فردوسي داستان در نوروز ظهور
كند مي سقوط هفته آخر "مير" ايستگاه
كشور مساجد در نو سال تحويل مراسم
ميشود برگزار
پايان جهان معاصر فلسفه و ملاصدرا همايش
يافت
اعضاي به مسكوني واحد آينده 1400 سال
ميشود واگذار فرهنگيان ذخيره صندوق
طرح :پرورش و آموزش وزير آموزشي معاون
و آموزش جدي سياستهاي از محوري مدرسه
است پرورش
رسانههاي :كشور فرهنگي ميراث سازمان رئيس
فرهنگي ميراث حفظ در مهمي نقش همگاني
دارند
فردوسي داستان در نوروز ظهور
فارسي ادب كهن متون در عمومي فرهنگ
چگونگي درباره كه دارد ديرينه سابقهاي ايران در نوروز
بسيار سخنهاي و داستانها نوروز ، جشنهاي و آن پيدايش
آثار از يكي خود كه نيز فردوسي شاهنامهاست شده گفته
.است نورزيده غفلت موضوع اين از است ايران كهن متون بزرگ
و ميكند آغاز خلقت ابتداي از را خود داستان فردوسي
از تن چند دوران در ميرسد ، پادشاهي دوره به كه زماني
چشم به آن جشنهاي و نوروز از نشاني پادشاهان ، نخستين
اولين نام از ابتدا باره اين در طوس شاعر.نميخورد
:ميكند پرسش پادشاه
نخست گويد چه دهقان گوي سخن
جست؟ كه بهگيتي بزرگي تاج كه
سرنهاد؟ بر ديهيم كه آن بود كه
ياد؟ به روزگاران آن كس دارد كه
:ميدهد پاسخ بيت چند از پس و ادامه در و
كلاه و تخت كايين گفت چنين
شاه بود او و آورد كيومرث
.است پادشاه اولين كيومرث شاهنامه ، روايت در بنابراين
را جديد خوراك و پوشش از استفاده مردم به پادشاه اين
كاملا صورت به مردم او از پيش كه داد ، چرا آموزش
به حيوانات همه اين بر علاوه.ميكردند زندگي ابتدايي
:شدند او مطيع و آمده او نزد
پرورش همي آمد اندر او از
نوخورش و بد نو پوشيدني كه
***
بديد كش جانور هر و دام و دد
آرميد او نزديك به زگيتي
اوي تخت بر شدندي دوتايي
اوي بخت و فره شده بر آن از
پيش آمدنديش نماز برسم
كيش برگرفتند جايگه آن از
و نبوده مراسمي يا مناسبت هيچ از نشاني كيومرث دوره در
دوره.نيست اجتماعي تقسيمبنديهاي شاهد جامعه همچنين
عمومي جشنهاي پايهگذاري دليل به كيومرث جانشين پادشاهي
در كه دارد سيامك نام به پسري كيومرث.است اهميت حائز
اما.ميسپارد بود ، جان اهريمن پرورده دست كه ديوي با جنگ
نام به ميگذارد جاي به خود از پسري نيز سيامك همين
در.ميشود خود پدربزرگ جانشين كيومرث ، از پس كه هوشنگ
مناسبتها و مراسم شكلگيري نشانههاي اولين هوشنگ دوره
.ميگيرد پا پادشاه اين دوره در سده جشن.ميآيد پديد
:است چنين نيز آن داستان
كوه سوي جهان شاه روز يكي
همگروه كس چند با گذركرد
دراز چيزي دور از آمد پديد
تيزتاز و تن تيره و رنگ سيه
خون چشمه دو چو سر بر از چشم دو
تيرهگون جهان دهانش زدود
سنگ و باهوش هوشنگ كرد نگه
چنگ تيز شد و سنگ يكي گرفتش
دست رهانيد كياني بزور
جست جهانجوي از مار جهانسوز
خرد سنگ گران سنگ به برآمد
خرد بشكست سنگ اين هم و آن هم
سنگ دو هر از آمد پديد فروغي
آذرنگ فروغ از گشت سنگ دل
راز ز ليكن و كشته مار نشد
فراز آمد آتش سنگ طبع اين از
آفرين جهان پيش جهاندار
آفرين خواند و كرد همي نيايش
***
چوكوه آتش برافروخت آمد شب
گروه با او گرد در شاه همان
***
كرد فرخنده جشن آن نام سده
فردوسي.ميشود آغاز جشنها هوشنگ دوران از ترتيب بدين
را آتش كشف از ناشي آثار سده جشن اهميت دادن نشان براي
و اقتصادي وضع آتش ، كشفميگذارد خواننده پيشروي
ساختن و آهنگري.كرد دگرگون كاملا را زندگي روشهاي
: يافت رواج تيشه و اره و تبر و گراز
كرد پيشه آهنگري بشناخت چو
كرد تيشه و اره تبر ، و گراز
آنها همه كه آمد پديد نيز دامداري و كشاورزي آن پي در و
:بود هوشنگ تدبير از ناشي
كرد راه را آب كشت به و جوي به
رد_ك وتاه_ك ج_رن فركيي به
برفزود بدين مردم چراگاه
درود و كشت و تخم پراگندن
كه رسيد پادشاهي به طهمورث او فرزند هوشنگ ، مرگ با
بود عصر اين در و بوده او پادشاهي دوران آثار از "نوشتن"
مناسبتي يا جشن هيچ حال عين در.آموخت را نوشتن انسان كه
جمشيد ، طهمورث ، پسر.نميشود پايهگذاري دوره اين در
ميان در.گرفت شكل او دوران در نوروز كه است بعدي پادشاه
جمشيد سلطنت رسيدند ، قدرت به دوره اين تا كه پادشاهاني
در بسياري دگرگونيهاي و است برخوردار خاصي ويژگيهاي از
پادشاهي كه اين مهم نكته اولين.پيوست وقوع به دوره اين
ساختن او اقدام اولين.كشيد درازا به سال هفتصد جمشيد
:بود جنگي ادوات
برد دست را جنگ آلت نخست
سپرد گردان به جستن نام در
ا_ن_آه رد__ك رم__ن يي___ك فر ه_ب
جوشنا چون و كرد زره و خود چو
برگستوان و تيغ چون و خفتان چو
روان بروشن پيدا كرد همه
به نوبت انجاميد ، طول به سال پنجاه كه اقدام ، اين از پس
:است تافتن و رشتن آموزش
تافتن و رشتن بيامختشان
بافتن را پود اندرون تار به
به جامعه افراد تقسيم و اقتصادي و اجتماعي گروهبندي
:بود جمشيد ديگر برنامه مختلف ، طبقات و اقشار
مرد كرد انجمن پيشهاي هر ز
خورد نيز پنجهي اندرون بدين
برنامههاي از جديد ساختمانهاي و گرمابه و كاخ ساختن
:است جمشيد بعدي
بلند كاخهاي و گرمابه چو
گزند از پناه باشد كه ايوان چو
روزگار يك جست هنر خارا ز
خواستار روشني ازو كرد همي
قرار جمشيد نظر مورد كه است درمان و پزشكي اين ، از پس
:مييابد رشد و گرفته
دردمند هر درمان و پزشكي
گزند راه و تندرستي در
آشكار نيز كرد رازها همين
خواستار چنو نيامد را جهان
دوره در گرفته واقداماتانجام طرحها اين همه فردوسي
ذهن در را او پادشاهي اهميت تا برميشمارد را جمشيد
فعاليتها ، همه از پس كه آن بويژه كند ، تثبيت خواننده
كه را آنچه وهر ميرود دنيا مختلف نقاط به پادشاه اين
كار به خود درجامعه و كرده انتخاب ميافتد ، مقبول
به را خود داستان فردوسي ، كه است آن از پسميبندد
چيدن با واقع در.زند مي پيوند نوروز
سرنوشت تعيين در بزرگيكه اقدامات بيان تمهيداتو اين
ويژه جايگاه ميخواهد فردوسي دارد ، فراوان اهميت جامعه
.كند مشخص را نوروز
پيچيده بناسازي يابد ، مي قوام جنگي پوشش و جنگاوران وضع
مهمتر همه از و ميگيرد سامان و رونق پزشكي ميشود ،
ونهادينه گرفته شكل ديني و اقتصادي اجتماعي ، تقسيمات
در ثبات و امنيت حاكميت معناي به امور ، اين.ميشود
را جشني ميتوان كه است شرايطي چنين در و است جامعه
بزرگ طرحهايي و اقدامات پي در كه جشني.كرد پايهگذاري
.بود خواهد مهم و بزرگ پديدهاي خود ميآيد ، موثرپديد و
براي را پراهميتي مقدمات گرچه طوس ، بزرگ حماسهسراي
به را خود تلاش نيز آن از پس اما است آورده فراهم نوروز
آن بر او.كند دوچندان نوروزرا اهميت تا ميگيرد كار
،"حيات گرفتن جان" ،"طبيعت دوباره زندگي" تا نيست
نوروز جشن پيدايي دليل را نوع اين از و "هستي شدن سرسبز"
او.ميپردازد موضوع اين به دقيق فردوسيبسيار.كند
تاجگذاري موضوع مهمترين پادشاه ، براييك كه واقفاست
هدف اين از پادشاه يك براي و سلطنتاوست يافتن رسميت و
كه اقداماتي همه با جمشيد.نيست تصور امريقابل مهمتر ،
رساند ، مي امنيت و رفاه ثبات ، به را جامعه و ميدهد انجام
فردوسي براي واقعه اين.است تاجگذارينكرده هنوز اما
جايگاهرفيع دادن براينشان دستاويز بهترين ميتواند
:نوروزباشد جشن
ساخت تخت كيانييكي فر به
نشاخت اندر گوهر بدو مايه چه
...
هوا ميان تابان خورشيد چو
فرمانروا شاه او بر نشسته
او تخت آن بر شد انجمن جهان
او بخت از فرومانده شگفتي
افشاندند بر ، گوهر جمشيد به
نوخواندند روز را روز مرآن
فرودين هرمز نو سرسال
زكين دل تن ، رنج از آسوده بر
وضعيت ميپردازد ، فردوسي كه داستاني در توجه قابل نكته
در نوروز شد ، بيان كه همانگونهاست نوروز جشن دوگانه
وضع به را جامعه كه گرفته قرار اقداماتي سلسله انتهاي
را خود ويژه شان نوروز حيث اين از.است رسانده مطلوبي
تاجگذاري با است همزمان كه آن بهويژه داراست ،
با همزمان را تاجگذاري همين فردوسي اما. جمشيد
ناسپاسي با همراه كه ميكند معرفي دين از جمشيد انحراف
جمشيد تاجگذاري به كه آن از قبل فردوسي.است يزدان از او
يك فقط و بيت يك در كند اشاره نوروز جشن به عبارتي به و
:ميدهد نشان را انحراف اين نشانههاي بيت
بجاي آمد چو كردنيها همه
پاي آورد برتر مهي زجاي
عبارتي هيچ آن از پس بيت چند همچنين و بيت اين از قبل
و نميخورد چشم به خدا ، به نسبت جمشيد ناسپاسي بر دال
عدول بيان با نميخواهد فردوسي.اوست تمجيد هست هرچه
و گسترده اقدامات از پس هم آن پروردگار ، پرستش از جمشيد
اهميت به ميشود ، ختم نوروز و تاجگذاري به كه وي سازنده
ذهن و كرده اشارهاي تنها.كند وارد خدشه نوروز جشن
و زيبايي بيان از پس حتي.ميكند آماده را خواننده
است ، مردم سرور و جشن با همراه كه نوروز ويژه جايگاه
جمشيد حكومت سال سيصد مثبت ويژگيهاي از طوس شاعر
:است باقي سال چهارصد هنوز سال ، هفتصد تا كه ميگويد
راندكار همي سيصد سال چنين
روزگار آن اندر مرگ نديدند
آگهي نبود زبدشان و زرنج
رهي بسان ديوان بسته ميان
دوگوش نهاده مردم بفرمانش
نوش آواي ز پر جهان زرامش
و بكاهد را نوروز ارزش نميخواهد فردوسي ترتيب اين به
ذكر از پس بلافاصله هم آن جمشيد رفتن ذكركژراهه با
شكل همين به وضع اما.كند مخدوش را جشن اين بزرگي نوروز ،
وضع نوروزو جشن از فردوسي كه آن از پس.نمييابد ادامه
مبسوط طور به جمشيد انحراف به ميگويد ، سخن مردم مطلوب
چنين مردم زندگي مناسب وضع ذكر از پس وي.ميپردازد
:ميسرايد
ساليان برين تابرآمد چنين
كيان شاه فر از تافت همي
رهي را او گشته سربسر جهان
فرهي با جهاندار نشسته
بنگريد مهي بتخت يكايك
نديد را خويشتن از جز بگيتي
شناس يزدان سرشاه زگيتي
ناسپاس شد و بپيچيد يزدان ز
...
مهان سالخورده با گفت چنين
جهان ندانم را خويشتن جز كه
پديد آمد من از جهان در هنر
نديد شاهي تخت نامور من چو
آراستم من خوبي به را جهان
خواستم من كشت زمين بروي
منست از آرامتان و خواب و خور
منست از كامتان و پوشش همان
مراست شاهي و ديهيم و بزرگي
پادشاست؟ كسي من جز كه گويد كه
...
ازوي يزدان فر شد گفته اين چون
گفتوگوي از پر شد جهان و بگشت
از و اوست سقوط آغاز او رفتن بيراهه به و جمشيد ناسپاسي
:برميگرداند روي او از نيز يزدان كه جاست همين
روز گشت گون تيره بر ، جمشيد به
فروز گيتي فر آن كاست همي
از) ضحاك دست گرفتار جمشيد كه است داستان ادامه در و
به.ميرود بين از و شده (شاهنامه شخصيتهاي منفورترين
نقطه ماهرانه كاملا صورت به را نوروز فردوسي ، ترتيب اين
اوقات كننده كامل سو يك از كه ميداند عطفي
نقطه ديگر سوي از و است جامعه وضع بهبود بر تاثيرگذار
.است جمشيد پادشاهي اضمحلال و انحراف آغاز
بجنوردي محمد
كند مي سقوط هفته آخر "مير" ايستگاه
ميشود پخش اينترنت از زمين به مير ايستگاه سقوط فيلم
افسانهاي فضايي ايستگاه بازگشت از:فرهنگي علمي گروه
از پس و فيلمبرداري زمين دور به گردش سال از 15 پس مير
.شد خواهد پخش اينترنت جهاني شبكه در ساعت چهار حدود
معادل واقع در كه مير ايستگاه بازگشت ميشود پيشبيني
چهارشنبه يا پنجشنبه روز زياد احتمال به است ، آن نابودي
.پذيرد صورت
كرد اعلام اخيرا آمريكايي شركت يك رويتر ، گزارش به
شركت اين كه هواپيمايي بر سوار ميتوانند علاقهمندان
پرواز به مير سقوط احتمالي محل نزديكي در ميكند ، اجاره
زمين كره جو به فضايي دستگاه اين ورود شاهد و درآيند
ارتفاع تا دارد ، مسافر گنجايش 120 هواپيما اين.باشند
اوج اقيانوسيه در تاهيتي جزيره جنوب آسمان در متري 9144
تا 000/10 بين 5000 بايد مسافر هر البته و گرفت خواهد
در عادي افراد حالا امابپردازد منظور همين به دلار
.باشند تاريخي رويداد اين شاهد ميتوانند جهان سراسر
را رويداد اين داشتند قصد شده ياد اينترنت سايت صاحبان
زمين جو به ورود هنگام به مير ايستگاه شدن شعلهور كه
مشكلات شدند متوجه بعد اما كنند ، پخش مستقيم طور به است ،
حدود است قرار شده ياد هواپيماي.است كار اين مانع فني
خطر از تا باشد داشته فاصله مير سقوط محل از كيلومتر 643
ايستگاه ميشود پيشبيني.باشد امان در آن قطعات برخورد
قطعه هزاران بلكه صدها به زمين جو به ورود هنگام به مير
و انفجار اثر بر ايستگاه حجم دوسوم.شود تقسيم آتشين
مايل فاصله 2400 در آن بقيه و ميرود بين از آتشسوزي
.ميكند سقوط آرام اقيانوس در نيوزيلند شرق از دريايي
احتمالا يا پنجشنبه روز در مير سقوط فيلم كه سايتي نشاني
:است قرار اين از ميشود ، پخش آن در هفته اين چهارشنبه
http:// www.mirreentry.com
.است مير سقوط معكوس شمارش حاوي سايت اين حاضر ، حال در
كشور مساجد در نو سال تحويل مراسم
ميشود برگزار
كشور مساجد كانونهاي عالي ستاد دبير:فرهنگي علمي گروه
تحويل اوليه لحظات و اسفند 79 روز 30 در خواست مردم از
ساعات اين معنويت بر مساجد در خود گسترده حضور با نو سال
.بيفزايند
تصريح ايران مردم عموم به نو سال تبريك با حشتمي محمدرضا
سالهاي همچون مذهبي كانونهاي و مساجد جديد سال در كرد
.است مردم پذيراي گذشته
و جماعات ازائمه اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير مشاور
به توجه با كه خواست مساجد هنري فرهنگي كانونهاي اعضاي
سال تحويل ويژه مراسم مغرب نماز با نو سال تحويل تقارن
برگزار همدلي و شكوه با را جديد سال در نماز اولين و نو
.كنند
سال كرد اميدواري ابراز مساجد كانونهاي عالي ستاد دبير
با و شود آغاز او باستايش و حق حضرت درگاه به سپاس با 80
آزادگي و سربلندي زمينههاي (ع) زمان امام از استعانت
.شود فراهم كشور
پايان جهان معاصر فلسفه و ملاصدرا همايش
يافت
و ملاصدرا عربي - ايراني همايش:فرهنگي علمي گروه
بررسي و بحث روز سه از پس جهان ، معاصر فلسفه
مسائلي و ملاصدرا فلسفه گوناگون جوانب درباره
خود كار به كيش شنبهدر جهان ، ظهر كنوني ازفلسفه
.داد پايان
ازانديشمندان تن چهل حدود حضور با همايش اين
در پنجشنبه صبح اسلامي ، كشورهاي از خارجي و ايراني
.بود كرده كار به آغاز كيش جزيره
شد قرائت ماده در 12 بيانيهاي همايش اين درپايان
لزوم آن در كه رسيد شركتكنندگان تصويب به و
انجام و عرب و ايراني استادان ميان فلسفي گفتگوهاي
فلسفه در تكامل و تحول ايجاد منظور به پژوهشهايي
و اسلامي فلسفه ميان صحيح تبادل و تعامل و اسلامي
.است گرفته قرار تاكيد مورد غربي مكاتب و فلسفه
حدود جهان معاصر فلسفه و ملاصدرا روزه سه همايش در
لبنان ، مغرب ، مصر ، كشورهاي و ايران از فيلسوف 40
.داشتند شركت عراق و عمان اردن ،
و ملاصدرا به معروف شيرازي محمد صدرالدين
در "متعاليه حكمت" مكتب گذار پايه صدرالمتالهين ،
.است اسلامي فلسفه
قرن در كه است جهان فيلسوفان بزرگترين از يكي وي
از 25 بيش ملاصدرا از.است ميزيسته قمري هجري 11
.است مانده برجاي فلسفي اثر و مقاله
اعضاي به مسكوني واحد آينده 1400 سال
ميشود واگذار فرهنگيان ذخيره صندوق
ذخيره صندوق توسط مسكوني واحد فرهنگي1400 علمي گروه
به تدريج به آينده سال طي كه شده تامين فرهنگيان
گزارش به.ميشود واگذار صندوق عضو شرايط واجد متقاضيان
ذخيره صندوق مديرعامل قاضوي سيدعمادالدين ما ، خبرنگار
وضعيت صورت:گفت مطلب ، اين اعلام با ديروز فرهنگيان
سال در فرهنگيان ذخيره صندوق نزد اعضاء سپردهگذاري
است شده ارسال و تهيه عضو هزار حدود 450 براي گذشته مالي
پرداختي ، حقالسهم از اعم عضو هر مالي اطلاعات آن طي كه
.است رسيده اعضا اطلاع به حاصله سود و دولت كمك
طرح :پرورش و آموزش وزير آموزشي معاون
و آموزش جدي سياستهاي از محوري مدرسه
است پرورش
پرورش و آموزش وزارت آموزشي معاون:فرهنگي علمي گروه
اين جدي سياستهاي از محوري مدرسه طرح اجراي:كرد اعلام
.است وزارتخانه
جديد مديركل معارفه مراسم در شنبه روز "فاني علياصغر"
مدرسه طرح به توجه:افزود سمنان استان پرورش و آموزش
پرورش و آموزش مديريت در جديد رويكرد يك عنوان به محوري
.است مطرح
اختيار ، تفويض اصل سه بر محوري مدرسه:گفت وي
اخلاق حاكميت و است استوار انعطافپذيري و مشاركتپذيري
.ميرود شمار به محوري مدرسه طرح جوهره انساني روابط بر
به را پرورش و آموزش مديريت در مقبوليت همچنين ، وي
.داد قرار تاكيد مورد اصل يك عنوان
متعلق كشوري استخدام نيروهاي سوم دو اينكه بيان با فاني
هزار با 117 وزارتخانه اين و بوده پرورش و آموزش به
دارد فعاليت كشور در كل اداره و 29 منطقه مدرسه ، 700
از بزرگ دستگاه اين در اختيار تفويض اصل:كرد خاطرنشان
.است برخوردار خاصي اهميت
و روحانيون از جمعي و سمنان استاندار كه مراسم اين در
عنوان به "ديمهور محمد" داشتند حضور محلي مسئولان
.شد معرفي سمنان استان پرورش و آموزش جديد مديركل
رسانههاي :كشور فرهنگي ميراث سازمان رئيس
فرهنگي ميراث حفظ در مهمي نقش همگاني
دارند
فرهنگي ميراث سازمان رئيس:فرهنگي علمي گروه
درحفظ همگاني رسانههاي اساسي نقش بر كشورباتاكيد
و آثارفرهنگي شناساندن با رسانهها":گفت فرهنگي ميراث
و تخريب در پيشگيرانه نقشي عمومي ، افكار هدايت
."دارند گرانسنگ ميراث اين نابودي
نقش از جمعخبرنگاران در شنبه روز "بهشتي سيدمحمد"
كرد قدرداني فرهنگي ميراث حوزه رسانههادر و مطبوعات
را مردم شفاف رساني بااطلاع جمعي رسانههاي:وافزود
.ميكنند آشنا فرهنگي-تاريخي ناشناخته مناطق با
ازجهل ناشي را فرهنگي ميراث نابودي و تخريب وي
فرهنگ ميتواند بههنگام رساني اطلاع:وگفت دانست
تخريب از و دهد گسترش را فرهنگي ميراث از حفاظت
.كند جلوگيري بوم و مرز اين تاريخي سرمايههاي
سه در:كرد خاطرنشان كشور فرهنگي ميراث سازمان رييس
غبار و گرد خود ، مستمر فعاليت با مطبوعات گذشته سال
.زدودند را فرهنگي ميراث
را كشور فرهنگي ميراث درعرصه رسانهاي پوشش بهشتي ،
.كرد ذكر ملي خدمت يك
آن شناسنامه منطقه هر فرهنگي و طبيعي ميراث:افزود وي
تقويت و مديريت درعرصه سرمايهگذاري براي سامان
.ميشود محسوب اقتصادي رونق و كار بازار
به كشور مسئولان ازسوي فرهنگي ميراث:گفت بهشتي
مطرح توسعه سوم برنامه در جدي موضوع يك عنوان
.است
فرهنگي ميراث سازمان رييس مراسم اين در
انجام ضمن كه همگاني ورسانههاي كشورازخبرنگاران
ميراث حوزه در رساني اطلاع وظيفه
.كرد وتشكر كردندقدرداني تلاش فرهنگي
|