(ره)امام ماندگار عظمت از گوشهاي نمايش
نشريه معرفي
نوار معرفي
(ره)امام ماندگار عظمت از گوشهاي نمايش
(مهر 147)مهر تئاتر جشنواره برپايي از گزارشي
نقشپردازان ميان در كه داد نشان هم باز جشنواره اين *
هدايت درست اگر كه دارد وجود زيادي توانائي كشور جوان
اين علمي اصول گرفتن فرا براي لازم آموزشهاي و شوند
از قابلتوجهي تعداد شاهد ميتوانيم پذيرد انجام مقوله
باشيم خوب بازيگران
بهكار آغاز تهران در مهرماه از 7 كه مهر تئاتر جشنواره
وزير سخنان با مراسمي طي مهر چهارشنبه 14 بود ، كرده
در جشنواره برگزاري مسئولان از چند تني حضور با و ارشاد
.داد پايان خود بهكار شهر تئاتر بزرگ تالار
نمايشهاي بخش در:شد برگزار بخش در 3 جشنواره اين
مختلف سالنهاي در نمايش و 11 ويژه نمايش يك صحنهاي
نمايشهاي بخش در پرداختند ، بهرقابت هم با شهر تئاتر
و 4 هنر تالار در نمايش بخشعروسكي 4 در اثر ، خياباني 15
.درآمدند بهاجرا تعزيه مجلس
ارائه -سليمي حسين -جشنواره اين دبير كه گزارشي طبق
اثر كه 72 نمايشنامه ميان 124 از بازخوان گروه بود ، كرده
اثر بود ، 31 شده ارسال شهرستانها از نوشته و52 تهران از
از نمايش تهران ، 8 از نمايش بازبين 4 گروه كه برگزيد را
كردند انتخاب صحنهاي نمايش مسابقه بخش براي را شهرستان
ديدن تماشاگر هزار حدود 76 شده ارائه نمايشهاي از و
جشنواره تئاتر بخش شايد توضيحات اين همه با كه نمودند
اين بخش تماشاگرپذيرترين و پرتحركترين بتوان را مهر
در بايد را مساله اين البتهنمود محسوب بزرگ جشنواره
ميتواند كه جست ديگر هنرهاي همه از تئاتر استفاده
ارائه كه تصويرهايي و گفتهها ميان از را بسياري حرفهاي
.بگذارد درميان بينندهاش با ميدهد
حضرت زندگي و انديشهها شده ارائه آثار جشنواره اين در
اين كه بودند برگزيده محور بهعنوان را (ره) امام
كار و نزديكتر هم به را رقابت حدودي تا موضوعي محدوديت
موضوع وسعت آنكه با زيرا.ميكرد سختتر گروهها براي را
منطبق و درست ارائه براي اما است زياد بسيار شده برگزيده
و تحقيق نيازمند نمايشي متون نويسندههاي حقيقت با
و باشند داشته گفتن براي حرفي هم كه بودند دقيقي اطلاعات
نكته اين متاسفانه اما.كنند جلوگيري بيجا تكرار از هم
يك به اجراشده نمايشهاي بيشتر و بود نشده رعايت چندان
غيرمستقيم شكلي به يا مستقيم بهصورت وقايعنگاري نوع
.بودند پرداخته
يا رئاليستي بهصورتي شده اجرا آثار كه مفهوم اين به
بازگو را آن تكامل سير و انقلاب تاريخ از گوشهاي نمادين
نداشت ، اطلاع جشنواره عنوان از شخصي اگر بود ممكن و كردند
كه بداند انقلاب بعداز و پيش وقايع براساس را آن موضوع
علت شايد.بود هويدا شهرستانيها آثار در بخصوص نكته اين
سادهترين انتخاب در را نمايش اجراي و نگارش اينگونه
اما.گرفت سراغ و كرد جستجو بايد نمايشگران براي راه
ميان از جشنواره ، دبير گزارش طبق آيا كه اينجاست سوءال
قابلانتخاب بهتريننوشتههاي آثار اين بهراستي اثر 124
بودند؟
تنها دژاكام ابوالفضل بهكارگرداني "دريا خواب" نمايش
اين آثار بهترين از يكي گفت بتوان شايد و ويژه نمايش
تئاتر اصلي تالار در آن برگزاري روز طي 7 كه بود جشنواره
.شود اجرا نيز سنگلج سالن در است قرار و رفت پرده بر شهر
طرح بهنوعي كه بود مناظره نوعي بيشتر اثر اين
با مختلف افراد ازسوي را جامعه مختلف انديشههاي
-اجتماعي مسايل متفاوت "كاملا فكري زواياي و ديدگاهها
آن بررسي به تاحدودي و ميكرد بيان روز باب سياسي
بحث و حضور اين براياينكهبتواند ، كارگردان ميپرداخت
بهصورت را آنها كند توجيه يكديگر كنار در را آنها
يكي فضاي در كه بود كرده خلق نويسنده يك ذهني كاراكترهاي
ميكنند ، برخورد هم با ماندهاند ، سردرگم وي حكايتهاي از
نميداند كه نگارنده اينبين در و برميخيزند بهتعارض
آنها ميان در "عملا است ، درست اينها روايت و بيان كدام
.ميشود اسير
با نويسنده كه است جسارتي اثر اين ويژگي مهمترين
انجام گرايش تعيين و جانبداري كمترين و صراحت بيشترين
ميزانسنها ، به توجه با اينكه وجود با يعني.است داده
به ميشد تاحدودي بازيگران اجرايي شيوه و لحن و گفتار
برد ، پي آنها گرايش و كارگردان و نگارنده پنهان انديشه
خود تا داشتند سعي "دريا خواب" موءلفين كلي بهطور اما
بيآنكه و بكشند داوري به اعتقاداتش و ذهن با را تماشاگر
باشند ، داشته خاص برداشتي به او سوق جهت در تلاشي
شكل همين اما.واگذارند خودش بهعهده را نتيجهگيري
اشخاص انديشههاي طرح براي كردن گفتگو و بحث يعني نمايش
.بود شده اثر شدن گفتاري موجب بود ، برگزيده بازياش
و ميشد تبديل شنيداري "صرفا نمايش يك به گاه كه آنچنان
فهم به چنداني كمك ميدادند انجام بازيگران كه را حركاتي
از گريز براي تصويري تنوع حتي يا مطلب بيشتر هرچه
كه بود درحالي اين و نميكرد اثر شدن خستهكننده
نشان خود از را نقشپردازي از خوبي سطح نمايش بازيگران
.دادند
توجه كه است مسايلي به پرداختن نمايش اين ديگر خصوصيت
درست اين و ميگذارد نمايش به را اجتماعي ارزشهاي به
قصههاي روايت به كه بود شده ارائه آثار از بسياري خلاف
تصوير براي دژاكام ديگر سوي از.بودند كرده بسنده انقلاب
بخصوص كه گرفت بهخدمت بهخوبي را صحنه عوامل همه اثرش
خواب" لباس و صحنه دقيق طراحي در ميتوان را دقتنظر اين
.كرد مشاهده "دريا
تئاتر جشنواره در تهران از كه نمايشهايي از ديگر يكي
آنكه بهر از خورده زهر آصف روايت" بود ، كرده شركت مهر
قادري نصرالله كارگرداني و نويسندگي به "!بود كردار راست
.بود
بهرهگيري و تلفيق و قرآني قصص بهسراغ اثر اين در قادري
قالب در تا داشت سعي و بود رفته قديم پيامبران داستان از
(ره)حضرتامام كه را مرارتهايي و بزرگواريها از نمودي آن
"كاملا آن از ملت و كشيد زماني مختلف برهههاي در
.دهد نشان بودند ، بيخبر
آثار ديگر از متمايز قادري پرداخت شيوه و موضوع انتخاب
اين و داشت را گفتار بر زياد تكيه مشكل همان ، اما بود
مونولوگي كه جهت اين از "..زهرخورده آصف" در مساله
با و ميآمد بهچشم بيشتر بود ، يكنفره اجراي با طولاني
تصاوير القاي و خلق ايجاد ، در بسياري تلاش كارگردان آنكه
چندان ، اما داشت را بازيگر موزون و پرتحرك حركات كمك به
.نبود موفق همهفهم و تماشاگرپسند نمايش يك ارائه راه در
شده استفاده فاخر و سنگين كلام وجود بهخاطر مساله اين
(Closet) خواندني نمايشنامهاي به را نوشته كه متن در
درباره قابلذكر مهم نكته.ميشد تشديد ميكرد ، نزديك
با بلوريان شيوا.است صحنه طراحي و بازيگر نمايش اين
نمايش قابللمس و دقيق تصوير جهت در بسياري تلاش آنكه
و نمينمود موفق چندان راه اين در متاسفانه اما بود كرده
بازيگر و ميشد نزديك انتها به نمايش كه هرچقدر مشكل اين
بايد را صحنه طراحي اما.ميآمد بهنظر بيشتر خستهتر ،
رضا مناسب استفاده زيرا.دانست نمايش قوت نقاط از يكي
تشكيلدهنده قطعههاي قرارگيري و رنگ حجم ، از شاپورزاده
بخصوص ميكرد القا را نمايش مفهوم اينكه از گذشته صحنه
بصري زيبايي بود ، فراگرفته را صحنه گرداگرد كه توري
آثار همه ميان در كه بود بخشيده بهنمايش نيز خوبي بسيار
.بود شاخص شركتكننده
آثار بخصوص -نمايشها بيشتر در كه عمدهاي مشكلات از يكي
مفهوم با آشنايي و شناخت عدم داشت ، وجود -شهرستانيها
و استفاده درست اگر كه عاملي بود ، نمايش در "ضرباهنگ"
ايفا بسزايي سهم اثر موفقيت در شود ، گرفته بهكار
با منطبق و مناسب كه عناصري جمله از درعوض و مينمايد
بود ، گرفته قرار نمايشها خدمت در محلي -بومي شرايط
.است موسيقي
ابراهيم بهكارگرداني "مردلور" نمايش بندرعباس از
و تقدس از جلوهاي نمايش اين.بود كرده شركت پشتكوهي
كه بود كشيده بهتصوير را (ره) امام حضرت بودن خدايي
مساله اين و ميگردند او دور به علاقه و اعتقاد با مردم
.بود خواهد جاري دوران تمام در كه خاص دوره يك به نه
مختلف فضاهاي ايجاد براي ميزانسن طراحي در "مردلور"
با تلاششان عليرغم نمايش اين بازيگران و بود ناتوان
از يكي شايد كه بودند مواجه بيان جمله از عمدهاي مشكلات
صحنه روي بر بازيگر بهعنوان كارگردان حضور را دلايل اين
ازدست را خود "ناظر چشم" نماي تا شد موجب كه دانست بايد
بود شده موسيقي از خوبي بسيار استفاده درعوض ولي بدهد ،
و حال و حس از خود فراخور به را صحنهها از كدام هر تا
موفقيت اين اساسي عامل.سازد برخوردار درخورتوجهي لطافت
"اصولا و بومي موسيقي با آهنگساز آميختگي و شناخت در را
نشستن بهدل باعث كه كرد جستجو بايد جغرافيايي فرهنگ
كارگرداني تكنيكي ضعفهاي از برخي پوشاندن حتي و آهنگ
.بود شده نيز
نقشپردازان ميان در كه داد نشان هم باز جشنواره اين
هدايت درست اگر كه دارد وجود زيادي توانائي كشور جوان
اين علمي اصول گرفتن فرا براي لازم آموزشهاي و شوند
از قابلتوجهي تعداد شاهد ميتوانيم پذيرد ، انجام مقوله
به "خورشيد به اقتدا" نمايش كه باشيم خوب بازيگران
.است جمله ازآن تبريز از "كوهي" كارگرداني
چنداني حرفهاي تجربه از اينكه با نمايش اين بازيگران
و صحنه اولينبار براي آنها از بعضي و نبودند برخوردار
ايفاي در اما ميكردند تجربه را دقيق تماشاگران نگاه
مختلف حسهاي از و بودند برخوردار مشكل كمترين با نقششان
.برميآمدند خوب مفاهيم ارائه كنار در
و نوري شهرام كارگرداني به "اوج" نمايش اين كنار در
جلوه نيز گرگان از خيرخواه رضا كارگرداني به "پرتوشمس"
ميتوان هم محدود امكانات با كه دادند نشان و داشتند
.آورد بهوجود قابلقبول اثري
را خوبي بهنسبت نمايشهاي مجموع ، در مهر تئاتر جشنواره
هنرهاي مركز جشنواره برپايي سالها بعداز اما بود پذيرا
اجراي بين لازم هماهنگيهاي جهت از همچنان نمايشي
از بيش با نمايشها گاهي كه چنان بود مشكل دچار نمايشها
گروه موارد از بسياري در و ميشد اجرا تاخير ربع يك
گروه براي را مشكلاتي كه ميآمدند تالار به دير داوران
.ميآورد بهوجود تماشاگران و اجرا
نشريه معرفي
"اينترنشنال فيلم" فصلنامه شماره بيستوپنجمين
شد منتشر
اين در كيش مجموعه از مخملباف محسن نوشته "در" فيلمنامه
.است رسيده چاپ به شماره
اين در شده خود فعاليت سال هفتمين وارد كه نشريه اين
فيلمهاي در ايران سينماي اصلي ژانرهاي بررسي به شماره
ملودرام ، ژانرهاي.است پرداخته انقلاب از بعد و قبل
قبل سينماي در ادبيات تاثير وهمچنين خياباني و حادثهاي
.است گرفته قرار بررسي و تحليل مورد انقلاب از
از مجموعهاي همراه به كيارستمي كوتاه فيلمهاي بر مروري
شهداد با مصاحبه تاكنون ، از 1978 كارگردان اين گفتههاي
"كتاني كفشهاي با دختري" فيلم نقد طياب ، منوچهر و روحاني
رويدادهاي و اخبار اضافه به "برد خواهد را ما باد" و
.است اينترنشنال فيلم شماره آخرين مطالب ديگر از سينمايي
نوار معرفي
رضا:شاعر شبخيز ، فريد:آهنگساز خاوري ، بيژن "تو ياد" *
.عبداللهي
و نوازندگان بههمراه فخرالديني فرهاد "آفرينش" *
.(كر گروه) همسرايان
اصفهاني ، محمد:آهنگساز و خواننده "نازنين" *
.محمودي سهيل:شاعر حجازي ، فواد:تنظيمكننده
حضرت ميلاد سال يكصدمين يادمان "سبز1 حضور" *
و صوتي محصولات توليدي شركت انتشارات.(ره)امامخميني
.سروش تصويري
|