آدمي روان بر تاثير و شهر در رنگ
فرشته خانه نقاش در نقاشي نمايشگاه
آدمي روان بر تاثير و شهر در رنگ
بهروز با گفتوگو در رنگشناسي و رنگ موضوع به نگاهي
گرافيست و طراح امين ، موسوي
;سرآغاز *
بسزايي تاثيرات اجتماعي و فردي زندگي و روحيات در "رنگ"
از يكي بهعنوان رنگ از.شد غافل آن از نبايد كه دارد
شاد ، رنگهاي.ميشود برده نام نيز فرهنگ معرفي ابزارهاي
افراد روحيات و نگاه نوع از حاكي كدام هر تيره و مات
بهصورت رنگشناسي و رنگ.هستند خود اطراف محيط به نسبت
كمتر اكنون كارشناسان ، برخي بهعقيده كه است علمي تخصصي
توسط گفتوشنودي زمينه اين در.ميگيرد قرار توجه مورد
هيا عضو گرافيست ، طراح ، امين ، موسوي بهروز با قاسمي سرور
وين ، از تجسمي هنرهاي ارشد كارشناس و هنر دانشگاه علمي ت
.پيميخوانيد در را وي نظريات.است شده انجام
توجه كه دارد عقيده موسوي شهر ، در رنگ عنصر بررسي براي
ديوار در رنگ كودكان ، و زنان مردان ، لباس رنگ به
و دولتي ادارات تابلوهاي تلويزيون ، در رنگ نوشتهها ،
مواد بستهبندي تفريحي ، محافل مطبوعات ، در رنگ مغازهها ،
.است ضروري نيز اتوبوسها در رنگ و غذايي
يا و بازار تحتتاثير ما زمينه اين در:ميگويد وي
و مد تاثير تحت نيز بازار و هستيم اقتصادي تاثيرات
كشورهاي از كه است لباس و پارچه نساجي روز به امكانات
ميشويم متصل زنجيروار ما بنابراين.ميشود گرفته ديگر
نام و باشد گرفته نشات غربي كشورهاي از شايد كه حركتي به
.ميشود اطلاق آن به "مد"
تبليغات و كالا كردن روز به با كه ميدانند صنايع صاحبان
تا كنند راغب عنصر آن دانش به را مردم ميتوانند زياد
فكر بعضيها كه مد مورد در و جابيافتد بهقولي مد فرهنگ
شوند متوجه وقتي بگيرند موضع آن مقابل در بايد ميكنند
شايد است موءثر اقتصاد سلامت در و دارد اقتصاد در ريشه كه
كار مد روي بر بايد بنابراين.بكنند هم حمايت آن از
ما جامعه در كه آنچه پس.شود زيادي اقتصادي و فرهنگي
جهاني حركتهاي يكسري نتيجه ميگيرد قرار استفاده مورد
مسئله اين غم نبايد ما نزند لطمه ما فرهنگ به اگر و است
بههرحال و است آمده غرب از مد چرا كه باشيم داشته را
با همراه و نميشناسند مرز و ندارند خاصي سرزمين رنگها
زيباپسند هم انسان و ميكنند پرواز همهجا به هنري عناصر
ما آفرينش در نمونه براي.است شده آفريده متنوعپذير و
يك ما به آنها جابجايي و رنگها كه ميبينيم را فصل چهار
.ميدهد مجدد انرژي
"اصولا:ميگويد افراد برروان تاثيررنگها درمورد موسوي
فاقد رنگها كه داشت توجه بايد رنگها روانشناسي عنوان در
گفته Sprit روح آن به كه چيزي و هستند روح يا روان
.ندارند وجود رنگها در ميشود ،
روان و روح بررسي رنگها روانشناسي از غرض بنابراين
انسان عبارتي به يعني.رنگ با او رابطه و است انسان
بررسي و ميسنجد خودش روان در را رنگها تاثرات و تاثير
وگرنه ميشود گفته رنگها روانشناسي آن به كه ميكند
علمالنفس به است Sprit لاتين در كه روان بهعنوان چيزي
نفس اين "طبعا هستند نفس فاقد رنگها چون و ميشود مربوط
روانشناسي در.است ارتباط در رنگها با كه است انسان
طول داراي كه رنگهايي ميكنيم تقسيم دسته سه به را رنگها
شديد بازتابي ميزان بهعبارتي يا و گرم و بالا موج
و سرد و پايين بازتابي ميزان كه رنگهايي ميشود ، ناميده
حال در رنگ دسته سه اين.دارند متوسط موج طول كه رنگهايي
مردم و است شده انتخاب بينالمللي زبان يك بهعنوان حاضر
تاثيرات رنگها اين كه رسيدهاند باور اين به "تقريبا هم
اقتدار رنگ قرمز رنگ "مثلا.دارد روان و روح بر مشابهي
و رهبران از استقبال و رسمي تشريفات در "معمولا كه است
كه است اين نشاندهنده اينها و ميرود بهكار فرماندهان
احساسات ميتوانيم كموبيش ما و است بينالمللي زبان رنگ
چراغ يك مقابل در اينكه ولي.دهيم دخالت آن در هم را
و نكند خطر احساس نكند ، توقف كسي ميشود "واقعا آيا قرمز
مورد در و است بعيد باشد ، داشته تند حركت و شعف احساس
.است ترتيب همين به هم بقيه و زرد و سبز رنگهاي
رنگ بهطريقي ما جوانان:است معتقد همچنين كارشناس اين
در اگر.است خودشان علاقه و خواست كه ميكنند انتخاب
رنگ يا آنجا در كه ميبينيم برويم ، پسرها اتاق به ايران
مسابقات تحتتاثير اينكه جهت به است حاكم آبي يا قرمز
كه داريم درصدر و فعال تيم دو ما چون و هستند ورزشي
سمت به ناخودآگاه علاقهمندند آنها به جامعه افراد بيشتر
جوان در رنگ انتخاب بنابراين.ميشوند كشيده رنگ دو اين
متفاوت اشخاص شدن الگو.دارد او روز به انديشه در ريشه
به زياد علاقه بهخاطر جوانان براي اجتماعي پيامي هنري ،
يك معروف ، هنرپيشه يك بنابرايناست محرز فرد ، آن
صحبت خوي ، و خلق ميتواند سياستمدار يا و موسيقيدان
فوقالعاده ميبرند كار به كه را كلماتي حتي و كردن
هم رنگ و لباس انتخاب در بنابراين.دهند قرار تحتتاثير
.ميكنند عمل مشابه "كاملا
افراد بيشتر كه سياه و تيره رنگهاي خصوصيات درمورد وي
رنگ:است معتقد ميكنند ، استفاده آنها از اكنون جامعه
رنگ فرهنگ از را آن كارشناسان و است بيرنگي يك سياه
آكروماتيك باعنوان بيرنگي كليات يك به و كردند خارج
اين رنگ اين كردن جدا علت.كردهاند نامگذاري Achromatic
نميشود ديده رنگينكمان در خاكستري -سفيد -سياه كه است
روي بر نيوتن چون تئوريسينهايي تحقيقات چون و
رنگينكمان در كه دارندرنگي اعتقاد است ، رنگينكمان
آنها كه نيست معني اين به البته.نيست رنگ پس نيست
صفر برابر سياه رنگ بازتابي ميزان چون بلكه بيارزشاند
.است صفر برابر آن خصوصيات كليه و فرم بدون و بيمزه است ،
.ميدهد نمايش را سكوت و نابودي و نبودن فنا ، بنابراين
موسيقي نوارهاي از بسياري.داريم سكوت نت موسيقي ، ما در
سكوتي نوار اول در كردن گوش براي ميكنيم آماده كه را
است خالي نوار از بخشي ميكنند فكر بعضيها كه دارد وجود
. گذراند را لحظه اين و برد جلو به را نوار سريع بايد و
لحظات اين تا كنيم صبر بايد موسيقي علم مطابق كه درحالي
بعد كه هيجاني و بودنها كه شايد.بگذرد نبودنها و سكوت
.دارد اوليه سكوت يك به نياز داشت ، خواهد موسيقي اين
هيچ شب تاريك دل مثل مرگ و فنا رنگ سياه رنگ بنابراين
ترديد و تشويش -دلهره ايجاد و نميدهد نمايش را چيز
عنصر آن روي است ، رنگها تيرهترين چون سياه و ميكند
سفيد رنگ اين مقابل درميشود داده نمايش خوبي به رنگي
-زندگي -شعف و شور و حركت كه زياد موج طول با كه است
تمام اينكه ديگر نكته.ميدهد نمايش را نشاط و قدرت
چرك ديرتر سياه كه تصور اين و ميشوند چرك يكسان رنگها
دليل.برد بين از بايد را بدآموزي اين و است باطل ميشود
است ، صفر كه وضوحش درجه سياه ، رنگ كثيفي ندادن نشان
.ميباشد
روشن رنگهاي از استفاده به جوانان گرايش زمينه در موسوي
وظيفه اين البته:ميگويد ايشان روحيه در آن تاثير و
روشن و سفيد رنگهاي به را جوانان تفكرات كه است معلمين
و داشتن حركت باز و روشن محيط يك در چون دهند ، سوق
همگاني تلاش و دارد مثبت اثر روحيه و ذهن در كردن فعاليت
شعف و شور -حركت منبع خورشيد كه همانطور.ميكند طلب را
و زمان البتههستند همينطور هم روشن لباسهاي است ،
كشورهاي در.است موءثر بسيار رنگها از استفاده در مكان
مثال ، براي.دارد خود لباس براي خاصي رنگ صنفي هر غربي
شناسايي قابل جامعه در "كاملا و دارد خاص لباس يك راننده
عوض را كارمان لباس كه وقتي كنيد مجسم بنابراين.است
ايجاد تنوع ميپوشيم ، را راحتتري لباس و ميكنيم
شروع ما زندگي از ديگري لحظات ترتيب بدين و كردهايم
.ميشود
ميشود القا جامعه به كه رنگهايي يا و رنگ انتخاب در وي
مورد بخش ميكنمو تدريس هنر دانشگاه در من:ميگويد
بودم شاهد انقلاب اوايل.است پارچه چاپ و طراحي علاقهام
چاپ و طراحي چگونه كه ميگرفتند ياد افراد اينكه عليرغم
.كنند تقليد خارجي كارهاي از داشتند تمايل باز ولي كنند
را فعاليتهايي پيش سال سه از همكارانم همكاري با من
علاقهمند خودشان توليدات به افراد اين تا داديم انجام
از طرحهايي و شكلها كه داديم برنامهاي آنها به.شوند
كه بخشي هر يا و است علاقهشان مورد كه مجسمهاي مساجد ،
شهر آن از يا ميكنند زندگي كه شهري هر در باشد هنري
لاتين به را طرح آن نام و كنند طراحي ميآيد ، خوششان
دانشجويان و شد واقع موءثر اينكار.بنويسند پارچه برروي
از اگر كه ميكنم فكر من و شدند علاقهمند روش اين به
اين خودمان دانشگاه در شويم ، تقويت دولتي سازمانهاي طرف
خوب چيزهاي حتي و درآوريم شرقي و ايراني شكل به را موضوع
حكومت و سياست با نهتنها كه كنيم وارد آنچنان را غربي
اين اگرباشيم هم مشوق بلكه باشد ، نداشته منافات ما
ايراني تصوير و شكل ميتوانيم شود ، صادر خارجي پديده
.كنيم منعكس نيز را مسلمان
بيان چنين اتوبوسها در "رنگ" درباره را نظرش موسوي ،
فلسفه.است معضل يك ما شهر در اتوبوس ، در رنگ:ميكند
مسير خط دور از هركسي كه است معني اين به اتوبوس در رنگ
روي از بيسواد يك يا و سالمند يك "مثلا بشناسد را خودش
"مثلا كه بشناسد را خود مسير اتومبيل بايد اتوبوس رنگ
حسين امام ميدان به امامخميني ميدان از رنگ زرد اتوبوس
سواد يك و است نهفته هم سواد رنگ ، در البته.ميرود
يا سالمند يك به ما وقتي.ميشود محسوب بينالمللي
مسيرهايي چه از را شما رنگي چه كه ميدهيم ياد بيسواد
به حالا ولي.ميدهد نشان را خودش تاثير ، رنگ ميگذراند
انجام اتوبوسها روي زيادي تبليغات آمدهاند اينكار جاي
كه است خانمها طبيعي حق كه اتوبوسها عقب شيشه و ميدهند
كنند پيدا را مسيرشان يا و كنند استفاده خوب نور از
روي ، ولي نيستم مخالف تبليغات با من.است تبليغ "تماما
اندازه در تبليغات ميتوان شد ، صحبتش كه رنگهايي همان
پول با شهروند مسلم حق اينكه نه شود چسبانده تميز و كوچك
.شود گرفته ناديده تبليغات زياد
"واقعا:ميگويد نيز مطبوعات در رنگ مورد در وي
.دهيم قرار خود جاي در را مطبوعات در رنگ نتوانستهايم
و نابودي و ويراني از وقتي تركيه زلزله مورد در "مثلا
را بحران چون. كرد چاپ رنگي عكس نبايد ميشود ، صحبت مرگ
ميخكوب را بيننده اول لحظه در بايد عكس.نميدهد نمايش
"حتما نبايد اولش صفحه حتي رنگي نشريه يك بنابراين.كند
و سفيد و سياه رنگهاي كه ديد بايد.باشد رنگي عكسها تمام
مقتدر چقدر ميدهند ، نشان را فلاكت و فجايع كه خاكستري
.هستند
فرشته خانه نقاش در نقاشي نمايشگاه
در حسيني عباس نقاشي آثار از نمايشگاهي : هنري گروه
ميرداماد ، بلوار محسني ، ميدان در واقع فرشته نقاشخانه
.است يافته گشايش شماره 9 ششم ، كوچه شمالي ، رازي خيابان
.است بعدازظهر تا 5 صبح نمايشگاه 9 اين از بازديد زمان
سوره خانه
ميدان :نشاني /اسفند دوم تا /كاريكاتور گروهي نمايشگاه
.بهمن سينما جنب انقلاب ،
شيو نگارخانه
تا ازساعت 16 /بهمن تا 30 /اسدي شهريار نقاشي نمايشگاه
شماره جم ، خيابان روبهروي مطهري ، خيابان:نشاني /20
.تلفن8730864 /1/12
جهان نقش نگارخانه
از /اسفند تا 4 /علوي مهدي سيد سراميك و سفال نمايشگاه
وليعصر ، خيابان:نشاني /تا 19 و 16 تا 14 ساعت 10
.زمان تماشاگه /پرزين نبش زعفرانيه ،
لاله نگارخانه
.فرش موزه جنب فاطمي ، خيابان:نشاني /تا 19 ازساعت 9
برگ گالري
ساعت از /اسفند چهارم تا /سمندريان محمود نقاشي نمايشگاه
به نرسيده عصر ، ولي خيابان:نشاني /تا 18 تا 12و 15 9
.تلفن8797927 /شماره 1/12 دامنافشار ، كوچه ميرداماد ،
سامي نگارخانه
از /بهمن تا 27 /اسدي علي معرق و سفال نقاشي ، نمايشگاه
پلاك ميرزايي ، خيابان سعادتآباد ، :نشاني /تا 20 ساعت 16
.تلفن2092617 /75
اثر نگارخانه
/هفته دو مدت به بهمن از 20 /عزيزي ناصر نقاشي نمايشگاه
/شماره 7 احمدپور ، خيابان دركه ، :نشاني /تا 20 ساعت 10 از
.تلفن2407772
گلستان گالري
و تا 12 ازساعت 10 /بهمن تا 28 /سفالگران گروهي نمايشگاه
.تلفن2541589 /پلاك42 كماسايي ، دروس ، :نشاني /تا 19 16
|
|