كنند؟ رفتار نوجوانان با چگونه والدين
جلسه سومين در باقي الدين عماد
تك تك برابر در بايد سيما و صدا :دادگاه
باشد مسئول شهروندان
ميلادي 36 گذشته سال :مرز بدون خبرنگاران
شدند كشته روزنامهنگار
انجمن همكاري با و كشور وزارت سوي از
مسائل همايشهاي ايران جامعهشناسي
و اجتماعي آسيبهاي اجتماعي ،
ميشود برگزار اجتماعي توسعه
كنند؟ رفتار نوجوانان با چگونه والدين
"بلوغ و نوجواني دوران رواني بهداشت"
خود پاي روي ميتوانند كه كنند ثابت ميخواهند نوجوانان
درآورند عمل مرحله به را خود خواستههاي و بايستند
والدين ، نظر از هم و نوجوانان نظر از هم نوجواني دوران
.است شده قلمداد كودكي سالهاي از دشوارتر دوراني قديم ، از
دورههاي مهمترين از يكي ميتوان را بلوغ و نوجواني
و رواني و فيزيكي فيزيولوژيكي ، نظر از كه دانست زندگي
همين به.ميكند ايجاد فرد در را عميقي تحولات اجتماعي
.است زندگي دشوار گاه و پركشمكش مرحله نوجواني دوران جهت
بيسابقهاي سرعت با نوجوان كه زماني در درست كه چرا
كه ميخواهد او از اجتماع ميگذراند ، را جسماني بلوغ
دهد تغيير بزرگسالان و همسالان با را روابطش باشد ، مستقل
نوجوانان.باشد داشته شغلي آمادگي و جنسي سازگاري و
رشدي تغييرات و تحولات اين همه با آمدن كنار بر علاوه
شخصي پاسخي -كنند كسب خود براي هويتي تا بكوشند بايد
"كيستم؟ من" كه بيابند قديمي سئوال اين براي
بخصوص تحولات و تغيير اين شناخت رواني بهداشت نظر از
كردار و رفتار در چشمگير تغييرات كه قسمتها درآن
آموزش و بوده پراهميت بسيار ميگردد آشكار نوجوانان
با مادران و پدران نوجوانان ، ساختن آماده و رواني بهداشت
كه است امري زندگي از دوره اين به مربوط مشكلات و مسائل
.است گرفته قرار روانپزشكان و روانشناسان همه قبول مورد
ممكن دوره اين در رواني تغييرات به توجه و آشنايي عدم
منشا و شده اجتماعي و خانوادگي مناقشات بروز به منجر است
و دزدي اعتياد ، به پناه اخلاقي ، انحرافات از بسياري
اكثر "معمولا.گردد نوجوانان در تبهكاري و بزهكاري انواع
ميدهند قرار معاينه مورد را دختري يا پسر وقتي پزشكان
مدارس معلمين همچنين ميكنند ، توجه او جسمي سلامت به فقط
و رفتار به توجه بجاي و شده اشتباهي چنين مرتكب نيز
جسماني ، رشد به توجه فقط نوجوان يا كودك عكسالعملهاي
و عاطفي مشكلات به كمتر و دارند وي معدل و تحصيلي پيشرفت
تاسفانگيز بس واقعيتي اين و ميكنند ، توجه نوجوان رواني
پزشكان ، ازنظر نوجوان رواني رشد از مراقبتميباشد
.است ضروري امري آموزگاران و والدين
مقياسهاي به توجه با را ، بلوغ سنين رفتارهاي و مسائل
براي.كردهاند تقسيم دورههايي يا مراحل به خاص ، رواني
سن" ، "تضادها سن" به ترتيب به نوجواني دوره نمونه
تقسيم "مسائل و مشكلات سن" و "روءيا و تخيل سن" "گروهها
.نيستند بخش رضايت تقسيمبنديها نوع اين امااست شده
در فقط همچنين و نوجوانان تمام در مراحل اين زيرا
ميتواند و نميافتد اتفاق هستند نوجواني سن در افراديكه
.دهد رخ نيز ديگر سنين در
"نوجواني در عام رفتارهاي خصوصيات"
سنين مختص خصوصياتي آمده بعمل روانشناختي مطالعات براساس
شكلهاي به خارجي شرايط برحسب و است نوجواني و بلوغ
به اينك.مينمايند رخ زياد بيش و كم شدت با و گوناگون
:ميپردازيم خصوصيات اين بررسي
"محيط و والدين عليه طغيان"
و نيست ، ديگر آنچه ترك يعني كودكي ، دوره كردن ترك براي
نوجوان مستقل ، فرد يك منزله به خود وجود اثبات منظور به
كوچك محدوديتهاي آنها.ميكند والدين با مخالفت به شروع
نوجوانشان حفظ بمنظور والدين كه را غلط و درست گاهي و
كنشي آنرا و ميكنند جلوه بزرگ خود براي ميكنند ايجاد
عزيز نوجوانان آنكه حال.ميدانند خود استقلال عليه بر
محدوديتها از برخي اعمال كه باشند واقف امر اين به بايد
نوجوانان.است لازم و ضروري والدين طرف از آنها براي
.دارند قرار خود بلوغ بر حاكم شرايط و خود احساسات براساس
در كه تجاربي با و هستند فرزندانشان دوستدار والدين ولي
برخي بايد كه ميدانند بهتر كردهاند كسب زندگي طول
اينگونه اعمال البته.باشند قائل آنان براي را محدوديتها
جلوهگر افراطي بصورت اوقات گاهي والدين طرف از رفتارها
استقلال عدم و شديد محدوديت احساس موجب امر اين و ميشود
و پدر عليه بر وي كه ميشود باعث و ميگردد نوجوان در
را مخاطرهآميزي آينده خود بالجبازيهاي و كند طغيان مادر
در اطلاعاتي نيازمند والدين كه اينجاست در.بزند رقم
شناختي با بتوانند تا هستند خود نوجوانان ويژگيهاي زمينه
آينده و باشند داشته مناسبتر رفتاري و برخورد بهتر
.نمايند ايجاد خود فرزند براي را روشني
"نوجويي وجود اثبات"
بلوغ بحران مظاهر از يكي شدن نو به نياز و نوجويي
در:ميكند بروز گوناگون اشكال به كه ميباشد ، نوجواني
اصطلاحات و لغات دراستعمال رفتار ، طرز پوشيدن ، لباس شيوه
ازآنچه متفاوت را خود نوجوان...و افكار در خط ، در مخصوص
از متفاوت كه است آن خواهان همچنين ميكند حس بوده
.باشد بزرگسالان يعني ديگران
مشخص وجود اثبات به نياز از تنها ظاهري ، آرايش در نوجويي
ديگري مطلب گوياي حال عين در بلكه نميشود ، خودناشي كردن
.خود جسم به نوجوان توجه !است نيز
را واحد مطلب يك ميتوان جستجوها اين تمام در و كلي بطور
شخصيت يك بعنوان خود وجود اثبات براي نوجوان تلاش يافت ،
هويت خود براي او كوششها اين كليه خلال در ممتاز ، و واحد
ديگر استنباط قابل موضوع اين ، بر افزون.ميسازد شخصيت و
خاص ازحد زياده خودپرستي و خودشيفتگي امور ، اين از
كه ابهامي و امنيت عدم اين احساس بهمراه.است نوجواني
.ميكند احساس خود وجودي ماهيت درباره
"نوجواني هويت بحران"
يكي:داشت توجه امر دو به نوجواني مورد در اريكسون
بحرانهاي حل كيفيت با رابطه در نوجواني بودن تغييرپذير
ديگر به است ، شخصي هويت بحران حل بر تاكيد ديگري و پيشين
خود مفهوم.است شخصي هويت بحران حل نوجوان مهم مساله سخن
از ديگران كه تصويري و داريم خودمان از كه تصويري يعني
اين اگراست بزرگسالي شخصيت اساس دهنده تشكيل دارند ، ما
و منسجم و استوار شخصي هويت يك باشد ، محكم و قوي بنياد
قوي و محكم بنياد اين چنانچه ميشود ، منتج آن از يكپارچه
و گنگ هويت را آنها اريكسون كه ميگيرد شكل هويتي نشود ،
همچون آشفته و گنگ شخصيتهاي.مينامد آشفته يا مبهم
بدون ريشه ، بدون خود ، مادري سرزمين در هستند بيگانههايي
يك بهتر عبارت به يا آينده و گذشته ميان در گيج تاريخ ،
.بيگانه خود از انسان
ازآن مانع خود ويژگيهاي علت به غرب تمدن اريكسون نظر از
كند حل را هويت بحران آساني به بتواند نوجوان كه ميشود
موجب صنعتي فرهنگهاي.يابد دست استوار شخصي هويت يك به و
حاشيهاي ترتيب بدين كه ميشوند نوجواني دوره شدن طولاني
.دارند درپي را نوجوان زندگي شدن
زمان يك در خود ، هويت ساختن براي نوجوان اريكسون ازنظر
با هم ميبايست او.است درگير امور از گروه دو با
در هم و شود سازگار خود بدني و شناختي دروني تغييرات
بخشها نظام از مجموعهاي با ازسازگاري ناگزير زمان ، همان
اين باتمام ميبايستي او.است خارجي و بيروني نظامهاي و
از و گذارد سر پشت را دگرگونيها اگر شود ، درگير مسائل
.شود خارج بزرگسال سلطه از و بسازد را خود هويت آنها خلال
به ورود جانبه همه و فراوان دگرگونيهاي همين دليل به
است بيگانه كشوري به ورود مانند وي براي نوجواني مرحله
كشور آن فرهنگ و رسوم و آداب با نه و زبان با نه كه
او براي خوب راهنماي ميبايستي راستا اين در.آشناست
او هدايت به درست راه فهم و درك با كه باشد داشته وجود
كه مقصد به را او و بپردازد سردرگميهايش حل سمت به
كساني چه گذر اين در. برساند است سلامت و خوشبختي همانا
گفت ميتوان "مسلما گيرند ، بدست را سكان اين ميتوانند
عهدهدار ميتوانند كه هستند كساني نزديكترين والدين كه
نوجوان.باشند توفاني و بيكران درياي در كشتي اين هدايت
و پرجوش و نامتناهي دريايي در كه ميماند كشتي بمانند
طوفانهاي با كه نميداند و گرفته قرار مواج و خروش
پس.برسد مقصد به تا كند حركت سو كدامين به پرخروش
قبلي تجارب و علم داشتن با كه دارد نياز ناخدايي دراينجا
خود اصلي مقصد به و دهد نجات سرگرداني از را كشتي اين
نقش خود نوجوان مورد در ميتوانند "دقيقا والدين.برساند
.كنند ايفا را كشتي ناخداي
"نوجوانان آرزوهاي و اميال و والدين"
همگي كه ميدهند نشان خود از ويژهاي رفتارهاي نوجوانان
در استقلال آوردن بدست و خود شخصيت اثبات براي كوششي
نوجوانان.است مادر و پدر تسلط از فرار منظور به كارها
و بايستند خود پاي روي ميتوانند كه كنند ثابت ميخواهند
.درآورند عمل مرحله به را خود خواستههاي
نوجوان رفتارهاي اگر و هستند طبيعي همه عكسالعملها اين
و مواخذه حتي و سرزنش موج شود ، تلقي بد گردد ، سوءتعبير
شده منجر عاطفي نابسامانيهاي به كند ايجاد را كودك تنبيه
.ميشود كشانده اجتماعي ضد و انحرافي راههاي به نوجوان و
يك مقام در را نوجوانان آرزوهاي و اميال "اكثرا والدين
رشد از "ظاهرا كه وجودي با و نميكنند درك مستقل شخصيت
رابر خود تسلط كه ندارند ميل باطن در خوشحالند خود كودك
كه ميكنند تصور مادران و پدران.بدهند دست از فرزندان
و بوده منحرف اخلاق و رفتار نظر از آنها فرزندان معاشرين
سليقهها اختلاف اين.نيستند همزيستي و همسازي شايسته
طرف از فرزندان طرف ، ازيك مادر و پدر بين مشاجرات موجب
رفتاري ، عديده مشكلات موجود ، سوءتفاهمات و شده ديگر
نوجوان براي جسماني ناتوانائيهاي يا و رواني اجتماعي ،
صحيحي و مطلوب تفاهم كه موارد از بسياري در.ميآيد ببار
يا و بطورناخودآگاه نوجوانان نيست مادر و پدر بين
در مختلف جبههبنديهاي ايجاد به متوسل خودآگاهانه
تقسيم گروه چند يا دو به را خانواده افراد و شده خانواده
پس.مياندازد يكديگر جان به و تحريك را آنها و كرده
هميشه شما والدين كه باشيد داشته توجه عزيز نوجوانان
اگر و هستند شما بودن شاداب و خوشبختي خواهان
و سعادت و داشتن دوست بخاطر قائلند شما براي محدوديتهايي
را دوران اين هم آنها كه چرا شماست آينده زندگي خوشبختي
والدين اما و هستند زيادي تجارب داراي و سرگذاشته پشت
فرزندان خوشبختي خواهان كه كساني عنوان به نيز شما گرامي
طور آن كنيد رادرك خود نوجوانان كه كنيد سعي هستيد خود
كنند فكر نميتوانند آنها ميكنيد فكر سن اين در شما كه
يك او اينكه درك و آنها ويژگيهاي و خصوصيات مطالعه با و
دارد كه آرزوهايي و آمال و بزرگسال يك نه و است نوجوان
را كارهايي و اعمال از برخي و ميباشد خودش دوران خاص
و خندهدار شايد شما بنظر كه ميگويد يا و ميدهد انجام
او گفته يا كار براي منطقي دليل هيچگونه و باشد بيمعني
دنياي كه بدانيم را مطلب اين بايد ولي.باشد نداشته وجود
كافي شناخت با اگراست متفاوت بزرگسال دنياي با نوجوان
هدف به ما هم "مطمئنا كنيم رفتار او با نوجوان دنياي از
كه بدانيم را مطلب اين و نوجوان هم و رسيد خواهيم خود
او نيازهاي تمام به پاسخ نوجوان مادي نيازهاي كردن برطرف
و عاطفي نيازهاي به پس است آن از بخشي فقط بلكه.نيست
ميشوم يادآور اينجا در.دهيم پاسخ نيز نوجوانان اجتماعي
موفقيت به نتوانستيم خود نوجوان با رفتار چگونگي در اگر
و كنيد مراجعه مشاوره مراكز از يكي به يابيم ، دست كامل
تا كنيد مشورت روانپزشك يا روانشناس متخصصان از يكي با
.گردد حاصل فرزندتان با بهتر رفتار براي مناسب راهكارهاي
اسماعيلي غلامعلي
روانشناسي ارشد كارشناس
روتهي سادات بهاره
باليني روانشناسي كارشناس
جلسه سومين در باقي الدين عماد
تك تك برابر در بايد سيما و صدا :دادگاه
باشد مسئول شهروندان
وجود نشانه چراغ و هويت عاشورا ، عصر چون فيلمهايي
است تلويزيون در امامي سعيد عناصر
عضو باقي عمادالدين محاكمه جلسه سومين :اجتماعي گروه
در پنجشنبه روز فتح توقيفشده روزنامه سردبيري شوراي
.شد تشكيل تهران عمومي دادگاه شعبه 1410
در سيما و صدا حقوقي نماينده ياري علي جلسه ، ابتداي در
عليه جرم مرتكب مرحله سه در باقي آقاي:خودگفت شكايت طرح
كرده شكايت فقره سه نيز اينسازمان است شده سيما صداو
.است
سالجاري ماه فروردين هشتم تاريخ در باقي آقاي:افزود وي
(ترورحجاريان)ترور اينكه عنوان با فتح باروزنامه درمصاحبه
دركنار را سيما صداو نام كردهاست معرفي تشكيلاتي را
پاي يك ميكندكه واعلام معرفي انتظامي و نظامي نهادهاي
.است سيما و صدا در تشكيلات اين
:گفت دوم شكايت زمينه در وسيما صدا حقوقي نماينده
مشاركت روزنامه در ماه 79 تاريخ 24فروردين در مصاحبهاي
و صدا به وافترا اكاذيب نشر بارز مصداق كه ميشود چاپ
.است سيما
درباره كه است گفته مصاحبه اين در باقي:كرد اضافه وي
طي كه كساني تمام تا شود فراخواني است كافي وسيما صدا
شدهاند متضرر صداوسيما برنامههاي توسط گذشته سال چند
سراسر از كه بينيد وقتمي آن كنند شكايت سازمان اين از
.ميشود جمع عظيم لشكري چه و شاكي چقدر كشور
به اكاذيب نشر به مربوط مجازات مستحق را باقي ياري ، علي
.دانست عمومي اذهان تشويش قصد
وي گفت و پرداخت باقي از صداوسيما سوم شكايت به سپس وي
در مقالهاي ماه 79 ارديبهشت سوم تاريخ در (باقي)
است تلويزيوني ، نوشته شارلاتانيزم عنوان با فتح روزنامه
.است افترا و توهين و اكاذيب نشر بارز مصداق كه
دراين باقي آقاي:كرد اضافه سيما و صدا حقوقي نماينده
كنفرانس فيلم ناجوانمردانه مونتاژ استكه گفته مقاله
لفظ خود كه شدهاست كشور در ملي آشوب موجب برلين
.است اكاذيب نشر و توهين يك ناجوانمردانه
:گفت شده ، مطرح اتهامات به پاسخ در نيز باقي عمادالدين
عاشورا عصر كاروان چون فيلمهايي تهيه در وسيما صدا نقش
كنفرانس فيلم شده گزينش پخش چراغو هويت ، برنامههاي و
اين تهيه اماميدر سعيد عناصر موثر وجود از حاكي برلين
.است تلويزيوني برنامههاي
نماينده ياري علي اظهارات به درپاسخ باقي عمادالدين
جنبه مقالهاش نوشتن در وي اقدام براينكه مبني حقوقي
اين دليل به گونهبودهاست اين دقيقا:گفت داشته ، سياسي
دستبه كه است سياسي اهداف و انگيزه با هم وسيما صدا كه
كه است هم دليل بههمين و است زده خرابكاريها اين
كه ميكنيد مقايسه بنده موضوع انگيزهيا تخطئه شمابراي
.اننوشتهام.ان.سي يا و سي.بي.بي به راجع چقدر بنده
مردم بودجه از كه است سيما و صدا اين كرد ، تصريح وي
تك تك برابر در بايد هم دليل بههمين و ميكند ارتزاق
مورد را شما حقدارند هم مردم و باشد مسئول شهروندان
.دهند قرار مواخذه
انتقاد شما به ما اگر گفت ، خود از دفاع درادامه باقي
اين به متعلق كه سازماني از كه است ايندليل به ميكنيم
وسيما صدا كه لطمهاي ازسويديگر و داريم انتظار است ملت
و سيانان بزند ، ما ملي وحدت به ميتواند
.بزنند بيبيسينميتوانند
سيما و صدا عملكرد فتح ، شده توقيف روزنامه سردبيري عضو
:گفت و خواند برانگيز سوءال را برلين فيلمكنفرانس پخش در
برلين كنفرانس فيلم مختلف قسمتهاي مونتاژ با سيما و صدا
انقلاب از درحمايت ايراني ، مدعوين كه مطالبي سانسور و
را طلبان اصلاح داشت قصد بودند ، كرده مطرح اسلامي
.ببرد سوءال درايرانزير
كنفرانس به مربوط اطلاعات كه قاضي سوءال به پاسخ در وي
از را خود اطلاعات:گفت آوردهاست ، بدست ازكجا را برلين
در شده ارائه مقالههاي كنفرانسو در شركتكننده افراد
.است آورده بدست كنفرانس
چگونهاست كه براين تاكيد با خود دفاعيات ادامه در باقي
تعميم را آن كند انتقاد سازماني مسئول فردياز گاه هر كه
و اتهام هيچگونه من:افزود سازمان آن پرسنل به ميدهند
درخصوص نكردهاماما وسيما صدا نهاد متوجه را تهمتي
خشونت تشكل و محفل يك به كه سازمان اين در موجود عوامل
.دادهام هشدار وابستههستند ، آميز
از چرا سيما و صدا كه گرديد يادآور مجددا درادامه باقي
عنوان به آنها از وي كه چراغ و برنامههايهويت پخش
و كرد ياد جامعه اجتماعيدر سياسي بحران تكوين نشانههاي
.نميكند عذرخواهي شده تهيه عواملش و امامي سعيد توسط
محتشم عبدالحميد دادگاه ، درادامهاين گزارش بنابراين
خود شكايت طرح به (ع)الحسين يالثارات نشريه مديرمسئول
ماه فروردين مصاحبهايدر 16 در باقي آقاي:وگفت پرداخت
كردهاست متهم را اينجانب هاجر ، پيام نامه درهفته سال 79
.شود ياكشته و ترور كه بود حقش حجاريان آقاي گفتهام كه
رسمي طور به و هستم الله انصارحزب دبير بنده:افزود وي
را انزجار اين جرايد از بارها و ابراز خودمانرا انزجار
حجاريان ترورآقاي كه ام گفته و كردهام اعلام
.است بوده ناجوانمردانه
.شد باقي مجازات خواستار ادامه در محتشم
درباره محتشم آقاي:گفت خود از دفاع در باقي عمادالدين
در وي گرچه ميگويد ، ايسنا خبرگزاري به ترورآقايحجاريان
در برجستهاي نقش از و مذهبيبود نيروهاي از گذشته
وي وسخنان عملكرد اما بود برخوردار خرداد دوم گروههاي
را نفرت و حساسيت ايجاد زمينههاي اخير ماهه چند در
.آورد ويفراهم درباره
كه كسي است ، گفته همچنين محتشم آقاي:كرد اضافه باقي
كه ميافتد خاك به شمشير همين با كشد رابيرون كين شمشير
.كردهاند ايجادنفرت سخنانشان اين با ايشان
جامعه فضاي مصاحبه اين پاياني دربخش محتشم:افزود باقي
فضاناخشنود ازاين ما كه است گفته و كرده توصيف رانامطلوب
در كه است بوده كساني از يكي هم آقايحجاريان و هستيم
.بودهاند موثر فضا اين ايجاد
بلكه گران تحليل تنها نه مصاحبه اين كه كرد تاكيد وي
آقاي كه ميدهد سوق گزاره اين به را ايشان خوانندگان
منظور اين اگر اينسخنان از كه گفت وي بود حقش حجاريان
.چيست معنايش پس نميرسد
كرد فتح ، خاطرنشان شده توقيف روزنامه سردبيري شوراي عضو
بيان ايسنا خبرگزاري در محتشم قول از عباراتيكه كهاين
.است من مقاله از تندتر خيلي شده
/ساعت 50 باقيدر عمادالدين اتهامات به رسيدگي جلسه سومين
آينده روزيكشنبه به بعدي جلسه و رسيد بهپايان دقيقه 13
مجتمع جديد ساختمان در صبح ساعت9 سال 79 ماه 18ارديبهشت
.شد ميرعمادموكول خيابان در واقع دولت كاركنان ويژه قضايي
و صدا خبرنگار فقط باقي عمادالدين دادگاه در است گفتني
خبرنگار و دارند حضور اسلامي جمهوري خبرگزاري و سيما
روند كردن ضبط حق متهم يا و اسلامي جمهوري خبرگزاري
.ندارند را دادگاه
ميلادي 36 گذشته سال :مرز بدون خبرنگاران
شدند كشته روزنامهنگار
با شنبه سه روز مرز بدون خبرنگاران گروه :اجتماعي گروه
ميلادي 36 گذشته درسال كرد اعلام بيانيهاي انتشار
.شدند كشته كار انجام حين روزنامهنگار
براي ناخوشايندي و بيرحمانه سال را سال 1999 گروه اين
اين برلين ، از آلمان خبرگزاري گزارش به.برشمرد خبرنگاران
سيرالئون در افزود 10روزنامهنگار بيانيه اين در گروه
در تن كلمبياو 3 در روزنامهنگار آفريقا ، 6 غرب در واقع
.شدهاند كشته چچن
را سال 99 در شده كشته روزنامهنگاران شمار گروه اين
ذكر سال 98 در روزنامهنگاران شمارتلفات برابر دو تقريبا
.كرد
خاطر به نيز ديگر روزنامهنگار بيانيه 96 اين اساس بر
.هستند زنداني حاضر حال در خبري فعاليتهاي
انجمن همكاري با و كشور وزارت سوي از
مسائل همايشهاي ايران جامعهشناسي
و اجتماعي آسيبهاي اجتماعي ،
ميشود برگزار اجتماعي توسعه
همكاري با كشور وزارت سهگانه همايشهاي :اجتماعي گروه
مسائل طرح محورهاي در ايران شناسي جامعه انجمن
توسعه و ايران در اجتماعي آسيبهاي ايران ، اجتماعي
.ميشود برگزار ايران در اجتماعي
اجتماعي مسائل حوزه در همايشها اين ما ، خبرنگار گزارش به
محيط سياسي ، فرهنگي ، عشايري ، روستايي ، جمعيتي ، مشكلات به
.ميپردازد اقتصادي و زيست
تكدي ، اعتياد ، مسائل به نيز اجتماعي آسيبهاي درحوزه
و خودكشي جنايت ، پرخاشگري ، سرقت ، اخلاقي ، انحرافات
خلاصه ميتوانند علاقمندان.ميپردازد نوجوانان بزهكاري
مقالات اصل و ارديبهشت تاريخ 25 تا حداكثر را خود مقالات
ارسال ايران جامعهشناسي انجمن به تير تاريخ 15 تا را
.كنند
توسعه مفهوم چون مسايلي نيز اجتماعي توسعه حوزه در
فرآيندها ، و نهادها نظريهها ، و ديدگاهها اجتماعي ،
مدني ، جامعه شخصيتي ، نظام نهادها ، قشربندي ، اجتماعات ،
كه است مطرح جهانيشدن و رسانهها جامعهپذيري ، شهر ،
شهريور تا 25 مقالات اصل و خرداد تا 5 مقالات خلاصه
.ميشود پذيرفته
|