...سكون به رو آهنگي با فروغ ، بي و بار كم
جشنواره پانزدهمين برپايي بهانه به كودك سينماي به نگاهي
اصفهان نوجوانان و كودكان فيلمهاي
در روزها اين نوجوان و كودك فيلم بينالمللي جشنواره
اميد به گذشته دهه در كه جشنواره اين.برپاست اصفهان
و خطا و آزمون سالها و گرفت پا كودك سينماي پويايي
حالي در اكنون سرگذاشت ، پشت را تجربه از كولهباري
سينماي كه ميكند دنبال را خود فعاليت دوره پانزدهمين
نظر از و دارد سكون به رو آهنگي بيفروغ ، و كمبار كودك
جشنواره برگزاري.است شده روبهرو بحران با كيفيت و كميت
اين بررسي براي است فرصتي اصفهان نوجوان و كودك سينماي
كه توليداتي و فيلمها اين رونق روزهاي به نگاهي و بحران
مستقل جشنوارهاي برپايي اصلي انگيزه و ما سينماي اعتبار
.شد نوجوان و كودك نام به
به داريم نگاهي كوتاه مجالي در و مناسبت همين به نيز ما
فيلمهاي بر تاكيدي با امروز تا آغاز از كودك سينماي
و كودك سينماي پايههاي نخستين كه -انيميشن -متحرك نقاشي
خوانندگان نظر از بخش دو در گفتار اينبود ايران نوجوان
.گذشت خواهد گرامي
شيدفر علي
ساخت انگيزه پيوسته رنگارنگش ، و كوچك دنياي و كودك
براي.است گرفته نام كودك سينماي كه است بوده فيلمهايي
كه بدانسان كودك با رابطهاي يافتن و دنيا اين به رهيابي
سوي از بسيار بحثهاي ديد ، را خارج جهان او چشمهاي با
يك انگار اما است ، گرفته انجام جهان سراسر كارشناسان
همراه بصيرتي با بايد نگاه اين است ، باقي همچنان مساله
مشكل مهم اين بهدارد را كودك سازندگي قصد كه باشد
نقش امروز خود كه سينما ، نفس:ميشود افزوده نيز ديگري
.تفسير و تعبير هزاران با دارد ، گونهاي هزار
سرگرمي ، سينما ، همگي ، و فيلم صاحبنظران يا مفسران
ويژگيهاي مهمترين از را تخيل نيروي برانگيختن و آموزش
ويژگيها اين كه باورند اين بر و خواندهاند كودك سينماي
و عمل آزادي زنده ، فيلم از بيش "كارتون" يا انيميشن در
كه چرااست دستيابي قابل سادگي به و دارد نمايش امكان
عرصه در ميتواند فراوان تكنيكي امكانات جهت به انيميشن
ديگر تعبيري به و.يابد عمل آزادي خيال ، از پهناوري
زنده فيلم امكانات كه جايي از درست انيميشن كاربرد
.ميشود آغاز ميكند ، پيدا محدوديت
توسط -سل -طلق اختراع با وقايعنگاران را انيميشن تولد
آلبرتو جان" اما.دانستهاند همزاد سال 1915 در "هارد"
پيدايش و ميداند سينما از قديميتر هنري را آن "بنداستي
متحركي نقاشي "رنو اميل" كه هنگامي سال 1888 ، به را آن
:ميگويد و ميدهد نسبت گذاشت نمايش به خانهاش در را
سود و عظيم سرمايه با است كاري و كسب انيميشن امروزه"
ديگر سوي از ".هفتم هنر غني شاخه تنها احتمالا و سرشار
در انيماتور هزار چه 70 اگر:است معتقد "هالاس جان"
و تبليغات -انيميشن اصلي بخش دو در جهان سراسر
اين با دارند ، فعاليت -كودكان براي تلويزيوني مجموعههاي
.است نشده گرفته كار به انيميشن قابليتهاي تمام هنوز همه
واحد تشكيل با سال 1338 از ايران در انيميشن فيلمسازي
"گربه و موش".شد آغاز هنر و فرهنگ وزارت در انيميشن
از بعد يكسال كه بود انيميشن رنگي فيلم اولين عنوان
طراحي با و "اصانلو پرويز" كارگرداني به واحد اين تاسيس
امكانات عدم دليل به اما شد ، ساخته "احمديه اسفنديار"
پيش احمديه.گرفت انجام انگلستان در آن چاپ و ظهور فني ،
كارگرداني دقيقه در 2 را "مصنوعي قمر" فيلم نيز اين از
.بود شده كار سياه مداد با آن طرحهاي كليه كه بود كرده
سال در كه است بعدي فيلم دو "جسور اردك" و "گندم خوشه"
نخستين عنوان به كه آثاري درآمدند ، نمايش به 1341
.ميآيند بشمار انيميشن قلمرو در تجربهها
آدم" و "جمشيد ملك" ،"آتش پيدايش" ،"ماه شكار" ،"زندگي"
هنر و فرهنگ انيميشن واحد بعدي فيلمهاي "مياره در شاخ
ميان اين در كه شد ، كارگرداني كريمي نصرت توسط كه بود
.آنهاست شاخصترين "زندگي"
توسط مينياتور پسزمينههاي با كه فيلم اين داستان
طريقه به و دقيقه در 27 است ، شده نقاشي احمديه اسفنديار
و ميرويد گلي بهار فصل در":ميشود بازگو ميليمتري 35
حاصل كه ميشود آشنا ديگر گلي با تابستان در.ميكند رشد
خطر به گل زندگي و ميرسد فرا پاييز.است كودكي آن
با و ميآورد بيرون ريشه از را گل پاييزي باد.ميافتد
".ميرسد آخر به گل عمر زمستان آغاز
.درآمد نمايش به سال 1345 در بار نخستين فيلم اين
و كودكان فيلمهاي بينالمللي جشنواره اولين پرپايي با
مركز تاسيس با بهخصوص و -سال 1344 -تهران در نوجوانان
سال 1348 در نوجوانان و كودكان فكري پرورش كانون سينمايي
.كرد آغاز را تازهاي دوران ايران در انيميشن فيلمسازي
فرهنگي فعاليتهاي به دادن جهت كه فكري پرورش كانون
زمينه در چه اگر داشت برعهده را نوجوانان و كودكان
در اما ميكرد ، حركت انزوا در انتشارات و كودك ادبيات
.بود تاثيرگذار نوجوانان و كودكان براي فيلمسازي كار
توليدات اولين كانون ، سينمايي مركز تاسيس از پس يكسال
.آمد بازار به سال 1349 در انيميشن زمينه در مركز اين
"وزنهبردار" و "گرفتار" ،"سوءتفاهم" ،"هيولا آقاي"
.بود فيلمها اين عنوان
هيولايي دقيقه هشت در "مثقالي فرشيد" ساخته هيولا آقاي
تدريج به اما آدمهاست ، دست ساخته كه ميكشد تصوير به را
.ميكند مردم و شهر بلعيدن به شروع و ميشورد آنها بر
نيروي به ميكوشد كه كودكي جز آشفتهاند و هراسان همه
هيولا اين گزند از است زندگي نشانه كه را گلي تفكر و هوش
.برهاند
به -هيولا آقاي -مثقالي فرشيد ديگر فيلم همچون سوءتفاهم
و 5/4 شده ساخته -انيميشن سل -طلق روي انيميشن شيوه
به گذرگاه يك در را رهگذري فيلم.دربردارد زمان دقيقه
را زبانش ميرسد موقر آدمهاي به وقتي كه ميكشد تصوير
دست را آنها كه تصور اين با ديگر رهگذراندرميآورد
از را او هم زندان اماميكنند شكايت او از مياندازد
.باشد آمده پيش سوءتفاهمي بايد پس.بازنميدارد كار اين
در و شده ساخته كودكان براي ظاهرا كه فيلم دو اين مشكل
با ارتباط ايجاد درآمدند ، نمايش به كودك فيلم جشنواره
.است خردسال تماشاگران
آراپيك" انيميشن فيلم دو "وزنهبردار" و "گرفتار"
كودك فيلم بينالمللي جشنواره ششمين در نيز "باغداساريان
.درآمدند نمايش به
را خود تا ميكند تلاش -پيكان -فلش علامت يك گرفتار در
محدوده در فلش تلاش.كند آزاد ممنوع عبور تابلو از
و ممنوعيت از تازهاي شكلهاي به تنها تابلو دايرهاي
.ميانجامد اسارت
اما دارد ، قهرماني ادعاي كه ميگويد شيادي از وزنهبردار
است خودنمايي شيفته كه او.كند بلند را وزنه نميتواند
حركاتي و ميزند بالانس آن روي وزنه ، كردن بلند جاي به
تماشاگران زدنهاي كف از پس و ميدهد انجام نمايشي
را كسي چه نيست معلوم اما.ميشود مدال برنده سرانجام
چه اگر وزنهبردار...را خودش يا مردم.است داده فريب
طرح و ابهام جز اما ندارد را گرفتار بدبينانه و تلخ نگاه
ارائه -خردسال تماشاگر بهويژه -تماشاگر به چيزي سوال يك
.نميدهد
زمين" ،"عشق شهر هفت" ،"كرد عمل آنكه و بافت خيال آنكه"
سال در كه هستند آثاري "پرنده و ساز پسر ، " ،"بوش با بازي
.شدند تهيه كانون فيلمسازي مركز در 1350
است پسري داستان "مميز مرتضي" ساخته "...بافت خيال آنكه"
از را ميوهاي ميشود موفق سرانجام تا ميكوشد بارها كه
خيالبافي پسرك او تلاش مقابل در بار هر و بچيند درخت
گرافيك زمينه در تجربه سالها با مميز.ميكند مسخرهاش
قابل و ساده مضمون انيميشن ، قلمرو در خود كار اولين با
.ميكشد تصوير به را تاملي
و دارد عرفاني مضموني اما صادقي ، اكبر علي "عشق شهر هفت"
نقاشي شيوه از بهرهگيري با و عطار عشق شهر هفت براساس
در صادقي كه شيوهاي.است درآمده فيلم به مينياتور
.ميكند دنبال را آن خود بعدي ساختههاي
چه اگر كلك زرين نورالدين فيلم اولين "بابوش بازي زمين"
هر به اما شده ، ساخته اروپا در او تحصيل هنگام به ظاهرا
جشنواره در سال 50 در كانون توليدات از يكي عنوان به حال
.درآمد نمايش به تهران كودك فيلم بينالمللي
است بادكنك با بازي مشغول بابوشدارد زيبايي مضمون فيلم
بازي هنگام دارد ، حضور آنجا در اوست ، دوست كه لاكپشتي و
تلاش.ميافتد ماه روي كه ميرود بالا آنقدر بادكنك
جايي به بادكنك آوردن براي...و آتشنشاني ماموران
از نردباني با و ميرود جنگل به لاكپشت اما.نميرسد
از بابوش.برميگردد شدهاند ، سوار هم روي كه حيوانات
.ميآورد پايين ماه از را بادكنك و ميرود بالا نردبان
بريده -انيميشن كاتاوت شيوه به و دقيقه در 6 فيلم اين
از "پرنده و ساز پسر ، " فيلم.است شده فيلمبرداري -مقوا
ميكند بازگو را پسري ماجراي دقيقه در 11 مثقالي فرشيد
را خود مطلوب نواي ميكوشد و كرده پيدا را سازي كه
ديگران از برميآيد درصدد اونميشود موفق اما بنوازد ،
مختلف افراد با پسر برخورد شرح فيلم ، داستان.بگيرد كمك
.است افتاده پرگويي به كه است ساز نواختن براي
شهر" ،"سفيد و سياه" فيلم با 5 كانون سال 1351 در
"گلباران" و "ميدانم چقدر من" ،"سبز نقطه يك" ،"خاكستري
.دارد حضور كودك فيلم جشنواره در
است نمادين فيلم يك ثالث شهيد سهراب ساخته "سفيد و سياه"
فخيمي مهرداد توسط دقيقه در 4 "نمايي زنده" شيوه به كه
.است تبعيضنژادي درباره فيلم مضموناست شده فيلمبرداري
در نيرو نوع دو براي هستند نمادهايي سفيد و سياه رنگهاي
و خلاق نيروي و بازدارنده و متجاوز نيروي ;انسان
.آفريننده
فيلم جشنواره در آن نمايش و كودك با فيلم اين ارتباط
تصور اين پذيرش مگر نيست ، روشن چندان نوجوانان و كودكان
.است كودكان فيلم حال هر به "انيميشن" كه غلط
به را شهري دقيقه در 7 مثقالي فرشيد ساخته خاكستري شهر
مردي روزي.نديدهاند گل هرگز ساكنانش كه ميكشد تصوير
از اودارد خود با گل يك كه ميآيد شهر اين به رنگ سبز
گمان اين با آنها اما دهند ، پرورش گل كه ميخواهد مردم
تن كار اين به بكارند ، گل ميتوانند سبز آدمهاي تنها كه
پژمردگي به رو گل و ميرود شهر از مرد.نميدهند
در.ميكارد زمين در را آن كودكي عاقبت اما ميگذارد ،
كودكان صادقي علياكبر فيلمسازي تجربه دومين گلباران ،
.محبتاند و دوستي پيامآور
.نيست باورپذير كودكان دنياي در جز "پيام" اين اما انگار
سر بر كه ميگويد همسايه شهر دو از دقيقه در 8 فيلم
كه شهر دو هر بچههاي.شدهاند جنگ درگير پرنده يك تصاحب
به را دشمني تا ميكوشند ميبينند ، خطر در را زندگي
ديگر بار پرنده گوشت تقسيم هنگام اما.كنند تبديل دوستي
زبانه دوباره جنگ و كينه آتش و ميافتد اختلاف حكام بين
.ميكشد
از "سبز نقطه يك" و رياحي نفيسه ساخته "ميدانم چقدر من"
سالها ، اين در كانون توليدات اغلب همچون مميز مرتضي
چيز هر از بيش و شدهاند ساخته كودكان بهانه به تنها
تصوير به را كانوني دستاندركاران روشنفكرانه تفكرات
.ميكشند
و كودكان جشنواره در انيميشن فيلم با 5 بعد سال كانون
.دارد حضور نوجوانان
سياسي مضموني از نادري پرويز فيلم اولين استقلال
روشن را ابرقدرت دو تكليف دقيقه در 5/4 و است برخوردار
بروز و سياره يك برروي نفر دو مشترك زندگي:ميسازد
نيمه دو به سياره كه ميشود سبب آنها ميان اختلافات
بين از جاذبه قدرت سياره شدن نيمه دو باشود تقسيم
!ميكنند سقوط هم با دو آن و ميرود
خيلي كرم كمان ، رنگين -سال اين در كانون ديگر توليدات
درباره يا كودكان براي حرفي -...كه آنم من و خوب خيلي
در 10 مميز ، مرتضي ساخته "پرنده سياه" فقط و ندارند آنها
:ميسازد مطرح اشارهوار را آموزشي موضوع يك دقيقه
پا از مردم دست به است ، وتجاوز تخريب مظهر كه پرندهاي
با بپروراند ، تا ميبرد را او جوجه كودكي اما درميآيد
ميتواند يابد ، پرورش انسان دست به اگر كه گمان اين
.باشد پاكي و صفا از نمونهاي
، گيج و تداعي توتوله ، متل اتل رخ ، كن ، نگاه دوباره
.ميآيند بهشمار سال 1353 در كانون انيميشن توليدات
شدهاند ، ساخته نوجوانان و كودكان براي چه اگر كه آثاري
كه مشكل اين.ميمانند ناتوان مخاطب با ارتباط در اما
سال فيلمهاي در است ، كانون آثار ويژگيهاي از يكي حالا
روند كه است دليل همين به شايد و دارد بيشتر نمودي بعد
سال در و ميشود متوقف مركز اين در انيميشن فيلم توليد
تجربه اولين كه "مزاحمها" عنوان با فيلم يك تنها 1355
.ميشود ساخته كانون در است "مقدم فرد الله وجيه"
فيلمهاي "دلدار حمزه امير" و "دايره" ، "سيمرغ و زال"
برنامهريزي در تغييري هيچ نشانگر اما كانون ، سال 1356
فيلم دو اولينبار براي اينكه جز نيست ، سياستگذاري يا
ايران در دقيقه ، حدود 30 زماني با انيميشن بلند نسبتا
.ميشود توليد
كلك زرين نورالدين ساخته "دلگير گور و دلدار حمزه امير"
تصوير به دقيقه در 28 فارسي عاميانه قصه يك براساس
دختر عشق كمند به است "دلدار" كه حمزه امير.است درآمده
دختر دلگيري علت.ميافتد است "دلگير" كه مدائن پادشاه
كه شده گرفتار "خالدار" ديو طلسم در كه است اين پادشاه
خود عشق نجات پي در امير.است درآمده "گوري" صورت به
باهوش بلكه است ، آمده قصهها در چنانكه نه اما برميآيد ،
هم افسانهاي ديو قدرت بر حتي كه عادي انسان يك زيركي و
.ميشود پيروز
معادل يافتن براي تلاش طولاني ، فيلم اين در كلك زرين
افسانههاي يا قصهها در ادبي ظرافتهاي جاي به تصويري
به چيزي بيحاصل تلاش اين جز و ميكند دنبال را عاميانه
.نميدهد ارائه تماشاگر
به را كار همين "سيمرغ و زال" در نيز صادقي علياكبر
از بهرهگيري با او.ميكند تكرار متظاهرانهتر شكلي
مجيد پرخروش موسيقي آزاد ، .م ثقيل گفتار فردوسي ، شاهنامه
كه ميدهد ارائه اثري تيره و زمخت نقاشيهاي و انتظامي
.ميكند جذب را كودكان نه و ميآيد بزرگسالان كار به نه
نامعلوم مخاطبي براي نامشخص حرفي سيمرغ و زال كه حالي در
كودكان با سادگي به را حرفش دقيقه در 5 دايره فيلم دارد ،
نوشته "آگاه سودابه" توسط كه فيلم اينميگذارد ميان در
اما است ، داستاني خط فاقد اگرچه شده ، كارگرداني و
مختلف جلوههاي ميتواند كه سرگرمكننده است جستجويي
را جستجو حس و بياموزد كودكان به را دايره نام به شكلي
شناخت و آگاهي پايه كه جستجويي.كند تقويت كودكان در
.اوست زندگي محيط در نفوذ براي كودك
تنها كه مثقالي فرشيد كار "مختلف جهات از" فيلم با
در كانون فيلمسازي كارنامه است ، سال 57 در كانون انيميشن
آغاز را ديگري دوره انيميشن و ميرسد آخر به قبل سالهاي
مسايل به مضمون لحاظ از انيميشن فيلم كه دورهاي.ميكند
حرفش كه اين آن ، از مهمتر و ميشود نزديك اجتماعي -سياسي
.ميكند بازگو ابهام از دور به و ساده بياني با را
تبر ، نفت ، قطره يك خون ، قطره يك امريكايي ، آزادي
سياسي فضاي از تاثير با كه هستند آثاري...و راستقامتان
مسايل بر اغلب كه شدهاند ساخته انقلاب نخست سالهاي
.دارند تاكيد اجتماعي -سياسي
وحشي غرب آدمكش بند لول شش از تمثيلي "امريكايي آزادي"
قطره يك"است سلطهجويي و تجاوز از همهجانبه تصويري و
سياسي حيات در كننده تعيين عاملي عنوان به را نفت ،"خون
در جنگل كلان و خرد گياهان "تبر" در.ميسازد مطرح كشور
و تيز كه را او و ميشوند متحد -تبر -خود دشمن برابر
راست" در.ميآورند در پاي از است ، بيرحم و برنده
.برميخيزند مقاومت به دشمن مقابل در نيز نخلها "قامتان
انيميشن فيلمهاي مضامين جامعه سياسي جو كردن فروكش با
اخلاقي مسايل به بيشتر و ميكند تغيير نيز كانون
كلك ، زرين نورالدين ساخته "چشمتنگدنيادار".ميپردازد
گروهي كار "بازگشت" و "نادري پرويز" كارگرداني به "سيب"
.است دوره اين فيلمهاي شاخصترين... و
نيز كودكان خلقيات با متناسب آموزشي ، ساده مفاهيم طرح
زمينه اين در و ميگيرد قرار كانون توجه مورد بعد اندكي
فرشيد كارهاي مجموعه آنها بارزترين كه ميآيد پديد آثاري
در كه آثار اين.است "چطور؟ چراو" كلي عنوان با مثقالي
در و شكل سادهترين به هريك شدهاند ، ساخته سال 1364
از استفاده طرز و ساخت نحوه پيدايش ، زمان ، كوتاهترين
به را.و قلم پيچ ، ميخ ، ليوان ، كبريت ، مانند وسايلي
.ميدهد آموزش كودك
،"كجاست؟ دوست خانه" و - سال 1364 -"دونده" فيلم با
اين موفقيت و سال 1365 در "كليد" و ،"كوچك غريبه باشو"
از پيش كه -زنده فيلم توليد مختلف ، جشنوارههاي در آثار
دهه 60 دوم نيمه در -داشت ادامه انيميشن كنار در اين
اينپس از.ميگيرد قرار دراولويت و ميشود پررنگتر
رو موجود ، امكانات عليرغمهمه كانون در انيميشن
و هنرمند چند سختكوشانه تلاش جز و ميرود بهفراموشي
كلاغ گنج ، برف ، بلورهاي و نقلي همبازي ، چون آثاري خلق
مسئولان سوي از سينما اين بازار ، قصههاي و...و تشنه
اما بازار قصههاي.ميگيرد قرار بيمهري مورد كانون
.است كانون سينماي در تازه فصلي آغاز و دوره يك پايان
بلندترين مهمترين ، عليمراد ، عبدالله ساخته بازار قصههاي
مركز تاسيس آغاز از كه است كانون انيميشن فيلم بهترين و
.است شده توليد مركز اين در امروز به تا كانون سينمايي
فروزش ، ابراهيم فيلمنامه براساس كه فيلم اين
است ، درآمده تصوير به عليمراد و وجيهاللهفردمقدم
گذاشته عمومي نمايش به تهران سينماهاي در تابستان 1375
.گرفت قرار استقبال مورد و شد
،"بقال و طوطي" اپيزود سه يا بخش سه از بازار قصههاي
.است شده تشكيل "جواهر كوه" و "عروسكها دنياي به ورود"
است ، مولوي مثنوي بقال و طوطي قصه براساس كه نخست بخش
فارسي غني ادبيات از بهرهگيري در تازه تجربهاي اگرچه
-نمايشي جاذبههاي اما است ، انيميشن سينماي در ويژه به
سنتي مشاغل طرح از و برنميتابد را مولانا شعر -دراماتيك
اين در عليمراد.نميرود فراتر ايران قديمي بازارهاي و
داده قرار فيلم قصه بستر و رامكان ايران سنتي بازار بخش ،
را مردمش و بازار جزئيات ديدني ، و ظريف فضايي ساخت با و
هنگام به تماشاگر كه گونهاي به.است كشيده تصوير به
اصفهان ، چون شهرهايي سنتي بازارهاي در را خود فيلم ، ديدن
سينماي با كه نيست حسي اين اما ميكند ، حس...و كرمان
.باشد نيافتني دست زنده
در بار نخستين دربردارد ، را زمان دقيقه كه 30 بخش اين
و كودكان فيلمهاي بينالمللي جشنواره در سال 1370
اين افتخار ديپلم برنده و درآمد نمايش به نوجوانان
.شد جشنواره
كه است فيلم بخش دومين عنوان "عروسكها دنياي به ورود"
جواهر كوه به را بقال و طوطي قصه فيلمساز ، تمهيد با
شده ساخته دقيقه در 20 كه مياني بخش.ميزند پيوند
زيبا ، ساختاري با و است زنده و عروسكي فيلم از تلفيقي
به بخش اين ارتباط.ميكشد تصوير به را آموزشياش مضمون
.است گرفته انجام ظرافت با نيز "جواهر كوه"
كه است قديمي افسانه يك -فيلم پاياني بخش -جواهر كوه
در و گرفته وام "كهن افسانههاي" كتاب از را آن عليمراد
ويژگي عروسكي فيلم يك به كه عواملي مجموعه از آن پرداخت
.است كرده استفاده خوبي به ميبخشد ،
به نگاهي با را آموزشياش -اخلاقي مضمون فيلم از بخش اين
ساختار.ميكند بازگو غيرمستقيم شيوه به و عامه فرهنگ
كه است گونهاي به فيلم كننده سرگرم و جذاب حرفهاي ،
.ميكنند تقويت تماشاگر در را باورپذيري نيز شخصيتها
آن ، سينمايي تقطيع و تدوين فريم ، تك درخشان تكنيك
و گفتار از پرهيز ايراني ، كاملا و دقيق فضاسازي
اثري به را جواهر كوه تاثيرگذار ، موسيقي از بهرهگيري
.است كرده بدل ماندگار و زيبا
بار نخستين دقيقه ، در 27 مستقل اثري عنوان به جواهر كوه
-آموزشي فيلمهاي بينالمللي جشنواره بيستوپنجمين در
بدست را جشنواره جايزه دو و درآمد نمايش به رشد تربيتي
جشنواره داوران هيات ويژه جايزه نيز آن از پس.آورد
.داد اختصاص خود به را اصفهان نوجوانان و كودكان
اول جايزه برلين ، جشنواره در يونيسف داوران تقديرنامه
و كانادا كاروسل جشنواره از كودكان كوتاه فيلم بهترين
جشنواره در انيميشن فيلم بهترين براي نقرهاي فيل جايزه
عرصه در جواهر كوه موفقيتهاي ديگر از هند ، حيدرآباد
.است امروز تا جهاني
و تازه حركتي جواهر ، كوه ويژه به بازار ، قصههاي فيلم
قابليتهاي نويد و ايران انيميشن سينماي در راهگشا
و كودكان براي كار زمينه در ما فيلمسازان پرتوان
در كه است واقعيت اين نشانگر آن از فراتر و است نوجوانان
و تلاش اندكي با -ايران سينماي نيز انيميشن قلمرو
كانون مثل مراكزي مسئولان توجه و دلسوزي يا برنامهريزي
گفتن براي بسيار حرفهاي -ونوجوانان كودكان فكري پرورش
.دارد
|