است؟ حاكم آمار اين بر منطقي چه
برجسته نقاشان از نمايشگاه ده برپايي
اروپا در جهان
مديريت پيام
است؟ حاكم آمار اين بر منطقي چه
امانتي وكتابهاي مراجعهكنندگان كتابها ، تعداد به نگاهي
كشور عمومي كتابخانههاي
;اشاره
از آنها ، بودن روز به و كتابخانهها كتابهاي تعداد
همچنين.كتابخانههاست وضعيت تحليل اساسي مولفههاي
به كتابهاي ميزان و اعضا تعداد مراجعهكنندگان ، تعداد
نهادهاي اين كارآمدي بررسي در نيز شده گرفته امانت
امناي هيات سوي از كه آماري.هستند موثري عوامل فرهنگي
سطح از آشكاري تصوير است ، شده منتشر عمومي كتابخانههاي
.ميدهد ارائه را كشور عمومي كتابخانههاي كمي و كيفي
در عمومي كتابخانههاي تعداد همشهري درروزنامه پيش چندي
اين در داديم ، قرار بحث مورد را كشور مختلف استانهاي
.داد خواهيم ادامه را موضوع ديگري شاخصهاي با شماره ،
در عمومي كتابخانههاي كتابهاي تعداد موجود ، آمار برابر
و تهران استان دو در سال 1376 ، به نسبت سال 1377
.است يافته افزايش ديگر استانهاي در و كاهش مازندران
استانهاي شدن جدا ميتواند كاهش ، اين براي اوليه توجيه
طبيعتا كه باشد استان دو اين از سال 77 در گلستان و قم
كتابهاي از توجهي قابل تعداد آنها ، شدن جدا با
در مازندران ، و تهران هاي استان عمومي كتابخانههاي
.است شده كاهش اين باعث و باقيمانده تاسيس تازه استانهاي
همين در كه چرا نمينمايد ، متقن چندان استدلال اين اما
عين در و شد منفك زنجان استان از نيز قزوين استان سال
-اندك ميزان به گرچه -زنجان استان كتابهاي تعداد حال
.ميدهد نشان افزايش
بودهاند كتاب كاهش شاهد كه مازندران و تهران استانهاي
كه هستند استاني سه شرقي ، آذربايجان استان همراه به
سال 76 با مقايسه در سال 77 در آنها كتابخانههاي تعداد
ارتباط كه ميدهد نشان نيز نكته اين داشتهاند ، كاهش
كتابخانهها يا كتاب تعداد و استانها تجزيه ميان وثيقي
وجود با زنجان استان در هم باز اولا زيرا ندارد ، وجود
در ثانيا و داشتهاند رشد كتابخانهها قزوين ، شدن جدا
با نبوده ، تجزيه شاهد كه شرقي آذربايجان استان سال 1377
گلستان و قم شدن جدا بنابراين ، .است مواجه كتابخانه كاهش
مولفه يك عنوان به گرچه مازندران و تهران استانهاي از
عدم و آن كردن مطلق اما گيرد قرار نظر مورد ميتواند
موجهي استدلال و نمينمايد موجه ديگر عوامل به توجه
.بود نخواهد
در شده گرفته امانت كتابهاي تعداد به توجه ديگر سوي از
رو پيش نيز را ديگري واقعيتهاي و 1376 سال 77 دو
سال مقايسه در شرقي آذربايجان چون استاني در.ميگذارد
و داشته كاهش كتابخانهها تعداد كه آن با با 1376 1377
حال اين با ميدهد ، نشان افزايش كتابها تعداد متقابلا
به.است يافته كاهش شده گرفته امانت كتابهاي تعداد
عمومي كتابخانههاي به مراجعهكنندگان تعداد آن موازات
اين كه ميكند حكم منطق.ميدهد نشان كاهش نيز استان اين
كتاب ، افزايش وجود با كه كنيم تفسير شكل اين به را موضوع
به افراد دسترسي امكان كتابخانهها ، تعداد كاهش دليل به
كتاب ، افزايش وجود با بنابراين و يافته كاهش كتابخانه
.مييابد تنزل امانتي كتابهاي و مراجعهكنندگان تعداد
تفسير را ديگر استانهاي وضعيت نميتواند منطق اين اما
كرمان ، غربي ، آذربايجان استانهاي در مثال عنوان بهكند
تعداد سال 76 ، به نسبت سال 77 در هرمزگان و مركزي
نشان افزايش كتابها تعداد نيز و عمومي كتابخانههاي
براي بيشتر امكان آمدن فراهم يعني موضوع اين و ميدهد
تعداد وجود ، اين با اما.كتاب و كتابخانه به مردم دسترسي
كاهش مراجعهكنندگان تعداد و شده گرفته امانت كتابهاي
.مييابد
وضعيت بررسي در مشخص منطق فقدان و تحليل در پراكندگي
و كتابها شده ، امانتگرفته كتابهاي كتابخانهها ،
.ميدهد نشان مختلف استانهاي در را خود مراجعهكنندگان
به نسبت سال 1376 در كتابخانهها تعداد خوزستان استان در
تعداد مدت ، اين در.است نكرده تغييري و بوده يكسان 1377
تعداد همچنين.مييابد افزايش كتابخانهها كتابهاي
تامل قابل نكته اما ميدهد ، نشان رشد نيز مراجعهكنندگان
تعداد مراجعهكننده ، و كتاب افزايش وجود با كه است آن
چه كه اين.دارد فاحشي كاهش شده گرفته امانت كتابهاي
بيشتر حضور و كتاب افزايش وجود با ميشود باعث عواملي
شود ، گرفته امانت به كمتري كتاب كتابخانهها ، در افراد
كتابهاي كمبود شايد.باشد ويژهاي موضوع ميتواند خود
افت به مراجعهكنندگان نياز به گفتن پاسخ عدم و جديد
هر به اما.باشد انجاميده شده گرفته امانت كتابهاي تعداد
كه ميدهد نشان خوزستان استان در وضعيتي چنين وجود حال
كتابها ، كتابخانهها ، وضعيت در تحول و تغيير
منطق تابع شده گرفته امانت كتابهاي و مراجعهكنندگان
ارائه آمار بودن جالب تهران استان مثال شايد.نيست مشخصي
درسال 1377 تهران استان در.كند آشكار پيش از بيش را شده
كاهش كتابها تعداد و كتابخانهها تعداد سال 1376 به نسبت
بهبار را نتيجه اين ميتواند كاهشي چنين.است يافته
وضع اينيابد كاهش نيز مراجعهكنندگان تعداد كه آورد
با ديگر عبارت به.است طبيعي كاملا كه افتاده نيز اتفاق
كاهش نيز مراجعهكنندگان تعداد كتاب ، و كتابخانه كاهش
ميرود انتظار و نداده رخ خاصي موضوع اينجا تا مييابد ،
امانت كتابهاي تعداد كاهش باعث مراجعهكنندگان تنزل
يعني ;دارد ديگري سخن آمار حال اين با.شود نيز گرفته
دربارهاين !ميدهد نشان افزايش امانتي ، كتاب تعداد
براي كتابخانه از استفاده چون مختلفي موضوعات شرايط ،
مورد ميتواند غيردرسي كتابهاي ونه درسي مطالب مطالعه
ديگر بااستانهاي مقايسه در وضع اين اما گيرد ، قرار نظر
.دارد تامل جاي
معمولي روال از كه ميخورد چشم به نيز ديگري وضعيت
كتابخانه ، تعداد مازندران چون استاني در.است برخوردار
شده كم شده گرفته امانت كتابهاي و مراجعهكنندگان كتاب ،
روند اين خلاف يزد چون استاني در.است طبيعي كاملا كه
موارد همه در يعني است ، طبيعي هم آن كه داشته وجود
رشد شاهد امانتي كتابهاي و كننده مراجعه كتاب ، كتابخانه ،
.هستيم
نشان را خود وضوح به موضوع اين شد ، گفته آنچه به توجه با
تابع كشور عمومي كتابخانههاي كنوني وضعيت كه ميدهد
شرايط ظهور باعث كه است گوناگوني و پراكنده عوامل
دليل همين به.است شده كشور استانهاي در ويژهاي
مردم دادن سوق و كتابخانهها وضع بهبود جهت برنامهريزي
كه است مولفههايي تابع كتاب و كتابخانه از استفاده براي
.نميباشد يكسان كشور سراسر در
آن و انداخت موضوع به نيز ديگري نگاه ميتوان حال عين در
صحت و ندانسته واقع با منطبق را شده ارائه آمار كه اين
هر ارائه اصولا صورت اين در.داد قرار ترديد مورد را آن
باشد ، شده تدوين موجود آمار از استفاده با كه برنامهاي
!است سودمندي فاقد و ناكارا
اكبرياني محمدهاشم *
برجسته نقاشان از نمايشگاه ده برپايي
اروپا در جهان
ده به نزديك سال 2000 ، ژانويه تا دسامبر 1999 از
پايتختهاي در جهان برجسته نقاشان از انفرادي نمايشگاه
و بروكسل لندن ، رم ، زوريخ ، شد برپا اروپايي كشورهاي
آنها در نمايشگاهها اين كه بودند شهرهايي جمله از پاريس
.شدند برگزار
آثار نمايشگاه برگزاركننده پاريس در پيلتزر گالري
خالق پيكاسو همسر و كشور اين برجسته نقاش "ژيلو فرانسوا"
.بود جهان در مشهور هنري آثار
با دهه يك از بيش براي فرانسوي نقاش "ژيلو فرانسوا"
ترتيب وي آثار از كه نمايشگاهي در كرد ، زندگي پيكاسو
در وي آثار از طراحي و نقاشي مقاله ، حدود 60 بود يافته
آثار ، اين بر علاوهدرآمد نمايش به تا 1955 سالهاي 1940
آثار.شد گذاشته نمايش به نيز وي از خانوادگي عكس دهها
پيكاسو با را وي زندگي تاريخ سال ده "ژيلو فرانسوا"
طراحيهاي نمايشگاه اين آثار قويترين.ميكند بازگو
فرزندانشان و پيكاسو خودش ، پرتره از "ژيلو فرانسوا"
پابلو بيروح و عبوس چهره بودند ، "كلود" و "پالوما"
فولادين و خيره چشماني با را او زرد ، زمينه پس با پيكاسو
سال در ژيلو فرانسوا).ميدهد نشان بيرحم حالتي به و
(كرد ترك را وي سال 1954 در و شد آشنا پيكاسو با 1943
چيزي اغلب خانه ، درون صحنههاي از او تغزلي نقاشيهاي
.كردهاند پنهان خود در را شوم و پيچيده
آشپزخانه ميز بچهها "آشپزخانه 1950 در بچهها" اثر در
به غريبي طرز به كودكان كردهاند ، تبديل بازي زمين به را
.ميآيند مصمم و خودخواه جدي ، نظر
را بازوانش كودكي "كلود 1953 و فرانسوا" مادرانه ، اثر در
تندي سرخ رنگ با اثر اين است كرده حلقه مادر دور به
ديگر نقاشي در.ميكند منتقل را نقاش آشوب كه شده نقاشي
كلمه كلود كه حالي در ميكند ، بازي كبريت با پالوما
احتمالا اثر اين مينويسد ، سياه تخته روي را "آزادي"
سال 1954 در كه ژيلوست در فريبخوردگي حس ايجاد بيانگر
.شد پيكاسو از وي ناگهاني جدايي منجربه
قرار بيجان طبيعت تابلوي دو نمايشگاه انتهاي و ابتدا در
كه است پرنده يك از برداشتي "(1943) شاهين".گرفتهاند
.دارد جنگ دوران به اشاره
باغباني قيچي يك با را گلي دسته كه "قيچي و بيجان طبيعت"
ژيلو ، رابطه بيانگر تابلو اينميدهد نشان جسور ظاهري با
رنگهاي و تند بسيار طرحهاي هندسي ، اشكال است ، پيكاسو
.بودهاند ماتيس و پيكاسو تاثير تحت ژيلو آثار درخشان
دهنده نمايش نيز بروكسل در زيبا هنرهاي سلطنتي موزه
وي فوت سال پنجاهمين مناسبت به انسر جيمز از اثر چهارصد
.بود
كه ميكردند اداره را فروشگاههايي انسر خانواده اعضاي
فروش معرض به را نمايش لباسهاي و جشنها ماسكهاي
نمايش لباسهاي و ماسكها ميان در هنرمند اينميگذاشت
.شد بزرگ
اسكلتهايي و ماسكها مكررا و بود اخلاق بد مردي انسر ،
ماسكها اينميكرد نقاشي اسيددار درخشان رنگهاي با را
كه چهرههايي داشت ، رياكاري و تزوير بر دلالت او آثار در
ترسناكي طور به هستند اسكلت شبيه يا و ماسك صورت به
دست در چترهايي و كشيدهاند هم در را خود قيافههاي
موي قلم ضربات و تند رنگهاي با نقاشيها اين دارند ،
.ميگذارند افراد بر تاثيرزيادي اكسپرسيونيستي ،
موضوعات ولي داشت ، دانشگاهي تحصيلات انسر جيمز كه آن با
.داشت بقيه از متفاوت و بيشتر نمودي وي آثار در سنتي
و رنگ نقاشيهاي و هستند تمسخرآميز نقاش ، شخصي پرترههاي
مرفه طبقه از كه فضايي با كشيده خانوادهاش از كه روغني
حال عين در ميدهد ، نشان را طاقتفرسايي حالت شده ترسيم
حالت آنكه با ماهي و گل ميوه ، مانند وي بيجانهاي طبيعت
.ميكند منتقل را شادابي حس دارند ، ستيزهجويي
الهام نيز خود زندگي محل نزديك درياي از آثارش در انسر
به امپرسيونيستها مانند وي حال اين با.است گرفته
بلكه نبود علاقهمند سطوح روي بر نور متغير تاثيرات
.ميكرد مشغول خود به را او آب در پويايي نيروي
فرشتگان" اثر ترنر ، آثار مشاهده از پس سال 1887 در انسر
اثر كرد ، نقاشي را "طوفان فرونشاندن حال در مسيح و ياغي
.شد نقاشي سال 1888 در "ميشود بروكسل وارد مسيح" وي ديگر
او مهم آثار اما كرد ، عمر سال نود تقريبا انسر كه آن با
.هستند نوزدهم قرن به مربوط
نيوز آرت مجله از برگرفته
قيطاسي اكرم:ترجمه
مديريت پيام
مديريتي نكتههاي
تلاش و رنج:ميفرمايد اشتر مالك به خطاب (ع)علي حضرت *
تلاش هرگز و بگذار خودشان حساب به را كارگزاران از يك هر
مقدار در دادن پاداش هنگام و مده نسبت ديگري به را كسي
!مكن كوتاهي وي استحقاق
ميگذرد ، چه شما حضور در كه نيست مهم مدير ، يك عنوان به *
.ميگذرد چه شما غياب در كه است آن مهم بلكه
:ميگويد سال 1983 ، در تويوتا شركت رئيس تويو ، شوچيرو *
و كنند درك را خود كاركنان پيشنهادهاي اهميت بايد مديران
نسبت واكنش و پيشنهاد ارائه.بيابند را آنها دروني ارزش
.شود متقابل اعتماد ايجاد سبب ميتواند آن به
دشوار را خود كاركنان با مديران ارتباط پيام ، پيچيدگي *
پيامهاي و كرده ساده را پيامها بايد مديران.ميكند
ارتباط يك هر كه هم ، از جدا ساده ، پيام چند به را پيچيده
تبديل ميدهند ، نشان كلي پيام بخشهاي ساير با را خود
.كنند
:ميگويد سال 1975 ، در آفريقا كنگره عضو جوردن ، باربارا *
بهتر نخست دهيد ، انجام درستي به را كاري است قرار اگر
.فرابگيريد را آن قواعد همه است
ارشد مديران ويژگيهاي
سوي و سمت ميانديشند ، بهتر كه هستند كساني ارشد مديران
جلب و فرآيندها اصلاح با و ميزنند حدس بهتر را آينده
سازماني لايههاي تمام در را افراد ، خودمديري شايستهترين
.ميسازند نهادينه
نهايت در و ميدهند انجام را لازم مشورت بصير مشاوران با
.ميگذارند اجرا به و طراحي را مناسبي حل راه
انسان تواناييهاي ميدانند خوبي به آگاه ، و بصير مديران
همه نميتواند انفرادي صورت به هيچكس و است محدود
.كند جاحل يك را معضلات
بحرانساز موارد در ميتواند راحتتر و بهتر جمعي ، عقل
.كند عمل
ندارد توقع هيچكس امروز پيچيده ، و وسيع سازمانهاي در
بلكه باشند ، فراگير و پيچيده تخصصهاي داراي ارشد مديران
از بهينه استفاده و كردن هماهنگ آنها اصلي هنر
.است كاركنان توانمنديهاي
|