آن عوامل و انواع ;پرخاشگري
قتلهاي پرونده درباره عمومي افكار
است سردرگم زنجيرهاي
آزادراه در خودروها زنجيرهاي تصادف
كرج - تهران
با اتوبوس برخورد حادثه در كشته 12
بوشهر ديلم در تيربرق
قتلهاي علني غير دادگاه جلسه هشتمين
شد برگزار زنجيرهاي
را جديد نصبهاي و عزل شايعه ارشاد وزارت
كرد تكذيب
بزودي "فارس" عنوان با بسيج خبرگزاري
ميكند آغاز را خود فعاليت
كوي مسئولان از تن دو دادگاه جلسه نخستين
تهران دانشگاه
اصلاحات مخالفان :آبادان در عبدي عباس
نفع مردمبه آراء به دادن تن كنند باور
است جامعه و آنها
آن عوامل و انواع ;پرخاشگري
هستند عواملي از طلاق و جدايي شوهر و زن كشمكش و اختلاف
و ميكنند ناامني ايجاد كودكان در بويژه خانواده در كه
دارند مهمي نقش آن تشديد يا پرخاشگري بروز و پيدايي در
:اشاره
يكي جنگ ، كه ميگويد معاصر ، بزرگ تاريخنگار دورانت ، ويل
تاريخ سال از 3400 بيش از.است تاريخ پايدار عناصر از
جنگ بدون آن سال شده ، تنها268 ثبت بشري تمدن در كه مدون
حوادث كه است موجودي چگونه انسان بهراستي.است گذشته
بدينسان ، است؟ بوده خونريزي و جنگ سراسر وي ، تاريخ مهم
و پرخاشگر موجودي حيوانات ، برخي همچون نيز آدمي
پارهاي بهاستثناي ،"ارونسون" گفته به اما ;ستيزهجوست
و پيوسته اينچنين ديگري مهرهدار هيچ جوندگان ، از
آنتوني" قول از وي.نميكشد را خود همنوعان بيرحمانه
و وحشيگري نمونههاي معمولا ما كه ميگويد "استور
ازاين منظورمان و ميخوانيم حيواني را انسان بيرحمي
ما كه است حيواناتي ويژه رفتار ، نوع اين كه است آن صفات
واقع ، در اما.برتريم و يافتهتر تكامل آنها از
ما وحشيانه ورفتار است انسان ، ويژه رفتار سبعانهترين
.ندارد نظيري طبيعت در يكديگر به نسبت
بزرگسالي تا كودكي دوران از پرخاشگري ، و خشونت به علاقه
نمونههاي روزانه ، زندگي در.مييابد ادامه همچنان
ديده خشونتآميز محركهاي به ما توجه جلبشدن از بسياري
حادثه يك محل به سرعت به را خود غالبا مردم.ميشود
را كارشان آن مانند و مجرم يك اعدام براي و ميرسانند
برابر چند فروش از نبايد رو ، اين از.ميگذارند زمين
آثار با مقايسه در خشونتبار و جنگي سرگذشتهاي و فيلمها
.شد شگفتي دچار شاعرانه و ادبي
خانوادههاي در خشونت درباره ملي بررسي نخستين نتايج
صحنه خانوادهها ششم يك از بيش كه داد آمريكانشان
منزل درون از.است بوده شوهرانشان دست به زنان كتكخوردن
كودكانشان ييكه آمريكا خانواده پنج هر از خانواده سه
به كودكان كتكزدن سروصداي ميكردهاند ، زندگي آنان نزد
از نيمي رفته ، هم روي و است رسيده گوش به والدينشان دست
خشونتهاي شاهد يكبار سالي دستكم ، آمريكا خانوادههاي
براي انسان تصور غيرقابل پرخاشگري مشاهده.است خانوادگي
انسان در پرخاشگري كه است پيشآورده را تصور اين عدهاي
آيا كه ميشود بررسي گفتار اين در.است فطري و ذاتي
اين ميتوان آيا انساناست؟ ماهيت از جزيي پرخاشگري
سبب كه محيطي و اجتماعي عوامل كرد؟ متعادل را پديده
روانشناسي كدامند؟ هستند پرخاشگري كاهش يا افزايش
يا افزايش پيدايي در موثر عوامل تا است تلاش در اجتماعي
قرار مطالعه مورد را آن و كند معلوم را پرخاشگري كاهش
جمعبندي به ميخواهيم نهايت در گفتار اين در.دهد
روانشناسي ديدگاه از پرخاشگرانه رفتار بر موثر عوامل
.بپردازيم اجتماعي
مطهري ابوالفضل
پرخاشگري تعريف
معاني پرخاشگري تعريف در اجتماعي علوم دايرهالمعارف در
هدف با كه رفتاري -است1 گرديده ذكر مختلفي
-گيرد2 صورت آنان حقوقي مرزهاي به تخطي و ديگران ايذاء
موازين عليه رفتاري -3;قدرت كاربرد با حمله يك آغاز
.اجتماعي
من":ميگويد پرخاشگري تعريف در "ارونسون اليوت"
رنج و صدمه اعمال هدفش كه ميكنم تعريف عملي را پرخاشگري
هدفش كه فوتبال بازي تعريف اين طبق بدينسان ، .است
اما.محسوبنميشود پرخاشگر است خود تيم كامل كارايي
اين از نظر صرف باشد ، جراحت و آوردندرد وارد هدفش اگر
.شود تلقي پرخاشگرانه بايد رفتارش نشود يا شود موفق كه
بزند ، سيلي پدرش به خشم حال در كه سهساله كودكي همچنين
هر در اما باشد ، بيضرر كاملا است ممكن او سيلي چند هر
در است ممكن كودك همان اما است ، پرخاشگرانه عملش صورت
درد باعث و بكوبد پدرش چشم به را خود آرنج معصوميت نهايت
زيرا نيست ، پرخاشگرانه رفتاري عمل اين.بشود آسيب و
".دادهاند رخ سوءنيت بدون آن دردناك پيامدهاي
نيت و قصد تعريف ، اين در اهميت با و مشخص نكته
رفتاري صورتي در آسيبزا رفتار يك يعني است ، رفتاركننده
بهمنظور عمد و قصد روي از كه ميشود محسوب پرخاشگرانه
بنابراين.باشد گرفته انجام خود به يا ديگري به صدمهزدن
آسيبرساني به كه عملي يعني پرخاشگري ساده ، تعريف يك در
اين است ممكن البته.ميگردد منتهي ديگران عمدي
متضمن حتي و شده پياده شيوهها انواع در آسيبرساني
اما.شود نيز فحاشي و توهين تحقير ، نظير رواني آزارهاي
از.دارد ارجاع رفتارها تعارض به آسيب مفهوم حال هر در
.ميشود محسوب پرخاشگري انواع از يكي تنها خشونت رو اين
آسيبهاي ايجاد عمدي مبادرت حاوي را خشونت لحاظ اين به
.ميكنيم تلقي ديگران به جسماني
"پرخاش" و "خشم" تفاوت
زيستشناسي نظر از تفكيكناپذيري بهطور "پرخاش" و "خشم"
.دارند ارتباط يكديگر با
محسوب عاطفه آن ابراز پرخاش اما است ، عاطفه يك خشم
.ميباشند پرخاشگري چهرههاي آنها دو هر ليكن ميشود ،
و تهديد برابر در غريزي است واكنشي خشم ديگر بهعبارت
.آرزوها و اهداف به رسيدن از نوميدي
پرخاشگري انواع
براي تلاش پرخاشگري ، نوع اين در:ابزاري پرخاشگري -1
براي است وسيلهاي نخست وهله در ديگري به رساندن آسيب
آن روانشناساناجتماعي رو اين از.معين هدفي رسيدنبه
نوع اينمينامند ابزاري يا وسيلهاي پرخاشگري را
هدف بلكه نميشود ، ايجاد هيجان يا خشم دليل به پرخاشگري
با كالاي يا پول همچون مطلوب پاداشهاي آوردن دست به
ابزاري ، پرخاشگري هدف ديگر بيان به.است ارزش
.است پاداش به دستيابي بلكه نيست ، پرخاشگري نفسه في
را خود قرباني پول ، ازاي در كه قاتلي:مثال
بازيكن به شدن پيروز خاطر به كه فوتبال بازيكن كشد مي
اقتصادي و نظامي اهداف بمباران ميرساند ، آسيب مقابل تيم
.ميشوند محسوب ابزاري پرخاشگري از نمونههايي جنگ ، در
پرخاشگري ، نوع اين در:خشمآلود يا عاطفي پرخاشگري -2
يا درد ايجاد با غالبا و ميباشد رساندن آسيب اصلي هدف
شرايط احساس دليل به پرخاشگري نوع اين.است همراه هيجان
خشم به تنفر مثلا.ميدهد رخ ناخوشايند حالات و
.ميكند ايجاد فرد در را پرخاشگري به تمايل و ميانجامد
فوتبال بازيكن جنگ ، در بيدفاع كودكان و زنان كشتن:مثال
مخالف تيم كاپيتان تحقير ، جبران به فصل بازي آخرين در كه
.ميكشد آدم هيجان براي كه آدمكشي ميكند ، مصدوم را
يا عاطفي پرخاشگري از نمونههايي ميتوان را همگي
.كرد محسوب خشمآلود
پرخاشگري تبيينهاي
و عمده ديدگاه دو كلي بهطور روانشناختي پژوهشهاي در
:دارد وجود پرخاشگري مورد در مهم
ميباشد پرخاشگري بودن فطري و ذاتي به معتقد ;اول ديدگاه
را پرخاشگري دوم ، ديدگاه.ميدانند غريزي رفتاري را آن و
از متاثر و آموختني نتيجه در و اجتماعي عوامل از ناشي
وجود نيز سومي ديدگاه البته.ميدانند انسان در يادگيري
چون مفاهيمي با و است دو آن وسط حد كه دارد
.ميشود بررسي پرخاشگري -ناكامي فرضيه
پرخاشگري غريزي تبيين
وسيله به زمين كامل نابودي از ترس و جنگ از نگراني
زيرورو و جنايت و جرم فزاينده رشد و هستهاي سلاحهاي
از عدهاي كه است شده سبب اخلاقي ، معيارهاي شدن
انسان در پرخاشگري كه كنند دفاع نظر اين از صاحبنظران
.دارد فطري و ذاتي جنبه
دارند ديدگاهي چنين كه صاحبنظراني نامدارترين از تن دو
و روانكاوي مكتب بنيانگذار فرويد زيگموند:از عبارتند
.سوئدي مشهور جانورشناس كنرادلورنز
پرخاشگري غريزي مفهوم ارزيابي
تجربي و نظري جوانب از وسيعا لورنز و فرويد افكار
بررسي مورد اجتماعي متخصصان و حيواني رفتارشناسان بوسيله
ذاتي مباني تحقيقات اين غالب.است شده واقع انتقاد و
نمودند تاكيد و داده قرار ترديد مورد را كنشي پرخاشگري
به واكنش تابع عموما آسيبرساني به دروني تمايل كه
و شده متولد پرخاشگري مستعد انسانها.است محيطي موقعيت
رفع يا داده رشد را زمينه اين ميتوانند اكتسابي طريق از
.كنند
وقوع به دروني مكانيزمهاي برخي تحريك بواسطه پرخاشگري
پرخاشگريها انواع تمام در مكانيزم اين اما ميپيوندد ،
.نميشود متبلور
آن پرخاشگري بودن غريزي به معتقد ديدگاه اشكالات از يكي
اما دارد ، واحد منبعي غريزي پرخاشگري ميكند فرض كه است
همين به و داشته وجود پرخاشگري از مختلفي انواع عملا
قائل تمايز خشمآلود -عاطفي و ابزاري پرخاشگري ميان دليل
غارت ، -پرخاشگري متفاوت نوع هفت از تحقيق يك حتي.شديم
و مادرانه ميهن ، از دفاع غصب ، اضطراب ، ايجاد مردانگي ،
خاصي روانشناختي مكانيزمهاي و منبع هريك كه -ابزاري
.ميكند بحث هستند
در پرخاشگري انرژي كه امر براين لازم شواهد ديگر سوي از
بهدست دارد نياز تخليه به و ميشود انباشته زمان طول
و غذا از طولاني مدت براي حيوان كه هنگامي.است نيامده
كه حيواني.مييابد افزايش دروني كششهاي باشد محروم آب
به مجبور ميشود ، تشنه يا گرسنه شدت به
نكند ، پيدا پرخاشگري براي فرصتي وقتي اما.ميشود پاسخ
براي موقعيت ايجاد پي در حتي.نميشود بيشتر او پرخاشگري
كه بود كسي هند استقلال رهبر گاندي.برنميآيد پرخاشگري
از پس ميبايد او پس.ساخت رايج دنيا در را منفي مبارزه
عكس كه حالي در كند ، ناراحتي احساس منفي مقاومت سالها
ميكرد ، افتخار خود ارزشهاي به او.بود دارا را وضع اين
برانگيخته بشدت كه زماني حتي نگرفت خشم باد به را ديگران
.ميشد
توضيحي باره اين در پرخاشگري غريزي مفهوم اين ، از گذشته
باز پرخاشگري از پرخاشگر كهفرد هنگامي چرا كه ندارد
يا و هستند اوج در غالبا پرخاشگرانه سائقهاي ميايستد ،
نيرومندتر جوامع و فرهنگها برخي در سائقها ، اين چرا
اين زمينه در پرخاشگري غريزي مفهوم توضيحات ضمنا.است
شلوغي دليل به افراد خصوصي حريم افتادن خطر به چرا كه
ميانجامد بياعتنايي به معمولا حد از بيش
.نيست روشن كافي قدر به پرخاشگري ، به گاه وتنهاگه
"پرخاشگري -ناكامي" فرضيه
را پرخاشگري ناكامي كه است آن مبين اجتماعي علوم تحقيقات
بر حتي و داشته كهن سابقهاي ديدگاه اين.ميدهد افزايش
اين وجود اين با.دارد پيشي مرگ غريزه از فرويد تصور
بيان روانشناسان بوسيله در 1939 كلاسيك شكل به ديدگاه
-ميكند1 توجه جلب اصلي زمينه دو ديدگاه اين در.گرديد
هر -بوده 2 پرخاشگري محرك ميتواند هرناكامي
.گردد منتهي جديدي ناكامي به ميتواند پرخاشگري
ناكامي تعريف
نكته.اهداف به دستيابي راههاي شدن مسدود يعني ناكامي
بهصورت جاري فرايندهاي از انسانها كه است آن تعريف اين
از جدا مطلوب اهداف به دستيابي درباره مثلا) ذهني
.ميشوند متاثر رفتاري و (ميانديشند تلاش اين خوشايندي
جريانات بروز بواسطه ناكامي گفت ميتوان صورت هر به
مزبور تعريف.ميدهد رخ انسانها براي اهداف تحقق از مانع
مردم.ميشود قائل تمايز نيز محروميت و ناكامي ميان
كساني.نميشوند ناكام چيزها برخي نداشتن دليل به صرفا
آن نداشتن از ندارند ، را رنگي تلويزيون داشتن آرزوي كه
و آرزو وجود با آنها اگر اما نميكنند ، ناكامي احساس
دچار كنند ، برخورد جدي موانع به تلويزيون اين كسب تلاش
.ميشوند ناكامي
ميدهد رخ هنگامي فقط ناكامي كه گفت ميتوان اين بنابر
ظهور معين اهداف به دستيابي راه سر در نامطلوبي موانع كه
برآورده افراد انتظار وقتي گفت ميتوان ديگر بيان به.كند
باعث شكست اين و ميكنند ناكامي احساس آنها نگرديد ،
روانپزشك "فرانك جرم".ميگردد آنها در مخرب رفتاري
در سياهپوستان جدي خيلي آشوب دو كه است ساخته خاطرنشان
اين بلكه نيفتاد ، اتفاق مناطق فقيرترين در اخير سالهاي
فلاكت به سياهپوستان معيشت كه ديترويت و واتس در دوآشوب
.پيوست وقوع به نبود كشور ديگر مناطق
بلكه نميشوند ، آغاز محروم مردم توسط معمولا انقلابها
سربلند تازه كه ميكنند آغاز مردمي اكثرا را انقلابها
ديگران كه ميشوند متوجه و مينگرند اطراف به و كرده
با آنها با حاكم نظام و دارند آنها از بهتر وضعي
نتيجه اصولا ناكامي بدينسان ، .ميكند رفتار بيعدالتي
كه كنيد فرض.است نسبي محروميت زاده بلكه نيست محروميت
كه بگيريد تصميم شما و نكنم كهتحصيل بگيرم تصميم من
احساس من شود شما نصيب بهتري شغل اگر بكنيد ، تحصيل
شما و بكنيم تحصيل دو هر ما اگر اما.نميكنم ناكامي
شود ، پيشنهاد رفتگري من به و آوريد دست به آبرومندي شغل
آسان و سهل شما براي تحصيل اگر همچنين.شد خواهم ناكام
ناكام نباشد موجود من تحصيل براي لازم تسهيلات ولي باشد
.شد خواهم
دارد وجود نشده برآورده اميد كه هنگامي تا بنابراين
از با يا را پرخاشگريداشت خواهد وجود نيز پرخاشگري
ميتوان آن برآوردن با يا و آرزو و اميد برداشتن ميان
.داد كاهش
پرخاشگري و ناكامي رابطه
.ميكند بروز ناكامي نتيجه در پرخاشگري كه است بديهي
آزمايش از پرخاشگري و ناكامي بين رابطه از روشني تصوير
نمايان لوين كورت و رادمبو تاما راجرباركر ، معروف
دادن نشان با را خردسال كودكان روانشناسان اين.ميشود
به بازي ندادن اجازه و جالب اسباببازيهاي از پر اتاقي
.كردند ناكام آنها
حتي و اميدوار و ايستادند سيمي حائلي پشت در كودكان
به اما كنند ، بازي بازيها اسباب آن با كه بودند متوقع
.نداشتند دسترسي آنها
يافتندبا اجازه سرانجام دردناك و طولاني انتظاري از پس
گروه آزمايش اين دربپردازند بازي به بازيها اسباب
شوند ناكام كه اين بدون و مستقيما كودكان از ديگري
دوم گروه اين.كنند بازي بازيها اسباب با يافتند اجازه
پرداختند ، بازي به اسباببازيها با سرور و نشاط با كودكان
اسباب به سرانجام كه هنگامي ناكام گروه كه صورتي در
پرت ديوار طرف به را كردندآنها پيدا دسترسي بازيها
ناكامي بدينسان ، .قبيل اين از و كردند لگدمال و كرده
.شود پرخاشگري به منجر ميتواند
مورد دو در ميتوان را پرخاشگري و ناكامي ميان رابطه
يك در:هدف كسب در نامطلوب شكست:كرد خلاصه ذيل اصولي
در انباشتن به پاداش كسب براي ساله ده كودكان مطالعه ،
در بيشتر چه هر كه ميدانستند و پرداختند پلاستيكي بطري
.كرد خواهند دريافت بيشتري پول كنند ، توده هم روي بطري
و عمدي فعاليت دليل به كارشان ميز ناگهان وجود اين با
.ميشكست بطري درهاي كردن توده در كودكان ساير شديد
به را كودكان ساير كار اين كودكان ، كنيد تصور است ممكن
بعضي فقط اما.ميكردند تلقي خودشان به نسبت تعارض عنوان
منتهي پرخاشگري از بالايي سطح به متصور تعارضات اين از
ساير به ميزشان شكستن اثر در هنگامي سوژهها.گرديد
جمعآوري اتمام حال در كه ميكردند پرخاش كودكان
ميديدند وقتي رو اين از و بوده شديد تلاشي با دربطريها
طرف به را بطريها در شكسته ، نتيجه ، به رسيدن حين ميزشان
ساير كنش ديگر عبارت به.ميكردند پرتاب اطرافيانشان
ميشد منتهي كودك يك پرخاشگرانه واكنش به هنگامي كودكان
.ميداشت باز مشترك هدفي تحقق از را كودك عمل آن كه
زمينه ناكامي كه مدعياند محققان:پرخاشگري و ناكامي هدف
رو اين از.دارد اهدافش تحقق موانع به حمله براي قويتري
را خصومتشان دربطريها ، گردآوري در ناكام كودكان كه بود
شكستن در ميبردند گمان كه ميكردند كودكان ساير متوجه
به هرگز آنها وجود اين با اما داشتهاند نقشي ميزشان
.نميبردند حمله داشتند حضور كه افرادي ساير يا محققان
چه كنند حمله كننده ناكام موارد به نتوانند ناكامان اگر
ميهد؟ رخ اتفاقي
موانع حضور صورت در فقط ناكامان معتقدند روانشناسان
موانع عليه پرخاش كه چرا.ميكنند حمله آنها به مشابه
.ميدهد رخ اهداف تحقق فقدان با هميشه
ميتواند ناكامي از ناشي پرخاشگري گفت ميتوان بنابراين
با مفهومي تشابه-يا 2 و كالبدي -فيزيكي مشابهت -بواسطه 1
همان شغلي يا نژادي گروه به تعلق مثلا) ناكامي موانع
از.گردد متمايل جديد موانع به ،(متضرر ناكامكننده
.ميدهد جهت تغيير پرخاشگري اينرو
پرخاشگري و اجتماعي يادگيري
به پرخاشگري مهم علل را درد و ناكامي ميتوان كه اين با
پرخاشگري ، پيامد كه پنداشت نبايد اما آورد ، شمار
كه دارند وجود بسياري عوامل.است ناكامي گريزناپذير
ميبرد رنج اندكي ناكامي و درد از كه شخصي در ميتوانند
پرخاشگرانه پاسخ برعكس يا و كنند ايجاد پرخاشگرانه پاسخ
عوامل اينشوند مانع است شده ناكام كه شخصي در را
.هستند اجتماعي يادگيري زائيده
به واكنش نوع مدعياند كه محققاني نظر به توجه با"
ميتوانيم ميشود متاثر اكتسابي آموختههاي از ناكامي
به متنوعش شرايط برحسب ناكامي نوع هر كه بگيريم نتيجه
در تجديدنظر موقعيت ، از فرار مثلا متفاوتي رفتارهاي
.ميانجامد به مبتلا مسائل حل و احساسات
نسبت -كه 1 است پرخاشگري به واكنش نوع آموختن واقع در
وضعيت در را پرخاشگرانه يا غيرپرخاشگرانه رفتار بروز
تحقق عدم در را ناكامان خشن كنش -و 2 نموده تعيين ناكامي
.ميبخشد جهت موانع به نسبت اهدافشان
ناكامي مواقع در كه داد آموزش چنان را كودكان ميتوان
همت آنها معقول حل به پرخاشگرانه واكنش ارائه بجاي
موجب پرخاشگرانه واكنش به دادن پاداش بنابراينگمارند
پرخاشگري به دست نيز ناكامي موارد ساير در آنها ميشود
.بزنند
منجر پرخاشگري به آموزش بواسطه ناكامي هرگونه بنابراين
".شد نخواهد
قصد و نيت اجتماعي ، يادگيري با رابطه در ديگر نكته
.بگيريد نظر در را زير موقعيتهاي.است ناكامي و درد عامل
كند ، لگد را شما پاي سهوا ملاحظه با شخصي كه كنيد فرض
توجهي شما به ميدانيد كه بيملاحظه و بيفكر شخصي يا
.كند لگد را شما پاي ندارد
كاملا مورد دو هر در درد و فشار كهمقدار ميكنيم فرض
پاسخي ايجاد دوم مورد كه است اين من حدس.باشد يكسان
نشود پرخاشگري سبب اصلا اول مورد ليكن كند ، پرخاشگرانه
كه ميشود مشخص بدينسان.آورد پديد اندكي پرخاشگري يا
نميكند پرخاشگري ايجاد يقين و قطع طور به درد و ناكامي
نخستين از يكي و گردد تعديل ميتواند مشخص پاسخ و
قصد و نيت كند تعديل را پرخاشگري ميتواند كه چيزهايي
.است ناكامكننده شخص
تقليد و پرخاشگري مشاهده) ويژهاي محركهاي ديگر ، سوي از
رفتار شدهاند ناكام ظاهرا كه افرادي در ميتوانند (آن
.كنند ايجاد پرخاشگرانه
و بندورا آلبرت كلاسيك آزمايشهاي از مجموعهاي در
نفر يك پرخاشگرانه رفتار مشاهده كه دادند نشان همكارانش
.دهد افزايش را كودكان پرخاشگرانه رفتار ميتواند
عروسكي بزرگسالي كه بود اين مطالعات اين در اساسي روش
بدني پرخاشگري هم گاهي.ميكرد پرت اطراف به را پلاستيكي
آنگاه.ميساخت همراه عروسك به و ناسزاگويي با را خود
.كنند بازي عروسك با تا شد داده اجازه كودكان به
را نمونهها رفتار تنها نه كودكان آزمايشها اين در
فرد آن پرخاشگرانه رفتار مشاهده از پس بلكه كردند ، تقليد
.ورزيدند مبادرت نيز ديگر پرخاشگرانه رفتارهاي به بزرگسال
قرار سرمشق را بزرگسال رفتار كودكان كه ، اين خلاصه
آنها براي محركي ديگري پرخاشگرانه رفتار مشاهده و دادند
.كنند رفتار پرخاشگرانه تا شد
به محدود را خود كودكان كه است مهم نكته اين به توجه
جديد و بديع پرخاشگريهاي انواع بلكه نكردند ، صرف تقليد
كه دادهاند نشان همچنين همكارانش و بندورا.كردند خلق
را پرخاشگر نمونه اگر.دارد اهميت هم پرخاشگري سرانجام
كه كودكاني بعدها دهند پاداش پرخاشگرانهاش رفتار براي
شاهد كه آنهايي تا ميشوند ، پرخاشگر بيشتر بودند او شاهد
.شدند تنبيه پرخاشگري براي كه بودند نمونههايي
كاملا پرخاشگري كه داد نشان "بندورا" تحقيقات اين بنابر
و ميشود كسب مشاهده راه از و دارد تقليدي جنبه
.باشد داشته غريزي و ذاتي پايه نميتواند
پرخاشگري و خانواده
تشديد يا بروز موجب ميتواند مختلف جهات از خانواده
:از عبارتند عوامل اين عمدهترين.شود پرخاشگري
مستقيمي رابطه پرخاشگري و فقر ميان:خانوادگي فقر -1
در خانوادگي خشونت درباره تحقيق يك درميگردد مشاهده
ميزان و خانواده فقر ميان مثبتي رابطه محققان آمريكا ،
تاكيد نتايج خصوصاكردهاند ذكر پرخاشگريشان و تعارض
محدودي ميزان بروز موجب درآمد پائين سطح كه ميكرد
.خواهران و برادران روابط در پرخاشگري
كودكان و والدين روابط در پرخاشگري متوسط ميزان وقوع
و زنان روابط در پرخاشگري بالاي ميزان ظهور منجربه
احتمال به بيكار پدران كه دريافتند آنها.ميگردد شوهران
.ميزدند كتك را كودكانشان يقينبيشتر به قريب
ميتوان را والدين نادرست تربيت:والدين نادرست تربيت -2
گاهي.دانست كودكان پرخاشگري بروز در مهم عوامل از يكي
محبت و عشق والدينشان زيرا ميگرايند خشونت به كودكان
و ضداجتماعي جوانان اكثر.ندادهاند ارائه آنها به كافي
در حتي و بوده والدينشان با سردي روابط داراي پرخاشگر
واقع در بودهاند دور آنها از زندگيشان اوليه سالهاي
فرزندان ميان خانوادگي تبعيضات وجود با والدين از دوري
.ميگردد بزهكاري و پرخاشگري روحيه افزايش موجب
رابه آنها كردن محبت و عشقورزي نادرست ، تربيت اين
ميل لذا و كرده مواجه مانع با اجتماعي تسهيل وسايل عنوان
.ميدهد افزايش را پرخاشگري به
دريافتند سال سه تا يك كودكان رفتار مشاهده با محققان
گرفتن گاز لگدزدن ، افزايش موجب آنها با والدين بدرفتاري
.ميگرديد همسالانشان عليه كودكان زدن كتك و
با كه كودكاني ميدهد نشان تحقيقات ديگر سوي از
همين بزرگي در نيز خود ميشوند مواجه والدين بدرفتاري
.ميكنند پياده خودشان كودكان به نسبت را رفتاري الگوهاي
اين به مجرم ، جوانان روي مطالعهاي در "برنر " و "هلي "
از مجرم جوانان درصد تقريبا 91 كه رسيدند نتيجه
روابط حيث از يعني ;ميبردند رنج شديد عاطفي اختلالات
هم بودند گرفته قرار والدين بيمهري مورد اينكه و عاطفي
به مربوط عاطفي اختلالات از هم و ميكردند ناامني احساس
حسادت و حقارت احساس هم و ميبردند رنج خانوادگي انضباط
و دروني عميق عاطفي كشمكشهاي و خود برادران با رقابت و
شدن مجازات به ميل با همراه گناهكاري ناخودآگاه احساس
".ميشد ديده درآنان
مشخص تحقيق يك در:پرخاشگري الگوهاي منزله به والدين -3
شدهاند ، تنبيه كودكي در كه مادراني خصوصا والدين شد ،
تنبيه.ميكنند جسماني تنبيه را خود كودكان بقيه از بيش
رشد موجد جسماني آسيبهاي ايجاد بر علاوه كودكي دوران
است ممكن والدين خشونت.ميشود نيز پرخاشگرانه تمايلات
رفتارهاي وقوع برروي كودكان اجتماعي كنترل كاهش موجب حتي
.گردد اجتماعي نشده تاييد
الگويي تاثيرات نتيجه در امر اين كه ميدهد نشان تحقيقات
رفتار مدل مثابه به خشن والدين آن طي و پيوسته وقوع به
والدين وقتي.ميكنند تجلي رشد حال در كودكان پرخاشگرانه
آنچه" كه است اين معنايش ميكنند تنبيه را كودكان خشن ،
".ميگويم كه را آنچه نه بده ، انجام ميدهم انجام من را
انحراف اصلي علت را پرخاشگر خانوادههاي محققان ، از يكي
و روانشناسان از پارهاي عقيده به.ميداند ناسازگاري و
اعمال جامعه در خشونتها و جنايات اصلي ريشه كارشناسان
فرزندان مورد در والدين كه است بدني تنبيهات و خشونت
آنان در رواني عقدههاي ايجاد باعث اين و ميدارند اعمال
.ميشود
رفتار به والدين اجتماعي پاداش:اجتماعي پاداش -4
.ميكند ايفا خشن رفتارهاي بروز در مهمي نقش پرخاشگرانه ،
اعمال در خصوصا پاداش دريافت برحسب پرخاشگري مزاياي
پرخاشگري ، به اگر واقع در.ميشود آشكار پرخاشگري اولين
باشد ، برداشته در نيز موفقي نتايج و گرفته تعلق پاداش
وجود مشابه وضعيتي در كنش همان تكرار براي بيشتري احتمال
.دارد
ارائه قبال در ساله بيست پسران با ميداني مطالعه يك در
عبارت به.ميكردند دريافت تاييد والدينشان از خشونت ،
آنها و ميكردند تنبيه خشن بسيار را آنها والدين ديگر
.ميدادند انتقال خانه از بيرون به را خشونت اين نيز
و والدين جانب از پرخاشگرانه رفتار تشويق ديگر عبارت به
.ميشود رفتار اين تثبيت و تقويت سبب خانواده افراد ديگر
دفاع آموزش بهانه به كه ميشويم روبهرو والديني با گاه
... و "بخوري كسي از نبايد":ميگويند كودك به ازخود
آن ميآورد ، پيش را برخورد نوع اين بيشتر كه مسالهاي
(خود از دفاع آموزش) مفيد و موجه نيتي با والدين كه است
تشويق بيمورد پرخاشگري به را كودك نادرست روشي با ولي
توانايي كه كودكاني مورد در بويژه وضع اينميكنند
نميتوانند و نكردهاند پيدا را بد از خوب دقيق تشخيص
ساز مساله بيشتر كنند ، درك درستي به را پرخاشگري انگيزه
.است
خود از كوچكتر برادر يا خواهر كودكي ، اگر ديگر ، طرف از
توجه مورد يعني شود ، مواجه پاداش با و كند اذيت را
او اذيت تكرار امكان گيرد ، قرار مادر مثلا والدين
رفتار تشويق و اجتماعي پاداش واقع در.مييابد افزايش
پرخاشگري آنها ميشود موجب والدين ، جانب از پرخاشگرانه
مطلوب اهداف تحقق براي سودمند وسيلهاي عنوان به را
.ميپردازند آسيبرساني ايجاد به لذا و نگريسته
شوهر ، و زن كشمكش و اختلاف:خانواده در ستيز و طلاق -5
در بويژه خانواده در كه هستند عواملي از طلاق و جدايي
بروز و پيدايي در و ميكنند ناامني ايجاد كودكان
.دارند مهمي نقش آن تشديد يا پرخاشگري
مسلم تاثيري خانواده گسستگي:گفت ميتوان ديگر عبارت به
دكتر.دارد كودكان در اجتماعي ضد رفتار بروز در قطعي و
از پس رواني ، بيماريهاي پزشك و معاصر روانشناس "هوير"
به نزديك است شده مدعي اروپايي كشور ده آماري بررسيهاي
هستند خانوادههايي از مجرم يا منحرف كودكان درصد 8090
هم از آنها شيرازه و داشتهاند نابسامان و مغشوش وضعي كه
نزاع از بيش حتي خانواده ، شدن گسيخته و طلاقاست گسيخته
بزهكاري و اطفال ناراحتي موجب شوهر ، و زن ميان موقتي
شمار به جرم و پرخاشگري استثنايي علل از و ميشود آنان
.ميآيد
بزهكاري كجروي ، :گفت ميتوان نتيجه عنوان به اين بنابر
كودكان روي طلاق آثار از آنان پرخاشجويي و خشونت جوانان ،
.است
قتلهاي پرونده درباره عمومي افكار
است سردرگم زنجيرهاي
دم اولياي اگر و باشد علني بايد محاكمات :اجتماعي گروه
را دادگاه علني برگزاري تقاضاي پرونده ، در متضررين و
اطلاعات ارائه و دادگاه بودن علني بر اصل باشند ، داشته
.است مردم به واقعي
اسلامي شوراي مجلس قضايي كميسيون عضو آبادي دولت محمدرضا
مطلب اين بيان با ايران دانشجويان خبرگزاري با گفتگو در
و است متشنج قتلها پرونده درباره عمومي افكار ذهن:گفت
.شود مطلع حقايق از ميخواهد
مسئولين تا شده باعث موضوعي چه نميدانم:افزود وي
افتادن مخاطره به باعث را محاكمه بودن علني دادگاه ،
نزديك ، بسيار آينده در كه ميدانم ولي بدانند ملي امنيت
افكار چون و ميشود مطرح جامعه در دادگاه اين اطلاعات
موضوع ، اين ندارند ، پرونده محتواي از اطلاعاتي عمومي
.شد خواهد شايعات ترويج باعث
به نسبت بيشتري امنيتي بار شايعات ، اين:كرد تاكيد وي
خواهد شود ، ايجاد است ممكن دادگاه بودن علني اثر در آنچه
.داشت
پرونده قاضي مورد ، اين در را تصميم:كرد خاطرنشان وي
اين نتيجه انتظار در مدتها عمومي افكار اما گرفت ، خواهد
.است بوده پرونده
دادگاه كه بود بهتر:كرد تصريح مجلس قضايي كميسيون عضو
بگيرند قرار جريان در عمومي افكار تا ميشد برگزار علني
معرفي باشند ادارهاي و سازمان هر از متخلفين يا متخلف و
آن حساب به را افراد اين تخلف مردم مطمئنا شوند ،
.گذاشت نخواهند اداره يا سازمان
اتهامات كه بود ترتيب اين به پرونده اوليه سير:گفت وي
در محاكم ، صلاحيتهاي و جرم تناسب به و تفكيك متهمين
.گرفت قرار بررسي و تحقيق مورد مختلف دادگاههاي
مقتولين ، خانوادههاي وكلاي حضور عدم:كرد خاطرنشان وي
دادرسي ادامه در تاثيري و نيست دادگاه تشكيل از مانع
.داشت نخواهد
حقوقي نظر از نيز دم اولياي حضور عدم:افزود آبادي دولت
و مستندات به شكات اگر و نميكند متوقف را رسيدگي
شركت آن در بايد داشتند ، اعتراض دادگاهي تحقيقات
.ميگفتند را خود مطالب و ميكردند
اقدامات قانون به استناد به مطبوعات تعطيلي خصوص در وي
اصلا و بوده خطرناك مجرمين براي قانون اين:گفت تاميني
كه داشت وجود بزرگ مطبوعاتي موسسه دو آن ، تصويب زمان در
عليه حكومت ، يك كه است بديهي و بود دربار اختيار در
.نميكند وضع قانون خودش مطبوعات
استناد ، اين كه معتقدند نيز قضات از بسياري:كرد اضافه وي
.نميشوند قانون اين شامل مطبوعات و ندارد حقوقي جنبه
دارد ، وجود مطبوعات خاص قانون كه هنگامي وي ، گفته به
.ندارد ضرورت عام قانون به رجوع
زيادي بحثهاي نيز قضايي كميسيون در":افزود آبادي دولت
".نيست درست استناد اين كه بودند معتقد اعضا بيشتر و شد
تهران دادگستري استناد خصوص در مجلس قضايي كميسيون عضو
در آنچه:گفت رهبري معظم مقام سخنان به مطبوعات بستن در
داشته حقوقي و قانوني مستند بايد ميشود مطرح دادگاه
حق به خود جاي در رهبري معظم مقام فرمايشات چه اگر.باشد
عام فرمودند ايشان آنچه است ، رهبري وظايف زمره در و بوده
مطبوعات ، بستن در ايشان سخنان از بهرهبرداري است ، بوده
.است رهبري معظم مقام به جفا
آزادراه در خودروها زنجيرهاي تصادف
كرج - تهران
دستگاه پنج با اتوبوس دستگاه دو برخورد :اجتماعي گروه
پنج ، تهران - كرج آزادراه در شب جمعه سواري خودروي
.گذاشت برجاي مجروح
آزادراه اين دركيلومتر 15 ساعت30/23 كه حادثه دراين
برخورد موجب سواري خودروي دستگاه دو تصادف پيوست بوقوع
.شد ديگر خودروي دستگاه سه و اتوبوس دستگاه دو
ها اتوبوس از يكي كه بود حدي به خودروها اين برخورد شدت
كنار قوي فشار برق ترانس با و خارج مسير از مسافر با 40
.كرد برخورد جاده
حسن.يافتند انتقال بيمارستان به حادثه اين مجروحان
دراين آزادي منطقه برق اداره كارشناسان از يكي بيگدلي
، اما نداشت جاني ، تلفات حادثه اين خوشبختانه: بارهگفت
از بيش برق هاي كابل پارگي و قوي فشار ترانس خرابي با
.شد وارد اداره اين به خسارت ريال 100ميليون
، برق قوي فشار ترانس خرابي و حادثه اين براثر:افزود وي
سه مدت به چيتگر و آهن راه شهرك وردآورد ، مناطق ساكنان
.شد قطع ساعت
با اتوبوس برخورد حادثه در كشته 12
بوشهر ديلم در تيربرق
تير به اتوبوس دستگاه يك برخورد اثر بر :اجتماعي گروه
از نفر بوشهر 12 استان توابع از بندرديلم در برق
.شدند زخمي ديگر نفر و 20 كشته آن سرنشينان
بوشهربه استان انتظامي ناحيه رانندگي و راهنمايي معاونت
رشت - شماره11759 اتوبوس:گفت اسلامي جمهوري خبرگزاري
دليل به ديروز بامداد بود آبادان عازم ازبندرعباس كه 86
در فشارقوي بهتيربرق شدت به آن راننده بودن آلود خواب
.كرد برخورد ديلم شهر ورودي مبدا
حادثه شدگاناين فوت هويت:گفت زاده كيشي بيژن سرهنگ
حادثه اين مجروحان از نفر هشت و نيست مشخص هنوز دلخراش
بيمارستانهاي در ديگر مجروح و 12 مداوا سرپايي صورت به
در جمعيت نفر با 30هزار ديلم شهرستان.شدند بستري گناوه
.دارد قرار بوشهر استان شمال منتهياليه
قتلهاي علني غير دادگاه جلسه هشتمين
شد برگزار زنجيرهاي
صبح ساعت 30/8 دي مورخ 17 شنبه ديروز :اجتماعي گروه
محمدرضا رياست به زنجيرهاي قتلهاي دادگاه جلسه هشتمين
متهم تن و 18 تهران نظامي دادستان حضورمعاون با و عقيقي
دادگاه پنجم شعبه در علني غير بطور آنان مدافع وكلاي و
با متهمان از ديگر تعدادي و شد تشكيل تهران يك نظامي
.پرداختند خود از دفاع به مخصوص جايگاه در گرفتن قرار
متهم جلسه اين در مسلح نيروهاي قضايي سازمان گزارش به
اتهام به اثنيعشر حسين محمد كيفرخواست يازدهم رديف
علي دوازدهم متهمرديف فروهر ، داريوش قتل در معاونت
پروانه خانم قتل در معاونت اتهام به صفائيپور
متهم اكبريان ، عليرضا سيزدهم رديف متهم ، مجداسكندري
مصطفي پانزدهم رديف متهم و فلاح مرتضي چهاردهم رديف
خانم و فروهر داريوش قتل در معاونت اتهام به هاشمي
.پرداختند خود از دفاع به مجداسكندري پروانه
انكار ضمن كه سيزدهم رديف متهم از غير به جلسه اين در
و داشته اطلاع موضوع از كلي بطور تنها شد مدعي خود اتهام
بوده مستقر مقتولين منزل بيرون در جنايت ارتكاب هنگام
به وارده ، اتهام به اعتراف ضمن مذكور متهمين ساير است ،
.پرداختند دادگاه براي جنايت اين ارتكاب در خود نقش تشريح
يك نظامي پنجم شعبه دادگاه جلسه ادامه است ذكر قابل
امروز به زنجيرهاي قتلهاي پرونده به رسيدگي جهت تهران
.است شده موكول يكشنبه
را جديد نصبهاي و عزل شايعه ارشاد وزارت
كرد تكذيب
شنبه روز ارشاداسلامي و فرهنگ وزارت :اجتماعي گروه
و معاونان جديد نصبهاي و عزل برخي به مربوط شايعات
.كرد تكذيب را وزارتخانه اين هايتابعه سازمان رئيسان
اين اعلام با اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت عمومي روابط
انتشار از پيش كرد درخواست مطبوعات رسانههاو از ، مطلب
.كنند حاصل اطلاع آنها صحت از ، مطالب اين
آقاي انتصاب زمان از: كرد تصريح همچنين عمومي روابط اين
ارشاد و فرهنگ وزارت سرپرست عنوان به مسجدجامعي احمد
هايتابعه سازمان رئيسان و معاونان از هيچيك ، اسلامي
ها روزنامه از برخي.اند نكرده استعفا وزارتخانه اين
احمد انتصاب و مهاجراني عطاءالله استعفاي از پس محافل و
، اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت سرپرست عنوان به جامعي مسجد
اين سازمانهايتابعه رئيسان و معاونان برخي تغيير از
اخير روزهاي در شايعات اين كه بودند داده خبر وزارتخانه
.بود يافته شدت
بزودي "فارس" عنوان با بسيج خبرگزاري
ميكند آغاز را خود فعاليت
اسلامي انقلاب پاسداران سپاه بسيج تعاون بنياد مديرعامل
فعاليت بزودي "فارس" عنوان با بسيج خبرگزاري:كشورگفت
.كرد خواهد آغاز كشور در را خود
استان بسيج نواحي فرماندهان همايش در شنبه طوسي رضا
در اطلاعرساني را بسيج خبرگزاري تاسيس از هدف لرستان
زمان به وي.كرد عنوان كشور سطح در بسيج فعاليتهاي زمينه
.نكرد اي اشاره خبرگزاريبسيج فعاليت دقيق
كوي مسئولان از تن دو دادگاه جلسه نخستين
تهران دانشگاه
سابق فرمانده شكايت به رسيدگي جلسه نخستين :اجتماعي گروه
كوي مسئولان از نفر دو عليه بزرگ تهران انتظامي ناحيه
عمومي دادگاه اول شعبه در علني بهصورت تهران دانشگاه
.شد برگزار ديروز تهران
طرفين جلسه آغاز در شعبه اين دادرس احمدزاده محمد قاضي
نظري فرهاد سردار سپس.فراخواند سازش و صلح به را
عليه خود شكايت بزرگ تهران انتظامي ناحيه سابق فرمانده
سليماني داود و تهران دانشگاه كوي مديركل كوهي محمدكاظم
وقت دانشجويي معاون و مجلس در تهران مردم نماينده
.كرد قرائت را تهران دانشگاه
و دانشگاه كوي حادثه جريان در نفر دو اين:گفت نظري
درج و سخنراني با نظامي دادگاه در آن پرونده به رسيدگي
و اكاذيب نشر موجب و كرده اهانت و توهين من عليه مطالبي
.شدهاند عمومي اذهان تشويش
مشهود جرايم با برخورد در انتظامي نيروي ماموران كار وي
:گفت و دانست قانوني را تهران دانشگاه كوي جمله آن از و
ايراد قانون به شما اگر و است قانوني انتظامي نيروي كار
انتظامي نيروي ماموران چرا و كنيد اصلاح آنرا ميگيريد
.ميدهيد قرار حمله مورد را
تشويش و اكاذيب نشر اتهام به سليماني آقاي عليه:گفت وي
آقاي عليه شما:گفت قاضي.ميكنم شكايت عمومي اذهان
و كردهايد شكايت توهين اتهام به پرونده اين در سليماني
ولي است درست بلي:گفت نظري.نيست وارد شما بعدي شكايت
عليه اكاذيب نشر اتهام به ديگري شعبه در باشد لازم اگر
.كرد خواهم شكايت سليماني آقاي
صبح امروز:افزود انسانيت و گذشت اهميت بر تاكيد با وي
گفتند خانوادهام طرف از بيايم دادگاه به ميخواستم كه
.نشود وارد لطمه كارهايم اجر و ارزش به تا نيايم كه
شعبه در دادگاه اين از شدن خارج از پس كه گفت نيز نظري
اذهان تشويش و اكاذيب نشر اتهام به سليماني عليه ديگري
اين پايان اعلام با احمدزاده قاضي.كرد خواهد شكايت عمومي
.كرد موكول ماه دي شنبه 24 روز به را بعدي جلسه جلسه ،
اصلاحات مخالفان :آبادان در عبدي عباس
نفع مردمبه آراء به دادن تن كنند باور
است جامعه و آنها
شد برگزار آبادان در كه سخنراني جلسه در :اجتماعي گروه
كه گفتهنگامي و پرداخت موجود وضعيت تحليل به عبدي عباس
صريح و روشن بهطور شد رياستجمهوري كانديداي خاتمي آقاي
و نگهبان شوراي و داد ارائه را خود فكري چارچوب و آراء
داشتند خاتمي افكار از كه كاملي شناخت با مراجع ساير
در شركت اجازه او به و كردند تاييد را ايشان صلاحيت
در حضور براي اجازه و تاييد اين.دادند انتخابات
در ميتواند خاتمي آقاي كه بود اين معناي به انتخابات
كه افكاري و آرمانها تحقق به انتخابات در پيروزي صورت
امروز اما بپردازد ، است داده مردم به را اجرايش وعده
اگر.كردهاند باطل را ضمني قرارداد اين اصلاحات مخالفان
او به نبايد ميدانستند مضر جامعه براي را خاتمي افكار
خاتمي حضور از آنها.انتخاباتميدادند در شركت اجازه
آن هزينه بايد نيز حالا و كردند بهرهبرداري انتخابات در
و افكار با اصلاحات مخالفان كه كرد تاكيد عبدي.بدهند را
آشنا كاملا ارشاد وزارت تصدي دوره در خاتمي خوي و خلق
.بودند
تن مردم آراء به نخواهند مخالفان اگر افزود پايان در او
در نبايد اخلاقا خاتمي يابد ، ادامه كنوني بنبست و دهند
سياسي انسداد كه خاتمي شركت عدم اما.كند شركت انتخابات
زيرا نيست جامعه نجات راه داشت خواهد بهدنبال را بيشتري
به ايران در سياسي بنبست كه است داده نشان ايران تاريخ
از جلوگيري براي راه تنهاميانجامد نظام فروپاشي
دادن تن كنند باور اصلاحات مخالفان كه است اين فروپاشي
راستا اين در.است جامعه و آنها نفع به مردم آراء به
.باشند داشته مهمي نقش ميتوانند مردم همه و مجلس دولت ،
|