مشكلات و موانع موقت ، ازدواج
بر مرد و زن اختلاط به مربوط مقررات يا حجاب فلسفه اگر *
هاي احساس ايجاد از واحتراز مقايسه امكان عدم اصل اساس
تناقض موقت ازدواج طلبي تنوع با اين شود تفسير متفاوت
دارد
:اشاره
است معضلي جوانان ازدواج و طبيعي بلوغ سن فاصله امروزه
با نوعي به خود مقتضيات و شرايط به بنا مختلف كشورهاي كه
از يكي موقت ازدواج منظر يك از.ميكنند برخورد آن
ناشي اجتماعي آسيبهاي برخي كاهش و مشكل اين حل راههاي
بستر به توجه بدون راهي چنين پذيرش امااست آن از
ميتواند آن مختلف پيامدهاي ارزيابي و فرهنگي و اجتماعي
.بيفزايد مشكلات دامنه بر
ايران دانشجويان خبرگزاري موقت ازدواج بحث خصوص در
و مجلس نمايندگان دانشگاه ، اساتيد ديدگاههاي (ايسنا)
نظرتان از كه است شده جويا را زنان مسائل كارشناسان
.ميگذرد
در تهران دانشگاه علمي هيات عضو معيدفر ، سعيد دكتر *
به موقت ازدواج بحث:است معتقد موقت ازدواج مساله خصوص
.ماست فعلي جامعه نياز نوع يك و جديد بحثي امروزي شكل
ميدهد تاريخگواهي آنچه به توجه با عربستان جامعه در
و نبوده زياد چندان ازدواج و طبيعي بلوغ بين فاصله
عرب جامعه براي موقت ازدواج كه گرفت نتيجه چنين ميتوان
.است نداشته كاربرد زياد نيز زمان آن
آزادانه صورت به پسر و دختر روابط نيز غربي جوامع در
منتهي.است درآمده عرفي قاعده يك صورت به اين و است مطرح
پسران و دختران ازدواج از قبل سالهاي براي ما جامعه در
مشروعيت براي گفت بتوان شايد و نگرفته صورت تمهيدي
را موقت ازدواج بحث پسر ، و دختر جوانان روابط به بخشيدن
.ميكنند مطرح
ايراني خانوادههاي در كه خصوصيتي و ويژگي به توجه با
گفت ميتوان دارد ، وجود دختر قبلي ازدواج عدم بر مبني
.نميشود تلقي مناسبي راهكار شرايط اين در موقت ازدواج
كه -گروهي تنوعطلبي پاسخگوي است ممكن اينكه بر علاوه
.آورد فراهم را -نباشند افرادي چنين فوق مساله طرح از هدف
حالت از امري ميشود سبب جامعه يك اجتماعي ساختار تغيير
هنجاري ضد و معمول غير وضعيت يك به هنجاري و معمولي
اتفاق وقايعي چنين كه ميكشد طول سال ساليان و درآيد
كه گفت نميتوان موقت ازدواج مورد در البته كه افتد
.است بوده معمول وضعيت و هنجار ما جامعه در زماني
نميتواند موقت ازدواج نشود حل فرهنگي مشكل كه زماني
عرضي جنبه نحوي به است بهتر.كند حل را ما جوانان مشكلات
كنند سعي والدين و گردد تبيين خانوادهها براي مساله
براي خويش فرزندان كردن آماده جهت را لازم آموزشهاي
با كفو هم خانوادههاي كنند سعي و دهند ارائه ازدواج
براي را آشنايي زمينههاي و باشند داشته ارتباط يكديگر
موقت ازدواج مساله كه بپذيرند و آورند بوجود فرزندانشان
را قضيه عرفي زمينههاي بلكه.نباشد شرعي دادن مجوز براي
مساله طرح صورت اين غير در كه چرا دهند ، قرار دقت مورد
نظام زننده برهم ميتواند و ميشود مفسده باعث ازدواج
.باشد خانواده
تا:است معتقد شناسي جامعه استاد نوايي اسفنديار دكتر *
هرگونه شود ، فراهم جامعه در عيني و مادي بستر كه زماني
و است گذشته نسل تمدن فرهنگ ، دارد روبنايي جنبه تمهيدات
عملكرد در ريشه هستيم موقت ازدواج بحث شاهد اگر امروزه
.دارد گذشته اعصار
زيادي نشيبهاي و فراز ما كشور فرهنگ اينكه به توجه با
جامعه زنان از درصد امروزه80 و داشته
اقتصادي استقلال كه معنا اين به -هستند خانهدار ما
بسياري در آنها آزاد تصميمگيري مانع مساله همين -ندارند
وقتي.است شدن صنعتي در ما مشكل حل راه ميشود ، موارد از
كار بازار به نيز زنان الزاما ميشود صنعتي جامعهاي
برادر يا پدر تكفل تحت نبايد ديگر و ميكنند پيدا راه
در ميتوانند اقتصادي استقلال تبع به نتيجه در باشند
در كه بطوري كنند اراده ابراز نيز خود به مربوط مسائل
مستقلا دائم چه و مدتدار صورت به چه همسر انتخاب مساله
.كنند عمل
است معضلي جوانان ازدواج و طبيعي بلوغ سن فاصله امروزه
و شرايط بنابر كشوري هر و ميكنند كار آن روي دنيا در كه
نوعي به فواصل اين بين رابطه ايجاد در خود متقضيات
سالها راسل برتراند كه است مسالهاي اين.ميكند برخورد
كه كرد طرح دانشگاهها در صورت اين به را آن پيش
و ببندند قرارداد هم با ميتوانند پسر و دختر دانشجويان
توانستند اگر و كنند تمديد را قرارداد اين چندگاهي از هر
كه است آن دهنده نشان باشند ، هم با را زيادي مدت
.بزنند رقم هم با را خود آينده زندگي ميتوانند
و اجتماعي شرايط با ولي است خوبي طرح موقت ، ازدواج طرح
جامعه شدن صنعتي با ولي نيست سازگار ايران اقتصادي
.ميشود مناسب كار اين براي جامعه بستر كه گفت ميتوان
اين شد عنوان جمعيت كنترل با رابطه در كه مسائلي از يكي
كه بود كاري اين و ببرند بالا را ازدواج سن كه بود
ذكر به لازم البته.بودند موفق امر اين انجام در چينيها
و است آزاد ازدواج از پيش روابط چين مثل نظامي در كه است
داشته دوستانه روابط يكديگر با ميتوانند پسر و دختر
.باشند
ميشود شروع جايي از هيجاني روابط:است معتقد نوايي دكتر
حقيقت در رابطه اين در زيرا.شود سلب جوانان آزادي كه
گرفته داده قرار پسر و دختر اختيار در طبيعت كه نيرويي
است طبيعي نياز يك به پاسخگويي عدم اين واقع در و ميشود
پدر كه همانطور.است قرارداده انسانها وجود در خداوند كه
كمك خويش فرزندان به طبيعي نيازهاي ارضاي در مادرها و
صحيح ارضاي جهت لازم آموزشهاي كه كنند سعي بايد ميكنند ،
كه نحوي به دهند ، ياد آنها به هم را جنسي نيازهاي
اگر هم بعد كنند زندگي سلامت با هم كنار در بتوانند
.كنند ازدواج يكديگر با خواستند
ازدواج مساله طرح به نياز ما جامعه كه است قبول قابل اين
به را اذهان حدي تا آن ، كردن مطرح دفعه يك ولي دارد موقت
پديده كه داشت توجه بايد اصولا.است كرده مشغول خود
به ديگر و ميدهد نشان را خود آرام آرام جامعه نياز مورد
و شده ظاهر ناگهان پديده اين كه حالي در.برنميگردد عقب
ناشي آيا كه دارد ابهام جاي حدي تا آن شدن ظاهر ناگهاني
در سياسي و لحظهاي حوادث اينكه يا است جامعه استقبال از
ندهد روي زيربنايي تغييرات كه زماني استتا داشته نقش آن
.ندارد زيادي اهميت روبنايي مسائل طرح
نظرش كشور ، وزارت زنان امور دفتر رئيس بروجردي ، اشرف *
ثبت:ميدارد بيان اينگونه موقت ازدواج خصوص در را
اين و است ضروري طلاق و ازدواج دفاتر در موقت ازدواج
برخوردار مساوي حقوق از طرفين تا شد خواهد سبب مساله
اين از حاصله فرزندان تا شد خواهد سبب مساله اين.شوند
.گيرند قرار پذيرش مورد آسانتر ازدواج ، نوع
هزار يك ثبت به اشاره با كشور وزارت زنان امور دفتر رئيس
افزايش60:كرد تصريح موقت ازدواج مورد و 129
دائم ازدواج كاهش در نميتواند موقت ازدواج آمار درصدي
.هستند جدا يكديگر از كاملا دو اين و باشد تاثيرگذار
ميكنند ، اقدام موقت ازدواج به نسبت كه افرادي از بسياري
.هستند متاهلين
اين به اقدام در جامعه گوناگون سطوح در آموزش بروجردي ،
اما است ، مباح موقت ازدواج:گفت و دانست ضروري را ازدواج
چنانچه.ميباشد اشكال بدون ويژهاي شرايط در مساله اين
كه دارد وجود مضمون اين با بسياري روايات ما مقدس شرع در
به اما باشد ، دارا را دائم ازدواج شرايط همه مردي اگر
.است رفته بيراهه به آورد ، روي موقت ازدواج
دستگاههاي توسط زمينه اين در شرايط بايد:كرد تاكيد وي
نادرست تصور اين كه گونهاي به.شود تبيين كاملا مسئول
خود اميال براساس ميتوانند باشند ، مايل هرگاه افراد كه
.برود ميان از كنند اقدام ازدواج اين به نسبت
دانشگاه جامعهشناسي مديرگروه محمدحاضري علي دكتر *
اجتماعي منزلت و هويت گذشته در:است معتقد مدرس تربيت
با خانوار دو كه صورتي در و بود خانوادهها تابع جوانان
نيز آنها پسر و دختر سنخي هم بر اصل داشتند ، سنخيت هم
اجتماعي بلوغ مرحله به افراد تا امروزي جامعه در.بود
نگردد ، مشخص اداري مراتب سلسله در آنها جايگاه و نرسند
بلوغ فاصله كه حالي در.نميشود مطرح همسر انتخاب بحث
از است ، اجتنابناپذير ازدواج و اجتماعي بلوغ تا جنسي
بايد حال و ميشود عنوان انسانها تنوعطلبي بحث ديگر طرف
.دارد موضوعيت حد چه تا اصل اين كه ديد
.دارد موضوعيت تنوعطلبي غريزي ، ارضاي اصل از صرفنظر
حل مرد براي را تنوع موقت ازدواج تنوع ، فرض با اما
.ميكند
فرض افراد براي گوناگون جنسي تجارب امكان كه صورتي در
كافي رضايت و لذت خويش ثابت ازدواج از نميتوانند شود ،
.باشند داشته را
تنوعطلبي اصل يعني فوق مقدمه دو به اشاره با حاضري دكتر
چه شرعي مكانيزمهاي در ديد بايد:گفت سني فاصله بحث و
وجود كه راهكارهايي و دارد وجود اصل اين براي جايگاهي
.ميدهند پاسخ مقوله دو اين به حد چه تا دارند
در مرد و زن اختلاط به مربوط مقررات يا حجاب فلسفه اگر
كه اين و شود معنيدار مقايسهها امكان عدم مقوله راستاي
اصل با اين نگيرند قرار متفاوت احساسهاي معرض در انسانها
.دارد تناقض تنوعطلبي
بالتبع گردد فراهم مقايسهها امكان جامعهاي در وقتي
بين روابط و مييابد كاهش دائم ازدواج از رضايت احساس
.ميگيرد خود به جستجوگرانه و صيادي انسانهاحالت
بجاي را نامطلوبي آثار موقت ازدواج نيز رواني لحاظ از
و رفت در آدمي كه باشد اين بر فرض اگر و ميگذارد
داشته جنسي روابط قبلا كه آدمهايي با پيوسته آمدهايش
تا و ميآورد بوجود فعلي روابط در اغتشاش شود روبهرو
.ميكند فراهم فرد براي را بياعتمادي شرايط حدي
شوراي مجلس فرهنگي كميسيون عضو راكعي فاطمه دكتر *
مسائل از يكي:ميگويد موقت ازدواج مساله درخصوص اسلامي
بحث جامعه در اسلامي انقلاب از بعد چه و قبل چه مطروحه
.است موقت ازدواج
شد مطرح جمعه نماز تريبون از موقت ازدواج بحث كه زماني
.گرفت قرار انتقاد مورد جامعه گروههاي از بسياري سوي از
و ميشود عنوان شخصيتي تكامل بحث اسلامي جامعه در كه چرا
با نبايد ميگردد ، محسوب مقدسي كانون عنوان به خانواده
شخصيتي تكامل و خانوادهها استحكام به مباحثي چنين طرح
.كرد وارد لطمه افراد
و زن روابط كه است اين اسلام در مساله اين طرح از هدف
انسانهايي امروزه كه حالي در باشد ، داشته شرعي جنبه مرد
نميكنند توجه شرع به باشند هوس و هوي دنبال بخواهند كه
.ميدهند انجام را خود كار و
نميشود حل موقت ازدواج ترويج با امروزه ما جوانان مشكل
.ميطلبد را اين از غير چيزي مشترك زندگي حريم حفظ اصل و
ما جوانان مشكل:داد ادامه اسلامي شوراي مجلس نماينده
زناشويي زندگي به تفكر فكر ، اهل جوانهاي مخصوصا امروز ،
از غير چيزي جنس دو احترام و است انساني مسائل و مستحكم
اين فعلي جامعه در كرد سعي بايد.ميطلبد را موقت ازدواج
در.داد رواج زن ، بعد هستم انسان اول من كه را شعار
متضاد فوق شعار با حاضر حال در موقت ازدواج طرح كه صورتي
.است
الهيات دانشكده علمي هيات عضو كرماني طوبي دكتر *
ترويج براي:ميدارد بيان اينگونه را نظرش تهران دانشگاه
مورد آن جامعهپذيري فرهنگ بايد ابتدا جامعه در مساله يك
پذيرفته اصل يك عنوان به موقت ازدواج.گيرد قرار توجه
مشكلات از بسياري ميتواند انصافا و است اسلام در شده
.كند حل كوتاهمدت در را
داد ، انجام بايد جديد قضيه ترويجيك براي كه كاري مهمترين
و شرايط و بگيرد شكل قضيه آن با متناسب فرهنگ كه است آن
موقت ازدواج فعلي ، جامعه در و آيد فراهم مقتضي لوازم
بايد بلكه گردد تنوعطلب افراد براي دستاويزي نبايد
.ساخت بهرهمند امر اين از را قضيه مستحقان
دارد ، وجود كه ضرورتهايي از يكي:ميگويد كرماني دكتر
طبيعي نياز هر كه طوري همان و است جوانان طبيعي نيازهاي
مهمترين از يكي كه اين به توجه با -گردد برطرف بايد
شرايط بايد -است خانواده تشكيل و ازدواج جوانان نياز
دائم ازدواج قالب در كه است بهتر چه و گردد مهيا لازم
ازدواج كرد تلاش بايد صورت اين غير در گردد رفع نياز اين
نياز كه انساني براي است ، انساني عمل يك خود كه موقت
نيازمند كه نكند حركت سمتي به جامعه و گردد محقق دارد
اين در. كند سوءاستفاده ثروتمند و بماند محروم واقعي
از اعم گروهي رسانههاي جامعه ، كردن آماده براي راستا
را مهمي نقش ميتوانند روزنامهها و تلويزيون راديو ،
با كه باشند مواظب بايد رسانهها اين البته و كنند ايفا
بار كه چرا كنند تشريح و تبيين را مسائل كامل احتياط
.دارند دوش بر سنگيني
علوم دانشكده علمي هيات عضو كاظميپور ، شهلا دكتر *
موقت ازدواج درخصوص را نظرش نيز تهران دانشگاه اجتماعي
چنين وقتي ديگر كشورهاي دربعضي:ميدارد بيان اينگونه
دارند ، قبول هم را آن نتايج ميپذيرند را مسالهاي
موقت ازدواج از ناشي طفل كه پذيرفتهاند مثال بهعنوان
اين از فرزندي اگر ما جامعه در ولي است پدر به متعلق
مسئوليت بار زير مردان از درصد آيد ، نود بوجود رابطه
.نميروند فرزند از نگهداري
زيادي اجتماعي آسيبهاي و جامعهشناسي مسائل موقت ازدواج
عواقب و اجتماعي مسائل بايد و شوند تحليل بايد كه دارد
.كرد بررسي جامعهشناسي ديد از را موقت ازدواج
ازدواج در دارد وجود دائم ازدواج در كه حقوقي و حق بايد
نگه عده جدايي از بعد زن كه طوري بهشود آورده هم موقت
حمايتهاي ما جامعه در.گردد ثبت دفاتر در بهعلاوه دارد ،
عمل به رابطه آن از ناشي طفل و موقت ازدواج از قانوني
و نرم يك عنوان به امر اين اگر كه حالي در.نميآيد
.گيرد صورت هم حمايتقانوني بايد شود ، پذيرفته هنجار
غفاري مريم:تنظيم و تهيه
|