و كودكان پرخاشگري در تلويزيون نقش
نوجوانان
جامعه و فوتبال متقابل تاثير بر تحليلي
قاضي از مجلس اصل 90 كميسيون شكايت
مطبوعات دادگاه
مطبوعات دادگاه در مطبوعاتي پرونده 10
شرقي آذربايجان
عالي ديوان به ابراهيمي فرشاد پرونده
است رفته كشور
حاجآقا آيتالله حضرت بزرگداشت مراسم
تهراني حائري مهدي
و كودكان پرخاشگري در تلويزيون نقش
نوجوانان
در كودك شدن اجتماعي اصلي عامل خانواده فرهنگها ، همه در
بسياري فرد ، زندگي بعدي مراحل در اما.طفوليتاست دوران
تحقيقات.دارند اجتماعيشدننقش در ديگر عوامل از
انواع خاصيا تاثيربرنامههاي كه شده انجام فراواني
بزرگسالان و كودكان نگرشهاي بر را تلويزيون برنامههاي
نظر از تحقيقات بيشتراين.كردهاند وتحليل بررسي
نشده توافق مثال ، هنوز بهعنوان.نيستند استنباطقطعي
پرخاشگرانهرا رفتار خشونت ، نمايش اندازه چه تا كه است
كرد ترديد نميتوان اما.تشويقميكند ميانكودكان در
شدت به روزانه زندگي الگوهاي تلويزيونبر ظهور كه
فعاليتهاي مردم بسيارياز زيرا تاثيرگذاردهاست ،
تنظيم تلويزيونيمعيني برنامههاي پيرامون ديگررا
.ميكنند
را گروه سه تلويزيون ، بينندگان كليه بين گليكدر و لوي
:ميكنند متمايز يكديگر از
كه)متعرضان (دارند مساعد نظري پيش از كه) موافقان
ايندو بين كه)معتدلان و (دارند انتقادي زمينهاي
درشمار را ، نوجوانان محقق ، دو اين.(دارند قرار گروه
همه از بيش كودكان آنان ، نظر به زيرا ميدانند ، اول گروه
براي كافي فرصت باشند ، مجاز چنانچه و هستند خانه در
زندگي وسيلهمعناي اين.دارند نيز را تماشايبرنامهها
اين درقبال متعددي كاركردهاي و ميآموزد بدانها را
آزاد گذرانزمان به كمك براي بويژه گرفته ، عهده به گروه
.ميگيرد آنانقرار دراختيار
تماشاگرتاثير بر شيوههايي چه به خشونت ، اصولا ، نمايش
گردآوري بررسيرا هفت و شصت نتايج اندرسن ميگذارد؟
شده انجام تا 1976 از 1956 سال بيست طول در كه كرد
پرخاشگريدر به گرايش بر تلويزيونرا در خشونت وتاثير
سه حدود در.است داده پژوهشقرار مورد كودكان ميان
در.ارتباطيبودند چنين يافتن مدعي مطالعات اين چهارم
نداشت ، در روشنيوجود و نتايجصريح موارد درصد 20
نتيجهگيريكرده تحقيقات ، محققان درصد در 3 كه حالي
پرخاشگريرا عملا تلويزيون در خشونت تماشاي كه بودند
.ميدهد كاهش
واكنشهاي ميكنندكه تاكيد تريپ ديويد و هاج رابرت
است ميبينند آنچه تفسير تلويزيونمتضمن به نسبت كودكان
كه ميدارند اظهار آنها.برنامهها محتواي ثبت فقط ونه
نظر در را كودكان ذهني تحقيقاتپيچيدگيفرآيندهاي اكثر
تماشايبرنامههاي حتي تلويزيون ، تماشاي.نگرفتهاند
كودكان ;پايينينيست سطح ذهني فعاليت يك ذاتا كماهميت
معنا نظامهاي بهساير آنها ربطدادن با را برنامهها
مثال ، حتي براي.ميكنند تفسير روزانهشان ، زندگي در
.نيست واقعي تلويزيون خشونت كه خردسالميفهمند كودكان
تلويزيوني خشونتبرنامههاي تريپاين و هاج گفته بنابر
كلي بيشترچارچوب تاثيردارد ، بلكه رفتار بر كه نيست
.ميشود تفسير ارائهو آن در خشونت كه است نگرشهايي
به متكي كودكان كردهاندكه ملاحظه محققان ساير
دارند ، همسالانتكيه گروه به كه آناني از بيش خانواده
از كودكان اين.ميپسندند را خشونتآميز برنامههاي
الهام بازيهايشان در تلويزيونيبويژه برنامههاي
است ، شبيه بازندگيروزمره كه آنچهرا و ميگيرند
، خانواده به متكي بچههاي كه آن حال ميپسندندو
واقعيت و اززندگي فرار جهت وسيلهاي همچون را تلويزيون
.ميجويند قهرمانيغيرعادي داستانها ، در.تلقيميكنند
دوست خشونتآميزرا برنامههاي همه از بيش كه كودكاني
همسالان ، گروه با پيوند رغم به كه هستند آناني دارند ،
چنين همواره.ميپذيرند مرجع گروهي همچون را خانواده
فراهم را خود والدين رضاي موجبات ميپندارندكه
به.ميكنند احساس سرخوردگي نوعي رو ، اين از نميآورند ،
است همسالان گروه از بيش خانواده توقعات كلي ، طور
از بيش اغلب است ، آنان مرجع خانوادهگروه وبچههاييكه
بيش سرخورده كودكانسرخوردگيميكنند ديگراناحساس
همين.ميسپارند خاطر به را خشونت صحنههاي ديگران از
طرف يك از رواني تعادل عدم و سرخوردگي بين همبستگي
در ديگر طرف خشونتآميزاز صحنههاي به وتمايل
بويژهتوجه اما ، بايدميشود مشاهده نيز بزرگسالان
اين از مهمي متغير كودكان كلي ، سليقه طور به كه داشت
اشاره بدان لوين كه نتيجهاياست اين نيستو ديدگاه
چنين ترجيح يا و پليسي فيلمهاي تنفراز.ميكند
شرايط در كم دست فرد تند يا آرامو منش با فيلمهايي
.نيست مرتبط عادي
كجروهاصورت روي بر بسياريكه مطالعات همه ، اين با
در هم تلويزيون ، در اينانهم ميدهدكه نشان است ، گرفته
صحنههاي تماشاي مصورداوطلب داستانهاي در هم و سينما
به زمينه اين در تحقيقاتيكه تمامي ذكر.خشونتآميزند
تمايل بين همبستگياحتمالي دادندقيق ونشان آمد عمل
يا بچهها رفتار خشونتآميزو تماشايبرنامههاي به
كه گفت ميتوان همه ، اين با.بود خواهد كجروها ، غيرممكن
در جانبديگر ، از.است آمده دست وثوقبه قابل نتايجي
پايين با صحنههايي چنين ديدن به ميل عادي افراد بين
مدرسههمراه در كودك درخشش عدم يا و هوش ميزان بودن
جهت وسيلهاي بهعنوان تلويزيونرا ليكنآنان.نيست
نوعي با اغلب خود كه ميگيرند كار واقعيتبه از فرار
آن زيرادر ميگريزند ، واقعيت از.دارد سرخوردگيپيوند
بينكجرويوبروز ديگر ، طرف از.نميكنند راحتي احساس
گفت بايد خلاصه طور به.ميشود ديده رابطه تمايلي چنين
خشونت حاوي صحنههاي كه شخصيتهايي در تهاجمي رفتار كه
اگر بود خواهد نادرست ليكن.ميكند تجلي ميجويند ، را
بروزرفتار عامل خشونت حاوي صحنههاي ديدن كه كنيم تصور
تابع دو هر اين كه دارد احتمال بيشتر.است آميز خشونت
به اين وجود با.باشند نامتعادل شخصيت همچون ديگري عامل
در خشونت مداوم نمايش كه كرد باور ميتوان دشواري
كودكان رفتار و نگرشها بر تاثيري هيچ اصلا تلويزيون
تلويزيون اصلي شبكه سه برنامههاي ارزيابي در.ندارد
شبكهها اين كه است شده معلوم NBC وABCCBS يعني آمريكا
گرم ، اسلحه با حمله مورد هفته 92 هر در خود دربرنامههاي
نزاع فقره كردن ، 168 خفه فقره عنف ، 9 به تجاوز صحنه 113
.ميدهند نمايش را قانون از تخلف مورد و 179 لگد و مشت با
جمعا سالگي سن 14 به رسيدن تا كودك هر ديگر ، ازسوي
(1).ميكند مشاهده را تجاوز و قتل مورد 13000
با آمريكا در تايمز ساندي انگليسي هفتهنامه نوشته به
دزدي قتل ، 194 ساعت 2 هر در فدرال پليس هزار وجود 440
مورد و 600 كودكان و زنان به جنسي تجاوز مسلحانه ، 10
مسائل كارشناسان از برخي.ميدهد رخ منازل از سرقت
جنايات اين وقوع علل از يكي كه معتقدند آمريكا اجتماعي
به ساله تا 12 بچههاي 3آمريكاست تلويزيون بدآموزيهاي
كه مينشينند تلويزيون برابر در ساعت روز 6 هر متوسط طور
تماشاي ساعات روزانه ، كلاسهاي طول ساعت با 5 مقايسه در
(2).است كودكان اين رفتن كلاس از بيشتر تلويزيون
مجله شماره 14ژوئن 1975 در كه رسمي گزارش يك در
اثرات مورد در را جامعي بحث و شده منتشر "تيويگايد"
كودكان روي درآمريكا تلويزيوني خشن برنامههاي سوء
تحقيق يك..:ميخوانيم چنين است ، داده ارائه تماشاچي
يك خانوادگي زندگي نه كه است داده نشان زمينه اين در مهم
وي ، خانوادگي زمينه نه و او مدرسهاي عملكرد نه پسر ،
سالگي در 9 وي كه تلويزيوني خشن برنامههاي مقدار بلكه
كننده تعيين عامل مهمترين و تنها است ميكرده تماشا
سن 19 در يعني بعد سال در 10 او بودن پرخاشگر ميزان
صدها از پس:است آمده گزارش همين در.است بوده سالگي
طولاني ، بحثهاي و مناظره دهه چندين و رسمي علمي تحقيق
كه برسند توافق بهاين شدهاند مجبور موجه افراد
منش بر زيانآوري اثرات قطع طور به تلويزيوني خشونتهاي
مورد اين در است لازم كه اين و دارد انسان ونگرشهاي
.گيرد صورت كاري
شبكههاي از بعضي مديران گزارش ، اين انتشار دنبال به
گزارش كه كردند اعتراف (NBC شبكه مثلا) تلويزيوني
خشونتهاي مخرب اثرات مورد در را آنها بهداشت ، سازمان
است كرده قانع كودكان ويژه به و تماشاچيان بر تلويزيوني
از) "خانوادگي تماشاي ساعت" مفهوم شدن قانع همين پيرو و
و گرفت شكل آمريكا تلويزيون در (بعدازظهر 7 ساعت 9
ميزان زماني فاصله اين در كه كردند تضمين شبكهها
با خانوادهها تا برسانند حداقل به را خشن برنامههاي
خشونتهاي احتمالي ضررهاي از نگراني بدون و راحت خيال
همچنين.بنشينند تلويزيون تماشاي به بتوانند تلويزيوني
آخر ساعات به را خشن برنامههاي كه كردند اعلام شبكهها
(هستند خواب در كودكان ساعات درآن فرض به بنا كه) شب
.كرد خواهند منتقل
بيشتر كه معتقدند محققان هنوز اقدامات ، اين همه وجود با
برنامههاي محتواي به مربوط تلويزيون مخرب تاثير
زندگيهاي شامل معمولا كه است بوده درآغاز تلويزيوني
از مجموعهاي و متوسط طبقه مرفه زندگيهاي و اشرافي
علاوه به است ، بوده مصرفي كالاهاي براي تجاري آگهيهاي
محروم و فقير طبقات را تلويزيون تماشاچيان بيشتر چون
متنوع سرگرميهاي نداشتن علت به كه) ميدهند تشكيل جامعه
تاثير بنابراين ، ،(ميبرند پناه تلويزيون به ديگر
.است بوده بيشتر دزدي به آنان درترغيب تلويزيون
تبار منظمي جواد
انتظامي علوم دانشگاه علمي هيات عضو
:پانوشتها
. صفحه 11 شماره 317 ، هفتم ، سال سروش ، مجله از نقل -1
. منبع همان -2
:ماخذ و منابع
.صبوري منوچهر ترجمه گيدنز ، آنتوني شناسي ، جامعه-
.ساروخاني باقر دكتر ارتباطات ، شناسي جامعه-
دكتر ترجمه كازنو ، ژان جمعي ، ارتباط وسايل شناسي جامعه-
.محسني منوچهر دكتر و ساروخاني باقر
.كريمي يوسف دكتر روانشناسياجتماعي ، -
ترجمه گلدتورپ ، .اي.جي سوم ، جهان كشورهاي شناسي جامعه-
.طهوريان جواد
جامعه و فوتبال متقابل تاثير بر تحليلي
بين فوتبال مسابقه جريان در جمعه روز كه اتفاقاتي از پس
از گروهي رسانههاي داد ، روي استقلال و پرسپوليس تيمهاي
بازيكنان بين درگيري علل تفسير به مختلف كارشناسان طريق
تعداد و را بازيكنان آنان ، از تعداديپرداختند تيم دو
را آن مسئولين و فوتبال فدراسيون و داوران مربيان ، ديگر
كه پرداختند مساله تحليل به كارشناساني.دانستند مقصر
بين روابط زمينه در نه داشتند تخصص فوتبال زمينه در تنها
.روانشناسي علوم و فردي
در آمده پيش مساله به ميتوان مختلفي ديدگاههاي از
نظر به اينگونه "شناختي جامعه" نگاه از.نگريست فوتبال
مستطيل زمين به محدود قبيل ، اين از اتفاقاتي كه ميآيد
و ضعفها به باشد اشارهاي ميتواند بلكه.نميشود فوتبال
در مختلف اشكال به ما همه كه اجتماعي و فرهنگي مشكلات
.ميكنيم تجربه را آن جامعه سطح
مجلس ، نمايندگان بين در كه است درگيريهايي سخن اين مصداق
روي مختلف سازمانهاي مديران و دانشگاهها در اساتيد برخي
بيماري از علامتي هستيم آن نظارهگر ما كه آنچه.ميدهد
از اگر.دارد وجود جامعه سطح در كه اجتماعياست
با اتفاقات اين همه كنيم نگاه مساله به "سيستمي"ديدگاه
درون كه هنگاميهستند تنگاتنگ ارتباط در نوعي به همديگر
ميزند ، نابهنجار كارهاي به دست كودكي خانواده يك
بلكه است ، كودك جانب از مشكل كه كرد پيشداوري نميتوان
.يافت خانواده اين درون در را مشكل ميتوان موارد اغلب در
جزييتر طور به و ورزش بر را خود نگاه كنيم قصد اگر اما
و "مربيگري" با حدودي تا مساله كنيم متمركز فوتبال بر
.ميكند پيدا ارتباط "بردگرايي"
و اهداف چه خود مربيگري امور اجراي در ما مربيان كه اين
.مينمايد مشخص را آنها تلاش نتيجه دارند ، فلسفهاي
و مسابقه نتيجه به تنها و ميشود بردگرا مربي كه هنگامي
را افكار اين غيرمستقيم و مستقيم طور به ميانديشد ، برد
كار و ورزش كه هنگامي.ميدهد انتقال نيز خود شاگردان به
و كار روندندارد مقدس و ارزشمند فلسفي پشتوانه گروهي ،
غيرمستقيم طور به مربي ، كه هنگامي.ميبيند آسيب آن نحوه
خود شاگرد به "بزن گل تونستي كه طور هر" كه را پيام اين
هم تو" و "هستم خوب من" احساس كه هنگامي و ميدهد انتقال
"هستم خوب من" احساس و ميرود كنار ورزشكار در "هستي خوب
كه ممنوعيتي ديگر ميشود ، آن جايگزين "نيستي خوب تو"
.ميرود بين از باشد ، داشته وجود ورزش در است لازم
.ميبيند آسيب بعد يك از ورزشكار كه اينجاست
اهداف به ورزشكاران تا نميكند كمك واقع در بردگرا مربي
اهداف به مربي بلكه يابند ، دست خود پيشرفت و شدن برنده
.ميشود نايل خودش شخصي
ميشود ، بردگرا مربي يقين ، به قريب احتمال به حال هر به
ارزش.ميداند يكي تيمش باخت و برد با را خودش ارزش چون
بسيار شكل به و داريم كه است مهمي داراييهاي از يكي ما
نتيجه در.دهيم پرورش و كنيم حفظ را آن ميخواهيم وسيعي
گره تيمش باخت و برد با را خودش ارزش مربي كه زماني
باختن.ميدهد اختصاص خودش به را اهميت تمام برد ميزند ،
كه زماني و ميگيرد قرار خودش ارزش مقابل در مستقيما
او اهداف ميكند آميخته باخت و برد با را خودش ارزش مربي
به افكار و احساسات اين تمامي و ميشود متمركز خودش روي
و احساس همين ديگر و ميكند پيدا انتقال شاگردان
.دارد وجود شاگرد در آن شده تشديد حالت احتمالا
است بازي يك بلكه نيست ورزش ديگر فعاليت آن كه اينجاست
آن از را چيز همه و باشد خودش فقط ميخواهد فرد آن در كه
.كند خود
باشد؟ ميتواند چه بردگرايي علت
از كه عموم فشار برابر در مربيان كه دليل اين شايدبه
خود حتي يا و والدين مديران ، گروهي ، رسانههاي طريق
باز اين بنابرميشوند تسليم ميگردد ، اعمال ورزشكاران
ميكند رااعمال فشار كه است جامعه اين كلي نگاه يك در
به را "نيستم خوب من" احساس كه است جامعه اين احتمالا و
احساسات ، افكار ، اين تغييرميدهد انتقال خود اعضاي
يك و نميشود ميسر جامعه تغيير بدون مشكلات ، و رفتارها
.نميكند تغيير افرادش تغيير بدون نيز جامعه
بدايع اصغر
قاضي از مجلس اصل 90 كميسيون شكايت
مطبوعات دادگاه
دادگاه قاضي تخلف از مجلس اصل 90 كميسيون:اجتماعي گروه
.است كرده شكايت قضات انتظامي دادسراي به مطبوعات
اصل 90 كميسيون مخبر دادفر محمد همشهري خبرنگار گزارش به
پرونده خصوص در كميسيون اين گزارش قرائت به اشاره با
گزارش اين قرائت از پس:گفت زنداني روزنامهنگاران
تخلفات به رسيدگي خواستار شاكي ، عنوان به اصل 90 كميسيون
به را خود گزارش و شده قضات انتظامي دادسراي در قضات ،
.است فرستاده دادسرا اين به تخلف موارد ذكر عنوان
كه ميكنند القا اينگونه نهادها بعضي:كرد اضافه دادفر
اين كه حالي در ندارد ، تاثيري اصل 90 كميسيون گزارش
و عمومي افكار به پاسخ يكي ميكند طي را مسير دو گزارش
با شده نجام ا قضاوتهاي آيا كه نكته اين مشخصكردن
مجلس ، گزارش كه خير؟ يا است داشته تطبيق قانوني موارد
قوانين اعمال عدم و زندانيها با رفتار نوع دستگيريها ،
.شد روشن عمومي افكار براي و دانسته تخلف را آنها خصوص در
مجازات اهرم مجلس چون كه است اين گزارش دوم مسير
مجازات راهكار بايد قضايي دستگاه ندارد ، را متخلفين
شكايتمجلس به قانون براساس و كند انتخاب را متخلفين
.شود رسيدگي نوبت از خارج بايد
از بيش داديم كه گزارشي در ما:گفت اصل 90 كميسيون مخبر
دنبال باشيم ، به مشخصي اشخاص حق احقاق دنبال به آنكه
شكستن روند از داشتيم قصد و بوديم اجتماع حقوق احقاق
افكار تا كنيم جلوگيري تهران دادگاه شعبه چند توسط قانون
به حتي ما اگر اينكه ضمن نبيند ، آزار اين از بيش عمومي
قانوني وظيفه به هم باز ميپرداختيم نيز ازاشخاص دفاع
.بوديم كرده عمل خود
مجلس نظرات دريافت از پس عمومي افكار:كرد اضافه دادفر
مطرح را پرسش اين و است قضايي دستگاه عملكرد منتظر
تخلف موارد بر ما نمايندگان آنكه از پس آيا كه ميكند
خواهد محكمه به را متخلفين قضايي دستگاه نهادند انگشت
خير؟ يا كشاند
و گنجي اكبر جديد شكايت به گفتگو اين ادامه در دادفر
اكبر:گفت و كرد اشاره اصل 90 كميسيون به صفري لطيف
ابلاغ عدم به نسبت اصل 90 كميسيون به نامهاي در گنجي
.است كرده اعتراض وي به دادگاه حكم رسمي
متهم دادگاه راي صدور زمان از اينكه به توجه با:گفت وي
وي زمان ، گذشت لذا دارد فرصت نظرخواهي تجديد براي روز 20
.ميكند محروم خود حق اين از را
به نامهاي صفري:گفت نيز صفري لطيف شكايت مورد در دادفر
كميسيون به را آن رونوشت كه نوشته قضات انتظامي دادسراي
.است فرستاده اصل 90
قاضي مرتضوي عليه وي:گفت صفري نامه محتواي مورد در وي
و كرده شكايت قضات انتظامي دادسراي به مطبوعات دادگاه
دادسرا در منظور همين به كه پروندهاي در است نوشته
يا و صفري توسط كه دارد وجود بازجويي اوراق شده ، تشكيل
.است نشده امضا سيفزاده وي وكيل
خود نامه در صفري لطيف:كرد اضافه اصل 90 كميسيون مخبر
جلسه 7 طي شده انجام بازجوييهاي اينكه به اشاره با
كه است آورده شده ، امضا و نوشته وي توسط دادگاه در ساعته
.ندارد قبول را امضا فاقد اوراق
تن دو حضور به نسبت همچنين خود نامه در صفري:گفت دادفر
امام امداد كميته رئيس اولادي عسگر يعني خود شاكيان از
منصفه هيات در مدعيالعموم مقام قائم ناصري و خميني
.است كرده اعتراض نشاط دادگاه مطبوعات
به.است كرده رد را مقدسات به اهانت اتهام همچنين صفري
اصل 90 كميسيون تقديم گذشته روز شكايت دو اين دادفر گفته
.است شده
:گفت نيز افشاري علي و سحابي مهندس وضعيت مورد در دادفر
پيگيري مورد در اصل 90 كميسيون به نمايندگان نامه پي در
دادگاه به نامهاي اصل 90 زنداني ، كميسيون دو اين وضعيت
.است نكرده دريافت پاسخي هنوز كه نوشت مربوطه
خواهد پاسخ نمايندگان خواست به كميسيون كه كرد تاكيد وي
دو اين نگهداري محل مورد در مجلس جواب بايد دادگاه و داد
با نمايندگان ملاقات ترتيب امكان صورت در و بدهد را نفر
.شود داده افشاري علي و سحابي مهندس
مطبوعات دادگاه در مطبوعاتي پرونده 10
آذربايجانشرقي
شرقي آذربايجان مطبوعات دادگاه قاضي:اجتماعي گروه
جرايم به مربوط پرونده ، فقره اكنون 10 هم:گفت
رسيدگي نوبت و تحقيق دست در شعبه اين در مطبوعاتي
.دارد قرار
خبرگزاري خبرنگار با درگفتگو يكشنبه روز "فرخپي جواد"
مراحل طي از پس پروندهها اين:افزود اسلامي جمهوري
قوانين و ضوابط طبق آنها ، تكميل و تحقيق مختلف
وي.گرفت خواهد قرار رسيدگي مورد نوبت به موضوعه
نشريات مسئول مديران مطبوعاتي پرونده تاكنون:افزود
دادگاه اين توسط "احرار و آذرآبادگان نداي" محلي
صادر آنان براي قطعي حكم و گرفته قرار رسيدگي مورد
جلسات شدن برگزار علني بر تاكيد با وي.است شده
اضافه هياتمنصفه ، حضور با استان مطبوعات دادگاه
براي ،"تبريز شمس" نشريه مطبوعاتي پرونده:كرد
بهاتهامات رسيدگي دادگاه بزودي و است آماده دادرسي
.شد خواهد آغاز نشريه اين مسئول مدير
عالي ديوان به ابراهيمي فرشاد پرونده
است رفته كشور
رئيس عليزاده عباسعلي حجتالاسلام:اجتماعي گروه
پروندهاميرفرشاد:گفت تهران استان دادگستري كل
ازدادگاه نوارسازان ، پرونده متهمان از يكي ابراهيمي ،
.است رفته كشور عالي ديوان به تجديدنظر
دليل تهران استان دادگستري كل رئيس ايرنا ، گزارش به
تجديد دادگاه براي كه كرد ذكر "شبههاي" را امر اين
كه سوال اين به پاسخ در وي.است آمده پيش نظر
:گفت ميشود ، بررسي "ويژه نظارتي" با مذكور پرونده آيا
كه است طبيعي پرونده و ندارد هيچويژگي پرونده اين
.ميكند طي را خود عادي مسير
تماس خانوادهاش با پنجشنبه عصر ابراهيمي ، اميرفرشاد
روز ، ازپنج پس كه داد خبر بهآنها كردو برقرار تلفني
.بازگرداندهاند بندسابقش رابه او مجددا
شوراي مجلس مقابل روز چند كه ابراهيمي مادراميرفرشاد
با خانوادهاش مختلف مكاتبات به كردهبود ، تحصن اسلامي
تا:وگفت كرد اشاره اسلامي شوراي مجلس نيز و قضايي مراجع
با.قضائيه قوه نه و است داده جواب ما به مجلس نه حال ، به
مجلس ، اصل 90 كميسيون به ابراهيمي اميرفرشاد شكايت
قرار كميسيون اين كار دردستور پروندهوي به رسيدگي
شكايات به رسيدگي تنهانهاد يادآورشد دادفر.گرفت
كه تفحصي و تحقيق استولي اصل 90 كميسيون درمجلس ،
مساله ، يك كه ميشود موجب برسد ، نمايندگان تصويب به
.شود بررسي جامعتر و اساسيتر بسيار
مامنتظرنتيجه:افزود وديلم گناوه بوشهر ، نماينده
بهدليل وتفحص تحقيق بوديم ، منتهي تفحص و تحقيق
.شد روبرو مشكل با دادگاه همكاري عدم
امير شكايت موارد به مجلس اصل 90 كميسيون مخبر
بازداشت ، از او:گفت و كرد اشاره ابراهيمي فرشاد
نيروي به دادنش تحويل امن ، خانه در نگهداريش
انتظامي نيروي بازجويان رفتار نحوه همچنين و انتظامي
.داشت شكايت
مجلس تفحص و تحقيق هيات اعضاي از يكي سليماني داود
از "ايرنا" با وگو گفت در نوارسازان پرونده درباره
:گفت و خبرداد "هيات اين اطلاعات شدن تكميل"
متهمان اطلاعات ، وزارت طريق از را مااطلاعاتمان
:افزود حال درعين وي.كردهايم تكميل آنها ووكلاي
در كه كارشناسيهايي و نظرات ميخواستيم كه آنجا از
اعمال ديگر بازداشتشدگان و "اميرفرشاد" دادگاه روند
دادگاه پرونده مطالعه به نياز مطلعباشيم شده ،
به رسيدگي در قانون نقض مورد مهمترين وي.داشتيم
به رسيدگي عدم" مجلس ، ديد از را نوارسازان پرونده
بايد:افزود و كرد عنوان "ابراهيمي اميرفرشاد اظهارات
مشخص ابراهيمي اميرفرشاد صحبتهاي سقم و صحت ابتدا
متاسفانه اما ميشدند ، فراخوانده ذيدخل افراد وبعد
.است نشده انجام كار اين
خبرنگار با وگو گفت درادامه عليزاده حجتالاسلام
كه زاويه ماازهمان:گفت و كرد رد را مورد اين ايرنا
هيچ حرف به و ميرويم پيش شد ، تشكيل پرونده
.نميدهيم گوش هم نهادي
حرفها اين:افزود تهران استان دادگستري كل رئيس
كند ، ايجاب ما قانوني وظيفه چه هرندارد منبعقانوني
ابراهيمي اميرفرشاد:كرد اضافه ويميكنيم عمل
مضبوط همه كردهكه صحبتهايي خود ، از دفاع درمقام
.است
به رسيدگي اتمام رابراي مشخصي زمان عليزاده
شبههاي:گفت و نكرد ذكر ابراهيمي پروندهاميرفرشاد
عالي ازديوان كه آمده پيش نظر تجديد دادگاه براي
مورد در عليزاده حجتالاسلام.است كرده سوال كشور
تصريح نوارسازان پرونده درخصوص مجلس تفحص و تحقيق
ديگران به را قضايي پرونده وقت هيچ ما:كرد
.ديگر نهادي هيچ به نه و مجلس به نه نميدهيم ،
سوء نمايندگان براي:گفت تهران دادگستري كل رئيس
ما قائليم ، هم نيت حسن بلكه نيستيم ، قائل نيت
ميگويند آنها نميدهيم ، هيچكس به را پرونده ميگوئيم
.ماست حق اين
حاجآقا آيتالله حضرت بزرگداشت مراسم
تهراني حائري مهدي
مناسبت به كرد اعلام تهراني حائري آيتالله مرحوم بيت
منعقد ذيل شرح به ترحيمي مجالس رباني عالم اين درگذشت
:ميباشد
تهران ارگ مسجد صبح الي 11 ساعت 9 دوشنبه 3/11/79
واقع الغدير مسجد بعدازظهر الي 5 ساعت 3 دوشنبه 3/11/79
ميرداماد خيابان در
المتقين مسجد ظهر بعداز الي 5 ساعت 3 سهشنبه 4/11/79
مرحوم آن منزل جنب
دانشگاه اسلامي معارف و الهيات دانشكده چهارشنبه 5/11/79
كلاهدوز شهيد خيابان در واقع شمال واحد اسلامي آزاد
ساعت 3 تاريخ 7/11/79 در مرحوم آن هفت شب مراسم ضمنا
آن منزل در شب همان و الغدير مسجد در ظهر از بعد الي 5
مهدي حاجآقا آيتالله است گفتني.ميشود برگزار مرحوم
عباس شيخ حاج العظمي آيتالله مرحوم فرزند تهراني حائري
را حق دعوت (ص)آلمحمد صادق ارتحال شب در تهراني حائري
.گفت لبيك
|