معناست؟ چه به زندگي چالشهاي با مقابله
روزمره بامعضلات رويارويي شيوههاي آموزش
و سرآسيمگي گرفتار و داده دست از را خود كنترل نبايد *
انكار را واقعي مشكلات نبايد حال عين در اما شويد تشويش
كنيد
چگونگي تشريح و رويارويي مفهوم از تعريفي با را بحث اين
براي.ميكنم شروع چالشها با رويارويي عملكرد فرآيند
"ارزيابي" فرآيند به توجه آغاز نقطه بهترين منظور ، اين
ارزيابي نوع دو (1984) فالكمن.اس و لازاروس.اس.آر.است
وقتي ثانويه ، ارزيابي و اوليه ارزيابي:ميكنند تعريف را
معين نخست ميشود ، مواجه بالقوه تنش يا چالش با انسان
از دارد؟ قرار مخاطره يا تهديد معرض در آيا كه ميكند
دارد؟ را شدن نگران ارزش وضعيت اين آيا كه ميپرسيم خود
روحي و جسمي سلامت به كه است اوليه ارزيابي معني به اين
يا تهديد معرض در كه بگيريم نتيجه اگر.دارد بستگي ما
هستيم قادر آيا ميپرسيم خود از آنگاه داريم ، قرار خطر
اين چيست؟ اقدام اين و بزنيم دست اقدامي به زمينه اين در
.مينامند ثانويه ارزيابي را
"اوليه ارزيابي"
نفر سه به خشن لحني با شركت يك مديران از يكي كنيم فرض
را آنها "وقت اول فردا" ميخواهد كه ميگويد معاونانش از
دست اوليهاي ارزيابي نوع چه به افراد اين.ببيند
ميزنند؟
:كند فكر چنين است ممكن - (Tim)تيم نام به -آنان از يكي
اين به ميتواند فقط او تند لحن.افتادهام دردسر به"
درست گرفتاري من براي و داده روي مسالهاي كه باشد معني
امشب "احتمالا.برنميآيد دستم از هم كاري.ميشود
".بود خواهم نگران و خسته "قطعا فردا و بخوابم نميتوانم
:كند تصور چنين است ممكن ،(Lisa) ليزا نام به ديگري ،
ميبرد ، بهكار را تند لحن آن رئيس وقتي اوقات گاهي"
تا.دارد منظوري "حتما اوقات گاهي و ندارد خاصي مقصود
نه ، يا كرده بروز مشكلي آيا بدانم بود نخواهم قادر فردا
تنظيم خوب را مربوطه ارقام و آمار و مطالب است بهتر اما
وضعم و سر به بيشتر فردا نيست بد تازه ، و كنم ، آماده و
".برسم نظر به مرتب كارمند يك مثل تا برسم
صداي اگرلحن":كند فكر است ممكن ،(Ed) اد "مثلا سوم نفر
ربطي من به او مشكلات.است مربوط خودش به بوده ، خشن رئيس
و نيفتاده اتفاقي ميكنم وانمود "صرفا بنابراين ندارد ،
".رفت خواهم شركت به معمول مطابق فردا
اوليه ارزيابي در ذهني حالات نيز و متفاوت تاثيرات به
رئيس خشن لحن كه بود اين تيم استنباط.كنيد توجه افراد
محتمل تهديدي را آن ليزا.است قطعي و جدي تهديدي از حاكي
.ندارد وجود تهديدي "اصلا اد ، نظر از كه حالي در پنداشته
است صحيح كداميك ارزيابي نميدانيم ما مرحله ، اين در
تيم.است عاقلانهتر ليزا واكنش كه موافقيد "حتما اما
فرض با و ميبيند "فاجعهآميز" را چيز همه كه است شخصي
گرفتار را خود آنهاست ، ظاهر از بدتر مسائل باطن اينكه
حال در گرچه و دارد "انگارگر" شخصيتي اد.ميكند تنش
بهاي آينده در است ممكن اما نيست ، مواجه تنش با حاضر
جدي "كاملا را موضوع ليزا.بپردازد آن براي سنگيني
دست صحيح برنامهريزي و واكنش به مقابل ، در اما ميگيرد
.ميزند
"ثانويه ارزيابي"
خطر معرض در كه دهد هشدار ما به ما اوليه ارزيابي اگر
ميتوانيم چه آن برابر در بپرسيم خود از بايد هستيم ،
مثال در.مينامند ثانويه ارزيابي را روند اين.بكنيم
داد بروز را خاصي واكنش مذكور كارمند سه از يك هر بالا ،
او به تيم ثانويه ارزيابي.كرد برنامهريزي آن برمبناي و
.است مواجه خود كنترل از خارج خطري با كه ميدهد هشدار
نقشه" يك اما است محتمل خطر كه ميگيرد نتيجه ليزا
خطري ميكند فرض اد كه آنجا از.ميكند طرح را "عملياتي
.نميكند احساس ثانويه ارزيابي به نيازي نيست ، كار در
به نسبت شما واكنش نحوه بر ثانويه و اوليه ارزيابيهاي
يك به كه شماست نفع به.ميگذارد اثر تهديدات و چالشها
از را خود كنترل نبايد.بزنيد دست مناسب اوليه ارزيابي
حال عين در اما شويد تشويش و سرآسيمگي گرفتار و داده دست
اوليه ارزيابي در اگركنيد انكار را واقعي مشكلات نبايد
يك به بايد دارد ، وجود نگراني براي دليلي كه درمييابيد
مثالي اينجا در.بزنيد دست انطباقپذير ثانويه ارزيابي
مشكل يك اين":ميكنيم ذكر را ارزيابي فرآيند اين از
برنامه بايد.ميرسد نظر به وخيم وضعيت.است واقعي
با مقابله مختلف شيوههاي به بايد.كرد تدوين مناسبي
نقشه و الف نقشه و كنم مراجعه دارم دراختيار كه چالشها
".نمايم طراحي را ج نقشه هم شايد و ب
از كه را اقداماتي نوع ثانويه ارزيابي اوقات ، بيشتر در
شما به شويد مواجه دشوار وضعيت يك با بتوانيد آنها طريق
كه بگيريد نتيجه است ممكن هم مواردي در اما.ميدهد نشان
كه است اين كار بهترين و است خارج شما كنترل از اوضاع
نبايد منظور اين براي و "بگيريد دست به را اوضاع كنترل"
اوقات بعضي.بود خواهيد آن بازنده كه شويد نبردي درگير
خالي جا ضربات مقابل در و باشد انعطافپذير شخص است بهتر
.بدهد
"رويارويي و مقابله از تعريفي"
كه متعددي مصايب مورد در (Roze Kennedy) كندي رز از
:گفت او.كردند سوءال بود شده مواجه آنها با او خانواده
را رويارويي ".كردم مقابله و شدم روبرو آنها با من"
بر آمدن فائق براي ما تلاشهاي" معناي به ميتوان
ارزيابي تنشزا يا زيانبار بالقوه را آنها كه وضعيتهايي
و لازاروس كار از كه تعريف اين.كرد تعبير "كردهايم
(1):است كليدي مشخصه سه حاوي شده اقتباس (1984) فالكمن
است ، برنامهريزي و تلاش شامل رويارويي كه است آن معني به
همواره رويارويي نتايج كه نيست فرض اين با همراه (2)
طول در كه فرآيندي عنوان به رويارويي بر (3) و است مثبت
.ميگذارد تاكيد ميدهد روي زمان
ما به زيرا دارند اهميت رويارويي تعريف در ويژگيها اين
شيوههاي و سبكها مطالعه به تا ميدهند را آن امكان
در كداميك كه كنيم ارزيابي و پرداخته رويارويي مختلف
اين كشف پژوهشگران هدف.است كاراتر و موءثرتر وضعيت كدام
شخص جهانبيني و اعتقادات ;خصوصيات آيا كه است بوده نكته
انطباق قابليت ميزان چه داراي مختلف وضعيتهاي در خاص
آشنا سوءالات اين پاسخهاي با اينكه محض به.بودهاند
كه موءثر رويارويي شيوههاي به بود خواهيد قادر شويد ،
.ببريد پي شماست زندگي در كاربرد قابل
"رويارويي براي كلي مشي و خط دو"
دو به را رويارويي مشي و خط (1984) فالكمن و لازاروس
شيوه و مشكل بر متمركز شيوهاي:كردهاند مشخص كلي صورت
مشكل بر متمركز شيوههاياحساسات بر متمركز ديگر
دروني يا بيروني سوي و سمت خود بنوبه است ممكن رويارويي
وضعيت تغيير متوجه بيروني جهت با شيوههايي.باشند داشته
دروني جهت با شيوههاي كه حالي در است سايرين رفتار يا
خويش نيازهاي و نگرشها بازبيني براي شخص خود تلاش شامل
شيوههاي.است مناسب واكنشهاي بروز و مهارتها تكميل و
اين.است عاطفي تنشهاي كنترل متوجه احساسات بر متمركز
توجه ، جلب احساسات بيان تفكر ، ورزش ، چون اعمالي شيوهها
.دارند همراه به را حمايت كسب و
يك با مقابله در ميتواند كند احساس شخص كه وضعيتي در
شيوه زياد احتمال به آنگاه دهد انجام كاري چالش يا معضل
كه برسد نظر به اگر اما.برميگزيند را مشكل بر متمركز
شيوه به اغلب است ، خارج وي كنترل از چالش يا مشكل يك
لازاروس 1980 ، و فالكمن) ميآورد روي احساسات بر متمركز
،Maiuro مايورو ،Dewolfe دوولف ،Vitaliano ويتاليانو
.(، 1990Katon كاتون وRosso روسو
از آميزهاي از كه ماست نفع به "احتمالا موارد ، اكثر در
يك براي است ممكن "مثلاكنيم استفاده روش نوع دو اين
لباس و پيشبيني را پاسخها و پرسشها شما شغلي ، مصاحبه
بكوشيد و (مشكل بر متمركز شيوه) كنيد انتخاب مناسب
شيوه) نماييد اتخاذ غيرتدافعي و آرام و خونسرد وضعيتي
روبرو وخيم وضعيت يك با كه وقتي.(احساسات بر متمركز
كنيد برخورد آن با آرامش حفظ با است ممكن ميشويد ،
در خود مهارتهاي از همچنين و (احساسات بر متمركز)
.(مشكل بر متمركز) ببريد سود مذاكره
احساسات بر متمركز و مشكل بر متمركز روشهاي بين تمايز
.ميكند فراهم رويارويي مفهوم درك براي را گسترده چارچوبي
در چالشها با مقابله با رابطه در مشخصتر واكنشهاي
.ميشوند مطرح زير
"رويارويي واكنشهاي درباره پژوهش"
كه حادثهاي پرتنشترين درباره تفكر به را دقيقهاي چند
در سپس و دهيد اختصاص كردهايد تجربه گذشته ماه خلال در
را گانه نه كارهاي از يك هر كه سازيد مشخص (1)شماره جدول
.داديد انجام بار چند
اجتماعي پژوهش يك موضوع رويارويي واكنش اين 9گونه
هولاهان ;، 1981Moos موس و Billings بيلينگز) بودهاند
كه باشيد شده متوجه شايد ،(موس 1987 وHolahan
بر متمركز شيوههايي حاوي و 9 واكنشهاي 1 ، 5 ، 7 ، 8
متمركز شيوههاي به معطوف و 6 واكنشهاي 2 ، 4 و احساسات
واكنشها اين طبقهبندي براي ديگر روش.است مشكل بر
-فعال يا (1 ، 2 ، 3) شناختي -فعال شيوه براساس آنها بررسي
.است (7 ، 8 ، 9) اجتناب و پرهيز يا (4 ، 5 ، 6) رفتاري
به مردان از بيشتر زنان كه داد نشان فوق بررسي نتيجه
.ميآورند روي اجتناب و پرهيز و رفتاري -فعال روشهاي
-فعال روشهاي بهكارگيري در زنان و مردان واكنش بين
شناختي -فعال روش از كه كساني.نشد مشاهده تفاوتي شناختي
سادهانگار افراد "معمولا كردند استفاده رفتاري -فعال و
كساني بودهاند ، بيشتر اعتمادبهنفس داراي و ملايمتر و
گرفتار "عموما برگزيدند را اجتناب و پرهيز راه كه
رنج بيشتري جسماني تنش از و بوده بيشتر اضطراب و افسردگي
حمايت و مالي تحصيلي ، پشتوانه از "مضافا و ميبردند
.بودند برخوردار كمتري خانوادگي
از چالشها با افراد رويارويي نحوه از ديگر بررسي يك در
عامل چهار اين به نسبت آنها واكنش شد پرسيده متاهل افراد
مالي مشكلات شدن ، بچهدار ازدواج ، :چيست زير تنشزاي
.(، 1987Schooler اسكولر وPearlin پرلين) كار و خانواده
سطح از كه كساني توسط رويارويي واكنشهاي از تعدادي
اين.شد داده بروز ميبردند رنج عاطفي تنش از پايينتري
متوجه و خود به متكي فعالانه ، نگرشي اتخاذ شامل واكنشها
را ديگران و ناتوان را خود كه كسانيبود مشكل راهحل به
روي پرهيز و اجتناب و انكار به بيشتر و ميپنداشتند مقصر
.ميبردند رنج بيشتري عاطفي افسردگي از ميآوردند
زمينه در افراد تجربه بررسي به پژوهشگران سوم گروه
فقدان چون مشكلاتي با مقابله و رويارويي براي واكنشهايي
مككراي) ورزيدند مبادرت چالشها و تهديدات عزيزان ،
شامل واكنشها موءثرترين.(1986Costa كوستا وMcCrae
قدرت احساس عقلايي ، اقدامات احساسي ، ارتباط كمك ، درخواست
اعتمادبهنفس ايمان ، حفظ طنز ، به گرايش مشكلات ، مقابل در
عبارت واكنشها كماثرترين.بود مشكل بر تسلط احساس و
تلاش و خود سرزنش تصميمگيري ، در تزلزل خصومت ، از بودند
.موقعيت از اجتناب و فرار براي
به مربوط ناكارآمد و كارآمد واكنشهاي از چهارم نمونه
با خود برخورد نحوه آن افراد كه است جامعه يك در پژوهشي
به احترام دادن دست از قبيل از تازه تنشزاي تجربه يك
افراد ، با منازعه عزيزان ، از يكي درباره نگراني نفس ،
كردند مطرح را شغل در موفقيت عدم يا بيماري مالي ، فشار
دولنگيس ،Dunkel-Schetterشتر دانكل لازاروس ، فالكمن ، )
فصل و حل كه كساني(، 1986Gruen گروئن و Delongis
"معمولا كردند گزارش را خود تنشآفرين تجربه موفقيتآميز
و مقابله براي برنامهاي تدوين و نفس به اعتماد حفظ با
به شخصيتي ارتقاء منظور به تنشزا موقعيت از استفاده
ناموفق مشكل حل در كه آنان.بودند يافته دست موفقيت
خود از خشمآگين و تهاجمي فوري ، واكنشي "معمولا بودند
جلوه واقعيت از كماهميتتر را مساله يا و داده بروز
.بودند گرفته ناديده "كلا يا و داده
بررسي احساسات و رويارويي بين رابطه ديگر ، پژوهش يك در
در شركتكنندگان آن ، در كه (لازاروس 1988 و فالكمن) شد
در بار چند را زير واكنشهاي از كدام هر كه زمينه اين
ذكر بودند داده بروز خود از اخير پرتنش وضعيتهاي قبال
:كردند
كه آنچه براي و ايستادم جايم سر":تهاجمي رويارويي -
".كردم مبارزه ميخواستم
نيفتاده اتفاقي هيچ انگار كه كردم وانمود":جستن دوري -
".است
".كنم پنهان خود نزد را احساساتم كوشيدم":خونسردي حفظ -
ميتوانست كه نفر يك با":اجتماعي حمايت پي در جستجو -
".كردم صحبت كند كاري من مشكل مورد در
".كردم نصيحت را خودم و انتقاد خود از":مسئوليتپذيري -
برود ميان از وضعيت اين ميكردم آرزو":اجتناب و پرهيز -
".شود تمام نحوي به يا
كرد بايد چه كه ميدانستم":مشكل حل براي برنامهريزي -
".برآمدم مشكل حل درصدد مضاعف تلاش و سعي با و
و داد تغيير مرا مشكل اين":خوشبيني و مثبت ارزيابي -
".يابد ارتقاء من شخصيت شد باعث نحوي به
بروز پي در خود احساس مورد در همچنين فوق پاسخدهندگان
شامل كه كردند صحبت نيز تنشزا وضعيت به نسبت واكنش
با /خشمگين/منزجر هراسان ، /نگران:بود زير احساسات
.مسرور /خشنود يا نفس اعتمادبه
پاسخدهندگان رويارويي واكنشهاي بين رابطه تحليل از پس
دست زير نتايج به پژوهشگران ايشان ، نهايي احساسات و
ميرسد نظر به مشكل حل براي برنامهريزي روش:يافتند
زيرا باشد مشكلات با رويارويي در واكنش موءثرترين
روشهاي.دارد درپي را عاطفي احساس حالت مثبتترين
شيوهها ناكارآمدترين "ظاهرا گريز و اجتناب يا و تهاجمي
عاطفي احساس حالت منفيترين به سرانجام زيرا بودهاند
براي مثبت ارزيابي يا خوشبيني روششدهاند منتهي
آنها با سالگي تا 50 سنين 30 در بالغ افراد كه مشكلاتي
كسب درپي.بود مفيد ديگر روشهاي از بيشتر ميشوند روبرو
سال شصت بالاي افراد براي برآمدن اجتماعي حمايت
نتايج واكنشها انواع ساير بررسي.بود كار سودمندترين
كارآمدن از حاكي شواهدي مجموع در اما نداشت درپي قطعي
.نيامد دست به آنها بودن
گلدينك ال كريس :نوشته
مقدم گلين عبدالصمد:ترجمه
|