اسطورهها رئاليستي جوهره
ميرود صحنه به تهران در نمايش 1120
اسطورهها رئاليستي جوهره
ديواري نقاشي درباره حيدرزاده پرويز با گفتوگو
حر ميدان مترو ايستگاه شمالي ديواره بر واقع كمانگير آرش
همكف سالن در واقع "زندگي" ديواري تابلوي از بخشي
كرج مترو ايستگاه
به بيفكنيم ، نظر گذشتگان ديواري نقاشي بهآثار اگر *
.برد خواهيم پي بيشتر هنري مهم رشته اين كاربرد و اهميت
نقاشي صورت به تاريخي سابقه نظر از انسان هنري اثر اولين
آميزههايي با حيوانات ، شكار ، نقوش غار ديوار انتهاي بر
گياهان ، شيره حيوانات ، چربي چون پايدار نسبتا موادي از
است آمده بوجود غيره و رسي سيليكاتهاي
هنرهاي رشته كارشناسي آموخته دانش حيدرزاده پرويز :اشاره
و تهران دانشگاه زيباي هنرهاي دانشكده از تجسمي
و هنر دانشكده نقاشي رشته در ارشد كارشناسي فارغالتحصيل
در تاكنون و است اسلامي آزاد دانشگاه معماري
سالي ده و داشته شركت نقاشي و طراحي مختلف نمايشگاههاي
هماكنون او.ميكند تدريس هنري دانشكده چند در كه است
اسلامي آزاد دانشگاه معماري و هنر دانشكده علمي هيات عضو
تهران شهرداري زيباسازي سازمان هنري شوراي عضو همچنين و
با.است تجسمي هنرهاي خانه آزاد آموزشگاه مدير و
ديواري نقاشي رشته هنرمندان از يكي عنوان به حيدرزاده
.ميخوانيد پي در كه است شده انجام گفتگويي
پايهاي سه نقاشي با فرقي چه ديواري نقاشي شما نظر به
دارد؟
ديرباز از انسان ، هنري اشكال از يكي ديواري ، نقاشي -
تاريخي پيشينه پايهاي سه نقاشي از بيش و است تاكنون
آخرين با متناسب تاريخي ، مختلف دورههاي در و دارد
طراحي دوره آن نقاشان از بعضي سوي از تكنيكي دستاوردهاي
آن نام از كه همانطور ديواري ، نقاشياست ميشده اجرا و
بگوييم بهتر يا معماري با كاربردش و خاصيت بنابه پيداست
و داشته ويژهاي ارتباط معماري هنر در مكان و فضا فرم ،
.دارد
هويت ديواري ، نقاشي با مقايسه در پايهاي سه نقاشي
سياق و سبك از جدا ديواري نقاشي كه زيرا دارد ، مستقلتري
مكاني موقعيت گرفتن نظر در با حداقل يا نبوده معماري
.ميشود اجرا و طراحي مربوطه ديوار
احساس و انديشه بيان براساس نقاش پايهاي سه نقاشي در
ساختاري كاوش نوع هر به نظر ، مورد محتواي به رسيدن و خود
محدوديتهاي حدودي تا ديواري نقاشي در اما ميزند ، دست
به برميگردد عمده محدوديت.دارد وجود نظر اين از خاصي
شده كار اثر با ارتباط در مخاطبان زيرا.بيننده و مخاطب
نيستند يكساني بصري آگاهي سطحهاي در ديواري نقاشي بصورت
-بصريشان مختلف دريافتهاي به توجه با -مختلف توقعات و
سه نقاشي در كه صورتي در.دارند ديواري نقاشي آن از
زبان به متكي معمولانخبگان كه -را خود مخاطب پايهاي
و گالريها موزهها ، طريق از -آن به متمايلين يا نقاشي
.دارد خود براي قبيل اين از
و مصالح و مواد و ابزار ديواري نقاشي در ديگر محدوديت
ناظر ، ديد مختلف زواياي يا زاويه زيرسازي ، چگونگي بخصوص
در و وسيع ابعاد مختلف ، زماني موقعيتهاي در نور وضعيت
اجرايي محدوديت...و مرتبط هم به و چندگانه مكانهايي
.ميآورند فراهم نقاش براي را خاصي
ديواري ، نقاشي در ديگر مهم بسيار مورد يك نماند ناگفته
لزوم و كار گستردگي دليل به كه است هنري مديريت امروزه
آن ، اجرايي بخشهاي از كدام هر در مختلف تخصصهاي
مقاطع در نيروها دادن حركت موقع به و اكيپ ساماندهي
.است اهميت با بسيار كاري مختلف
اصولي اجرا در و طرح در اگر ديواري نقاشي حال ، اين با
و چشمنواز و بود خواهد صلابت با و زيبا بسيار شود ، كار
مناسبتر انسان براي را شهري زندگي بخصوص زندگي محيط
.كرد خواهد
به بيفكنيم ، نظر گذشتگان ديواري نقاشي بهآثار اگر
.برد خواهيم پي بيشتر هنري مهم رشته اين كاربرد و اهميت
نقاشي صورت به تاريخي سابقه نظر از انسان هنري اثر اولين
آميزههايي با حيوانات ، شكار نقوش غار ديوار انتهاي بر
گياهان ، شيره حيوانات ، چربي چون پايدار نسبتا موادي از
نقاشيهاي.است آمده بوجود غيره و رسي سيليكاتهاي
سرخپوستان و باستان رم و يونان باستان ، مصر از كه ديواري
.هستند زيبا فوقالعاده آمده ، دست به امريكا قاره قديم
بر ديواري نقاشي طولاني دورههاي تنها نه تاريخ طول در
نيز معاصر دوران در حتي ميشده ، كار اماكن ديوارههاي
كار بهتري اجرايي كيفيت بيانيو كيفيت با ديواري ، نقاشي
.است شده
و بوده چگونه حال و گذشته در ديواري نقاشي ما كشور در
است؟ داشته نشيبي و فراز چه
ميدهد ، نشان آغاز در را ملت يك فرهنگ و هنر كه آنچه -
بزرگ آثار.است پيرامونش و جهان به او نگرش و اعتقادات
و بوده استوار نگرش اين براساس متمادي قرون طول در هنري
اين زيبايي از كه ميشود باعث زمينه اين در آگاهي عدم
شكل و فرم نقش ، خط ، هر كه زيرا نبريم ، را لازم لذت هنر
انديشه به ميتوان ديد اين با و دارد مفهومي خود براي
.برد پي آثار اين سازندگان
است زماني زندگي ، دوره كهنترين در ايرانيان هنري آثار
و معنوي اعتقادات داراي جهان پهنه در را آرياييان كه
و ناميد محض طبيعي را آن ميتوان كه ميبينيم ، روحاني
كه زمين و آتش آسمان ، آفتاب ، مانند را طبيعت قواي آنان
در.ميپرستيدند آمده حساب به مهربان مادري منزله به
طبيعتوجود زيانبخش نيروهاي مفيد ، نيروهاي اين برابر
كم يا خشكي و تاريكي صورت به را آن مظاهر كه داشته
اساسي اختلاف وجوه مهمترين از يكي.ميانگاشتند باراني
بوده اين در مغول نژاد جمله از ديگر نژادهاي با آرياييان
جنگيد بايد اهريمني نيروهاي با داشتند عقيده آرياييان كه
.شد پيروز آنان بر و
در را خود هنري آثار كه بود باور براين ايراني هنرمند
شكل ديواري نقش و سفال روي نقوش مانند مختلف رشتههاي
نگارههاي ديوار هخامنشي ، دوره برجستههاي نقش.ميداد
ديوار و رنگي موزاييكهاي تكنيك با كه اشكاني دوره
در رومي هنر از تاثير با ساسانيكه دوره نگارههاي
اسلامي دوره هندسي نقوش و شده انجام ايراني هنر با تلفيق
سدههاي در متاسفانه اما.ميباشند هنر اين از شاخصهايي
بجز -خاك و آب اين هنر در بارزي جاي ديواري نقاشي بعدي ،
عمدتابه گفت ميتواناست نداشته -استثنايي موارد
ياري و يافتن اختصاص و ادبيات با نقاشي همگامي دليل
عرصه در تصويرسازي صورت به ادبي متن به نقاشي رساندن
زوال از بعد اخير قرن نيم در اما.است بوده آرايي كتاب
به توجه با بهخصوص و قهوهخانهاي پردهاي نقاشي
اتفاق دوره اين در كه شهرسازي و معماري در كه تغييراتي
حدودي تا را خود اهميت هنري رشته اين است ، افتاده
متنوع حال عين در و قانونمند شكلگيري ضرورت و بازيافته
.ميشود احساس كاملا گذشته از بيشتر آن
بيروني ديواره براي شما كه شد باعث انگيزهاي چه
ارائه اساطيري و حماسي اثري حر ميدان مترو ايستگاه
داديد؟
ايده به دستيابي براي ديواري نقاشي مولفههاي از يكي -
.است نظر مورد منطقه و مكاني موقعيت بررسي نهايي ، طرح در
محل قبل سالها از آنكه دليل به حر ، ميدان با رابطه در
يك بايد طبيعتا است ، بوده نظامي آموزش و خانه سرباز
يكسال كه همانطور.ميشد كار قبيل اين از و حماسي موضوع
عاميانه اثر يك كرج ، مترو ايستگاه براي آن ، از قبل
از مايههايي با چوپاني ، اثر يك نيز و (محلي نوازندگان)
كردم اجرا و طراحي ايستگاه آن اصلي سالن در طبيعت ، مناظر
مورد دراست سازگار بيشتر منطقه آن فرهنگي موقعيت با كه
حر ميدان مترو ايستگاه ديوار براي هم من حماسي ، موضوعهاي
از.دادم قرار خود كار مايه دست را حماسي موضوع چنين
اساطيري و حماسي مضامين به گاهي كارهايم در هم طرفي
به كه حيدرزاده فرخ پدرم ميكنم فكر.داشتهام گرايشهايي
براساس پردههايي گاهي و ميكند نقاشي قهوهخانهاي سبك
نبوده بيتاثير برمن ميكشيد ، فردوسي شاهنامه موضوعهاي
.است
هر تمدن و فرهنگ بناي سنگ اولين ميتوان را اسطورهها
.ناميد شناختي جهان جهت در ملتي و قوم
اغراقگونه و تخيلي لعابي و رنگ ظاهر در اسطورهها اگرچه
زيرا.دارند رئاليستي جوهره خود بنيانهاي در اما دارند ،
و ذهن حوزه در نيز عصركهن جستجوگر انسان بههرحال كه
بوده (خدايان) طبيعت -خود با ازلي نبردي در خود انديشه
دسترس در ابزارهايي مناسك اسطورهاي ، انديشه نظر از.است
تسلط برجهان آن ياري به انسان كه است (فيزيكي عمدتا)
انسان پيگيرانه تلاش و مبارزه بدون و مييابد
به محصولي جهان ، منظم گردش عليرغم طبيعت ،(اسطورهاي)
.نميآورد بار
از سمبل كه است ايراني كهن اسطورههاي از كمانگير آرش
ديواره براي را آرش طرح هم من.است ايثار و گذشتگي خود
را جنوبي ديواره و حر ميدان مترو ايستگاه بيروني شمالي
(رستم خوان هفت از سوم خوان) اژدها و رستم جنگ موضوع با
.كردم نصب و اجرا و طراحي فردوسي شاهنامه
مشترك نكات نظر از كنم اشاره نكته اين به كه دارد جا
گذر با رستم خوان هفت مشابهت توان ملل ، مي اسطورههاي
.برد نام را آزمون هفت از هومر اديسه
درباره قدري و كردهايد كار تكنيكي چه با را اثر دو اين
.دهيد توضيح ديواري نقاشي تكنيكهاي
با "اژدها و رستم جنگ" و "كمانگير آرش" ديواري تابلوي -
از كه شدهاند كار كورهاي لعاب با شده پخت سفال تكنيك
كه دارد گوناگوني مراحل نصب و كوره در پخت و اجرا تا طرح
در اثر دو آن نصب مراحلاست خارج مصاحبه اين حوصله از
بالا ، ارتفاع در باران و برف زير سال 78 بهمن اواسط
ياري به خوشبختانه كه داشت خاصي پيچيدگيهاي و مشكلات
. پذيرفت انجام بخوبي دستيارانم همت و خداوند
بطور برجسته ، نقش و ديواري نقاشي تكنيكهاي مورد در اما
.كرد تقسيم كلي دسته دو به ميتوان را تكنيكها اين كلي
نقاش مستقيم ، تكنيك درغيرمستقيم تكنيك و مستقيم تكنيك
نظر مورد زيرسازي از بعد ديوار روي مستقيم بطور
به مرحله را ديگر لازم موادهاي اضافه به رنگي لايههاي
تكنيك ، اين شاخصترين كه ميآورد در اجرا به مرحله
ميكلآنژ جمله از رنسانس عصر نقاشان كه است "بونو فرسك"
غيرمستقيم ، تكنيك در.اند ميكرده كار روش اين با
ميسازند جداگانه را نقاشي كل از واحدهايي با قطعههايي
ميكنند ، نصب ديوار روي خاصي روش طبق را واحدها سپس و
.سفال تكنيك مانند
فرسك بونو ، فرسك تكنيك ديواري ، نقاشي در شاخص تكنيكهاي
سفال ساروج ، منقوش ، شيشه سفال ، رنگي ، موزاييك سكو ،
ابزارهاي به گرايش معاصر دوران در.است فلز و لعابدار
انواع جمله از متنوع مصالح و مواد به توجه با جديد بياني
رنگي فيلترهاي طريق از مصنوعي نور حركت و ايجاد كلاژها ،
تغييراتي دچار نيز ديواري نقاشي غيره ، و متحرك فرمهاي و
.است شده جهت اين از
سعيدي پدرام:از گفتوگو
ميرود صحنه به تهران در نمايش 1120
و تعزيه خارجي ، 12 اجراي داخلي ، 43 اجراي 165:هنري گروه
از كه فجر تئاتر جشنواره نوزدهمين در خياباني اجراي 900
در نمايش به ميشود ، برگزار تهران در بهمن تا 14 اول
.ميآيد
نشست در گذشته روز نمايشي هنرهاي مركز رئيس خدايي شريف
متن ميان 323 از:گفت مطلب اين اعلام ضمن خبرنگاران ، با
مرحله در و متن بازخواني92 مرحله در ارسالي نمايش
بخش به شهرستان از نمايش و 18 تهران از نمايش بازبيني 21
.يافتند راه جشنواره مسابقه
:گفت مسابقه از خارج بخش در نمايش حضور 20 به اشاره با وي
پرتغال ، آلمان ، جمله از دنيا ، مختلف كشور هر 12 از
، 13.و سوئيس مصر ، ايتاليا ، فلسطين ، چين ، اسلووني ،
انتفاضه بخش ايجاد به خدايي شريف.شد خواهد اجرا نمايش
دو و فلسطين از نمايش يك كه گفت و كرد اشاره جشنواره در
.ميشوند اجرا بخش اين انتفاضهدر موضوع با ايراني نمايش
(ع)علي امام سال به اشاره با نمايشي هنرهاي مركز رئيس
شيراز و قزوين اراك ، تهران ، شهرهاي از تعزيه مجلس گفت7
.ميرود صحنه روي بر (ع)علي امام سيره زندگيو درباره
موضوع با همايش و سخنرانيها و دانشجويي بخش از همچنين وي
در:گفت و كرد ياد "آن ضوابط و معيارها و جهاني تئاتر"
و صدا طراحي ، بخش سه در آموزشي كارگاههاي جشنواره ايام
.ميشود برپا نفر كلاس 50 هر باظرفيت حركت
و انگليس از تئاتر اي حرفه عكاس يك از دعوت خدايي شريف
تهيه جشنواره ايام در وي كه آثاري از نمايشگاهي برگزاري
ذكر نوزدهم جشنواره برنامههاي ديگر جمله از را ميكند
حضور جشنواره در شهرستانها از نيز گفت300مهمان و كرد
.دارند
و تهران در گذشته سال در كه نمايشهايي آن در كه مرور بخش
هنرهاي مركز رايانه ايجاد نيز و بودند صحنه بر شهرستانها
آن در ميتوان را جشنواره گزارش خبري سايت كه نمايشي
همچنين.است جشنواره اين هاي برنامه ديگر از كرد ، رديابي
مخاطبان و هنرمندان نمايشي هنرهاي مركز رئيس گفته به
زمان مدت در پس اين از شهر تئاتر نمايشهاي (تماشاگران)
خدايي شريف.دارند قرار بيمه تحت نمايشها از ديدار و حضور
اشاره موسسه به آن تبديل و نمايش انتشارات شدن خصوصي به
.هستيم تئاتر خصوصي تشكلهاي از حمايت درصدد كه گفت و كرد
حادثه درباره خبرنگاران از برخي سوي از و جلسه همين در
به گذشته شنبه پنج شب در دست به باطوم افراد تن چند حمله
سوي از كه شد اشاره "سيزدهم شب كمدي" نمايش تماشاگران
كه نگفتند آنها چه اگر شد ، داده توضيحاتي مركز مسئولان
چرا و كردند حمله چرا و بودند كساني چه افراد اين
تاكنون واقعه اين درباره نمايشي هنرهاي مركز مسئولان
.بودند كرده اختيار سكوت
گلستان گالري
ساعت 10 از /دي تا 26 از19 /نيكو بهمن نقاشي نمايشگاه
شماره كماسايي ، خيابان دروس ، :نشاني /تا 19 و 16 تا 12
.تلفن2541589/42
عباسي رضا موزه
/تا 17 ساعت 9 از /دي تا 24 /بهرامي ميهن نقاشي نمايشگاه
.شماره 972 سيدخندان ، پل به نرسيده شريعتي ، خيابان:نشاني
افرند گالري
/رجايي پيروز و بكان آدم عليرضا طراحي و نقاشي نمايشگاه
مطهري ، خيابان نشاني /تا 19 ساعت15 از /دي تا 21
.تلفن8304944 /شماره 10 اورامان ،
والي نگارخانه
از 22 /صديقي ساناز و هاشمي سيدين بيتا نقاشي نمايشگاه
خيابان ونك ، ميدان:نشاني /تا 19 ساعت 15 از /دي تا 27
.تلفن8043687 شماره 86 خدامي ،
سيحون گالري
پروين و فدائيان مجيد آثار سفال ، بر نگاره خط نمايشگاه
:نشاني / تا 18 ساعت 10 از / دي تا 22 / نسب حيدري
:تلفن / شماره 30 چهارم ، كوچه خالداسلامبولي ، خيابان
8711305
آريا نگارخانه
ساعت 15 از / دي تا 22 / اقبال آريا پرترههاي نمايشگاه
بهشتي ، راه سه از بالاتر وليعصر ، خيابان:نشاني / تا 19
تلفن8716401 / پلاك 17 ، زرين كوي
شيو نگارخانه
از / مهران نيلوفر كاشيكاري نقوش با تصويرسازي نمايشگاه
مطهري ، خيابان:نشاني / تا 20 ساعت 16 از / دي تا 26 20
تلفن8730864 / شماره 221/1 جم ، روبهروي
آزاد طراحان نگارخانه
تا 19 ساعت 15 از / دي تا 23 / اميرعباسي نقاشي نمايشگاه
سلماس ميدان گلها ، ميدان:نشاني /
|
|