بررسي نهايي نتايج كشور وزارت بيانيه در
شد اعلام مجلس نمايندگي داوطلبان صلاحيت
رهبري خبرگان مجلس اعضاي ديدار در
شبهات به پاسخگويي بر رهبري معظم مقام تاكيد
اسلامي مبلغان و متفكران توسط جوانان ذهني
شوراي مجلس و (ره)خميني امام حرم از
مقدس دفاع شهيد پاك114 پيكرهاي اسلامي
ميشود تشييع فردا و امروز
نمازجمعه در خرمآبادي طاهري آيتالله
وعدههاي مردم به نمايندگي داوطلبان :تهران
ندهند كاذب
مصلحتانديشي و تدبير ضرورت بر تاكيد با
تفريط و افراط از پرهيز :هاشميرفسنجاني
است منطقي و اصولي مديريت لازمه
مجلس اعضاي با ديدار در رئيسجمهوري
و افراط از پرهيز نيازمند جامعه خبرگان
است تفريط
مصلحت تشخيص مجمع دبير رضايي محسن دكتر
كنيم تبديل تعامل به را نزاع بكوشيم بايد :نظام
بررسي نهايي نتايج كشور وزارت بيانيه در
شد اعلام مجلس نمايندگي داوطلبان صلاحيت
كه شد رد تن كشورصلاحيت 758 وزارت بيانيه براساس *
هستند اسلامي شوراي مجلس كنوني نماينده آنان از تن 9
بهمن هشتم تا دارند اعتراض خود صلاحيت رد به كه كساني *
كنند مراجعه نگهبان شوراي به دارند فرصت
بيانيهاي انتشار با ديروز كشور وزارت :سياسي گروه
داوطلبان صلاحيت بررسي به مربوط تحولات تازهترين
.كرد اعلام را ششم مجلس نمايندگي
انتخابات ستاد تبليغات و اطلاعرساني واحد بيانيه براساس
در نظارت ، هياتهاي توسط داوطلب نفر تاكنون 758 كشور ،
از نفر تعداد 9 اين از كه شدند ردصلاحيت كشور ، سراسر
.هستند اسلامي شوراي مجلس كنوني نمايندگان
شده ، 402 ردصلاحيت داوطلب مجموع 758 از گزارش ، بنابراين
هياتهاي سوي از صلاحيتها ، بررسي اول مرحله در نفر
مرحله در كه بودند شده شناخته قانوني واجدشرايط اجرايي
.شدند ردصلاحيت نظارت ، هياتهاي توسط بعد
و ماده 30 بند 3 به مربوط ردصلاحيتشدگان تعداد بيشترين
و ترتيب 195 ، 181 به كه.ميباشد ماده 28 از و 5 بند 1
.است شده شامل را شده ردصلاحيت داوطلبان از نفر 109
نفر كه 485 فوقالذكر مواد از بخشي گزارش ، اين برپايه
عملي التزام و اعتقاد شامل شدهاند ردصلاحيت آن براساس
همچنين و ايران اسلامي جمهوري مقدس نظام و اسلام به
و سازمانها احزاب ، هواداران و تشكيلاتي وابستگان
صالحه مقامات طرف از آنها بودن غيرقانوني كه گروههايي
.ميباشد است ، شده اعلام
كشور انتخابات ستاد تبليغات و اطلاعرساني واحد بيانيه
و بيشترين داوطلب با 162 تهران استان:ميافزايد
با 3 كدام هر يزد و بويراحمد و كهكيلويه بوشهر ، استانهاي
.است داشته را تعداد كمترين شده ، ردصلاحيت داوطلب نفر
نظارت هيات توسط كه داوطلباني انتخابات قانون طبق
بررسي زمان رسمي پايان كه ماه دي از 18 شدهاند ردصلاحيت
به اگر كه دارند مهلت روز است 20 بوده صلاحيتها
.كنند مراجعه نگهبان شوراي به دارند اعتراض خود ردصلاحيت
رهبري خبرگان مجلس اعضاي ديدار در
شبهات به پاسخگويي بر رهبري معظم مقام تاكيد
اسلامي مبلغان و متفكران توسط جوانان ذهني
در اسلام حقيقت و مردم حقوق از دفاع در اسلام دين بزرگان
و اعتماد كه كردهاند مشي بهگونهاي مختلف ادوار
است داشته پي در را مردم عميق اطمينان
خامنهاي آيتالله حضرت :اسلامي جمهوري خبرگزاري - تهران
ديداراعضاي در پنجشنبه روز اسلامي انقلاب معظم رهبر
و بيعملي از سخناني ضمن ايشان ، با رهبري خبرگان مجلس
براي خطرناك و بزرگ آفت دو بهعنوان بهدنيا دلبستگي
با جوانان ذهني شبهات پاسخگوييبه و كردند ياد امت خواص
و مجاهدتمتفكران لازمه را متقن و منطقي صحيح ، بيان
.دانستند اسلامي مبلغان
علماي به مردم عميق اطمينان و اعتماد رهبري ، معظم مقام
مختلف دورانهاي طول در علما مخلصانه محصولتلاش را دين
حقوق از دفاع در اسلام بزرگاندين:فرمودند و برشمردند
بهگونهايمشي مختلف ادوار در اسلام حقيقت و مردم
داشته پي در را مردم عميق اطمينان و اعتماد كه كردهاند
را آن راحتي به بتواند كسي كه نيست چيزي اينمهم ، و است
.ببرد بين از
ساليان طول در كه اقداماتي به خامنهاي آيتالله حضرت
نيز و مردم عقايد و باورها و ديني عليهمقدسات متمادي
:فرمودند و كردند اشاره گرفتهاست صورت اسلامي علماي عليه
و گوناگونتبليغي روشهاي از و همواره اسلام دشمنان
خود امنيتي و جاسوسي سرويسهاي در شده كارشناسي شيوههاي
چشم از را ديني ارزشهاي و كارشناسان تا استفادهكردهاند
مخلصانه و صادقانه تلاش و الهي باكمك اما بيندازند ، مردم
مردم ايمان و عكسشد به دشمن تلاشهاي نتيجه دين ، بزرگان
كردو پيدا افزايش روز به روز علما ، به جوان نسل بخصوص و
معجزه (رض)بزرگوار امام مانند كمنظيري شخصيت حضور با
نظام دشمن ، متمركز تلاشهاي وجود با يافتو تحقق الهي
.رسيد ظهور ايرانبهمنصه در خدا دين حاكميت و اسلامي
را ايران در اسلامي حكومت ايجاد اسلامي انقلاب معظم رهبر
و مومن نيروهاي حضور نتيجه در و وعدهالهي تحقق ثمره
غلبه و پيروزي:فرمودند و دانستند عمل صحنه در مخلص
سنت و الهي قاطع حكم يك دشمن ، بر مخلصان و مومنان
جندالله حضور و عمل درصحنه كه است تعالي جاريهحق
نصرت براين بنا يابد ، تحققمي دشمن با مبارزه درميدان
را خدا عمل ، دين درصحنه كه است كساني نصيب ترديد بدون خدا
.برميخيزند دشمن با هوشمندانه مقابله به و ميدهند ياري
جامعه حقايق و واقعيات انكار اسلامي انقلاب معظم رهبر
عدم كردن وانمود براي دشمن ازروشهاي يكي را اسلامي
ايادي و مبلغينخارجي:فرمودند و دانستند دين كارايي
را قدس جهاني روز در مردم عظيم آنهاراهپيمايي
هميشگي روش اين و كردند سكوت آن قبال در و ناديدهگرفتند
.است بوده تاكنون انقلاباسلامي آغاز از آنها
كردند توصيف خطرناك آفت يك را بيعملي رهبري ، معظم مقام
قواي و ميكند ايجاد نورانيت و است نور عمل ، :فرمودند و
بنابراين ميبرند ، بسر درظلمت ركود ، حال در انسان موجود
انجام شود ، بايد محسوب خدا راه در تلاش كه عملي گونه هر
نيستيم ، مواجه دشمن با نظامي ، ميدان در كه اكنون و بگيرد
و هنري شيوههاي و روشها از استفاده با تبيين و فكري عمل
مبنايي كار يك فكري عمل زيرا است ضروري لازمو امري سنتي
.اهتمامشود آن به نسبت بايد و است
از پرهيز اهميت به را خواص توجه خامنهاي آيتالله حضرت
:فرمودند و كردند جلب آن زخارف و بهدنيا دلبستگي
خطر آن ، و اين واحترام راحت زندگي از بودن برخوردار
و غفلتكند دچار را انسان است ممكن كه است بزرگي بسيار
گام به گام كه تهديدكننده آفت اين از بايد مردم خواص
.كنند پرهيز ميكشاند ، نابودي بهورطه را انسان
از ناشي مشكلات از بسياري حل اسلامي انقلاب معظم رهبر
از پيش سالهاي طول در بركشور طولانيطواغيت حاكميت
با:فرمودند و خاطرنشانكردند را اسلامي انقلاب پيروزي
ومشكلات معضلات از بسياري ايران در اسلامي حكومت استقرار
از طواغيت ، حكومت از ناشي زشت پديدههاي و مردم زندگي
تا كنيم تلاش بهتر و بيشتر چه هر بايد و رفتهاست بين
معضلات نيز و زمينههاياقتصادي در بخصوص جاري مشكلات
.شود برطرف مردم فكري و اخلاقي
تحكيم زمينه در اسلام علماي نقش بر رهبري معظم مقام
با بايد امروز:فرمودند و كردند دينيتاكيد حكومت مباني
بشود ، كارشناسانه و برخورديمتفكرانه جوانان ذهني شبهات
نقطهمقابل در و است پراكني صددشبهه در دشمن زيرا
مبلغان و دين كارشناسان است ، لازم دشمن عليه مجاهدت براي
افكار تشريح به محكم و درست منطق و صحيح بابيان اسلامي
به را كار اين و اسلاميبپردازند مواضع تبيين و اسلامي
حضرت.بگيرند نظر در خطير و مهم بسيار وظيفهاي عنوان
اهميت بيان با سخنانشان پايان در خامنهاي آيتالله
اظهار جهان ، سطح در (رض)خميني امام ياد و بزرگداشتنام
امام پرافتخار پرچم اهتزاز درسايه كه كردند اميدواري
تبديل امام بهقرن ميلادي آينده قرن جهان ، سطح در خميني
رهبري ، معظم مقام سخنان از پيش گزارش همين برپايه.شود
كوتاهي سخنان طي رهبري خبرگان مجلس مشكينيرئيس آيتالله
استناد با و كرد ياد امرالهي يك عنوان به بربشر حكومت از
متكفل خداوندمتعال كه كرد تصريح روايات و الهي آيات به
بر بايد نيز ولي و حاكم تعيين و انسانهاست بر حكومت
.شود انجام خداوند خواست و طبقاراده
ديدار دراين نيز خبرگان مجلس سخنگوي اميني آيتالله
تشكيل قم شهر در كه خبرگان مجلس نشستسهروزه از گزارشي
.كرد ارائه شد ،
شوراي مجلس و (ره)خميني امام حرم از
مقدس دفاع شهيد پاك 114 پيكرهاي اسلامي
ميشود تشييع فردا و امروز
برابر از وفردا (ره)خميني امام حرم از امروز مراسم
شود مي آغاز اسلامي شوراي مجلس
سپاه مقدس دفاع ارزشهاي و آثار نشر و حفظ سازمان
اعلام اطلاعيهاي در پنجشنبه روز اسلامي انقلاب پاسداران
ساعت از ولايت با ميثاق كاروان مطهر 114شهيد پيكر:كرد
(ره)امام حضرت حرم در (ماه دي 25) شنبه روز بعدازظهر پنج
.ميشوند تشييع
صبح هشت ساعت شهيدان اين پيكر:ميافزايد اطلاعيه اين
اسلامي شوراي مجلس مقابل در نيز ماه دي يكشنبه 26 ديروز
.ميشوند تشييع
امت از مقدس دفاع ارزشهاي و آثار نشر و حفظ سازمان
شهيدان اين پيكر تشييع مراسم در تا كرد دعوت شهيدپرور
.كنند شركت
انتشار با پنجشنبه روز نيز اسلامي انقلاب شهيد بنياد
شهداي پيكر تشييع مراسم در شركت براي مردم از اطلاعيهاي
دعوت اسلامي شوراي مجلس و (ره)امام حضرت حرم از يادشده
.كرد
اهل مداحان مراسم اين در كه كرد خاطرنشان شهيد بنياد
فرهنگ كوي مشتاقان طاهري مرتضي و كويتيپور غلام (ع)بيت
.ميرسانند فيض به را شهادت و شهيد
نمازجمعه در خرمآبادي طاهري آيتالله
وعدههاي مردم به نمايندگي داوطلبان :تهران
ندهند كاذب
در رهبري تعيين مهم وظيفه عهدهدار خبرگان مجلس
دارد قرار نظام راس در رو اين از است لازم مواقع
خرم طاهري آيتالله :اسلامي جمهوري خبرگزاري - تهران
نمايندگي نامزدهاي تمامي از تهران موقت جمعه امام آبادي ،
از و كنند مطرح را مثبت جنبههاي خود ، تبليغات در خواست
.بپرهيزند ميانجامد ، تفرقه به كه سخناني و منفي نقاط طرح
كردكه توصيه حال عين در تهران جمعه نماز دوم خطبه در وي
.شود خودداري وتفريط افراط از بايد نيز نكاتمثبت طرح در
را نفاق و تفرقه كدورتها ، رهبري خبرگان مجلس عضو
كرد عنوان آن فروپاشي مايه و جامعه براي مهلكترينمساله
كرد ، رانفي ديگران تبليغاتانتخاباتي ، در نبايد:گفت و
طاهري آيتالله.زد تهمت ديگران به يا كردو بدگويي
كردكه توصيه مجلس نمايندگي نامزدهاي تمامي به خرمآبادي
ميتوانند آنها كه نكته اين تلويحي بيان و مشكلات طرح با
ايجاد كاذب و بيجا توقع مردم در كنند ، مشكلاتراحل تمامي
عضو.نياورند بوجود مشكل ومجلس دولت خود ، براي و نكنند
و اجرايي هياتهاي كشور ، وزارت مسئولين از نگهبان شوراي
مقدمات برگزاري در تاكنون كه نگهبان شوراي هياتهاينظارت
كرد سپاسگزاري و قدرداني وظيفهكردهاند ، انجام انتخابات
اشتباه يكارگان ، كه نميگوييم وقت هيچ ما:گفت و
فعاليت سوي و سمت اما است ممكن اشتباه.نميكند
وي.است بوده قانون به عمل نظارت ، و هياتهاياجرايي
نظارت هياتهاي توسط و مقطع اين در كه افرادي:داشت اظهار
اعتراض براي وقت است ، شده رد صلاحيتشان شوراينگهبان
دوم ، ازخطبه ديگري بخش در تهران موقت جمعه امام.دارند
:گفت و كرد اشاره خبرگان مجلس اجلاسسالانه برگزاري به
وي.است فقيه ولي ووجود رهبري مساله به ما ، نظام مشروعيت
و رهنمودها بتواند خبرگان مجلس كه كرد اميدواري اظهار
پاسخ و ديني حكومت بيان بر مبني انقلاب توصيههايرهبر
.رعايتكند و عمل را شبهات به
مصلحتانديشي و تدبير ضرورت بر تاكيد با
تفريط و افراط از پرهيز :هاشميرفسنجاني
است منطقي و اصولي مديريت لازمه
و مردم زندگي نيازهاي به توجه و سازندگي احياي با
مردم نيازهاي تامين و ثروت توليد طريق از جامعه اقتصاد
نظام به جامعه نزديكتركردن در بيشتري جاذبههاي ميتوان
كرد ايجاد
تشخيص مجمع رئيس هاشميرفسنجاني آيتالله :سياسي گروه
خبرگان مجلس اعضاي با ديدار در شب پنجشنبه نظام مصلحت
وفاق ايجاد براي تدبير و مصلحتانديشي ضرورت بر رهبري
.كرد تاكيد ملي
قرآن مسلم احكام از هرگز ما:گفت خبرگان مجلس نايبرئيس
سليقهها ، اعمال محدوده در اما نميگذريم اسلام و
در معتقديم و ميدانيم ضروري را تدبير و مصلحتانديشي
رئيس.است مهمي اصل كلاننگري نظام ، و اسلام منافع جهت
و افراط از پرهيز و اعتدال رعايت نظام مصلحت تشخيص مجمع
با:گفت و دانست منطقي و اصولي مديريت لازمه را تفريط
اقتصاد و مردم زندگي نيازهاي به توجه و سازندگي احياي
ميتوان مردم نيازهاي تامين و ثروت توليد طريق از جامعه
ايجاد نظام به جامعه نزديكتركردن در بيشتري جاذبههاي
.كرد
به توجه با بايد:كرد تاكيد نظام مصلحت تشخيص مجمع رئيس
معارف و اصول اجراي در دقت و پيرايهها حذف و واقعيتها
.برداريم گام ملي وفاق تقويت و ايجاد جهت در اسلام و قرآن
رئيس مشكيني آيتالله كه ديدار اين در گزارش اين براساس
خبرگان مجلس اعضاي از تعدادي داشت حضور هم خبرگان مجلس
.كردند بيان كشور مسائل باره در را خود نظرات و ديدگاهها
دوران دستاوردهاي به اشاره با خبرگان اعضاي از برخي
:كردند خاطرنشان آن ادامه ضرورت بر تاكيد و سازندگي
خبرگان اعضاي با ديدار در محترم رئيسجمهور كه همانطور
رياست دوران سازندگي سال اساسي 8 اقدامهاي اگر گفت ،
بحرانهاي با كشور امروز نبود هاشميرفسنجاني آقاي جمهوري
با تحميلي جنگ دوران از پس شرايط اگر و ميشد روبرو شديد
و اساسي سرمايهگذاري و توليد فقدان و ويراني حجم آن
تحمل غيرقابل مشكلات بود ، حاكم كشور در امروز زيربنايي
اقتصادي بنيان تقويت براي كنوني برنامهريزيهاي و ميشد
.نبود امكانپذير گذشته بسترسازي بدون
مجلس اعضاي با ديدار در رئيسجمهوري
و افراط از پرهيز نيازمند جامعه خبرگان
است تفريط
براي نبود ، (رفسنجاني هاشمي زمان) قبلي هاي تلاش اگر
رو به رو مشكل با نفتي بحران با مواجهه و نيازها رفع
ميشديم
فاق و نيازمند ما جامعه :اسلامي جمهوري خبرگزاري -تهران
رسميتشناختن به و تفريط و افراط از پرهيز نيازمند و ملي
.است اساسي قانون قراردادن مبنا و اختلافها
مجلس اعضاي با ديدار در رئيسجمهوري خاتمي سيدمحمد
نظام در مجلس اين جايگاه و پايگاه اهميت بيان با خبرگان
مردم دنياي و دين سرنوشت در اسلام علماي تاثير و نقش و
منطقي حال عين در و شرعي و مهم خبرگان مجلس تشكيلات:گفت
.است عقلايي و
و مردم منتخب را خبرگان مجلس اعضاي خاتمي آقاي
مردم آگاهسازي بر و دانست رهبري ناظربر و انتخابكننده
.كرد تاكيد اينمجلس پايگاه و نقش به نسبت جامعه و
در اسلامي نظام و ديني حكومت جايگاه به اشاره با وي
:گفت و كرد اشاره جهان در ديني حكومت بهسابقه امروز جهان
پيدا جدي دشمنان شود ، اجتماعيمي عرصه وارد وقتي دين
مدعيحكومت ما امروز و ميشود هم آسيبپذير و ميكند
ضمن بايد روحانيون صورت اين در نتيجه در و هستيم ديني
دين اجتماعي وجهه مورد در دين ، مباني عقلانياز دفاع
نيازهاي عمل عرصه در ميتواند ديني حكومت كه كنند ثابت
.كند تامين را جامعه مختلف
جهاني ارتباطات عرصه در داده رخ عظيم تحول خاتمي آقاي
ميزان و جوان جمعيت از آماري بيان با و نشانكرد خاطر را
در انرژي با و جوان نسلي كارآمدن روي و كشور در باسوادان
به ما امروزجامعه نسل و جهان امروز نسل:گفت جامعه ،
به و اداره را جامعه چگونه كه دوخته چشم اسلامي حكومت
.ميكند توجه او نيازهايمشروع
نسل پرسشهاي كيفيت و كميت خواندن متفاوت با رئيسجمهوري
گذشته ، نسل پرسشهاي با شكل و ماهيت لحاظ از بهويژه امروز
،"فكر توليد" در دين علماي و حوزههايعلميه مهم نقش
را انحرافات از وجلوگيري سئوالات به پاسخگويي براي تلاش
توانپاسخگويي ما علميه حوزههاي آيا:گفت و شد خاطرنشان
چقدر علميه حوزههاي و خبرگان مجلس دارند ، را پرسشها به
درباره (قده) امام حضرت عمر آخر سال دو بهدغدغههاي
پرداخته حوزهها در مصطلح اجتهاد ناكافيبودن و روحانيت
پيش سال سه كه رهبري مقاممعظم رهنمودهاي درباره و است؟
است شده روحانيتبيان و حوزهها پيرامون فيضيه مدرسه در
است؟ انديشيده تدبيري و برنامه چه
و روحانيت اسلام ، اينكه از بايد:كرد تاكيد رييسجمهوري
.نماييم پرهيز شود گروهي منافع مصروف مجلسخبرگان و رهبري
و رهبر از دفاع را خبرگان مجلس بزرگ كار خاتمي آقاي
و آراء ديگر مقابل در نظري لحاظ به نظاماسلامي و رهبري
خبرگان مجلس بزرگ كار هارا پرسش به پاسخ و دانست نظرات
سال زمينهچند اين در كه خوبي حركتهاي از و كرد معرفي
و نمود تشكر است ، شده خبرگان مجلس دبيرخانه سوي از پيش
.يابد ادامه كه كرد اظهاراميدواري
هاشميرفسنجاني آقاي اقتصادي طرحهاي
هاشمي جناب:گفت خود سخنان از ديگري بخش در جمهوري رئيس
جنگ از پس را كشور اجرايي سنگين مسئوليت سال رفسنجاني 8
هم و ايشان هم البتهداشتند برعهده بسيار مشكلات و
اما نبوده ، نقصي برنامهها در كه نميكنند ادعا ديگران
آن اگر گذرانديم ما كه سالي دو اين كه بدانيد همينقدر
اگر.ميآمد كشور سر بر چه نميدانيم نبود ، تلاشها
از پس شرايط در اگر نبود ، ايشان زحمات و داخلي توليدات
روبرو اي عديده مشكلات امروزبا بوديم سال 68 در جنگ
بنده كه داشتيم بزرگي مشكلات ما:افزود خاتمي آقاي.بوديم
حل براي فداكارانه رفسنجاني هاشمي آقاي زمان در معتقدم
اين با ميدهيم ادامه آنرا هم ما و شد تلاش مشكلات اين
پيش تجربهاي هيچ كردند آغاز را كار وقتي ايشان كه تفاوت
را برنامه دو تجربه كه كرديم آغاز وقتي ما.نبود رويشان
دوره از قبل اگر "قطعا.بود بزرگي تجربه اين كه داشتيم
و ضعف نقاط بررسي با بود شده اجرا برنامهاي هاشمي آقاي
مسئله:افزود رئيسجمهوري.داشت بيشتري دستاوردهاي قوت ،
در امروز ما كرد ، حل شبه يك نميشود را نفت به اتكاء
.داريم حضور بينالمللي رقابتهاي عرصه
مصلحت تشخيص مجمع دبير رضايي محسن دكتر
كنيم تبديل تعامل به را نزاع بكوشيم بايد :نظام
با كه دارند را سياسي عقل اين نظام در دوستان اكثر *
داراي جامعهاي عنوان به را خودمان ميتوانيم آزادي دادن
كنيم معرفي دمكراسي
و ميدانم انقلاب از زريني برگ را خرداد دوم من*
انقلاب برابر در مقاومت را خرداد دوم برابر در مقاومت
ميكنم ارزيابي
;كنند رعايت را دولتمردان سليقه مطبوعات نيست نيازي *
ميشوند درباري مطبوعات صورت اين در چون
داريم ملي تصميم و عزم يك به نياز فرهنگ بخش در ما *
عشايري خانوادهاي از برخاسته ساله رضايي 47 محسن :اشاره
به منجر سياسي فعاليتهاي انجام.است سليمان مسجد از
مسئوليت انقلاب پيروزي با.شد سال 1351 در وي دستگيري
سپاه سياسي بررسيهاي و اطلاعات معاونت راهاندازي
امام فرمان با سال 1360 در و گرفت عهده بر را پاسداران
و جنگ دوران شدن سپري از پس.شد منصوب سپاه فرماندهي به
با سازندگي ، عرصه در اسلام ، لشگريان شگرف پيروزيهاي
از بسياري اجراي خاتمالانبياء ، سازندگي قرارگاه تاسيس
به همدان گازرساني طرح جمله از كشور عمراني پروژههاي
هدايت را كرخه سد احداث و ساوه - تهران اتوبان سنندج ،
و برده پايان به اقتصاد رشته در را خود تحصيلات وي.كرد
از استعفا پي در.است رشته اين در دكترا مدرك داراي
و عضويت به رهبري مقام سوي از سال 76 در سپاه فرماندهي
به اكنون هم و شد برگزيده نظام مصلحت تشخيص مجمع دبيري
تدريس به تهران دانشگاه اقتصاد دانشكده در مدرس عنوان
از گوناگون مسائل زمينه در تاليفاتي وي.دارد اشتغال
جامع الگوي" و "فرهنگي نهضت" ،"قيمت ارزش تئوري" جمله
.دارد "خميني امام ديدگاه از اقتصادي توسعه
به نظامي ، فعاليتهاي در حضور سالها از پس كه شد چطور*
آمديد؟ سياسي و فرهنگي حوزه سراغ
.كردم شروع سياسي فعاليتهاي با را اجتماعيام زندگي *
نظامي گروه و شدم مبارزاتي فعاليتهاي وارد سال 1350 در
وبعدها خوزستان استان در ابتدا كه كرديم درست را منصورون
قم و كاشان شهرستانهاي و كرمان يزد ، اصفهان ، استانهاي در
من سياسي فعاليتيافت گسترش فعاليتهايش نيز تهران به و
چند كمك با انقلاب از بعد.داشت ادامه انقلاب پيروزي تا
تشكيل را اسلامي انقلاب مجاهدين سازمان اسلامي ، گروه
كمين در آينده در كه حوادثي رسيدم نتيجه به "بعدا.داديم
لذا نيست رفع قابل سازمان اين در حضور با است انقلاب
كه من امام رحلت و جنگ از بعد اينكه تا شدم سپاه وارد
در بايد كردم احساس بودم شده سپاه وارد ضرورت براساس
سپاه از.شوم وارد دارد وجود آن زمينه كه ديگري عرصه
پذيرفتند رهبري معظم سالمقام دو از بعد كه دادم استعفا
.شدم سياسي -فرهنگي مسايل وارد من و
وادار را شما كه داشت وجود فرهنگي اساسي مسائل كدام*
مشخص طور به شويد ، وارد فرهنگي حوزه به نظاميگري از كرد
ببريد؟ نام را موءلفهها و مسائل اين از تعدادي ميتوانيد
مجدد بازسازي به نياز كشورمان در فرهنگي چارچوبهاي *
كه طوري به بگيريم نظر در عام خيلي را فرهنگ اگر.دارد
فكر من داد ، قرار آن درون هم را معرفت و انديشه بتوان
انسان و هستي جامعه ، به نگرشمان نحوه در بايد ما ميكنم
اخير سال دويست اين در ما جامعه فرهنگ چونكنيم بازنگري
و ارتجاع و شرق و غرب فكري بمباران تحت شدت به
آمده بوجود انديشهاي منابع خارج از كه است آلودگيهايي
.نداريم شده اسلامي خودي يافته فرهنگپالايش يك ما لذا
.كنيم آغاز فرهنگي تحول از اول بايد ما ميكنم تصور
كه است اين بشر بنيادين سوءال آيا اينكه دوم مسئله
ديگر عبارت به يا"كيست انسان" اينكه يا ;"چيست موجود"
از يا كنيم نگاه انسان به هستي دريچه از بايد ما آيا
اصلي مبناء ميكنم فكر من.بنگريم هستي به انسان دريچه
اساسي بازسازي يك ميتوانيم و است مجيد قرآن معرفت اين
.آوريم بوجود كشورمان فرهنگ در
و تلقيها و است مطرح فرهنگي تهاجم مسئله كه سالهاست*
تهاجم به شما آيا.است شده ارائه آن از مختلفي تصورات
فرهنگي تهاجم است ، مثبت پاسخ اگر و داريد اعتقاد فرهنگي
چي؟ يعني
جنگ مشابه است چيزي و دارم اعتقاد فرهنگي تهاجم به من *
مقابل طرف روان و روحيه تخريب هدف رواني جنگ دررواني
چانهزنيهاي در و سياسي رقابتهاي جنگها ، در كه است
تهاجم.ميشود استفاده آن از بينالمللي روابط در سياسي
حريف فرهنگ با دشمني يا مخالف يا رقيب هجوم يعني فرهنگي
.كند خارج خود اعتقادي مسير از را او اينكه براي
چند ميتوانيد آيا چيست؟ فرهنگي تهاجم اين شاخصههاي*
كنيد؟ بيان فرهنگي تهاجم درباره عيني مثال
ابزارهاي كتاب ، انتشارات ، بينالمللي ، رسانههاي *
در.باشند فرهنگي تهاجم انتشار بستر ميتوانند كامپيوتري
آن.نيست حاكم علمي مسائل و استدلال منطق ، فرهنگي تهاجم
علمي و منطقي صورت به كه فرهنگها بين تعامل از قسمتهايي
تهاجم.است خارج فرهنگي تهاجم بحث از ميگيرد صورت
هر وگرنه است فرهنگها تخريب هدف با سياسي حركت يك فرهنگي
از ديگر فرهنگ يك با فرهنگي مواجهه قصد به ولو علمي حركت
تخريب اين موءلفههاي از يكي.است خارج فرهنگي تهاجم بحث
طريق از ملت يك باورهاي گرفتن هدف يعنيباورهاست فرهنگ ،
.تخريب جهت در و منطقي غير صورت به وسيع سوءالسازيهاي
هنجارهاي كشور يك ارزشهاي.ارزشهاست مسئله ديگر موءلفه يا
فرو ملتي يك ارزشهاي اگر و ميدهند تشكيل را ملت آن
قشر يك جوانها "مثلا.ميآيد بوجود ناهنجاري بريزد
ميتوان جهتدار فرهنگي تاثيرگذاري با و هستند تاثيرپذير
به بخواهد جوان اين تا.زد برهم را جامعه يك هنجارهاي
در تاثيرگذاري طريق از آنها و دارد دوراني برسد پختگي
مسئله.آورند بوجود ناهنجاري ميتوانند جوانان ارزشهاي
به بخواهند است ممكن كه است جديدي رفتاري الگوهاي بعدي
از كه بياورند بوجود جامعهاي يك در يافته سازمان صورت
"مثلا.ميشود شامل را ديگر مسائل بسياري تا گرفته لباس
ما ديني هويت در كه هستيم سنتها و آداب سري يك داراي ما
و ديني هويت ديگر بگيرند ما از را اينها اگر.است موءثر
الگوهاي ايجاد با ميتوانند آنها.داشت نخواهيم مذهبي
سنتها اين هنگام يك.ببرند بين از را سنتها اين رفتاري
تغيير آن به كه ميكند تغيير خودمان فرهنگي اصول جهت در
به دستيابي و فرهنگي پويايي.ميگوئيم مطلوب فرهنگي
الگوهاي تخريب اما است ضروري امر يك جديد ارزشهاي
است فرهنگي اصول يا تاريخي امتداد با تضاد در كه رفتاري
.است ديگر بحث يك
ميتوانيد.علمي غير سوءالهاي طريق از تخريب گفتيد شما*
است فرهنگي تهاجم مصداق كه سوءالهايي اين از نمونه يك
كنيد؟ بيان
يك دانشجو درخانه ما.ندارم ذهن در خاصي مصداق الان *
استفاده آن از ميتوانيد كه كردهايم فراهم مجموعهاي
پرسيده من از گذشته سال دو در سوءال هزار حدود 17كنيد
.است شده
ويدئو و CD از ميگويند كه فرهنگي تهاجم ابزارهاي از*
سال كه 20 است فرهنگي تهاجم چه اينميبرند نام غيره و
راديو ، ساعت صدها تلويزيون ، ساعت تا 30 روزي 20 است
در سخنراني ساعت صدها و دهها مطبوعات ، در كلمه ميليونها
.بگيرد را ويدئويي نوار يك جلوي است نتوانسته هفته
.ميشويم خارج فرهنگي تهاجم بحث از ديگر اينجا *
فرهنگي تهاجم ابزار و عوامل بهعنوان را همينها اما*
بلكه.نيست تهاجم چيزها اين "اصلا شايد پس.ميبرند نام
.ماست ضعف مقابل در آنها قدرت
دو ما فرهنگ.جاست همين مناقشه "اصلا.است تهاجم آن نه *
محصول آسيبها.نيازها ديگري و آسيبها يكي ;دارد مشكل
در را فرهنگي فعاليت هم عدهاي يك.هستند فرهنگي تهاجم
حتي ميخورند ، شكست "حتما اينهاميبينند فرهنگي دفاع
با است قادر تنها فرهنگي دفاع چون.باشند قوي اگر
آن و دارد وجود ديگري مسئله اما.كند مقابله آسيبها
دوران در نسلي هر فرهنگي نيازهاي.است فرهنگي نيازهاي
پاسخ فرهنگي نيازهاي اين به ما اگر و ميشود توليد خودش
پاسخ دنبال كه آمد خواهد بوجود فرهنگي خلا يك ندهيم ،
الان.ميكند جذب را خود به پاسخ نزديكترين و ميگردد
فرهنگي دفاع با ميكنيم تصور كه است اين ما اساسي مشكل
حاليكه در.كردهايم حل را مسئله فرهنگي تهاجم مقابل در
چقدر و چيست جوان نسل فكري و فرهنگي نيازهاي ببينيم بايد
يك متاسفانه اينجا در.دهيم پاسخ آن به كردهايم تلاش
روحانيت ، و علما.دارد وجود جدي و عميق بسيار خلا
.دارند مسئوليت همه ما انديشمندان و نخبگان كشور ، مسئولين
پدر وقتي.است منزلتيابي نوعي دنبال امروز جوان "مثلا
ميخواهد پسرش كه ميكند تصور چنين نيست نياز اين متوجه
طبيعي نياز اين مقابل در پس.كند وارد خدشه او اعتبار به
نسل.ميشود شروع چالش اينجا از.ميگيرد موضع جوانش
نيز من شخصيت بايد هستم خانواده عضو من اگر ميگويد جوان
پيش سال يا 30 جوانان 20 حاليكه در.شود گرفته نظر در
سالاري پدر آن امروز اما ميدادند ترجيح را سالاري پدر
در آيا اما.كنند مشاركت ميخواهند جوانان و ندارد وجود
فكري ، نظر از.ميشود برخورد اينطور قضايا با ما جامعه
به وقتي كه ميآيد بوجود نيازهايي هم ارزشي و رفتاري
پاسخهاي سراغ به آنها ميشود باعث نميدهيم پاسخ آنها
باشند هم ضعيف بسيار پاسخها آن اگر حتي.بروند ديگران
دارد ، وجود آن در كنندهاي اقناع عنصر يك بالاخره چون
يك يا ماه دو يا هفته يك مدت به ولو ميپذيرد را آن جوان
بايد كه دارم قبول فرهنگي آسيبهاي مقابل در پس.سال
را دركشور فرهنگي فعاليتهاي اگر اما گيرد صورت دفاع
با "حتما تهاجم ، اين دفع و كنيم فرهنگي تهاجم به منحصر
.بود خواهيم مواجه فرهنگي لحاظ به ورشكسته جامعهاي
فرهنگي آينده سوي به و ميماند گذشته در كه جامعهاي
.برنميدارد گامي
درباره همه مختلف ديدگاههاي با جامعه در مختلف گروههاي *
گروه يا نهاد ديدگاه گاه و ميكنند صحبت فرهنگي تهاجم
نقطه در درست ب گروه ديدگاه با فرهنگي تهاجم درباره الف
مقابلهها از بعضي گاه كه نيست اينطور آيا.است هم مقابل
است؟ فرهنگي تهاجم عين خودش فرهنگي تهاجم با
بعضيها.جاست همين مناقشه اساس.هستم موافق "كاملا *
به بايد بكنيم كار جوانها با ميخواهيم اگر ميگويند
هم بعضيها.بيايند صحنه به كه بدهيم ميدان و اجازه آنها
را توانايي اين جوان ميگويند و ندارند قبول را اين
بايد چه فرهنگ حوزه در كه بگوئيم او به بايد ما و ندارد
اگر مامعتقدند فرهنگ در آمرانه حالت يك به آنها.بكند
به نيازها مورد در بايد كنيم جدا نيازها از را آسيبها
در پويايي و پاسخ دنبال به خودشان دهيم اجازه جوانان
.كند پيدا را پاسخ كه بخواهيم او از حتي و باشند جامعه
و بيشتر آزادي جوانان به فرهنگي نيازهاي عرصه در قدر هر
در منتها.بود خواهيم موفقتر بدهيم بيشتري مانور قدرت
و يافته سازمان "كاملا چون فرهنگي تهاجم و آسيبها بحث
عهده از نميتواند ديگران كمك بدون جوان است شده طراحي
به بايد "حتما ما فرهنگي تهاجم زمينه در.برآيد
اعتماد آنها به فرهنگي نيازهاي در و كنيم كمك جوانانمان
فرهنگي تهاجم و نميگيرد صورت تفكيك اين چون و كنيم
.است كرده كمك فرهنگي تهاجم توسعه به دارد مختلف تفسيرهاي
تهاجم شاخصههاي يكياز عنوان به مطبوعات از بعضيها *
شما نظر ميبرند ، نام ديني باورهاي از انحراف و فرهنگي
چيست؟ كشور مطبوعات درباره
از بااست مشروطه دوران يافته تولد ايران در مطبوعات *
شهريور از بعد.رفت بين از هم مطبوعات مشروطه رفتن بين
.ميآيد وجود به مطبوعات آزادي از دوراني يك دوباره 1320
هم كس هر و بود كشور در آزادانهاي فضاي كودتاي 1332 تا
آن از بعد ميكرد شروع مطبوعات از ضياء سيد مثل ميآمد
از بعد.آمد بوجود سال 1357 تا اختناق دوره يك دوباره
و منافقين حملات شروع از قبل تا اسلامي انقلاب پيروزي
اين اماداشت وجود مطبوعات آزادي اين بنيصدر ماجراي
تا.شد مطبوعات شدن محدود باعث طبيعي طور به جنگ و حوادث
صحنه به "مجددا مطبوعات كه خرداد 1376 دوم به ميرسيم
مطبوعات گذشته سال صد از سال قريب 30 "مجموعا پس.آمدند
مطبوعات هيچگاه اما.داشتهاند جدي حضور صحنه در
را خود جايگاه و منزلت آن ما سياست و جامعه در نتوانستند
عامل دو به ميكنيم بررسي را موضوع وقتي.كنند پيدا
به مربوط ديگري و است مطبوعات خود به مربوط يكي ميرسيم ،
.دولتهاست
دليل به كه است اين من بهنظر مطبوعات به مربوط عامل
كه منطقي و آرام سير آن ما مطبوعات نويسندگان كمتجربگي
انجام باشد ، داشته وجود مطبوعات شدن نهادينه در بايد
.ميشوند تبديل ناآرام مطبوعات يك به يعني.است نشده
و كرد خواهند تعطيل را آنها فردا كه ميكنند تصور "فرضا
موءثر بزنند شتابزده كارهاي به دست اينكه در اضطراب اين
.است
سير از را آنها كه آمده بوجود مطبوعات در رواني حالت يك
روال يك مطبوعات از بعضي.ميدارد باز جلو به رو و آرام
كه شده منجر آنها حركات در شتابزدگي به كه دارند ناآرامي
مطبوعات عليه كه ميآورد بوجود فضايي و جو زدگي شتاب اين
به ما دولتهاي.دولتهاست به مربوط دوم مسئلهبود خواهد
بوجود برايشان نگرانيهايي وقتي سياسي تجربگي كم دليل
ميكنند احساس و ميكنند بزرگ را نگرانيها اين ميآيد ،
اينجا دراست نمانده باقي مطبوعات تعطيلي جز راهي هيچ
و مطبوعات بين سازنده تعامل يك خلاء يا فقدان ما مشكل
كه است اين ارشاد وزارت ضعفهاي از يكي "مثلا.است حكومت
توجيه روز به كشور حياتي مسائل به نسبت را مطبوعات
يا داريم مسئلهاي جزيره سه درباره ما "مثلا.نميكند
نامه اين خب.ميفرستند ما براي نامهاي يك آمريكاييها
اين در.است ملي مسئله يك.نيست خاص جناح يك مسئله كه
البته.است همه به مربوط كه دارد وجود منافعي ملي مسائل
نيست لازماست دولتمردان سليقه كه هست هم چيزها يكسري
صورت اين در چون ;كنند رعايت را دولتمردان سليقه مطبوعات
مسئولي مدير هيچ شك بدون اما.ميشوند درباري مطبوعات
او با اگر پس.بگذارد زيرپا را ملي منافع نميشود راضي
يا.داشت خواهند توجه بدان "قطعا آنها بگيرد صورت تعاملي
.آمده بوجود مراجع و روحانيت در حساسيتي يك الان "مثلا
كرد شكافي كالبد و شناخت ميتوان سرعت به را حساسيت اين
مطبوعات آزادي از كه حال عين در تا كرد ميتوان چه كه
جوش نقطه روي دست كه باشد نحوي به حرفها ميشود استفاده
آزادي مطبوعات به ميكنيم افتخار ما اينكه.نگذاريم ملت
اينكه اما است ، بحث يك نرسيم هم آنها مشكلات به و داديم
باديدن گاه من.است ديگري بحث باشيم داشته تعامل آنها با
كه مسئله اين به آزادي از غيرمنطقي حمايتهاي نوعي
آزادي چونميكنم شك باشند آزادي خواهان "واقعا بعضيها
بايد.دارد دلسوزي و مراقبت به نياز نهادينهشدن براي
را طرفين نظرات و كرد توجيه كرد ، قانع را طرفين "مرتبا
به كه باشد اين ما هنر فقط اينكهكرد منتقل و خواست
است؟ اين فقط ما دولتمردان وظيفه آيا دهيم آزادي مطبوعات
طرف از و نميگيرد صورت زمينه اين در اجرايي مديريت پس
اين اگر كه ميشوند آن نگران نظام در ما دوستان ديگر
آينده در جدي خيلي تخريبهاي يك كند پيدا ادامه روند
كه ميبينند مطبوعات كنيدوقتي اضافه اينها به.آيد بوجود
بسته مطبوعات از بعضي يا ميشوند زنداني دوستانشان
رواني لذا و ميدهند تعميم خود به را حوادث اين ميشوند ،
تجربگي كم اضافه به موارد اين.ميكنند پيدا ناآرام
مطبوعات كه ميكند درست وضعيتي نهايت در طرف دو در سياسي
غالب كه معتقدم من.ميكنند پيدا ناپايداري وضعيت ما
دلشان كه هستند دلسوزي انسانهاي ما مطبوعاتيهاي
نيز نظام در ما دوستان اكثر.بكنند خدمتي ميخواهد
چون باشد داشته وجود آزادي جامعه در كه هستند اين خواهان
آزاديها دادن با كه دارند را سياسي عقل اين حداقل
داراي جامعهاي عنوان به را خودمان دردنيا ميتوانيم
حلقه اين كجاست؟ مفقوده حلقه اين پس.دهيم نشان دمكراسي
اين وقتي.است نظام و مطبوعات بين منطقي و صحيح تعامل
برخورد جز چارهاي كه ميرسد جايي به كار نيست تعامل
اصل شدن مخدوش باعث تلخ حوادث اين و نميماند قضايي
.ميشود آزادي
آنها بحث كه هستند گروههايي مطبوعات و نظام درحدفاصل *
طراحي و وانمود طوري آن به رسيدن براي و است سياسي قدرت
بوجود ابهامآفريني متدينها و مراجع براي كه ميكنند
كه نكردهاند كاري دولت و مطبوعات عبارتي به.ميآيد
ابهام خصوص اين در گروههايي بلكه شوند عصباني مراجع
چيست؟ موضوع اين از شما ارزيابيميآورند بوجود
بوجود زيادي ابهامات نباشد تعامل اين وقتي.بله *
براينظام آيا كه ميكند پيدا ادامه نگراني اين و ميآيد
را افراد آينده تداوم تصوير و.آمد نخواهد بوجود مشكلي
را توضيحات اين بايد كسي چه.ميكشاند برخورد نوعي به
خود آيا.كند منتقل هم به را طرفين نظرهاي و بدهد
و مطبوعات بين آيا بكنند؟ را كار اين ميتوانند مطبوعات
نظرسنجيهاي علما و مطبوعات و نخبگان و مطبوعات مردم ،
و فرايند مطبوعات مسئول مديران آيا ميگيرد؟ صورت دائمي
دريافت جامعه در را خود فعاليتهاي اثرات بازخورد
.موءثرند كشور فرهنگي مديران "قطعا ميكنند؟
را خوردها باز اين تيراژ طريق از مطبوعات "اولا *
سالم مطبوعات كه معتقديد شما كه ميرسد نظر به.ميگيرند
طرف هم صادق مسئولان و مديران سري يك و هستند طرف يك
يك يعني.دارد وجود هم ديگري تحليل اما.هستند ديگر
تلاش نيفتند قدرت اريكه از اينكه خاطر به كه هستند گروهي
كه است طبيعي مثال عنوان به.نزنند حرف ديگران كه دارند
ارزشهاي به كه نميدهد اجازه اجتماعي ادب نه و قانون نه
كه كساني اكثر "اتفاقا ميبينيم اما شود توهين نظام يك
كرده ، محكوم جريمه و حبس به را آنها مطبوعات دادگاه
ساحت به جسارت نيست آنها در كه چيزي تنها كه هستند كساني
نميشود؟ توجه موضوع اين به شما تحليل آيادر ارزشهاست ،
دوران نپذيرفتهاند هنوز بعضيها كه نداريد قبول آيا
از دليل همين به و گذشته كشورمان در پاسخ بدون مديريت
دهند ، پاسخ باشد قرار اگر چون نميآيد خوششان سوءالها
داشت؟ نخواهد خوبي نمره آنها كارنامه
عدهاي يك يعني.ميكند نزاع يك از حكايت سوءال اين خود *
پاسخ آنها كه كنند كاري بايد مطبوعات و نميدهند پاسخ
وجود نزاع كه است من حرف تاييد پس باشد اينطور اگر.دهند
.كنيم تبديل تعامل يك به را نزاع بايد مادارد
مسلمان و جهادگر و متعهد روزنامهنگار يك وقتي چگونه؟ *
به اهانت اتهام به روزنامه در نامهاي درج بهواسطه را
.ميكنند جرم اعلام برايش اعدام آستانه تا (ع)يوسف حضرت
اصل يك من.بشوم جزئيات و مصاديق وارد نميخواهم من *
.ميگويم را كلي
ميبينيد؟ صادق را طرف دو هر "واقعا شما يعني *
.ميدانم صادق را نظام هم و مطبوعات هم "واقعابله *
كه است كوچك گروهي سر بر صحبت بلكه.نيست نظام ما بحث *
كوچكي جمع يك آنها ما بهنظر "اتفاقادارند زيادي قدرت
.ميدهند انجام را اعمال اين كه هستند
شرط بهباشد داشته وجود چيزي چنين هم فرض بر اگر *
كه نظام از بخش همان نكند منفعل را نظام مطبوعات اينكه
اين جلوي كه دارد را توانايي اين داريد اعتقاد آن به شما
نظام از بخشي وقتي تنها.بگيرد را كوچك شما قول به بخش
كه -را اخلالي اين در تاثيرگذاري قدرت و ميشود منفعل
اتفاقات اين ميدهد ، دست از -دارد وجود ميكنيد فرض شما
بين نزاع كه ميكنم تاكيد "مجددا پس.افتاد خواهد
.كنيم تبديل تعامل يك به را دولت و مطبوعات
.ندارند مشكلي هيچ هم با "تقريبا دولت و مطبوعات الان *
مشكل هم دولت البته.است حكومت همان دولت از من منظور *
آيا اما.باشد ارشاد وزارت شما نظر شايددارد
ميشود نوشته كه مقالاتي همه از خاتمي اقاي"واقعا
راضياند؟
راضي مقالات همه از خاتمي آقاي جناب كه نيست قرار *
در از مطبوعات كه نميكند احساس دولت ولي.باشند
.دشمنيبرآمدهاند
نفي من البته.كنيم تبديل تعامل به را نزاع بايد ما *
باشند هم نفوذي آدمهاي مطبوعات در دارد امكان كه نميكنم
اگر اما.باشند نفوذي آدمهاي كشور اداري سيستم در يا و
كاري ميتوانند نفوذيها نه كنيم طي را منطقي سير ما
.هستند خارج به وابسته كه آنها نه و بكنند
چيست؟ منطقي سير آن *
مطبوعات و حكومت بين تعامل *
...كه گروهند دو وقتي چي؟ يعني *
دارد؟ وجود حكومت و مطبوعات بين مشترك هدف آيا *
دليل به هرحال به.ميشويد سياست عرصه وارد داريد *
.تفكراند نوعي نماينده مطبوعات منسجم ، احزاب فقدان
باشد؟ اينطور بايد چرا خب *
.بپرسيم شما از ميخواستيم ما *
مسير از مطبوعات بايد نيست قوي ايران در احزاب چون آيا *
.شوند خارج خودشان منطقي
.است ناگزير اين.نيست انتخاب يك اين *
حال به تا ما يعني.است همين ما تاريخي مشكل "اتفاقا *
را كشور سياسي مسائل همه روزنامه يك كمك به خواستهايم
همان ميشود فدا كه چيزي اولين شرايط اين در خب.كنيم حل
برخورد مسائل با بردباري و صبر با بايد ما.است روزنامه
خلاء روزنامه يك كمك به نخواهيم و نكنيم عجله.كنيم
روزنامه الانكنيم حل را سياسي رقابتهاي خلاء يا احزاب
ثباتي با روند يك و دارد تيراژ ميليون ژاپن 22 يوميوري
.است آمده جلو به و كرده طي گذشته سال يكصد حدود در را
كنند قبول آن مسئولين بايد ميشود تاسيس روزنامهاي وقتي
چيزي اگربماند جا بر پا روزنامه آن ديگر سال صد تا كه
باشد داشته وجود نشريات منتشركنندگان ذهن در اين از غير
به بايد ما.بود خواهد تزلزل دچار روزنامه آن "قطعا
اهدافي روزنامهها.برگرديم روزنامهها منطقي كاركرد
متنها.است مشترك حكومت اهداف از بسياري با كه دارند
.ديگر وظايف مطبوعات و دارد وظايف سري يك حكومت يا دولت
و مختلف روشهاي با كدام هر دولتها و مطبوعات عبارتي به
همين بهدليل.ميرسند مشترك هدف يك به مختلف كاركردهاي
.است متفاوت مطبوعات و دولت ، حقوق كاركردها تفاوت
را جامعه فرهنگ از بخشي يك ارشاد وزارت و مطبوعات *
نهادهاي و حوزهها بقيه به نسبت شما ارزيابي.ميسازند
چيست؟ كشور فرهنگي
و فرهنگي نيازهاي به ندادن پاسخ در را آنها بيشتر *
هم من حتي.ميدانم مقصر انقلاب و اسلام از كردن بددفاع
مقصر انقلاب از عنصري و نظام اين شهروند يك عنوان به
يك اينكه از و برگرديم بازنگري يك به صادقانه بايد.هستم
بدانيم ، مبرا را ديگر گروههاي و كنيم متهم را گروه
داشته بيشتري نقص بعضيها است ممكن البته.كنيم اجتناب
و عزم يك به ما فرهنگ در كه است اين واقعيت اما.باشند
.نيازمنديم ملي تصميم
سراغ به و شويم خارج فرهنگ حوزه از باشيد موافق اگر *
امنيت جديد دنياي در كه هستيد مستحضر "حتما.برويم امنيت
موافق نظر اين با شما آيا.بيمعناست حفاظت معناي به
كشوري كلان بعد در امنيت از شما تعريف نهايت در و هستيد
چيست؟ ملي و
آن عمده كه است وقوع شرف در تحولاتي امنيت مفهوم در *
روابط "اصولا.است بينالمللي روابط تنيدگي هم به مربوط
به ما اگر كه است همكاري و رقابت از آميزهاي بينالمللي
طيف به رقابت شويم ، كشيده افراطي صورت به رقابت حوزه
همكاري طيف انتهاي به اگر و ميشود كشيده جنگ تا خصومت
.ميرسيم متحد كشورهاي و اتحاد و دوستي به شويم كشيده
هر در بينالملل روابط پاسخگوي ميتواند طيف يك "اصولا
به آينده قرن در تنيدگي هم از اين اگر حتي.باشد شرايطي
مساله هيچگاه شد ، خواهد اينگونه كه بگيرد اوج شدت
با دو اين هميشه.رفت نخواهد سمت يك به رقابت و همكاري
و اتحاد و جنگها طيف اين انتهاي دو در و هستند هم
هم به هرچه شرايطي چنين در.داشت خواهد وجود همكاري
به داخلي مفهوم يك از امنيت مفهوم شود بيشتر تنيدگيها
به همين ديگر سوي از.ميشود منتقل جمعي دسته مفهوم يك
.ميكند وارد كشورها درون به تهديدات نوعي تنيدگيها هم
از ميبرد بالا را جمعي دسته حفاظت كه حال عين در يعني
منتقل كشورها درون به را بروني تهديدات ديگر طريقي
.است مهم بسيار تفكيكها و ميكند
داشته فراحفاظتي نگرش يك هستيم ناچار ما مجموع در اما
ديگري شكل يك كشور داخل در امنيت ديگر طرف از.باشيم
چون.نميآيد بهدست آزادي بدون ما استقلالميكند پيدا
مردم و كنيم تكيه مردم به بايد بمانيم مستقل بخواهيم اگر
كه باشند ملي امنيت براي قوي پشتوانه ميتوانند زماني
متعلق را كشور و حكومت و باشند جديداشته مشاركت خودشان
اما.باشد داشته وجود آزادي بايد پس.بدانند خود به
در ما اگر "مثلا.نميماند پايدار استقلال بدون هم آزادي
مشكلات بعضي خاطر به بينالمللي روابط و خود ديپلماسي
را آزادي مرور به راه همان از كنيم ، پيدا وابستگي نوعي
غيرمنطقي خواستههاي است ممكن چون.ميبريم سئوال زير
.كنند محدود كوچك دايره يك به را ما اينكه و شود شروع
موضوع باشيم داشته را استقلال و آزادي بخواهيم ما اگر
دولت صحيح كاركرد اينجا دراست مطرح ملت و دولت كاركرد
.ميكند پيدا مفهوم امنيت با برخوردشان نحوه در جامعه و
در را دو هر امنيت كه شود تعريف طوري بايد مفهوم اين
يا دولت سمت فقط كه شود تعريف نحوي به امنيت اگر.برگيرد
ترجيح مردم چون است ، ناپايدار امنيت اين بگيرد را حكومت
من نظر به پسكنند پيدا نجات وضع اين از كه داد خواهند
حقوق رعايت بر مبتني ايران در ملي امنيت اساسي پايههاي
حكومت تواناييهاي و سو يك از مردم مشروع خواستههاي و
.است كشور اداره در
افتاده شما درون اتفاقي ميكنيد تصور رضايي آقاي جناب*
گروههاي از تعدادي "تقريبا كه مختلف گروههاي درون يا
شماابراز به را خود علاقهمندي خردادي دوم به موسوم
داشتهاند؟
انقلاب راه وسط در را خود كه بوده اين من مشي هميشه *
من مديريت اساسي مساله بودم كه هم سپاه در.دارم نگه
كارآمد كه هركسيبود مقدس دفاع هدف و كارآمدي به توجه
و ميشد سپاه مجموعه وارد داشت قبول را هدف اين و بود
طرف گردان فرمانده كه ميديديد شما لذا.ميگرفت سازمان
اما.ديگررا جناح يك طرف او معاون و ميگيرد را جناح يك
اما ميجنگيدند هم با صميمي برادر دو مثل نبرد صحنه در
"كاملا من.ميدادند راي نفر يك به كدام هر انتخابات در
خودم كه است چيزي آن من برداشتهاي و ميكنم حركت مستقل
از زريني برگ را خرداد دوم من "مثلا رسيدهام ، آن به
را خرداد دوم برابر در مقاومت و ميدانم اسلامي انقلاب
نميتوانم "اصلا و.ميدانم انقلاب برابر در مقاومت
و مردم تاريخي اقتدار يا نظام عليه خرداد دوم بپذيرم
دوم از سوءاستفاده معتقدم ديگر طرف ازماست انقلاب
دوم ما اگر يعني.آورد وجود به انحراف ميتواند هم خرداد
بمانيم ، جا همين در و بدانيم انقلاب برگ آخرين را خرداد
اين "قطعا.ميآيد بوجود جديد دگماتيسم و انحصار يك
داشته هم ديگري زرين برگهاي آينده در ميتواند انقلاب
استفاده آن از ملت كه برگي عنوان به خرداد دوم و باشد
سياسي فضاي به شادابي و طراوت يك اينكه بهخصوص ميكند
اين آنقدر اگر اما.شويم بهرهمند آن از بايد داده جامعه
به حركت و بعدي تحولات جلوي كه كنيم مطلق را بهرهمندي
مورد در پس.ميشويم اشكال دچار بگيرد ، را آينده سوي
دوم به كه افرادي از خيلي با من خرداد دوم حادثه وقوع
بهرهبرداري در اما.نزديكام "كاملا معروفاند خردادي
داشته انتقاد خرداديها دوم به من است ممكن خرداد دوم از
انقلاب پايان را خرداد دوم نبايد ما معتقدم و باشم
.بدانيم
|