:مخملباف سميرا كن فستيوال حاشيه در
خاصي موقعيتهاي ايران در انقلاب
است كرده فراهم زنان براي را
سينماگران انتظار در طلايي نخل و دوربين
ايراني
شد انتخاب مستند سينماي مديره هيات
شد انتخاب چين سينماي بهترينهاي
شد منتشر اينترنشنال فيلم فصلنامه
زيادي فاصله جهان با ما :درويش رضا احمد
داريم
شوشتر در ري مسافر
:مخملباف سميرا كن فستيوال حاشيه در
خاصي موقعيتهاي ايران در انقلاب
است كرده فراهم زنان براي را
مسابقه بخش در "سياه تخته" فيلم موفقيتهاي ادامه در *
مهدي نام به الجزايري فرانسوي ، كارگردان يك كن فستيوال
سميرا از ميباشد خود جديد فيلم تداركات حال در كه شارف
بازيگر عنوان به او فيلم در كه است كرده دعوت مخملباف
ترجيح و ميكند رد را پيشنهاد اين سميرا.كند نقش ايفاي
.بماند باقي دوربين پشت در ميدهد
نامدار كارگردان يك از كن جهاني جشنواره در ساله هر *
درس" سينما شيفتگان براي روز يك در كه ميكنند دعوت
پولوس آنجلو وندرس ، ويم" از قبل سالهاي در.بدهد "سينما
امسال ، برگزيده معلم.بود شده دعوت "برتولوچي برناردو و
.است "واردا آنيس" خانم فرانسوي سالمند و بزرگ فيلمساز
شير" جمله از بينالمللي بزرگ جوايز "قبلا كارگردان اين
و است آورده دست به "آواره" فيلم براي را ونيز "طلايي
او بزرگداشت براي را برنامهاي كن فستيوال نيز امسال
تدريس از پس بلافاصله داشت تصميم كه او.است داده اختصاص
موافقت صورت در داد ترجيح برگردد پاريس به كن شهر از
در "واردا آنيس" خانم.بگذراند او با را روز يك سميرا
از عكاسي به را ساعتهايي و است مشهوري عكاس حال عين
به پاريس در نمايشگاهي در را عكسها اين تا پرداخت سميرا
.بگذارد نمايش
مي ماه / شنبه 13 روز شماره در "سوآر فرانس" روزنامه
.ايران كوچك ، موتزارت سميرا: نوشت بزرگ تيتر با
كه كارگرداني "سياه تخته" فيلم كارگردان ساله ، سميرا ، 20
.است نديده خود به را جواني كارگردان چنين كن تاكنون
از يكي - مخملباف محسن پدرش براي خوبي بسيار شاگرد سميرا
از فراتر بسيار او اثر و.است - ايران بزرگ كارگردانان
در سالگي هشت در سميرااست معمولي سينمايي دانشجوي يك
در بعدها.است كرده بازي پدرش ساخته "ران بايسيكل" فيلم
است كارگردان كه اكنون و كرده دستياري پدرش فيلمهاي
ميان از سميراميكند صحبت مادرياش زبان چون را انگليسي
كرد پيشنهاد او به دوم فيلم براي پدرش كه سوژههايي تمام
در من ميگويد او.كرد انتخاب را "سياه تخته" فيلم سوژه
واقعيت يك سوژه اين بودم يافته را غريبي تمثيل سوژه اين
.بود فتوژنيك تصوير يك حال عين در و فلسفي
ايران در انقلاب" ميگويد سخن تغييرات از سميرا
از وقتي ".است كرده فراهم زنان براي را خاصي موقعيتهاي
فستيوال مسابقه بخش در تو فيلم اينكه از ميپرسيم سميرا
اميدوارم" ميدهد پاسخ داري؟ احساسي چه گرفته قرار كن
كرده ارضاء مرا آن دردمندي و سياه تخته فيلم عمق آنقدر
.نباشد مهم برايم جايزه دريافت عدم يا دريافت كه باشد
سينماگران انتظار در طلايي نخل و دوربين
ايراني
اصلي جوايز دريافت نامزد فيلم ، با 3 ايران سينماي
است كن 2000 جشنواره
دوربين نامزدهاي از يكي پناه يكتا حسن ساخته " جمعه"
طلايي
و پنجاه از روز هفتمين در امروز كن 2000 سينمايي جشنواره
بحثانگيز آثار از ديگر يكي خود ، فعاليت دوره سومين
و ميگذارد نمايش به "جمعه" عنوان با را ايران سينماي
بهترينهاي به طلايي دوربين و نخل اهداي با آينده هفته
.داد خواهد پايان خود كار به جشنواره
"،" پناه يكتا حسن" ساخته "جمعه" فيلم با 3 امسال ايران
تخته" و "قبادي بهمن" ساخته "اسبها مستي براي زماني
جشنواره بخشهاي اصليترين در مخملباف سميرا ساخته "سياه
سينماي جشنواره خبري محافل در و دارد حضور كن بينالمللي
جشنواره جوايز مهمترين دريافت نامزد عنوان به ايران
.است مطرح
در ايراني برگزيده فيلمهاي از يكي كه جمعه سينمايي فيلم
را منتقدان نظر هماكنون از است ، جشنواره نگاه نوعي بخش
جلب خود به طلايي دوربين تصاحب شانسهاي از يكي عنوان به
ايران از "بهنگر" موءسسه مشترك محصول فيلم ايناست كرده
سه در فردا و امروز كه است فرانسه "فيلمز لومن" شركت و
.ميآيد در نمايش به كن در سالن
ساعت 11 جمعه فردا و خبرنگاران براي ظهر از بعد امروز 3
هيات براي رسمي شكل به و جشنواره اصلي سالن در و 30/16
بلند اثر نخستين كه جمعهبود خواهد پرده بر داوران
توليد اولين و كارگردان عنوان به "يكتاپناه حسن" سينمايي
ماه بهمن است ، كننده تهيه عنوان به بهنگر موءسسه سينمايي
شد ارائه فجر فيلم بينالمللي جشنواره هيجدهمين به گذشته
.نشد پذيرفته جشنواره مختلف بخشهاي از يك هيچ در اما
روستاهاي در سال 1377 ماه بهمن در كه فيلم اين توليد
سه جوي نامساعد شرايط علت به و شد آغاز فيروزكوه اطراف
كه است افغاني كارگر دو زندگي درباره كشيد درازا به ماه
محمود ، آقا.هستند كار مشغول شهر خارج دامداري يك در
صبح روز هر (جوانتر كارگر) جمعه اتفاق به گاوداري صاحب
.ميروند اطراف دهكده به روستائيان شير خريد قصد به
و دامداري صاحب با جمعه كه است ارتباطي محور بر داستان
.ميكند برقرار روستانشينان
فعاليت كه است متولد 1342 فيلم اين سازنده يكتاپناه حسن
سال از عكاسي و كوتاه فيلمنامههاي نوشتن با را هنري
و كارگردان دستيار عنوان به سال 63 از و كرد آغاز 1360
همكاري فيلمهايش اغلب در حاتمي علي مرحوم با برنامهريز
كاكادو ، "خبر چه ديگه" چون فيلمهايي در گاه آن و داشت
دستيار سمت در كوچك مرد و آينه گيلاس ، طعم زن ، دو
.بود فعال كارگردان
در او فعاليتهاي ديگر از نيز كوتاه فيلم چند ساخت
.سينماست قلمرو
دومين در نيز مخملباف سميرا ساخته دومين سياه تخته فيلم
نمايش به جشنواره اصلي بخش ودر كن 2000 جشنواره روز
روبهرو تماشاگران و صاحبنظران گرم استقبال با و درآمد
عنوان به مخملباف سميرا نام فيلم اين نمايش با.شد
طلايي نخل جايزه دريافت نامزد كه كارگرداني جوانترين
.رسيد ثبت به است ، شده
كه آن داستان و ايتالياست و ايران مشترك محصول سياه تخته
است معلمي حكايت ميگذرد ، كرد آوارگان از گروهي ميان در
شاگرد دنبال و ميكشد دوش به را خود سياه تخته كه
.ميگردد
وكارگردان فيلم اين مورد در گزارشي در فرانسه خبرگزاري
و ساله كارگردان 23 مخملباف سميرا":است آورده آن
دريافت براي اميدوار كارگردانهاي مجموعه عضو كوچكترين
اين زن دو از يكي و كن فيلم جشنواره طلايي نخل جايزه
تراژدي و طنز كه فيلمي سياه تخته فيلم با كه است مجموعه
خوب كه است داده نشان است ، آميخته هم با خوبي به را
".كند توجه جلب است توانسته
":ميگويد خبرگزاري اين با گفتگو در نيز مخملباف سميرا
ايران نقاط همه به پدرم همراه مخاطرهآميز سفر يك در من
موضوع پدرم رسيديم ، كردستان به ما كه هنگامي.كردم سفر
به مرا بسيار موضوع اين و كرد بيان من براي را سياه تخته
فيلم قصه وقوع محل براي كردستان انتخاب اما.كرد جلب خود
ديگر جاي هر ميتوانست فيلم قصه و بود انتخابي "كاملا
".بيفتد اتفاق
براي سياه تخته كه اين به اشاره با فرانسه خبرگزاري
فيلم كلي موضوع دارد زيادي شانس طلايي نخل جايزه دريافت
تخته داشتن دست در با آموزگاري:ميكند گزارش چنين را
كه مينهايي از شده پوشيده و دشوار كوهستانهاي در سياه
در اين.ميگردد شاگرد دنبال به باقيمانده جنگ دوران از
براي را زمينهاي منطقه كودكان روزمره مشغله كه است حالي
.نميكند ايجاد خواندن درس براي كودكان اين انگيزه ايجاد
دلالان به را خود قيمت ارزان دستي صنايع كه كودكاني
...ميفروشند سودجو
بسيار بازتاب نيز فرانسه مطبوعات در "سياه تخته" نمايش
نوسينما ، ليبراسيون ، اومانيته ، لوموند ، .داشت گستردهاي
اين ستايش به كه بودند نشرياتي سينهاكسيناز روپراژ ،
به ستاره سه "توتال اكران" مجله منتقدان و پرداختند فيلم
.دادند آن
سميرا از تصويري انتشار با پاريس چاپ ليبراسيون روزنامه
"سياه تخته" فيلم مقالهاي در خود اول صفحه در مخملباف
را ناديدني فيلم اين:نوشت و خواند ارزشها تابلوي را او
روزنامه اينميدارد گرامي را همبستگي و ميكند محسوس
اين جذابيت اولين:مينويسد سياه تخته فيلم تفسير در
.است آن ابهامات در فيلم
جنگ تهديد بودن ناملموس به فيلم تحسين در ليبراسيون
كوچك صحنههاي كه عميقي تاثيرات مورد در و ميكند اشاره
صحنهها اين:مينويسد ميگذارد بيننده روح بر آوارگان
آوارگان فرار از جهان تلويزيونهاي كه تصاويري تمامي به
.ميارزد ميكند ، پخش جنگ
مستي براي زماني" كن 2000 در ايران سينماي فيلم سومين
با هفته دو بخش در فردا كه دارد عنوان "اسبها
آن از پس و درميآيد نمايش به جشنواره اين كارگردانهاي
و بود خواهد پرده بر جشنواره مختلف سالنهاي در بار سه
نشست يك در فيلم اين كارگردان "قبادي بهمن" آنگاه
.كرد خواهد شركت مطبوعاتي
براي است قبادي بهمن سينمايي بلند كار اولين كه فيلم اين
يك اول فيلم بهترين به كه -طلايي دوربين جايزه دريافت
بخش اين فيلمسازان براي جدي رقيبي -ميشود ارائه فيلمساز
.ميآيد شمار به جشنواره از
نسل درخشش براي مناسب فرصتي كن 2000 پيداست كه چنين
به ايراني سينماگران جديد نسل و است ايران سينماي جوان
عرصه در را خود پرنشاط و پررنگ حضور آغاز قدرتمند شكلي
.كرد خواهد اعلام جهاني
شيدفر علي
شد انتخاب مستند سينماي مديره هيات
هيات فراخوان با ايران مستند سينماي تهيهكنندگان انجمن
سينما ، خانه محل در عمومي مجمع نشست دو برگزاري و موءسس
هيات اعضاي انتخاب و پيشنهادي اساسنامه تصويب به نسبت
اعلام "رسما و اقدام زير شرح به انجمن بازرس و مديره
.است كرده موجوديت
ظهيري ، جواد دكتر فاطمي ، جعفر كريمي ، رزاق مرتضي" *
و اصلي اعضاي بهعنوان "اكبري پدرام و سرهنگي محمدرضا
هيات جانشين اعضاي بهعنوان "فولادي رضا و رشتيان سعيد"
.مديره
ترتيب به "لو مقصود بهروز" و "سروش خالقي مجيد" *
.جانشين و اصلي بازرسان بهعنوان
بهعنوان بهترتيب "آزاد برهان ناصر" و "اكبري پدرام" *
خانه داوري عالي شوراي در انجمن جانشين و اصلي نمايندگان
.سينما
كريمي ، رزاق مرتضي مديره ، هيات درون انتخابات در "ضمنا
رئيس ، بهعنوان بهترتيب اكبري پدرام و ظهيري جواد دكتر
تهيهكنندگان انجمن مديره هيات سخنگوي و رئيس نايب
.شدهاند برگزيده ايران مستند سينماي
شد انتخاب چين سينماي بهترينهاي
و چيني مشهور كارگردان جانگايمو ساخته خانه جاده فيلم
برنده سال 1999 فيلمهاي بهترين عنوان به فيلمديگر 9
.بيائوشدند هوا رسمي جايزه
ساخته من مادر و پدر فيلم هوا ، شين خبرگزاري گزارش به
نقرهاي خرس جايزه سال 99 برتر فيلمهاي از يكي جانگ
به فوريه ماه در را برلين جشنوارهبينالمللي پنجاهمين
.بود داده اختصاص خود
دختر يك و دهكده معلم يك شديد علاقه از فيلم اين داستان
.ميكند حكايت پنجاه دهه اواخر چيندر روستايي
ديجيتالي فنآوري از كه سقوط فيلم به فني جايزه بهترين
.گرفت تعلق است ، شده استفاده ساختآن براي
كارگردان ، بهترين بازيگران ، بهترين به نيز جوايزي
مستند فيلم بهترين و اپرا بهترين فيلمكودكان ، بهترين
.شد داده
سال از بعد ساله همه چين بيائو هوا جايزه اعطاي مراسم
برگزار چين دولت تلويزيون و فيلم راديو ، اداره توسط 1979
اين در فيلم امور در مهمترينفعاليتها از يكي و است شده
خروس باجايزه را آن ميتوان كه ميآيد حساب به كشور
.داد قرار رديف يك در صدگل جايزه و طلايي
شد منتشر اينترنشنال فيلم فصلنامه
نشريه تنها اينترنشنال فيلم فصلنامه شماره هشتمين و بيست
پنجاه با همزمان -ايران سينماي درباره دنيا زبان انگليسي
متن شماره اين درشد منتشر كن سينمايي جشنواره سومين و
كن ، در فردا سينماي سمينار در مخملباف سميرا سخنراني
، مطالبي سال 99 در ايران سينماي اقتصادي وضعيت به نگاهي
سينماي چشمانداز پناهي ، جعفر فرمانآرا ، بهمن درباره
فيلمهاي نقد رزي ، فرانچسكو با گفتوگو لاتين ، امريكاي
،"سرباز و كودك" ،"ميكس" ،"برد خواهد خود با را ما باد"
اخلاقگرايي درباره مقالهاي و "باراني مرد" ،"آتش عروس"
.است رسيده چاپ به ايران اجتماعي سينماي در
زيادي فاصله جهان با ما :درويش رضا احمد
داريم
هنرمندان به سياستمداران سنتي ، شيوهاي به ما كشور در
دو اين روشنفكري جريانهاي بين همواره و بودهاند مشكوك
.است داشته وجود فاصلهاي طيف
خبرگزاري با گفتوگو در سينما كارگردان درويش ، احمدرضا
درباره مطلب اين بيان با (ايسنا ، ) ايران دانشجويان
پيكان با هميشه سياستمداران:افزود سياست با هنر ارتباط
هنرمندان و بودهاند روبهرو هنرمندان طرف از نقد تيز
هستند ، قدرت جايگاه در سياستمداران كه انديشه اين با نيز
.نميكردند برقرار ارتباط آنها با
يكديگر از متفاوت عالمي را سياستمدار و هنرمند عالم وي
كه ميرود سويي به جهان البته:كرد خاطرنشان و دانست
و دارند بشر زندگي بر روزافزونتري تاثير هنر ، و فرهنگ
هنر و فرهنگ حذف با كه بردهاند پي ناگزير سياستمداران
.دهند ادامه حياتشان به نميتوانند
كه ميرود سمتي به بشري جامعه:گفت درويش احمدرضا
پيدا بيشتري حضور امكان آن ، در هنري و فرهنگي نخبگان
.ميكنند
فرهنگ عرصه در موجود تعارضهاي مجموعه سينما ، كارگردان
:شد يادآور و دانست فرهنگي جديد خلاءهاي از ناشي را هنر و
جهان در كه آنچه و بوده تاريخ در كه آنچه به نسبت ما
:داشت اظهار وي.داريم زيادي فاصله ميگذرد ، اطراف
نشود ، بهرهمند خود ، فرهنگي چشمههاي از كه جامعهاي
مورد در اين و داد خواهد دست از را زيادي فرصتهاي "قطعا
.ميكند صدق هم ما سينماي
و فرهنگي موءلفههاي كه كشورهايي:افزود درويش احمدرضا
توانستهاند كرده ، خود درون به معطوف را خود اجتماعي
تيزبين چشمان منظر در را خود و كنند كشف را خود خلاءهاي
.دهند قرار نقد
در هنري و فرهنگي مطلوب شرايط به كه اين براي:افزود وي
و نقد و كنيم شروع خود درون از بايد ابتدا برسيم ، جهان
.باشد ما واقعيت بر منطبق ما تحليل
جامعه تحليلگران بهترين جزو را هنر و فرهنگ نخبگان وي
اين نقد با سنتي صورت به زيادي مقاومتهاي:گفت و دانست
بهصورت نقد با مقابله "اساسا چون ميگيرد ، صورت نخبگان
اثر جغرافياي:گفت درويش.دارد وجود ايران در ريشهاي
و است انسان هنري ، اثر دستمايه كه چرا نيست ، محدود هنري
را عميقتري ارتباط باشد ، همراه نو و جديد زاويه با هرچه
.ميكند برقرار وسيعتري طيف با
را جغرافيا و مكان زمان ، ظرف در هنر ، دادن قرار وي
هنر و فرهنگ عرصه:گفت و دانست هنري اثري درگيري اولين
عبور بخش در جديد ، و قديم علوم مجموع با ارتباط بهعلت
.دارد احتياج خطا و آزمون ميدان به گذرا دوره از
در مطلوب سينماي به رسيدن براي را مختلفي ادوار اگر
دورههاي در سينما ميشويم متوجه كنيم ، ترسيم ايران
.است داده اختصاص خود به را زيادي زمان كشور ، مخلتف
و ايدهآلها تا زيادي فاصله اينكه به اشاره با درويش
به بگوييم نتوانيم وقت هيچ شايد و داريم مطلوب سينماي
جدا نميتوان را سينما هنر:افزود رسيدهايم مطلوب
در موءثر هنر اين.كرد بررسي اجتماعي تحولات و ازتغيير
پيدا حال در هنري ديگر مقولههاي همچون فرهنگي ، عناصر
.ميباشد اجتماعياش هويت كردن
تاثير شهروند يك اول ، درجه در را فيلمساز يك درويش ،
درجه در سينما:افزود و دانست جامعه پديدههاي از گرفته
.ميگيرد شكل امكاناتش با سپس و فيلمساز از تاثير با اول
محصولي اصلي ركن سه فيلمساز مخاطب ، فيلم ، :كرد تصريح وي
شود ، كمرنگ اينها از يك هر كه هستند هنري اثر نام به
.ميشود هنري اثر يك مانع
مخاطب جايگاه درباره همچنين سينما ، معاصر كارگردان اين
يك با كشور درون مخاطبان:كرد خاطرنشان هنري اثر يك در
جامعه حقيقت و واقعيت به نسبت بيعار و خنثي سينماي
تصوير به سينما زبان با را واقعيت نه كه هستند روبهرو
ميبايست كه آنچه بهعنوان -را حقيقت نه و است كشيده
.است كرده بيان -نيست و باشد
هميشه مردم فيلمساز ، هنرمند براي:افزود درويش احمدرضا
.نميسازد فيلم كه زماني حتي دارند ، وجود
از را آن ميسازم ، فيلم كه زماني:كرد خاطرنشان وي
از مختار نمايندهاي بلكه نميبينم ، سينما پرده دريچه
.هستم مخاطبان جانب
را مخاطب و هنري اثر بين فاصله دلايل سينما ، كارگردان
به بيروني دلايل:گفت و كرد عنوان بخش دو در
.برميگردد فرهنگي سياستگذاران تلقيهاي و سياستگذاريها
كه ميكنند اعمال هنر و فرهنگ براي را روشهايي آنها
و فرهنگي بخش در ولي باشد ، هنر سختافزار مناسب شايد
.هستيم ابهام دچار نرمافزاري ،
شكلگيريدرون مجموعه به وابسته را دروني دلايل وي
اطلاعات ، معلومات ، سطح:گفت و دانست فيلمسازان حرفه
كيفيت نحوه در كشور سينمايي صنعت فرازونشيبهاي مجموعه
.است موءثر فيلمساز عناصر حضور
نشده تعريف ارگان يك ايران ، سينماي:گفت پايان در درويش
حركت به سال طول در را آن مختلفي آدمهاي مجموعه كه است
.درميآورند
شوشتر در ري مسافر
داود كارگرداني به "ري مسافر" سينمايي فيلم فيلمبرداري
پروژه اين سازنده گروه و دارد ادامه همچنان ميرباقري
از درصد از 20 بيش فيلمبرداري تاكنون مذهبي ، تاريخي عظيم
مختلف لوكيشنهاي در را اثر عمده و اصلي صحنههاي
.رساندهاند انجام به شوشتر شهرستان
توسعه سازمان محصول كه "ري مسافر" توليد مرحله ادامه در
كربلاي مهم فصل فيلمبرداري است ، هنري حوزه سوره سينمايي
با ماه ارديبهشت جمعه 16 روز از هجري ، سوم قرن در معلي
همچنين و بازيگران گروه و توليد عوامل از كثيري جمع حضور
سازندگان و صحنه طراحان گروه.شد آغاز لشكر سياهي دهها
در اثباتي ، امير و ابراهيمي شاه محسن سرپرستي به دكور
از سوم ، قرن كربلاي در (ع)حسين امام بقعه دكور احداث
و نهادها و علاقهمند افراد از بسياري مشاركت و همكاري
استان و شوشتر شهرستان دولتي غير و دولتي ارگانهاي
تداركات ، و طراحي مدتها از پس و شدند بهرهمند خوزستان
.رساندند سرانجام به را فصل اين خاص صحنهآرايي
|