بگردد پرورش و آموزش چرخ اگر
روشني درك اگر :اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
باشيم ، نميتوانيم نداشته فرهنگ مفهوم از
كنيم برنامهريزي
جامع دانشگاه پذيرفتهشدگان اسامي
ميشود اعلام علميكاربردي
ميشود برپا بيرجند دستبافتههاي نمايشگاه
دوره ميشود برگزار شيراز در آينده هفته
تربيتي اردوگاههاي روساي خدمت ضمن آموزش
كشور
بگردد پرورش و آموزش چرخ اگر
نقش رغم به ما كشور در آموزشي كلان مديريت ساختار:اشاره
موانع رفع و معضلات از بسياري حل در تربيت و تعليم كليدي
و سنتي قالبهاي با دههها بلكه و سالها توسعهيافتگي ،
و بحرانها زمان طول در و بوده گريبان به دست خود غيرعلمي
به ما تربيت و تعليم نظام براي را عديدهاي مشكلات
و نقش از علمي و جامع نگرش فقدان.است آورده ارمغان
اهداف به رسيدن در پرورش و آموزش نظام بنيادين اهميت
نزد پويا و سالم جامعهاي و همهجانبه و پايدار توسعه
روندي وجود عدم و سو يك سازماناز تصميم و دولتمردان
در شايسته مديران انتصاب در اجرا قابل و فراجناحي علمي ،
تا شده موجب نهايت در جامعه از بخش اين براي عالي سطوح
رهبري عملكرد انتقادهايياز شاهد زماني مختلف ادوار در
وقت وزراي استيضاح و كشور پرورش و آموزش نظام در سازماني
باشيم ، اسلامي شوراي مجلس نمايندگان سوي از پرورش و آموزش
روند اين تداوم چگونگي و چرايي خصوص در قدري بيآنكه
خسارتهاي از پيشگيري براي و كنيم تامل معيوب
به شده ، كه هم آن از ناشي معنوي و مادي جبرانناپذير
.بينديشيم اينزمينه در درمان و ريشهيابي
دولتخاتمي ، پرورش و آموزش وزير مظفر حسين استيضاح بحث
مختلف فراكسيونهاي عضو نمايندگان از نفر حدود 76 توسط كه
جاري سال ماه بهمن آغازين روزهاي در اسلامي شوراي مجلس
اما نباشد ، خصوص اين در تجربه آخرين شايد البته شد ، مطرح
در ما دولتمردان براي ارزشمند آموزهاي ميتواند بيشك
.شود قلمداد آتي ادوار
يك در بهمن پنجم روز پرورش و آموزش وزير استيضاح موضوع
نامهاي آئين بحث و گرفت قرار بررسي مورد علني غير جلسه
اعلام مناسب زمان ;شد مطرح جلسه اين در طرح ، به مربوط
.رئيسه هيات توسط استيضاح طرح وصول
طرح وصول اعلام زمان از مجلس داخلي آئيننامه براساس
پاسخگويي براي تا دارد وقت روز ده حداكثر وزير استيضاح ،
.شود حاضر مجلس در نمايندگان به
سال 80 بودجه بررسي روند با استيضاح طرح ارائه همزماني
دهه در نمايندگان روزه ده تعطيلات فرارسيدن و سو يك از
كه بودند دلايلي جمله از ديگر سوي از اسلامي ، انقلاب فجر
طرح وصول اعلام زمان انداختن تعويق به جهت جلسه اين در
در اين و شد مطرح نبوي بهزاد سوي از رئيسه ، هيات توسط
قابل را تعطيلي روز ده كنندگان استيضاح كه بود حالي
كه بودند معتقد و ندانسته طرح وصول اعلام براي محاسبه
استيضاح جلسه و كند وصول اعلام را طرح رئيسه هيات
.شود تشكيل تعطيلات از پس بلافاصله
استيضاح طرح برسر مذاكرات و مجلس علني غير جلسات نتايج
رسمي و شفاف طور به هنوز البته پرورش ، و آموزش وزير
امضا ميان گرفته صورت رايزنيهاي اما نشده ، منتشر
و آموزش وزير و مجلس رئيسه هيات استيضاح ، طرح كنندگان
طرح خصوص ، اين در گرفته صورت انديشيهاي مصلحت و پرورش
. است گذاشته رامسكوت مزبور
در و شده تهيه موضوع اين بهانه به آيد مي پي در كه مطلبي
و كارشناسان از جمعي نظريات به استناد با تا است صدد
فعلي معضلات مهمترين بازشكافي به آموزشي ، صاحبنظران
امور رفع در آموزش مديريت نقش و كشور پرورش و آموزش نظام
و وويژگيها بپردازد پرورش و آموزش رشد و معضلات
و تعليم مقدس نهاد براي شايسته كارگزار يك شاخصههاي
.برشمارد را تربيت
اول آفت تحصيلي افت
فعلي آفت استاددانشگاهمهمترين داريوشنوروزي ، دكتر
و دانسته دانشآموزان تحصيلي افت را پرورش و آموزش نظام
اما است ، زياد پرورش و آموزش مشكلات البته:ميگويد
تحصيلي افت است ، وخطرناكتر مهمتر همه آنچهاز
سال در ميشودتنها گفته كه طوري دانشآموزاناست ، به
ميليونو 300 يك دانشآموزانحدود مردودي ميزان گذشته
تحصيليو افت بين مرحله اين و است بوده هزارنفر
.ميشود خيليسريعطي ما جوانان سقوط خطر احتمالا
وادي وروددانشآموزبه مدرسه ، موجب اخراجاز چون
دستاندركاران مسئولانو از ميشودوآنچه وجنايت جرم
با سريعتر چه هر كه است ميرودآن انتظار نظام اين
اينمعضل چارهايبراي عملي دقيقو برنامهريزيهاي
.كنند انديشه بزرگفعلي
تحصيلي افت دلايلاين از يكي متاسفانه:ميافزايد وي
كتابهاي نابسامان اوضاع دانشآموزانما ، ميان در بزرگ
.است درسي
سومراهنماييتوالي و كتابدوم بين حاضر حال در
بين متاسفانه كه است حالي در اين و ندارد وجود منطقي
.نميشود ديده توالي اين هم كتاب خود اجزاي
ديگر ، پايه به پايه يك از ارتقاء براي دانشآموز يعني
موجب همين و ندارد را بالاتر پايه پيشنيازدروس
پيشرفت شايد و بايد كه طور آن نتوانند كهبچهها ميشود
.شوند مي تحصيلي ودچارافت كنند
درسيو كتابهاي سيستماتيككردن ضرورت تاكيدبر ضمن وي
اصلاح صورت در:ميگويد آنها براي وصحيح علمي طراحي
بينكتابها منطقي توالي ايجاد و ريزيدرسي برنامه نظام
معلماني بايد دانشگاه ، حتي تا ابتدايي اول پايه از
.شوند كتابهاتربيت تدريساين براي توانمند
كه گزينششوند معلم تربيت دانشكدههاي در كساني يعني
شريفرا اينشغل به علاقه و استعداد و واقعازمينه
.باشند داشته
اقتصادي نظر ميآيد ، از كار وقتيسر معلم حاضر حال در
معلميكم بالاجباراز نميشودو تامين واقعا
.ميآورد رو سوم و كارهايدوم به و ميگذارد
امكانات با نامناسبآموزشي نوروزيايجادمحيطهاي دكتر
آموزشيو كمك وسايل ورزشي ، لازمكتابخانهاي ، تفريحي ،
موجود بحران جملهراهكارهايخروجاز رااز...
.ميداند
است مجمعالجزايري درسي برنامهريزي نظام
و آموزشي مسائل خلخاليكارشناسباسابقه مرتضي سيد
برنامهريزي نابساماننظام ساختار برنامهريزيدرسي
دانسته ، پرورش و آموزش نظام معضلاتمهم جمله از را درسي
از استكه سيستم يك برنامهريزيدرسي نظام:ميگويد
يكديگردر با كه شده تشكيل عناصرگوناگوني و مولفهها
مستلزم مولفه ، يك تغييريدر هرهستند فعال تعامل
متاسفانه.مولفههاست ساير در همسو و هماهنگ تغيير ايجاد
ما برنامهريزيدرسي نظام اجرايي اقدامات و سياستگذاري
هر نميشود ، بلكه طرحريزي واحد نهاد يك درايران ، در
كل ، دفتر يك به وابسته نهاد يك در مولفهها يكاز
و پويا تعامل ميگيردكه انجام وزارتخانه يا و معاونت
.نيست برقرار آنها ميان علمي
همچون ما برنامهريزيدرسي نظام حقيقت در
.است جزيره دريك آن نهاد هر كه مجمعالجزايرياست
در درسي كتابهاي تاليف و برنامهريزي كار:ميافزايد وي
در دبير تربيت پرورش ، و آموزش وزارت پژوهش سازمان
دردوره معلم تربيت علومو وزارت به وابسته دانشگاههاي
وزارت انساني نيروي معاونت شاخه در دبستان راهنماييو
كه دانشگاهها ، به ورود براي سراسري سنجش و پرورش و آموزش
دارد ، را عالي آموزش نظام كل به دهنده جهت نقش مهمترين
همان به را سنجش كار داردكه قرار خود مستقل سازمان در
ميدهد ادامه پيش سال دهها تستي آزمونهاي سنتي شيوههاي
به وابسته امتحانات كل دفتر در وامتحاني سنجش نظام و
...و است آموزشي معاونت شاخه
علمي سياستگذاري گونهنهاد هيچ:ميكند تاكيد خلخالي
نظام اهداف و ساختار اساس بر را نهادها اين فعاليتهاي
از بسياري در و موارد اغلب در و نميكند هماهنگ آموزشي
.است تضاد در حتي و ناهمسو نهادها اين فعاليت موارد ،
درس هيچگونه عالي آموزش درسي برنامههاي مثال ، براي
.نميدهد ارائه اختصاصي درسهاي روشهاي و برنامهريزي
شوراي يك يا فني و علمي نهاد يك جاي كه سالهاست يعني
نهاد نظر زير مستقيما كه آموزشي نظام علمي سياستگذاري
.است خالي ما دركشور كند ، فعاليت جمهوري رياست
صاحبنظر و متخصص تعدادي برگيرنده در ميتواند نهاد اين
سنجش ، آموزشي ، و درسي برنامهريزي تربيت ، و تعليم در
كارشناسان با همراه كه باشد آموزشي فناوري و معلم تربيت
مجموعه دهنده تشكيل نهادهاي و دفاتر از نمايندگي به آگاه
و سنجيده راهبردهاي و اصلي خطوط سياستهاو آموزشي ، نظام
و نظارت نقش ميتواند نهاد اين همچنين.دهد علميارائه
.باشد داشته را مولفهها تمامي همسوي حركت بر پيگيري
در شود ، ايجاد كشور در اگر مفقوده حلقه اين:ميگويد وي
اجرا تغيير بدون برنامهها هم وزير تغيير تعويضو صورت
.ميشوند
عدم را كشور آموزشي نظام فعلي معضل مهمترين خلخالي
نهادي فقدان و اختصاصي درس در انساني نيروي تربيت
درسي برنامهريزي نظام بر نظارت امر در منسجم و قدرتمند
بدون ميدهيم ، تغيير را آموزشي نظام ما:ميگويد دانسته ،
درسهاي روشهاي و برنامهريزي متخصصان انبوه اينكه
كننده هماهنگ نهاد اينكه بدون و باشيم داشته را اختصاصي
تغيير باطل دور گرفتار جريان اين نتيجه درداراباشيم را
تكرار و جديد بحران پيدايش درسي ، كتابهاي تغيير برنامه ،
.شدهايم معيوب چرخه
گره اين بازگشايي
!نيست كسي هر كار
اين در علامهطباطبايي دانشگاه استاد محمداحديان ، دكتر
پرورش و آموزش كنوني نظام:ميكند نظر اظهار چنين خصوص
و تحليل و شمردن بر.دارد متعددي معضلات و اشكالات ايران
هر.است متعهدانه و كارشناسانه ولي معضلاتآسان اين رفع
با توام تربيتي نظري علوم كسب صرف را خود عمر كه كسي
اتفاق سبيل بر و است نكرده عملي شكل به علوم آن بكارگيري
اين بازگشايي به قادر است ، شده پرورش و آموزش معركه وارد
.نيست كور گره
پرورشي و آموزش متعدد هاي ايراناشكال در درس كلاس يك
آنها به بسته چشم با محترم كارگزاران اوقات گاهي كه دارد
و متعهدان يا كه است آن درست.نيست درست اين.مينگرند
افراد اين يا و گيرند قرار افراد اين جاي واقعي متخصصان
.كنند پا و دست خود براي ويژگيها اين با مشاوراني
صرف با و بارها پرورش و آموزش دستاندركاران چرا
راستاي در تاثيري نتوانستهاند هزينه تومان ميلياردها
كرد؟ بايد چه راستي به بگذارند؟ موجود مشكلات رفع
ايران پرورش و آموزش معضلات بزرگترين كه است اين واقعيت
را معضلات اين كه هستند كساني معدود ولي است شده شناخته
ميتوانند و بوده آنها تحليل به قادر كرده ، شناسايي
.كنند پيشنهاد آنها درمان براي نوشدارويي
يك مستلزم موجود معضلات با قاطع برخورد:ميافزايد وي
صدور با كه است فراگير نهضت يك نيازمند.است ملي عزم
و متعهدان به خطاب و جامعه بزرگمردان جانب از فرمان
.شود انجام متخصصان
است وارونه آموزشي مديريت هرم
مديريت نوع ميان ملموس تفاوت است ، مبرهن و واضح آنچه
.است مديريت انواع ساير از آموزش
برنامهريزي و بودن هدفمند بر علاوه آن در كه مديريتي
و اركان خدمت در مدير شخص مديريتي ، اصول بر تسلط و علمي
نظام يك در كه معنا بدين.است خود مديريت تحت مجموعه زير
هرمي مديريت هرم سالم ، و يافته تكامل تربيت و تعليم
;ميكنند خدمت نفر يك براي همه آن در كه است واژگونه
:است معتقد زمينه ، اين در نوروزي ، دكتر.دانشآموز براي
هرم راس در آموزش مدير بگيريم ، نظر در را مديريت هرم اگر
ولي علمي و هدفمند مديريت اعمال عين در و ميگيرد قرار
آن سر و بالا هرم ته يعني.است واژگونه آموزش مديريت هرم
معاونان به خدمتگزار مدير كه طريق بدين.دارد قرار پايين
اختيار در بايستي معلمان و معلمان به خدمتگزار معاونان و
.باشند شاگردان
اصل اين حاضر حال در متاسفانه:است معتقد نوروزي دكتر
پايين به بالا از ما پرورش و آموزش مختلف سطوح در مهم
و ستادي حوزههاي در كه كساني.گرفته قرار بيتوجهي مورد
اين تجسم و ميدانند مدرسه بر حاكم را خود هستند ، اداري
.است مشكل ما آموزشي مديران از خيلي براي مديريت از شكل
ميكند ، مديريت وزارتخانه در كه هم كس همان كه حالي در
.بداند دانشآموز و مدرسه خدمت در را خود ميبايست
پيشبرد در آن حياتي نقش رغم به "آموزشي مديريت"
تربيت ، و تعليم نظام رشد و آموزشي اهداف و برنامهها
را خود درست و واقعي جايگاه هنوز ما كشور در متاسفانه
همواره مقوله اين با علمي غير برخوردهاي.است نكرده پيدا
آورده وارد تربيت و تعليم نهال پيكره بر را زيادي لطمات
.است
گزينش و انتخاب براي اصولي و علمي ضوابط تعريف عدم
سنتي شيوههاي به تمسك مديريت ، سطوح تمامي در مديران
و تصميمگيريها در پژوهش يافتههاي به اتكا عدم مديريت ،
دانست مواردي جمله از بتوان شايد را...و برنامهريزيها
رنج آن از بشدت ما آموزشي نظام سنتي مديريت ساختار كه
.ميبرند
صحرايي فريبا
دارد ادامه
روشني درك اگر :اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
باشيم ، نميتوانيم نداشته فرهنگ مفهوم از
كنيم برنامهريزي
ارشاد و فرهنگ وزير مسجدجامعي ، احمد:فرهنگي علمي گروه
بازديد فرهنگي جامع آمارگيري طرح مركزي ستاد از اسلامي
اجراي دستاندركار مختلف كميتههاي با آشنايي ضمن و كرد
.كرد دريافت را مختلف واحدهاي عملكرد گزارش طرح ، اين
به اشاره با بازديد اين در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
درك به كه زماني تا:گفت فرهنگ بخش اطلاعاتي نقصانهاي
نميتوانيم نرسيم فرهنگ بخش مفهوم و معنا از روشني
فرهنگي امكانات برابر توزيع براي مناسبي برنامهريزي
.باشيم داشته
نيروي از آمارگيري و فرهنگ بخش حدود تعريف:افزود وي
طرح نتايج مهمترين از فرهنگ بخش زيرساختهاي و انساني
.است آمارگيري
از استفاده طرح اين ويژگيهاي از يكي مسجدجامعي گفته به
نيروهاي كنار در كه اجراست و مديريت در جوان نيروهاي
به مرحله اين تا موفقيت با را طرح اين توانستند باتجربه
.برند پيش
در رايج متناقض آمارهاي و اطلاعاتي فقر به اشاره با وي
منزله به فرهنگي جامع آمارگيري طرح:گفت فرهنگ حوزه
.است كشور در فرهنگي گسترده نيازهاي به پاسخگويي
در ما:كرد اضافه اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
كه هستيم مواجه موانعي با فرهنگي كلان تصميمگيريهاي
موجود ظرفيتهاي از تعريف نداشتن و جامع اطلاعات نداشتن
.است موانع اين جمله از فرهنگي
طرح اجراي با كه كرد اميدواري اظهار مسجدجامعي احمد
توليد ، در مشاركت براي لازم زمينههاي فرهنگي آمارگيري
اين تدوين با و شود فراهم فرهنگي محصولات مصرف و توزيع
زيربناي كه باشيم اطلاعاتي مجموعه شاهد آينده سال آمارها
.بود خواهد كشور در فرهنگي برنامهريزي هرگونه
جامع دانشگاه پذيرفتهشدگان اسامي
ميشود اعلام علميكاربردي
مختلف رشتههاي نهايي پذيرفتهشدگان:علميفرهنگي گروه
-علمي ناپيوسته كارشناسي و كارداني دورههاي تحصيلي
اعلام سال 79 در علميكاربردي جامع دانشگاه كاربردي
.ميشود
فهرست كرد اعلام اطلاعيهاي طي كشور آموزش سنجش سازمان
در علميكاربردي جامع دانشگاه نهايي پذيرفتهشدگان اسامي
در سنجش پيك ويژهنامه طريق از اسفند چهارشنبه 10 روز
.ميگيرد قرار متقاضيان اختيار در روزنامهفروشي باجههاي
ميشود برپا بيرجند دستبافتههاي نمايشگاه
سنتي دستبافتههاي از نمايشگاهي:فرهنگي علمي گروه
و جاجيم پارچه ، گليم ، قالي ، شامل بيرجند هنرمندان
گذاشته نمايش به فرهنگي ميراث سازمان در پلاسبافي
.ميشود
نقشهاي كشور ، فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط گزارش به
طرحهاي مردم ، روزمره زندگي از برگرفته بافتهها اين
ختايي گل نام با بيرجند در كه) هراتي گردان ، شكسته ،
نقشهافشان ، ريزهماهي ، درختي ، نقشه ،(است شده شناخته
.ميباشد شيخصفي و اصفهان آذربايجان ، كرمان ،
تا 17 از 7 همهروزه ميتوانند بازديد جهت علاقهمندان
به تا 30/15 ساعت 9 از جمعهها و پنجشنبه بجز اسفندماه
نبش آزادي ، خيابان در واقع نمايشگاه اين برگزاري محل
.نمايند مراجعه فرهنگي ميراث سازمان جنوبي ، زنجان
دوره ميشود برگزار شيراز در آينده هفته
تربيتي اردوگاههاي روساي خدمت ضمن آموزش
كشور
اردوگاههاي روساي خدمت ضمن آموزش دوره:فرهنگي علمي گروه
بينش و دانش افزايش منظور به كشور سراسر استانهاي تربيتي
و آموزش تربيتي اردوگاههاي گردانندگان علمي سطح ارتقاي و
برپا شيراز در جاري ماه اسفند الي 16 تاريخ 11 از پرورش
.ميشود
پرورش و آموزش وزارت پرورشي معاونت عمومي روابط گزارش به
از استفاده بر علاوه دوره اين در شركتكنندگان
اماكن از بازديد و فرهنگي متنوع و مختلف برنامههاي
.ميكنند شركت آموزشي كلاسهاي در تاريخي و مذهبي
|