كوچولو سياه ماهي قصه تطبيقي تحليل
ميشود آغاز امروز ايران سينماي بزرگ جشن
در ايراني هنرمندان آثار نمايشگاه
اوپك سران نشست حاشيه
تهران استان در نمايشنامه تصويب 68
كوچولو سياه ماهي قصه تطبيقي تحليل
بهرنگي صمد خاموشي سال سومين و سي ياد به
نامي ايران كودك ادبيات حيطه در بهرنگي صمد :اشاره
مسائل به مربوط حديثهاي و حرف اما.است شده شناخته
به وي آثار تا است شده آن از مانع وي پيرامون سياسي
قابليت و شده دريافته آن قوت و ضعف تا شود نقد درستي
.شود دريافته حال زمان در آن كاركرد
از يا نوشت بهرنگي صمد كه قصههايي و داستانها ميان از
ماهي" همه از معروفتر كرد ، جمعآوري آذربايجان فولكلور
گريخته و جسته گذشته سالهاي در.است "كوچولو سياه
اين منتقدان ، جمله ، ازشد منتشر اثر براين جدي نقدهاي
حتي و دانسته كودكان براي صحيح پرورشي اصول فاقد را قصه
ميخورد بزرگترها درد به كه قصهاي را قصه اين گروهي
به گرايشي كمتر قصه اين روح كه نيست گزاف.دانستهاند
چه و دارد گروهي كار با كودكان ساختن وآشنا كردن همبسته
.خورد مي چشم به آن در "تكروي" آموزه بسا
زحمتكش و پاكدل معلم اين قصه مشهورترين حال هر به اما
سالگرد سومين و سي مناسبت به حاضر مطلب.است كودكان
نگاشته -است مصادف روزها همين با كه -بهرنگي صمد خاموشي
جمله از و صمد ديگر آثار كه اميد اين با.است شده
نقد مورد دقت با كودك ادبيات حيطه در او ديگر كتابهاي
.گيرد قرار
تطبيقي اشارات .الف
و تخيلي سفري ;است سفر يك روايت "كوچولو سياه ماهي" قصه
خردي از و آگاهي ، به ناآگاهي از فراخود ، به خود از شيرين
و موانع از گذشتن با كوچولو سياه ماهي ;...و بزرگي به
فرايند به را آن ميتوان كه سفري طي و مشكلات بر غلبه
به و شده آشنا زندگي از جديدي افقهاي با كرد ، تعبير رشد
راه آيندگان كه ميشود تبديل ماندگاري و تاثيرگذار موجود
.ميدهند ادامه را او
متعددي ، آثار در استعارهپرداز متفكران و نويسندگان
بتوان شايد كه دادهاند ارائه سفر اين از متفاوتي شرحهاي
شناختهترين عنوان به نيشابوري عطار "سيمرغ" افسانه از
سمبوليك افسانههاي و ادبي آثار در.كرد ياد آن نمونه
شده ذكر سفر ازاين متفاوتي روايتهاي نيز اروپايي كشورهاي
و لافونتن لوئيس ، آثار در را آن بارز نمونههاي كه است
.ميكنيم مشاهده جاكوبز
انتخاب را چيني قصه يك تطبيقي ، بررسي منظور به جا اين در
بر علاوه قصه اين كه است آن انتخاب اين علت و كردهايم
نظر از دارد ، "كوچولو سياه ماهي" قصه با كه مشابهتهايي
تاكيدهاي لحاظ از و بوده نزديكتر آن به نيز زماني
فرهنگي قرابتهاي همچنين ، .همسوييدارد آن با هم اجتماعي
گروه در قديمي فرهنگ دو هر گرفتن قرار و چين و ايران بين
توجيه را انتخاب اين كه است ديگري علت شرقي ، فرهنگهاي
.ميكند
كتابهاي سرشناس نويسنده "جين جين" از است اثري چيني قصه
دروازه از ماهيها":عنوان تحت كه چين كشور در كودكان
1349) سال 1961 در و درآمده تحرير رشته به "پريدند اژدها
چين خارجي زبانهاي انتشارات سوي از آن انگليسي متن (شمسي
،"پريدند اژدها دروازه از ماهيها" قصه دراست شده منتشر
و سياه ماهي سرنوشت با را خود خواننده چيني نويسنده
دامنه از كوچكي رودخانه در كه ميسازد آشنا كوچولويي
با ماهي اين دارد ، زيبايي و خوب زندگي "شانگهاي" كوههاي
بزرگ ، مادر قصه دنبال به و خود قابليت و توانايي كشف
آنها همراه و آورده گردهم را دوستاني كه برميآيد درصدد
آن به مادربزرگ قصه در كه اژدها افسانهاي دروازه از
.بپرد بود ، شده اشاره
;نميشود واقع موثر سياه ماهي عزم در مادربزرگ نگراني
وبا ميافتند راه رودخانه جريان خلاف جهت در ماهيها
رودخانه ، تند جريان:قبيل از مشكلاتي و موانع از گذشتن
قطار اژدهايي تصوير وحشت خرچنگ ، دريايي ، علفهاي و گياهان
ادامه خود راه به بزرگ ، ماهي اخطار رودخانه ، برروي
ماهي و خرچنگ راهنمايي و ياري از بهرهجويي با و ميدهند
بزرگ سد آبشار از كه ميشوند موفق همياري براثر و درشت
جريان در كه آن با و يابند راه آن پشت درياچه به و پريده
كف سنگهاي تخته لابلاي در بود نزديك بارها خود ، سفر
از را خود پيروزي خبر سرانجام بمانند ، حركت از رودخانه
.ميشنوند چلچله
صمد كه آنچه با قصه كليت ميشود ، ملاحظه كه همانطوري
تشابه ميكند ، ترسيم "كوچولو سياه ماهي" قصه در بهرنگي
در نويسنده دو كه ميرسد نظر به حال عين در ;دارد زيادي
موانع ، نوع يادگيري ، چگونگي سفر ، نحوه حركت ، خاستگاه مورد
نداشته يكساني نظر پيروزي حتي و مشكلات با مقابله طرز
.باشند
زمينه در بهويژه قصه دو تشابه كه داشت نظر در بايد
مشابه قصههاي گردآوري و نيست جديدي مطلب كودكان ، ادبيات
شدهاي شناخته پژوهشي روش آنها ، تطبيق ميزان به توجه و
.ميشود محسوب ادبيات قلمرو در
دهههاي 50 در موجود جهاني مشترك مسايل و شرايط بهرحال ،
امپرياليستي فشار افزايش قبيل از ميلادي ، بيستم قرن و 60
برخي و انقلابي گرايشهاي رشد فقير ، ملتهاي بر امريكا
از ايران ، و چين جوامع در اجتماعي و فرهنگي شباهتهاي
در را آنها تاثير نميتوان كه بودهاند عواملي جمله
.كرد انكار چيني و ايراني قصه دو نگاه همسويي
آن تفاوتهاي شناسايي قصه ، دو مشابه كليت به اشاره از پس
در تفاوتها همين به توجه طريق از و بود خواهد مناسب دو
را صمد انديشههاي مختصات و خلاق ويژگيهاي داريم نظر
:بشناسيم دقيقتر و بيشتر
اثر دو موضوعي تفاوتهاي.ب
حركت خاستگاه.ب/1
ايراني و چيني اثر در كوچولو سياه ماهي دو حركت خاستگاه
چيني نويسنده "جين جين" اثر در تامل با ;است متفاوت
ماواي و خوب زندگي كوچولو سياه ماهي كه درمييابيم
پل روي از پريدن در او فزاينده حركت و است داشته زيبايي
برميآيد ، موجود حركت دل از كه است حركتي حقيقت در قديمي ،
:كوچولو ماهي صمد ، قصه در كه صورتي در
را مهتاب شده ، هم دفعه يك كه بود مانده دلش به حسرت.."
:شكل در زندگي شرايط گونه اين و "ببيند خانهشان توي
:كه جايي تا بود ، كرده بروز "بيميلي و تنبلي"
كه نگو اما دارد ، كسالتي بچهاش ميكرد خيال مادر..."
"!است ديگري چيز از سياه ، ماهي درد
قصه از صحنه اين در تامل با
ديگر وقتي حقيقت در سياه ماهي كه درمييابيم بهرنگي صمد
تنها عنوان به را حركت يا و رفتن "كند گردش":نميتواند
.برميگزيند گزير
زندگي نويسنده ، نظر از كه دارد آن از حكايت صحنه اين خلق
كوچولو سياه ماهي.ميكند پيدا مفهوم "حركت" در حيات و
در را مفهوم اين !ميكند حركت مرگ با مبارزه منظور به
اولدوز" قصه در:كرد جستجو ميتوان نيز صمد از ديگري اثر
بهشمار زندگي با ضديت از نمادي كه بابا زن ،"كلاغها و
سخنان در و واميدارد بيحركتي به را اولدوز ميآيد ،
:ميخوانيم كلاغ به اولدوز
"نخورم جنب گفته حمام ، رفته و اينجا گذاشته بابام زن..."
حركت بازدارنده عوامل.ب /2
قدمت نماد عنوان به كه است بزرگ مادر تنها چيني ، قصه در
منع حركت از را كوچولو سياه ماهي عاطفي ، نظر از و سنت و
به عاطفي اطمينان ايجاد طريق از بازدارندگي اين و ميكند
ممانعت صمد ، قصه در كه صورتي در ;ميشود برطرف آساني
ارتباط ماهيها ساير و پيرماهي همسايه ، مخالفتهاي با مادر
برخي كه جايي تا ميكند ، پيدا اجتماعي جنبه ;ميكند پيدا
حركت از جلوگيري منظور به را كوچولو سياه ماهي كشتن
و تهديد به آن ، از ممانعت منظور به و ميكنند پيشنهاد
در ارتباط و هماهنگي نوع اين.ميشوند متوسل تطميع
يافتهاي سازمان ارتجاع به ميتوان را حركت بازدارندگي
خطر به را آن منافع كوچولو ماهي حركت كه كرد تعبير
.مياندازد
حركت نحوه.ب /3
انجام سهولت به كوچولو سياه ماهي حركت قصهچيني ، در
موانع با تنها نه قصه قهرمان حركت ، طول در و ميپذيرد
مواجه است ، آمده صمد قصه در كه صورت آن به پيچيده
سر پديدههاي مدد و ياري از طبيعي بهطور بلكه نميشود ،
قصه در كه موذي و حيلهگر خرچنگ ميجويد ، بهره راه
...":چيني قصه در دارد ، را سياه ماهي شكار قصد ايراني
كوچك ماهيهاي به نسبت زيادي احترام و محبت خود دل در
جلبكها از را ماهي خود تيز چنگكهاي با و ميكند "پيدا
آن جاي به بزرگ ماهي همچنين ، ميبخشد رهايي و كرده جدا
شود ، محسوب رهسپار ماهيهاي براي تهديدي يا و دامي كه
.ميسازد آگاه آب تند جريان از و كرده راهنمايي را آنها
با بيشتر مقصد ، رهسپار ماهيهاي چيني ، قصه در بهطوركلي ،
اجتماعي ، تهديدهاي نظر از و هستند مواجه طبيعي خطرات
اين ميتوان آيا.نميگيرد قرار آنها سرراه مهمي مانع
بيشتر هماهنگي و چين جامعه در حركت سهولت به را تفاوت
ميرسد نظر به كرد؟ تعبير جامعه آن در اجتماعي عوامل
است لازم و داريم بيشتري مطالعه به نياز نتيجهگيري براي
تفاوت جمله از ديگر ، تفاوتهاي با ارتباط در را تفاوت اين
موضوع اين زيرا دهيم ، قرار مدنظر اثر دو مخاطبان سنين
كوچكتر سنين كودكان مطالعه براي چيني قصه كه است روشن
.است شده طراحي
خطر مختلف مراحل از كوچولو سياه ماهي ايراني ، قصه در
زندگي قلمرو در جهالت تهديد كه آن از پس:ميكند عبور
حيلت خطر با ميگذارد ، سر پشت را قورباغه و ماهيها كفچه
مرغ قبيل از خطرهايي نيز ، آن از پس و ميشود مواجه خرچنگ
كدام هر كه دارند قرار او راه سر بر ماهيخوار مرغ و سقا
ميتوان جرات به.دارند معيني قلمرو و خاص ويژگيهاي
و شناخت زمينه در خود اثر در بهرنگي صمد كه گرفت نتيجه
و است آورده عمل به بيشتري دقت اجتماعي موانع شناساندن
و مشكلات درباره رهسپار ، خواننده كه ميشود موجب او قصه
سادهانگارانه ذهنيت و خوشخيالي دچار سفر ، پيچيدگيهاي
"حركت" تداوم و حفظ ميزيست ، صمد كه جامعهاي در نشود ،
آن از آسانتر يقين به نباشد ، آن ايجاد از مشكلتر اگر
ماهي حركت چگونگي از كه است نكتهاي اين و نيست و نبوده
.ميشود روشن صمد اثر در كوچولو سياه
همراه انتخاب.ب /4
دو به چيني و ايراني اثر دو در همراه انتخاب و يارگيري
ماهي چيني قصه در كه حالي در ميپذيرد ، انجام متفاوت روش
و برميگزيند را خود همراهان حركت ، از قبل كوچولو سياه
ايراني ، قصه در دارد ، قراردادي جنبه مهم اين انجام
.برميگزيند را خود همسفران تلاش جريان در داستان قهرمان
به ترسمان بيفتيم ، راه...":كه است باور اين بر صمد حتي
ايراني نويسنده نظر از ديگر ، عبارت به."ميريزد كلي
چگونگي به يارگيريها در و است مقدم همراه انتخاب بر حركت
ريزه همراهان انتخاب ، دو هر در چه اگرميشود توجه حركت
در خانه ، به برگشت انديشه با كه ميشوند وارد ترسويي و
.ميكنند ايجاد ترديد سفر قصد
پيروزي.ب /5
چيني اثر در كه درمييابيم اثر دو موضوعي مقايسه با
ميتوانيم كه است شده تصور بسيطي و آسان پديده پيروزي
به و بشنويم چلچله طريق از را آن از ناشي خوشحالي
ايراني ، اثر در كه صورتي در.كنيم اعلام خود نزديكان
به سرخ ماهي تصميم شكل در پيچيده تاثير طريق از پيروزي
قصه قهرمان نابودي طريق از حتي و سياه ماهي راه ادامه
خالق نگاه وسعت از حكايت تلقي ، گونه اينميشود حاصل
و بسيط هدف به ساده نيل پيروزي آن در كه نگاهي.دارد اثر
است لازم را پيروزي بلكه.نميشود محسوب كوچك محدوده در
.كنيم جستجو يافته تعميم تاثيرات با ارتباط در
اثر دو طراحي تفاوتهاي.ج
مخاطبان انتخاب در تفاوت.ج /1
منظور به چيني اثر ميرسد نظر به شد ، اشاره كه همانطوري
ساده طرح ;است شده طراحي كوچكتر سنين كودكان مطالعه
در تفكر پيچيدگيهاي از پرهيز خيالپردازي ، نحوه داستان ،
صورتي در.داد نسبت نكته همين به بتوان شايد را چيني قصه
يا و نوجواني سنين به نزديك كودكان عمدتا ايراني اثر كه
است؟ كرده انتخاب مخاطب عنوان به را بزرگسالان حتي
به توجه با قصه واقعگرايانه توجهات و تفكر پيچيدگي
بهشمار آن طراحي ضروريات از مخاطبان ، ذهني توقعات
.ميآيد
قصهگويي طريق از را قصهپردازي صمد كه نميكنيم فراموش
او چه اگر.كرد آغاز ابتدايي پايههاي درسي كلاسهاي در
آن در كه ميداد درس چندپايه كلاسهاي در بيشتر
كلاس يك در آخر پايههاي با اوليه پايههاي دانشآموزان
در كه برميآمد او خود تعريفهاي از ولي ميآمدند ، گردهم
تاكيد بالاتر پايههاي مسئوليتپذيري به قصهگويي هدفهاي
تربيت ابزار قصه صمد ، نظر از اصولا.است داشته بيشتر
سطور اين نگارنده.ميشد تلقي سياسي و فرهنگي اجتماعي ،
مجله شمارههاي از يكي گوشه در را او پينوشت اينك هم
بهطور و كوتاه نوشته طي كه دارد اختيار در سال 1344 سخن
.بنويسد كودكان كتابهاي كه ميكند عهد خود با طنزآلود
را خود راه صمد كه دارد آن از حكايت پينوشت اين وجود
كرده انتخاب اجتماعي هدفهاي به نيل منظور به و آگاهانه
در صمد كه داشت انتظار نميتوان صورتي چنين در.است
.آورد روي ساده طراحيهاي به خود قصههاي
او.ميداشت معمول زيادي دقت قصه نمادهاي انتخاب در صمد
در كه بود برآن نماد از استفاده اصل به احترام درعين
ذكر شايد خصوص ، اين دركند ايجاد تغييراتي نمادها
:باشد مطلب روشنگر خاطرهاي
آن نشريات از يكي به ابتدا را "كوچولو سياه ماهي" قصه او
كه بود كرده حاصل اطلاع و بود داشته ارسال تهران روز
كانون اختيار در نشر جهت را وي اثر اشاره مورد نشريه
از يكي در ;است داده قرار نوجوانان و كودكان فكري پرورش
كه كرد پيشنهاد داشتيم ، تهران شهر در كه ملاقاتي قرارهاي
.برويم كانون به قصه نشر پيگيري منظور به يكديگر همراه
خيابان ابتداي در و بود التاسيس جديد كانون روزها آن در
را صمد قصه بررسي مسئوليت كه كارشناسي.داشت قرار بهار
فارسي ، فرهنگ در كه بود باور براين داشت ، برعهده
قصه در كه صورتي در نميشود ، تلقي مثبتي نماد "مارمولك"
نويسنده كه داشت تاكيد و دارد مثبت نقش كوچولو سياه ماهي
صمد.كند نظر تجديد ديگر نمادهاي برخي و نماد اين در
مارمولك حركت تماشاي به بارها كه ميفشارد پا نكته براين
"مارمولك" كه است بوده ناظر و ايستاده سنگها تخته روي بر
و كرده مكث صدايي ، نوع هر شنيدن يا و شئي يك ديدن از پس
نوع و ميكند انتخاب مناسب بهطور را خود راه سپس
:كرد اضافه سپس و تعبيرميكرد متفكرانه را جانور حركتاين
كدام هر باره در است ، نشده پيدا خود خودي به نمادها اين"
!"انديشيدهام مدتها آنها از
بعدي چند توصيفهاي.ج/2
قصهپردازي زمينه در بهرنگي صمد اساسي مهارتهاي از يكي
او نوشتههاي در چندبعدي توصيفهاي ارائه در ميتوان را
:ميخوانيم هم با را زير مثالهايكرد جستجو
زير بود ، سياهي سنگ پشت مادرش و كوچولو ماهي خانه.."
"خزه از سقفي
جويبار كنار كه ميكند تصور سطر اين مطالعه با خواننده
در كه ميكند تماشا را كوچولويي ماهي و است ايستاده
.شد دور نظر از و خزيد خزه ، از پوشيده سياه سنگ سوراخ
:يا و
از بيميلي و تنبلي با..بود فكر تو كوچولو ماهي..."
"برميگشت و ميرفت طرف آن به طرف اين
را ماهي حركت طرز از گزارش واقعيترين كه است آن مانند
.داريم خود چشمان برابر در
:ميخوانيم همچنين
ماهي كوچولو ، سياه ماهي طرف زد جست و شد عصباني قورباغه"
ته كرمهاي لجن و لاي و رفت در برق مثل و خورد تندي تكان
"زد هم به را بركه
ماهي حركت واقعي صحنههاي به سو يك از توصيفها ، قبيل اين
ديگر ، بعد از همچنين و رويائي تجسمهاي با ديگر سوي از و
پيدا ارتباط دارد ، نظر در نويسنده كه حالتي تبيين
كه درمييابيم توصيفها ، گونه اين در تامل باميكنند
با را خيال زيبايي ماهرانه ، بهطور است توانسته صمد
زيبايي رمانتيسم حقيقت در و آميزد درهم واقعي صحنههاي
و رويا بين حالتي و بيافريند رئاليستي گرايشهاي درون از
.كند ايجاد واقعيت
احمدبياني دكتر
ميشود آغاز امروز ايران سينماي بزرگ جشن
جشن اين در سينماگران نگاه از كشور سينماي برگزيدگان
شد خواهد اهدا تنديس آنان به و معرفي
ملي روز با همزمان ايران سينماي بزرگ جشن :هنري گروه
در ايران سينماي حيات صدمينسال بزرگداشت ايام و سينما
.ميشود برپا تهران
ميرود ، شمار به سينما خانه جشن چهارمين كه مراسم اين
ورزشي مجموعه در سينما اندركاران دست باحضور شب دوشنبه
از كشور سينماي آنبرگزيدگان در و برگزارميشود انقلاب
سالگذشته يك طول در سينما خانه صنوف سينماگران نگاه
.ميشوند معرفي
فيلم ، بخشهاي در بهترينها به تنديس جشن 24 دراين
زن ، و مرد اول نقش بازيگر فيلمنامه ، صدابرداري ، كارگرداني ،
و تدوين ويژه ، فيلمبرداري ، جلوههاي چهرهپردازي ،
.ميشود اهدا سينمايي ديگر رشتههاي
فيلم ايران ، 50 سينماي بزرگ جشن چهارمين مسابقه دربخش
و 54 مستند فيلم داستاني ، 85 كوتاه فيلم سينمايي ، 81 بلند
.كردند شركت انيميشن فيلم
در كشور سينمايي صنوف را مسابقه اين مختلف بخشهاي داوري
.داشتند برعهده سينما خانه
صدمين بزرگداشت مراسم است قرار سينما موزه همچنين
تهران در ماه شهريور تا 27 از 20 ايرانرا سينماي سالگرد
.كند برپا
برگزاري معاصر ، هنرهاي موزه در فيلم هفته برپايي
آثار نمايش سينما ، موضوع با كتاب مطبوعاتو نمايشگاه
همراه به كنسرتموسيقي دانشجو ، اجراي پارك در ويدئويي
آغاز سالهاي تصاوير از مجموعهاي نمايشگاه برگزاري
از گلستان كاخ در فيلم نمايش و درايران فعاليتسينما
.است ايران سينماي صدمينسال بزرگداشت برنامههاي
تا 27 از 21 كه معاصر هنرهاي موزه فيلم هفته برنامه در
خان ابراهيم ميرزا" فيلمهاي شود ، برپامي شهريورماه
شاه ناصرالدين""سينما آكتور آقا حاجي " ،" عكاسباشي
باد" و"ايران سينماي تاريخ گزيده" ،"گاو" ،"سينما آكتور
.درميآيد نمايش به "برد خواهد خود با مارا
اعتماد ، بني رخشان است قرار همچنين فيلم هفته اين در
بهروز كيارستمي ، عباس مهرجويي ، مخملباف ، داريوش محسن
.سخنرانيكنند عدل شهريار و افخمي
در ايراني هنرمندان آثار نمايشگاه
اوپك سران نشست حاشيه
در اوپك عضو كشورهاي سران نشست حاشيه در :هنري گروه
هنرمندان آثار از نمايشگاهي ونزوئلا كشور پايتخت كاراكاس
.ميشود گذاشته نمايش به ايراني
نقاش ، هنرمندان از نفر از 41 اثر شامل 104 نمايشگاه اين
در هفته يك مدت به فردا از ايراني مجسمهساز و سفالگر
عموم ديد معرض در ونزوئلا در ايران فرهنگي هفته قالب
.گرفت خواهد قرار علاقمندان
موزه و تجسمي هنرهاي مركز سوي از كه نمايشگاه اين در
ارتباطات و فرهنگ سازمان همكاري با تهران معاصر هنرهاي
در ايران اسلامي جمهوري سفارت فرهنگي رايزني و اسلامي
پيشكسوتي و جوان هنرمندان آثار ميشود ، برگزار كاراكاس
مهدي چليپا ، كاظم جعفري ، ابراهيم كلانتري ، پرويز همچون
دارش ، بهروز شيخالحكمائي ، طاهر انوشفر ، مهدي قانبيگي ،
نوبهار ، جواد سمندريان ، محمود صالحي ، شراره بهبهاني ، طاها
.آمد درخواهد نمايش به...و كامياب ژيلا آراسته ، ناصر
ملي موزه در ايراني نقاشان آثار از نمايشگاهي همزمان ،
.شد خواهد برپا بزودي ارمنستان پايتخت ايروان
تهران استان در نمايشنامه تصويب 68
از امسال ماه مرداد در نمايشنامه هشت و شصت :هنري گروه
ارشاد و فرهنگ كل اداره سينمايي و هنري معاونت سوي
.رسيد تصويب به تهران استان اسلامي
از پس شهرستانها از ارسالي نمايشنامه مجموع 72 از
تنها و مشروط مورد تصويب ، 3 آن مورد كارشناسي 68 بررسي
.شد شناخته مردود مورد يك
|