شد ملي اثر سيدبشير مقبره
موفق پرورش و آموزش يك ويژگيهاي
فرهنگي يادداشت
شد منتشر چاغري
هويت به توجه :فرهنگي ميراث سازمان رئيس
است كشور توسعه بستر تاريخي و فرهنگي
شد ملي اثر سيدبشير مقبره
. _ه هفتم قرن به مربوط سيدبشير مقبره :فرهنگي علمي گروه
شماره با ساوه شهرستان طوسي نصيرالدين خواجه بلوار در ق
.گرفت قرار ايران ملي آثار فهرست در 2757
گاه يا دوره با ارتباط در كتيبه هرگونه فاقد بنا اين
اطلاعات مقبره اين ساخت زمان و باني از و بوده نگاري
.نيست دست در دقيقي
ضلع نماي در باقيمانده گچي مهرههاي و آجرها اندك تعداد
هجري هفتم سده در مقبره اين ساخت گوياي ساختمان اين شرقي
قديميتر بنا خشتي ديوارهاي ميرود احتمال كه است قمري
.باشد آجر نماي از
امامزاده و ساوه جامع مسجد نزديكي در كه مقبره اين
شكل مربي آرامگاه اطاق يك شامل شده واقع حسين شاهزاده
آن شرقي ضلع در و دارد قرار شمال سمت در آن ورودي كه است
.است شده تعبيه نورگير يك نيز و بام طرف به پله راه يك
مصالح.ميباشد آجر از آن نماي و پوش يك بنا اين گنبد
فضاي و ميدهد تشكيل گل و خشت را بنا ديوارهاي اصلي
.است پيرايه بدون آن دروني
موفق پرورش و آموزش يك ويژگيهاي
حدود 20 جمعيت با پرورش و آموزش وزارت مخاطبان گستره
ايران ، جامعه در تربيت و تعليم مقوله اهميت و آن ميليوني
كارشناس "شعارينژاد علياكبر دكتر" تابا شد انگيزهاي
طباطبايي علامه دانشگاه بازنشسته استاد و آموزشي
نظام فعلي معضلات چون ، ومباحثي دهيم انجام گفتوگويي
و معضلات اين حل در مديريت نقش كشور ، عمومي آموزش
درميان وي با را پرورش و موفقآموزش نظام يك ويژگيهاي
.بگذاريم
چه در را كشور عمومي پرورش و آموزش معضلات مهمترين *
ميبينيد؟
بايد ابتدا كلااجتماعي معضلات از گو گفتو و بحث در -
:باشيم داشته توجه نكته چند به
كه گرفت سراغ نميتوان را جامعهاي هيچ بشر ، تاريخ در
را اجتماعي مسائل و معضلات.باشد مشكلات يا معضلات بدون
برد ، پي هم آنها وشدت حدت درجه به و دريافت ميتوان
زياد هزينه و بيشتر زمان صرف مستلزم است ممكن كه هرچند
اجتماعي ، مسائل و معضلات همه كه داشت توجه بايدباشد
را اجتماعي ومسائل هستند حل قابل بلندمدت ، در هرچند
.كرد حل نميتوان آنها دقيق تعليل و تحليل بدون
آنها حل به نهتنها اجتماعي مسائل با احساساتي برخورد
نيز آنها دشواري و پيچيدگي بر بلكه نميكند كمك
.ميافزايد
.كرد حل قديمي يا سنتي راههاي با نميتوان را نو مسائل
زماني شرايط از اجتماعي مسائل همه كه كنيم فراموش نبايد
مسائل زمان هر بنابراين ، و ميشوند متاثر مكاني و
تا و;دارد را خود خاص زبان مساله ، هر و دارد ويژهاي
حل توان باشيم ، كه مقامي هر در نگيريم ، ياد را زبان آن
.داشت نخواهيم مسالهرا آن
خواهيم "سالم جامعه" را جامعهاي كه اين مهم نكته و
مسائل قبال در را خود آن ، شهروندان همه كه خواند
كه باشند نداشته را انتظار اين و بدانند مسئول جامعهشان
.بپردازند آنها حل به معيني گروه يا فرد تنها
است ويژگيهايي مستلزم اجتماعي معضل يا مساله گونه هر حل
و اجتماعي زندگي خصوصا زندگي ، به عشق از برخورداري كه
اعتقاد اجتماعي ، معضلات يا مسائل وجود قبول شهامت و جرات
حل در مشاركت به اعتقاد اجتماعي ، مسائل حل ضرورت به
آن حل در ديگران و خويشتن به اعتماد اجتماعي ، مسائل
لازم آمادگي از خودمحوري ، برخورداري از اجتناب مسائل ،
مسائل آن حل به موقع به اقدام و ديگران از يادگيري براي
.است آنها جمله از خود سهم نسبت به
متغير و پيچيده دنياي در اينكه ديگر مهم موضوع و
كمكاشخاص و راهنمايي از نميتوان هرگز معاصر روزافزون
بينياز اجتماعي معضلات حل و شناخت در متخصص و فرهيخته
.بود
ميبينيد؟ چه در را ايران پرورش و آموزش فعلي معضلات *
آنها درجات و آموزشي معضلات همه به پيبردن البته ، -
درست نه دقيق علمي همتحقيقات شايد علمي ، تحقيق بدون
تحقيق اين به را گروهي بايد پس.امكانپذير نه و است
.پرداخت و پذيرفت راحتي به را آن هزينههاي و كرد مامور
گروه و پذيرفت تعصب ، بدون را ، تحقيقات اين يافتههاي سپس
آن بستن كار به مطالعهچگونگي مامور را اداري مقام بدون
اين پيشنهادات اجراي به اجرايي مقامهاي.كرد يافتهها
.هستند ملزم گروه
به دست مشكلات با ما پرورش و آموزش نظام حال هر به *
برنامه يك وجود عدم آموزشي ، عدالت فقدان كه است گريبان
نظر.است جمله آن از...و مديريت مشكلات هدفمند ، و جامع
چيست؟ زمينه اين در شما
و (سال 5) ابتدايي مقاطع همان جانب ، اين نظر به -
هم هنوز (سال 4) دبيرستان يا متوسطه و (سال 3) راهنمايي
نظام طراح يا كننده تعيين زيرا ميشود ، تلقي نظام بهترين
حال نيازهاي جز نيست مقامي هيچ و هيچكس كشور ، يك آموزشي
آن يا نظام اين كه اين گفتنجامعه يا شهروندان آينده و
غير يا نامعقول امروز دنياي در است ، درست يا خوب نظام ،
را اخلاقي ارزشهاي صرفا اصطلاحات اين زيرا.است منطقي
فرايند طبعا پرورش و آموزش كه صورتي در ميكنند ، تعيين
و ميكند پيروي خرد و علم منطق عمدتااز و است علمي
.كند پيروي بايد
مقاطع در كشورمان فعلي پرورش و آموزش در مشهود ضعفهاي
بايد را ضعفها اين بلكه نيستند آموزشي نظام سالهاي يا
كتابهاي محتواي درسي ، برنامههاي آموزشي ، هدفهاي در
مدارس آموزشي مديريت و معلم تربيت آموزشي ، روشهاي درسي ،
:صورت اين به تقريبا.كرد جستوجو
بيشتر براي هنوز يا تحصيلي مقاطع پرورش و آموزش هدفهاي
.ندارند قبول را آنها معلمان يا نيستند ، روشن كشور معلمان
تصويب فرهنگي انقلاب عالي شوراي اخيرا كه هم هدفهايي
طبقهبندي از و ندارند هم هدف شكل حتي است ، كرده ابلاغ و
است طبيعي.نيستند برخوردار نيز تربيت حوزه در منطقي
نشود ، تعيين يا انتخاب عيني تعريف قابل و درست هدف ، وقتي
.بود خواهند بياثر سياستها بقيه
را كتاب مطالب فهرست شكل بيشتر نيز درسي برنامههاي
در چون.كتاب چند يا كتاب يك از ترجمهاي هم شايد دارند
موجود نيازهاي ابتدا است لازم درس ، هر برنامهريزي
جامعه روز نيازهاي و آموزشي سطح يا مقطع هر دانشآموزان
همين براساس علم يا درس هر خاص و عام هدفهاي ايشان ،
بررسي مورد دانشآموزان اين از آينده انتظارات و نيازها
موردنظر ، علوم يا درسي ماده هر از پس.گيرند قرار دقيق
انتظارات و نيازها پاسخگوي كه شوند انتخاب عنوانهايي
و كم كننده تعيين بايد كه است درسي برنامه.هستند مذكور
.باشد معلمان و مدارس كيف
با عنوان لحاظ از تنها هميشه ، نه غالبا درسي ، كتابهاي
نظر به چنين و دارند مطابقت شده پيشبيني درسي برنامه
بردارند در را مولفان يا مولف محفوظات عمدتا كه ميرسد
ترجمه آزمايشي ، علمي دروس در خصوصا زياد ، احتمال به يا
.شود اشاره منابع يا منبع به اينكه هستند ، بدون مستقيم
عليرغم متداول ، تدريس يا آموزش راهبردهاي و روشها
انتشار براي كلان سرمايهگذاريهاي با فراوان تلاشهاي
پرورش ، و آموزش وزارت خود سودمند غالبا كتابهاي و مجلات
آموزشي تكنولوژي از بهندرت و دارند سنتي شكلهاي هنوز
.ميشود استفاده آموزشي ، علمي روش و شكل به جديد ،
تنها قديم زمانهاي از كشورها همه در كه معلم تربيت
شمار به زمان فرزند و ماهر معلمان آمادهسازي وسيله
تربيت براي كشور ، هر پرورش و آموزش وزارت و ميرود
را سرمايهگذاري بيشترين كشورش نياز مورد روز معلمان
مورد هميشه قبل سالها از ما كشور در متاسفانه ميكند ،
با آن داوطلبان كه طوري به.است گرفته قرار بيمهري
مركز وارد ميتوانند صوري درسي معدل حتي معلومات كمترين
به و شوند فارغالتحصيل زمان مرور در و شوند معلم تربيت
معلم ، تربيت مراكز درسي برنامههاي !درآيند معلمي كسوت
!او دوست وطن معاونان يا محترم وزير دلخواه به اگر البته
درسي برنامههاي شيوه همان تقريبابه ;نشوند برچيده
تدوين دقت و مسئوليت احساس كمترين با هم شايد مدارس ،
معلمان و ;است حاكم برآنها جزوهنويسي غالبا ;شدهاند
تربيت معلمي براي خود غالبا مراكز اين استادان يا
بيشتر پس ، ،(كندبيدار كي خسته را خسته) نشدهاند
مفاهيم عده يك با تنها معلم تربيت مراكز فارغالتحصيلان
حرفه در موفقيت توان عملا و هستند آشنا اصطلاحات و
و متاسفانه آموزشي ، مديريت.ندارند را معلمي خطير بسيار
آموزش پديدههاي ساير از بهتر وضعي گذشتهها ، از تقريبا
.ندارد وپرورش
را مدارس در داشتن تدريس سال سابقهچند تنها هنوز ما
چنين كه اين از غافل ميدانيم آموزشيكافي مديريت براي
مدير بايد كه.كافينيست شرط ولي است ، كار لازمه شرطي ،
منظور ، اين براي و كرد تربيت خاص مراكز در نيز را آموزشي
اميد و ايمان و عشق از برخوردار و برجسته داوطلبان حتما
براي نماند ناگفته.كرد انتخاب جرات و اعتدال و اعتماد و
مديريت در موفق استادان از بايد نيز آموزشي مدير تربيت
تحصيلي مدرك داشتن تنها و كرد استفاده عملي آموزشي
.نميكند كفايت هرگز آموزشي مديريت
گاهي چهارديواري ، به صرفا مدرسه امروز دنياي در
اطلاق مخصوص ، حصاركشي و بلند ديوارهاي با متاسفانه
مكاني -زماني شرايط تركيبي مجموعه مدرسه ، بلكه نميشود ،
:كه است
.است يادگيري منبع تازهترين و غنيترين -
.ميشود اداره احساساتي ، نه علمي ، شيوه به -
مقدم دانشآموزان يادگيري بر را معلمانش يادگيري -
.ميشمارد
.زمان برده نه است زمان فرزند علمي ، نظر از -
متداول بيداري ساعات همه در شهروندان همه روي به درش -
.است باز
.است مجهز تكنولوژيآموزشي تازهترين به -
جستوجو ، تفكر ، حال در ورود لحظه از آن دانشآموزان -
.هستند آموزشي فعاليتهاي و چالش
در محض ، احساسات و اظهار هرگونه بدون دانشآموزانش ، -
.ميكنند شركت مدرسه اداره
استشمام آموزي علم و علم بوي مدرسه ديوارهاي و در از -
.ميشود
.است مشاركت و نشاط داراي محيط -
محيط و است برخوردار زمان منطبق علمي آموزشي مديريت از -
.دارد سالمي طبيعي
را شهروندان ميان طبقهبندي احساس دانشآموزانشفرصت -
علميسالم پرورش آموزشو نوع يك از همگي چون ندارند
.برخوردارند
پرورش و آموزش ديدگاه از مدارس طبقهبندي گونه هر پس
ميان طبقهبندي هرگونه چون.است مردود امروز علمي
مسلم حق پرورش ، و آموزش.است مردود جامعه ، يك شهروندان
به آن ، از محروميت و است زندگي طول در حتي شهروندان همه
و دولت وظيفهاست زندگي از محروميت باشد ، كه عنوان هر
پرورش ، و آموزش وزارت اولياي مسئوليت با كه است ملت
گردانند همسان آموزش ، كيف و كم لحاظ از خصوصا را مدارس
هرگز بودن فقير و غني يا بودن شهر پايين و شهر بالاي و
.شود مدارس سيستم يا نوع كننده تعيين نبايد
پرورش و آموزش مثل نهادي براي وزير انتخاب روند اساسا *
خاص تاثيرپذيري با آموزشي و فرهنگي دستگاههاي ساير يا
باشد؟ بايد چگونه آنها
مسئول يا وزير اجتماعي ، نهاد يك براي كه مقامي شخصيا -
:است لازم ميكند انتخاب را آن اداره
دقيقا را نهاد آن اجتماعي نقش و كار شخصاماهيت-1
.دريابد را آن امكانات و اجتماعي مسائل و كند مطالعه
از نظر مورد نهاد به بگيردكه نظر در را نفر سه حداقل -2
مطالعه ضمن بخواهد ايشان از و باشند آشنا نزديك
امكانات و مسائل محدود ، مدت يك در مزبور نهاد همهجانبه
روشن استدلال با را آنها اولويت مطلوب امكانهاي و موجود
نه منطقي دليلهاي با را خود پيشنهادي راهحلهاي و كنند
راهبردهاي و روشها حال عين در و كنند مطرح احساسات
.كنند روشن را ايشان از كمكگيري چگونگي و همكاران انتخاب
كاركرد متخصصدر چند اختيار در را گزارشها اين سپس -3
اولي و ارجح طرح ايشان تا بگذارد وزارتخانه يا نهاد آن
.كنند انتخاب را
او به تام اختيار كرد انتخاب را ايشان از يكي كه همين -4
او كار در وزير ، خود درخواستي موارد در جز هرگز و بدهد
.نكند دخالت
در حتي تحصيلي مدرك بالاترين كه نيست كسي موفق ، مدير
را موضوع كه است بلكهكسي باشد داشته را مديريت رشته
به را آن آينده و حال واقعي ونيازهاي بشناسد كاملا
هر و برگزيند شايستهرا افراد سرانجام و دريابد خوبي
تحت نبايد انتخاب اين در.گيرد قرار خود جاي در مهره
هر حيات كه ;گيرد قرار ديگران و خود احساسات تاثير
.دارد بستگي آن مدير شغلي حيات به سازمان
مهمترين ، كه پرورش ، و آموزش وزير انتخاب كه است بديهي
كشور هر پيچيدهتريننهاداجتماعي كنندهترين ، تعيين
حساسيت با البته گرفت خواهد انجام طريق همان به است
.بيشتر
و شرايط چه تابع بايد پرورش و آموزش در تحول و تغيير *
باشد؟ ضوابطي
و آموزش شد ، گفته هم قبلا كه همچنان است ، بديهي -
و نميتواند هرگز و است اجتماعي متغيرهاي از نوعي پرورش ،
داشته لاكپشتگونه حركت و كند پيدا ثبوت حالت نبايد
چون و برعكس نه است انسان براي وپرورش آموزش چون.باشد
است تحول و تغيير حال در پيوسته خود ، طبيعت بنابه انسان ،
;ميشوند متعدد و متنوع مدام ، او انتظارهاي و نيازها و
به پاسخگويي مستقيم مسئول كه پرورش ، و آموزش بنابراين ،
و سيستم در پيوسته است ناگزير انتظارهاست ، و نيازها اين
و آموزش تحول و تغيير لكن.كند خودشتجديدنظر كار روش
يا يك احساسات و عقايد و افكار تابع نبايد هرگز پرورش
بايد كه است علم اين.باشد مقام ، صاحب عمدتا نفر ، چند
.دانشمند شخص حتي خواست نه كند تعيين را خود تحقيق وسيله
از برخي يا كل در دگرگوني ايجاد به نياز احساس صورت در
:بايد تحصيلي مقاطع
.شود خودداري شتابزدگي هرگونه از -
را آن از اطاعت ولي شمرد محترم را يامقامها اشخاص نظر -
.كرد مشروط
و جهان روز معيارهاي براساس پرورش ، و آموزش موجود وضع -
.گيرد قرار تحقيق مورد جامعه
با است ، شده شناخته دقيقا كه جانشين ، يا مطلوب وضع -
وسيله به البته ما ، كشور و جامعه معيارهاي به توجه
و شود بررسي گوناگون ، شوراهاي اعضاي نه كارشناسان ،
آزمايشي شكل به بلكه دستوري و ضربتي شكل به نه سرانجام
نيازهاي و معيارها اساس بر آن موفقيت كه همين و شود اجرا
.شود اجرا همگاني شكل به آنگاه شد ثابت كشور آينده و حال
يا مقامي كه است خرد از دور حتي انصافو و عدل از دور
از انتقامجويي يا و تقليد يا خودنمايي براي صرفا شخصي
و بزند هم به را كشورش پرورش و آموزش كيف و كم خود سلف
يا ايجاد گونه هر واقع در.باشد شهروندان سرگرداني موجب
بايد كشور پرورش و امورآموزش و نظام در تكميل يا اصلاح
:بر باشد مبتني
جامعه ، و جهان فرداي و امروز شرايط -1
خاص ، افراد نه مردم انتظارات و نيازها -2
هرگونه قبول براي مادي و انساني امكانات آمادهسازي -3
درمدارس ، تغيير آن اعمال و تحول و تغيير
آموزشي ، تغييرات آموزشي مديريت -4
مسائل با شدن رو به رو براي مادي و علمي آمادگي -5
تحول ، و تغيير احتمالي
سرمايهگذاري ، براي آمادگي -6
سكه همزمان و پنداشتن يكسكه روي دو را كيف و كم -7
نه پرداختن آن به جدي و گرفتن جدي را پرورش و آموزش
.روز تبليغ براي صرفا
و سازمان رده بالاترين در وزير عنوان به كه شخصي*
نظر از ميگيرد ، قرار پرورش و آموزش وزارت تصميمگيري
باشد؟ ويژگيهايي چه داراي شمابايد
يا نقش به بايد پرورش و آموزش وزير انتخاب در اساسا
.كرد توجه كشور پرورش و آموزش در فرد آن علمي نقشهاي
را آموزشي امور در انديشيدن متفاوت توان بايد فردي چنين
.باشد داشته
جامعه امور در بودن جامعنگر:مثل ديگري قابليتهاي
بودن ، خلاق و وفعال حساس پرورش ، و آموزش خصوصا
عمدتا مهربان ، دل و قوي دست و پر مغز از برخورداري
فلسفه از برخورداري بودن ، احساساتي جاي به خردورزبودن
در آموزشي مديريت جرات توان از برخورداري روشن ، تربيتي
و جهان وفرداي امروز تربيتي نيازهاي شناخت و كلان سطح
و آموزش راس در كه است كسي ويژگيهاي ديگر جمله از جامعه
.ميگيرد قرار پرورش
معاصر جهان در سالم ، زندگي هم شايد و موثر و سالم مديريت
.است بيشتر محبت و بيشتر توانايي بيشتر ، دانايي مستلزم
بدون سالم ، جامعه يا مدني جامعه گسترش و رشد كلي طور به
و مدني مديريت و است سالم و مدني مديريت مستلزم ترديد ،
هرگز و ميانديشد جامعه مسائل حل و كشف به هميشه سالم
و نميكند تلقي درد درمان يا چاره را اشخاص يا شخص حذف
بدون شود ، داده تشخيص ضروري تعويضي و حذفي چنين اگر
و نظر مورد آموزشي مسائل يا مساله جانبه همه شناخت
آن ممكن ، وراهحلهاي آنها موجبات يا عوامل دقيق مطالعه
ممكن حتي و شد خواهد ديگر مسالهاي خود تعويض ، يا حذف
اين ، بنابرباشد هم علت بر معروف ، مويد گفته به است
را خود شهروندان كشوري ، مقامات يا مسئولان همه است ضروري
معضلات و مسائل و كنند تلقي بيگانه نه و يگانه و بيت اهل
بگذارند ميان در شهروندان رابا خود وزارتخانه يا نهاد
بهرهمند اداري غيرمسئول كارشناسان راهنمايي كمكو از و
.كرد حل جامعه خود كمك به بايد را اجتماعي مسائل كه شوند
آنها از ميآورد ، وجود به را مسائل كه است جامعه زيرا
.دارد آمادگي آنها حل براي صميمانه و ميبرد رنج
فرهنگي يادداشت
كتاب عناوين رشد و اسلامي انقلاب
بابااماني محمد
را ايران جامعه آن از پس تحولات و اسلامي انقلاب پيروزي
و فردي رفتار در را آن نمودهاي كه بخشيد جديد هويتي
نيز فرهنگ حوزه در.كرد مشاهده ميتوان مردم اجتماعي
كه است پيوسته وقوع به گوناگون بخشهاي در تغييراتي چنين
از يكي عنوان به كتاب وضع.آنهاست جمله از كتاب نشر
گواه آن بررسي كه است شاخصي فرهنگي ، كالاهاي اساسيترين
.است گسترده فرهنگي تغييرات
در رقم اين كه شد منتشر كتاب عنوان ، 2236 سال 1351 در
(1).است كرده پيدا رشد عنوان به 2927 سال 1355
به سال 1378 در و (2) عنوان به 7738 سال 1368 در رقم اين
جمعيت رشد ضريب اگر حتي (3).است رسيده عنوان هزار 20
مشاهده آوريم نظر در تا 1378 سالهاي 1351 طي را كشور
بيشتر بسيار جمعيت رشد نسبت از كتاب رشد نسبت كه ميشود
باشد ، جمعيت رشد تابع كه آن از پيش رشد اين واقع در.است
.است جامعه در كتابخواني فرهنگ رشد تابع
كرده پيدا رشد عالي آموزش و باسوادي ميزان سالها اين در
و افزايشداده را كتابخواني و كتاب به گرايش امر اين و
كتاب نشر نيز ديگر سوي از.است بخشيده رونق نشر بازار به
مخاطبان نياز به بتواند كه كرد پيدا تحول گونهاي به
كه ميشود نمايان بيشتر زماني رشد اين اهميت.دهد پاسخ
در را اقتصادي سخت شرايط و جنگ سال هشت چون پديدههايي
چون حادي مشكلات با كشور نشر شرايطي چنين در.آوريم نظر
فرسودگي و نياز مورد كاغذ فقدان نقدينگي ، كمبود
انتشار موارد اين از يك هر كه بود روبهرو چاپ دستگاههاي
.ساخت مواجه عديدهاي بامعضلات را كتاب
فراوان وخيزهاي افت وجود با كتاب نشر شرايطي چنين تحت
سال 1361 در.ميگفت پاسخ را مخاطبان تقاضاي همچنان
در رقم اين كه بود عنوان شده 3051 منتشر عناوين تعداد
.است عنوان سال 1368 ، 7738 در و عنوان ، 3812 سال 1365
در كتاب وضع نيز تحميلي جنگ سالهاي در ديگر بيان به
.است داشته روبهرشد -اندك چند هر -ايران
گيرد قرار نظر مورد ميتواند بحث اين پايان در آنچه
عطفي نقطه اسلامي انقلاب.است ايران نشر وضعيت چشمانداز
دنبال به نيز را خاصي انتظارات كه است ايران تاريخ در
اين جمله از كتابخواني فرهنگ گسترشدارد و داشته
موجود ارقام و آمار به عنايت با گرچه كه است انتظارات
آن به توجه با ميرسد نظر به اما هستيم رشدي چنين شاهد
رشد اين است ، انقلاباسلامي اصلي اركان از فرهنگ كه
دستيابي.نيست اسلامي انقلاب از حاصل انتظارات با همسان
دستاندركاران دقيقتر نگاه نيازمند نيز هدف اين به
طبيعتا كه است غيردولتي و دولتي دستگاههاي در نشر صنعت
را برنامهها اين موفقيت ميزان آينده در كتاب وضعيت
.ساخت خواهد نمايان
:پانوشتها
هنر ، و فرهنگ عالي وشوراي كشور آماري سالنامههاي (1)
ايران ملي كتابخانه
كشور آماري سالنامههاي (2)
مسجد احمد سخنراني -ارديبهشت 1379 هفته ، كتاب نشريه (3)
ارشاد وزارت فرهنگي امور معاون جامعي
شد منتشر چاغري
فرهنگي و اجتماعي ادبي ، علمي ، نشريه ،"چاغري" اول شماره
نصيرالدين خواجه صنعتي آذربايجانيدانشگاه دانشجويان
.شد منتشر فارسي و آذري گويش دو به طوسي
به و صفحه در 24 كه نشريه اين مسئول مدير و امتياز صاحب
.است موسوي اركين ميشود ، منتشر بزرگ قطع
:ميشويم روبهرو زير موضوعات و مطالب با اول شماره در
ايران ، عمومي روابط پدر منطقي حميد دكتر بزرگداشت
بارتولد ذهتابي ، پروفسور درگذشت سالگرد دومين ويژهنامه
جرايد با ماه يك گوروشو ، تبريز تركستان ، تاريخ و
قارا از اردبيلي صفيالدين شيخ از مناجاتي آذربايجان ،
ميتوان چاغري با.فارسي مقاله چند و تركي اشعار مجموعه ،
ارتباطCHAGHRI@ YAHOO.COMالكترونيكي نشاني طريق از
.كرد برقرار
قرارزير به اينترنت در نشريه اين سايت همچنينمشخصات
:است
http:\\azbiltop.S 5.com.
هويت به توجه :فرهنگي ميراث سازمان رئيس
است كشور توسعه بستر تاريخي و فرهنگي
هويت به توجه گرو در كشور توسعه :علميفرهنگي گروه
كشور ، هر سرمايه مهمترين" و است كشور تاريخي و فرهنگي
توجه ما ولي است ، سرزمين آن بومي امكانات و نيروها
داريم ، ايران سرزمين در كه سرمايهاي مهمترين كه نداريم
".است تاريخيمان و فرهنگي هويت
رئيس بهشتي سيدمحمد سنندج ، در همشهري خبرنگار گزارش به
ما:گفت مطلب اين اعلام با كشور فرهنگي ميراث سازمان
در مانيستيم قائل ارزشي خود تاريخي و فرهنگي هويت براي
هويت اين آوردن خودآگاه به ناخودآگاه از و شناخت جهت
شده انجام سرمايهگذاريهاي و نميكنيم سرمايهگذاري
درك را كشور تاريخ و فرهنگ اندازه چه كه ميدهد نشان
.كردهايم
"توسعه" باب در كردستان استان اداري شوراي جلسه در كه وي
و مديران از:ميگفت سخن اينباره در موجود ديدگاههاي و
"توسعه" به نسبت را خود ديد زاويه خواست تصميمگيران
تاريخي تواناييهاي منظر از را كشور توسعه و كنند اصلاح
.ببينند كشور فرهنگي و
ايراني ، اقوام فرهنگي و تاريخي غناي به اشاره با وي
را كشور مرزهاي در ساكن اقوام مورد در تجزيهطلبي دغدغه
:كرد تاكيد و دانست بيمورد سوءتفاهمهاي اين جمله از
زندگي كشور حاشيه در كه اقوامي مورد در رودربايستي بي"
جداييطلبان دغدغه كه داشتيم دغدغه يك همواره ميكنند
اين كه كنم عرض ميخواهم فرهنگي ميراث لحاظ از بوده ،
".است بوده بيمورد دغدغه
و بودهاند ايران جزو همواره اقوام اين":شد يادآور وي
يك حفظ پي در قرن و 25 بوده ايران فكر در همواره گويي
جايي ايران ، از غير.بودهاند كشور يك و نام يك هويت ،
".ندارد وجود اينگونه جهان در ديگر
در اينكه به اشاره با كشور فرهنگي ميراث سازمان رئيس
زبان و 20 گويش هزار از 40 بيش هماكنون ايران سرزمين
هويت و آئينها سنتها ، تنوع گويشها ، تنوع و دارد وجود
اين از اگر كرد تاكيد دارد ، پي در را فرهنگي و تاريخي
.ديد خواهيم تفرقه و جدايي نشود ، نگريسته كشور به منظر
كه است بوده بهگونهاي سرزمين اين ويژگيهاي":گفت وي
".شود حفظ فرهنگياش و تاريخي هويت قومي هر در
اقتصادي بهلحاظ تاريخي و فرهنگي هويت:كرد اضافه وي
به منظر اين از چون ولي است كشور منبع و سرمايه بزرگترين
گرانبهايي چيز چه كه نميدانيم نميكنيم ، نگاه كشور
.داريم
فروشيها كتاب پيشخوان روي
|
عروس تازه
ققنوس ، انتشارات:ناشر /فرزانه بهمن:ترجمه /پدس آلبادسس
.تومان 1500/رقعي صفحه ، 287/پاييز 1379 اول چاپ
كتابهاي سري از كه "ممنوع دفترچه" با پدس آلبادسس چه اگر
معرفي ايراني خوانندگان به فرزانه بهمن ترجمه با و جيبي
اين اثر چند باره يك انتشار با و جاري سال در اما شد ،
روبه نيز وي نوشتههاي خوانندگان شمار چيرهدست ، نويسنده
باره چند چاپهاي به وي آثار اكثر كه نحوي به گرفت فزوني
تصويري ارائه "پدس دسس" كار ويژگي.است رسيده
آميخته ، ويژه ظرافتهايي و طنزيخاص با واقعگراستكه
داستان خصوص به "عروس تازه" داستانهايمجموعهاست
.برخوردارند موثري و مثبت ويژگي چنين از نيز "عروس تازه"
دخترك" ،"پسانداز دفترچه" داستانهاي مجموعه ، اين در
،"خداحافظي" ،"عروس تازه" ،"معشوق و عاشق" ،"سادهلوح
بوي" ،"درس" ،"يكشنبه" ،"قرمز دوچرخه" ،"خاكستري شال"
.است رسيده چاپ به "غروب سرخي" و "دبيرستان ديوار" ،"دود
جبلالطارق دريانورد
:ناشر /شهدي پرويز:ترجمه /دوراس مارگريت:نويسنده
/رقعي صفحه ، 438/پاييز 1379 اول ، چاپ /ققنوس انتشارات
.تومان 2400
به داستاني حجيمترين ميتوان را جبلالطارق دريانورد
.است شده ترجمه فارسي به دوراس مارگريت از كه آورد شمار
داشت زني و نبود خوشبخت كه است مردي زندگي درباره داستان
دوستي روزي.داشت نفرت آن از كه كاري و نبود دلخواهش كه
فلورانس به پيزا از وانتي با را وي كه ميكند پيدا
كه درمييابد ميرسد كه فلورانس به مرد.ميبرد
را زنش و را كارش ميگيرد تصميم لذا."ميلنگد زندگياش"
در كوچكي ، دهكده در را روزهايش آخرين تا ميرود.كند رها
زني ;ميكند برخورد زني با آنجا در.بگذراند شط يك مصب
دريانورد جستجوي در زندارد كشتي يك كه ثروتمند و زيبا
جبلالطارق دريانورد.مينوردد در را درياها جبلالطارق
دوستش زن كه ساده مردي ;بيگناه و جاني است جواني كيست؟
...و شده ناپديد و داشته
بيپايان داستان
:ناشر /بنياحمد شيرين:مترجم /انده ميكاييل:نويسنده
2500/رقعي صفحه ، 587/زمستان 1379 اول ، چاپ /چشمه نشر
.تومان
چاپ و ترجمه قبل سال در 10 "بيپايان داستان" كه هنگامي
چند اوبود زنده هنوز انده ، ميكاييل آن ، نويسنده شد ،
كرد دير دليل به كه نوشت كتاب فارسي ترجمه براي جملهاي
دوم ترجمه در واينك نرسيد ناشر و مترجم دست به موقع به
.آمد دنيا به آلمان در سال 1929 در "انده".است شده آورده
سخت وي.كرد آغاز شعر و كوتاه داستان نوشتن با را كارش
آرزويش اين شود ، نمايشنامهنويس روزي كه بود علاقهمند
مشكلاتمالي با اما گرفت خود به تحقق صورت اگرچه
مينوشت كه نمايشنامههايي كه چرا شد ، روبهرو فراواني
بر حاكم نظريه زمان آن در كه برشت برتولت نظريههاي با
مورد سبب همين به و نميكرد تطبيق بود ، آلمان هنري محافل
كه شد سبب مساله همين.نميگرفت قرار تهيهكنندگان قبول
روي داستاننويسي به و گذارد كنار را نمايشنامهنويسي وي
سال 1974 در نهايت در عرصه اين در توفيق از پس و آورد
.آورد دست به را آلمان كودكان كتاب ادبي جايزه
و ميگذرد آرزوگونه و واقعي فضاي دو در كتاب داستان
دو صورت متنبه چاپ و سليقه حسن صرف با نيز ناشر البته
.است كرده تفكيك خوبي به خواننده براي را فضا اين رنگ
به است اندك بسيار كه كمرنگ آبي رنگ با حروف همين براي
قهرمان) "بوكس بالتازار باستيان" زندگي واقعي فضاي
به كتابي در باستيان كه ماجرايي به سياه حروف و (داستان
بخشهايي چه اگر.ميكند تعقيب !"بيپايان داستان"عنوان
كردهاند ، پيدا تداخل يكديگر با حروف تفكيك اين از
.(كهنسال مورلاي) سوم فصل ابتداي همانند
(گفتوگوها و مقالات مجموعه) سوسياليسم و كوبا
ماه دي اول ، چاپ /چشمه نشر:ناشر /عظيمزاده اسد:مترجم
.تومان 1200/رقعي صفحه ، 237/1379
از مجموعهاي كه كتاب اين در مترجم البته و نويسنده
آن برنهاده سوسياليسم و كوبا درباره وگوهاي گفت و مقالات
كوبا سوسياليسم كه هستند فرضيه اين تبيين صدد در است ،
سوسياليستي داشت ، وجود شوروي روسيه در آنچهكه برخلاف
در.است بوده درون از اصلاح و انتقادپذيري رويكردهاي با
درباره نشست و مصاحبه و سخنراني و مقاله مجموعه16 اين
سالهاي 1999 به آنها اكثر تقريبا كه است آمده كوبا
.ميكند مقالاتحكايت بودن روز به واز بازميگردد
است كتاب مطالب جمله از ايران در كوبا سفير با گفتوگويي
.است شده انجام سال 2000 در كه
نشر تازههاي
|
|