براي كامپيوتر المپياد ششم رتبه
ايراني دانشآموزان
...باشيد جوانها فكر به گذشت ، ما از
كتاب معرفي
كتاب مرور
فرهنگي علمي نشريات با آشنايي
پرورش و آموزش سازمان همكاري با
مشورتي سمينار نخستين يونيسف و استثنايي
ميشود برگزار ايران فراگيران آموزش
بزرگداشت روز مهرماه ، هشتم با همزمان
ايران مولويپژوهان همايش دومين مولوي
شد برگزار
معاونت طرح مدرسان تربيت دوره اولين
آغاز مشهد در كشور مدارس پرورشي
كرد كار به
كامپيوتربراي المپياد ششم رتبه
ايراني دانشآموزان
كامپيوتر المپياد دانشآموزي تيم :فرهنگي علمي گروه
و نقره مدال يك طلا ، مدال دو كسب با ايران اسلامي جمهوري
كامپيوتر بينالمللي المپياد دوازدهمين در برنز مدال يك
به.يافت دست جهان ششم مقام به شد برگزار چين كشور در كه
علي و اسفهبد سيدبهداد آقايان خبر ، مركزي واحد گزارش
نقره مدال به اعتصامي اميد سيد طلا ، مدال به زارچي شريفي
رقابت اين در.يافتند دست برنز مدال به ميهني حميد و
تيم كه داشتند ، شركت كشور از 71 دانشآموز علمي 272
و يافت دست جهان ششم مقام به ايران اسلامي جمهوري
تا اول مقامهاي ترتيب به چين و روماني روسيه ، كشورهاي
.كردند كسب را رقابت اين سوم
...باشيد جوانها فكر به گذشت ، ما از
ايران اختراعات پدر ، پوريايي علي استاد با گفتوگو
ساختمان قدمت از نشان كه چوبي پنجرههاي و آجري نماي
خانه اينجا.ميكنند خود متوجه مرا كوچه اواسط در دارند ،
.است ايران اختراعات پدر
شده ثبت اختراع هزار از بيش خدماتش كارنامه در كه كسي
تني با تاييد و تبريك و تقدير لوح صدها با امروز دارد ،
.است سرپناهش تنها دادن دست از دلنگران رنجور ، و بيمار
باتمام امروز دارد ، خود با را ايران اديسون لقب كه او
.است دلگير زمانه جور از اختراعاتش و خدمات
به تهران ري خيابان در سال 1299 در كه عليپوريايي استاد
زمينه در فراواني خدمات زندگي ، سالهاي طول آمد ، در دنيا
انجام كشورش براي صنعتي و كشاورزي پزشكي ، دستگاههاي ساخت
.است داده
گذشته به كه انگار ميكند ، صحبت اختراعاتش اولين از وقتي
:ميگويد و ميدوزد چشم نقطهاي به.باشد كرده سفر
پدرم با جمعه شبهاي وقتي پيش سال پنج يا چهار و هفتاد"
حلبي از پدرم ميشديم ، مشرف عبدالعظيم حضرت زيارت به
قران دو يا يك قيمت به حلبي ماشينهاي كه سازهايي
مثل زمانها آن.ميخريد حلبي ماشينهاي برايم ميفروختند ،
كامپيوتري يا الكترونيك وسايل بچهها براي كه نبود امروز
از بعد ميخريد ، حلبي ماشينهاي آن از پدرم وقت هر.بخرند
وسيله هم با آنها قطعات تلفيق از ميشدند خراب كه مدتي
نظام مدرسه پايان تا زمانها همان از.ميساختم جديدي
، تا علاقهمندم جديد وسايل ساخت كار به كه ميكردم احساس
بخار ماشين اولين توانستم نظام مدرسه بعداز سال 1315
آخرين از نيزيكي امروز. بسازم را ايران در سوپاپ بدون
كه ترتيب اين به سكته ، رفع براي است دستگاهي ساختههايم
را دستگاه اين دقيقه اگر 5 ميآيد ، پيش سكته حالت وقتي
حركت سرعت اين و ميشود تند خون حركت كنند وصل فرد به
براي دستگاهي يا و نشود ايجاد خون لخته كه ميشود باعث
توانسته را ساله يازده -ده ميگرنهاي حتي كه ميگرن درمان
ورقه ساختههايم و اختراعات تمام حال به تا و كند درمان
و داخلي علمي مراكز از تاييديههايي يا اختراع ثبت
دوم كارخانه سال 1329 دركردهاند دريافت بينالمللي
حيات زمان در را يخسازي كارخانه همچنين و راساختم قم برق
سال 59 در.كردم راهاندازي قم در بروجردي آيتالله
را فيزيك استاندارد و كار وزارت براي را مهارت استاندارد
بيشتر جنگ سالهاي در.كردم پياده پرورش و آموزش براي
ساخت كه كردم متمركز جنگي تجهيزات ساخت روي را فكرم
يافتن و تانكها توقف زندهياب ، دور ، راه انفجار وسيله
راه از امروزآنهاست از نمونههايي پلاستيكي مينهاي
من دستگاه اما ميكنند ، پيدا را زيرآوار زندههاي تنفس ،
كشاورزي بخش در.ميكند پيدا را آنها مغزي امواج راه از
دارد ، وجود كشاورزي وزارت علمي مركز در كه وسايلي هم
را مزرعه از پرنده فرار دستگاه مثلا.است من خود ساخت
اما.داشت وجود انگلستان كشور در نيز نمونهاي كه ساختم
به پرندگان فرار اينكه آن و داشت مشكل يك دستگاه آن
با وقتي پرنده مدتي از بعد و بود شيپوري صداي يك وسيله
ميتوانيم كردم فكر من و نميترسيد ديگر ميشد ، آشنا صدا
در هم كه بياوريم وجود به پرنده براي وحشت فركانسهاي
پرواز ، حال در هواپيماي از پرنده فرار در هم و مزرعه
جنسيت تشخيص مورد در ساختم ديگري دستگاه يا.دارد كاربرد
بعداز ديدم بودم ، رفته مرغداري به كه روز يك.تخممرغ
در را هستند خروس كه آنهايي جوجه به تخممرغ تبديل
ناراحت خيلي صحنه اين ديدن از.ميكنند خفه آب بشكههاي
را مرغها تخم اين آنكه از قبل كه كنيم چه كردم فكر شدم ،
بعد.شود مشخص آنها جنسيت بگذارند ، جوجهكشي دستگاه در
استفاده با كه بسازم دستگاهي توانستم فراوان مطالعات از
آن جنسيت ميشود ، متصاعد تخممرغ از كه امواجي تشخيص از
.ميدهد تشخيص را
من با برادر دو فردوسي خيابان در روزي اينكه ديگر نمونه
سوال احوالپرسي و سلام از بعد آنها از يكي شدند ، روبهرو
استاد ، گفت.بله گفتم هستيد ، پوريايي آقاي شما كرد ،
چيست؟ شما برادر مشكل مگر پرسيدمبدهيد نجات را من برادر
ترك ميتواند چطور او است ، هروئين به معتاد برادرم گفت
تخت روي كه همينطور آمدم ، خانه به اينكه از بعد.كند
ما امروز جامعه بزرگ مشكل اين كردم فكر بودم ، كشيده دراز
ميكشند ، زجر كنند ترك ميخواهند كه افرادي كردم فكر.است
و باشد نداشته وجود ترك هنگام احساس اين كنيم چه پس
فرد كه ساختم دستگاهي و رسيد ذهنم به مصنوعي خواب ايجاد
به زمان اين در او.ميبرد مصنوعي خواب به مدتي براي را
به موفق كه دستگاهي يا.كند ترك زجر بدون ميتواند راحتي
توسط شوند فعال آنكه از قبل سرطاني سلولهاي تشخيص
"...ميشود بدن به امواج فرستادن
هر كه ميكند صحبت اختراعاتش مورد در چنان مخترع مرد پير
سمتهاي در سالها كه او ميآورد ، ذوق سر را شنوندهاي
رياست كشاورزي ، وزارت آزمايشگاه رياست جمله از مختلف
سازمان پايهگذاري بهداري ، و جهاد اختراعات و اكتشافات
ثبت كارشناسان هيات رياست و صنعتي و علمي پژوهشهاي
علمي وضعيت از ارزيابي در است ، كرده خدمت ايران اختراعات
:ميگويد كشورمان پژوهشي و
آنها بايد.هستند علاقهمند بسيار ما جوانان من ، نظر به"
تعجب من و دارند متفكري مغزهاي چنين كه كرد تحسين را
امانبود.است خلاقيت و فكر صاحب ايراني ، چون نميكنم
جامعه مشكل اصليترين توليد ، براي سرمايه و مالي امكانات
باقي من ذهن در طرحها از خيلي امروز مثلا.است ما علمي
را آنها نميتوانم مالي مشكلات خاطر به اما.است مانده
.كنم اجرا
به اختراعات ساخت و تحقيقات براي كه وامي اينكه با
اما كردم ، پايهگذاري خودم را ميشود داده مخترعان
يك داشتن براي حتي امروز و نكردم استفاده آن از هيچگاه
را جديدم طرحهاي آسايش و راحتي با آن در بتوانم كه خانه
".هستم روبهرو زيادي مشكلات با كنم ، عملي
اين در من و ميكند صحبت مختلف مشكلات مورد در استاد
را فراواني طرحهاي سالگي آستانه 80 در كه كسي چطور فكرم
توانايي همه اين با ميپروراند ، خود سر در ساخت براي
و خود براي سرپناهي فردا آيا باشد ، نگران بايد امروز
دارد است بوده او كنار در صبوري با است سالها كه همسرش
سوال اين مقابل در او پاسخ حالا بدانم ميخواهم نه؟ يا
:ميگويد او و چيست ثروت يا است بهتر علم كه هميشگي
آنچه مخترع يك براي.يكديگرند ملزوم و لازم ثروت و علم"
توليد خط به اختراعات تا است سرمايه داشتن است لازم
مورد وسايل ساخت با ميتوانم كه ميبينم وقتيبرسند
سرمايه نداشتن دليل به اما كنم ، خدمت آنها به مردم نياز
عدهاي پيش وقت چندميشوم آزرده دل ندارم ، را آن امكان
عمل براي را افراد وقتي گفتند و آمدند من پيش پزشكان از
جريان و ميآيد پايين آنها خون فشار چون ميكنيم ، بيهوش
هوش به ديگر پير افراد است ممكن ميشود ، كند آنها خون
مشكل كه مشكل اين كه بسازيد وسيلهاي لطفا.نيايند
فكر من امروز و شود حل است بيماران و پزشكان از بسياري
كند حل را مشكل اين كه ساخت ميشود دستگاهي چه ميكنم
.ميخواهد سرمايه و دارد هزينه وسيله ساخت ولي
پيشنهاد من به محمد آل قائم خيريه طرف از عدهاي سال 77
با و بدهند ترتيب نمايشگاهي وسايلم ، از كه كردند
از درصد و 40 برسانند توليد خط به را آنها سرمايهگذاري ،
خودم سهم از درصد البته 15 من كه بدهند من به را آن سود
هزار مبلغ 150 ماه هر بود قرار و كردم خيريه آن وقف را
بنده به موسسه پژوهش و تحقيقات بخش مدير عنوان به تومان
من به هم ريال يك حتي حال به تا كه كنند پرداخت
در دادگاه زياد پيگيريهاي از بعد امسالندادهاند
تشخيص پرداخت قابل را تومان و 750 هزار مبلغ 243 من غياب
و وسايل بلكه مبلغ اين تنها نه حال به تا كه دادند
ديگر طرف از.است نشده بازگردانده من به نيز اختراعاتم
رهبري معظم مقام دستور به كه هم قديمي و مخروبه خانه اين
.است شده گذاشته مزايده به گرفته ، قرار ما اختيار در
و بپردازم من را مبلغي شد قرار من پيگيريهاي با بازهم
قرارداد من با كه خيريهاي موسسه را مانده باقي مبلغ
بلاتكليف من و نشده انجام هنوز كه بپردازد است بسته
آيا نميدانم دارم كه مريضي حال با كه حالي در.ماندهام
وضع اين با ميشود چطور.خير يا بياورم دوام ميتوانم
"كنم؟ عملي را دارم ذهن در كه تازهاي فكرهاي بازهم
و ايران اختراعات پدر ؟وقتي ثروت يا است بهتر علم راستي
در خود معيشتي مشكلات حل در اينگونه توانا انديشمندي
.ساخت مغزها فرار برابر در سدي ميشود چطور است ، تنگنا
و علم كسب براي را جوانان ميتوان چگونه است اين سوال
اختراعات پدر پوريايي ، علي استاد از كرد؟ تشويق دانش
عبرت؟ درس يا گرفت الگو بايد ايران ،
صاحبي فهيمه :از گفتوگو
كتاب معرفي
پرورش و آموزش عالي شوراي مصوبات مجموعه
چاپ /مدرسه انتشارات /پرورش و آموزش عالي شوراي دبيرخانه
نسخه 3000/وزيري صفحه 606/اول 79
شوراي مجلس مصوبه براساس پرورش و آموزش عالي شوراي
حوزه در قانونگذاري مرجع عاليترين عنوان به اسلامي
فنون و علوم توسعه براي را تعليمات ضوابط پرورش ، و آموزش
تامين و ديني اعتقادات مبناي بر تربيتي اصلاحات و
.ميكند تصويب و تعيين ، آزادي و استقلال
پرورش ، و آموزش عالي شوراي تشكيل قانون ماده 4 مفاد طبق
شوراي وظايف با كه كشور وپرورش آموزش مقررات از يك هيچ
شورا در تصويب از قبل است ، مربوط پرورش و آموزش عالي
كليه قانون ، همين ماده 5 مفاد برابر و يافت نخواهد رسميت
معتبر قانون حدود در پرورش و آموزش عالي شوراي مصوبات
.است لازمالاجرا ذيربط موسسات براي و بوده
هفت در تيرماه 1379 تا پرورش و آموزش عالي شوراي مصوبات
اساسنامهها ، و تاسيس مجوزهاي اهداف ، شامل فصل
كشور از خارج در تحصيلات تحصيلي ، مقررات و آييننامهها
درسي برنامههاي شوراها ، خارجي ، تحصيلي مدارك ارزشيابي و
به و ميشود ارائه مجموعه اين در كه است موارد ساير و
و موسسات استفاده مورد ميتواند قانوني ماخذ يك عنوان
.گيرد قرار علاقهمند افراد
كتاب مرور
كوچك خودكامه قاجار ، شاه مظفرالدين
ندا ، انتشارات :ناشر /سمناني پناهي احمد محمد :نويسنده
.تومان قيمت950 /رقعي قطع /اول ، 1379 چاپ
از سهل.است ممتنع و سهل كاري نوجوانان براي كتاب نوشتن
مستمر نظارت بدون و كتاب بازار آشفته در كه بابت آن
از وبفروش ، بساز و جهت هر به باري آثاري كتاب ، منتقدان
و ميشود نشر بازار روانه و توليد نرفته ، ره خامان سوي
اصولا و نوجوانان براي كتاب نوشتن كه بابت آن از ممتنع
را خاصي لطافتهاي و ظرافتها سنين اين براي هنري كار
از بسياري جهت همين به و برنميآيد كسي هر از كه ميطلبد
خوش و خوب بسيار بزرگسال حوزههاي در كه نويسندگان
كودكان وادي در نهادن گام از ميكنند ، ترجمه و مينويسند
.ميزنند تن و دارند پروا نوجوانان و
موثر و مفيد كتابهاي سال قحط در كه است بنيادي چنين بر
"...قاجار شاه مظفرالدين" چون آثاري بايد نوجوانان براي
اين نويسنده.كوشيد آن ترويج و تبليغ در و شمرد قدر را
حوزه در كه است كشور نام صاحب پژوهان فرهنگ جمله از اثر
و ترانه" كتاب و دارد چيره و تمام دستي عاميانه فرهنگ
خود آن از را سال كتاب جايزه وي "ايران در ترانهسرايي
همين در نيز تاريخي اثر حدود 29 البته و است نموده
.است داده انتشار و تاليف محدوده
براي وي كه خيزي خطر و سمناني پناهي ساده و روان نثر
نوجوانان ، براي تاريخي ، درست اطلاعات برخي ساختن نهادينه
شود ، روبهرو نشينان غرور برقاف برخي لعن و طعن با اگرچه
به منحصر و مقبول سطحي در را كتاب است ، يازيده دست بدان
مطالب تمامي پانوشتهاي اين بر علاوه.است داده قرار فرد
فهرست ارائه ضمن نيز كتاب پايان در و است آوردهشده
شده آورده مفصل و دقيق اعلامي فهرست (حدود 42منبع) منابع
يك كتاب بر اما.ميدهد خبر مولف و ناشر دقت از كه است
كار بازاري و سخيف بسيار جلد آن و است وارد اساسي ايراد
بازاري كوچه كارهاي سطح تا را خواندني و خوب اثر اين كه
گونه اين كه ازناشري است حيف.ميدهد تنزل ايندست از
خرج به اعتنايي خور در اثر چنين چاپ براي مرارت و زحمت
و بيدقت گونه اين را كار شناسنامه و ويترين اما ميدهد ،
يا بعدي چاپهاي در كه اميد.ميكند تمهيد و تهيه ظرافت
جلد براي تدبيري و تامل اين ، از پس كتابهاي و نوشتهها
.شود گذارده كمال به آثار گونه اين حق تا انديشيده كتابها
فرهنگي علمي نشريات با آشنايي
-اجتماعي و ادبي فرهنگي ، بينالمللي فصلنامه /ياپراق *
52/تابستان 1379 /شماره 10 سوم ، سال /فارسي -تركمني
.پستي 47849715 صندوق -گنبدكاووس /تومان صفحه ، 200
/مرداد 1379 تيرو /كاربردي علمي جامع دانشگاه نشريه *
.پستي 164414155 صندوق -تهران /و 10 شماره 9
/(ايران بهداشتي سلولزي صنايع انجمن تخصصي ماهنامه)آوند *
.تلفن 8711864 /صفحه 48/تابستان 1379 شماره7 ،
مهرماه چهارشنبه 6 شماره 348 ، /امروز پزشكي هفتهنامه *
.پستي 544415875 صندوق -تهران /1379
68/مهرماه 1379 شنبه 9 -شماره 1004 /سروش نامه هفته *
.پستي 11631587 صندوق -تهران /تومان صفحه ، 200
مهرماه سهشنبه 5 -شماره 352 /هفته كتاب نامه هفته *
.پستي 31313145 صندوق -تهران /صفحه ، 100تومان 28/1379
-شماره 75 /(جهان پزشكي آيينه) پزشكي نوين هفتهنامه *
-تهران /ريال صفحه ، 6000 68/مهرماه 1379 يكشنبه 10
.پستي 557/14145 صندوق
پرورش و آموزش سازمان همكاري با
مشورتي سمينار نخستين يونيسف و استثنايي
ميشود برگزار ايران فراگيران آموزش
فراگير آموزش مشورتي سمينار نخستين" :فرهنگي علمي گروه
كودكان آموزش نظام شيوه و ساختار بررسي هدف با "ايران
نظام توسعه راهكارهاي نيز و ويژه آموزشهاي به نيازمند
عادي آموزش سيستم در استثنايي دانشآموزان فراگير آموزش
.ميشود برگزار فرهنگيان باشگاه در مهر تا 14 از 12
استثنايي ، پرورش و آموزش سازمان همكاري با سمينار اين
كودكان صندوق و پرورش و آموزش وزارت عمومي آموزش دفتر
با سمينار اين.ميشود برگزار (يونيسف) متحد ملل سازمان
و عادي پرورش و آموزش كارشناسان از تن از 150 بيش حضور
مشورتي و آموزشي كارگاههاي تشكيل بهصورت استثنايي
.ميشود برگزار
.است واقع كاشان خيابان حر ، ميدان در فرهنگيان باشگاه
بزرگداشت روز مهرماه ، هشتم با همزمان
ايران مولويپژوهان همايش دومين مولوي
شد برگزار
ايران مولويپژوهان همايش دومين :فرهنگي علمي گروه
بيش حضور با مولوي بزرگداشت روز مهرماه ، هشتم بهمناسبت
كتابماه مجله همت به ايران مولويپژوهان از تن از 30
.شد برگزار "كتاب خانه" موسسه در فلسفه و ادبيات
به دبيرهمايش "محمدخاني علياصغر" نشست اين ابتداي در
و پرداخت سالجاري نخست ماهه شش در مولويپژوهي وضعيت
از كتاب عنوان جاري 21 سال نخست ششماهه در:افزود
شمارگان در شده نوشته وي درباره كه كتابهايي و مولوي
.است يافته انتشار نسخه هزار 80
اشعار رابطه مورد در ديناني ابراهيمي غلامحسين دكتر سپس
حسن دكتر ادامه در و گفت سخن فلسفه با مولوي عارفانه
بررسي غرب در را مولوي آثار شرح و ترجمه چگونگي لاهوتي
عوامانه و علمي سطح بهدو را فعاليتها اين و كرده
.كرد تقسيم
دلايل به سخناني در "نامداريان تقيپور" دكتر ادامه در
:گفت و كرد اشاره مولوي اشعار به خواص و عوام توجه
سنجيده طرح يك داراي شاعران ساير نظير مولوي بيان شيوه
است واسطهاي حقيقت در مولوي و نيست شده طراحي پيش از و
هستيم سوم من نوعي شاهد وي آثار در و فرد و فرامن ميان
خواندن هنگام در ما و ميشود زيبايي نوعي باعث اين كه
لذت خواندن از بدانيم ، آنر دليل آنكه بدون مولوي اشعار
.ميبريم
كه بود نشست اين ديگر سخنران "خوانساري محمد" دكتر
مولانا درباره كه آكادميكي و علمي كارهاي:داشت اظهار
انجام...و زماني زرينكوب ، همايي ، فروزانفر ، توسط
بايد هم ما ولي است مفيد متخصصان و اهلعلم براي گرفته
و مولانا با جوانان و عموممردم تا دهيم انجام كارهايي
.شوند آشنا وي پيام
استاد نظير مولويپژوهان از چند تني همايش اين ادامه در
مصطفي دكتر سها ، صدوقي منوچهر يثربي ، يحيي زماني ، كريم
مشتاقمهر ، رحمان دكتر درگاهي ، محمود دكتر بروجردي ،
و حيدري حسين دكتر شجري ، رضا دكتر روحاني ، رضا دكتر
دربارها را تحقيقات از گزارشي صدرينيا باقر دكتر
.كردند ارائه مولوي
معاونت طرح مدرسان تربيت دوره اولين
آغاز مشهد در كشور مدارس پرورشي
كرد كار به
طرح مدرسان ويژه آموزشي دوره نخستين :فرهنگي علمي گروه
تبيين هدف با كشور مدارس در پرورشي معاونت ايجاد
و تربيتبدني و پرورشي معاونت سياستهاي و برنامهها
خود ، وظايف به نسبت پرورشي معاونان بيشتر هرچه آشنايي
.كرد بهكار آغاز مشهد در ديروز
مراسم در پرورش و آموزش وزارت پرورشي معاون عبادي رحيم
اجراي به اشاره با سخناني طي آموزشي ، دوره اين افتتاحيه
همه مشاركت جهت بسترسازي:گفت تربيت و تعليم جامع طرح
بهينه تربيت براي پرورش و آموزش در موجود عوامل
.است طرح اين مهم ويژگيهاي جمله از دانشآموزان
اهداف تحقق در دانشآموزان مشاركت نقش بر تاكيد با وي
امروز تحولات به توجه با:گفت پرورش و آموزش پرورشي
و باشيم داشته پرورش به نسبت جديدي ديدگاه بايد دنيا ،
اجراي تضمينكننده كه است ، پرورشي مديريت احياي همان آن
در پرورشي معاونت پست ايجاد و است پرورشي برنامههاي
بوده همينمنظور به مدرسان آموزشي دوره برگزاري و مدارس
.است
|