ميسازم فيلم زنها براي فقط
تصوير دنياي
شد منتشر پاييز فيلم
شد لغو سينمايي آموزش مركز پروانه 8
ميكشد تصوير به را واقعيتها كه دوربيني
ميسازم فيلم زنها براي فقط
ايران سينماي در فمينيسم به نگاهي نشست گزارش
فرهنگ در انديشه و هنر ادب ، مباحث سلسله نشست بيستمين
سينماي در فمينيسم به نگاهي" عنوان با اسلامي -ايراني
اجتماعات تالار در ميلاني تهمينه حضور با "ايران
.شد برگزار هنري حوزه اسلامي هنر و فرهنگ پژوهشگاه
آثاري خود كارنامه در كه سينما كارگردان ميلاني تهمينه
"دوزن" و "خبر چه ديگه" ،"كاكادو" ،"طلاق بچههاي" چون
:گفت ايران سينماي در زن شخصيتپردازي مورد در رادارد ،
دسته يك.دارد وجود زن با برخورد دو ما سينماي در"
اگر حتي ميكنند وسعي است مثبت زن به نگاهشان فيلمسازان
حضور صحنه دو در يا دارد ديالوگ خط دو فيلمشان در زني
صورت به زن به آن خلاف بر عده يك.باشد موثر حضورش دارد
آن جذابيت از صرفا و ميكنند نگاه ابزاري كالاي يك
استفاده مستخدم عنوان به زن از يا ميكنند استفاده
خنثي هم بعضيهاندارد هم با فرقي چندان كه ميكنند
فيلمهايي يعني نيست ، زن آنها دغدغه اصلا و هستند
فيلمهاي چند هر.ندارد وجود آن در زني كه ميسازند
كه آنها تلاش اما نداريم ، زنان مورد در چنداني ارزشمند
به بياحترامي اگر.است باارزش است ، زن مسئله دغدغهشان
بايد نباشد ، ازانقلاب قبل يك درجه كارگردان تا 6 5
در.آمد وجود به اخير سال در 20 ما متعهد سينماي بگوييم
واكنش شده ، حادتر و پررنگتر مسائل از اخيرخيلي سالهاي
عمر هم سال والبته 20 است شده تمركز آن روي و ايجادكرده
و است شاهكار زن دو كه گفتند من به عدهاي.نيست درازي
حالا است ، ژانوس كثيف چهره زن دو كه گفتند منتقدين برخي
چوبهايي چهار شخصيتپردازي ، .كرد باور بايد را كدام حرف
ظرافتهايي سري يك ولي واقفند ، آن به سينماگران كه دارد
در من نظر به.كرد توجه آن به بيشتر بايد كه دارد وجود
نيز مردها از حتي درستي شخصيت فيلمي هيچ در ايران سينماي
".است نشده ارائه
ميشود ، داده كارگردان زنان به كه فمينيست لقب مورد در وي
فمينيست لزوما كه داريم زن فيلمساز سري مايك":گفت
خانم و نيست فمينيست بنياعتماد خانم مثلا نيستند ،
در را (رفته دست از زمان) فيلم يك تنها هم درخشنده پوران
دغدغه بيشتر بنياعتماد خانم.است ساخته رابطه اين
بررسي جامعه درون را زنان و زنان تامسئله دارد اجتماعي
دارم زنان امور روي تمركز به خاصي علاقه من ولي ميكند ،
شدهتر غلو خيلي هم بيضايي آقايباشد شده غلو اگر حتي
زن شخصيت كه همچنان ميكند ، كار رابطه اين در همه از
تنهاخلاقيت و ندارد خارجي وجود اصلا يزدگرد مرگ فيلم
را شخصيت اين و آفريده را شخصيت اين كه بوده هنرمند ذهني
كه است كارگردانهايي جمله از بيضايي.است ساخته دلپذير
.است مرد يك كه صورتي در دارد ، را مسئله اين دغدغه
ساخته خوبي فيلمهاي زنان درمورد كه ايراني كارگردانهاي
اين در خوبي فيلمسازان دنيا در ولي هستند كم بسيار باشند
كارگردان زن چند تركيه و مصر هندوستان ، در داريم ، زمينه
زنان از بهتر مردها ايران در.دارد وجود خوب فمينيست
و بيضايي يا مهرجويي آقاي مثل ساختهاند فيلم زن به راجع
".ديگران
در را زن شما كه نيست معنا اين به فمينيست":افزود وي
در مرد دو كه بسازيم فيلم يك ميتوانيم.بدهيد نشان فيلم
".باشد زن اصلياش محور ولي ميكنند ، بازي آن
مترقي شدت به گرفت ، ج درجه كه خواستگاري فيلم وي گفته به
.نكردند خوبي برخورد آن با منتقدان ولي بود ،
بنياعتماد رخشان آثار با آثارش تفاوت مورد در ميلاني
بگوييد بنياعتماد به اگر كه است اين ما فرق":گفت
خوشحال بگوييد ، من به اگر و ميشود ناراحت فمينيست ،
.نميكند فرق من براي مرد و زن ميگويد ، او يعني ميشوم ،
.بسازم فيلم زنها براي ميخواهم فقط كه ميگويم من ولي
فيلم خودشان براي دارد وجود مرد كارگردان همه اين
به زنان حقوق از دفاع فمينيست ، از من منظور ميسازند
".است جامعه رسيدن تعادل به منظور
:گفت ايران جامعه در زنان مسائل و مشكلات مورد در وي
خانوادهها گذشته ، در.دارد قبل در ريشه ما زنان مسئله"
همراه پدر سوي از خوب مديريت يك با كه داشتند گسترده شكل
امروز خانوادههاي اما داشت ، تسلط چيز همه بر كه بود
باقي گسترده شكل همان به روابط ازنظر ولي هستند سلولي
.است كرده ايجاد فراواني مشكلات تناقض اين و ماندهاند
عهده بر حضانت و گرفتهاند طلاق كه زنهايي":افزود وي
آن دليل كردهاندو عمل خود همتاي مردان از موفقتر دارند
و نيستند قائل احترام خود غرايزطبيعي به زنان كه است اين
دير خيلي مجدد ازدواج با زنها.ميكنند سركوب را آن
فرزندان قرباني را خود بايد ميكنند تصور و كنارميآيند
خيلي ميدهند دست از را خود همسر كه مردهايي ولي كنند ،
و گذشته به مربوط فكر طرز اين.ميكنند ازدواج سريعتر
بسيار وعواطف شده عوض شرايط اكنون اما بوده قديم تفكر
با بايد ما كه كرده پيشبيني ما مذهب.است كرده رشد
دردوران كه ميكنيم فكر هنوز ما ولي برويم پيش زمانه
".ميبريم سر به گذشته
:گفت ايران كنوني جامعه در زنان وضعيت مورد در وي
كارگردانهاي يا متخصصان نمايندهها ، بتوان كه جامعهاي"
جامعه.دارد را زن با برخورد مشكل و مسئله شمرد را آن زن
كه بخواهد اگر و نميكند تقسيم را امكاناتش مساوي طور به
يك تا دارد نياز كار سال بدهدبه 100 انجام را كاري چنين
".شود ساخته متعادل جامعه
قتلهايي يا زن دو فيلم در شوهر مرگ:گفت ميلاني تهمينه
در اگر.دارند سمبوليك حالت داد ، رخ آتش عروس فيلم در كه
كوچه يك به يازن ميكشند را همديگر مردها آن "دوزن" فيلم
زندگي دهنده نشان و است نمادين كوچه اين ميرود ، بست بن
تفكر دو شدن كشته قيمت به كوچه اين از رهايي است ، زن آن
راهي تا بميرد بايد مالكيتها احساس اين.است نظرانه تنگ
.باشد داشته وجود بنبست اين از فرار براي
هر":گفت بنياعتماد ساخته شهر زيرپوست فيلم مورد در وي
فيلم نظرم به اما داديم ، راي آن به داوران هيات در چند
".نبود نيز دراماتيك و داشت كمي انسجام و بود پرشاخهاي
ما":گفت سينماگران روي خرداد دوم تاثير مورد در ميلاني
ميرفتيم ، ولي زنان موضوعات سراغ لرزان و ترسان قبلا
خرداد دوم از ما صورت هر در.است شده بيشتر شجاعت الان
زياد هم آن ميگويند حالا.نبود كافي ولي شديم ، بهرهمند
هنوز ما ميكنم فكر بگيرند ، پس را اينها ميخواهند و است
".نشدهايم خودي
تصوير دنياي
متنوع مطالبي با تصوير دنياي هنري فرهنگي نشريه شماره 86
.شد منتشر
سينما جهان ، روز فيلمهاي بررسي و معرفي تازههاي 2000 ،
ايران ، سينماي زودهنگام صدسالگي انتخاباتي ، تبليغات و
سينماي چهرههاي موجنو ، ترانهسراي برگزيده ، تصاوير
تصوير دنياي شماره اين در كه است مطالبي از...و ايران
.است رسيده چاپ به
شد منتشر پاييز فيلم
.شد منتشر پاييز 79 ويژه فيلم سينمايي ماهنامه
بنياعتماد ، رخشان با گو و گفت شهر ، زيرپوست فيلم پرونده
كودك فيلم جشنواره گزارش آدينه ، گلاب و فروتن محمدرضا
صداي اعجاز ونيز جشنواره از جلون طاهربن خاطرات اصفهان ،
در نقشآفرينياش و شكيبايي و صبر كارنامه بررسي دالبي ،
اين خواندني مطالب از...و سوخته نسل مثالي سيماي هامون ،
.است فيلم مجله شماره
شد لغو سينمايي آموزش مركز پروانه 8
نيروي آموزش و گسترش مركز تصميمگيري كميته مصوبه براساس
عدم علت به اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت سينمايي انساني
آئيننامه ماده 6 طبق قانوني مقرر مهلت در راهاندازي
و سمعي و سينمايي آزاد آموزشگاههاي بر نظارت و تاسيس
.شد لغو سينمايي آموزشگاه هشت پروانه بصري
اين كرد ، اعلام اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت عمومي روابط
فنون دريايي ، فانوس بديع ، :از عبارتند آموزشگاهها
،(خراسان) تصوير برنا ،(اهواز) فيلم پارسوماش سينمايي ،
.ناوك و كشتان هنرافزا ، هفتم ، نگارستان
ميكشد تصوير به را واقعيتها كه دوربيني
بابل زادگاهش در مستند فيلمساز يك از تجليل گزارش
سينماي برجسته مستندساز مختاري ابراهيم از تجليل مراسم
حضور با آبان و 19 روزهاي 18 طي بابل زادگاهش در ايران
و پرسش جلسه و سخنراني در مختاري.شد برگزار مردم گسترده
دوران از خاطراتي بيان ضمن مناسبت همين به پاسخ
جغرافيايي ، موقعيت با ايران:گفت بابل در نوجوانياش
بتوان كه دارد سينمايي به نياز جمعيتياش تركيب و فرهنگي
حال عين در و خرج كم ساده سينماي اين.زد حرف سادگي به
كه است درحالي اين.دارد نام مستند سينماي جذاب ، و عميق
روز بيان وسيله و شده مبدل قلم يك به امروزه دوربين
.ميشود محسوب
در ميتواند و نميانديشد گيشه به مستند سينماي:گفت وي
اين پنهان ارزشهاي.باشد پيشرو آموزش و اطلاعرساني عرصه
در عظيم فرهنگي تحول كشف ، صورت در كه والاست چنان سينما
.داد خواهد رخ كشور
ميخواهد مستند سينماي كه نكته اين بيان با مختاري
من بگويد ميخواهد داستاني سينماي و بگويد داستان
داستاني وسينماي مستند سينماي گفت لذاميتوان واقعيام ،
دارند ، "ماهوي" فرق بايكديگر اما ميكنند ، ميل هم سوي به
مدون ، سناريوي كمك به داستاني سينماي:داد توضيح
بهترين در آفريننده كارگرداني و آزموده كار هنرپيشگان
در كه حالي در ميرود ، دوربين جلوي بازآفريني وضعيت
دستبرد از پيش كه واقعيتي با دوربين مستند سينماي
اين كارگردان هنر همه و روبهروست است موجود كارگردان
يكديگر كنار چگونه و نمايد شكار را واقعيات چگونه كه است
.كند القا تماشاگر به مطلوب مضمون كه بچيند
نميكشد ، تصوير به را صرف وقايع مستند سينماي:افزود وي
قدرت و انرژي كه را واقعياتي آن كارگردان نظر با بلكه
.ميگنجاند خويش در داراست ، را هنري اثر يك به شدن تبديل
مستند سينماي"تصور ايجاد در:كرد تصريح مختاري ابراهيم
.است داشته موثري نقش تلويزيون ،"است صرف واقعيت ضبط
مستند درسينماي تنها نه ما كشور در تلويزيون
يك.ميزند هم ضربه آن به بلكه نميكند ، سرمايهگذاري
نريشن تصاوير روي ميكند ، پخش مستند اسم به را مصاحبه
مردم خورد به مستند اسم به و ميگذارد
راميشنوند ، مستند فيلم نام مردم تا كه است اين ميدهد ،
.ميكنند عوض را تلويزيون كانال
اسلامي ، ارشاد خلاف بر گذشته سال سه طول در:افزود وي
.است كرده ايجاد ركود مستند سينماي عرصه در تلويزيون
سياسي ، ساختار سبب به انقلاب از پيش:كرد يادآوري مختاري
استبدادي حكومت ديدگاه از زيرا نداشتيم ، مستند سينماي
است ممكن و است خطرناك دوربين يك مستند سينماي دوربين
انقلاب بهلطف اما كشد ، تصوير به را اجتماعي واقعيات
كه رشدي آن كه چند هر آمد جامعه ميان به دوربين اسلامي ،
.نميشود ديده ميكرد ، پيدا بايد
مدير بزرگنيا دلاور مختاري ، ابراهيم از تجليل مراسم در
ابراهيم سخناني طي مازندران اسلامي ارشاد و فرهنگ كل
و خواند ايران سينماي برجسته و شاخص مستندساز را مختاري
:وگفت كرد معرفي مازندران و بابل مباهات مايه را او
اين تمدن و فرهنگ پيكره از جزيي شاخص هنرمندان
ما تمدن معرف تمدنها گفتوگوي درعرصه و سرزميناند
.بود خواهند
رضوانيان مهندس مختاري ، از تجليل اختتاميه مراسم در
بدون و صادق راستگو سينماي را مستند سينماي بابل شهردار
متولي بايد كه تلويزيون كه حال:خواندوگفت پردازي دروغ
بها آن به شايسته طور به باشد آن معرفي و اشاعه اصلي
"دارند ذوقي سرسوزن" كه آنها همه بر نميدهد ،
نجيب سينماي اين از و جسته بهره فرصتي هر از است واجب
.كنند جدي حمايت
بابل در سال 1326 در مختاري ابراهيم است ذكر به لازم
سازان مستند انجمن رياست هماكنون و است شده متولد
روز ، دو اين طي وي از.دارد عهده بر را ايران سينماي
صيادي ، سفر روياها ، و خاطرات مكرمه ، بخصوص ، روز يك زينت ،
.درآمد نمايش به... بچههاو و خديجه مل ، زعفران
|