معاونان نگراني ابراز اردبيل گردهمايي پايان در
حوادث پيگيري روند از دانشگاهها آموزشي
تبريز و تهران دانشگاههاي
است ملي اثر " زيارت رباط " تاريخي مجموعه
راهاندازي و تاسيس روند بر نقدي
;" كشور دانشآموزي سازمان "
!پيداست بهارش از نكوست ، كه سالي
البرز انتشارات از جديد كتابهاي
مقايسه براي
به اعزام براي دانشگاهها مربيان سهميه
ميشود اعلام ماه مرداد خارج
معاونان نگراني ابراز اردبيل گردهمايي پايان در
حوادث پيگيري روند از دانشگاهها آموزشي
تبريز و تهران دانشگاههاي
موسسات و دانشگاهها آموزشي معاونان :فرهنگي علمي گروه
را خود نگراني مراتب قطعنامهاي صدور با كشور عالي آموزش
به حمله عاملان محاكمه و شناسايي براي اعمالشده روند از
نحوه همچنين و تبريز دانشگاه و تهران دانشگاه كوي
عضو و دانشجويان مدافع وكيل به اتهام ايراد و دستگيري
.داشتند ابراز تهران دانشگاه علمي هيات
آموزشي معاونان گردهمايي بيستوپنجمين در شركتكنندگان
اردبيل شهرستان در كشور عالي آموزش موسسات و دانشگاهها
شوراي مجلس در مردم منتخب نمايندگان از قطعنامه اين طي
مناسب ، قوانين وضع با كه كردند درخواست مصرانه اسلامي
براي را لازم قضايي و سياسي اجتماعي ، علمي ، امنيت
استفاده براي لازم زمينههاي تا كنند تضمين دانشگاهيان
در.شود فراهم كشور داخل در متخصص نيروهاي از بهينه
عرصه دانشگاه كه آنجا از:است آمده قطعنامه اين ادامه
معاونان انديشههاست ، و آراء تضارب محل و نقادانه تفكر
ضرورت دانشگاه در را مقدس ارزشهاي اين حرمت حفظ آموزشي
.ميدانند اجتنابناپذير
كيفي توسعه بر تاكيد با دانشگاهها ، آموزشي معاونان
از داخل دكتري دورههاي خصوصا تكميلي تحصيلي دورههاي
به اجرايي و توسعهاي برنامهريزي ، اختيارات واگذاري
همكاران كليه از و كرده استقبال دولتي دانشگاههاي
بهينه استفاده براي را خود توان تمام ميخواهند دانشگاهي
جايگاه ارتقاي و برنامهها اصلاح منظور به فرصت اين از
.كنند مصروف دانشگاه علمي
است ملي اثر " زيارت رباط " تاريخي مجموعه
ساخت كه "زيارت رباط" تاريخي مجموعه :فرهنگي علمي گروه
و يافت پايان صفويه حكومت در و آغاز ساساني دوره در آن
ميرسيد ، سهلبنعلي ، امامزادگان بقاع حاضر حال در
با داده جاي خود در را اسلام صدر از شهدايي و ميرجعفر
.گرفت قرار ايران ملي آثار فهرست در شماره 2602
اين كشور ، فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط بهگزارش
ديوار مسجد ، شامل خواف غرب كيلومتري در 44 واقع مجموعه
قبرستان و تپه انبار ، حوض سقاوه ، كوفي ، خط با كتيبهدار
.است
به سنگي غولپيكر ديوار دو از عبارت مجموعه اين مسجد
عوامل متوالي تخريبهاي و ضربات اثر بر كه است هم موازات
.است آسيبديده انساني و طبيعي
راهاندازي و تاسيس روند بر نقدي
;" كشور دانشآموزي سازمان "
!پيداست بهارش از نكوست ، كه سالي
براساس دانشآموزي مختلف تشكلهاي ايجاد و راهاندازي
به علمي دقيق و شده مطالعه مباني و اصول از مجموعهاي
شهروندان تربيت براي مهم ابزار و راهكار يك عنوان
متداول مترقيدنيا جوامع از بسياري در امروزه مشاركتجو ،
.است معمول و
مشاركت بودن ، دولتي غير عمل ، استقلال ;چون خصوصياتي
در تمركز عدم برنامهريزيها ، در دانشآموزان
اجراي بالا ، به پايين از قدرت اعمال و تصميمگيريها
براي امن شرايطي وجود و دانشآموزان خود توسط برنامهها
جمله از دولتي بخش به وابستگي عدم و فعاليتها اين
بيشك كه ميآيد ، حساب به تشكلها قبيل اين مهم ويژگيهاي
هستههاي به مزبور تشكلهاي آنها از هريك تحقق بدون
مشاركت فرهنگ توسعه قطار و شد خواهند مبدل خنثي و منفعل
.كرد خواهند منحرف خود مسير از را
طي بويژه كه ما كشور در تشكيلاتي چنين ايجاد تجربه
بوده ، سياسي تحولات از متاثر شدت به اخير سالهاي و دههها
و ;ميگردد باز اسلامي انقلاب پيروزي از قبل سالهاي به
جهاني سازمان در عضويت با ايران كه بود زماني آن
دولتي تشكيلات از مستقل را سازماني چنين پيشاهنگي ،
.گرفت عضويت به را دانشآموزان از كثيري عده و راهانداخت
نيز انقلاب پيروزي از پس سالي چند تا تشكيلات اين چه اگر
داد ، ادامه خود حيات به نظام ، وقت مسئولان صلاحديد بنابه
به (جنگ زمان در) دولت مبرم نياز جمله از عللي به اما
تصميم و پيشاهنگي سازمان به متعلق اماكن و ساختمانها
كار ادامه از سال 1362 در اسلامي شوراي مجلس نمايندگان
.بازماند
ظاهر به هرچند سازمان اين انحلال از پس شده ايجاد خلا
پر حدي تا دانشآموزي ريز و خرد تشكيلات راهاندازي با
نسل نزد را مشاركتجويي فرهنگ توسعه روند عمل در اما شد ،
.راند عقب به سالها ما نوجوان و جوان
شده تعريف اهداف به دستيابي در مزبور تشكيلات ناكارآمدي
حساب به آن مهمترين جوان نسل جويي مشاركت كه) برآنها
و مديريت از ;بود مختلفي عوامل از ناشي قطعا كه (ميآمد
مربيان كمبود تا گرفته آنها براي هدفگذاري و سياستگذاري
مشخص تعريفي فقدان حتي و نياز مورد امكانات و ديده آموزش
تجربه اين با تا شد موجب "مشاركت" واژه از واحد و
حدي تا كشور امور متوليان و مسئولان ناموفق ، تقريبا
و سازمان بايد كه كنند ، پيدا نظر اتفاق باور براين
;شود راهاندازي كشور در مستقل و غيردولتي واحد ، تشكيلاتي
حق گزينش هيچ بدون دانشآموزان همه آن در كه تشكيلاتي"
".باشند داشته عضويت
داوطلبانه و كنند شركت آن در اشتياق با بچهها كه..."
خود نظر با برنامهريزيها.كنند برنامهريزي آن براي
دست به آنها اجراي مسئوليت و شود تنظيم دانشآموزان
".باشد خودشان
زمينه ايجاد كه پويا و غيردولتي مستقل ، عمومي ، سازماني"
فرهنگي ، عرصههاي تمامي در را دانشآموزان مشاركت
".دارد خود اهداف سرلوحه..و سازندگي اجتماعي ،
دانشآموزي سازمان اساسنامه از بخشهايي از برگرفته)
(كشور
رئيسجمهوري ، مستقيم فرمان با زمستان 76 ، روزهاي آخرين در
تصويب و تدوين با بهار 78 و گرفت تاسيس مجوز سازمان اين
آن راهاندازي براي اجرايي امور مادهاي اساسنامه 14
.شد آغاز
و سازمان كار آغاز به وعده و مقرر موعد دو كم دست اعلام
نخست ، وهله در شايد كه است مباحثي جمله از آن ، تحقق عدم
آموزش دستاندركاران و مسئولان لازم اهتمام و توان فقدان
در و سازد متبادر ذهن به را زمينه اين در كشور پرورش و
...و امكانات و بودجه كسري هميشگي و تكراري مباحث آن پي
اهداف و كلي وظايف شرح بر مروري با كه حالي در.را
به اينطور دانشآموزي بزرگ تشكل اين براي شده پيشبيني
هر از پيش طرح ، اين تئوريسينهاي و طراحان كه رسد مي نظر
بدون خارجي ، و داخلي مشابه الگوهاي داشتن رغم به چيز ،
تشكيلات ، ساختار ، از درست و شفاف ذهني تصور يك داشتن
با فرضي ، سازمان اين...و ماموريتها و عملكرد نحوه
آرزوي خود نزد ما جامعه ديني و ارزشي نظام خاص ويژگيهاي
.داشتند سر در را آن تشكيل
اصرار به كه نظر مورد سازمان راهاندازي در تاخير البته ،
"پيشاهنگي سازمان" روي ، هيچ به تا دارد سعي آن متوليان
تحت خود نام انتخاب با حتي نكند ، تداعي اذهان در را سابق
دست به را مناسبي فرصت شايد ،"دانشآموزي سازمان" عنوان
تعيين و تعريف يعني ;كار اوليه مباني اين تا ميداد
علمي و معقول طرز به..و تشكيلات ساختار ، اهداف ،
شعار تا كنند فراهم مناسبي بستر و شوند برنامهريزي
.يابد عينيت عمل در سازمان اين در محوري دانشآموز
ترديدمواجه با را آرماني وعدههاي اين تحقق آنچه
در كه است كار آغاز همين از برآن حاكم نگرش ميسازد ،
اساسنامه تدوين در دانشآموزان دهي شركت عدم چون مواردي
عنوان به) آن امناي هيات اعضاي دولتي تركيب و سازمان
.مييابد تجلي (نمونه
به سهم تنها 4 رسمي ، عضو حدود 17 از آن در كه تركيبي
و آموزش وزير توسط مابقي و دارد اختصاص دانشآموزان
و جمهور رئيس معاون ،(امنا هيات رئيس عنوان به) پرورش
جوانان ، عالي شوراي دبير بدني ، تربيت سازمان سرپرست
انجمنهاي اتحاديه رئيس بسيج ، مقاومت نيروي فرمانده
فكري ، پرورش كانون عامل مدير دانشآموزان ، اسلامي
،(پرورش و آموزش وزير انتخاب به) پرورشي امور صاحبنظران
و (وزير شخص انتخاب به) پرورش و آموزش وزارت معاونان
به ايضا بازهم) پرورش و آموزش وزارت پرورشي معاون
.ميشود تصاحب (وزير انتخاب
به سازمان رئيس (دريافتي اخبار براساس) حتي كه حالي در
انتخاب پرورش و آموزش وزير شخص را دانشآموزي اصطلاح
را وي هم (ايشان خود منتخب) امنا هيات اعضاي و ميكند
در دانشآموزي سازمانهاي تمام كه حالي ميكنند ، در منصوب
مشاركتهاي و آن حمايتهاي با عمدتا و دولت از مستقل دنيا
دولتي دارند ، عمل استقلال و ميگذرانند روزگار مردمي
اساسنامه ، مطابق كه) سازماني چنين امناي هيات تركيب كردن
سالانه ، برنامههاي تصويب سياستگذاري ، مهم امور تمامي
...و سازمان تشكيلات و ساختار تصويب سازمان ، رئيس تاييد
و روح با تعارض ايجاد جز ما ، كشور در (دارد عهده بر را
دارد؟ ما براي ديگري دستاورد چه آن واقعي اهداف
مجموعه يك عنوان به قاعدتا بايد كه تشكيلاتي چنين آيا
از باشد ، داشته فعاليت دانشآموزان از سياسي نه و صنفي
ادوار در) وپرورش آموزش وزير شخص ذات به قائم پس اين
در تحول و تغيير نوع هر با و بود نخواهد (زماني مختلف
شد؟ نخواهد زيرورو زمينه ، اين
و دولتي بخشهاي در شاغل نيروهاي همان گماشتن كار به آيا
از برخي انتقال و سازماني چنين در پرورش و آموزش بهويژه
از پيش كه آن ، لواي تحت وزارتخانه اين به وابسته مراكز
تشكلهاي به بخشي تحرك در را خود ناكارآمدي اين
به آنها در همياري و تعاون روحيه تقويت و دانشآموزي
گذشته ناموفق تجارب به گرد عقب نوعي رساندهاند ، اثبات
بود؟ نخواهد
چگونه است دولتي ابعاد همه در ظاهرا كه سازمان اين
ارتباطات وبرقراري باشد داشته شدن جهاني داعيه ميتواند
انتظار چشم بگنجاندو خود اهداف زمره در را بينالمللي
باشد؟ نيز پيشاهنگي سازمان ازجمله جهاني كمكهاي
وفاق نوعي به هنوز آن موسسان و گردانندگان كه تشكيلاتي
و حدومرزها ،"مشاركت" مفهوم تبيين در عملي و نظري
واقعي مهد به ميتواند چگونه نرسيدهاند ، آن سازوكارهاي
ناموفق تجارب تكرار از و شود تبديل مشاركت فرهنگ ترويج
كند؟ پيشگيري گذشته
زحمات تا نيستيم برآن مقال اين در كه اين آخر دست و...
اما بگيريم ناديده را زمينه اين در شده انجام خدمات و
تا بگذاريم ، غلط به بنا اين در را اوليه خشت اگر معتقديم
!خورد خواهيم افسوس آن نابسامانيهاي و ها كجي بر كار آخر
صحرايي فريبا *
البرز انتشارات از جديد كتابهاي
كتابفروشيها پيشخوان روي بر را جديد كتاب سه البرز ، نشر
:است زير قرار به كتابها اين مشخصات.است داده قرار
(ميگويند؟ چه شما تولد ستارگان)طالعبيني و اخترشناسي *
715/اول ، 1379 چاپ /عرب ناصح رحيم:گردآوري و ترجمه
2800/نسخه هزار دو /(نمودارها و جداول با) رقعي صفحه ،
.تومان
:مجلد يك در جلد سه شامل) ممنوعه ميوه طعم از مهر حديث *
(خويشتنسازي قوانين همدرد ، ممنوعه ، ميوه طعم از مهر حديث
دو /رقعي صفحه ، 272/اول ، 1379 چاپ /رحماني مهري:نوشته
.تومان 1150/نسخه هزار
مهدي:برگردان /آلبوم ميچ:نوشته /باموري سهشنبهها *
تومان 800/رقعي صفحه ، اول ، 1379/174 چاپ /داغي قراچه
شد منتشر هنر ماه كتاب
اطلاعرساني تخصصي ماهنامه هنر ماه كتاب شماره نوزدهمين
انتشار مسجدجامعي احمد مديرمسئولي به كتاب بررسي و نقد و
.يافت
نه نو ، دستور نه" عنوانهاي با شماره اين مهم مطالب
،"آغاز از موسيقي" ،"ايران هنري فرهنگهاي" ،"كهن دستور
به" ،"قديمي متن يك با تازه آشنايي" ،"طراحي هنر آموزش"
،"ابتدائي دانشآموزان بدخطي علل" ،"آمدي خوش نگاهم
هنري سفال ، " ،"الكن زباني با غرب تمدن انهدام روايت"
به...و "گنجنامه" ،"عمل و نظر بين بعيد فاصله" ،"مردمي
منتشر كتاب فهرست 70 شماره ، اين در همچنين.ميخورد چشم
.ميگذرد خوانندگان نظر از گذشته سال اسفندماه شده
مقايسه براي
در دانشجويان رفته دست از نسل
شرقي جنوب آسياي
در موجود مشكلات و آموزشي بلاتكليفي به نگاهي
ميانمار دانشگاههاي
آنها دشوارترين از يكي ميانمار ، مشكلات انبوه ميان از
حاكمه هيات بيم در ريشه كه است كشور آموزشي نظام فلج
آموزشي بلاتكليفي اين.دارد سياسي ناآرامي از كشور نظامي
اين آينده و آورده پديد دانشجويان از رفتهاي دست از نسل
ناملايمات دستخوش ميشد ، خوانده برمه پيشتر كه را كشور
.است كرده
در كه ميانمار دانشگاههاي فرانسه ، خبرگزاري گزارش به
از متناوبا بود ، دولتي ضد ناآراميهاي رشد محل گذشته
خطر به را نظاميان حكومت كه سال 1988 مردمي قيام زمان
فعالان از زيادي شمار نتيجه در.است بوده تعطيل انداخت ،
مختلف فرصتهاي و ميبرند سر به تبعيد يا زندان در دانشجو
اندك.است شده دريغ ميانمار جوانان از دهه يك فرهنگي
حاكم اختناق سرعت به است ، شده باز دانشگاهها كه مواقعي
آنها بر بيتحركي ماهها و خالي دانشگاهها نتيجه در و شده
اقبال خوش افراد فقط حالت ، اين در.است گسترده سايه
.كنند استخدام خصوصي استاد ميتوانند
غيرمرتبط كارهاي با را خود وقت دانشجويان از بسياري
كه ميكنند پر نوشابه فروشندگي يا تاكسي رانندگي مانند
.ندارد دانشگاهي مدرك به نيازي
رغم به و داد رخ سال 1996 در دانشجويي شورش مورد آخرين
بازگشايي دانشگاهها بيشتر كه مقامات رسمي اطميناندهي
با زيادي فاصله ميانمار در عالي آموزش هنوز است ، شده
كه دارند بيم آن از رسمي مقامات.دارد مطلوب وضعيت
رانگون مانند بزرگ شهرهاي در دانشجويان بزرگ گردهماييهاي
كه دانشگاههايي درنتيجه.بينجامد ناآرامي به ماندالاي و
طريق از دانشجويان دوسوم به فقط شدهاند ، بازگشايي
درسي تكاليف دانشجويان اين.ميكنند ارائه واحد مكاتبه
دانشگاهها ترتيب اين وبه ميدهند انجام خانه در را
اجازه دانشجويان ديگر سوم يك.است خالي همواره تقريبا
بازگردند ، كلاسها به پارسال اوايلزمستان از يافتهاند
كه ميخوانند درس جديدي فني موسسات در آنان بيشتر اما
.دارد معترضان گردهمايي محل و شهرها مراكز با زيادي فاصله
ثبت رانگون فني موسسه در كه دانشجوياني نمونه ، طور به
ميدهند تشكيل كلاس جديدي ساختمانهاي در كردهاند ، نام
.دارد فاصله پايتخت مركز از كيلومتر كه 20
رد را شهرها از دانشجويان دوري امنيتي علل مقامات
وضع و كافي فضاي نبود علت به كار اين ميگويند و ميكنند
.دارند قرار شهر مركز در كه است دانشگاههايي نامساعد
دانشجويان انتقال علت:گفت نايونت مايو آموزش وزير معاون
گسترش با:گفت او.است دانشگاهي برنامههاي گسترش
ساخته شهرها بيرون در بايد دانشگاهها از بعضي رشتهها ،
در دانشجو هزار دويست حاضر حال در كرد اضافه او.شود
و رانگون در (مكاتبهاي) دور راه از آموزش برنامه
در آموزش سطح است معتقد وي.كردهاند نام ثبت ماندالاي
و است منطقه يافته توسعه كشورهاي با طراز هم ميانمار ،
تا 2003 سال 2000 آموزشي طرح به مدعا اين اثبات براي
در اين.است چندرسانهاي آموزش آن محور كه ميكند اشاره
اطلاعاتي پيشرفته رسانههاي ديگر و اينترنت كه است حالي
.است كنترل تحت شدت به
وزارت ساكن بودجه با آموزش اولويت مورد در دولت ادعاهاي
ملي ناخالص توليد نيمدرصد فقط كه واقعيت اين و آموزش
كشورهاي ساير.دارد تناقض ميشود ، آموزش صرف ميانمار
را خود داخلي ناخالص توليد حدود 7/2درصد آسيا شرقي جنوب
.ميدهند اختصاص آموزش به
گسترده حمايت از همواره كه مخالفان رهبر سوچي سان انگ
نظامي زمامداران دائما است ، بوده برخوردار دانشجويان
فداي را ميانمار جوانان آينده كه ميكند متهم را دولت
آموزش فكر به واقعا استبداد:گفت او.ميكنند قدرت حفظ
فرمانپذير و نادان مردم كه ميدهد ترجيح بلكه نيست مردم
.است استبدادها همه روش راه اين.بمانند
به اعزام براي دانشگاهها مربيان سهميه
ميشود اعلام مردادماه خارج
اعزام براي دانشگاهها مربيان سهميه :فرهنگي علمي گروه
.ميشود اعلام جاري مردادماه اواخر كشور از خارج به
كشور از خارج به دانشگاهها مربيان از نفر پارسال 150
.ميكند پيدا افزايش تعداد اين امسال كه شدند اعزام
از نفر از 500 بيش به امسال ميشود پيشبيني همچنين
.شود اعطا دكترا بورس كشور داخل دانشجويان
خارج دانشجويان امور و بورس كل مدير صديقي مجتبي دكتر
خبرنگار با گفتوگويي در فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت
دكتراي بورسيه دانشجويان به:گفت مطلب اين اعلام با ما
دانشگاه يك پايه مربي مقرري با برابر ماهانه مقرري داخل
بين 150 مقرري اين شد پيشبيني و ميشود پرداخت خدمت محل
دانشجويان براي مبلغ اين.باشد ماه در تومان هزار تا 250
.بود خواهد بيشتر توسعه حال در دانشگاههاي به متعهد
به اعزام دانشجويان بخش در:افزود سخنانش ادامه در وي
صورت جديد اعزام نفر حدود 200 سال 78 در كشور از خارج
.داشت خواهد ادامه نيز سال 79 در روند اين كه است گرفته
همچنين علوم وزارت خارج دانشجويان امور و بورس كل مدير
دانشجويان بابت دانشگاهها به پرداختي شهريههاي كمك:گفت
درصد متوسط 60 طور به امسال داخل دكتراي بورسيه جديد
طور به رقم اين.است يافته افزايش گذشته سال به نسبت
حسب بر كه است تومان ميليون نفر 13 هر براي متوسط
.ميكند پيدا تفاوت تحصيلي مختلف رشتههاي
سرپرستان گردهمايي چهارمين كه اين به اشاره با وي
هفته يك مدت به جاري مرداد اول از كشور از خارج دانشجويي
سرپرستان حاضر حال در:گفت ميشود ، برگزار تهران در
مالزي ، زلاندنو ، استراليا ، كانادا ، كشورهاي از دانشجويي
جمهوريهاي روسيه ، ايرلند ، انگلستان ، آلمان ، فرانسه ،
وارد گردهمايي اين در شركت براي هندوستان و مركزي آسياي
.شدهاند كشور
حوزه كشورهاي و ژاپن در سرپرستي دفتر تاسيس كار:گفت وي
.است اقدام دست در اسكانديناوي
|