آغاز كشور فرهنگي مركز هزار سرشماري 160
شد
تمدنها درگفتوگوي پرورش و آموزش جايگاه
"انساني علوم نامه"
شد منتشر زندگي فصلنامه
و سيره كنگره رئيسجمهوري پيام قرائت با
مييابد گشايش (ع)علي امام انديشه
آغاز كشور فرهنگي مركز هزار سرشماري 160
شد
از كشور فرهنگي آمارگيري جامع طرح :علميفرهنگي گروه
هزار حدود 160 سرشماري.شد آغاز رسمي بهطور ديروز
با.ميشود انجام پرسشگر هزار ياري 3 با فرهنگي مركز
اداري ، وضع از دقيق اطلاعاتي طرح ، اين اجراي
مراكز تمامي عملكرد و انساني نيروي تجهيزاتي ، و كالبدي
تا طرح اين.ميآيد فراهم كشور فرهنگي اماكن و
.مييابد ادامه اسفندماه پانزدهم
تمدنها درگفتوگوي پرورش و آموزش جايگاه
موسوينيا ليلا از تمدنها گفتوگوي موضوع با نقاشي
پرفراز تاريخ تدريجي مراحل از باگذر امروز متكامل انسان
شده خويش فرهنگ و تمدن از جديدي عصر وارد خود ، نشيب و
در را نقش محوريترين گذشته همچون پرورش و آموزش كه است
با مدنيت ، از گذر با نيز تكامل اين چرخه.ميكند ايفا آن
.است ديگر تمدني سوي به حركت حال در پيچيده بسيار فرايندي
كليه در كه پيشرفتهايي نظر از جهان كنوني وضعيت شك بدون
و نگرش محصول ميدهد ، رخ آن ومعنوي مادي علوم زمينههاي
وپرورش آموزش خطير امر در بشري گوناگون جوامع سياستگذاري
و يكديگر كاركرد به نگاهي با ملتها همه كه طوري به.است
و نگرشها اين ارتقاي خواستار مناسب ، الگوبرداري
همين به.هستند خود پرورش و آموزش نظامهاي بهينهسازي
تكانهها اوج در سوم هزاره آغاز در حاضر عصر انسان خاطر
ميبرد بسر شتابآميزي تطور و تغيير درپي پي جهشهاي و
و گوشه در نيز را تربيت و تعليم نظامهاي ناچار به كه
جديد ، قرن شروع درميدهد قرار تاثير تحت جهان كنار
ارتباط زمينه در بويژه بسياري ونگرانيهاي متعدد مشكلات
فراروي آن ، اشاعه و فرهنگ توسعه و اقتصاد جامعه ، با
كلي شناخت به دستيابي.قراردارد جهان پرورشهاي و آموزش
در و اجتماعي رواني ، زيستي ، واحد يك عنوان به انسان از
همه كه ميدهد بروز زماني در را تماميتخويش كه رشد حال
گيرد ، قرار توجه مورد آن از بخشي نه و او وجودي ابعاد
.ميشود محسوب وپرورش آموزش اهداف از يكي عنوان به امروزه
آزادي صلح ، آرمانهاي به بخشيدن واقعيت منظور به لذا
آوردن فراهم و وجودي ابعاد اين شناخت اجتماعي ، وعدالت
برخوردار خاصي اهميت جهاتاز تمامي در آنها توسعه زمينه
پرورش و آموزش شناختي ، چنين پرتو در تنها زيرا.است
با برايرويارويي بزرگ سرمايهاي عنوان به ميتواند
.آيد حساب بشريبه آينده تمدن بالقوه چالشهاي از بسياري
تفاهم و درك يك وجود عدم مبناي كه شناخت اين فقدان
بحرانهاي بروز موجب ساخته ، فراهم را بينالمللي
را انساني جامعه كه گرديد اخير قرن در نگرانكنندهاي
جنگهاي وقوع.است نموده بيمناك سخت خويش آينده به نسبت
توسعه منطقهاي ، گسترشو و بينالمللي برانداز خانمان
و انحطاط جمعي ، كشتار و ويرانگر سلاحهاي ساخت فنآوري
نژادي ، و قومي خشونتهاي افزايش اخلاقي ، ارزشهاي سقوط
بين بينالمللي عميق شكاف و بيكاري و فقر دامنه گسترش
مسائل و توسعه حال در ممالك و صنعتي كشورهايپيشرفته
بحرانهايي و پديدهها همگي زيست محيط حفاظت از ناشي
.كردند پيدا نمود وسيعي ابعاد در بيستم درقرن كه بودند
به حوادث اين دردناك و عميق زخمهاي از بشري جامعه پيكره
.آنهاست درمان براي دارويي يافتن درصدد و ميبرد رنج شدت
زمينه در بينالمللي همكاري يك انجام ضرورت اينجاستكه
آموزش و ميگردد نمايان گسترده كاملا ابعادي با شده ياد
هدايت براي وسيله و ابزار موثرترين عنوان به وپرورش
آينده سوي به آن هدايت و بشري جامعه ساختن براي انسان
پيشرفت و گسترش خوشبختانه.ميدهد نشان را خود نقش روشن
زمان هر از بيش را ملتها ارتباطات و اطلاعات فنآوريهاي
گذشته به نسبت بيشتري همبستگي و كرده نزديك هم به ديگر
بوجود بينالمللي تفاهم يك به نيل منظور به آنان بين
اتخاذ زمينه سابقه كم و بينظير فرصت اين.است آورده
عظيم جامعه اين آموزشي برنامهريزي براي مشترك راهكارهاي
آموزش كمك به بزرگ تمدني فرهنگو ساختن براي را
وحياتي مهم بسيار امر اين.است كرده مهيا جهان وپرورشهاي
فرهنگي يكبستر ايجاد طريق از مگر نيست امكانپذير
از بينالمللي متقابل ودرك تفاهم تحقق ، براي مناسب
ميزان كه جهاني ، تربيت و تعليم نظامهاي گفتمان گذرگاه
جامعه نوين وگرايشهاي تحولات با همگامي به نيز موفقيتآن
پرورش و آموزش نظريهپردازان وانعطافپذيري جهاني
در يكديگر با آنان هماهنگي و همخواني و مختلف كشورهاي
.دارد بستگي خود فرهنگي ريشههاي حفظ كنار
مقوله در پرورش و آموزش نظامهاي از يك هر شركت لازمه
و شرايط از دقيق اولشناخت درجه در تمدنها ، گفتوگوي
.است يكديگر واحوال اوضاع بر حاكم ويژه نگرشهاي و بافت
درباره ونادرست شتابزده پيشداوريهاي انجام از همچنين
ديگر بارز خصوصيات و كردارها و پندار انديشهها ،
پرهيز اكيدا سايرينبايد توسط تربيت و تعليم نظامهاي
به هم آن گفتوگويي هر بايسته و اوليه شرط كه زيرا شود ،
و ژرف احترام و شناخت فرهنگها ، و تمدنها عرصه در ويژه
بديهي.است متقابل طرفين از يك هر داشتههاي به استوار
يكديگر ، با گفتوگو و همكنشي در موقعيتي چنين در است
بهرهمند ارزشمندي و معنوي سرمايههاي از كه نظامهايي
خود تمدن و فرهنگ عرضه مناسبتريبراي فرصت باشند ،
دست به آن براي ديگران در منزلت و ارج وايجاد
اين از كشورما پرورش و آموزش شك بدون و خواهندآورد
.نيست مستثني مقوله
شده توافق اصول
را جهان كشورهاي همه امروزه وپرورش آموزش به مربوط مسايل
اقتصادي ، سياسي ، وضعيت ايدئولوژيك ، نگرشهاي از نظر قطع
از.است داده قرار خود تاثير تحت آنها فرهنگي و اجتماعي
حل براي اراده هدايت و بخشيدن وحدت توانايي رو همين
همه كوششهاي به دادن جهت و جهاني مسائل اضطراريترين
بينالمللي تمدن سطح ارتقاء و زندگي بهبود براي كه كساني
.برميآيد پرورش و آموزش عهده از تنها ميكنند ، فعاليت
دنيايي ميتواند پرورش و آموزش كه اينموضوع قبول با
ودر بوجودآورد اجتماعي وعدالت آرامش و صلح سرشاراز
پيشرفتهاي و بينالمللي همكاري تفاهم موجبات حال عين
اين شناخت با و سازد فراهم را فرهنگي و اقتصادي اجتماعي ،
و پرورش و آموزش از گستردهاي ديد افق بايد كه ضرورت
آينده نسلهاي و كنوني نسل براي آن به نسبت نوين تعهدي
باشد عظيم كار اين پيچيدگي و اهميت بيانگر تا گردد ترسيم
گفتوگوي مقوله در وپرورش آموزش جايگاه و نقش موضوع
طرح ترتيب بدين و ميكند پيدا انكارناپذير اهميتي تمدنها
همين در اما.گرفت خواهد قرار بينالمللي توافق آنمورد
اصول بر نيز پرورش و آموزش خود كه كرد اشاره بايد رهگذر
جهان كشورهاي تمامي تقريبا كه است پايههايياستوار و
امر در مطلوب پيشرفت آنها بدون و دارند قبول را آنها
جامعه معنوي و مادي توسعهفرهنگ و رشد و تربيت و تعليم
.پذيرفت نخواهد تحقق انساني
به كه است مطرح آزادي اصل عنوان تحت اصول اين از يكي
آزادي كس هر پرورش و آموزش از بهرهمندي راه در آن موجب
ذهني و جسمي تواناييهاي و آمادگي اساس بر تا دارد كامل
و كند تحصيل بخواهد كه رشتهاي و زمينه هر در خود
و مقام در طريق اين از تا سازد شكوفا را خود استعدادهاي
.بپردازد فعاليت و كار به خود انساني شان
با بتوانند مختلف جوامع ميشود موجب اصل اين به توجه
موجود ظرفيتهاي و معنوي و ادبي فرهنگي ، ميراث به توجه
عدالت بخشند ، ارتقاء را همگاني پرورش و آموزش سطح
سياسي ، نظامهاي برابر در و دهند گسترش را اجتماعي
.باشند داشته تفاهم و گذشت جوامع ساير فكري و اجتماعي
ارزشهاي تحقق و پذيرش در ميسازد قادر را آنها همچنين
و نمايند تلاش انساني حقوق به توجه و بينالمللي انساني
كوششي هيچ از بينالمللي مباني تحكيم و صلح برقراري در
تمام كه ترتيب بدين است ، برابري ديگر اصل.نورزند دريغ
و آموزش از بهرهگيري حيث از بايستي جامعه هر افراد
باشند داشته قرار يكساني شرايط در كشور همگاني پرورش
نظر از جامعه آحاد بين تبعيضي گونه هيچ اصل اين براساس
و اجتماعي خاص طبقه يا گروه به وابستگي جنسيت ، نژاد ،
جاي هر در پرورش و آموزش شرايط اين تحت.ندارد وجود غيره
را خود شهروندان ميان تبعيض رفع هاي زمينه بايستي جهان
و كند فراهم مناسب تربيت و تعليم به دستيابي جهت از
و تقويت در است موظف پروش و آموزش اينكه مطلب آخرين
و انسانها كرامت و عزت به احترام احساس بيشتر هرچه گسترش
عنوان تحت موضوع اين نمايد ، تلاش انساني والاي ارزشهاي
بدگماني ، بدبيني ، ميگردد سبب و دارد نام دوستي بشر اصل
و شود برداشته ميان از انزجار و تنفر روحيه و كينهورزي
تمامي ميان صميميت و دوستي همبستگي ، احساس آن جاي به
.شود ايجاد افراد
اصلاحات ، توانمند تجربيات با هرگاه يادشده ، اصول
در آمده بهدست آموزشي پيشرفتهاي و تحقيقات نوآوريها ،
عمدهاي بخش تحقق شوند ، تلفيق جهاني تربيت و تعليم نظام
تمدن و فرهنگ يك به نيل براي را پرورش و آموزش اهداف از
آن در كه تمدني و فرهنگ.ميكنند تسهيل بينالمللي مشترك
شناخت و درك چالشها ، و مشكلات رفع براي وگو گفت فرايند
اتخاذ در مختلف جوامع همگاني مشاركت تقويت و متقابل
آن گوناگون ابعاد در جهاني تمدن و فرهنگ توسعه راهبردهاي
به موفقيت با قرين را ثمربخشي و مفيد نتايج ميتواند
.باشد داشته همراه
تمدنها وگوي گفت سازي بستر
پرورش و آموزش حيطه در
اميد و حزن آن چشمانداز كه يكم و بيست قرن سپيدهدم در
تاريخ بلنداي به تجربهاي با بشر و برميانگيزاند را
بهنظر ميگذارد ، سوم هزاره به پا خود نشيب و پرفراز
برخورد نظريه برابر در كه تمدنها وگوي گفت موضوع ميرسد
توجه و برافراشته قد هانتينگتون تمدنهايساموئل
معطوف خود به را متحد ملل سازمان بهويژه جهاني مجامع
ارتباطات از برآمده نيازهاينوين به مناسب پاسخي داشته ،
.باشد بشري جوامع معقول خواستههاي و
ازجمله اجتماعي نهادهاي بينالمللي برنامه اين پذيرش با
برنامهريزي مختلف كشورهاي در پرورش و آموزش سازمانهاي
و كرده آغاز مقصود اين به بخشيدن تحقق براي را خود
كنش اين خوددر مقدورات و تواناييها تمامي از ميكوشند
خاص جنبههاي از گذشته.كنند استفاده تمدنها تعامل و
خود به را سياسي محافل توجه كه تمدنها وگوي گفت موضوع
بستر كه داشت دور نظر از را امر اين نبايد كرده ، جلب
در و است پرورش و آموزش و فرهنگ حيطههاي وگو ، گفت اصلي
صحيح سياستگذاري و برنامه و طرح تدوين ضرورت رهگذر ، اين
بهويژه ذيربط دستگاههاي جانب از منطقي حركتهاي انجام و
احساس كاملا ايران اسلامي جمهوري پرورش و آموزش وزارت
و موثر حضور براي مناسب سازي بستر ضمن تا ميشود
و ابزارها تمدنها ، وگوي گفت ايجادشده جريان در غرورآفرين
در را موضوع اهميت با متناسب نياز مورد امكانات
.نمايد تدارك قبلا گفتمان گوناگون كرانههاي
تمدن و فرهنگ تمامنماي آيينه ما كشور پرورش و آموزش
در كه است سرزمين اين مردم اسلامي و ايراني كهن و اصيل
و تنومند ريشههاي بر تكيه با تمدنها وگوي گفت وسيع حوزه
و آموزش كه آنگاه.بزند را اول حرف خود گوهربار ماهيت
خويش تمدن و فرهنگ از داشتههايي با جهان پرورشهاي
ارزشها ، نظام ها ، نگرش چنانچه ميدهند شكل را گفتمان
حالتهاي ما تمدن و فرهنگ مجموع در و اعتقادات و باورها
باشند داشته خود به غيرواقعگرايانه و روبنايي و تظاهري
باقي رفت ، خواهد دست از آنچه جبران براي مجالي ديگران
ازطريق كه ناصواب تصور اين هنوز اگر.گذارد نخواهند
اين در ميتوان تعصبگرايي بزرگبيني ، خود خودمحوري ،
و آموزش در كوچك هرچند جايگاهي كرد ، حاصل توفيقي گفتمان
اندك هرچند داشتههايي با سايرين باشد ، داشته ما پرورش
دست برابر چند و همهسويه اعتباري به وگو گفت اين در
.يافت خواهند
سال 2001 در آن دروازههاي كه تمدنها گفتمان برنامه در
خود كه يكجانبهاي نگاههاي و سطحي نگرشهاي شده ، گشوده
ساير يافتههاي و داشتهها بر ارزشي و شمرده مطلق را
لذا.داد خواهد دست از را خود نباشد ، اعتبار قائل جوامع
با كشور پرورش و آموزش دستگاه ميسازد خاطرنشان
راهبردهاي اتخاذ با هماهنگ بهطور و بالا مسئوليتپذيري
وسيع حيطهاي در حضور براي را خود بايد حسابشده ، و صحيح
.سازد آماده بينالمللي كاملا و فراملي سطح در
محمدزاده غلامرضا مهندس
"انساني علوم نامه"
پژوهشگاه نشريه ،"انساني علوم نامه" فصلنامه شماره دومين
و معرفي مقالات ، بخشهاي با فرهنگي مطالعات و انساني علوم
.شد منتشر علمي گزارش و پژوهش مراكز معرفي كتاب ، نقد
كتب و متون بررسي شوراي فصلنامه كه "انساني علوم نامه"
شماره در ميشود محسوب انساني علوم پژوهشگاه انساني علوم
تحليلي ، راهكارهاي و مباني نقد نبوي ، سيره مقالات جديد
چشمانداز آنها ، پيرامون مباحثي و اسلامي تمدن و انديشه
روزگار تا نيما از كتاب به نظري و معاصر داستاني ادبيات
.است كرده منتشر را زبان نظريه در همگرايي و ;ما
شد منتشر زندگي فصلنامه
كانون فصلنامه -"زندگي" نشريه چهاردهم و سيزدهم شماره
.شد منتشر -ايران هموفيلي
مدير و ايران هموفيلي كانون فصلنامه اين امتياز صاحب
.است چوپان علياكبر آن سردبير و مسئول
هموفيلي معالجه به چشماندازي" چون مطالبي شماره اين در
سياست" ،"حق احقاق انتظار در هموفيلي بيماران" ،"جهان در
و هموستاز بازآموزي سمينار دومين گزارش" ،"هپاتيت و
.است رسيده چاپ به..و "هموفيلي
و سيره كنگره رئيسجمهوري پيام قرائت با
مييابد گشايش (ع)علي امام انديشه
امام انديشه و سيره دوروزه كنگره :علميفرهنگي گروه
شيراز در رئيسجمهوري پيام با جاري اسفندماه از14 (ع)علي
از همشهري خبرنگار گزارش به.ميكند آغاز را خود كار
براي مقالهاي فراخوان:گفت كنگره اين علمي دبير شيراز ،
از پس كه شد فرستاده كشور علمي شخصيت و 250 دانشگاه 700
براي مقاله ارزيابي ، 20 مرحله سه طي مقاله دريافت 300
.است شده برگزيده كنگره در ارائه
|