فرانسه در "برد خواهد خود با را ما باد"
شد اكران
مغشوش سردرگم ، آشفته ،
سينماي ديگربراي جايزه و 4 طلايي فيل
ايران
كردند استقبال آسمان بچههاي از مكزيكيها
قاهره جشنواره در كتاني كفشهاي با دختري
ايراني سينماي صدفهاي جايگاه كيش ،
جوان سينماي توضيح
زنجان در جوان سينماي فيلم هفته
فرانسه در "برد خواهد خود با را ما باد"
شد اكران
"برد خواهد خود با را ما باد" سينمايي فيلم :هنري گروه
.شد اكران فرانسه سينماهاي در كيارستمي عباس ساخته آخرين
عباس درباره فرانسه راديو فيلم ، اكران با همزمان
بود دستي صنايع سازنده و گرافيست ابتدا وي:گفت كيارستمي
از نمايشگاهي.آورد روي عكاسي ويژه به و نقاشي به سپس
پاريس نگارخانههاي از يكي در حاضر حال در وي عكسهاي
ويژگيهاي از كودكان به مهم نقشهاي دادن.است شده برپا
ما باد" نام با وي فيلم آخرين در.است كيارستمي فيلمهاي
كه ميخورد چشم به مارپيچ جادهاي "برد خواهد خود با را
صورت به جاده بار اين.ميشود ديده وي تخيلات بيشتر در
درخشان سفري به را ما و ميگذرد خرمنها ميان از مارپيچ
در را انسان فيلم اين.ميكند دعوت مرگ و زندگي بين در
ترتيب اين به كيارستمي و ميبرد فرو روحاني سيري و تامل
.است كرده هديه ما به را آثارش زيباترين از يكي
مغشوش سردرگم ، آشفته ،
; سجادي محمدعلي ساخته ،"بازيگر" فيلم به نگاهي
سهلانگاري ، جز كه "بازيگر" چون فيلمي درباره نوشتن
نگاه در شايد ندارد ، ديگري ويژگي گويي پراكنده و سردرگمي
نويسنده كه آنجا از اما رسيد ، خواهد نظر به بيحاصل نخست
بااستعداد و فكر خوش چهرههاي از فيلم اين كارگردان و
اين پس از و درخشيد آثارش اولين در كه است ايران سينماي
عليرغم -سينمايياش نشيب و پرفراز راهه كار در سال ، همه
نداد ، در تن عافيتطلبي و آسانپسندي به -مشكلات همه
- و گذشت بيتفاوت ساختهاش آخرين و او از نميتوان
ناگزيرش يا ناگهاني و يكباره افتادن فرو درباره -دستكم
تاسف ابراز انديشه ، و فكر همه آن از عدول و گيشه دام در
.نكرد
سرودن و قصهنويسي با را خود هنري فعاليت سجادي محمدعلي
آماتور ، سينماي در گذرا تجربهاي از پس و كرد آغاز شعر
"جاده" فيلم كارگرداني با انقلاب پيروزي سال نخستين در
تلخ درونمايهاي كه فيلم اين شد ، فيلمسازي عرصه وارد
به را كوچك خانوادهاي فروپاشي حال در زندگي و داشت
با كه او.درنيامد عمومي نمايش به هرگز ميكشيد تصوير
اجتماعي سينماي به آشكار گرايشي و شاعرانه حساسيتي
پس سال 1362 بود ، سينما ارزشي قابليتهاي كشف درجستجوي
عنوان با را سينمايياش كار دومين ساله ، چهار وقفهاي از
بهترين كه فيلمي.آورد در تصوير به "جنايت يك بازجويي"
تا -سجادي فيلم بهترين و ايران سينماي جنايي -پليسي اثر
.ميآيد شمار به -امروز به
به اجتماعي مضموني از بهرهگيري با جنايت يك بازجويي
يك راز از پرده لحظه لحظهبه و راز و رمز پر شيوهاي
شكلي به را تماشاگر ملايم ضرباهنگي با و برميداشت جنايت
فيلم شخصيتهاي روحي شرايط و قصه فضاي با دروني و عميق
مضموني چه اگر نيز "جدال" سجادي بعدي فيلم.ميكرد درگير
گشودن و روايي ساختار در اما داشت ، جنايي -حادثهاي
.بود ناموفق قصه نمايشي گرههاي
و اجتماعي مضامين به مجدد رويكردي با سال 1366 در سجادي
روحيه مورد در را "گنج" فيلم خاص ، زباني جستجوي در
.كرد كارگرداني قجري شاهزاده يك طلب افزون و خودخواهانه
با درآمد تصوير به پيشنهادي طرح يك براساس كه فيلم اين
كسالتبار سفارشي بيانيه يك به بيشتر سجادي تلاش همه
تجربهاندوزيهاي و خلاقيت از نشانهاي و ميزد پهلو
سطحينگري و سهلانگاري اين.نداشت همراه به را سجادي
از پرهيز و سادگي بر فيلمساز اصرار حاصل كه ناباورانه
،"باد چون" او بعدي آثار در بود فاخرنمايي يا پيچيدگي
.شد تكرار "گزل" و "گمشدگان"
ساخته درسال 1372 كه سجادي فيلم هشتمين "مهپلنگ افسانه"
يك بازجويي جذاب و ساخت خوش سينماي به بود بازگشتي شد ،
در فيلم اين از آنچه اما.شاعرانه تصاوير با همراه جنايت
عاشقانه افسانه به شباهتي درآمد ، نمايش به عمومي اكران
اجتماعي مسايل به سجادي ظريف نگرش فاقد و نداشت سجادي
تاكيد آن بر اصلي نسخه در فيلمساز كه مضموني.بود روز
.داشت
فيلمي كه داريم را "مهره" مهپلنگ ، افسانه از پس
و است درنيامده عمومي نمايش به هنوز و است كسالتبار
، بازيگر وحالا ميخواند خود فيلم شخصيترين را آن سجادي
آشفته ، فيلمياست فيلمساز اين اثر آخرين و دهمين كه
.مغشوش و سردرگم
تا جنايت يك بازجويي از سجادي فيلمسازي كارنامه بررسي
اينكه.است ايران سينماي آسيبشناسي بررسي نوعي "بازيگر"
كولهباري با وعلاقه عشق از سرشار و مستعد جواني چگونه
نه شرايطي در قصه ، و شعر قلمرو در نوشتاري تجربههاي از
جستجوي در و ميشود سينماگرفتار جادوي به مناسب ، چندان
و ميكند طي را ناهمواري مسير چه سينما ارزشي قابليتهاي
.ميرسد فرجامي چه به واقعيت و كمالگرايي با جدال در
اين از نموداري جنايت ، يك بازجويي تا بازيگر فاصله
.است آسيبشناسي
و هنري كار در تلاش دهه دو عليرغم سجادي هرحال ، به
برداشت دو در هنوز سينمايي بلند فيلم كارگرداني 10
سينماي و روشنفكرانه سينماي برزخ يعني سينما ، از متفاوت
او ساخته آخرين "بازيگر"است سرگردان عامهپسند يا گيشه
.است سرگرداني همين حاصل
با.است برخوردار معماگونه ظاهر به فيلم ، ازمضموني
در ريشه كه منطق از دور حوادثي و ضعيف فيلمنامهاي
جدي مسايل به برگ و شاخ در اما دارد ، كمدي ساختاري
هيچ در كه ناهمگون است معجوني نتيجه در و ميرسد
.يابد نمي دست توفيق به زمينهاي
با حادثهاي طي هست نيز "هملت" نقش بازيگر كه خبرنگار يك
را او آشنايي اين و ميشود آشنا "رويا" نام به جوان زني
يك در گويا كه شوهرش و زن زندگي خم و پرپيچ داستان در
از پراست فيلم.ميدهد قرار داده دست از را جانش سانحه
به كه آدمهايي.بيشناسنامهاند و بيهويت كه آدمهايي
و مرج و هرج به را فيلم قصه ، در مناسب جايي نيافتن دليل
كه ميشود تشديد جايي دشواريها.كشاندهاند آشفتگي
در سعي خود ، شخصيت و قصه اندازههاي از بيش بازيگران
برادر شخصيت اين بارز نمونه.دارند شوخي و طنز ايجاد
فيلم شخصيت كمديترين "ظاهرا كه است -نيا شريفي -هرمز
فيلمنامه يا فيلم از نه او كميك مايههاي همه اما است ،
و فيلم از خارج جايي.برميخيزد بازيگر خود از كه
كه است چنين.تماشاگر ذهن زمينههاي پس از برگرفته
همچون يا و ميماند باقي خود شكل بدويترين در شوخيها
چاشنيهاي يا -لطفي -روزنامه سردبير كلامي شوخيهاي
.ميزند يخ تماشاگر مقابل در بيمارستان رئيس بيمزه
پاسخي هرگز تماشاگر كه است سوءالهايي از پر بازيگر فيلم
دنبال به چرا -كريمي نيكي -مرد همسر.نمييابد آن براي
به را خود -هرمز -شوهر چرا "اصلا ميگردد؟ شوهرش شبيه
همه ميخواهد چرا -اسماعيلي حبيب -بازيگر است؟ زده مردن
خبرنگار چرا و بازيگر چرا او.كند حل تنه يك را مسايل
فيلمنامه رويدادهاي همه و فيلم مسايل همه چرا است؟
از بهرهگيري با فيلمساز چرا ميگيرد؟ شكل تصادف براساس
جلوه جنايي "صرفا اثري را هنري درخشان اثر اين "هملت"
چرا و است سطحي و سرد اينهمه بازيها چرا است؟ داده
"اساسا و است؟ تكراري و اي كليشه همه اين فيلم پايان
است؟ فيلمسازي به اصراري چه نيست گفتن براي حرفي وقتي
شيدفر علي
سينماي ديگربراي جايزه و 4 طلايي فيل
ايران
اره جشنو يازدهمين از جايزه پنج ايراني ، فيلمهاي
.كردند دريافت هندرا كودكان فيلم بينالمللي
افتتاحيه مراسم در هند كودك فيلم جشنواره داوران هيات
"طلايي فيل" اندراپرادش ، مركز حيدرآباد شهر در جشنواره
هيات ويژه جايزه دو همراه را داستاني فيلم بهترين جايزه
"چرخ" فيلم به را بينالمللي منتقدين و كودك داوران
.كرد اعطا ايران اسلامي جمهوري از رمضاني غلامرضا ساخته
كه كلاغي" انيميشن فيلم كارگردان سليمانزاده محمدعلي
خاطر به فروزش ابراهيم و "باشد قويترين ميخواست
بخشهاي جوايز ترتيب به " كوچك مرد" فيلم كارگرداني
حيدرآباد جشنواره در را آسيا سينماي دورنماي و انيميشن
.كردند دريافت هند
قصد" فيلم به اكشن فيلم بهترين جايزه گزارش ، اين براساس
فيلم كارگردان بهترين جايزه و برزيل كشور از "فوتبال
"سرخونه معلم" فيلم چيني كارگردان ليهنگ به نيز كودك
.شد اعطا
بررسي 44 با حيدرآباد جشنواره داوران هيات حال ، اين در
افزايش از مسابقه ، بخش در جهان كشور سي از فيلم
و زنده فيلمهاي در خشونت صحنههاي و خشن موضوعهاي
جهان فيلمسازان از و كرد تاسف ابراز كودكان انيميشن
خلاقيتهاي آموزش ، جنبههاي به خود هنري آثار در خواست
.باشند داشته بيشتري توجه كودكان سرگرمي و فكري
كردند استقبال آسمان بچههاي از مكزيكيها
،"آسمان بچههاي" فيلم از هفته يك مدت به مكزيك مردم
.كردند استقبال گرمي به "مجيدي مجيد" ساخته
شهر در هفته يك مدت به كه آسمان بچههاي فيلم
پايان در درآمد ، نمايش به پايتختمكزيك ، "مكزيكوسيتي"
قرار مكزيك منتقدانسينمايي بررسي و نقد مورد نمايش مدت
.گرفت
شهر سينمايي بزرگ سالن ده در هفته يك از بيش مجيدي فيلم
شاياني استقبال تماشاچيان و بود پرده روي مكزيكوسيتيبر
.كردند آن از
رسانههاي فرهنگي بخش و سينمايي مجلات روزنامهها ،
و تجزيه و شرح به نمايش مدت در مكزيكنيز مهم تصويري
.فيلمپرداختند اين مختلف پيامهاي تحليل
جانب از آن صحنههاي نظر از و شناسي زيبايي نظر از فيلم
واقعي هنري كار يك عنوان به خارجي ازمنتقدان بسياري
.است شده ارزيابي
داستاني فيلم كه ميرسد نظر به سطحي ، خيلي طور به گرچه ،
فقر دهد نشان كه است آن مجيدي هدف اما فقرباشد ، درباره
.شود شرافتنمي از انسان شدن دور باعث
بچهها از:ميگويد آسمان بچههاي فيلم سازنده مجيدي
بين رابطه برقراري و بزرگسالان به شدنآنان نزديك براي
.كردهام استفاده دو اين
جايزه چند كنون تا كه آسمان بچههاي فيلم درباره مجيدي
جايزه نامزد و داده اختصاص خود به بينالملليرا مهم
فقر دادن نشان خاطر برخيبه:گفت بود ، نيز اسكار 1998
هيچخانوادهاي ميگويند و ميكنند انتقاد فيلم از مطلق ،
كفش جفت يك نتواند كه نيست فقير قدر آن ايران در
.كند خريداري برايفرزندانشان
اين باشد ، اما ، در درست است ممكن موضوع اين:كرد تاكيد وي
با كه است درآمده نمايش معرض به كودك ازديدگاه فقر فيلم
يك نميتوانند مادرش و پدر كند تصور معصومانه ديدگاهي
.بخرند كفش جفت
و كوتاه فيلمهاي به پرداختن ضمن مكزيك ، روزنامههاي
ميدانند انقلاب سوم نسل به متعلق را كارگردان ، وي بلند
.ميپردازد وسواسزياد با كودكانه موضوعات به كه
اين مردم استقبال با مكزيك در ايراني برتر فيلمهاي
فيلم يك دستكم هرماه ، در كه طوري به روبروبوده ، كشور
.ميشود پخش تلويزيون از ايراني
قاهره جشنواره در كتاني كفشهاي با دختري
شركت با قاهره ، سينمايي جشنواره دوره سومين و بيست
.شد افتتاح مصر در هفته اين ايراني ، فيلمهاي
جهان سينمايي جشنواره مهمترين و بزرگترين رئيس فهمي حسين
"كتاني كفشهاي با دختري" فيلم:كرد اعلام قاهره ، در عرب
جشنواره اين مسابقه بخش در صدرعاملي رسول كارگرداني به
.ميكند شركت
عربي فيلم سه و خارجي فيلم سيزده دوره اين در:افزود وي
.ميكنند رقابت طلايي هرم دريافت براي
قاهره مصر ، سينماي بحران برغم:افزود قاهره جشنواره رئيس
.ميرود شمار به عرب جهان سينماي پايتخت همچنان
معروفترين و كمدي فيلمهاي بهترين جشنواره اين در
.ميشوند معرفي عربي سينماي كمدي بازيگران
هنرپيشه چند شركت با قاهره در آذرماه دوم جشنواره ، اين
.يافت گشايش جهان سينماي معروف
ايراني سينماي صدفهاي جايگاه كيش ،
.درآمد نمايش به پاريس در گذشته هفته از "كيش" فيلم
را فيلم اين زمينه ، اين در گزارشي در فرانسه خبرگزاري
در كه است كرده توصيف "ايران سينماي پويايي مينياتور"
تصاحب را زيادي جوايز گذشته ، دهه بينالمللي جشنوارههاي
.است كرده
كه است كوتاه فيلم سه برگيرنده در كيش گزارش ، بنابراين
به بندرگاهي كيش.ميگذرد كيش جزيره در آنها موضوع
جنوب كيلومتري حدود 300 در كه است پاريس چهارم يك اندازه
راهي چهار فيلم ، وقايع رخداد مكان.دارد قرار بندرعباس
فرصتي مكان ، ايناست مدرنيسم و سنت غربوبين و شرق بين
شيوه به كدام هر كه است آورده فراهم فيلمساز سه براي را
ايراني سينماي چرا ميدهد نشان كه كنند خلق را اثري خود ،
شده تبديل جهان سينماهاي تحسينبرانگيزترين از يكي به
.است
،"تقوايي ناصر" آثار شامل مجموعه ، كوتاه ، فيلم سه
بخش در امسال كه است "مخملباف محسن" و "جليلي ابوالفضل"
اين ، .درآمد نمايش به "كن" فيلم جشنواره مسابقه اصلي
.است فيلم مجموعه يك براي نادر افتخاري
پوسيده لنجي "يوناني كشتي" نام به تقوايي اثر اصلي جلوه
مارك با بستهبندي هاي كارتن پراز كه است متروك و
غيره و كونيكا دوو ، سوني ، همچون جهان مشهور برقي كالاهاي
اين ميكنند ، زندگي حوالي آن در كلبهاي در كه زوجي.است
استفاده آنها از خانه در تا ميبرند خود با را ها كارتن
براي و ميشود مقوا از ترس نوعي دچار زن روز ، يك.كنند
...و ميكند مراجعه محل جادوگر به آن رفع
غيرقانوني بهطور جواني مرد جليلي ، ساخته "حلقه" فيلم در
خريد براي بتواند كردن ، كار با تا ميشود جزيره وارد
كنار در او.كند پسانداز پول خواهرش نامزد براي حلقه
خود ، كه ميفروشد را ماهيهايي و ميكند برپا دكهاي جاده ،
را كار اين قلابهايي ، از استفاده با او.است كرده صيد
.ميكند درست صدف داخل به مذاب سرب ريختن با كه ميكند
"در" دارد ، سوررئاليست ماهيت كه فيلم داستان عجيبترين
را دري كه است پيرمردي داستان اين ، .است مخملباف اثر
.ميكند حمل جزيره اين در سختي به و گذاشته خود بردوش
يك.ميآورد برايش نامه دو و ميآيد او دنبال به پستچي
.شدهاش جدا پسر از ديگري و است دخترش خواستگار از نامه
خود راه به و ميكند خودداري نامه دو هر گرفتن از پيرمرد
كه است كميك تصويري شعر "در".ميدهد ادامه دريا سوي به
.ميخورد بكت ساموئل آثار به آن شخصيتهاي
استعاره از آكنده اما ندارد ، ديالوگي چندان فيلم ، سه اين
ميان مرز ظرافت ، با اما است ، داستان سادگي به كه است
فيلمها اين.ميزند دور را مستندكاري واقعگرايي و تمثيل
بهره جبر از چگونه ايراني فيلمسازان كه ميدهد نشان
از فرار براي را تازهاي بيان صورتهاي و گرفتهاند
به كيش ، فيلمساز سه هر.كردهاند ابداع موجود محدوديتهاي
.داشتهاند ناسازگاري سر مميزان با جليلي ابوالفضل خصوص
لوكارنو و توكيو جشنواره جايزه برنده) "خاك رقص" فيلم
داوران هيات جايزه) "دختر يعني دت" و (سال 1998 در
نمايش ممنوعيت با سال چند مدت به جليلي ، (ونيز جشنواره
.بودند روبرو
ايرانيارائه فيلمهاي در فرانسه خبرگزاري گزارش به
اصول براساس و است ممنوع غربي فيلمهاي سبك به خشونت
و زن شخصيتهاي و است محدود مرد و زن رابطه نيز ، اسلامي
مگر ميكنند لمس را همديگر دست حتي نميتوانند بازي ، مرد
.باشند شوهر و زن "واقعا آنكه
دقت به را خود موضوعهاي كارگردانان كه است شده آن نتيجه
داستان روايت شيوه به نوعي به و ميكنند انتخاب
، مشكلات اين رغم به.ميكنند ميل استعاري و غيرمستقيم
است كرده عرضه مطرح فيلمساز ملاحظهاي قابل تعداد ايران
سال كن جشنواره طلايي نخل جايزه برنده كيارستمي عباس كه
است ، آنان نامدارترين "گيلاس طعم" فيلم خاطر به 1997
.ندارد او با چنداني فاصله هم مخملباف كه هرچند
فيلم تا 70 سالانه 60 سطح به فيلم توليد ميزان اكنون
اخير ، دهه يك خلال در و است رسيده انقلاب از قبل دوران
جشنوارههاي در جايزه حدود 300 ايراني فيلمهاي
ايراني ، كارگردان تعداد 300 از.كردهاند كسب بينالمللي
دختر 18 مخملباف سميرا آنان جمله از هستند زن نفر 12
در سال 1997 در او "سيب" فيلم كه است مخملباف محسن ساله
.آمد در نمايش به كن جشنواره
جوان سينماي توضيح
عرصه در هنرمند جوانان فعاليتهاي ازانعكاس تشكر ضمن
عنوان تحت خبري چاپ پيرو جوان ، سينماي و كوتاه فيلم
صفحه در تاريخ 23/8/78 در "اراك در عكس و فيلم جشنواره"
ارائه خدمتتان چاپ جهت مختصري توضيح محترم نشريه آن 10
آن چاپ به نسبت دستورفرماييد است خواهشمند كه ميگردد
.فرمايند مبذول لازم اقدام
سياستهاي در كه تغييراتي به باتوجه گذشته سال دو از
جشنوارههاي شد ، داده ايران جوانان سينماي انجمن
برگزاري آن جاي به و تعطيل انجمن استاني و منطقهاي
عكاسان و فيلمسازان تمام حضور با كه عكس و فيلم هفتههاي
گرديد جايگزين ندارد ، رقابتي جنبه و ميشود انجام استان
شهرستاني جوان هنرمندان تمام استقبال مورد خوشبختانه و
اين به جشنواره لفظ اطلاق لذا است ، گرديده واقع نيز
فوق موارد به باتوجه مينمايد ، شبهه ايجاد برنامهها
.فرمايند اقدام مذكور خبر اصلاح به نسبت دارد استدعا
زنجان در جوان سينماي فيلم هفته
سالن در آذر اول از كه زنجان جوان سينماي "فيلم هفته"
خواهد ادامه فردا تا است شده برپا شهرستان اين سهروردي
.داشت
قالب در روز پنج طي زنجان "فيلم هفته" برنامههاي
،"آينده سينماي" ،"زنجان استان سينماي چشمانداز" بخشهاي
گفتگوي" ،"بررسي و نقد جلسه" ،"ماندگار لحظههاي"
"قنبري رهبر آثار بر مروري" ،"ديروز تجربههاي" ،"تمدنها
برنامهريزي "كشور غرب شمال سينماگران آثار منتخب" و
.است شده
فيلم زنجان ، 16 استان سينماي چشمانداز بخش در فيلم 28
ماندگار ، لحظههاي بخش در فيلم آينده ، 4 سينماي بخش در
گفتگوي بخش در فيلم ديروز ، 4 تجربههاي بخش در فيلم 10
كشور ، غرب شمال سينماگران آثار منتخب از فيلم تمدنها ، 6
يك آثار بر مرور بخش در قنبري رهبر آثار از فيلم و 3
.است آمده در نمايش به فيلمساز
|