ارائه نوجوانان زنبه از الگويي چه
كردهايم؟
وضعيت درباره منتشره آمارهاي به نگاهي
فرانسه زنان
ارائه نوجوانان زنبه از الگويي چه
كردهايم؟
:اشاره
زنان ، جايگاه قبال در جوامع فرهنگ و نگرشها دربازنگري
و قالبي تصورات با جديد ديدگاههاي جايگزين بويژه
عنوان به آموزشي منابع آنان ، درباره سنتي نگرشهاي
شده انجام بررسيهاي نتايج.هستند مطرح ابزار مهمترين
درسي كتابهاي در خصوص به منابع اين در زنان سيماي درباره
خانواده ، آن تبع وبه زن موضوع به پرداختن كه ميدهد نشان
در درسي كتابهاي مولفان يعني.است نبوده هدفدار آنها در
زنان نقشهاي و هويت مورد در ويژهاي پيامهاي ارائه پي
تعقيب جريان در بلكه نبودهاند ، جامعه و خانواده در
قالب در و محمل عنوان به مقولات اين از خود آموزش اهداف
در ميرسد نظر به و گرفتهاند بهره تمثيلها و مصاديق
پيام موازات به كه جانبي پيامهاي به نسبت كار ، اين انجام
.است نداشته وجود لازم آگاهي دارد ، وجود نظر مورد آموزشي
از را آموزشي منابع در زنان سيماي ميآيد پي در كه مطلبي
هم با كه است داده قرار بررسي مورد مختلف ابعاد
.ميخوانيم
زن واقعي تصوير ارائه در ناكامي *
نيز و سنتها و تاريخي شرايط از برخاسته اجتماعي الگوهاي
درسي ، كتابهاي در جنسيت موضوع با هدفمند برخورد از غفلت
انساني هويت احياي جهت در درسي كتابهاي كه ميشود باعث
ديگر سوي از.باشند نداشته شركت جامعه زنان و دختران
كتابهاي ما كشور در كه ميدهند نشان شده ، انجام تحقيقات
امروز جامعه در زن از واقعي تصويري ارائه در حتي درسي
و موجود شرايط از نشانهاي كمتر و نداشتهاند توفيقي نيز
كتابهاي در ايران امروز جامعه و خانواده در زن جايگاه
.است مشاهده قابل درسي
درسي كتابهاي تحليل به كه تحقيقاتي حتي روشنتر بيان به
به نسبت موجود كاستيهاي و نقصانها فقط پرداختهاند
در بايد كه اصولي درباره و كردهاند بررسي را موضوع
كتابها در زن از واقعيات بر مبتني و سازنده تصويري ارائه
.است نشده انجام تحقيقي شود ، ارائه
.روست روبه اساسي مشكل دو با اصول اين به دستيابي روند
مورد در سليقهها حتي و تفاسير آراء ، اختلاف اول ، مشكل
.اوست اجتماعي -انساني جايگاه تعريف و زن بودن چگونه
مسئولان ، امروز چند هر
زن ، وجودي ارزش در ديني علوم دانشمندان و نظران صاحب
مختلف نقشهاي در تغييراتي ايجاد ضرورت حتي و او حقوق
شرايط درترسيم عمل در اما دارند ، نظر اتفاق مردان و زنان
جامعه ، و خانواده در آنان جايگاه و زنان حضور مطلوب
را مشكل اين كه است ، متعارض گاه و جدي نظرها اختلاف
موضوع درباره اسلام از افراد مختلف وبرداشتهاي ديدگاهها
.ميكند تشديد زن
در نسبي ، چند هر توافق ، مورد كه اصولي يافتن ترتيب بدين
محتواي قالب در بتوان كه باشد ايراني مسلمان زن مورد
است ، كشور پرورش و آموزش نظام رسمي سند كه درسي كتابهاي
تحقق قابل سادگي به لااقل يا است دشوار كاري كرد ، وارد
.بود نخواهد
در ناچار به زن مقوله كه است حيطههايي تعدد دوم ، مشكل
مباحث تمامي بايد حيطهها اين.ميشود مطرح درسي كتابهاي
ميشود ، مربوط زنان به شكلي هر به كه را موضوعاتي و
.دربرگيرد
در يك هر كه حيطهها اين
در كار ميشود ، شامل را بسياري مقولات خود مجموعه زير
دليل همين به ميسازد ، گستردهتر بسيار را اينباره
اصول يافتن مقدمه كه حيطهها اين سازماندهي و گردآوري
عنوان به است ،
دركليترين و مختصر طور به.شود انجام بايد نياز پيش
حيطههاي اودر خصوصيات سپس و زن انساني خصوصيات آن ، شكل
نظامي ، سياسي ، اجتماعي ، تاريخي ، فرهنگي ، هنري ، علمي ،
و بهداشتي عاطفي ، -اخلاقي خانوادگي ، حرفهاي ، و اقتصادي
تمامي زيرا.شود مطرح درسي كتابهاي در بايد زيست محيط
در را ما روزمره زندگي از جنبهاي يا بخشي عرصهها اين
.ميدهند تشكيل جامعه
نيازمند هرعرصه در كه است متعددي مقولات مهمتر ، نكته
محتواي و نوع فعاليتها ، نحوه و محدوده مانند.است توجه
و عرصه درهر دوجنس نسبتهاي هرعرصه ، در نقشها ايفاي
.ميگيرند برعهده كه نقشهايي و فعاليتها
خانواده ، جنس ، دو براي هرعرصه در امكانات و قابليتها
در هرجنس جايگاه و آن بيروني و دروني مناسبات ساختار
كه هستند مواردي جمله از نيز خانواده در مربوط نقشهاي
.هستند اصول تعيين و تعريف نيازمند
در زن مفهوم اصولا كه است ضروري نيز نكته اين به توجه
نيز دوجنس نقشهاي تمامي و مييابد معنا مرد مفهوم مقابل
اين از اصولي جستوجوي بنابراين.هستند متقابل كنش داراي
هر درميطلبد را مرد جايگاه و تصوير در بازنگري دست ،
درباره شده انجام تحقيقات تمامي نتايج بر مروري حال ،
اهميت پيش از بيش درسي ، كتابهاي در خانواده و زن سيماي
.ساخت خواهد روشن را درسي كتابهاي در تغيير و تحول ايجاد
زنان سيماي بازنگري در موجود ابهامات *
زنان ، امور در پرورش و آموزش وزير مشاور تندگويان فاطمه
ابهامات با را درسي دركتابهاي زنان سيماي بازنگري مسئله
اين ايجاد علل وي.دانست توام بسيار پيچيدگيهاي و
از غلط برداشتهاي اسلام ، از مختلف قرائتهاي را ابهامات
عرصههاي در جامعه با او تعامل از متفاوت تلقيهاي و زن
حيطه در چه اقتصادي اجتماعي ، سياسي ، فرهنگي ، مختلف
اختلاف حتي و ابهام زمينههاي اجتماع ، در چه و خانواده
.كرد ذكر درسي كتابهاي در زنان سيماي تحول درباره را نظر
نيز منطقهاي و بومي فرهنگهاي تنوع و فرهنگها گوناگوني
.گرديدهاند شده ، ياد علل بر مزيد كه هستند ديگري عوامل
در شده مطرح اجتماعي مناسبات در:است معتقد تندگويان
كه هستيم روبهرو مختلفي ملاحظات با درسي كتابهاي
.است آن خلاف نشانگر جامعه واقعيتهاي
حفظ با يكديگر كنار در مردان و زنان واقعيات ، اساس بر
در هستند فعاليت مشغول اجتماعي مختلف حيطههاي در ارزشها
.است نشده بازگو چنين مساله اين درسي كتابهاي در كه حالي
و مادر تربيتي گسترده نقش واسطه به نيز خانواده حيطه در
نوع بايد خانواده اقتصاد و اشتغال در زنان عمده سهم
و خانواده در مرد و زن ميان شده مطرح اجتماعي قرارداد
متحول درسي كتابهاي در منزل امور آنهادر مشاركت نحوه
.شود
به منطبق نقشهاي پذيرش" و "نگرش تغيير" تحول اين لازمه
فرهنگسازي زمينه اين در بايد حقيقت در است "زمان اقتضاي
درسي كتابهاي در تحول پايه اولين فرهنگسازي زيرا.كرد
فراگيري و گستردگي به رسانهاي هيچ واقع در.است
.ندارد تاثيرگذاري فرصت كشور ، سطح در درسي كتابهاي
است اين عمومي رسانه يك عنوان به درسي كتابهاي خصوصيت
در سال فعال ماه حداقل 9 يعني سال از طولاني مدتي در كه
كه ميگيرد قرار جامعه و خانواده پسران ، دختران ، اختيار
و آن مفاهيم درك و الزام درسي ، كتابهاي با ارتباط تكرار
موضوعات از يك هر شدن نهادينه به منجر مفاهيمش ، با انس
.ميشود افراد روح در درسي كتابهاي
حيطه در بايد درسي كتابهاي آموزشي محتواي با حقيقت در
وظيفه عمدهترين كه افراد براي "زندگي مهارتهاي" كسب
تلاش است ، عام شكل به سواد آموزش از بعد پرورش و آموزش
.شود
اطرافيان با ارتباط برقراري شيوه شامل "زندگي مهارتهاي"
و فرهنگي سياسي ، اجتماعي ، مناسبات در تعامل نحوه محيط ، و
رعايت با پسران و دختران و مردان و زنان براي خانوادگي
.ميباشد يكديگر شئون و حقوق حفظ و متقابل احترام
در تحول نيز ، "زندگي مهارتهاي" كسب منظر از بنابراين
و ضروري امري درسي كتابهاي تصاوير حتي و آموزش محتواي
.است اجتنابناپذير
طور به كه يافته توسعه كشورهاي بر علاوه جهت ، همين به
و توسعه حال در كشورهاي پرداختهاند ، موضوع اين به ويژه
دريافت در آنها فرهنگي و تاريخي پيشينه كه كشورهايي حتي
اين در ميرسد ، نظر به ما از كمتر بسا چه زنان مسائل
.كردهاند شروع را فعالي و جدي حركت زمينه
و هند پرورش ، و آموزش وزارت زنان امور دفتر كل مدير
خود درسي كتابهاي كه كرد ذكر كشورهايي زمره در را سوريه
منظور ، همين به:افزود وي.كردهاند متحول زنان به نسبت را
دادهايم تشكيل پژوهشي كميتهاي زنان امور دفتر در ما
اعتقادي ، روانشناختي ، مختلف ابعاد گرفتن نظر در با تا
خانواده ، و اجتماع در زن حضور جامعهشناختي و مذهبي
و متن در را زن حضور مناسبات و اصول ، نقشها بتوانيم
و محتوا در بازنگري.كنيم متحول درسي كتابهاي تصاوير
كه است بزرگي كار زنان درباره درسي كتابهاي تصاوير
پژوهش سازمان دانشگاه ، و حوزه استادان جمعي عزم نيازمند
است پرورش و آموزش وزارت زنان امور دفتر و برنامهريزي و
.است شده حاصل همكاريها اين عمده بخش نيز تاكنون و
خويش هويت درك براي جوان و نوجوان نسل نياز به پاسخگويي
تا را جمعي عزم اين استمرار اجتماع ، در حضور چگونگي و
.ميطلبد مطلوب نتيجه به رسيدن
"غفاري مريم:تنظيم و تهيه"
وضعيت درباره منتشره آمارهاي به نگاهي
فرانسه زنان
معتبر منابع سوي از منتشره آمارهاي:اجتماعي گروه
گذشته از بيش كشور زناناين كه است اين از حاكي فرانسوي
نقش اين و ميكنند نقش ايفاي خود كشور اقتصادي تحرك در
وظايف به آنها رسيدگي و توجه با همزمان اقتصادي ، مثبت
وجود به را متناسبي شرايط همسرانشان بامشاركت خانوادگي
.است آورده
نهادهاي مهمترين از يكي كه "اينسي" مطالعاتي موسسه
آخرين انتشار با است فرانسه آماري و مطالعاتاقتصادي
زنان كه است داده نشان بررسيهايخود و تحقيقها نتايج
به بطورهمزمان و كرده چندان دو را خود تحرك فرانسه
بنابر.ميكنند كار رايانه با و داده شير خود بچههاي
از درصد اكنون 48 هم فرانسه جامعه از قشر اين گزارش ، اين
درسال ميزان اين.هستند فرانسوي بگير حقوق 1/26ميليون
از دهه 1960 سالهاي در و بود درصد ميلادي 44 1980
.نميكرد تجاوز 35درصد
فرانسه در مواليد افزايش پايه بر اينسي موسسه گزارش
به همزمان فرانسوي زنان كه ميدهد امرنشان اين:حاكيست
.پشتنكردهاند نيز خانوادگي امور و خانواده
بر744 بالغ سال 1999 در كشور اين در مواليد ميزان
مورد هزار از 30 بيش سال 1993 مقايسهبا در كه هزاربود
.ميدهد نشان افزايش
مناسب سن در كه زناني تعداد كه حاليست در افزايش اين
گزارش اين حال همين در.است داشته هستندكاهش زايش براي
زنان درصداز فرانسه 5/11 در اكنون هم كه ميدهد نشان
سال 1997 ، در درصد به 3/14 نسبت مقدار اين و بيكارند
حال در فعال زنان همچنين.است داشته قابلتوجهي بهبود
سال آمار 2/47درصدي به نسبت كه هستند درصد حاضر 1/48
.است يافته بهبود 1997
در كه است ديگري مقوله نيز مردان با زنان حقوق تفاوت
اين كه ميدهد نشان جديد آمار و بررسيشده تحقيق اين
به حاضر حال در و درصدبوده معادل 3/19 سال 1996 در تفاوت
كه نيز نكتهاي حال عين در.است يافته كاهش درصد 8/18
ميشود ، آمارديده اين در و كرد تلقي منفي را آن ميتوان
خانواده و خانه امور به زنان كه است زماني مدت
نقش خانوادگي انسجام سستي در ميتواند و اختصاصميدهند
يافته اختصاص وقت آمار ، بنابراينباشد داشته موثري
ده حدود در كاهش واين يافته كاهش منزل كارهاي به زنان
دقيقه و 35 فعال و شاغل زنان براي روز در دقيقه
وقت افزايش البته.است شده محاسبه زنان برايديگر
ادامه در كه است ديگري نكته تفريحات به يافته اختصاص
و شاغل زنان براي زمان مدت اين.ميشود مشاهده تحقيق
نشان را افزايش زنان 45دقيقه ديگر براي و دقيقه فعال 21
رقم نشاندهنده نيز ولد و زاد ميزان افزايش.ميدهد
.است سال 1995 درصدي رقم72/1 مقابل در درصدي 77/1
حال در فرانسوي زنان متوسط طور به موجود آمار اساس بر
دنيا به سالگي سن 29 در را خود نخستينفرزند حاضر
بوده سالگي سن 27 سال 1985اين در كه حالي در ميآورند
.است
به است شده منتشر گزارش اين در كه ديگري كليدي آمارهاي
:است ذيل شرح
(48درصد.بگيرهستند حقوق فرانسوي زنان درصد 5/12-
(درسال 1975 دربرابر 1/42درصد
به سال تا 50 ميان 25 زنان سني هرگروه از درصد 80-
.هستند كار بازار در كار خواهان يا شاغل صورت
در دقيقه شش و ساعت سه فرانسوي فعال زنان سال 1999 در -
زنان براي ميزان اين و ميپرداختند كارهايمنزل به روز
فعال مردان و ميرسيد ساعت چهار حدود به فعال غير
بهاين روز هر در را خود وقت از ساعت يك فقط فرانسوي
و ساعت يك فعال غير مردان و ميدادند اختصاص كارها
.30دقيقه
براي لازم زمان سوم دو حدود زنان فرزندان تربيت براي -
.اند داده اختصاص خود به را كار اين
كمتر دقيقه روز 38 هر در فعال زنان آزاد ، وقت نظر از -
(دربرابر 57/2 يعني 19/2) دارند فراغت وقت فعال مردان از
اين.ميگذرد تلويزيون تماشاي به عموما زمان اين كه
بين يعني.است بيشتر فعال غير مردان و زنان براي ميزان
.زنان براي ساعت چهار حدود و مردان براي ساعت شش تا پنج
درصد آمار 11 داشتن با فرانسوي زنان نيز سياست در -
با مقايسه در مناسبي جايگاه در را خود نماينده ، زنان
.دادهاند اروپاقرار اتحاديه عضو كشورهاي ديگر
|