ايمان و اراده
توضيح
اسلام سياسي انديشه و معاصر متفكران
معارف كتابخانه

ايمان و اراده
بخش واپسين - ايمان مفهوم تحريف
تيليش پل :نوشته
ثقفي محمد سيد دكتر :ترجمه
ايمان معني ارادي تحريف.2
نوع دو به را ايمان انحرافي توصيف از شكل اين ميتوان
:نمود تقسيم پروتستاني ، و كاتوليكي
و دارد طولاني سابقه مسيحيت ، تاريخ در آن ، كاتوليكي نوع
تفسير ، نوع اين.است برخوردار ديرينهاي كلاسيك سنت از
كه داشت تاكيد او.برميگردد "اكويناس توماس سنت" به
تكميل ارادي عمل يك بوسيله بايد ايمان ، براي شاهد نبود
.شود
هستي ويژگي با ايمان ، فهم نوع اين:شديم يادآور ما ،
انتقاد "اصولا.ندارد عادلانه ملازمه ايمان ، گرايانه
را تحريف دوم نوع اين ايمان ، معني از روشنفكرانه تحريف
دوم نقد اساسي پايه و نخستين انتقادميشود شامل نيز
به اراده تئوريكي ، منظم مفهوم يك بدون.ميباشد نيز
.است پوچ و موهوم چيز يك Will to believe داشتن عقيده
اين است ، منظور "داشتن عقيده به اراده" در كه مفهومي اما
نسبت كسي "مثلا ميشود داده عقل بوسيله "اراده" به مفهوم
:ميفهمد چنين او ، .دارد ترديد و شك روح ، جاودانگي به
بدن از جدايي از بعد را خود زندگي "روح" كه بيان اين
نه و شاهد با نه (آن اثبات كه) است موضوعي ميدهد ، ادامه
.است اثبات قابل مذهبي قدرتهاي قول با
جامعه ، در اما است ، تئوريك سوءال يك موضوع ، اين
عقيده اين سوي به را مردم كه دارد وجود انگيزههايي
اين به گرفتهاند تصميم مردم.ميدهد سوق (روح جاودانگي)
اين در شاهد نبود به حتي كه باشند داشته عقيده مسئله ،
.كردهاند عادت نيز زمينه
اندازي غلط يك "قطعا ناميدهشود ، "ايمان" عقيده اين اگر
زندگي دوام براي زيادي شواهد اگر حتي -است بدنامگذاري و
اراده" رومي ، كاتوليك كلام در.شود جمعآوري مرگ از بعد
انسان ، كوشش و تلاش در كه نيست عملي "داشتن عقيده به
است فيضي و بركت (ايمان) نوع اين بلكه.باشد داشته ريشه
كه را حقيقتي.ميشود اعطاء بشر به خداوند بوسيله كه
چنين در.نمايد باور و بپذيرد را آن ميدهد ، او به كليسا
مفهومي چنين كردن باور به را آدمي كه نيست عقل اين فرضي
كه را آنچه.است اراده و خواست يك اين بلكه كند ، تشويق
تكميل را آن و برساند انجام به نميتواند تنهايي به عقل
.كند
قدرتهاي قول پذيرش" فرضيه آن با ايمان ، تفسير نوع اين
اين واقع ، در.دارد تطابق "آنها قول به اعتماد و مذهبي
را ايمان مفهوم اين كه است كليسا رجال و مذهبي قدرتهاي
پوشش تحت عقل بوسيله تلقين اين منتها ، .ميكنند القاء
.ميشود اثبات اراده ،
انگيزه و فيض بلوغ در كليسا بودن واسطه" انديشه اگر
چنين پراگماتيسم فلسفه چنانكه شود ، شناخته مردود "اراده
"داشتن عقيده براي اراده" آنوقت ميدهد ، انجام را كاري
پايهاي عنوان به عقيدهاي چنين.بود خواهد خودسرانه
.نيست ايمان "قطعا "داشتن عقيده به اراده" براي
پروتستاني نوع
تفسير و توضيح با داشتن ، عقيده به اراده پروتستاني شكل
كسي "مثلا.دارد ارتباط پورتستانها بهوسيله مذهب اخلاقي
و كند دنبال را مقدس پولس "عقيده به تسليم" ميخواهد
.باشد داشته متفاوت معني دو ميتواند اصطلاح اين.بفهمد
و تعهد از عنصري:كه باشد معني اين به ميتواند جمله اين
مدلول و متعاهد مطلق ، به گرايش فضاي در كه باشد التزام
معني اين اگر.مطلق به گرايش به التزام نوعي يعني.است
فضاي در كه بگويد ميتواند سادگي به شخص يك باشد ، منظور
سهيم و دخيل ذهني عملكردهاي و آثار همه مطلق به گرايش
.ميباشند درست و صحيح "يقينا همگي نتيجه درميباشند
براي باشد موضوعي ميتواند "عقيده به تسليم" اصطلاح يا
اندرزهاي و پندها در چنانچه "شدن معتقد" به درخواست
از دستوري "مثلا است ، مرسوم پيامبرانه ، يا روحاني پدران
ديگري چيز عقيده ، به تسليم صورت ، اين در.است خداوند
و شدن تسليم خداوند پيام به كه نيست اين از بيشتر
داشته وجود ترديد و شك مورد اين در اگر امااست پذيرفتن
از و پيامبرانه راستي به كلمات و پيام اين آيا كه باشد
(است همين پروتستانها موضع چنانچه) نه؟ يا است خداوند طرف
دست از را خود معني "عقيده به تسليم" اصطلاح آنوقت
به "داشتن عقيده براي خواستن" جمله اين بلكه ميدهد ،
و اختيار با شخص كه ميآيد در ارادي و بخواهي دل صورت
است ممكن حتي نميكند؟ يا ميكند انتخاب را آن خود آزادي
اين به و كند شرح واضح ، بسيار طريق يك با را آن شخص
چيزها بعضي بوسيله همواره" ما كه نمايد اشاره حقيقت
."هستيم عنايت و توجه مورد مقدس ، كتاب پيامهاي "مثلا
.بيروني مطلق به گرايش از تبييني
.ميباشد ما حال شامل همواره عنايتالهي:ديگر عبارت به
به گرايش عنوان به را آنها كه داريم ترديد همواره ما اما
انزوا دلايل به هم آن بپذيريم ، خود فطري و دروني مطلق
در.داريم ما كه اجتماعي مشاركتهاي از ممانعت و پذيري
درخواست و پذيرش" كه:بگويد است ممكن كسي اوضاعي ، چنين
دل تصميم يك براي هرگز و "است شده تثبيت "اراده"
.نميشود كار طلب بخواهانه
ايمان ارادي ، عمل چنين هرگز ، اما است صحيح مفهوم ، اين
.نميآورد بوجود
حاصل "مطلق" سوي به طبيعي طور به كه است چيزي ايمان ،
خواست" باب از نه است طبيعي ميل نمونه از ايمان.ميشود
مثابه به باشد "مطيع" آدمي اينكه براي خواستن."اراده و
.دارد وجود "قبلا كه است چيزي درخواست
تلاش شخص يك كه چيزي آن از مطلق ، به گرايش با ارتباط در
منوال براين وضع اگر كند ، فرار و بگريزد آن از كه ميكند
.باشد ارادي و خواستني ميتواند "عقيده به تسليم" باشد
كه است "اطاعت و تسليم" اين از مقدم و جلوتر ايمان ، اما
.نيست اراده نتيجه و محصول هرگز و است ، "ارادي" موضوع
به اراده" نه و "شدن معتقد به خواست و دستور" از هيچيك
ايمان.نميآورند بوجود ايمان هيچكدام "داشتن عقيده
است خداوند اعطاي و آفرينشي ، و طبيعي فطري ، است موضوعي
ايمان ، از مفهومي چنين فهم و درك.حصولي و ارادي نه
اندرز و پند در كردن ، مشورت در مذهبي ، آموزشهاي در "حتما
مفهومي چنين تاثير كسي شايددارد را ضرورت كمال دادن ،
كه است اراده و خواست يك ايمان كه نكند تحمل و نپذيرد را
گرايش نميتواند محدود ، آدم.ميگذارد اثر آنها روي
نميتواند ما ، متزلزل اراده هرگز كند ، ايجاد را نامحدود
.آورد بوجود دارد تعلق ايمان به كه را اطميناني و يقين
به رسيدن گفتيم كه است اساسي و دقيق تحليل آن نكته ، اين
و ناممكن بشري قدرتهاي و جدل و بحث طريق از ايمان حقيقت
دربهترين بشري ضعيف استدلالات و مباحثات چنيناست محال
كم شخصيت ناپايداراز و محدود معلوماتي همواره خود ، شرايط
ايمان اما ميآورد ، بوجود آدمي احتمال بر مبتني بيش و
از هيچكدام.ميآورد اطمينان و يقين استحكام ، انسان براي
عقيده به اراده" نه و "شدن عقيدهمند" براي بشري مباحثات
و فطري ذاتي ، موضوعي ايمان.نميكند توليد ايمان "داشتن
.باشد جدلي -استدلالي آنچه از بيش است خدادادي
ايمان معني از عاطفي و احساسي تحريف
يا عقلاني موضوع يك عنوان به ايمان ، فهم دشواري و اشكال
نكته اين به را دانشمندان جانبهاي ، دو يا ارادي ، موضوع
تفسير "هيجان" و "احساس" يك را ايمان كه كرد راهنمايي
مورد سكولارها و مذهبيها جانب از حل راه اين.نمايند
.دارد ادامه هم هنوز و گرفته قرار تاييد
از آشكار عقبنشيني يك حل راه اين مذهبي ، طرفداران براي
نوعي را مذهب كه جنگي ميدان از مذهب كه است امني موضع
باخته را خود و گرفته صورت ميكرد ، تفسير اراده يا علم
.است
را مذهب جديد ، عصر پروتستان چهره معروفترين "ماخر شلاير"
كرده تفسير مطلق و "نامشروط تعلق از احساس يك" عنوان به
به مذهب ، عرصه در شود ، تعريف چنين كه احساسي البته و است
معني است ، مفهوم عمومي روانشناسي در كه معنايي آن
تغييرپذير همچنين و مبهم و سربسته معني ، اين.نميدهد
.دارد مشخص مفهوم و معني يك "قطعا اما.نيست
به گرايش" را آن ما كه است فرازي "مطلق و نامشروط تعلق"
را بسياري feeling احساس واژه اينكه جز.ميناميم "مطلق
احساس يك ايمان كه كنند استنتاج چنين كه است واداشته
كه باشد مفهومي بيآنكه ،Subjective Emotion.است دروني
.بگيرد قرار اطاعت مورد ارادهاي يا شود فهميده
و دانشمندان طرف از گسترده بطور ايمان ، تفسير نوع اين
دانشمندان اين زيرا شد پذيرفته اخلاق ، و علم نمايندگان
را خود كه بود راهي بهترين تفسير ، و تئوري اين باپذيرش
نجات علمي ، تحقيق پروسه در مذهب جانب به انتقال از
اگر.ميشدند رها مذهبي غير تفسيرهاي دست از و ميدادند
در.است بيضرري چيز باشد ، خالص احساس يك "كاملا مذهب
فروكش فرهنگ ، و مذهب ميان طولاني كشمكش و نزاع صورت اين
.كرد خواهد
علمي معلومات بوسيله و ميگيرد پيش را خود راه فرهنگ
اختصاص فردي ، زندگي قلمرو به هم مذهب و ميشود هدايت
و احساسي زندگي از شفاف آئينه يك مثابه به و مييابد
.ميباشد فرد عاطفي
رقابت سياست و روانشناسي تاريخ ، علم ، با هرگز مذهب ،
انسان دروني و فردي احساسات گوشه در بايد را مذهب.ندارد
جانب از مناقشهاي نوع هيچ و ساخت جايگزين و كرد جستجو
.نميكند تهديد را فرهنگيبشر فعاليتهاي مذهب ،
صلح شده تعريف قرارداد فرهنگ ، و مذهب:طرف دو از يك هر
مذهب.نميكنند تجاوز يكديگر حريم به و ميدارند نگه را
شامل را آدمي وجود همه مطلق ، به گرايش فضاي عنوان به
تهديد و محدود آدمي ، دروني احساس با هرگز و ميشود
در و مطلق به ميل رابطهبا در را حقيقتي مذهب.نميشود
.ميدهد قرار مدنظر آن با ارتباط
"خالص احساس يك بودن گوشه در" شرايط و اوضاع هرگز مذهب ،
عنايت و توجه مورد آدمي وجود همه اگر.ندارد قبول را
و است توجه مورد او آثار و عملكردها همه است ، خداوندي
انكار مورد مذهب ادعاي اين اگر.ندارد بخشي به اختصاص
اين.است شده واقع انكار مورد مذهب خود "قطعا گيرد ، قرار
.نپذيرد را احساس به ايمان محدوديت كه نيست مذهب تنها
احساس گوشه به را مذهب كه كساني طرف از حتي ادعا ، اين
و هنرمندان دانشمندان ، .نيست پذيرش مورد "ميكنند پرت"
به گرايش واضح ، طور به آنها ، كه دادهاند نشان اخلاقيون
و آفريدهها در حتي آنها ، گرايش و ميل اين.دارند مطلق
ديده انگارند ، ناديده را مذهب دارند تلاش كه آنها خلاقيت
.ميشود
نشان اخلاقي ، علمي ، فلسفي ، سيستمهاي از عميق تحليل يك
در خداجويي ، و "مطلق به گرايش" مقدار چه كه ميدهد
ادعا آنها اينكه با حتي.دارد حضور...و هنري آفرينشهاي
مينامند ، "مذهب" را آن كه چيزي ضد بر همواره كه دارند
.ميجنگند
.ميدهد نشان را مذهب احساسي تفسير محدوديت شواهد ، اين
آدمي ، شخصيت همه از كار ، و عمل يك عنوان به مذهب "قطعا
.دارد خود درون در احساس ، از را نيرومندي بسيار عناصر
عمل يك با را شخصيتها همه اشتغال همواره هيجان و احساس
و منبع هرگز احساس ، اما.ميدهد نشان آدمي ، روح يا زندگي
.نيست مذهب سرچشمه
لذا.است روشن و مشخص بسيار خود ، مفهوم رهيابي در مذهب
به مذهب.ميكند ادعا را آن با ارتباط و حقيقت همه مذهب ،
"مطلق واقعيت" يك در و است روان "نامشروط" و "مطلق" سوي
.ميكند اثبات را ارتباطي و خواست چنين كه مييابد ظهور
توضيح
مقاله كه ميرسانيم معارف گرامي خوانندگان استحضار به
در كه "فرهنگها گفتوگوي و برهان آموزگار (ع)رضا امام"
مهندس آقاي" نوشته رسيد ، چاپ به چهارشنبه 27/11/78 روز
.ميباشد "صنايع رضا
اسلام سياسي انديشه و معاصر متفكران
امروز انديشمندان با گفتوگوهايي
اول چاپ /روز فرزان پژوهش و نشر /رضوي مسعود كوشش به
تومان 1200/صفحه 230/رقعي قطع /بهمن 1378
گفتوگوهاي مجموعه "اسلام سياسي انديشه و معاصر متفكران"
مسائل درباره متفكرانمعاصر از چند تني با رضوي مسعود
در.است ايران معاصر شيعي تفكر با نسبت در سياست نظري
باب اين در نوگرايانه نظرگاه چند تا شده كوشيده واقع
مند علاقه خوانندگان اختيار در مدون صورتي به و جمعآمده
قرار ديني فكر و متفكران منظر از ايران سياسي فرهنگ به
در سياسي فكر گزينههاي" عنوان با كتاب اين ديباچه.گيرد
آن طي كه است حاضر اثر مطلب اولين ،"انقلاب از پس ايران
مورد گذشته سالهاي در رايج نظريههاي و نظرگاهها برخي
از عبارت كتاب ، مطالب برخي.است گرفته قرار معرفي و توجه
:است ذيل ترتيب به گفتوگو هفت
حضور با -شيعه سياسي نظريه در بحثي ;ولايت و حكومت -1
.بجنوردي موسوي محمد سيد آيتالله و گرجي ابوالقاسم دكتر
با گفتوگو -دموكراسي و اسلام سياسي انديشه -2
.خاتمي محمد سيد حجتالاسلام
استاد با گفتوگو -شهروندان وكالت مفهوم در حكومت -3
.يزدي حائري مهدي
مجتهد محمد استاد با گفتوگويي -دينداري و دموكراسي -4
"اسلام سياسي انديشه و معاصر متفكران" كتاب.شبستري
در كه ست"تمدنها گفتگوي" كتابهاي مجموعه از مجلد نخستين
و شده بحث وارد بنام انديشوران با مختلف زمينههاي
.شد خواهد منتشر تدريج به پس اين از آن بعدي مجلدات
معارف كتابخانه
اسلام سياسي و تحليلي تاريخ
560/1378/اسلامي فرهنگ نشر دفتر /حسني اكبر علي :تاليف
تومان 1800/وزيري قطع /صفحه
صدر از سال شصت حدود زماني اسلام ، سياسي و تحليلي تاريخ
امويان عصر تا جاهليت دوران از كه دربرميگيرد را اسلام
نويسندگان و متفكران از بسياري تاكنون.ميشود شامل را
هر نمودهاند ، اسلام تاريخ نگارش به اقدام مسلمان برجسته
آنها ميتوان "مجموعا اما دارد ، خاصي ويژگي آنها از يك
كتابهاي.كرد طبقهبندي تحليلي و روايتي دسته دو به را
.دارند تحليلي خصلت "عمدتا معاصران
و پژوهش كيفيت به مربوط حاضر ، كتاب ارزشهاي از يكي
قرار بررسي مورد تفصيل به اول فصل در كه است آن تحليل
شناخت و فهم براي قرآن اهميت فصل اين در.است گرفته
نگرشي شده سعي سپس و گرفته قرار تاكيد مورد اسلام تاريخ
اين منابع.شود حادث تاريخ مقوله به نسبت مبنا همين بر
اساسي گزينههاي انتخاب در موءلف دقت و چشمگير بسيار اثر
.ميباشد توجه قابل بسيار تاريخي عمده و
|