فرهنگي روانشناسي
ايران تسليحاتي شفافيت
فرهنگي روانشناسي
نيست ، فردي تفاوتهاي روانشناسي تابع فرهنگي ، روانشناسي
از نفر دو حتي) انسانها فردي ، تفاوتهاي اصل براساس زيرا
اين در كه است روشننيستند هم عين رفتاري نظر از (آنها
اعراب از محلي (فرهنگي بين يا) فرهنگي روانشناسي ديدگاه
.داشت نخواهد
ثابت انسانها ميان در را توارث از ناشي تفاوتهاي هرگاه
ويژگيهاي كه داريم انتظار نخست وهله در داريم ، نگه
باشند ، نداشته هم با چنداني تفاوت جهان در انسانها رفتاري
به باوري چنين بطلان بررسيها ، اولين در همه اين با
تفاوتهاي از وسيعي طيف داراي انسانها.ميرسد اثبات
اين است قادر استدلالي چه.هستند روانشناختي و رفتاري
كند؟ تبيين را تفاوت همه
متغيرهاي از ناشي رفتار در افتراق نقاط نخستين
قلمرو از عموما تمايزها اين.زيستشناختياند
اصولا نتيجه در و دورند به تربيتي شرايط تاثيرگذاري
.هستند بيروني متغيرهاي و پديدارها از مستقل
خانوادگي اوضاع بودن متفاوت اثر در تمايزها از دوم گروه
اجتماعي ، عمده متغيرهاي بودن ثابت فرض به.ميشوند پديدار
درون در گوناگون انگيزههاي و اخلاقي و ارزشي الگوهاي
در گرفتن قرار صرف نتيجه در.متفاوتند هم با خانواده
از ديگري بخش توجيهكننده نيز متفاوت خانوادههاي
.است رفتاري تفاوتهاي
روانشناختي ، و رفتاري تفاوتهاي ژرفترين و وسيعترين اما
اصولا فرهنگي قلمرو هر.است اجتماعي -فرهنگي شرايط تابع
گسترش درصدد و ميپسندد را ارزشي نظام از ويژهاي مجموعه
.است خود به مربوط جامعه افراد به مذكور ويژگيهاي
است اجتماعي و فردي رفتارهاي از وسيعي گستره شامل فرهنگ
را مذكور الگوهاي و گرفته شكل طولاني ساليان طول در كه
ميدهد انتقال نوجوانان و كودكان بخصوص و جامعه افراد به
.گفت خواهيم سخن تفصيل به مورد اين در كه
آنها منشا و رفتاري تفاوتهاي توجيه شد گفته آنچه همه
متفاوتند ، هم با كه جهت آن از صرفا انسانها اما ;بود
انساني رفتارهاي مشابهت بلكه نميگيرند ، قرار بررسي مورد
.است روانشناسي در مهمي موضوع نيز
صدور و كشف زمينههاي كه است رفتاري تشابهات همين اساسا
انسانهاست ، ميان در روانشناختي شمول جهان و فراگير قوانين
كجاست؟ پيوستار اين در فرهنگي روانشناسي جايگاه اما
نيست ، فردي تفاوتهاي روانشناسي تابع فرهنگي ، روانشناسي
از نفر دو حتي) انسانها فردي ، تفاوتهاي اصل براساس زيرا
اين در كه است روشننيستند هم عين رفتاري نظر از (آنها
اعراب از محلي (فرهنگي بين يا) فرهنگي روانشناسي ديدگاه
.داشت نخواهد
صدد در كه نيز رفتاري مشابهتجوي ديدگاه ديگر ، سوي از
قوانين بودن فراگير و انسانها عمومي شباهتهاي اثبات
از فراتر اصولا است ، بشر افراد همه ميان در روانشناختي
.است فرهنگي بين علل
مشابهتها اثبات خدمت در فرهنگي بين مطالعات اينجا در
.است
و تفاوتها بيستم ، قرن نيمه روانشناسان از موري و كلاكهون
:ميكنند بيان گونه اين را انساني افراد تشابهات
.است ديگر انسانهاي همه شبيه انساني ، هر -الف
.است ديگر انسانهاي از برخي شبيه انساني ، هر -ب
.نيست ديگر انسانهاي شبيه انساني ، هيچ -ج
استوار دوم ديدگاه بر فرهنگي بين روانشناسي كه است روشن
گروهي شباهتهاي مديون را وجودياش فلسفه اصولا و بوده
در فرهنگي روانشناسي اصولا است ، يكديگر با انسانها از
فرهنگ تاثير هرگاهاست رفتار بر فرهنگ تاثير اثبات صدد
يك شمولي جهان مويد فرهنگي بين پژوهشهاي نرسد ، اثبات به
.بود خواهد نظريه
بين روانشناسي در متخصص پژوهشگران از نمونهاي هوفشتده
به توجه با را فرهنگ ميكوشد خود نوبه به كه است فرهنگي
و گفتار در آن بازتاب به توجه با يعني آن عملي مظاهر
چارچوب در پژوهشگر اين.كند تعريف انساني گروههاي كردار
از رفتار ، فرهنگي ويژگيهاي درباره خود نظريه
سخن فردي و جمعي جهاني ، سطح سه در ذهن برنامهريزيهاي
:ميدهد شرح اينگونه را آنها از يك هر و ميگويد
ذهن جهاني برنامهريزي -الف
نوع ارثي اطلاعات از بخشي بيانگر برنامهريزي نوع اين
سراسر در انسانها تشابهات بر مبتني ديدگاه اين.است بشر
...و لذت خشونت ، خنده ، گريه ، مانند است ، جهان
ذهن جمعي برنامهريزي -ب
شرايط يك در افراد مشابه تجارب براساس مذكور برنامهريزي
.است اجتماعي و فرهنگي زيستمحيطي ، مشترك
ذهن فردي برنامهريزي -ج
.است بشر افراد بين فردي تفاوتهاي برنامهريزي اين اساس
انسانها ، جمعي ويژگيهاي براساس برنامهريزي حال هر در
تحت اصولا گروهي يا جمعي ويژگيهاي زيرا است ، فرهنگ همان
به ويژگي اين و است گروهي اكتسابي رفتارهاي تاثير
.ميبخشد موضوعيت فرهنگي روانشناسي
بينفرهنگي روانشناسي در پژوهش اهداف
فرهنگي و بومشناختي شرايط در كه گروههايي و افراد بين
توجهي قابل تفاوتهاي رفتاري نظر از ميكنند ، رشد متفاوت
و محيطي شرايط در كه افرادي بين همچنين.ميشود مشاهده
توجه جلب رفتاري مشابهتهاي ميگيرند ، قرار مشابه فرهنگي
فرهنگي بين روانشناسي در اينكه به توجه با.ميكند
استمرار دليل به كه رفتار تصادفي غير تشابهات و تفاوتها
قرار مطالعه مورد هستند ، پيشبيني قابل حدودي تا
پژوهشهاي با مقايسه در بررسيها ، گونه اين ميگيرند ،
واقع سودمند زير اهداف به نيل در بويژه فرهنگي درون
:ميشوند
فرهنگي ، بين تحقيقات اجراي و پژوهش و مطالعه با -الف
نظريههاي تعميمپذيري و اعتبار ميزان به ميتوان
و فرهنگياند درون تحقيقات مبناي بر اكثرا كه روانشناسي
.برد پي شدهاند بيان زمين مغرب در
وسيله به ميتوان را رفتار بومشناختي و فرهنگي ابعاد -ب
در بينش.كرد شناسايي فرهنگي بين روشهاي به تحقيق
مهارت افزايش موجب مختلف رفتاري جنبههاي فرهنگي خاستگاه
روانشناسي نظريههاي و پژوهشها دقيق و صحيح ارزيابي در
.ميشود
و تفاوتها درباره علمي اطلاعات گردآوري طريق از -ج
جامعتري نظريههاي توان جهاني سطح در رفتاري تشابهات
.كرد مطرح رفتار درباره
درباره ميتوان فرهنگي بين پژوهشهاي انجام با -د
آزمايشگاه در يا و فرهنگي درون روشهاي به كه پديدههايي
كسب معتبر علمي اطلاعات نيستند ، بررسي قابل روانشناسي
.كرد
فرهنگي بين تحقيقات از نمونهاي
مطالعات فرهنگي ، بين مطالعات مشهورترين و مهمترين از يكي
.است سوئيسي معاصر و بزرگ روانشناس پياژه ، ژان وسيع
تحول عمده دورههاي و مراحل مورد در پياژه پايهاي نظريه
دوره سه در را انسان ذهني رشد او.بود انسان در ذهني
:مينمايد ترسيم بزرگ
.حركتي -حسي دوره -الف
.عيني عمليات و عملياتي پيش دوره -ب
.انتزاعي تفكر دوره -ج
از ترتيب به زمين كره در انسانها همه كه است آن بر پياژه
جهاني اعتبار اثبات براي.ميگذرند مذكور تحول دورههاي
درون سطح از را خود پژوهشهاي است مجبور پياژه نظريه ، اين
.ببخشد آن به فرهنگي بين گستره و نموده خارج فرهنگي
مراحل و اصلي دورههاي وي همفكران و همكاران و پياژه
جمله ، از جهان كشورهاي از تعدادي در را شناختي تحول فرعي
به ايران و استراليا كانادا ، امريكا ، فرانسه ، سوئيس ،
"توالي" و "وجود" صحت بودند تلاش در و گذارده آزمون
اثبات به را مختلف كشورهاي ميان در مذكور دورههاي
ساختهاي كه داد نشان همكارانش و پياژه مطالعات.برسانند
مورد كشورهاي سراسر در آزمودنيها همه در مذكور سهگانه
و دورهها اين وجود ديگر ، سخن به.است يكسان مطالعه
يافته معناي.ميشود مشاهده كشورها همه در آنها توالي
فرهنگ تاثير تحت تحول عمومي ساختهاي كه است اين مذكور
و فرهنگ تاثيرفرافرهنگياند يافتههايي اصولا و نبوده
زمان و سرعت در تنها خاص تربيتي و آموزشي نظامهاي
از برخي در ديگر سخن به است ، موثر دورهها استقرار
سريعتر را مذكور دورههاي نوجوانان ، و كودكان كشورها ،
(1).ميرسند بعدي دوره به و نموده طي
قادرند فرهنگي بين يافتههاي شد ، گفته اين از پيش چنانكه
آن اعتبار بر يا و بكاهند فرهنگي درون تحقيقات اعتبار از
را نظريهها فرافرهنگي گستره و جهاني شمول و افزوده
.كنند اثبات
نظريههايي دشوار و ناگزير مسير بينفرهنگي ، پژوهشهاي
.دارند شمولي جهان ادعاي كه است
فتحي طاهر
:پينوشتها
دكتر و دادستان دكتر به شود رجوع بيشتر مطالعه براي -1
.پياژه ژان با آزاد گفتگوهاي (مترجمان) منصور
ايران تسليحاتي شفافيت
آخر بخش -اطمينانساز نظامي تهديدواقدامات تصور ; ايران
(غربي كشورهاي)ايران با درگير اصلي طرفهاي كه آنجايي از
شوراي كشورهاي) يا ميكنند عمل شفاف موارد اكثر در
كه غرب از اسلحه واردات به كلا (فارس خليج همكاري
ميكنند ، اعلام ملل سازمان به را خود برنامههاي
آنجا از بيشتر شفافيت ، بر ايران بيشتر تاكيد وابستهاند ،
در غرب مداخله ميزان از بيشتر آگاهي كه ميشود ناشي
از عمومي حمايت فارس خليج همكاري شوراي دفاعي سياستهاي
است ممكن البته.داد خواهد كاهش را حكومتها و سياستها آن
خليج همكاري شوراي تعهد و دسترس در اطلاعات ميزان ايران
.كند برآورد كمتر را آمريكا حضور براي فارس
نتيجهگيري
اطمينانساز ، نقش ايفاي و منطقه در تهديد تصور كاهش براي
اي وظيفه.بپردازند نقش ايفاي به بايد متعددي دولتهاي
هستهاي برنامههاي كه است ايران عهده بر زمينه اين در
و بازرسيها براي بيشتري دعوت به و نموده آشكار را خود
موشكهاي كسب برنامه ترك و پادمانهاي 293 زودتر اجراي
اقدامات اينبپردازد كيلومتر از 800 بيش برد با بالستيك
مجدد تضمين سياست و داده كاهش را پيشگيرانه حمله خطر
متعارف ، سلاحهاي تقويت زمينه در.ميكند تقويت را ايران
در خود نيروهاي برتقويت دريايي نيروي جاي به بايد ايران
تضمين رهيافت كه ميكنيم تكرار باز.بپردازد عراق مرز
.ميگردد تقويت ايران امنيت و مجدد
امنيتي سياستگذاران.است مهم بسيار نيز آمريكا نقش
همكاري شوراي عليه ايران بالقوه تهديد اغراق با آمريكا
ايران براي را بازدارندگي استراتژي اسرائيل ، و فارس خليج
روابط انتظار كس هيچ كه حالي درمينمايند جذابتر
را كلينتون حكومت دوره در حداقل كشور دو بين دوستانه
درستي به ايران آنچه به حداقل ميتواند آمريكا.ندارد
هستهاي برنامههاي شفافيت مورد در بخصوص ميدهد ، انجام
توسط NPT نقض اتهام آمريكا كه حالي در حتي.نمايد اعتراف
همكاري از جلوگيري در سعي و نموده تكرار را ايران
اعلام ميتواند دارد ، ايران با روسيه و چين هستهاي
و ندارد مهم هستهاي نظامي تاسيسات هيچ ايران كه نمايد
قريبالوقوعي حمله هيچ كه دهد نشان ضمني طور به نتيجه در
و شده تقويت ثبات و اشاعه عدم صورت ، دراين.نيست ميان در
تاسيسات از آژانس بازرسهاي بازديد سوم دور زمينه
.ميشود فراهم ايران هستهاي
خود موضع در ميتواند آمريكا متعارف ، سلاحهاي زمينه در
در جز به ايران با تسليحاتي معاملات و كند نظر تجديد
با.باشد قبول قابل خاص تكنولوژي يا سيستمها زمينه
معامله ، براي اكراين و روسيه چين ، نظامي صنايع ناچاري
انجام عدم جهت آمريكا سوي از وارد فشارهاي آنها است بعيد
معامله طرفهاي اين اگركنند تحمل را ايران با معامله
شوند تشويق متعارف سلاحهاي معاملات انجام طرف به عمدتا
باشند ، مجاز دريايي نيروهاي زمينه در حدودي تا نيز و
جهت آمريكا درخواست براي بيشتري احترام آنها شك بدون
.ميشوند قائل كننده نگران بسيار سيستمهاي صدور
بايد روسيه.ميكنند ايفا را خود نقش نيز ديگر بازيگران
از را آن ايران به شده مصرف سوخت بازگرداندن جاي به
كنوانسيون.شود حمايت قويا بايد كندآنسكام خارج بوشهر
سلاحهاي كنوانسيون و شده تقويت بايد بيولوژيك سلاحهاي
ديگر و ايران سوي از سريعتر چه هر بايد شيميايي
.شود تصويب امضاكنندگان
آرنست اريك: نوشته
بلوچي علي حيدر: ترجمه
|