كاربردي رياضيات بينالمللي همايش دومين
ميشود برگزار
چيست؟ همياري طريق از يادگيري
خواهر ايثارگران مدارس جبراني طرح شيوهنامه
شد اعلام
پرسشهاي به دانشآموزان پاسخهاي بهترين
جمهوري رئيس
فرهنگي ميراث سازمان توسط پژوهشي انجام با
رسيد پايان به سوادكوه نگاري مردم
كاربردي رياضيات بينالمللي همايش دومين
ميشود برگزار
رياضيات بينالمللي همايش دومين :فرهنگي علمي گروه
تهران صنعت و علم دانشگاه در امسال آبان كاربردي ، 64
.ميشود برگزار
هدف خبرنگاران ، با گفتوگو در شيدفر عبدالله دكتر
كاربردي رياضيات اهميت با آشنايي را گردهمايي برپايياين
.كرد اعلام صنعت علمدر اين نقش به توجه و
:افزود كاربردي رياضيات بينالمللي همايش دومين دبير
و نيست متداول ما صنعت در هنوز بارياضيات مرتبط طراحي
.گرفتهميشود كشور خارج از الگوها بيشتر
و رياضيات بين تنگاتنگي همكاري ما كشور در:گفت وي
از كافي شناخت عدم علت به و ايجادنشده صنعت بخشهاي
كافي توجه رشتهعلمي اين به رياضيات ، كاربرد و كارآيي
.نميشود
تعداد كاربردي ، رياضيات بينالمللي همايش دومين دبير
كه برشمرد عنوان را 130 گردهمايي دراين علمي مقالات
.ميشود پوسترارائه قالب در آنها سوم يك به نزديك
در كاربردي رياضيات نقش را علمي همايش اين مباحث وي
بيولوژي و مكانيك رايانه ، برق ، نظيرمهندسي رشتههايي
.كرد عنوان
چيست؟ همياري طريق از يادگيري
تدريس فعال شيوههاي با آشنايي
:سرآغاز
اجتماعي فرآيند يك يادگيري كه داشتهاند اظهار پژوهشگران
توليد مرحله به رسيدن براي يادگيري فعاليتهاي و ;است
از استفاده درباره پژوهش.است حياتي اطلاعات و دانش
گسترده مقوله سه بر آموزش سطح در همياري طريق از يادگيري
تحصيلي پيشرفت:از عبارتاند كه است ، متمركز بازدهها
از يك هر چون.رواني بهداشت و مثبت فردي بين روابط فردي ،
و بگذارد اثر ديگر بازدههاي بر ميتواند بازدهها
.كرد پيدا هم جا يك را آنها بتوان ميرود احتمال
منظور به سو ، اين به سال 1924 از برگزيده مقاله 168
و دانشآموزان تحصيلي پيشرفت نسبي كفايت مقايسه
همياري ، تدريس روشهاي تحت كه بيشتر و سال دانشجويان 18
نتايج.گرفت انجام بودند ، ديده آموزش انفرادي و رقابتي
در هميارانه يادگيري كه ميدهد نشان مطالعات از حاصل
و رقابتي تدريس روش دو به نسبت معنيدار ، بسيار سطحي
.ميبرد بالا را دانشآموزان تحصيلي پيشرفت انفرادي ،
اثر اندازه و درصد برابر 49 رقابتي يادگيري اثر اندازه
از حاضر نتايج.است بوده درصد انفرادي 53 يادگيري
و رياضياتي كلامي ، يادگيري تكاليف دادن انجام زمينههاي
معلمان از بسياري اخير سالهاي در.است آمده دست به عملي
همياري طريق از يادگيري راهبردهاي اثرگذاريهاي و فوايد
يكقالب همياري طريق از اساس ، يادگيري در.دريافتهاند را
سوي از ناهمگن دانشآموزي گروههاي آن در كه است آموزشي
درون در.ميپردازند فعاليت به و ميشوند داده شكل معلم
عديدهاي فعاليتهاي به دانشآموزان يادگيري ، گروه هر
.است جانبه دو حمايت و همكاري نيازمند كه ميپردازند
براي را گوناگوني الگوهاي پرورش و آموزش متخصصان امروزه ،
پنج الگوها ، تفاوتهاي وجود با ميبرند كار به همياري
بسيار همياري طريق از يادگيري الگوي از استفاده در عنصر
تعامل فردي ، مسئوليت مثبت ، همبستگي:ميآيد نظر به اساسي
.گروهي پردازش و اجتماعي مهارتهاي چهره ، به چهره
مثبت همبستگي -1
اعضاي كه ميگيرد خود به همياري شكل زماني گروهي فعاليت
فرد موفقيت گرو در يك ، هر موفقيت كه كنند باور همه گروه
گروه ، هدفهاي تحقق براي اين ، بنابر.است گروه اعضاي فرد
.شود حفظ مداوم طور به بايد دانشآموزان بين همبستگي اين
كار ، تقسيم:مانند گوناگوني راههاي از همبستگي تحقق
گروه در افراد نقش تعيين و آموزشي منابع توزيع
.است امكانپذير
فردي مسئوليت -2
را خود افراد ، از يك هر كه است معني اين به فردي مسئوليت
خوبي به گروه ، براي شده تعيين تكاليف مورد در بداند موظف
او زيرا.بگيرد ياد تا دهد انجام را آنها و كند مطالعه
.دارد عهده به نيز را گروه اعضاي ساير آموزش مسئوليت
تكاليف كه ميكنند تلاش گروه اعضاي تمام اين ، بنابر
مسئوليت به نسبت تا بدهند انجام بهتر چه هر را شده تعيين
.باشند نكرده كوتاهي خود آموزشي
(متقابل كنش)چهره به چهره تعامل -3
كمك و تشويق پشتيباني ، گروهي ، همياري روش به يادگيري در
و باور اين.دارد زيادي اهميت يكديگر به گروه افراد همه
فردي تلاشهاي مشوق و گروهي فعاليتهاي محرك عامل اعتماد ،
مشاركت به بايد را گروه اعضاي اينرو ، از.است گروه در
.كرد تشويق يكديگر با نظر تبادل و بحثها در
اجتماعي مهارتهاي -4
كه است مهارتهايي آموزش ،"يادگيري در همياري" مهم بخش
.است لازم گروهي فعاليتهاي در افراد موثر مشاركت براي
از اجتماعي مهارتهاي و گروهي درون مهارتهاي بايد معلم
اين از برخي.كند مشخص را يكديگر با اعضا ارتباط قبيل
پاي به پا" و "وظايف پيگيري":از است عبارت مهارتها
موافقت و گروه پاسخهاي فهميدن" ،"كردن حركت گروه
نظريههاي به گذاشتن احترام" ،"آنها با افراد آگاهانه
در گفتن سخن حال در كه فردي به دادن گوش" ،"گروه اعضاي
بررسي و نقد "گروه در زدن حرف ملايم و آرام" ،"است گروه
....و افراد از انتقاد جاي به شده ارائه نظريههاي
پرورش براي كه را ، آن نظاير و مهارتها اين بايد معلمان
آموزش آنان به است ، ضروري دانشآموزان اجتماعي رفتارهاي
.دهند
گروه پردازش -5
شود داده فرصت دانشآموزان به گروهي فعاليت هر پايان در
و كنند تحليل و بررسي را خود گروه همياري و همكاري نحوه
ارائه گروهي كار بهبود براي نيز طرحهايي ارزشيابي ، از پس
.دهند
را همياري طريق از يادگيري شده ياد پنجگانه عناصر
.بست كار به يادگيري و تدريس متعدد موقعيتهاي در ميتوان
ارائه دانشآموز و معلم براي را جايگزيني رويكرد آنها
از را دانشآموزان و صرف سخنراني از را معلم كه ميدهند
اين ، بر افزون.ميسازد رها آموختههايش بيمورد تكرار
كه ميآورد پديد را فرصتهايي همياري طريق از يادگيري
،(گروه) تيمي كار چون موقعيتهايي در بتوانند يادگيرندگان
موفق كار تقسيم و اثرگذار هماهنگي ايجاد ارتباطات ،
از نهايي هدف گرديد ، يادآوري پيشتر آنچه وفق بر.گردند
به دستيابي همياري طريق از يادگيري تدريس الگوي بست كار
به دستيابي زماني.است عملي و ذهني عالي فعاليتهاي
درباره كه ميگردد محقق عملي و ذهني عالي فعاليتهاي
و تعديلها و اصولي نقدهاي ميشود ، عمل و انديشيده آنچه
طريق از يادگيري تدريس الگوي.گيرد صورت دقيق تقويتهاي
گروههاي دانشآموزان بين بنيادين چالشهاي همياري ، فرصت
افراد آنكه ، ويژه بهميآورد بوجود را گوناگون يادگيري
.نامتجانساند يا ناهمگن همياري طريق از يادگيري گروههاي
حاضر ، يادگيري الگوي در نظر مورد ارزشيابي علاوه ، به
سطوح ارزشيابي ، الگوي اين مطابق.است ملاكي ارزشيابي
همه يعني ميشود ، گرفته نظر در بالاتر مهارت به دستيابي
به بايد همياري طريق از يادگيري گروههاي در دانشآموزان
اين.يابند دست كلاس هر در يادگيري اهداف از درصد 75
با كه ميدهد نشان را خود تمايز وجه زماني معيار
خلاف بر حاضر ارزشيابي در.شود مقايسه هنجاري ارزشيابي
آورد ، دست به را مهارت درصد فردي 50 ملاكي ، اگر ارزشيابي
دانشآموز كه ميشود مشاهده اين ، بنابر.ميشود پذيرفته
يادگيري از بيش بايد همياري طريق از يادگيري گروههاي در
.بپردازد فعاليت به ديگر الگوهاي قالب در
الگوي از استفاده در درس طرح تدارك براي گامهايي
هميار يادگيري
بايد معلم.گردد تعيين روشني به بايد درس اهداف:اهداف *
.همكاري مهارتهاي و يادگيري:كند تدارك هدف دسته دو
ويژه ، صورت به و ميشود مشخص دروس همه در يادگيري اهداف
براي يادگيرندگان آمادهسازي براي خاص همكاري مهارتهاي
.ميگردد تعيين درس فرآيند در يادگيري در همياري
زمان ، از تصميم اين.گروه اندازه درباره تصميم:تصميمات *
اثر موجود تسهيلات و ابزار و وسايل آموزشي ، مواد
.ميپذيرد
تا 3 از 2 تجربه كم يا كار تازه معلمان ميشود ، توصيه -
.كنند استفاده نفري گروه 3
:ميشوند داده قرار گروهها در كه كساني درباره تصميم *
آنها افراد كه ناهمگن گروههاي از ميشود توصيه هم ، روي
ديگر شيوه.شود استفاده شدهاند ، انتخاب تصادفي صورت به
اختيار به دانشآموزان كه است همگن گروههاي از استفاده
.ميدهند گروه تشكيل
از متاثر تصميمي چنين:كلاس آرايش درباره تصميم *
به دستيابي براي.است دسترس در ابزارهاي و تسهيلات
صورت به بايد گروهها اعضاي مطلوب ، هميار يادگيري
ارتباط كه شوند نزديك هم به قدري به و بنشينند دايرهوار
.گردد ممكن تنگاتنگ
همبستگي بهبود و ايجاد به كه آموزشي مواد درباره تصميم *
يادگيري گروههاي آمادهسازي نخست مراحل در:ميانجامد
آموزشي مواد كه شيوههايي به توجه بيشترين بايد هميار
معطوف ميگيرد ، قرار استفاده مورد همبستگي ايجاد براي
:است ترتيب بدين همبستگي ، براي پيشنهادي شيوه سهشود
از بهرهگيري چون آموزشي ، مواد از استفاده در همبستگي
در همبستگي است ، شده داده تخصيص گروه يك به كه مواد
از كدام هر حالت اين در)يادگيري اطلاعات از بهرهگيري
ساير با همبستگي و ،(است خاصي اطلاعات داراي گروه اعضاي
.گروهي بين رقابت مثل گروهها
:ميكنند تضمين را همبستگي كه نقشهايي درباره تصميم *
دبير محقق ، كننده ، خلاصه چون ، نقشهايي ميتواند معلم
گروهها اعضاي بين در را همياري كه را..و ناظر گروه ،
.كند تعيين ميدهد ، قرار تاكيد مورد
تشريح
دانشآموزان كه باشد مطمئن بايد معلم:تكاليف تشريح *
و دارند بگيرند ياد بايد كه تكاليفي از روشني تصوير
دروس و مفاهيم قبلي ، تجارب با ميكند ايجاد كه پيوندهايي
.دارد رشته پيش
مسئول كه كنند درك بايد دانشآموزان:همكاري هدف تشريح *
هم گروه اعضاي همه و يادگيرياند و تكاليف دادن انجام
ياري فعاليتها رساندن ثمر به و تكميل در يكديگر به بايد
.كنند
بايد دانشآموزان از كدام هر:افراد مسئوليت تشريح *
يادگيري بايد معلم.گيرد عهده به را خود يادگيري مسئوليت
.بسنجد هم را دانشآموزان انفرادي
گروهي باورهاي است نياز گاهي:گروهي ميان همياري تشريح *
معيارهاي و روش صورت اين در شود ، ارائه كلاس همه براي
.ميشود داده توضيح معلم سوي از لازم
همياري يادگيري الگوي در:موفقيت معيارهاي تشريح *
.است مبتني تكليف يادگيري و تكميل در موفقيت بر ارزشيابي
"كار" ارزشيابي براي كه معيارهايي است ، نياز بنابراين ،
.گردد تشريح است نظر در
دانشآموزان دارد ، امكان:ويژه همياري رفتارهاي تشريح *
بدين.نكنند درك را كارها دادن انجام در همياري از منظور
.شود ارائه زمينه اين در مثالهايي مينمايد ، الزامي سبب ،
تسهيل را همياري كه رفتارهايي از برخي نمونه براي
گوش پاسخ ، به دستيابي نحوه شرح:از عبارتاند ميكنند ،
...و آرا نقد گروه ، اعضاي سخنان به دادن فرا
مداخله و بازنگري
به شروع دانشآموزان كه آنگاه:دانشآموز كار بازنگري *
گروههاي مشاهده به بايد ميكنند ، تكليف دادن انجام
.كرد اقدام ميكنند بروز كه مسائلي حل به و پرداخت متعدد
بايد:موردنياز مواقع در تكاليف دادن انجام به ياري *
را آموزشي مواد و عرضه را مفاهيمي كرد ، تصريح را تكاليف
بايد را سئوالات به پاسخ و مهارت از الگويي.كرد بازنگري
.داد جهت نو از را بحثها و داد ارائه
در دانشآموزان كه ، آنجا از:همكاري مهارتهاي آموزش *
معلم است بهتر ندارند ، زيادي تجربه همكاري در كار اوايل
را همكاري مهارتهاي و كند پيدا حضور گروهها از يك هر در
.دهد آموزش
كه است اهميت حائز درسي ، هر پايان در:درس خلاصه تدارك *
خلاصه را درس بايد معلمبپردازد خلاصه ارائه به معلم
را دانشآموزان كارهاي و مرور را مفاهيم و مهارتها كند ،
.نمايد تقويت
ارزشيابي:دانشآموزان يادگيري كيفيت و كميت ارزشيابي *
.باشد بايد همگروهي و انفرادي صورت به دانشآموزان
مرجع ملاك بايد هميار يادگيري گروههاي در ارزشيابي
.باشد (ملاكي)
تصميمات پردازش
از هدف اگر.بسنجد را گروهها كاركرد چگونگي بايد معلم
به تخصيص زمان است ، مهارت يك يادگيري گروهي ، همكاري
روي ، هر بهشود صرف آن فراگيري براي بايد يادگيري
و كرده ارزشيابي اهداف به نسبت را گروهها كاركرد چگونگي
.كنيد توجه كاركردها بهبود به پيوسته
سنه افسانه:ترجمه
خواهر ايثارگران مدارس جبراني طرح شيوهنامه
شد اعلام
مدارس جبراني طرح شيوهنامه در شده اعمال تغييرات
.شد اعلام تحصيلي 8079 سال در خواهر ايثارگران
از يك هر پرورش ، و آموزش وزارت عمومي روابط بهگزارش
هر براي بايد جبراني طرح در شركت متقاضي دانشآموزان
در و ساعت ميزان 100 به راهنمايي دوره در تحصيلي پايه
در ميزان 120ساعت به تحصيلي پايه هر براي متوسطه دوره
.بگذرانند را مربوط دروس و يابند حضور كلاسها
در تحصيل به شاغل دانشآموزان ساير شركت اساس ، براين
تعداد كه صورتي در مذكور طرح در ايثارگران مدارس
از 10 (شاهد دختر فرزندان و همسر) طرح مشمول دانشآموزان
سقف كه اين بر مشروط است ، بلامانع نباشد ، كمتر نفر
.نكند تجاوز نفر از 20 كلاس دانشآموزان
يا موظف نيروي تخصيص:ميافزايد ادامه در گزارش اين
عوامل حقالزحمه و نيست مجاز طرح اين به حقالتدريس
توسط پرداختي سرانه از طرح ، در شاغل دبيران و اجرايي
.است پرداخت قابل شهيد بنياد
تشكيل آموزشگاه رسمي ساعات از خارج جبراني كلاسهاي
.است نفر كلاس 10 هر تشكيل حدنصاب و ميشود
پرسشهاي به دانشآموزان پاسخهاي بهترين
جمهوري رئيس
پرورش و آموزش كل اداره پرورشي معاونت:فرهنگي علمي گروه
دو به پاسخها بهترين مسابقه تهران استان شهرستانهاي
مطرح مدارس بازگشايي مراسم در كه را رئيسجمهوري سئوال
آموزش كل اداره عمومي روابط گزارش به.ميكند برگزار شد ،
ميتوانند دانشآموزان تهران ، استان شهرستانهاي پرورش و
قانون در آزادي و دين:شامل رئيسجمهوري سئوال دو به
جايگاهي چه است ، ملي وحدت اساس و ملت روح كه ما اساسي
را جهان ميتوانيم چگونه تمدنها گفتگوي با و دارد؟
پايان تا حداكثر و گفته پاسخ كنيم؟ زيباتر و انسانيتر
به آموزشگاه دفتر طريق از را خود پاسخهاي ماه ، آبان
.بفرستند خود تحصيل محل پرورش و آموزش اداره تربيتي امور
آغاز مناسبت به كه ويژه مراسمي در پاسخها ، بهترين به
است ، شده ناميده تمدنها گفتگوي سال كه ميلادي سال 2001
.شد خواهد اهدا جوايزي
فرهنگي ميراث سازمان توسط پژوهشي انجام با
رسيد پايان به سوادكوه نگاري مردم
شهرستان در مردمشناسي پژوهش انجام با :فرهنگي علمي گروه
اجتماعي فرهنگي ، پيشينه داراي كه مازندران استان سوادكوه
با مرتبط موضوعات در تازهاي اطلاعات است ، غني اقتصادي و
.آمد بدست ييلاقي كوهستاني منطقه اين مردمشناسي
"كوه سواد" روستايي و شهري نقطه در 20 كه تحقيقات اين
،"اقتصادي و معيشتي ساختار" محور چهار بر گرفت ، صورت
و"انسان يك عمر طول در رسوم و آداب" ،"تجربيات و باورها"
.ميشود متمركز "محلي باورهاي و اعتقادات"
يك طول در كه گوناگوني مراسم پژوهش ، اين انجام با همچنين
و ثبت نيز ميشود انجام منطقه اين در قمري و شمسي سال
.است شده ضبط
تيرماه خرمن ، جشن يا درو جشن نوروز ، عيد به مربوط مراسم
اهالي آن طي كه مردگان عيد يا عيدماه يلدا ، 26 شب سيزده ،
مردگان قبر سر بر را غذاهايي قديمي اعتقاد يك براساس
.است شمسي سال يك برنامههاي جمله از ميدهند ، قرار
آيينها كشور ، فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط گزارش به
باران ، تمناي گرفتگي ، خورشيد و ماه نظير موردي مراسم و
محلي اعتقادات و باورها جمله از...و تعزيه خواهي ، آفتاب
برابر 2441 وسعتي با سوادكوه شهرستان.است خطه اين مردم
و گرفته قرار مازندران استان مركزي قسمت در كيلومترمربع ،
در ساري غرب ، در بابل شمال ، در قائمشهر شهرستانهاي با
.است همسايه جنوب در سمنان و شرق
|