چهاردهمين در فرهنگها گفتوگوي
روستا جشنواره
دين همانديشي چهارمين برگزاري مناسبت به
سينما با دين پيوند ;سينما چشم از
جزيره قصههاي
تك سينما در "ايران به سفر" مستند فيلم
معاصر هنرهاي موزه
چهاردهمين در فرهنگها گفتوگوي
روستا جشنواره
شعار با روستا هنري فرهنگي جشنواره چهاردهمين :هنري گروه
حوزه انديشه تالار در خرداد فردا 27 فرهنگها ، گفتوگوي
.شد خواهد برگزار هنري
احيا حفظ ، هدف با گذشته سالهاي همچون كه جشنواره اين در
بود ، خواهد برپا عشايري و روستايي اصيل فرهنگ اشاعه و
نمايشنامهنويس ، فيلمساز ، 50 فيلمنامهنويس ، 60 از 70 بيش
.ميپردازند رقابت به نقاش و عكاس دهها و شاعر 50
هنرمندان شناسايي و روستايي نخبگان معرفي بخش در جشنواره
تقدير روستايي نمونه صنعتگران و هنرمندان از روستا گمنام
اصيل موسيقي اجراي و سبز جنگل تئاتر اجراي.كرد خواهد
از حسيني حسين سيد سرپرستي به ازنا شهرستان از لرستان
به روستا چهاردهم جشنواره در كه است منتخبي برنامههاي
.ميآيد در نمايش
را خود جوايز بخش هر بهترينهاي جشنواره پاياني مراسم در
آتش عروس و سرباز و كودك فيلم دو از و كرد خواهند دريافت
رسوم و آداب و فرهنگي مسائل به جسورانه نگاه خاطر به
.شد خواهد تقدير روستايي جوامع
دين همانديشي چهارمين برگزاري مناسبت به
سينما با دين پيوند ;سينما چشم از
آينده زبان واقع در تصوير ، زبان ماست دوران هنر سينما
بنابراين.است جهان ملتهاي با ما ملت ارتباطي پل و جهان
ما ملت تشخص ما ، فرهنگ شاخصههاي ما ، سينماي كه است لازم
خود خويشتن به ما شناساندن در و باشد داشته را ما دين و
ايران سينماي.باشد توانا ابزاري ما ، از خارج به و
خاستگاه نماينده شعار ، هرگونه از خالي -بايد و -ميتواند
اما باشد ، ما ملت فرهنگي پايگاه حكم در و حقانيت ، اثبات
قبل...دارد پيش در دراز راهي جايگاه ، اين به رسيدن تا
اين مقولات از درست شناخت و تعريف است لازم هرچيز از
دست به سينما با آن وجوه و اسلامي فرهنگ ارتباط و گستره
برون و درون در دين پالاينده تاثير كه شود روشن و آيد
بويژه و هنر در آن آييني پرتوهاي و تجليات نحوه و آدمي
داد؟ ارائه ميتوان آن از تصويري چه و است چگونه سينما در
همانديشي برگزاري با اسلامي تبليغات سازمان هنري حوزه
به و واشكافد را مجهولات اين ميكوشد سينما چشم از دين
.يازد دست زمينه اين در مانع و جامع تعريفي
در بايد و ميتواند يا است ديني خود موضوع در سينما آيا
سينما در شيوهاي و سبكي آيا باشد؟ ديني خود ساختار
كه همچنان ديني؟ غير وشيوهاي سبك و باشد ديني ميتواند
...و كمدي سترن ، و سينماي نوع و هست پليسي سينماي نوع
اين است ، چنين اگر داشت؟ ميتوان هم ديني سينماي نوع
باشد؟ بايد يا هست ويژگيهايي چه داراي و چگونه سينما
سينماي "اصلا يا است مشخصي دين مبلغ ديني فيلم يك آيا
درون اعتراف ديني سينماي آيا است؟ تبليغي سينماي ديني ،
...و معبود؟ با نياز و راز يك يا است
شامگاه تا كه سينما چشم از دين همانديشي چهارمين در
علماي فرهنگي ، پژوهشگران محققان ، از جمعي حضور با ديروز
از مقاله بود ، 25 برپا سينما هنرمندان و علميه حوزههاي
در آنها از يك هر و شد ارائه صاحبنظران از جمعي سوي
.گرفت قرار بررسي و بحث مورد روزانه نشستهاي
فرهنگي سازمان رئيس و هنري حوزه سرپرست زم ، حجتالاسلام
دين همانديشي برگزاري از اصلي هدف تهران شهرداري هنري
زمينه اين در فقهي استنباطهاي بر تاكيد را سينما چشم از
سينما ، هنر عرصه گستردگي لحاظ به":ميگويد و ميخواند
عوامل و مخاطب بخش دو به را آن ميتوان كلي نگاهي در
استنباطهاي يك هر كه كرد تقسيم فيلم توليد دستاندركار
چهارم ، همانديشي حاضر حال در.دارند جداگانهاي فقهي
برنامه در را مخاطب و تماشاگر به مربوط فقهي استنباطهاي
اين در مطلوب نتيجهاي به حصول صورت در و دارد خود كار
دستاندركار عوامل و توليد بعدي ، دورههاي در مقوله ،
".گرفت خواهند قرار بررسي و توجه مورد فيلم ، توليد
:ميگويد ديني فيلمهاي توليد درباره زم حجتالاسلام
باشند ، نداشته دين روح با مغايرتي كه فيلمهايي مجموع"
فيلمهايي چنين هم و باشند ديني روح داراي كه فيلمهايي
رديف در بپردازند ، ديني موضوعات به مستقيم طور به كه
فيلمهاي من نظر به.ميگيرند قرار ديني فيلمهاي
با مغايرتي هيچگونه "كتاني كفشهاي با دختري" و "شوكران"
موضوعات ذيل در فيلمها اين موضوع بسا چه و ندارند دين
فيلمهاي عنوان به ميتوان هم آنها از و دارند قرار ديني
".برد نام ديني
و انبيا از ديني قصههاي به تنها ديني ، سينماي بنابراين ،
دين كه نميشود ، مشروط ديني ، مناسك دادن نشان يا اوليا
از انسان امور همه ديني سينماي و است بشري امور جامع
در سو ، ديگر از.دربرميگيرد را جامعه و زندگي واقعيات
هدفي و نباشد صداقت و اخلاص اگر ديني ، امور به پرداخت
و موضوعات با حتي فيلمي باشد ، كار در ديني امور از غير
.گيرد قرار دين قلمرو در نميتواند ديني رويدادهاي
چون آثاري سازنده و پرتوان فيلمساز افخمي ، بهروز اما
مسلمان فيلمسازان همه كه مشخصي تعريف":است معتقد شوكران
.ندارد وجود ديني سينماي براي باشند ، پذيرفته مذهبي يا
تعداد به خدا ، سوي به راههاي شماره ميگويند كه همانطور
تعداد به گفت بايد هم ديني سينماي مورد در.انسانهاست
وجود مختلف اشكال و تعريف ديني سينماي مورد در فيلمسازان
كه است مبهم تعبير ديني سينماي تعبير بنابراين.دارد
بخواهيم حقوقي لحاظ از اگر.نميآيد كاري هيچ به "تقريبا
هر بگويم بايد كنيم فراهم ديني سينماي از كارآمد تعريفي
سينماي ميشود ، توليد ديني حكومت يك حاكميت تحت كه فيلمي
همين.نباشد مذهبي فيلمساز اگر حتي ميشود ، محسوب ديني
به توجه با و ديني حكومت و نظام محدوده در فيلم كه
يكي را اثر آن كه است كافي ميشود ، ساخته آن چارچوبهاي
اين از و كنيم محسوب ديني سينماي به متعلق فيلمهاي از
ديگر فيلمسازان فيلمهاي كه بدانيم حقوقي همه صاحب نظر
سينما نوع اين سياستگذاري و حمايت با رابطه در.دارند
حمايتهاي و سياستگذاريها با "اساسا من بگويم بايد
سينما ميكنم فكر و نيستم موافق سينما مورد در دولتي
.باشد داشته رشد و رونق و بايستد خودش پاي روي ميتواند
دولتي رهنمودي و هدايتي و حمايتي سياستهاي واقع در
بوده آن طراحان نظر مورد "احتمالا آنچه برخلاف همواره
.است شده سينما سستي و ضعف موجب
چرا كند ، ديني سينماي به نميتواند خاصي كمك هيچ هيچكس
حتي و داريم ديني سينماي دنيا ، فيلمسازان تعداد به ما كه
فرض.ندارند قبول دينداري به را يكديگر آنها از برخي
را "مسيح وسوسه آخرين" اسكورسيزي مارتين كه وقتي كنيد
يك كه دارد اعتقاد و ميداند ديندار را خود ميسازد ،
را او واتيكان كليساي است ممكن اما است ، ساخته ديني فيلم
آنكه دليل به بنابراين.كند ممنوع را فيلمش و تحريم
هم مختلفي راههاي و دارد وجود دين از مختلف تعريفهاي
باقي واقعي اشتراكي نقطه دارد ، وجود خداوند شناخت سوي به
.كنند حمايت يا تقويت را يكديگر فيلمسازان تا نميماند
خاصي جشنوارههاي.است خيالات چيزي چنين ميرسد نظر به
ديني سينماي جشنواره عنوان به مثال طور به كه هم
سياستهاي همان جزو ميرسد نظر به ميشوند ، راهاندازي
".ندارند زيادي تاثير كه ميگيرند قرار حمايتي هدايتي
چون آثاري سازنده و كارگردان نويسنده ، عاملي صدر رسول
به":ميگويد زمينه همين در "كتاني كفشهاي با دختري"
طبقهبنديهاي در كه است آن از فراتر سينما من ، اعتقاد
عظيمترين همچنان صدسال از بعد سينما.بگيرد جاي خاص
مخاطب با ارتباط بيشترين با امروزي جوامع فرهنگي مقوله
اعتقادي ، انساني ، پيام بتواند فيلم يك كه هميناست
هدف به و برساند مخاطب به درستي شكل به را خود فرهنگي
موفق اثر آن برسد ، است مخاطب بر تاثيرپذيري همانا كه خود
از فيلم يك ميتواند فيلم اين حال.ميآيد شمار به
از سينما كه است براين قرار حال هر به.باشد ديني سينماي
و بگويد سخن ارزشها از و بزند حرف خوبيها و مهربانيها
.است شده تاكيد بدان هم دين در كه است چيزي همان اين
طور به را مفاهيم اين بتواند كه فيلمي هر بنابراين ،
سينماي چارچوب در ميتواند كند ارائه جذابتر و عميقتر
فيلم يك فيلمنامه آنكه صرف به اما گيرد ، قرار هم ديني
ديني سينماي نوع در را آن نميتوان بپردازد دين مسائل به
مضامين و ويژگيها كه داريم تاريخي سينماي ما.قرارداد
به كه زماني تا ميرسد نظر به.دربرميگيرد نيز را ديني
سينماي به نميتوانيم باشيم نداشته اعتقاد سينما خود
".بپردازيم ديني سينماي همچون خاصي
در فرهنگي دستگاههاي برخي از انتقاد با زم ، حجتالاسلام
صداوسيما ، متاسفانه":ميگويد دين ، حوزه در فعاليت زمينه
و فرهنگي انقلاب عالي شوراي اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزارت
دين حوزه به بايد كه آنگونه عمومي فرهنگ شوراي
.كردهاند سرمايهگذاري كمتر زمينه اين در و نپرداختهاند
نميتوان نيز سينما چشم از دين همانديشي از بنابراين
برطرف را سينما و دين حوزه مشكلات "فورا كه داشت انتظار
نگاه و نظر كه است اين همانديشي اين در ما تلاش.كند
.دهيم پيوند يكديگر به نقطهاي در را دين و سينما كاربردي
فرشيد
جزيره قصههاي
در كه است تلويزيوني مجموعههاي معدود از جزيره قصههاي
گرفته كار به يكديگر كنار در جذاب و قوي عوامل همه آن
.دهند ارائه منسجم و قوي اثر يك تا شدهاند
"گومري مادمونت لوسي" نوشته "جزيره قصههاي" اصلي متن
نسيم "يثربي چيستا" ترجمه با كانادايي پرآوازه نويسنده
"اخيرا ناميرا نشر همت به قندهاري شقايق و سلطانزاده
.است شده منتشر
اين اول كتاب سه كامل متن شامل صفحه در 350 كتاب اين
"شب آواز" و "قصهگو دخترك" ،"ميشود آغاز سفر" مجموعه
.است
تك سينما در "ايران به سفر" مستند فيلم
معاصر هنرهاي موزه
تك سينما در ديروز بخش درم كيومرث ساخته "ايران به سفر"
بخش ديدار 3 وبا درآمد نمايش به تهران معاصر هنرهاي موزه
نقاش و او شگفتانگيز گذار و گشت سفرنامه ، اين ديگر
كشف راه در -"فلاندن ناپلئون اوژن" -فرانسوي معروف
.رسيد آخر به گنجها و رنجها سرزمين
يك تاريخي سفر ماجراي "ايران به سفر" قسمتي مجموعه 13
در كه است "فلاندن ناپلئون اوژن" نام به فرانسوي نقاش
سفر اين از خاطراتش در بارها و آمد ايران به نوزدهم قرن
اين.است برده نام زندگياش روياي زيباترين عنوان به
ايران مختلف شهرهاي به ميلادي سال 1840 در فرانسوي نقاش
در را ايران معماري شگفتيهاي و رازها و كرده سفر
او طرح و 365 است گذاشته يادگار به ما براي طراحيهايش
ميراث آثار مرمت الگوي عنوان به امروزه ايران ، بناهاي از
.ميشود استفاده فرهنگي
اشاره خواجو پل رازهاي به طرحهايش در "فلاندن اوژن"
تخت در و ميگويد سخن اصفهان مساجد زيبايي از ميكند ،
سفرهاي.ميشود زده شگفت عظمت و زيبايي همه اين از جمشيد
همين به.است بوده خطرناك و طولاني بسيار نيز دركوير او
ايراني مستندساز "بخش درم كيومرث" سال از 160 بعد دليل
به نقاش اين سفر بازسازي براي ميكند زندگي پاريس در كه
.ميكند طي را او مسير و ميآيد ايران
روح من":ميگويد سفر اين بازسازي انگيزه درباره بخش درم
سال 1997 در پاييز غمانگيز غروب يك در را نقاش فلاندن
حركت در سن رود كنار كه زماني كردم ، ملاقات پاريس در
گفت.بود فلاندن او.ميزند صدا مرا كسي شنيدم بودم ،
به را جا همه و ميكنم همراهي را كن ، تو تعقيب مرا مسير
ايران در او از اسمي "قبلا چون من.داد خواهم نشان تو
پس.كنم كشف را نقاش اين دنياي كه شدم راغب بودم ، نشنيده
آلن" نام به را ارمني هنرمند جوان يكآمدم ايران به
كليساي در داشت نقاش فلاندن به غريبي شباهت كه "داوديان
"...و كردم پيدا اصفهان وانك
بر را ايران به سفر قسمتي مجموعه 13 سال دو طي بخش درم
شبكه از كه كشيد تصوير به "فلاندن اوژن" طرحهاي اساس
(دقيقه 25)آسيا بام جهان ، نقش.است شده پخش نيز سحر جهاني
كليساي ،(دقيقه 20)پاهي سنگ ،(دقيقه 20)موسيقي باغ ،
،(دقيقه 20)چلستون ، رويايشرق ،(دقيقه 20)اصفهان وانك
پل رازهاي ،(دقيقه 20)بهشت هشت ،(دقيقه 25)جرس بانگ
سنگ ،(دقيقه 20)سنگي مقدس باغهاي ،(دقيقه 20)خواجو
،(دقيقه 20)سنگي مقدس ارواح ،(دقيقه 20)جادويي نگارههاي
به سفر" مجموعه مختلف بخشهاي عنوان (دقيقه 20)سفر عطر
روايت به ايران فرهنگي ميراث با آشنايي يا "ايران
سينما در هفته اين كه است فلاندن ناپلئون اوژن طرحهاي
.بود پرده بر تهران معاصر هنرهاي موزه تك
|