تار ، نوازنده بهزادي بهداد با گفتوگو
مدرسان برخي ;نوازندگي مدرس و سهتار
!خواهانند را خود شاگردان بندگي موسيقي
موسيقي استادان بزرگ جشنواره
تار ، نوازنده بهزادي بهداد با گفتوگو
مدرسان برخي ;نوازندگي مدرس و سهتار
!خواهانند را خود شاگردان بندگي موسيقي
متالورژي رشته فارغالتحصيل و متولد 1350 بهزادي بهداد
.است سهتار و تار نوازندههاي از و شريف ، صنعتي دانشگاه
محضر از و نهاد موسيقي وادي در گام سال 1360 از وي
شيوه و اصول صفوت داريوش دكتر چون مختلفي اساتيد
غيرمستقيم شكلي به همچنين بهزادي.آموخت را رديفنوازي
.شد آشنا حجازي اسدالله نوازندگي شيوه با
و داخل در موسيقي مختلف گروههاي با نيز چندي اجراهاي وي
موسيقي گروه همكاري با پيش چندي بهزادي.داشت كشور خارج
با را كنسرتي صحافي ، سيامك آواز و تمبك نوازندگي و هور
كه كرد برگزار محراب تالار در "امروز تا ديروز از" نام
نيز و چهارگاه در را موسيقي قدماي آثار از قطعاتي آن در
بهزادي ، باكرد اجرا تار و تمبك ساز بداههنوازي
سنتي موسيقي منزلت و نيزمقام و وي اخير كنسرت پيرامون
.ميخوانيد كه دادهايم انجام گفتوگويي جديد نسل نزد
"امروز تا ديروز از" كنسرت در خود اخير اجراي درباره *
.دهيد توضيح
بخش دو به پيداست ، نامش از كه همانگونه كنسرت اين
اول بخشميشود تقسيم بداههنوازي و قدما آثار بازسازي
علياكبرخان حاج روايت به چهارگاه درآمد پيش با كه
و آواز و ساز جواب صورت به سپس ميشود ، آغاز شهنازي
و حسينقلي ميرزا چون اساتيدي بلاغي شيوه از متاثر
در ساوهاي سيداحمدخان و نكيسا استاد و درساز درويشخان
از استفاده با ;دوم بخش در.بود همراه آواز ساز ، جواب
در.ميگيرد صورت بداههنوازي تمبك و تار تلفيقي شيوه
برداشت "دقيقا ميشد ، نواخته كه قطعهاي هر قسمت ، اين
.شد بداههاجرا صورت به كه ميگرديد محسوب لحظه همان حسي
چون قدمايي روايت به رديفها صرف اجراي از شما انگيزه *
است؟ بوده چه...و درويشخان شهنازي ،
و نوازندگي شيوه نوعي به ميخواستم اجرا ، اين با
حس كه زيرا كنم ، بيان بزرگان آن عصر در را خوانندگي
قدما مكتبهاي روي بر اجرا از زيادي زمان مدت ميكردم
كه آوازي و ساز كنسرت آخرين نكنم اشتباه اگر.ميگذرد
لطفي استاد توسط سال 64 باشد ، قدما بيان روش از برگرفته
رويه اين امروز به تا البته.شد اجرا تعريف صديق آواز با
نوار كاست روي بر جداگانه آواز ، يا و تنها ساز صورت به
آنچنان من زعم به و شده عرضه مردم به زنده اجراي ويا
نبوده مطرح قدما اجراي بيان آواز جواب و ساز نواي مبين
.است
قالبهاي به شما پايبندي با كنسرت ، دوم بخش اجراي ولي *
علت.است متناقض ;اول بخش در ايراني اصيل موسيقي كلاسيك
چيست؟ امر اين
بگويم ميخواستم واقع در بداههنوازي ، با دوم قسمت در
و جاري انديشههاي و است شكل اين به امروزي تار مكتب
در را خاصي تكنيك كه است نحوي به حال زمان مقتضيات
نداشته وجود قدما اجراي در است ممكن كه ميطلبد نوازندگي
و جوابآواز حسينقلي ميرزا كه نوعي آن مثال براي.باشد
تفاوت فعلي شيوه با ميداده ، را سيداحمدخان تحريرهاي
سال صد eنوازنده من كه بگويم بايد باره اين در.ميكند
بايد باشم پايبند خود وظايف به بخواهم اگر پس نيستم ، پيش
شيوه به لذا.كنم درك را مردمم روز نياز و احساس
.آوردم روي امروزي بداههنوازي و نوازندگي
نوع دو ما ، امروز موسيقيدانان ميان در ميرسد نظر به *
يكي باشد ، داشته وجود سايرين از متمايز تفكر شيوه
اجراي و قدما آثار به نسبت بودن پايبند بر راسخ اعتقادي
كه ديگر نوع فكر طرز و دارد ايراني اصيل رديفهاي صرف
ايجاد بر مبتني ميشود ، بيان جديد نسل زبان از "عموما
كنوني وضعيت چنانكه است ، سنتي موسيقي در ابداع و خلاقيت
كه ميپندارد گودال در راكد آبي مثابه به را مهم اين
.زدود را آن بايد و شده سستي و رخوت دچار
بخش در مثال عنوان بهكردم اشاره هم "قبلا بحث اين به
رديف درآمد پيش اجراي به امروز ، تا ديروز از كنسرت اول
مضراب يك اندازه به حتي و پرداختم چهارگاه مقام و شهنازي
اربابان به بايد كه زيرا نداشتم ، تصرف و دخل آن در هم
عبور قدما مكتب از موسيقي ، امروز جوانان شود ثابت نظر
و گذشته اساتيد آنها ، همه موسيقايي ريشه و نميكنند
نوازندگي اصول كل طور به و است بوده آنان هنري نياكان
وادي اين گذشتگان شيوه از تاثيرپذير و برگرفته امروزي
گذر آن از عميق تامل و تفكر با جديد هنرجوي اگر و است
همانند و ميگردد مبدل بيريشه نوازندهاي به نكند ،
.باشد ندوانده ريشه اقيانوس اعماق در كه ميشود جلبكي
نو تفكر و انديشه به نو نسل كه است اين ديگر بحث اما
و ميشود منبعث ملت اين وجود كنه از كه دارد نياز
را او تمايلات نسل ، اين روحي تحولات با همگام ميتواند
در.برساند حقيقي منزگاه به و بپروراند صواب راه از نيز
است ، يكي ما موسيقيدانان خاستگاههاي بگويم بايد مورد اين
دست از ميرزاعبدالله زمان در.است متفاوت مصداقها ولي
ميراث كردن مكتوب و دستگاهها گوشههاي و ملوديها ندادن
اين حال زمان در و بوده قدما آثار مصداق گذشتگان ، غني
نغمههايي آوردن بوجود در وابداع خلاقيت صورت به امر
.پيداميكند مصداق امروز مردم عواطف و احساسات با متناسب
بايد جديد نسل توسط نوآوري و خلاقيت بگويم بايد البته
و باشد بوم و مرز اين اصيل فرهيختگان نظارت تحت
نسل پنجه و ذهن محصول نظارهگر ملك اين راستين دلسوختگان
.باشند جوانان ويژه به جديد
و فرهنگ گوياي زبان.داشتيد جوان نسل به اشارهاي *
اينكه دليل پس.است ايراني اصيل موسيقي ما ، مردم اصالت
ميكنند ، پيدا آن غربي بهنوع گرايش جوانان از عظيمي خيل
چيست؟
تمامي از حال به تا ايراني موسيقي ميكنم فكر من
و شان نتوانسته حقيقت در و است نكرده استفاده امكاناتش
طور آن جوان ، نسل ويژه به ما مردم ميان در را خويش منزلت
سنتي ، موسيقي مشكاتيان ، استاد قول به.كند پيدا بايد ، كه
تا ميخواهد قابل كشاورز ولي مستعد و حاصلخيز است زميني
در قابل كشاورزهاي آن.كند استفاده آن امكانات تمامي از
فرهنگ و آثار حفظ به معطوف را خود هنر گذشته زمانهاي
به را وظيفه اين خوب چه و كردند بوم و مرز اين نفيس صوتي
.رساندهاند مقصود سرمنزل
و راديو بويژه جمعي رسانههاي تاثير شما ، عقيده به *
حد چه تا اصيل موسيقي به جوان مخاطب جذب در تلويزيون
است؟ بوده
جوان نسلدارد جوانان روحيه روي تخريبي نقش ميكنم فكر
در بخواهيم ما كه نيست كاذب هيجان دنبال ايراني
به را ريتمهايي...و سنتي چه و پاپ چه موسيقي زمينههاي
منطقي ريشه و بنيان عنوان هيچ به كه كنيم عرضه شنونده
پخش نسل اين براي متفكر موسيقي نوعي بايد يعني.ندارد
باشد ، داشته حقيقي جاذبه و بنشيند دل بر بتواند كه كرد
غربي موسيقي از سواي امر اين و باشد لحظهاي و زودگذر نه
.نيست اصيل شرقي و
از پس كه ميبينم را مبتدي هنرجويان از بسياري امروزه *
هنوز كه حالي در حتي و درس كلاسهاي در كوتاه مدتي گذران
از نرساندهاند ، پايان به را نوازندگي ابتدايي شيوه كتب
با حتي كه جوان يك عنوان شمابه ميكشند ، دست راه ادامه
امر اين علت شديد ، جذب وادي اين به مهندسي رشته در تحصيل
ميدانيد؟ چه در را
اساتيد تدريس شيوه به ميگردد باز من ، زعم به امر اين
استاد.نيست درنواختن معلم معناي به فقط استاد.مربوطه
آنچه.بگيرد نظر در نيز را تعليم معرفتي جنبههاي بايد
بود اين شد ، دستگيرم قدما تدريس نحوه تاريخچه از من كه
كدام ميدانست عبدالله ميرزا چون فرهيختهاي فرد كه
شاگردانش كه شهريهاي لذا است ، بيبضاعت قشر از شاگردش
زيرانداز گوشه در شهريه دريافت از استاد امتناع وجود با
استفاده شاگردان اين به كمك جهت ميدادند ، قرار وي
در شايد.است شاگرد با معلم سلوك حسن همان اين.ميكرد
كلاس سر وقتي من.است رفته بين از رفتار اين حاضر حال
و هستم دانشگاه درس كلاس سر گويي مينشينم موسيقي درس
او از بلكه نميدهد پرورش شاگرد هنرجو جوان از نيز استاد
جوان روحي مقتضيات با امر اين خوب كه ميخواهد بندگي
.شود مي هنرجو دلزدگي وباعث نيست سازگار امروزي
موسيقي استادان بزرگ جشنواره
فستيوالهاي وغنيترين باشكوهترين از يكي وين جشنواره
ماه ارديبهشت روزهاي آخرين در سال هر مانند دنياست ، هنري
خواهد ادامه ماه خرداد آخر تا و شده آغاز (ارديبهشت 23)
.داشت
جهاني جنگ پايان از پس و ميلادي سال 1951 از جشنواره اين
بار اولين براي اتريش هنرمندان از گروهي شركت با دوم
.شد برگزار
رو روبه استقبالي چنان با كوتاهي مدت از پس جشنواره اين
در فعال هنرمندان بويژه دنيا هنري استعدادهاي توجه كه شد
يك امروز كه بهطوري.كرد جلب خود به را موسيقي رشته
.است جهان سطح در بالت و تئاتر و موسيقي دهنده ارائه مركز
ميلادي سال 2000 مناسبت به كه است جشنواره سيامين امسال
شركت با وين و بود خواهد برخوردار خاصي عظمت و شكوه از
جشنواره اين افتتاحيه مراسم دنيا اول طراز هنرمند 2000
و شهرداري عظيم و زيبا ساختمان مقابل در سال هر مانند را
.كرد خواهد برگزار رايگان
:عنوان تحت افتتاحيه برنامه ماه ارديبهشت جمعه 23
درود جهانيان به را هزار دو سال موزيسين هزار دو"
مشهور رهبر مهتا ، زوبين افتتاحيه برنامه در."ميگويند
و وين فيلارمونيك اركسترهاي نوازندگان از متشكل اركستري
نيز و موتزارت از سحرآميز ني اورتور شونبرگ كر گروه
.كرد خواهد اجرا را آهنگساز همين از پيانو دو براي كنسرتو
و است برخوردار كمنظيري تنوع از جشنواره امسال برنامه
جهان اركسترهاي بزرگترين يكم و بيست قرن آغاز مناسبت به
فيلارمونيك اركستر وين ، فيلارمونيك اركستر جمله از
طي فيلادلفيا ، اركستر پيتسبورگ ، سمفونيك اركستر نيويورك ،
اجرا برنامههايي مشهور رهبران رهبري با و برنامه چند
.كرد خواهند
بارن دانيل مهتا ، زوبين:از عبارتند شركتكننده رهبران
.ساواليش ولفگانگ و پروين آندره موتي ، ريكاردو بويم ،
ايتاليايي ورزيده و مشهور پيانيست پوليني ماريتزيو نام
او و ميخورد چشم به جشنواره اين برنامه در سال هر مانند
را راول و دبوسي شوپن ، :از آثاري پيانو ، رسيتال يك طي
.كرد خواهد اجرا
پيانيستهاي نيز برندل آلفرد و آشكنازي ولاديمير
.بود خواهند جشنواره اين در شركتكننده
مسيح كامليا -تهران
|