هاي عرصه در بيشترزنان حضور راهبردهاي
علمي
(آخر بخش) عالي آموزش وآينده دختر دانشجويان كمي رشد
هر در عالي آموزش به ورود و پذيرش ميزان سال 2010 تا *
و زنان موجود وضع پذيرش و ميزان حفظ بازتاب بايد منطقه
هم منظور.باشد عالي آموزش در آنها پذيرش ميزان افزايش
زنان هم و است سني 2418 دامنه در زنان گروههاي
بالاتر سني درگروههاي
اي خمسه اكرم دكتر
آموزش در زنان پذيرش ميزان يعني دوم بعد به جا اين در
پذيرش بر است شاهدي و گواه اخير سال ميپردازيم200 عالي
اين.عالي آموزش در زنان كافي نه اما معنيدار و بيشتر
به را توجه كه دارد بستگي راهبردهايي به حدي تا پيشرفت
.است كرده معطوف جبراننابرابريها
و 1988 سالهاي 1970 در عالي آموزش در پذيرش كلي روندهاي
طي در ايران و جهاني سطح در و 1366 سالهاي 1348 يعني
سال 1970 در "مثلا است ، افزايش به رو روندي اخير سالهاي
زنان از درصد و 14صدم مردان از درصد صدم آفريقا 91 در
.كردهاند نام ثبت عالي آموزش در 20 سني 24 درگروه
كه 9 است بوده لاتين امريكاي در نام ثبت ميزان بالاترين
در.است شده گزارش زنان براي درصد و 5 مردان براي درصد
امريكاي شرقي ، آسياي در مردان نام ثبت ميزان سال 1988 ،
بهطور شمالي آفريقاي و خاورميانه جزايركارائيب ، لاتين ،
ملاحظهاي قابل نحو به زنان اما.يافت افزايش چشمگيري
تفاوت كه لاتين امريكاي منطقه جز به شدند داشته نگه عقب
روند بنابراين.داد راكاهش زنان و مردان پذيرش ميزان بين
در جهان در عالي آموزش از استفاده در مرد و زن بين تفاوت
در را پيشرفت ميزان كمترين جنوبي آسياي.است كاهش حال
روند اين در چه اگر.ميدهد نشان تا 1988 سالهاي 1970
جنوب از بيشتر جنوبي آسياي در عالي آموزش در پذيرش ميزان
كمتر دنيا نقاط ساير با درمقايسه اما است ، آفريقا صحراي
.است
درتعداد عمدهاي تغييرات تحصيلي 7675 درسال ايران در
كادر در و فارغالتحصيلان دانشجويان ، پذيرفتهشدگان ،
آن خلاصه كه است آمده بهوجود عالي ، آموزش مراكز آموزشي
.است شرح اين به
آموزش موءسسات و دانشگاهها در:پذيرفتهشدگان مورد در.1
براي نفر 158056"جمعا تحصيلي 7675 سال در كشور عالي
درصد تعداد 68/42 اين از كه شدهاند پذيرفته بار اولين
.است داده تشكيل رامردان درصد و 32/57 زنان را
بيشترين تهران استان:كشور مختلف استانهاي مقايسه در
.است داده اختصاص خود به را پذيرش سهم
579070"جمعا تحصيلي7675 سال در:دانشجويان درمورد.2
زنان را آنان درصد كه 12/36 بودهاند تحصيل مشغول دانشجو
.است داده تشكيل مردان را درصد و 88/63
ميدهد نشان مختلف ، استانهاي در دانشجويان تعداد توزيع
آن از پس تهران ، استان در دانشجويان از بيشتري درصد كه
اختصاص خود به را بيشتري درصد فارس خراسان ، اصفهان ،
و كهكيلويه استان دانشجو ، تعداد كمترين دادهاند ،
.است بويراحمد
شرقي آذربايجان در پذيرفتهشدگان ميزان نمونه عنوان به
سال 7675 در كه درحالي است ، بوده نفر سال 7069 ، 598 در
بوده صفر سال 7069 در اردبيل دراست رسيده نفر به 3290
.است رسيده نفر به 3290 سال 7675 در كه حالي در است ،
-سال 71 در وهمانطور است بوده صفر سال 7069 در دراردبيل
.رسيده نفر به 678 در 7675 اما 70
در زنان پذيرش تعداد استانها كل از نفر از 17190 كل در
همين سال 7675 در.است رسيده نفر به 67456 سال 7069
مختلف شهرستانهاي در دانشجويان درتعداد ما را روند
سال 7069 در زن دانشجوي تعداد ايلام در "مثلاميبينيم
.است رسيده نفر به 1420 سال 7675 در اما است بوده صفر
تعداد سال 7069 در بويراحمد و دركهكيلويه همينطور
دانشجوي به 607 سال 7675 در كه است بوده صفر زن دانشجوي
چشم به افزايش روند فارغالتحصيلان درسطح.است رسيده زن
-تا 74 سالهاي 68 ، 69 طي در قم در مثال عنوان به.ميخورد
.نداشتهايم زن فارغالتحصيل 73
يا و داشتهايم زن فارغالتحصيل قم 148 در سال 7574 در
سال 68 در فارغالتحصيلان بويراحمد و كهكيلويه در
فارغالتحصيل نفر سال 7574 ، 37 در اما نداشتهايم
.شدهاند
شهرستانها در را زنان مشاركت وضعيت در بهبود و رشد شاخص
در افزايش روند همين بهعلاوه.كرد مشاهده ميتوان بهتر
.ميخورد چشم به معادل دورههاي و شبانه دورههاي
است ، چشمگيرتر 76-تحصيلي 77 سال در روند اين افزايش
در مختلف تحصيلي مقاطع در پذيرفتهشدگان تعداد مقايسه
در "جمعا.است توجه جالب سال 5857 با تحصيلي 7776 سال
دكتري ارشد ، كارشناسي كارشناسي ، كارداني ، مختلف مقاطع
زن نفر تحصيلي 5857 ، 17722 سال در تخصصي و حرفهاي
دوره در آنها تعداد بهترتيب كه بودهاند تحصيل مشغول
و ارشد كارشناسي و حرفهاي دكتراي و كارداني كارشناسي ،
نفر به 87727 تعداد اين كه است بوده بيشتر تخصصي دكتري
كارشناسي ، مقطع در بهترتيب.است رسيده سال 7776 در
بيشتر زنان تعداد تخصصي دكتري ارشد ، كارشناسي كارداني ،
.است
و تحصيلي 5857 سالهاي در نيز دانشجويان تعداد مقايسه
در مثال عنوان به.ميدهد نشان را صعودي روند همين 7776
ارشد ، كارشناسي كارشناسي ، كارداني ، مختلف دورههاي كل
سال 57 در زن نفر 54248"جمعا تخصصي و حرفهاي دكتري
به سال 7776 در كه درحالي بودهاند تحصيل به مشغول
تعداد مقايسه.است يافته افزايش نفر 386693
در كه ميدهد نشان مقاطع همين در نيز زن فارغالتحصيلان
داشتهايم زن فارغالتحصيل نفر سال 1357 ، 10233 در جمع
.است رسيده نفر به 28361 سال 7675 ، در كه
شهريور پايان تا مهر 74 از:فارغالتحصيلان زمينه در -
كشور 83385 عالي آموزش موءسسات و دانشگاهها كليه در 75
نفر تعداد 26938 اين از كه شدهاند فارغالتحصيل نفر
.دادهاند تشكيل مردان را %و56447يا69/67 رازنان %31/32
تهران ، استان در بهترتيب نيز فارغالتحصيلان توزيع
.است شده گزارش شرقي وآذربايجان خراسان اصفهان ،
دورههاي دانشجويان تعداد:شبانه دورههاي مورد در -
اين از كه نفر 62731"جمعا تحصيلي 7675 سال در شبانه
تشكيل مردان را نفر و 23250 زنان را نفر تعداد 29481
شبانه 6545 دورههاي در تحصيلي 7574 سال در ميدادند
و زن نفر تعداد 3192 اين از كه شدند فارغالتحصيل نفر
.دادهاند تشكيل مردان را نفر 2353
"جمعا سال همان در معادل دورههاي در دانشجويان تعداد
را نفر تعداد 8889 اين از كه است شده گزارش نفر 29298
.دادهاند تشكيل مردان را نفر و 20409 زنان
در تحصيلي 7675 سال در:معادل دورههاي مورد در -
اين كهاز شدند پذيرفته دانشجو نفر معادل 12250 دورههاي
.ميدهند تشكيل مردان را نفر و 7267 زن نفر تعداد 4983
رشته تفكيك به را زن پذيرفتهشدگان درصد بخواهيم اگر
در كه ديد خواهيم كنيم ذكر تا 77 سالهاي 69 در تخصصي
پذيرش زن درصد سال 7069 ، 30 در انساني علوم گروه
پايه ، 31 علوم در سال 7776 ، 7/47 در كه حالي در شدهاند
فني رشتههاي در و درصد و 15/51 سال 7069 در زنان درصد
سال 7776 در درصد به 11 سال 7069 در %از 6/4 مهندسي
.است يافته افزايش
جالب ميتواند هم انگلستان كشور با آمار اين مقايسه
انگلستان در علوم و مهندسي و رياضي در زنان نسبت.باشد
:است شرح اين به مثال بهعنوان ارشد كارشناسي سطح در
درصد و 3/10 رياضيات در نفر از 5672 زنان از درصد 2/23
سال در تكنولوژي و مهندسي در نفر ، كل 11576 از زنان
در سال 4/1993 در كه درحالي.بودهاند تحصيل مشغول 89/1988
افزايش درصد به 2/13 مهندسي در و درصد به 24 رياضيات
.است يافته
سال در زنان درصد نفر ، 2/26 از 52156 علوم تمام در
و تعليم.است رسيده سال 9493 در درصد به 9/33 و 91988
در را بالاتري نسبت زنان آن در كه است رشتهاي تربيت
.ميدهند نشان انگلستان
در را مسئله مختلف ماهيت عالي آموزش آمارهاي دقيق تحليل
.ميدهد نشان اقتصادي -فرهنگي -اجتماعي متفاوت متنهاي
كه دارد اهميت زماني جنسيت برمبناي نابرابري در تفاوت
قابل يكديگر با توسعه مراحل ازنظر مختلف مناطق و كشورها
بهبود زنان پذيرش ميزان كلي بهطور اگرچه.باشند مقايسه
رفته بالاتر مردان پذيرش ميزان از گاه حتي و است يافته
تسهيل زمينه در زيادي توافق به مختلف كشورهاي و است
اما يافتهاند ، دست عالي آموزش به زنان دستيابي
تمايز ، و همخواني بيشترين ميرود ، انتظار كه همانگونه
گزارش آمار براساس.دارد وجود توسعه حال در جهان در هنوز
نفر هر 000/100 در دانشجويان تعداد در 1995 جهاني آموزش
:است شرح اين به مختلف كشورهاي در سكنه
دانشجوي سال 1980 ، 90 در سكنه هر 000/100 در سنگال در
مرد دانشجوي كه 402 درحالي است بوده تحصيل مشغول زن
زن به 117 سال 1992 در ميزان اين.است بوده تحصيل مشغول
هر در استراليا در سالها همين در.ميرسد مرد ، و 495
سال 1992 ، در و مرد و2434 000/100سكنهدرسال1980 ، 2011زن
.ميگيرد قرار مرد برابر 3003 در زن 3435
آينده براي علمي راهبردهاي
به زنان دستيابي از دفاع به بخشيدن ارتقاء منظور به
يك جهاني سازمانهاي است بهتر مشاركت ، و عالي آموزش
.كنند برقرار عالي آموزش و زنان مورد در بينالمللي نظارت
تا شود فراهم قانوني ابزارهاي از دقيق تجديدنظر يك
.يابد تحقق عالي آموزش در آنها كارآيي
و زنان مسائل به علاقهمند غيردولتي و دولتي سازمانهاي
جنسيتي مسائل حيطه در كه مهارتهايي از بايد عالي آموزش
منطقهاي ، جهاني ، سطح در بايد حمايت اين كند حمايت است ،
.يابد بهبود عالي ، آموزش موءسسات سطح در و ملي
احساس و تعهد از شاخصي ، عالي آموزش در متخصصان ازطريق
تاييد به و شود ترسيم جنسيتي ، برابري به نسبت مسئوليت
.برسد آموزشي موءسسات مديران و روءسا
پكن 1995 -زنان كنفرانس چهارمين نتايج پيگيري و ارزيابي
شامل ميتواند حمايت اين.گيرد قرار حمايت مورد بايد
بهتر فرداي دانشگاه ، زن ، كنگره نوع از كنگرههايي برپايي
در تخصصي اجلاس يك نيز و باشد منطقهاي ديگر فعاليتهاي و
.آورد فراهم سال 2000
تا سازند برپا عالي كميته يك است بهتر آموزشي موءسسات
جنسيتي برابري به مربوطه هدفهاي از دسته آن به رسيدن
.شود تضمين
عالي آموزش موءسسات و دانشگاهها در شغلي برابر فرصتهاي
را زن استادان و زن اجرايي مسئولين پيشرفت تا شود فراهم
.آورد فراهم
از "كاملا زن دانشجويان كه شود حاصل بايد اطمينان اين
مختلف سطوح در جنسيت مسئله با رابطه در موانع و فرصتها
.باشند آگاه و مطلع
امكان كمتر زنان آن در كه شود حيطههايي به خاص توجه
و جهاني كرسيهاي تعداد مهندسي علوم مثل دارند حضور
عالي آموزش حيطههاي در را جنسيتي بعد كه جهاني شبكههاي
.يابد افزايش بايد ميبخشند بهبود
تا شوند بسيج جنسيتي مسائل خبرگان از گروههايي
عالي آموزش موءسسات و منطقهاي سطوح در موجود تواناييهاي
.شود ترغيب
وسيلهاي بهعنوان سهميهاي سيستمهاي خاص ، شرايط در
.شود برده بهكار جنسيتي ، كامل برابري سوي به حركت براي
فراهم منطقه هر در مناسب فعاليت براي دستورالعملهايي
برقرار مختلف ، فرهنگي متنهاي در جنسيتي برابري تا شود
.شود
حمايت مورد "قويا زنان ، براي مادامالعمر يادگيري اصل
.گيرد قرار
عالي آموزش به ورود و پذيرش ميزان سال 2010 تا بالاخره و
موجود وضع پذيرش و ميزان حفظ بازتاب بايد منطقه هر در
.باشد عالي آموزش در آنها پذيرش ميزان افزايش و زنان
زنان هم و است سني 2418 دامنه در زنان گروههاي هم منظور
ميزان درصد حفظ 50 ديگر عبارت به.بالاتر سني درگروههاي
هدف و شود ترغيب بيشتر درصد افزايش يا و زنان پذيرش
باشد كشورهايي در زنان پذيرش ظرفيت درصد تا 30 افزايش 20
.است كمتر دانشگاهها در زنان پذيرش كه
آموزشي گروههاي و دانشكدهها مديريت و دانشگاهها رياست
هدف.شود توزيع برابر براساس مردان و زنان ازطريق بايد
به 50 مديريتي پستهاي به دستيابي كه باشد اين بايد
جديد پستهاي و مشاغل ايجاد مستلزم كار اين.برسد درصد
.است
فعاليتهاي برپايه كه است اين نيازمند عالي آموزش
هيات عضو زنان و دانشجو زنان موفقيتآميز و انعطافپذير
.جويد سود پايهريزي اين از و شود نهاده بنا علمي
آموزش در زنان به بخشيدن قدرت و كردن توانمند بر تاكيد
تغيير ، اين از هدف گرفت ، خواهد صورت تغيير ازطريق عالي
است زنان و مردان همه تشويق بلكه نيست زنان برتري "صرفا
بهمنظور عالي ، آموزش فعاليتهاي و فرهنگ تغيير براي
تحصيل به عالي آموزش مجموعه در بتوانند بهتر زنان اينكه
.بپردازند مديريت و پژوهش و تدريس و
آموزش انعطافپذيري ، سوي به بهطوركلي تغييرات اين جهت
آموزش.است عالي آموزش در بيشتر نوگرايي و برابري تنوع ،
مردان ، و زنان فعاليت براي كافي فرصت و برابري پويا ، عالي
.ميآورد فراهم را دو هر
|