(ع ) مسيح از ... ( ع ) مسيح تا عيسي از
مسيحيت تا
(ع) مسيح حضرت ميلاد جشن مناسبت به
اشاره
(ع)مسيح تولد روز را اولژانويهسال جهان ، مسيحيان
روز عنوان به را ژانويه ايران 6 ارامنه ولي ميدانند ،
در كه اختلافي از فارغ اما.ميگيرند جشن مسيح عيسي تولد
بهبررسي داده ، رخ بشريت رستگاري پيامبر اين تولد روز
تقسيمبندي به كه مسيحي انديشمندان منظر از (ع)مسيح
ساخته (ع)مسيح شخصيت و (ع)مسيح تاريخي شخصيت بر مبتني
اين براساس.برميخوريم معتقدند ، حواريون پرداخته و
حواريون نگاه از را (ع)مسيح ، حضرت نويسنده تقسيمبندي
نقش اناجيل تدوين در يك كههر يوحنا لوقا ، متا ، يعني
هزاره آغاز در كه باشدكند مي بررسي داشتهاند ، بسزايي
جهانيسازي و يكتاپرستي سوي به راهي اديان شناخت سوم ،
.بازنمايد ديني
انديشه گروه
وجود كه بائر برونو تاريخي نقادي از حاصل نتيجه از اگر
مورد كلا را (1)(ع)مسيح عيسي نام به شخصيتي تاريخي
:ميلاني 1358 /كائوتسكي) ميكند ، نفي و داده قرار ترديد
براي كه ميرسيم ناقدين از ديگري دسته به ;درگذريم (35
(Historical Jesus) "تاريخي عيساي" واقعي شخصيت شناختن
كساني تلاشرفتهاند غيرمسيحي مكتوبات و منابع سراغ به
، (1835) "مسيح زندگي" كتاب در اشتراوس فردريك ديويد چون
شوايتزر آلبرت و (1863) نام همان به كتابي در رنان ارنست
اعتقاد بنابراين (1906) "تاريخي عيساي درجستجوي" كتاب در
خويش علاقه و ايمان حسب اناجيل ، نويسندگان كه گرفت شكل
وقايع بر و نموده دستكاريهايي عيسي واقعي حال شرح در
كتاب در ولف.افزودهاند تاريخي شخصيت اين پيرامون
تاريخي وجود كه شبهه اين به توسل با"انجيلها مفهوم"
مورد است ، داده رخ شخصيت اين پيرامون كه اتفاقاتي و عيسي
دوره اين مشهور مورخين و فلاسفه از يك هيچ اعتناي و توجه
مورخ سوهتن رومي ، مورخ تاسيت ، رومي ، فيلسوف سنك ، مثل
است ، نگرفته قرار عصر اين مشهور شعراي همچنين و رومي ديگر
مورد شخصيتي چنين تاريخي وجود اساسا كه ميگيرد نتيجه
ژوزفوس كتاب از نقلي به مسيحيان استناد او.است ترديد
افزوده و مشكوك است ، ميلادي سال 90 تاليف كه را فلاويوس
تاريخي وجود در حتي ولفميداند مسيحيان خود توسط شده
(و89 1356762).ميكند ترديد هم پولس چون رسولاني
تا شد باعث مسيحيت صدر به نقادانه نگاه كه ميگويد هوردن
در و شود نوشته عيسي براي حال شرح دهها نوزدهم قرن در
از دور به و غيرمقدس و عرفي عيسي ، چهرهواقعي آنها
خدا ، فرزند با متفاوت كاملا و لاهوتي تعاملات و معجزات
(1368937).گردد ترسيم است ، آمده اناجيل در كه آنچنان
آن دنبال به كه آنچه تغيير تلاشهادر قبيل اين البته
يك همچون سپس و شده ثبت عيسي تابعين و معاصران ذهنيت در
تمدن و سنت و منتقلگرديده سينه سينهبه مقدس ، روايت
كوچكترين است ، آورده پديد را مسيحيت نام به بزرگي
مبلغ يك تعاليم كه آنچه نيز واقع به (2)ندارد تاثيري
تاريخ و ساخت بدل جهاني و تاريخي دين يك به را يهود قوم
عيسي همان داد ، شكل نشيبهايش و فراز تمام با را مسيحيت
سوال به پاسخ در رو اين از (3).است اناجيل (ع)مسيح
شكلدهنده كه مقدس منابع همين به لاجرم "بود؟ كه عيسي"
است خويش منجي از مسيحيت شايع باور و مسيحيان ذهني تصوير
.كرد بايد رجوع ،
مريم نام به مادري از يهوديه استان در لحم بيت در عيسي
و (4)بود يوسف او پدر نام:ميگويد متا.آمد دنيا به
و شمعون يوسف ، ،(5)نامهاييعقوب به برادر چهار
ميگويد لوقا (1355) (7).داشت خواهر تعدادي و (6)يهودا
به آنجا از و (222)بردهاند اورشليم به را او كودكي در
.بازگشتهاند جليل استان توابع از ناصره ، اجدادياش موطن
سالگي در 12 و است بوده شهر همين در را رشدش دوران عيسي
:2) (8).است بازگشته ناصره به مجددا و آمده اورشليم به
يحيي ، دست به شدن تعميد براي (9)سالگي در 30 او (4239
باز يهوديه استان در و اردن رود ساحل در عنيا بيت به
(مت313).ميگردد
زادن واسطه به بعدها كه مريم مادرش حتي و عيسي خانواده
قرارگرفت ، مسيحيان احترام مورد بسيار مباركي فرزند چنين
عيساي رسالت كوتاه سالهاي طي در فعالي نقش و حضور (10)
در جز هم اناجيل در و ندارند او با همراهي در (ع)مسيح
اهميت ، با و خوشبينانه چندان نه هم آن و معدود مواردي
شهر خود ، موطن به سفري در عيسي (11).نميشود ازآنها يادي
آنجا اهالي بيمهري و بياعتنايي با كه هنگامي ناصره ،
گرامي جا همه را پيامبر":ميگويد ميگردد ، مواجه
و خويشاوندان ميان و خودش شهر در مگر ميدارند ،
به نظر با هيوم رابرت ظاهرا (مرقس46) ".خانوادهاش
نه:ميگويد كه است اناجيل در شده منعكس واقعيت همين
اعضاي بلكه ;نشدند او دعوت پذيراي عيسي ، شهر اهالي تنها
:340).بودند بلاتكليف او ادعاهاي قبول در نيز خانوادهاش
.نداشتند ايمان او به برادرانش حتي":ميگويد يوحنا (1369
(57)"
در تعميد غسل با كه عيسي بشارتي رسالت مدت طول باره در
مجازات واقعه به و آغاز دهنده تعميد يحياي توسط اردن نهر
از كه دارد وجود مختلفي اقوال گرديد ، ختم صليب بر مرگ
از پس عيسي (12).نيست بيشتر سال سه از و كمتر ماه چند
آن از پس و كرد سپري بيابانها در را روز تعميد ، 40
سفر (13)باشد خويش رميده گوسفندان پي در كه شباني همچون
و وطن هيچ مدت اين طي در و نمود آغاز را خود بشارتي
در كه آنچه براساس (14).نكرد اختيار خويش براي كاشانهاي
استان دو اورشليم ، بجز او سفرهاي شعاع است ، آمده اناجيل
معرض در كه روستاهايي و شهرها ساكنين.است يهوديه و جليل
تماما نقطه ، يك در جز گرفتند ، قرار عيسي بشارتهاي
براي فرستادهاي را خود بشارتها اين در عيسي.يهودياند
چنين خويش حواريون به او.ميخواند بنياسرائيل قوم نجات
...نرويد سامريها و غيريهوديها پيش":كه ميكند حكم
هستند ، خدا گمشده گوسفندان كه بنياسرائيل قوم پيش فقط
زن يك درخواست مقابل در خود عيسي.(متا 165) ".برويد
طرف از":ميگويد بيمارش ، دختر به مساعدت براي كنعاني
غير به نه كنم ، كمك يهوديها به تا شدهام فرستاده خدا
به استناد حواريونبا اما (متا 2415) "...يهوديها
بر مرگش از پس كه روزي در (15)(ع)مسيح سوي از فرماني
را يهودي مخاطبين محدود حصار گرديد ، ظاهر حواري يازده
رسولي را خود كه پولسساختند جهاني را بشارت و شكستند
دومش تبشيري سفر در (16)ميدانست ، غيريهوديان نجات براي
تسالونيكي ، فيليپي ، به را (ع)مسيح بشارت سيلاس ، همراه به
.برد اروپا در قرنتس و آتن
زند شجاعي رضا علي
دارد ادامه
:پانوشتها
فرانسه ، و انگليسي christ معادل عربي ، است لغتي "مسيح" -1
"مشياه" يا "ماشيح" و يوناني Khristos لاتيني ، christus
،"شده تدهين" و "شده مسح" معناي به و عام اسم مسيح.عبري
يا (Jesus) عيسي با و ميباشد شده متبرك روغن با يعني
اسم اين هرجا متن اين در.دارد فرق است ، خاص اسم كه يشوع
همان منظور آمد ، دوم اسم دنبال به يا و تنهايي به عام
از يكي عنوان به و يافت نبوت مقام كه است ناصري عيساي
.است اسلام و مسيحيت احترام مورد اولوالعزم انبياي
عوامل تاثير درباره خود مطالعه در نيز فروم اريك -2
سدههاي در مسيحيت اعتقادي تحولات بر رواني -اجتماعي
از و داده قرار پرانتز در را "تاريخي عيساي" بحث نخست ،
(ص620)مسيحي جزمانديشي:به كنيد نگاه.است گذشته در آن
با نسبتي لزوما ديني ايمان:ميگويد كييركهگور -3
احراز تاريخي پژوهشهاي طريق از كه تاريخي واقعيتي شناخت
نهاده حواريون ، مسيحي ايمان چنانكه.ندارد باشد ، شده
آن از ناشي بلكه نيست ، زيستهاند ، او با كه تاريخي عيساي
:ميگويد ياسپرس.شد متولد عيسي مرگ از پس كه است مسيحي
-هلني جهان روشن سايه و حاشيه در عيسي سرگذشت اينكه با
افراد از بسياري همانند تاريخي لحاظ به و دارد قرار رومي
اما است ، باستان جهان كنار و گوشه در جريانات و فرق و
فقط همه ، آن ميان از چرا كه است باقي همچنان سوال اين
نگاه.مييابد تداوم چنينپرشور كه است عيسي سرگذشت
(و 342 صص60059) مسيح.ك ياسپرس ، :به كنيد
شد ، باردار را عيسي كه هنگامي مريم كه معتقدند مسيحيان -4
عمر آخر تا او كه دارند اعتقاد كاتوليكها.بود باكره
پدر ، وجود درباره مقدس كتاب اقوال لذا و ماند باقي باكره
;ميكنند تفسير ديگري گونه به را عيسي خواهران و برادران
عيسي ولادت به را مريم بكارت پروتستانها كه حالي در
صاحب عيسي ، تولد از پس مريم كه معتقدند و ميكنند محدود
درباره اناجيل تعابير لذا و است گرديده يوسف از فرزنداني
تفسيري هيچ نيازمند وي خواهران احيانا و برادران پدر ،
:به كنيد نگاه باره اين در تفصيل براي.نيست غيرلفظي
.ح.ع كوب ، زرين:به همچنين و (ص670) مسيحي كلام.ت ميشل ،
(صص120211)وجدان قلمرو در
يكي كه است شده برده نام يعقوب چند از جديد عهد در -5
زبدي پسر يعني ديگر ، دوتاي ;است عيسي اجداد از اسحاق پسر
به گاهي او از كه چهارمي.حواريوناند از حلفي پسر و
كسي همان ميشود ، ياد عيسي برادر گاهي و مريم پسر عنوان
عهد در و آورد ايمان او به عيسي شدن مصلوب از پس كه است
.گرديد اورشليم كليساي رياست عهدهدار رسولان ،
مانند هم ظاهرااو ;است عيسي ناتني برادر يهودا -6
مريل.ميآورد ايمان او به عيسي شدن مصلوب از پس يعقوب
دانسته منسوب او به را جديد عهد رسالههاي از يكي سيتني
:به كنيد نگاه.است شده خطا مرتكب ميرسد ، نظر به كه است
(ص1080) جديد عهد معرفي.سم تني ،
.داشت خواهر چهار و برادر چهار عيسي:ميگويد ياسپرس -7
(ص260) مسيح:به كنيد نگاه
متفاوت آورده ، لوقا كه آنچه با دوره اين از متا روايت -8
تصميم از خوف دليل به عيسي والدين كه ميگويد او.است
مصر سمت به.بود كودكي در عيسي قتل صدد در كه هيروديس
:13).بازگشتند ناصره به هيروديس مرگ از پس و كردند فرار
(و 2321 2
خود خدمت كه بود ساله تقريبا 30 عيسي":ميگويد لوقا -9
(233)".كرد شروع را
مادر مريم ، از ديگر جاي دو از بيش مذكور ، موارد بجز -10
زنان از وقتي يوحنا ، انجيل در بار يك.نميشود ياد عيسي
مادر مريمها ، آن از يكي":ميگويد ميبرد ، نام صليب پاي
اعمال در لوقا دوم ، بار و (2519) ".است بوده عيسي
خاص ، پيروان و حواريون جمع در عيسي مادر حضور از رسولان
آسمان به آنجا از (ع)مسيح كه زيتون كوه از بازگشت از پس
جديد ، عهد در كه ميگويد فروم (141).ميكند ياد رفت ،
بعدي ادوار در اما ;ندارد امتيازي عادي مردم بر مريم
و احترام مورد و ميكند پيدا "خدا مادر" حد در اهميتي
جزم.ا.فروم:به كنيد نگاه.ميگيرد قرار مسيحيان پرستش
در.ح.ع كوب ، زرين:به همچنين (صص40103) مسيحي انديشي
(صص120211) وجدان قلمرو
پيغام عيسي براي نفر يك":كه است آمده متا انجيل در -11
عيسي.منتظرند در بيرون (برادرانش و مادر) آنها كه آورد
شاگردانش به بعد.كيستند برادرانم كيست ، من مادر گفت
بعد.من برادران و مادر هستند اينها گفت و كرده اشاره
و برادر كند ، اطاعت من آسماني پدر از كه هر كرد اضافه
آوردن از متا غرض شايد (125048).است من مادر و خواهر
به نسبت ايماني قرابتهاي اهميت دادن نشان روايت ، اين
نتوان و باشد بوده (ع)مسيح عيسي نزد در خوني قرابتهاي
آن از را خانوادهاش به عيسي بياعتنايي روشني به
ايمان بر مبني يوحنا قول به توجه با ليكن.كرد استنباط
هم دوم احتمال وي ، زميني حيات طول در برادرانش نياوردن
در نيز عيسي مادر كه ميگويد فيضي.است وارد حدي تا
كنيد نگاه.است آورده ايمان صليب روي بر وي شهادت هنگام
(ص220)مسيح ديانت تاريخ:به
سنجش فندر ، :به كنيد نگاه باره اين در تفصيل براي -12
(صص190116) حقيقت
(ص270) مسيح.ك ياسپرس ،
(صص60و 29) جديد عهد معرفي.سم تني ،
(صص230210) انسان و خدا از ديدكليك آستر ،
"گوسفندانش اعظم شبان" عنوان به عبرانيان ، به نامه در -13
"اعظم شبان" عنوان به پطرس اول نامه در و (211320)
شايد ،"خداوند رميده گوسفندان".است شده خوانده (45)
چرا ;دارد وي رسيدن شهادت به از پس يحيي پيروان به اشاره
تشكيل افراد همين را عيسي اوليه پيروان بيشتر كه
ديانت تاريخ.ع.م فيضي ، :به كنيد نگاه.ميدادهاند
(ص50)مسيح
براي روباهها":ميگويد خود درباره (ع)مسيح عيسي -14
مسيح كه من اما ;آشيانه پرندگان و دارند لانه خودشان
(متا 308)".كنم استراحت كه ندارم را جايي هستم ،
پس.است شده داده من به زمين و آسمان اختيارات تمام" -15
به را ايشان و بسازيد من شاگرد را ملتها تمام و برويد
:متا 19) ".بدهيد تعميد غسل خدا پاك روح و پسر و پدر اسم
همچنين (ع)مسيح بشارت شدن جهاني تجويز درباره (2818
اعمال) و (لوقا 322) ،(مرقس 1516):به كنيد نگاه
(رسولان 817
كه همانطوري":ميگويد روم مسيحيان به نامه در پولس -16
براي مخصوصي فرستاده عنوان به مرا خدا ميدانيد
(1311)".است كرده انتخاب غيريهوديان
|