شب آسمان خوانندگان با
دارد؟ هايي ويژگي چه جو مشاركت شهروند
شب آسمان خوانندگان با
آفرين جان خداوند نام به
سلام ،
.هستم همشهري روزنامه "شب آسمان" بخش خوانندگان از يكي من
نموديد ، اضافه روزنامهتان به را بخش اين كه اين از
.بدهيد گسترش را آن كمي فقط متشكرم ، بسيار بسيار
به.ميكنم تحصيل دبيرستان دوم در كه هستم دختري من
.دارم مشكل دو وليدارم علاقه خيلي نيز ستارهشناسي
خيلي نيز كردنش درست براي و ندارم تلسكوپ اينكه يكي *
.نشدهام ساختنش به موفق تاكنون ولي كردهام ، تلاش
علاقهاي رشته اين به چندان خانوادهام اينكه ديگر و *
:دارم خواهش دو شما از.ندارند
در را ساده تلسكوپ يك ساختن طرز است ممكن برايتان اگر -1
غير به [بگوييد] اينكه -و 2.دهيد توضيح "شب آسمان" بخش
در نجوم درخصوص ديگري رشته آيا فيزيك كارشناسي رشته از
ندارد؟ وجود دانشگاهها
خوبي "نسبتا دانشآموز من چون كنم ذكر هم را اين البته
رشته اين در تحصيلم ادامه به چندان خانوادهام هستم ،
درس بهتري رشته در ميخواهند ].نميدهند نشان علاقهاي
.[بخوانم
اين در من شركت علت بگويم تعارف بدون ميخواستم ضمن در
به نه [غيرمسلح چشم با ماه سطح نمودهاي ترسيم ] مسابقه
.دارم دوست را كار اين من بلكه بوده ، جايزه بردن قصد
آسماني اجرام ديگر و سيارهها و ستارهها به كردن نگاه
دست به براي نيز متعددي كتابهاي از و دارم دوست را
بهار فصل "شب آسمان" نقشه.ميكنم استفاده اطلاعات آوردن
امكان چون اما دادهام ، قرار كارهايم سرلوحه در نيز را
نگاه آسمان به و بروم حياط به يا 3023 ساعت 5/11 ندارد
هر حال هر در اما.نميشود واقع استفاده مورد چندان كنم
.ميكنم نگاه اشتياق و شور با آن به بيابم فرصت وقت
(گيلان) كلاچاي از واجاري حسيني معصومه
ترتيبي و نظم و خوبتان خط خاطر به بدهيد اجازه "اولا -1
.بگوييم تبريك شما به بردهايد كار به نگارشنامه در كه
كه ميكنند فكر چون است ، تلسكوپ داشتن خيليها آرزوي -2
يا كتابها عكسهاي مثل را آسمان ميشود تلسكوپ با
اما.است باطل خيالي اينديد تلويزيوني فيلمهاي
و نميگيرند گوش به را باتجربه افراد پند كه خيليها
در تازه ميخورند ، را كاسبكارانه تبليغات برق و زرق فريب
!است رفته سرشان بر كلاهي چه كه درمييابند اول شب همان
آنها به جداگانه مقالهاي در كه بسيارند آن دلايل
.خواند خواهيد "شب آسمان" در زودي به و پرداختهام
كه باشد اين شايد شما خانواده بيعلاقگي دليل -3
دانشگاه در تحصيل براي را رشته اين شما ميترسند
من مورد اين در !نشويد "خير به عاقبت" خلاصه و برگزينيد
كشورمان در ما خوشبختانه.موافقم آنها با حدي تا
آدمهاي داريم كم آنچهنداريم كم "هوا به سر" اخترشمار
دنياي در و باشند فرهنگ و انديشه صاحب كه است پاك و محقق
دولت و جامعه گردن وبال و دهند انجام واقعي كار علم ،
بودجه و پول توقع حقيري و كوچك كار هر براي و نباشند
به بيشتر ما كشور در اخترشماري بدبختانه.باشند نداشته
.ندارد علمي صبغه و است شبيه كاسبكاري
هم عملي و ساده تلسكوپهاي ساخت درباره !چشم روي به -4
از پيش كه نكنيد فراموش ولينوشت خواهيم "شب آسمان" در
اين براي.بشناسيد دستتان كف مثل را آسمان بايد كاري هر
خواهيم.نداريد نيازي داد خدا چشم جفت يك جز چيزي به كار
تلسكوپي و بدهيم ترتيب جمعي دسته رصد برنامههاي كوشيد
توي از كه بدانند شما مانند علاقهمنداني تا بياوريم هم
.است انتظارشان در چيزي چه تلسكوپ
روي ستارهشناسي به مترقي كشورهاي در كه آدم همه اين -5
و ميبرند لذت كار اين از كه است اين براي ميآورند
بفرماييد باور.دارد فراغت اوقات سرگرمي جنبه برايشان
.نيست راضيكنندهاي چيز مردم بيشتر براي حرفهاي نجوم
بيشتر مينشينند پيكر غول تلسكوپهاي پشت كه آنها
هم "كيفي" اگر و هستند فني كارگر اصطلاح به يا "اپراتور"
تلسكوپ با هرگز است ممكن حرفهاي منجمان!آنهاست براي هست
اپراتورها رصدي دادههاي از بالا ، دست بلكه نكنند ، كار
.است خستهكننده و "نظري" كاري كه ميكنند استفاده
خارجي تلويزيوني برنامههاي در كه حرفهاي اخترشناسان
تلويزيون در تازگي به كه هم آماتورهايي يا) ميبينيد
نديدهاند نجوم از خيري كه پيداست (ميشوند ظاهر خودمان
.آوردهاند روي گري مجري به تحقيق ، و اصيل كار جاي به كه
را دوران اين پيش سالها بنده خود چون گفتم را اين
منجمان اكثر ما كشور در كه بگويم هم را اين.گذراندهام
در (هستند حرفهاي منجم كه نفري چند همين يعني) حرفهاي
و است تحقيق اهل كه منجمي نه و هستند دانشگاه معلم واقع
قسمت اين در.ميدهد ارائه تحقيقي مقاله يك سال چند هر
!باد شرممان مصريها و كويتيها از
.است شده نوشته نااميدكننده قدري بخش اين كه ببخشيد -6
چون پراستعدادي خوانندگان آينده برابر در مسئوليت احساس
علمي ، شبه محافل در رايج روال برخلاف تا ميشود سبب شما
.ندهيم نشان "سبز باغ در" مردم جوانهاي به بيخود
.شماست خود با البته انتخابنهايي
!است عالي كشيدهايد ، ماه سطح نمودهاي از كه نقشهاي -7
دو مورد ، اين در) موجود امكانات همين از استفاده حداكثر
شايد كه ميآورد پديد آدم در رضايتي احساس (خداداد چشم
كار كه ميكند حس جوري يك آدمبرنميآيد افزاري هيچ از
!خالي دست با -داده انجام مهمي
جزئيات چه بدانيد اگر شويد ، شگفتزده هم شما خود شايد
برايتان.ديدهايد ماه سطح بر تنها چشم با را دقيقي
:ميگويم
همان يعني (كيلومتر قطر 418 به) ،"بحرانها درياي" -الف
آن در روسي "لونا24" ماهنشين مرداد 1354 در كه جايي
اول در و كرد سوراخ را زمين متر مته 2 با آمد ، فرود
.بازگشت زمين به ماه خاك نمونههاي با شهريور
به پوش گدازه و پيكر غول دهانهاي كه ،"آسايش درياي" -ب
آذر 1351 در امريكايي "17-آپولو" و است كيلومتر قطر 707
.آمد فرود آن حاشيه كوهستاني منطقه در
تيرماه 1348 در كه (قطر 873 به) ،"آرامش درياي" -ج
ماه خاك بر نقطه اين در را انسانها نخستين "آپولو11"
مايكل" و آرمسترانگ نيل "نورد ماه" دو آن نام.آورد فرود
.بود "كالينز
كيلومتر قطر 333 به پيكر غول دهانهاي كه "شهد درياي" -د
.است
قطر 909 حداكثر با دهانهاي كه "باروري درياي" - -ه
در ترتيب به روسي "لونا20" و "لونا16" و است كيلومتر
فرود آن از متفاوت نقطه دو در بهمن 1350 و شهريور 1349
محفظههايي در را ماه خاك از نمونههايي دو هر و آمدند
.فرستادند زمين به
فقط 245 قطر به گدازهپوش دهانهاي كه "بخارات درياي" -و
!است كيلومتر
گدازهپوش دشتي كه "ابرها درياي" از بخشي سرانجام و -ز
و شما طرح ميان جزيي تفاوتهاي.است كيلومتر قطر 715 به
نشان ضمن در كه است رخگرد پديده دليل به موجود عكسهاي
پديدهاي و نكردهايد نقاشي چيزي روي از شما كه ميدهد
!كردهايد رسم را واقعي
سطح بر را جزئياتي چه شما چشمان كه ميدانيد شيوه اين به
واقع 3472 در ماه قطر !ميكنيم حساب ديدهاند؟ ماه
./زاويه 5 تحت را آن ما آسمان در اما است ، كيلومتر
دهانه شما وقتي.ميبينيم قوسي ثانيه همان 30 يا درجه
ماه سطح بر تنها چشم با را بخارات درياي كيلومتري 245
آن 7 قطر كه ديدهايد را چيزي واقع در ميدهيد تشخيص
قطر يعني (بر 3472 تقسيم يعني 245) است ماه قطر درصد
.(./.7x دقيقه 30) است قوسي دقيقه حدود 1/2 آن زاويهاي
اقمار همه يا بيشتر تا باشيد قادر بايد شما شيوه اين به
خود زياد نور اگر).ببينيد تنها چشم با را مشتري سياره
هم شما پس توانستند ، قديم چينيهاي(بگذارد سياره
!ميتوانيد
از مشتري بزرگ قمر چهار زاويهاي جدايي حداكثر اينجا در
دقيقه /2) آيو:كنيد مقايسه تا مينويسيم را سياره قرص
(قوسي دقيقه /5) گانيمد ،(قوسي دقيقه /3) اروپا ،(قوسي
تا كنيد صبر "فعلا البته.(قوسي دقيقه 3/10) كاليستو و
در دوباره و برود طرفتر آن كمي خورشيد جوار از مشتري
.شود ظاهر صبحگاهي آسمان
چشم با ماه از طراحي مسابقه فهرست در را شما نام -8
.گذاشتيم (ارديبهشت 1379 شنبه 15 پنج همشهري) غيرمسلح
.باشيد آن برندگان از هم شما اميدواريم
از بسياري سوءالات با چون شد ، طولاني قدري نامه اين پاسخ
.بود مشترك خوانندگان
"جورابلو فاطمه" خانمها زيباي طرحهاي و نامهها همچنين
ثمين آقاي و زنجان از "رفيعي سميه سيده" و گرمسار از
.باشيد آنها چاپ منتظر.شد ازبابلسردريافت قانون
غريب عليزاده حسين *
دارد؟ هايي ويژگي چه جو مشاركت شهروند
پاياني بخش - آراني سركار محمدرضا دكتر با گفتوگو
مشاركتي رويكرد گسترش براي ميرسد ، نظر به كه آنطور *
در پرورش ، و آموزش جمله از و اجتماعي مختلف موضوعهاي به
لازم خصوصيات و ويژگيها با شهرونداني نيازمند اول درجه
ويژگيها اين مهمترين شما نظر به كه بفرماييد.هستيم
آموزش به نياز نيروهايي چنين تربيت براي آيا كدامند؟
داريم؟
در و داد آموزش را انسانها بايد مشاركت براي البته *
بوجود را نياز مورد دانشهاي و نگرشها مهارتها ، آنها
موءثر مهارتهاي لازم ، آگاهيهاي داشتن مستلزم مشاركت.آورد
تجزيه مساله ، تعريف مهارت و دانش.است سازنده نگرشهاي و
تصميمگيري ، انساني ، روابط هدف ، شناخت مساله ، تحليل و
روان ابعاد و جمعي روح گروهي ، زندگي
در كه است موضوعاتي مهمترين جمله از...و آن شناختي
.شود پرداخته آن به بايد مشاركت براي افراد آموزش
.است انعطافپذير باشد مشاركتجو بخواهد كه انساني
است ، گرفته را خود تصميم نباشد انعطافپذير كه انساني
فراهم را مشاركت براي لازم تمهيدات حتي نيست قادر فلذا
هم اينطور و است خودانديشي ديگر مهارتهاي جمله ازكند
اين كسبيابد پايان چيز همه مهارتها آموزش با كه نيست
در.دارد نياز ممارست و تمرين براي فرصتهايي به مهارتها
فراهم كودكان براي را فرصتها اين بايد مدرسه و خانه
.باشيم پايبند آنها پرورش زمينههاي ايجاد به خود و كنيم
شناخت با همراه و شفاف غايت به شرايطي و محيط بايستي
افراد در را سازنده نگرشهاي و مهارت و باشيم داشته
داد آموزش بايد را مسائل اين جايي در "قطعا.كنيم تقويت
بوجود هم را مشاركت لازم مهارتهاي تمرين فرصت علاوه به و
عمومي آموزش دوره در كشورها از بسياري در كار اين.آورد
.ميگيرد صورت
داراي حداقل بايد مشاركت براي توانا شهروندان من نظر به
داشتن و ديگران با همكاري و كار توانايي مثل ويژگيهايي
عنوان به مسائل و مشكلات با مواجهه توانايي جمعي ، روح
تفاوت درك بودن طبيعي تلقي توانايي جامعه ، فعال عضو
تفكر ظرفيت مسائل ، با مواجهه در نگرشها و برداشتها
غير شيوههاي با مشكلات حل به تمايل انتقادي ، و سيستمي
شرايط بهبود جهت در تلاش و كوشش به تمايل خشونتآميز ،
سياسي ، اجتماعي ، فعاليتهاي در شركت به تمايل زندگي ،
انسانها ، حقوق به احترام لزوم و حدود درك با همراه فرهنگي
در شده تصويب و تعريف هنجارهاي و قواعد پذيرش توانايي
توانايياحترام و "بازي قواعد" همان يعني اجتماعي روابط
جمعي فعاليتهاي در سالاري مردم پذيرش قواعد و ديگران به
.باشند
عهده بر زيادي حد تا شهروندي چنين پرورش و تربيت كار *
ميخواهد كه مدرسهاي كه بفرماييد.است ما آموزشي نظام
كند تربيت را شده ذكر ويژگيهاي با مشاركتجو انساني
است؟ خصوصياتي چه داراي
و كنجكاوي يادگيري ، به تعلق احساس باشد قادر بايد *
همه به مدرسهاي چنين.دهد پرورش كودكان در را خلاقيت
رفتاري و عاطفي شناختي ، جنبههاي و كند توجه كودك ابعاد
و تشويق را گروهي كار شرايط بگيرد ، نظر در هم با را او
براي لازم فرصتهاي ايجاد و انتقادي تفكر به و كند فراهم
كودكان ، ميان در اساسي بسيار مهارت اين تمرين و يادگيري
.بدهد بها آموزشي كاركنان و معلمان
بحثها نقدها ، با برخورد در صدر سعه داشتن حال عين در
انتظارات بهراحتي آن در كه فضايي ايجاد و مختلف وآراء
به كودكان كه نحو بدين)شوند بيان بالا به پايين از
باورها ، بتوانند راحتي به...و مدير به معلمان و معلمان
ديگر ازجمله (.كنند گوشزد را خود نيازهاي و انتظارات
.است آموزشي واحد اين خصوصيات
اين با عمل در زيادي حد تا ما مدارس ميرسد نظر به *
عدم امر اين عمده دلايل از يكي و هستند ناآشنا ويژگيها
ميان در آن به مربوط خصوصيات با مشاركت فرهنگ ترويج
نقش شمااست ما پرورش و آموزش نظام گردانندگان
فرهنگ گسترش در را مديران و معلمان آموزش برنامههاي
ميكنيد؟ ارزيابي چگونه مزبور
براي كه شوم يادآور بايد شده بيان نكات به توجه با *
بايد پرورش و آموزش در مشاركتي رويكرد از بهرهمندي
شكلي به را آموزشي مديران و معلمان حرفهاي پرورش
عمل توان پديدهها و شرايط مقابل در تا كنيم سازماندهي
شرايط اگر.ندهند نشان واكنش "صرفا و باشند داشته كردن
كند ، ترسيم را مدارس مديران و معلمان رفتار شيوه محيطي
امكان شرايط اين در بود ، خواهند منفعل و پيرو آنها
رويكرد.داشت نخواهند وجود رهبري و خلاقيت فعاليت ،
آموزشي مديران و معلمان همه پرورش ، و آموزش در مشاركتي
نقش بر ناظر و ميكند دعوت تاثيرگذاري و فعاليت به را
برنامههاي.است مدير و معلم رهبري و راهنمايي خلاق
را زير موضوعات ميتواند مديران و معلمان حرفهاي آموزشي
:برگيرد در
لازم مهارتهاي و پايه دانش اينكه مشاركت ، پايه دانش -1
شوند؟ داده پرورش بايد چگونه و چيست؟ مشاركت براي
.مشاركت به نسبت معلمان نگرش بهبود و تغيير -2
و آموزش در آن تاثيرات و همگاني رسانههاي نقش تحولات -3
.پرورش
برنامهريزي و پرورش و آموزش به نوين رويكرد يك ارائه -4
شرايط آن براساس كه نحوي به مديران ، و معلمان در آموزشي
.آيد بوجود مدرسه اداره براي مناسبي محيطي
از بهرهگيري و اطلاعات و ارتباطات نوين فنآوريهاي -5
با كلاس ارتباط و خارج جهان به يادگيري گسترش براي آنها
.خارج دنياي
تواناييهاي باور خود ، باور مشاركت ، به فرهنگي رويكرد -6
مهم ، اين براي علاوه به. تعامل به نياز باور و ديگران
.نيازمنديم ديگران تجربههاي به كه كنيم باور است لازم
.شويم بهرهمند ديگران تجربههاي از كه بياموزيم بايد ما
.كنيم آغاز ديگران از آموختن از بايد را مشاركت تمرين
والدين همكاران ، دانشآموزان ، با را ما مشاركتي ، رويكرد
اثربخشي و كيفيت افزايش براي و ميدهد پيوند جامعه و
اين مزيت از بهرهمندي براي.است موءثر بسيار فعاليتها
براي لازم مهارتهاي از بهرهمندي نيازمند ما همه روش ،
تحمل فعال ، مشاركت نقدپذيري ، منطقي ، تفكر علمي ، گفتگوي
طبيعي پيامدهاي پذيرش و امور به علمي نگرش ديگران ، نظر
.هستيم خود رفتارهاي منطقي و
اين ميكنم بيان جمعبندي عنوان به كه نكتهاي آخرين و
نهراسيدن و مشاركت گروهي ، كار براي لازم مهارتهاي كه است
.ميكند ترغيب را خلاق روشهاي ديگران با تعامل از
بالا را تشخيص قدرت ميبخشد ، بيشتري عمق را آموختهها
بهرهگيري برايميكند اثربخشتر را تصميمها و ميبرد
گسترش نيازمند ما همه مشاركتي رويكرد مزيتهاي از
هر از بيش و هستيم خود در گروه در زندگي لازم مهارتهاي
نحو به مشاركتي فعاليتهاي به را خود نگرش بايد چيز
.كنيم بازسازي موءثري
سپاسگزارم شما از *
صحرايي فريبا:از گفتوگو
|