خوانندگان نگاه از سينما
تهران سينماهاي در خارجي جديد فيلم 5
شد منتشر هفتم هنر
در سينمايي تجهيزات بينالمللي نمايشگاه
تهران
ايران نوين سينماي
خوانندگان نگاه از سينما
ساخته "مرداب مادريام خانه" مستند فيلم به نگاهي
"اسكويي مهرداد"
...بهشت تا مرداب از
زن زندگي صميمي و ساده روايت مرداب ، مادريام خانه
ومرارت رنج پيرش ، مادر به عشق با كه است ماهيگيري
آستانه در و ميكند تحمل را معيشت گذران دشواريهاي
تامين را دونفرهشان زندگي مايحتاج ميكوشد نو سال تحويل
.كند
مهرداد كوتاه فيلم يازدهمين مرداب ، مادريام خانه
عرصه دو در و سينماست دانشآموخته اسكويي.است اسكويي
تاكنون هم توفيقاتي و كوشاست سخت عكاسي ، و فيلمسازي
.است داشته
و كارگردان بهترين جايزه تاكنون مرداب ، مادريام خانه
از فيلم بهترين و كوثر فيلم جشنواره دومين از زن بازيگري
نقره نشان و جوان سينماي بينالمللي جشنواره شانزدهمين
جشنوارهها اگراست كرده كسب را اتريش ملل جشنواره از
جامعه هنريهر عمومي افكار از حداقلبخشي نماينده را
توفيق بيانگر حدودي تا ميتواند نتايج اين بدانيم
بهحساب خارجي و داخلي مخاطب با ارتباط كسب در فيلمساز
.آيد
است مهم بسيار امري سوژه ، يافتن مستند ، فيلمسازي عرصه در
دستيافتن.آن كليد يا گنج يك نقشه يافتن همچون گويي.
احتياج و ميشود حاصل ناگهاني و يكشبه موقعيتي چنين به
مواجهه در پرورشيافته ذهن يك.دارد ذهن و ذوق تربيت به
سوژههاي كسب به موفق بيشتر و سريعتر بيرون ، دنياي با
.ميشود ارزشمند
مردانه هيئت به زني شبانگاه ، فيلم ، صحنه اولين در
صيد مشغول كوچكش قايق در -نور ضد تصويري در -كه ميبينيم
ميشود موفق فيلمساز فضا يك ايجاد با و نما چند با است ،
تا سازد وادار را او و كند شكار را تماشاگر كنجكاوي
تماشا را زندگياش روايتبيشيلهپيله تا شود همراهش
.كند
از پوشيده باتلاق يا مرداب ميان از زن وقتي صبحگاه
رابهجاي قايقش گويي ميكند ، عبور خشك علفهاي و برگها
و بزند خاك در پارو ميخواهد گويي و ميراند خاك بر آب
:شود زده ما ذهن به تلنگري لحظهاي و كند عبور خاك دل از
بر ميخواهد آنكه تلاش همچون نيست ، بيهوده تلاش اين آيا
آنرا تا دارد پشتوانهاي چه تلاش اين براند؟ بلم خاك
ببخشد؟ آن به ارجمندي رنگ و دهد معنا
ديدن با و ميرسيم صياد زن خانه به كمكم پرسشها اين با
-است نقاشگونه نيمرخي كه -پيرش مادر از تصوير اولين
عشق يك ظهور آغاز اين و ميشود آغاز معنابخشي عمليات
.است يافته پالايش انساني
ميزنيم بازار به سري زن همراه مختصر آشنايي اين از پس
در ميشود موفق سختي به او و كند نقد را تلاشش حاصل تا
سبد يك مكاره ، بازار اين گوناگون آدمهاي هياهوي ميان
.كند تبديل پول به را ماهي
گستاخانه كه ميبيند را افرادي خانه ، به بازگشت در زن
با تنه يك است ناچار او و شدهاند او معيشت عرصه وارد
در ولي كند دفاع شغلياش امنيت از تا شود رودررو آنها
دلگرم بايد حامي كدام حمايت به او نابرابر ، مواجهه اين
حمايت صياد زن يك شغلي امنيت از نهادي يا شخص كدام باشد؟
دوخته او آينده به پيرش مادر جز نگراني چشم آيا ميكند؟
و گريه و بتركد بغضش تنهايي از اگر باك چه پس است؟ شده
.سردهد ناله
مادر و خانه سال ، تحويل از قبل تا بايد خانه به آمدنش با
سفيد گيس كهنه ، سال وداع از قبل بايد.كند آماده را پيرش
آن زندگي خلوت در.كند رنگين عشق و اميد حناي به را مادر
و ناز و كودكانه بازي به تا مييابد رخصت ما چشم دو ،
آن رفتار صفاي در كه كند نگاه دختري و فرتوت مادري نياز
دختر؟ كدام و است مادر كدام ميكنيم فراموش لحظهاي دو
يا آن جبر يا است طبيعت اقتضاي نقشها جابجايي آيا
دختري كه است عاشقانهاي شيرين درس و بازي آن از بالاتر
.دهد پس مادر به را آن دگر روزگاري بايد درسآموخته
تا رفت دريا به بايد و هست فرصت ديگر شبي نو ، سال تاآمدن
روزي ماهي بر سپاس و شكر بوسه و كرد دريافت را مقدر روزي
طبيعت با او كه ميكند افشا را خود منش ، زن اين با و زد
گلويش بغض روزي اگر و ميكند نگاه سپاس و مهر به خداوند
آدميان جور از دهد بيرون را نالهاش حزين نواي و بگيرد
.است
دريا به تا ميپوشد صيد لباس زن نو سال تحويل از پس
ترك را پير نگرانمادر چشمي با در آستانه در و برگردد
فكر تنها زني و دريا به او از نگرانتر پير مادر و ميكند
شريك نگرانياش در را ما پاياني حزين موسيقي و ميكند
.ميكند
(انگليسي مستندساز) ليكاك ريچارد قول به مستند فيلمسازي
و اميد با كه است صيادي فيلمساز.ماهيگيري شبيه است كاري
واقعيت رمز و پرراز سينه به را خويش ذوق تور درايت ،
.كند خود ارزشمندنصيب شكاري تا ميكند پرتاب زندگي
سفره سر بر باز را ما جوان صياد آيا ميانديشم خود با
خواهد ميهمان "نميشود تقديمشان چيز هيچ كه كساني" شكار
زمزمه خود با و ميافتم صياد زن رفتار ياد به كرد؟
بركت زنيم ، درياي توفيق شكار بر شكر بوسه اگر كه ميكنم
.بود بخيلنخواهد
اميدوار رحمتالله
...باورها زيرپوست
معلولپرداز سينماي است ، حرافي سينماي روشنفكرانه سينماي
.نما معلول و
از يكي شايد اجتماعي واقعيتهاي به پرداختن البته
مردم ، رنج و درد بزرگنمايي اما باشد ، هنرمند رسالتهاي
گرفتن ناديده كه همانطور نيست ، آن ساختن ملموس واقع در
هنري دركارنامه بنياعتماد خانم.نميشود آن حذف باعث آن
حساس مخصوصا و اجتماعي كارگردانهاي از يكي عنوان به خود
درد دادن نشان آيا ولي.است شده مطرح زنان مسائل به
حكيمانه نه راهي كه آن بدون "شهر پوست زير "در جامعه
نام هنرمندانه پرگويي يافتن آن براي هنرمندانه بلكه
.ندارد
است ، ما جامعه از اعظمي بخش نماينده خانه آن كه است درست
اين موشكافي و زندگي نوع اين به نگريستن نوع اصولا ولي
باشد؟ آنان موجوديت از مهمتر ميتواند اجتماعي طبقه
نمايي بنياعتماد خانم توسط شده كشيده تصوير اجتماعبه
و داده دست از را خويش سنتي اقتدار پدرسنت آوار از است
.است خويش فرزندان و زن براي زهرخندي يا و تفريحي زنگ
است جامعهاي مشكل كه نيست خانواده آن مشكل تنها اين و
دچار صنعتي جامعه به سنتي جامعه از گذار در سالهاست كه
كه است بهقدري آن شدت متاسفانه استكه شده معضلاتي چنين
گذار ، مرحله اين آدمهاي نكند ميافتد اشتباه به بيننده
.باشند پريش روان نوعي به
جوانان از طبقه كدام نماينده كيست؟ عباس كابوس اين در
نه كه همانها ميخورند ، فريب هميشه كه همانها است؟
.باشند خوبي دلال نه و باشند داشته مهارتي توانستهاند
يك سرگرداني يا است شخص سرگرداني عباس سرگرداني علاوه به
بنياعتماد خانم منظور كه) است نسل يك سرگرداني اگر نسل ،
هستند او امثال و عباس سرگرداني ، اين ، در (است همين هم
الگوي اين يا و ميكنند وكرمو شكننده را اقتصاد كه
برادر.ميدهد پرورش را عباس امثال كه است ايران اقتصاد
است ، سياسي و روشنفكر جوانان نماينده چه؟ عباس كوچك
سياسي ، وابزار سياسي عمل نماينده يا و سياسي تفكر نماينده
كه همانطور) است سياسي عمل و سياسي ابزار نماينده اگر
باعث غلط سياستگذاريهاي اين آيا (شده داده نشان فيلم در
آينده وساختن خواندن درس موقع در علي امثال كه نميشود
در سرگردان و شوند تبديل تبليغاتي بلندگوي به خويش فردي
و عباس امثال كشيدن تصوير به.سياسي تحليلهاي دنياي
دارد؟ سودي چه برادرش
تصوير به بنياعتماد خانم توسط كه عليلي اجتماع گردونه
توسط نوعي به آنان حق كه دوجنس زن ، دو حضور با شده كشيده
سوءاستفاده ميخورند ، كتك ميشود ، ضايع شوهر و برادر
.ميشود تكميل...و ميشوند
ودختر معصومه ويا بود طوبي بايد يا وسيع طيف اين در يعني
.كردهاند پر كساني چه را مياني چين نقطه اين پس طوبي
ميگوييد اجتماعي واقعيتهاي از اگر !بنياعتماد خانم
بيننده رخ به را واقعيتها اين واقتدار تحكم آنقدر
همان موجود واكنشهاي تنها شود باورشان كه نكشانيد
واگر كردهايد انتخاب آنان براي شما كه است واكنشهايي
در ميدانيد حتما ميكشيد تصوير به را اجتماعي پديده
ميدهد رخ بيماري يا و خلل نقصان ، اجتماعي پديدههاي همه
جامعه جامعهشناس و روشنفكر و متفكر و هنرمند وظيفه و
براي و بشناسد را بيماريها و نقصانها اين كه است اين
را دردي هيچ بزرگنمايي وگرنه كند پيشنهاد راهي آن درمان
.نميكند دوا
مقابل در آدمها فرار فيلم اين مهم پارامترهاي اما
كه) طوبي از غير فيلم در.است آمده بوجود موقعيتهاي
گره جامعه تقديرگراي بافت به كه بود تمكيني هم او ماندن
مي فرار نوعي به درآمده تصوير به آدمهاي همه (است خورده
از كه مرتضي تا همسايه دختر و خواهرش و عباس از.كردند
است كرده فرار پنهاني خوشيهاي به خويش خانوادگي زندگي
و قوي عاملهاي از كه بنياعتماد خانم خود حتي تا
از تصويريگذرا و بيمايه معلولهاي به جامعه پراقتدار
.است كرده بسنده روزمرگي
حاتمي سوسن
تهران سينماهاي در خارجي جديد فيلم 5
جغد :كرد اعلام فارابي سينمايي بنياد عمومي روابط
كانادا ، محصول 1999 بارو آتن ريچارد كارگرداني به خاكستري
چين ، محصول 1998 ليسي ماي فو ، ساي كارگرداني به چنگيزخان
چين محصول 1999 كايگه چن كارگرداني به آدمكش و امپراتور
در ديجيتال دالبي باصداي و فارسي زيرنويس و اصلي زبان به
مردان و فارسي به دوبله سينماها ساير و فرهنگ سينما
آوريل انگليس ، محصول 1999 ديزدار جاسمين (خوب)نازنين
محصول والي اريك هيماليا ايتاليا ، محصول 1998 مورتي ناني
صداي با و فارسي زيرنويس و اصلي زبان به فقط فرانسه 1999
در نمايش به (ويژه سانس)فرهنگ سينما در ديجيتال دالبي
.ميآيند
محصول 1989 ( بي -گوپال) آنپا آنپا قانون فيلمهاي
محصول 1998 (سيري اميليو فلوران) سكوت لحظه يك هندوستان ،
ايتاليا محصول (ايتالو زينگارلي)آبي اسب براي هستم من و
مرحله در و رسيده اتمام به آنها سازي آماده مراحل هم
.هستند نمايش پروانه صدور
شد منتشر هفتم هنر
فيلم جشنواره اخبار آخرين با هفتم هنر سينمايي ماهنامه
در ايران سينماي يكسال فيلمهاي مشخصات.شد منتشر فجر
اسكار هاليوود دموكراسي ، تست فيلم به نگاهي فجر ، جشنواره
منتقد ، يك پرونده آزادي ، شبح و بونوئل لوئيس خرافات ، و
رابرت پرسوناي به نگاهي دوايي پرويز شناخت بر مقدمهاي
كه است مطالبي ديگر از غفاري فرخ شهر جنوب بررسي دنيرو ،
.است رسيده بهچاپ هفتم هنر شماره اين در
در سينمايي تجهيزات بينالمللي نمايشگاه
تهران
و سينمايي عكاسي ، تجهيزات بينالمللي نمايشگاه نخستين
نمايشگاه برنامهريزي و مديريت مركز سوي از تلويزيوني
سهامي شركت اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزارت همكاري با ميلاد
موسسه و ايران اسلامي جمهوري بينالمللي نمايشگاههاي
و تجهيزات ونوسازي تامين" هدف با تجسمي هنرهاي توسعه
آشنايي و تلويزيون و سينما عكاسي ، به مربوط وسايل
فنآوري و دستاوردها آخرين با صنايع صاحبان و هنرمندان
پنج مدت به جاري بهمنماه ششم و بيست از "مكان يك در روز
نمايشگاههاي دائمي محل در واقع ميلاد سالن در روز
.ميشود برگزار بينالمللي
نمايشگاه ، برگزاري با همزمان گزارش ، همين بنابر
فيلم ، پخش تخصصي ، سمينارهاي جمله از جنبي برنامههاي
...و تلويزيون و سينما عكاسي ، برجسته هنرمندان با نشست
.است شده پيشبيني
ايران نوين سينماي
از را نويني جهاني شهرت ايران سينماي گذشته دهه طول در
كارگردان چند به دستكم كه سينمايي.است كرده خود آن
استقبال به باتوجهميبالد خود به جهاني سطح در مطرح
درباره اندك چه كه درمييابيم دنيا سراسر مخاطبين پرشور
حصولي قابل و جامع مرور كتاب اين.ميدانيم سينما اين
بههمراه ايران سينماي معاصر و تاريخي روند سير بر است
.است پرداخته مطرح كارگردانان تكتك به كه بخشهايي
از معدودي فيلمشناسي بههمراه زندگينامه كتاب پايان در
با را خواننده تا است شده گردآوري برگزيده كارگردانان
.كند آشنا بيستم قرن اواخر ملي سينماهاي نوآورترين از يكي
سوي از تومان بهاي 1750 با صفحه در 232 كتاب اين
.است شده منتشر كتابسرا انتشارات
|