تحصيلي سال آغاز بهانه به
نكنيم فراموش را تشويق
مدرسه اول روز براي را كودكان چگونه
كنيم؟ آماده

تحصيلي سال آغاز بهانه به
نكنيم فراموش را تشويق
آن ، دهنده تشكيل عوامل ساير و پرورش و آموزش نظام *
ميزان هر با كودكان به بايد خانوادهها و والدين همچنين
كنند نگاه احترام وقابل هوشمند افراد مانند استعداد
رضا ، محكم و بلند صداي اين !بكشم بادبادك ميتوانم من
را خود توانايي كلام ، اين با ميخواست كه بود دانشآموزي
ميخواست او دهد نشان خود معلم به نقاشي و هنر زمينه در
توانايي هندسه و ادبيات و رياضي دروس در اگر كند اعلام
جلوه و بكشد نقاشي خوب ميتواند عوض در ندارد ، زيادي
روي براينقاشي:گفت و كرد او به نگاهي معلم.نمايد
.كند كمك را ما ميكنيم خواهش حسين از ديواري روزنامه
نمره دروس تمام در "تقريبا و بود كلاس ممتاز شاگرد حسين
خود جاي سر نااميد را رضا معلم ، حرف اينميگرفت عالي
كرد احساس.ندارد دوست را معلم و مدرسه كرد احساس.نشاند
روزنامه نقاشي نبايد نگرفته خوبي نمره رياضي در چون
تمام از نقاشي در كه آن عليرغم.بكشد او را ديواري
خاطر به داشت نياز او.بود برتر مدرسه دانشآموزان
توسط داشت نياز او.شود معرفي سرصف زيبايش نقاشيهاي
در را خود استعداد بتواند تا شود پذيرفته و درك معلم
و وجود بيان نقاشي در او كار.كند شكوفا نقاشي زمينه
من كرد فكر خود با.درونش دنياي سمبل و بود او انديشه
باشم مطرح جامعه در آنكه براي اما دارم دوست را نقاشي
نمره 20 كه بچههايي هميشه.بگيرم نمره 20 فيزيك در بايد
و والدين توجه مورد و ميرسند توانا نظر به ميگيرند
با من دستهاي اما ميكنند رشد و ميگيرند قرار معلمها
و عشق به مرا و ميكند معجزه و تواناست كه است مدادرنگي
!گونيا و پرگار با نه ميسازد اميدوار زندگي
همچنين آن ، دهنده تشكيل عوامل ساير و پرورش و آموزش نظام
استعداد ميزان هر با كودكان به بايد خانوادهها و والدين
تشويق با و كنند نگاه احترام وقابل هوشمند افراد مانند
همواره معلمها.بكوشند آنان تواناييهاي بروز در
يك نقاشي است ممكن هستند ، كودكان براي سالمي الگوهاي
اما باشد بيمعني و ابتدايي بسيار بزرگتر يك نظر از كودك
والدين و معلم تشويق با كه اوست دروني دنياي سمبل
انديشه و دستها حركت.گردد بزرگي هنر به تبديل ميتواند
و نشاط طراوت ، به تبديل معلم تشويق با كه است كودك خوب
اضطراب در كودكان ، هوش باشيم داشته توجه.ميگردد اميد
فشار و تحكم و سركوفت و سرزنش شود ، شكوفا نميتواند
گريز و تحصيلي افت باعث مدرسه همچون محيطهايي در واجبار
.شد خواهد درس از
.باشند سازنده بايد ما آموزشي روشهاي است مسلم كه آنچه
ومعلمها كنند زندگي كه بياموزند بايد مدرسه در بچهها
استعدادهاي و خود شناخت نحوه بايد دروس آموزش با همراه
.بياموزند بچهها به نيز را شخصي تفكر و نهفته
بازنگري مورد پرورش و آموزش توسط بايد كه ديگر موضوع
نمره بوسيله دانشآموزان استعدادهاي سنجش ملاك گيرد قرار
حافظه سنجش وسيله كه فعلي روش به امتحان فقط آيا.است
اگر بسنجد؟ را دانشآموزان حقيقي شايستگي ميتواند است
حادثه يا بيماري دچار امتحان روز در تصادفي بطور كودك
كه نادرستي رقابت در خوبي به ميتواند گردد غيرمترقبهاي
رقابت ، روش چنين در باشد؟ وموفق كند شركت است سنجش ملاك
ميدانند خوبي به معلمها.است سنگين نيز معلم وظيفه
بالا ، معدل كسب در دانشآموزان موفقترين هميشه
است و 20 نمرات 19 سنجش ملاك چون امانيستند بهترينها
"مسلما.ميدهند ارزيابي نحوه اين به تن ناچار به
تشخيص براي نمره و امتحان بهجز ديگري سادهتر راههاي
داشتن محفوظات بر تكيه.دارد وجود فرد يك تواناييهاي
انجام به قادر آيا اما كند عالم را دانشآموز است ممكن
دگمه يك فشردن با امروزه مينمايد؟ نيز علمي كارهاي
قرار افراد اختيار در علمي اطلاعات از بسياري رايانه ،
كردن ، تجربه راه از فقط كارها انجام در مهارت اما ميگيرد
.بود خواهد عملي
ليكن هستند غني اطلاعات نظر از دانشآموزان ما مدارس در
در را پديدهها دنيا علمي مراكز در.ضعيف تجربه نظر از
.ميشود آسان يادگيري نتيجه در ميكنند فعال نمايش قالب
داده افزايش را بچهها وفهم درك ميزان كردن ، عيني اين
مناسب محيط.ميسازد آماده علوم كاربرد براي را آنها
محيط و باشد استعدادها گلستان ميتواند مدرسه و كلاس
آنان ، تحصيلي افت و دانشآموزان موفقيت عدم باعث نامناسب
و علاقه مورد رشته و دانشگاه به راهيابي عدم باعث همچنين
.ميگردد فراوان انرژي صرف
را دانشآموز كه است دروس زياد وحجم تراكم ديگر ، موضوع
تكاليف انجام صرف را منزل اوقات اعظم بخش واميدارد
او براي تربيتي كارهاي انجام براي فرصتي نتيجه در نموده ،
موجب و تنش سردرگمي ، قيمت به كار اين.نميماند باقي
.ميشود خانواده اجتماعي و رواني آسيب
خود يادگيري عامل مهمترين بايد دانشآموز كه آنجا از
عنوان به ميتوان جديد تحصيلي سال آستانه در گردد تلقي
بعضي سبك به آنها براي و نمود انتخاب را مدرسه چند نمونه
نموده ، برنامهريزي "خانه در شب تكليف بدون مدرسه" كشورها
ميزان و گيرند قرار ارزيابي مورد تحصيلي سال پايان در
مدرسهها ساير با را مدارس اين دانشآموزان يادگيري
دانشآموزان براي مدرسه و درس داريم يقين.نمايند مقايسه
امور اندركاران دست از.بود خواهد پرانگيزهتر و راحتتر
تكميلي خدمات مدارس در ميخواهيم كودكان پرورش و آموزش
جسمي و اجتماعي و واخلاقي عاطفي نيازهاي پاسخگويي براي
را فعاليت و پويايي خدمات نوع اين باشند ، داشته كودكان
دانشآموزان ، در انگيزه ايجاد با و داده افزايش مدرسه در
را آموزشي فعاليتهاي و مدرسه به وابستگي و تعلق احساس
و خوش خاطرات با دانشآموزان حضور باعث داده رشد
.شد خواهد مدرسه در نشدني فراموش و غني ارتباطات
فروهر ژاله
مدرسه اول روز براي را كودكان چگونه
كنيم؟ آماده
كنيد آشنا جديد شرايط با را كودك (1
نظير جديد قوانين تدريج به مدرسه آغاز از قبل هفته چند
شام تلويزيون ، برنامههاي كمتر تماشاي خوابيدن ، زود
دكتر.دهيد آموزش فرزندان به را مشخص ساعت در خوردن
تدريجي تغيير":ميگويد كودك درمانگر روان كاگهام مارين
كودك براي مدرسه شرايط ميشود باعث تابستان راحت شرايط
".نباشد ناراحتكننده و سخت
كنيد آشنا مدرسه محيط با را كودك (2
به را كودك مدرسه آغاز از قبل هفته يك امكان صورت در
و كلاسها.كنيد آشنا آنجا محيط با را او و ببريد مدرسه
با را او امكان صورت در.دهيد نشان او به را مدرسه حياط
.بگوييد او به را معلمش نام حداقل يا و كنيد آشنا معلمش
كنيد تاييد را كودك ترس (3
حرفهايي گفتن با":ميگويد خانواده درمانگر روان يك
نگراني بر "بترسي نبايد پس شدهاي ، بزرگ حالا تو" نظير
"شدن بزرگ" از را شما منظور او شايد.ميافزاييد كودك
او به عوض در.كند رفتار بايد چگونه نداند و نفهمد
تو مثل بچهها خيلي "باشي نگران كه است طبيعي" بگوييد
.نگرانند مدرسه اول روز
كنيد علاقهمند را كودك (4
ديگر ، كودكان با بازي نظير مدرسه در وظايفش به را كودك
.كنيد علاقهمند...و بزرگ مادر براي نامهنوشتن
خريد شود مشخص كودك مايحتاج آنكه از قبل است بهتر گرچه
يا مدرسه كيف غذا ، ظرف خريد با را كودكان ولي نكنيد
.كنيد خوشحال روپوش
كنيد برنامهريزي مدرسه از قبل شب (5
مشكلات از مدرسه شروع از قبل شب دقيق برنامهريزي با
چه كودك آنكه سر بر اختلاف جوراب ، شدن گم نظير كوچكي
زنگ براي ميوه خواب از قبل.ميكنيد جلوگيري بخورد ،
را آنچه تا كنيد كمك فرزندتان به.كنيد آماده كودك تفريح
مشخص را صبحانهاش و انتخاب بپوشند فردا ميخواهند كه
.نرود مدرسه به دير صبح تا كند
دهيد نشان را خود شوق (6
اطمينان كودك به.باشيد داشته خوبي و كوتاه خداحافظي
روز آن مسائل از مدرسه ، پايان از پس مشتاقيد كه دهيد
شود جدا شما از است مشكل فرزندتان براي اگر.شويد باخبر
كودك كه زماني تا اول هفته چند طي در كنيد صحبت معلمش با
غير دربمانيد مدرسه در تفريح زنگ تا كند آرامش احساس
و باشيد داشته او با مخصوصي و طولاني خداحافظي صورت اين
.كند امنيت احساس تا ببوسيد را او
دارد؟ را مدرسه به ورود آمادگي فرزندتان آيا
نشانه سن از بيش مهارتها برخي در كودك توانايي گاهي
مهارتهاي فرزندتان اگر.است رفتن مدرسه براي او آمادگي
رشد مختلف روشهاي به كودكان.نشويد نگران ندارد را زير
.ميكنند
براي فرزندتان آمادگي از ميكند كمك شما به زير موارد
.شويد آگاه مدرسه به ورود
اساسي اصول
.بگويد را خود تلفن شماره و آدرس نام ، ميتواند كودك *
شمارش و هفته روزهاي است ، كرده آغاز را ب -الف يادگيري *
.است بلد را تا 10
جسمي توانايي
.كند بازي خود سن هم كودكان با حياط در ميتواند *
.ببرد كاغذ قيچي با و بكشد دايره ميتواند *
تمركز
كتاب هم با و مينشيند شما كنار در طولاني مدت *
.ميخوانيد
را اسباببازي جمعآوري نظير ساده دستورات ميتواند *
.كند اجرا
كنجكاوي
"چرا؟" ميپرسد اغلب *
.دهد توضيح را مختلف مسائل خودش ميكوشد *
استقلال
يا كند بازي بزرگسالان مستمر نظارت بدون ميتواند *
.دهد انجام كاري
نظافت و بپوشد را لباسش ميتواند ديگران كمك كمي با *
.كند
.باشد دور والدين از درازمدت در ميتواند *
انگيزه
.كند كشف را تازه مسائل ميكوشد *
اجتماعي مهارتهاي
.ميگذارد ديگر كودكان اختيار در را اسباببازيهايش *
.ميكند بازي برادرش و خواهر يا ديگر كودكان با *
خود كنترل توانايي
زدن كتك به و ميداند خشم بيان براي را مناسب روشهاي *
.نميشود متوسل گرفتن گاز يا
وايتمن اسيتي :نويسنده
موءدب الهام :مترجم
|