سينما پرده بر زن مخدوش تصوير
سينما :آبادان فيلم جشنواره در مهاجراني
دارد مهمي نقش مردم زندگي در
آبادان جشنواره در بنياعتماد آثار
هند جشنواره در ايراني فيلم 2
را مستند فيلم بهترين جايزه "مكرمه"
كرد دريافت
اختصاص سينما ساخت براي ريال ميليارد 60
يافت

سينما پرده بر زن مخدوش تصوير
سينما و زن همايش برگزاري مناسبت به
را زن يك واقعي و شفاف چهره نتوانسته ما سينماي هنوز *
زن را آنان محور كه فيلمهايي در حتي و بكشد تصوير به
است شده تفريط و افراط دچار نوعي به ميدهد تشكيل
دي و 27 روزهاي 26 در كه است همايشي عنوان "سينما و زن"
.شد خواهد برگزار تهران دانشگاه اميني علامه تالار در ماه
وبا زنان اجتماعي فرهنگي شوراي همت به كه همايش اين
و منتقدان سينماگران ، زن ، هنرمندان از گروهي حضور
در زن شخصيت بررسي با ميشود ، برگزار سينمايي صاحبنظران
كرد خواهد تاكيد سينما عرصه در او نقش شدن شفاف بر سينما
خواهد ارزيابي به زمينه اين در را كنونياش جايگاه و
.نشست
كه سينما در زن حضور بينالمللي همانديشي در اين از پيش
مورد محورهاي از برخي شد ، برگزار تهران در اسفند 1375
.گرفت قرار بررسي مورد كنندگان شركت سوي از نظر
بر خود پاياني بيانيه طي همانديشي ، اين در شركتكنندگان
سينمايي ، و گروهي رسانههاي توسط زنان مثبت نقش ارتقاي
فعاليتهاي در زنان از استفاده سوء گونه هر از جلوگيري
رفتارهاي و جنسي استثمار و خشونت گونه هر رد و سينمايي
تاكيد سينمايي ، فيلمهاي سازندگان سوي از تحقيركننده
.كردند
اما نيست ، ما كشور سينماي شامل موارد از برخي چند هر
و شفاف چهره نتوانسته ما سينماي هنوز كه پذيرفت بايد
محور كه فيلمهايي در وحتي بكشد تصوير به را زن يك واقعي
تفريط و افراط دچار نوعي به داده ، تشكيل "زن" را آنان
.است شده
زنان بويژه سينما عرصه هنرمندان از برخي گفته به
حاشيهاي بيشتر فيلمها اينگونه در زنان نقش سينماگر
.است بوده
ايران سينماي تدوينكنندگان كانون رئيس وحيدي ، شيرين
كه تصويري كنوني ، فيلمهاي از عمدهاي بخش در:ميگويد
.است مخدوش ميشود ، ارائه زنان از
سينما در آنان از تصويريكه و زنان مساله:افزود وي
دارد ، يعني بستگي نيز كارگردان نگاه نوع به ميشود ، ارائه
بيشتري شناخت كشورش اجتماعي شرايط از كارگردان چه هر
نيز فيلمهايش در شده ارائه شخصيتهاي "باشد ، طبعا داشته
درفيلمهاي مثال عنوان به.است كردنيتر باور مخاطب براي
بلكه است ، زن يك وي صرفاينكه به نه "اعتماد بني رخشان"
خويشدارد ، جامعه از درستي اجتماعي تحليل كه دليل بدين
باوركردني مخاطب براي مرد ، و زن از اعم فيلم شخصيتهاي
.هستند
فيلم در روستايي زن از صحيحي تصوير ارائه به وحيدي
مرد" همچون فيلمي":ميگويد و ميكند اشاره "ماديان"
مي زنارائه از غلط كاملا تصويري كه داريم نيز را "عوضي
جهت در است حركتي اما است كمدي فضاي داراي چند هر و دهد
.مردان بودن همسري دو تابوي شكستن و تعددزوجات توجيه
توهين من به كه كردم احساس ديدم ، فيلمرا اين كه وقتي
دو فانتزي ، قالبي ميكرددر سعي فيلم اين كه چرا.است شده
".بيندازد جا را داشتن زن
است لحظهاي فيلمهايي ، چنين تاثير":كرد نشان خاطر وي
سه "عوضي مرد" همچون فيلمي كنار در كه بازشود راه اگر و
اين خود ، خودي به "شود ، قطعا تهيه نيز محتوا پر فيلم
".نميشوند مخاطبانپذيرفته طرف از فيلمها
مقدس دفاع و انقلاب سينماي انجمن ، مديرعامل ناصرشفق
اين شيرزنان را مقدس سالدفاع هشت از پشتيباني:ميگويد
فيلمهايسينمايي در ليكن داشتند ، عهده بر بوم و مرز
شده كافي و جدي توجه پايمردي عرصه در زن چهره به كمتر
.است
سينما در شرايطي هرگز گذشته دهه دو طي متاسفانه
تحولات عرصه در او موءثر نقش و زن واقعي سيماي برايارائه
.است نشده كشورفراهم سياسي و اجتماعي
از مراتبمظلومتر به زن سيماي نيز مقدس دفاع سينماي در
.است بوده مقدس دفاع ابعاد ديگر
و فيلمها از بسياري اينكه بهرغم است معتقد شفق
موضوع را مشكلاتش و مسايل شخصيت ، ،"زن"نوعي به فيلمسازان
واقعي چهره بازگويي سينمااز تاكنون ، دادهاند قرار خود
.است رفته طفره زن
سينماي در زن چهره ابزارياز استفاده امكان مورد در وي
.نميشود خلاصه گيشه عرصه به "صرفا مساله اين:گفت كشور
مردم انتظارات به و دهد افزايش را خود قابليت اگر سينما
ابزاري استفاده از جلوهاي دهد ، هر خوبپاسخ فيلم يك از
.بهفناست محكوم بهخود خود زن چهره جمله از
سهلنگر پسند ، آسان تفكر سطح از بيشتر ، ابزاري استفاده
در بتواند سينما كه زماني ميگيرد ، نشات فيلمساز خام و
اين "عملا برسد ، قبولي قابل رشد به حيطههايخود همه
.شد خواهد برطرف نقيصه
در:ميگويد عشق نقش فيلم كارگردان پور پارسي شهريار
كامل صورت به زن شخصيت كه آمده پيش بسياركم ايران سينماي
نيز تعدادشان كه زنانفيلمساز وسيله به حتي شود ، بررسي
.نيست كم
،"ماديان" چون فيلمهايي به اگر است بيانصافي البته
دو" ازفيلم بخشهايي و "ارديبهشت بانوي" ،"آتش سوي آن"
در زن شخصيت حضور حال هر به اما.نكرد اشاره "زن
.ميكند جلوه تصنعي و غيرواقعي "ايرانياساسا فيلمهاي
رخشان ساخته "آبي روسري" فيلم به اشاره با كارگردان اين
حضور فيلم اين در بنياعتماد رخشان:بنياعتمادميگويد
توجه با ولي ميدهد نشان تاثيرگذارتر و كوبندهتر را زن
متمايز را زنانهآن وجوه نميتوان فيلم ، مردانه فضاي به
از بعضي در زن از ابزاري استفاده به اشاره با وي.كرد
زن موشكافانه و دقيق نميتوان كه زماني:ميگويد فيلمها
وجود نيز ابزاري امكاناستفاده كرد بررسي سينما در را
از اينگونه درصد شايد 80 ايران سينماي در.دارد
براي "احيانا و زنانه "صرفا حضوري ميشود ، زناستفاده
.گيشه كردن گرم
:است معتقد طباطبايي علامه دانشگاه استاد سجودي فرزان
مطرح آنها "تيپ" زنها ، "شخصيت" جاي به ايران سينماي در
.ميشود
خوب زن "تيپ" در:ميگويد تئاتر و سينما كارشناس اين
از است ، مرد آسايش خدمت در ممكن بهتريننحو به آرماني
ارزش عنوان به مردكه براي ازخودگذشتگي و فداكاري قبيل
.ميشود تقويت و تبليغ
در:ميگويد فيلم چند درباره شدن قايل استثنا با سجودي
مقابل در زن چند هر ، "مهرجويي داريوش" ساخته"سارا" فيلم
حالت هم باز اما ميكند ، طغيان"پسنديده" كليشهاي نقش
را شرايط كه ميماند باقي درحدي و دارد انفعالي
.ميگذارد مرد براي را چيز همه اما نميپذيرد ،
چنين نيز "ميلاني تهمينه" ساخته "زن دو" فيلم درباره وي
كه جسور زن كارگردان عنوان به خودرا ميلاني:ميگويد
درتحليل اما ميكند معرفي ميكند ، مطرح شجاعانه را مسايل
مردسالارانه ابعاد تمام ما "زن دو" فيلم از ژرفي
.راميبينيم
زندگي آرماني شرايط و كليشهاست هنوز فيلم اين آرماني زن
شرايط با نيز "فرشته" و است مردش همراهي خاطر به "رويا"
را موانع آنچه سرانجام و ميكند برخورد انفعالي تحميلي ،
.هستند مردان هم باز دارد ، برمي وي راه ازسر
: گفت سينما در زن نقش تغيير براي راهكاري عنوان به وي ،
نگاه به بتوانند زن كارگردانان تدريج به تحولبايد براي
زن ، به همچنين و جهان اينكهبه نه يابند دست زنانه
.بنگرند شده تعديل مردانه چارچوب از كماكان
معتقد "جايزه" سينمايي ماهنامه مسئول مدير مرادي فاطمه
زن شان درخور و واقعي چهره درارائه تاكنون سينما:است
.است آميزينداشته موفقيت عملكرد جامعه به ايراني
مجموع 60 از فيلم دو تنها هرسال گذشته ، سال ظرف 20 اگر
معرفي مشكلاتو مسايل ، طرح به شده ، ساخته فيلم تا 70
جامعه مييافت ، اختصاص ايراني زن مذهبي و ملي شخصيت
طي زنان مسايل با برخورد در را كنوني ازروال غير مسيري
.بود كرده
حوزه معضل بزرگترين تفريط و افراط:ميگويد مرادي
از نسبي شناخت با نتوانستيم هيچگاه و بوده ما فرهنگي
در اجتماعي ، عرصههايمختلف در زنان عميق تاثير و شخصيت
.باشيم موفق آنان چهره واقعي ارائه
تامل اندكي بدون امروز حركتسينماي كلي روند متاسفانه
جريان در سطحيشدن و كليشهاي تكراري ، حوزههاي سوي به
.است
به و سينماگر زنان مشكلات از پارهاي رفع:كرد تاكيد وي
در خودباوري احياي گرو در آن ، كنوني چهره سينمادر آن تبع
دور به خويشتن واقعي شان جايگاهو از آنان حراست و زنان
.است بشري حقوق فريباي شعارهاي از
بهاين زنان دستيابي به كمك در نيز فيلمسازي شركتهاي
انساني ، هويت به سينما در زن چهره نزديكسازي و خودباوري
.دارند بسزايي آننقش اسلامي
سينما :آبادان فيلم جشنواره در مهاجراني
دارد مهمي نقش مردم زندگي در
آباداندكتر اجتماعي فيلم جشنواره افتتاح مراسم در
اشاره با سخناني در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير مهاجراني
:گفت كشورمان در اجتماعي سينماي بويژه سينما اهميت به
افرادي.دارد بسزايي و موءثر نقش مردم زندگي در سينما
زندگي در اساسي تغييرات فيلم يك ديدن با كه هستند
.ميدهد رخ آنان اجتماعي
بصورت جهان در حكومتها از بعضي كه مطلب اين بيان با وي
مناسبي و مهم بسيار وسيله سينما:افزود ميكنند عمل بسته
تصوير به را مردم اجتماعي مشكلات و مسائل كه است
.ميكشاند
:گفت خوزستان اسلامي ارشاد و فرهنگ كل مدير مراسم همين در
راهاندازي آبادان شهرستان در سينما سه امسال پايان تا
.ميشود
سينما يك داراي تنها آبادان هماكنون:افزود خسرونشان
به شهرستان اين در هفته اين ديگر سينماي يك كه است
.ميرسد بهرهبرداري
پايان تا نيز سينما دو اين ، بر علاوه:كرد اضافه وي
:گفت وي.رسيد خواهد بهرهبرداري به شهرستان اين در امسال
ارشاد و فرهنگ ويژه كمكهاي محل از سينماها اين هزينه
.است شده تامين خوزستان استانداري و اسلامي
آبادان جشنواره در بنياعتماد آثار
جشنواره نخستين در بنياعتماد رخشان از فيلم شش
اين در.درميآيد نمايش به آبادان در اجتماعي فيلمهاي
را وي آثار كارگردان اين بزرگداشت منظور به جشنواره
.نشست خواهند نظاره به سوخته نخلهاي تماشاگران
نرگس ، خارجي ، پول زردقناري ، محدوده ، از خارج فيلمهاي
است فيلمهايي جمله از ارديبهشت بانوي فيلم و آبي روسري
.درميآيند نمايش به جشنواره اين در كه
در(امروز) ديماه تا 23 اجتماعي فيلمها جشنواره نخستين
.ميشود برگزار دزفول و اهواز آبادان ، شهرهاي
هند جشنواره در ايراني فيلم 2
از 45 فيلم هفتاد شركت با هند فيلم جشنواره يكمين و بيست
.يافت گشايش نو دهلي در ايران ازجمله جهان كشور
" ايراني فيلم دو:گفت جشنواره اين مدير "ساهايي مالتي"
خواهد خود با را ما باد" و مجيدي مجيد ساخته "رنگخدا
.دارند شركت جشنواره اين در كيارستمينيز عباس اثر "برد
بخش داوران هيات اعضاي از يكي كيارستمي عباس:افزود وي
.بود خواهد اينجشنواره مسابقه
ميلاني تهمينه ساخته زن دو فيلم كه بود شده اعلام پيشتر
.كرد خواهد جشنوارهشركت اين در
را مستند فيلم بهترين جايزه "مكرمه"
كرد دريافت
جايزه مختاري ابراهيم ساخته "مكرمه" فيلم - هنري گروه
اختصاص خود به فرانسه در را مستند فيلمهاي مسابقه اول
سال هر كه مسابقهايست عنوان "زندگي ردپاي".داد
برگزار مستند فيلمهاي كارگرداني زمينه در درفرانسه
.ميشوند
شوهر زور به جواني در كه است زني زندگي داستان مكرمه
خانهاش ، ديوارهاي روي بر او نقاشيهاي و ميشود داده
.ميدهند شهادت را زندگياش
اختصاص سينما ساخت براي ريال ميليارد 60
يافت
اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت سينمايي معاون - هنري گروه
بخش شدن فعال براي آينده سال از :كرد اعلام آبادان در
وام ريال ميليارد جمهوري 60 رئيس موافقت با و خصوصي
اختصاص كشور در جديد سينماهاي ساخت براي سه تبصره
.مييابد
در نفر ميليون يك هر ازاي به كشور در :افزود داد سيفالله
سرانه ، كهاين ميشود توليد فيلم يك سال ، كمتراز
.نيست قابلقبول
|