارش به.شد اهدا شكري خانواده به روزنامهنگاري
صنفي انجمن رئيس مزروعي توسط ديروز تقدير لوح اين ما
به مختلف نشريات نمايندگان حضور در و روزنامهنگاران
پاس به است آمده لوح اين در.شد اهدا شكري كاظم همسر
راه در كه مشكلاتي و مصائب و خستگيناپذير تلاشهاي
.ميشود تقديم تقدير لوح اين رفته شما به روزنامهنگاري
.كردند ايراد سخناني شكري همسر و مزروعي مراسم اين در
|