ميشود راهاندازي كشور در علمي قطبهاي
جامعه خواستههاي پاسخگوي دانشگاه چرا
نيست؟
كتاب معرفي
ساز كتابخانه خيرين از مهاجراني دكتر
كرد تجليل
ميشود راهاندازي كشور در علمي قطبهاي
فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت :علميفرهنگي گروه
اجراي در را علمي قطبهاي تقويت و ايجاد آئيننامه
كشور فرهنگي و اجتماعي اقتصادي ، توسعه برنامه سياستهاي
.كرد تصويب
هدف با علمي قطبهاي وزارتخانه اين عمومي روابط گزارش به
در مشاركت افزايش و علمي يافتههاي آخرين به دستيابي
تربيت كشور ، علمي موقعيت اعتلاي و دانش مرزهاي گسترش
پويا ، علمي محيط ايجاد اول ، طراز انديشمندان و پژوهشگران
علمي هيات اعضاي جذب بينالمللي ، موثر ارتباطات برقراري
انجام كشور ، از خارج و داخل مقيم برجسته پژوهشگران و
كردن داير و كشور اساسي معضلات حل براي لازم پژوهشهاي
ايجاد عالي سطوح در كشور نياز مورد و جديد رشتههاي
عضو حداقل 5 با علمي گروههاي بين از علمي قطبهاي.ميشوند
.ميشوند انتخاب بالاتر و دانشيار مرتبه در علمي هيات
كه ميشود اطلاق (پژوهشي يا آموزشي) گروه يك به علمي قطب
و علمي فعاليتهاي داراي آييننامه اين مفاد مطالب
و پژوهشي آموزشي ، زمينههاي در برجسته ويژگيهاي
.باشد بينالمللي و علمي همكاريهاي
و ريالي و ارزي اعتبارات امكانات ، از علمي قطبهاي
طرحهاي اجراي قبيل از مواردي انجام براي لازم اختيارات
اعزام كشور ، علمي موقعيت اعتلاي جهت در بديع تحقيقاتي
و دركنفرانسها شركت براي كشور از خارج به علمي هيات
و استادان از دعوت تخصصي ، دورههاي و آموزشي كارگاههاي
داخلي داوطلبان پذيرش كشور ، از خارج مقيم برجسته محققان
دستاوردهاي انتشار و دكتري فوق دورههاي براي خارجي و
برخوردار بينالمللي سطح در سازمانيافته دانش و علمي
.ميگردند
وزارت فناوري و پژوهشي آموزشي ، معاونان از مركب شورايي
علوم فرهنگستان پژوهشي معاون فناوري ، و تحقيقات علوم ،
علمي هيات اعضاي از نفر هفت تا سه و ايران اسلامي جمهوري
شناسايي ، وزارت ، اين آموزشي معاون رياست به كشور برجسته
خواهد برعهده را علمي قطبهاي ارزيابي و نظارت حمايت ،
.داشت
جامعه خواستههاي پاسخگوي دانشگاه چرا
نيست؟
و موادمخدر با مبارزه ستاد دبير سخنان به رويكردي با *
جامعه مشكلات رفع در دانشگاهيان و روشنفكران نقش
مسئولين و ارشد مقامات بار چند گذشته سال هفتاد ظرف *
شور طرف جدي ، گونهاي به را دانشگاهيان مملكتي اول طراز
را سياست يك اجراي يا تصميم يك اخذ و داده قرار مشورت و
نمودند؟ دانشگاه مطالعات و بررسي به منوط
تهران دانشگاه سياسي علوم استاد زيباكلام صادق دكتر
و اعتياد" بهنام عظيمي اجتماعي بليه از گفتن سخن
مبارزه ستاد دبير سخنان اما.نيست تازهاي حرف "موادمخدر
مبارزه ستاد آموزش عالي شوراي" اجلاسيه در موادمخدر با
رشد روبه سرعت به و گسترده ابعاد پيرامون "مخدر مواد با
.بود تكاندهنده بهراستي كشورمان اجتماعي فاجعه اين
اينكه و فاجعه عمق نشاندهنده يكسو از فلاح آقاي اظهارات
ديگر سويي از و شده بحران يك به تبديل اعتياد مسئله
در شكستشان در كشور مسئولين علني و رسمي صريح ، اعتراف
از بخشي در ايشان.بود هولناك تراژدي اين با مبارزه
"موادمخدر با مبارزه ستاد آموزش عالي شوراي" به گزارششان
با مقايسه قابل موجود وضعيت چرا":داشتند اظهار صراحتا
نميتوان تقليد يا زور به را مردم..نيست؟ پيش سال ده
ضعيف خيلي اجتماعي مهارتهاي در ما...واداشت كاري به
همه...":ميكنند اعتراف فلاح آقاي درنهايت و "...هستيم
جرات به من و بازميگردد موادمخدر به نحوي به جرايم
با مبارزه براي امروز به تا كه شيوههايي تمام ميگويم
سال است ، رسيده بنبست به بستهايم كار به موادمخدر
خوانديد درست).كردهايم دستگير را نفر گذشته 300هزار
كشفيات و اعدام ما اندازه به كشوري هيچ.. (نفر 300هزار
در و "رسيدهايم؟ بنبست به چرا پس ندارد ، (موادمخدر)
روشنفكران و دانشگاهها به چاره براي فلاح آقاي پايان
دانشگاهها بايد را علت است ، مريض جامعه":ميبرد پناه
روشنفكران....نميدانيم اجرايي مسئولين ما كنند ، پيدا
(همشهري 82مهر) ".كنند تبيين را وضعيت اين بايد
كه ميشوند پيدا سادهاي مطالب همواره ملتها ، تاريخ در
شناخت براي منابعي بهعنوان مورخان و محققان براي بعدها
آقاي اظهارات.ميگيرد قرار استفاده مورد زمانه و عصر آن
براي منبعي بهعنوان بعدها و شد خواهد اينگونه فلاح
مورد ايران معاصر تاريخ اجتماعي وضعيت از گوشهاي شناخت
ندارم را آن بناي من.گرفت خواهد قرار آيندگان استفاده
آن دليلم كمترين چون گويم لبيك فلاح آقاي تقاضاي به كه
.ندارم تخصصي و اهليت چندان بحث مورد حوزه در كه است
و دانشگاهها وضعيت تشريح يادداشت اين نوشتن از مرادم
فعلي شرايط در چرا اينكه و است رفته آنان بر كه آنچه
و مشاركت براي چنداني گامهاي نيستند قادر ما دانشگاههاي
.بود خواهد بردارند ، اجتماعي مسائل و مشكلات فصل و حل
رسالتي و نقش جامعهاي هر در بتواند دانشگاه كه آن براي
ميبايستي باشد ، پاسخگو مطلوبي بهنحو دارد برعهده كه را
آنطور شرايط آن ما جامعه در كه باشد داشته وجود شرايطي
مسئولين ، دولت ، آنكه نخست.ندارد وجود شايد و بايد كه
"عقلكل" را خود جامعه آن برنامهريزان و امور متوليان
و آگاهند چيز همه به كه نباشند اين به قائل و ندانسته
كه آنچه فقط و دارند راهحل مشكلات و مسايل همه براي
رهنمودهاي صرفا دولتي اركان و مردم كه است آن ميماند
را آنان و نهاده گردن آنها به و كرده چشم توتياي را آنان
آن ميآيد ، اولي بهدنبال كه دوم شرط.درآورند اجرا به
از يكي و دانشگاه وجودي شان كه بپذيرد حكومت كه است
با مبارزه ستاد دبير امروز كه همانست آن بنيادي رسالتهاي
مشكلات و مسايل روي بر پژوهش يعني.رسيده آن به موادمخدر
آن دولتمردان و مسئولين جامعهاي در وقتي اما.اجتماعي
سنت ما جامعه در كه آنگونه) نمايند تصور كل عقل را خود
دانشگاه به چنداني نياز كه است پرواضح ،(است بوده
دانشگاه ايجاد از كه سالي هفتاد به نزديك ظرف.نميبينند
مسئولين از نفر چند امروز به تا ميگذرد ، ما جامعه در
اعلام رسما كه كردند پيدا را شهامت اين آقايفلاح همچون
ياري دانشگاه از و نرسيده نتيجهاي به سياستهايشان كنند
و ارشد مقامات بار چند گذشته سال هفتاد ظرف طلبيدهاند؟
جدي گونهاي به را دانشگاهيان مملكتي اول طراز مسئولين
يك اجراي يا تصميم يك اخذ و داده قرار مشورت و شور طرف
نمودند؟ دانشگاه مطالعات و بررسي به منوط را سياست
در مسئولين كه افتاده اتفاق بار چند گذشته سال هفتاد ظرف
ملل و اقوام يا دانشگاهيان از ؟"نميدانيم" بگويند ايران
مسئولين برعكس ، .كردهاند چه آنان ببينيم يا بپرسيم ديگر
رفتار هم كل عقل مثل و بودهاند "كل عقل" همواره ما
اقتصاد ، تجارت ، كشاورزي ، از زمينهها ، تمام دركردهاند
تاريخ ، هنر ، تا گرفته نظامي و دفاعي امور و پزشكي صنعت ،
كل عقل همواره ما مسئولين بينالملل ، روابط و فرهنگ
را درد هم.بكنند بايد چه كه ميدانند دقيقا.بودهاند
چه بنابراين.را درمان بحمدلله هم و ميشناسند خوشبختانه
ما جامعه در دانشگاه زائدبودن دارند؟ دانشگاه به نيازي
اركان از بسياري.كرد مشاهده ميتوان هم ديگري شكل به را
مراكز هم دارند ، دانشگاه خود هم نظام قدرتمند و مهم
وزارتخارجه ، قضائيه ، قوه.تحقيقاتي و مطالعاتي عديده
بودجه ، و برنامه سازمان و پاسداران سپاه دارايي ، وزارت
دانشگاههاي به نيازي اساسا...و شهيد بنياد سيما ، و صدا
عالي آموزش مراكز يا دانشگاه خود هم زيرا ندارند كشور
نيازي چه ديگر.تحقيقاتي طويل و عريض تشكيلات هم و دارند
بگيرند؟ مدد تحقيقات و پيشرفت براي دانشگاه از كه هست
انجام را خود رسالت بتواند دانشگاه كه آن براي سوم شرط
ما كشور در دانشگاه.است استقلال از درجهاي يك دهد
.دارد رئيس و متولي چندين استقلال ، جاي به متاسفانه
و فرهنگي انقلاب شورايعالي دولت ، هيات علوم ، وزارت
تكليف تعيين دانشگاهها براي منظما درمان و بهداشت وزارت
و استادان جاي به دستورالعمل و بخشنامه صدور با و كرده
و ميكنند تصميمگيري آنان براي دانشگاه ، محققانخود
گزينش ، دانشگاهها ، در رهبري نمايندگي دفاتر از غير به اين
رسمي نهادهاي ساير و اسلامي انجمن بسيج ، جهاددانشگاهي ،
مملكت در ميتوان را ديگري نهاد كدام.است غيررسمي و
قيم و متولي همه اين دانشگاه اندازه به كه گرفت سراغ
تا متوليان اين از هيچيك كه است آن واقعيت باشد؟ داشته
تحقيقاتي و علمي غناي بالارفتن به كمكي نهتنها امروز به
جز به نيز معمولا بلكه نكردهاند ، دانشگاهها در
.نداشتهاند ديگري هنر ، ناصواب دخالتهاي
انجام درست را نقشش بتواند دانشگاه كه آن براي چهارم شرط
و اجتماعي و سياسي امنيت از حداقلي يك از برخورداري دهد ،
انقلاب از بعد راستا اين در قطعا.است شغلي تامين
كاركرد طبيعت اما گرفته ، صورت محسوسي بسيار پيشرفتهاي
بيشتري اجتماعي و فكري امنيت از هنوز كه ميطلبد دانشگاه
طرح رسالت فيالواقع كه است جايي دانشگاه.شود برخوردار
و ادراك در شبهه ايجاد و باورها در تشكيك نقد ، سئوال ،
ايجاد با همواره علم.دارد را شده پذيرفته معرفتهاي
.ميرود جلو به كه است شده پذيرفته باورهاي در شك و سئوال
احتمالا بشر نبود ، جاافتاده و رسمي باورهاي در شك اگر
و داشته قرار گاو پشت روي بر زمين كه ميكرد تصور هنوز
دور به سيارات ساير و خورشيد و بوده كائنات و هستي مركز
مطرح جديدي انديشه و فكر باريك هر اگر.درحركتند آن
و فكر صاحب باشد ، رايج ديدگاههاي باورهاو خلاف كه شود
عمومي ، اذهان تشويش جوانان ، گمراهنمودن ، به متهم نظر
چگونه شود ، جامعه كشاندن انحراف به و مقدسات به توهين
امنيت اگر ؟"كند فكر" كه داشت انتظار دانشگاه از ميتوان
ميتوان چگونه نباشد دانشگاهيان براي و دانشگاه در
و سياستگزاران به مسئولين ، به دولت ، به كه داشت انتظار
غلط تصميمات" ،"ميكنيد اشتباه" كه بگويد نظام متوليان
از كه دانشگاهي ؟"داشت نخواهد حاصلي سياستهايتان" و "است
و سياستها تدابير ، ميتواند چگونه باشد ، داشته خوف حكومت
يا شرايطي ، چنين در كند؟ بررسي و نقد را آن عملكرد
سياسي ، امور درقبال ميشوند بيتفاوت و منفعل دانشگاهيان
براي بدتر ، آنكه يا و جامعهشان فرهنگي و فكري اجتماعي ،
بهره حكومتي رانتهاي از يا نيفتد خطر به جايگاهشان كه آن
سياست هر بر و برخاسته حكومت از تمجيد و تقديس به گيرند ،
.ميزنند تمجيد و تصديق مهر آن ناصواب و غلط
آن ميباشد ، دردناكتر دانشگاه براي اينها همه از آنچه
را دانشگاه ميخواستهاند همواره ما جامعه در كه است
همراه مردم با" را آن كنند ، "اصلاح" را آن كنند ، "درست"
معلوم هم هرگز.عليهذا قس و كنند "بومي" را ، آن"كنند
،"مردميشدن" ،"بوميشدن" ،"اصلاحشدن" كه نشده
يعني چه؟ يعني ها"شدن" ساير و "متعهدشدن" ،"انقلابيشدن"
فرق و كند؟ چكار دقيقا و بشود؟ چه بايستي دانشگاه
امروزه ما دانشگاههاي كه آنگونه) شده غيراصلاح دانشگاه
در يا چيست در دقيقا اصلاحشده دانشگاه با ،(هستند
روي بر ها"درستكردن" اين تاثر و تاثير كمترين كجاست؟
بيهويتي نوعي دچار را دانشگاهيان كه بوده آن دانشگاه
.كرده
بخش هستي از نايافته ذات
هستيبخش شود كه تواند كي
!است غيرمتعهد است ، غربي است ، فاسد هنوز خود كه دانشگاهي
به نياز ديگري دستگاه و نهاد هر بر مقدم خود كه دانشگاهي
آن از ميتوان چگونه دارد ، هدايت و ارشاد تربيت ، اصلاح ،
اجتماعي مسايل و مشكلات فصل و حل درصدد كه داشت انتظار
آن اساتيد از بسياري كه دانشگاهي از برآيد؟ جامعهاش
كشاندن انحراف به بهجز" و بوده "منحرف" و "ناباب"
و هدايت انتظار ميتوان چگونه !"ندارند ديگري هنر جوانان
داشت؟ ارشاد
از موادمخدر ، با مبارزه ستاد دبير كمك تقاضاي ميماند
كدام "روشنفكران" از آقايفلاح مراد نميدانم.روشنفكران
از ايشان مراد اگر امااست اجتماعي جريان و گروه
تراژدي آنصورت در كه است واژه اين عام تعبير "روشنفكر"
هر از بيش "زنجيرهاي قتلهاي پرونده" غمانگيز و هولناك
و جماعت اين اسفناك وضعيت نشاندهنده ديگري بسط و شرح
باز دانشگاه براي اگر.است ما جامعه در آنان جايگاه
مبلغ و "مسلمان دانشگاهيان" حداقل و است اميدي روزنه
روشنفكران براي برخوردارند ، مقامي و شان يك از آن حكومت
كه آنجا تا زيرا.ندارد وجود نيز اين حتي بختبرگشته
نيز آن اسلامي يا مسلمان حتي ميشود ، روشنفكر به مربوط
وجودش از بهتر قطعا عدمش كه است نامطلوب و ناباب عنصري
مسلمان روشنفكر از نفرت كه ميرسد بهنظر فيالواقع.است
.است غيرمذهبيشان همتايان از بيشتر آنان براي
ستاد دبير اينكه خود.بود نااميد نبايستي هم زياد اما
پيدا را شجاعت و صداقت شهامت ، اين موادمخدر ، با مبارزه
اعدامها ، همه عليرغم" بگويد علنا و رسما كه كرده
شكست و رسيدهايم بنبست به بستنها و زدن و گرفتنها
افتاده ، ديگر نهادهاي از كمك فكر به و "خوردهايم
حكومت اصحاب از يكي كه اين خوداست خوبي علامت اتفاقا
شروع نقطه اتفاقا نيست ، "كل عقل" كه رسيده نقطه اين به
آن از فلاح آقاي اينكه خود.است انديشيدن درست و اصلاح
اجتماعي ، سياسي ، مصائب و مشكلات همه كه كلي پارادايم
و خارجي دشمنان به را مملكت فرهنگي و فكري اقتصادي ،
در و درآمده به ميدهد نسبت جهاني استكبار توطئههاي
كه شدهاند متوجه موادمخدر و اعتياد بحران ريشهيابي
نظر خودمان جامعه درون مصائب و مشكلات به بايستي
است ممكن.است اميدواركننده علامت اتفاقا بياندازيم ،
راستا اين در چنداني گام كوتاهمدت در نتواند دانشگاه
دانشگاه به نفر يك مدتها از بعد اينكه خود اما.بردارد
آن بازسازي و پاكسازي ارشاد ، و هدايت قصد كه كرده مراجعه
كرده دراز آن سمت به همكاري و دوستي دست بلكه ندارد ، را
بهار گل يك دميدن ازتونل انتهاي در است اميدي روزنه
بهار بودن راه در نويد است ممكن آن دميدن اما نميشود ،
.باشد
كتاب معرفي
كودكان دندانپزشكي
اول چاپ /شايورد انتشارات /پينگهام پروفسور :نويسنده
قيمت3000 /وزيري صفحه ، 624/نسخه تيراژ 2000 /1379
تومان
ميتوان آن بودن كاربردي جنبه از را دندانپزشكي كتابهاي
مطالب به بيشتر كه كتابهايي:كرد تقسيم دسته دو به
به آنها مطالب بيشتر قسمت كه كتابهايي و پايهميپردازند
كتاب.دارد اختصاص درمان مختلف روشهاي و چگونگي
كتب از يكي پينگهام پروفسور نوشته كودكان دندانپزشكي
محسوب دوم گروه از را آن ميتوان كه است رشته اين معتبر
.است شده تقسيم فصل و 42 بخش پنج به كتاب اين مطالب.كرد
عفونت ، كنترل چون مباحثي طرح به كتاب ابتدايي قسمت
نحوه دندانها ، تكاملي ناهنجاريهاي و دهان بيماريهاي
فوريت ضدميكروبي ، داروهاي كودكان ، در اضطراب و درد كنترل
اساس بر كتاب ديگر قسمت است40 شده پرداخته...و پزشكي
تا سال ، 3 زير 3 گروههاي به و شده تقسيمبندي بيماران سن
طرح.است يافته اختصاص نوجوانان و سال تا 12 سال ، 6 6
شدن تخصصيتر ضمن سني ، گروههاي به مربوط مطالب جداگانه
مورد مطلب يافتن براي كتاب به رجوع شدن آسانتر سبب مطالب
براي تلاش كتاب اين ديگر خصوصيت.است شده خواننده نظر
در را آن ميتوان دليل بدين كه است مطالب سادهنويسي
نيز غيردندانپزشك علاقهمند افراد براي موارد بسياري
دانشگاه علمي هيات اعضاي توسط كتاب ترجمه.سودمنددانست
را انتشارآن شايورد نشر و شد انجام شاهد دانشگاه و تهران
.است داده انجام
ساز كتابخانه خيرين از مهاجراني دكتر
كرد تجليل
پيامي در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير :فرهنگي علمي گروه
در ويژه به كتابخانه ساخت كشور ، كتابخانهساز خيرين به
.دانست اسلامي جامعه ضرورتهاي از را شهرستانها و روستاها
دكتر اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزارت عمومي روابط گزارش به
نخستين در دوشنبه روز بود قرار مهاجراني عطاءالله سيد
كند شركت رشت در (كتاب ياوران) كتابخانهساز خيرين همايش
نامساعد شرايط علت به دوشنبه صبح وي حامل هواپيماي كه
.بازگشت تهران به و نشد رشت فرودگاه در فرود به موفق جوي
هفته از روز ششمين در كتابخانهساز خيرين روزه دو همايش
و فرهنگ وزارت برنامهريزي و طرح معاونت همكاري با كتاب
استان اسلامي ارشاد و فرهنگ كل اداره و اسلامي ارشاد
.است شده برپا گيلان
(عج)زمان امام ميلاد تبريك با خود پيام در مهاجراني دكتر
:افزود كتابخانهساز خيرين همايش در شركتكنندگان به
بافضيلتترين جمله از كه (عج)زمان امام ظهور انتظار
ايمان تحقق و آزادي و عدالت انتظار واقع در است اعمال
.است كامل
شما:كرد تصريح پيام اين در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
به هستيد صالحات باقيات و خير اهل كه خواهران و برادران
او تلاش و كار پايان و انسان سرانجام كه ميدانيد خوبي
وجه و رنگ آنچه اما است جهاني واين مادي زندگاني از گذر
.ميماند برجاي دارد ، الهي
|