ژاپن در انرژي مديريت بر مروري
بيمه قانون ماده 60 مشمول حادثه اين
ميباشد
ضرورت و "تجريش پل" دودافكن ترمينال
شهري حملونقل
ناوگان نوسازي
است زندگي چراغ اراده و ايمان وقتي
اجرا سال 80 در را مبدا از زباله تفكيك
كنيد
!هوا دو و بام يك كشاورزي مراكزتحقيقات
راهنماي وظايفمعلم و جايگاه به نگاهي
روستايي
ژاپن در انرژي مديريت بر مروري
ژاپن مردم و دولت سال 1973 در نفتي اول بحران از پس
.نمودند آغاز را انرژي مصرف در صرفهجويي
كهبازدهي داد نشان صرفهجويي براي كوششها اين نتايج
سال 1973 به نسبت درصد حدود 35 سال 1991 در انرژي مصرف
.است يافته بهبود
سطح در انرژي مصرف در صرفهجويي لحاظ از ژاپن هماكنون
.دارد قرار جهان كشورهاي بين بالايي
خود به را انرژي مصرف از درصد حدود 40 ژاپن در صنعت بخش
.است داده اختصاص
سال به نسبت سال 1998 در ژاپن در صنعت بخش در انرژي شدت
.يافت كاهش درصد حدود 39 1973
و انرژي قيمت كم ثبات علت به اخير سالهاي در حال هر در
در انرژي مصرف رفاهي ، لحاظ از مردم زندگي سطح رفتن بالا
رشد نقل و حمل بخش و تجاري و خانگي بخش در مخصوصا ژاپن
.است داشته بالايي
گذشته 2 سال طي 6 در انرژي مصرف ساليانه رشد نرخ متوسط
.است بوده درصد
.دارد زيادي وابستگي انرژي واردات به ژاپن ديگر طرف از
كشور اين از خارج از ژاپن نياز مورد انرژي درصد حدود 81
و نفت وارداتي انرژي اين درصد از 99 بيش كه ميشود وارد
.ميباشد فسيلي سوختهاي ساير
:از عبارتند انرژيژاپن سياست در اساسي اصول
انرژي تامين -
اقتصادي رشد -
زيست محيط از حفاظت -
انرژي صرفهجويي سياستهاي
ژاپن در
تشويق و مصرف كم بر انرژي تجهيزات و سيستمها معرفي-الف
.آنها از استفاده به
براي سرمايهگذاري به صنعت و تجاري بخش تشويق براي
بهره كم وامهاي اعطا سياستهاي مصرف كم بر انرژي تجهيزات
.است شده اتخاذ ماليات كاهش و
فناوريهاي عملي كاربرد و توسعه به بخشيدن شتاب -ب
.يارانه اعطاي طريق از انرژي صرفهجويي
در آن مناسب بهكارگيري و انرژي مصرف معيارهاي تدوين -ج
.وتجاري خانگي ونقل ، حمل صنعت ، بخشهاي
از استفاده با انرژي صرفهجويي به مردم نمودن آگاه -د
.اطلاعرساني مختلف روشهاي
تجهيزات در انرژي مصرف استاندارد برچسب سيستم گسترش -_ه
.بر انرژي
و اطلاعات تبادل جهت بينالمللي همكاريهاي تقويت -و
كارشناس ، اعزام طريق از انرژي صرفهجويي به كمك و نظرات
همانند انرژي صرفهجويي پروژههاي اجراي و كارآموز پذيرش
و فولاد و آهن توليد كارخانجات در حرارت بازيافت
.برق نيروگاههاي
بودهاند موثر ژاپن در انرژي صرفهجويي در كه اصلي عوامل
:است زير شرح به
و حرارت بازيابي شده ، اتلاف انرژيهاي از استفاده -1
.راندمان بهبود
تعداد كاهش شامل امر اين.مواد مصرف در صرفهجويي-2
مواد از مجدد استفاده و كردن وفشرده كردن مجتمع قطعات ،
.ميباشد
سال در.رباتها از استفاده طريق از بهرهوري بهبود -3
ژاپن در و ربات آمريكا 4000 در ربات ، انگليس 3 در 1980
جهان 390000 كل در سال 1991 در.داشت وجود ربات 14000
در حدود 60درصد يعني آن كه 230000رباط داشت وجود ربات
.بود ژاپن اختيار
احمدنويد مهندس
بيمه قانون ماده 60 مشمول حادثه اين
ميباشد
در اجرا مورد قانون) مصوب 1339 بيمه قانون ماده 60 طبق
نمايد ، فوت وظيفه انجام حين شخص اگر (متوفي حيات زمان
ربطي و ميگيرد تعلق متوفي بازماندگان به مستمري و بيمه
شرايط با متوفي بازماندگان و ندارد كاري سوابق احتساب به
را مستمري دريافت استحقاق (ماده 60 موضوع) فوقالذكر
مطرحنمودن اجتماعيبا اماسازمانتامين.ميباشند دارا
در مندرج پاسخ نيست و نبوده بحث مورد اصلا كه ماده 68
.نمودهاند ارائه را مورخ 8/12/79 شماره 2351 صفحه 7
پدرم ولي است دولت منافع متولي بيمه سازمان كه است درست
و ضعيف قوانين اثر بر كه.است نموده فوت وظيفه انجام حين
همسر سواد از محروميت نيز و زمان آن قانون مجريان قصور
حادثه كه معتبري گواهان ضمنا.نشد پيگيري پرونده متوفي
را مهدينژاد ملاح عبدالوهاب سيد مرحوم متوفي مرگ اسفناك
كه) وقت حسابدار وقت ، كارشناس مانند كردهاند ، تاييد
وعده (بود وقت كارگران و بيمهشدگان اسامي ارسال مسئول
اداره در شهادتشان كه محل مردم و وقت كارگران از كثيري
همه رسيده مسئولين رويت و ثبت به (سال 75) لاهيجان بيمه
لاهيجان بيمه سازمان كارشناسان سهنفري هيات حتي حاضرند
انجام حين (متوفي فوت) حادثه اين يقين و صحت به نيز
.رسيدهاند وظيفه
بازماندگان لذااست استثنايي مورد حادثه اين البته
تامين سازمان اين مدبر و باوجدان كارگزاران از متوفي
به حقوق احياي براي را استثنايي جوابي و استمداد اجتماعي
.ميطلبند خود حق
لاهيجان - فرهي سيدحرمت
ضرورت و "تجريش پل" دودافكن ترمينال
شهري ناوگانحملونقل نوسازي
خيابان سطح از متر عمق 5 به كه آوريد نظر در را گودالي
تا بامداد از 5 اتوبوس و مينيبوس دهها و دارد قرار اصلي
گودال محدود فضاي در را دودي روشن ، موتور با شب ساعت 9
حدود روزانه.است كورهپزخانه پنداري كه ميكنند پراكنده
.ميكنند استفاده گودال اين نقليه وسائط از نفر هزار 100
لب بر نفريني و چشم در اشكي بيني ، بر دستمالي مسافر هر
همه و ميرود بند نفسشان همه ميكنند ، سرفه همهدارد
.كنند استفاده گودال اين از شبانهروز مجبورند
نقطه بهترين در كرديم ياد آن از كه افشاني دود گودال
.است معروف "تجريش سرپل ترمينال" نام به تهران شمال
و باشيد مينيبوس يك سر پشت بار يك شما كه است كافي
ميكند ، خارج خود "اگزوز" از كه دودي با چگونه ببينيد
دهها كه آوريد نظر در اكنون.ميكند جارو را زمين
از ديگر اتوبوس دهها همراه قبيل ، اين از دودزا ، مينيبوس
بازي مسافر هزاران حيات و سلامتي با چگونه شب تا صبح
"زيست محيط حفظ متوليان" چشم از فاجعه اين و ميكنند
قسمتهاي در مزبور نقليه وسائط قبلا !است مانده پنهان
مستقر پراكنده طور به تجريش سرپل يا تجريش ميدان مختلف
متمركز گودال اين در را همه كه است سالي چند ولي بودند
در هم رنگارنگي پارچهاي شعارهاي اينكه جالب.كردهاند
به را شهروندان آن در كه شده آويزان مزبور گودال مجاورت
.ميكند توصيه "زيست محيط حفظ"
اتوبوس دستگاه اندازه 10 به مينيبوس هر كه دانست بايد
حفظ براي مسئولان.ميكند دودافشاني خود ، ناقص سوخت با
ديگر منطقهاي در را مينيبوسها ميتوانند مردم سلامتي
قبلا تجريش پل ميدان شمال.كنند متمركز باشد هواگير كه
به مصمم شهرداري اگر.است بوده اتوبوسها استقرار محل
به را آنها دوباره ميتواند ، باشد ، مسافران جان نجات
.كند متمركز تجريش ميدان از ديگري قسمتهاي يا همانجا
نقل و حمل ناوگان نوسازي طرح كه است اين ديگر پيشنهاد
به تا شود ، اجرا مرور به مينيبوس و اتوبوس از اعم شهري
تهران راهنمايي ديگر ، سوي از.كند كمك هوا آلودگي كاهش
بلااستثناء را دودزا نقليه وسائط جلوي كه است كرده اعلام
آلودهكنندهترين كه هم مينيبوسها آيا.گرفت خواهد
سواريهاي يا ميشوند قاعده اين مشمول نقليهاند ، وسائط
.نميباشد تنظيم موتورشان كه بنزيني
تهران -حسام
است زندگي چراغ اراده و ايمان وقتي
وي.است فرزند داراي 4 و نابينا خرسندي ، ابوالحسن آقاي
در بعد ، به ظهر بعداز ساعت 3 از را هفته روزهاي بيشتر
با اومينشيند تهران طرفه بيمارستان مقابل پيادهروي
و ماكتها انواع خود آشنايان و عابرين راهنمايي و كمك
خانوادهاش و خود زندگي خرج تا ميسازد را دكور ابزارهاي
زمانه ، از گلهاي و اعتراض هيچگونه بدون و كند تامين را
.برد بهره خود دسترنج از
همچنين و لامسه حس تقويت با و اراده و ايمان سايه در وي
بسياري توجه و شده جالبي وسائل ساخت به موفق سرشارش هوش
كرده جلب خود كمنظير خلاقيت و كار به را علاقهمندان از
.است
انديشيدهام همواره مقاوم و اراده با انسان اين ديدن با
خود توانمنديهاي از اندازه چه تا انسان يك عنوان به كه
احساس بر ميزانتوانستهايم چه تا و گرفتهايم بهره
سال آغاز در بياييد.كنيم غلبه خود وجود در ناكامي و ياس
تا برويم روزها استقبال به استوار ارادهاي با جديد ،
خود زندگي مسير در مشكلاتاحتمالي و مسائل بر بتوانيم
.كنيم غلبه
تهران -آرشين
اجرا سال 80 در را مبدا از زباله تفكيك
كنيد
.ميباشد تهران پرجمعيت و بزرگ شهر معضلات از يكي زباله
از تهران در زباله دفع و جمعآوري روشهاي كه هرچند
است يافته بهبود و شده متحول سو اين به دهه 1360 اواخر
درازي راه ما جهان ، بزرگ شهرهاي با مقايسه در هنوز اما
مبدا از زباله تفكيك طرح اجراي بايد و داريم پيش در
.يابد رواج شهروندان ميان در مفيد عادت يك بهصورت
.و شيشه چوب ، فلز ، كاغذ ، قبيل از اشيايي كه بهاينترتيب
شهروندان توسط ميشود ناميده خشك زباله اصطلاح به كه..
سپس و گردد جمعآوري جداگانه كيسههاي در و تفكيك به
براي و جمعآوري خشك زبالههاي حمل خودروهاي توسط
توليدي واحدهاي به توليد و بازيافت چرخه در قرارگرفتن
.شود تحويل
علاقه با شهروندان كه است داده اخيرنشان سالهاي تجربه
.ميباشند طرح اين اجراي آماده مندي
مناطق توسط لازم تدارك و سرعت اجرا ، مرحله در اما
سال 1380 ، در است شايسته لذا است ، نشده اعمال شهرداري
به را محيطي زيست و جامع و مفيد طرح اين تهران شهرداري
تجارت سوداي هم زباله با كه دلالاني زيان به و مردم سود
اجرا به - دارند غيربهداشتي طريق به البته - سوداندوزي و
.درآورد
فرهنگي عنايت
!هوا دو و بام يك كشاورزي مراكزتحقيقات
حال در پيشرفته جوامع در امور اداره اساسي اركان از يكي
موجود ، عوامل مناسب تركيب زيرا.ميباشد مديريت حاضر
براي صحيح تصميمگيري نتيجه در و آنها بين هماهنگي ايجاد
فراواني و منابع كمبود به باتوجه نظر مورد هدف به رسيدن
سازمانها كارايي افزايش راه در مهم محدوديتهااقدامي
.ميرود بهشمار
و تصميمگيري قدرت مسئوليتپذيري ، انضباط ، و نظم تقوا ،
و صداقت برنامهريزي ، و طراحي قدرت انتقال ، سرعت
استفاده و مشورت كار ، بر كافي تسلط و تخصص انتقادپذيري ،
مدير يك كه هستند شاخصهايي از...و ديگران نظرات از
امروزه ديگر سوي از.باشد برخوردار آنها از بايد توانا
تواناييهاي از را كشور يك توسعهيافتگي شاخص بارزترين
.ميسنجند كشور آن كاربردي و علمي پژوهشهاي و تكنولوژيك
.ميباشد توسعه زيربناي تحقيق ديگر بهعبارت
آستانه در كه است اين كنم عنوان ميخواهم كه را موضوعي
مهم مسئله چند كشاورزي ، جهاد وزارت جديد وضعيت شكلگيري
نواقصي از شاءالله ان تا گيرد قرار محترم مسئولين مدنظر
تحقيقات مراكز بهخصوص قسمتها برخي در حاضر حال در كه
از كشاورزي تحقيقات مراكز.شود كاسته دارد وجود كشاورزي
كشاورزي سازمانهاي چارچوب در اداري و تشكيلاتي چارت نظر
سازمان تحتنظر مالي نظر از ولي گرفته ، قرار استانها در
اين و ميباشند تهران كشاورزي ترويج و آموزش تحقيقات ،
اين كار پيشرفت و اهداف به وصول راه در را مشكلاتي مسئله
حال در مراكز اين ديگر بهعبارت.است نموده ايجاد مراكز
داراي و شده اداره هوا دو و بام يك سيستم قالب در حاضر
اين اداري و مالي مسائل كه است بهتر.ميباشند متولي دو
پرسنل سردرگمي از تا بوده سازمان يك اختيار يد در مراكز
.گردد كاسته آنها
مسئولين بايستي كه است تحقيقاتي مراكز مديريت ديگر مسئله
بيانگيزگي ايجاد از تا بوده دانا و وارسته عالم ، آنها
به مجهز و وسيع بينش درست ، تفكر.شود جلوگيري محققين در
.است مراكز اينگونه در مديريت لازمه بودن علمي فلسفه
بيزمينه رسيدگان راه از به مراكز اين مديريت كار سپردن
از و سوزانده را تحقيق نطفه بدزمينه رهماندگان از يا
.ميكاهد بهشدت آن اعتبار و ارزش
كشاورزي تحقيقات به مندان علاقه از گروهي
راهنماي وظايفمعلم و جايگاه به نگاهي
روستايي
داير روستاها در استانها ، زيرپوشش پرورش و آموزش از بخشي
خاستگاه و جايگاه از روستاها پرورشدر و آموزش.است
از ميتوان آن ، اصلي ويژگيهاي از.است برخوردار ويژهاي
پايه ، چند جمعيت ، كم كوچك ، مدارس موقعيتجغرافيايي ،
.برد نام... و شهرها به نسبت آموزشي امكانات محروماز
اهميت روستاها ، از در نيز پرورش و آموزش ميرسد نظر به
آموزش زمينه در اجتماعي عدالت حتي و باشد برخوردار كمتري
چه هر.كمترميشود روستاها ، رعايت در نيز پرورش و
ميشود ، مركزيبيشتر و بزرگ شهرهاي از روستاها فاصله
اين احتمالا.مييابد افزايش شد ، بيان كه آنچه شدت
محروميت به چه هر و است برقرار مناطق اكثر در رابطه
وآشكارتر مذكورقويتر رابطه ميشود ، استانهاافزوده
روستا ، گسيل در پرورش و آموزش ويژگيهاي ديگر از.ميشود
معلمانيكه.است وجديدالاستخدام تازهكار معلمان داشتن
تجربه را خود آموزشي و فرهنگي شغل اولينتجربه درصددند
آن هيچگاه معلمان كه جايياست درحقيقتروستا ، .كنند
.كرد نخواهند فراموش را
مقايسه در رفاهيروستاها ، اقتصاديو عمومامحروميت
حاشيه به چهروستاها هر استو توجه شهرها ، قابل با
و بيشتر محروميت نسبت ، همان به ميشوند ، رانده كشور ،
در پرورش و آموزش برداشت ، اين تبع بهميشود عينيتر
آموز دانش آخر ، دست و ميگيرد قرار تاثير تحت روستاها ،
اجتماعي عدالت نظر از چه زيان اين.ميبيند زيان كه است
.است بررسي قابل پرورشي ، و آموزشي نظر از چه و
و حلقهآموزش اصلي رابط تنها روستايي ، راهنماي معلم
بين استاز ويمنتخبي.ميباشد روستاها مركزيو پرورش
.روستا معلم وظايفيك از فراتر وظايفي انجام براي معلمان
شايستهاز فردي بايد روستايي ، راهنماي معلم اصل ، در
به.باشد وعلمي تجربي ،(تربيتي) اخلاقي مشروعيت لحاظ
ميتوان.بود خواهد موفق خود كار در ترتيباو اين
آموزش بخشي كيفيت راهنما ، در معلمان كه داد نظر قويا
پيشنيازاين و بود خواهند دارا را اصلي نقش يادگيري و
آموزشي و يادگيري درمسائل آنان علمي تجربيو قوت اصل ،
ضرورتوجود ابتدا است ، شده مقالهسعي اين در.است
وجود هدف آن از پس و تشريحشود روستايي راهنماي معلمان
معلمراهنما آيا كه امروزي رويكرد آخر در و راهنما معلم
.شد خواهد بحث وسيله ، يا است هدف
و نظارت معلمراهنما اصلي وظيفه كه دريافت ميتوان
يادگيري فرآيند مختلف ، در رويكردهاي زمينه در راهنمايي
منظور به راهنما ، معلم وجود از هدف ديگر عبارت به.است
تدريس امر در صحيح ارائهروشهاي و آموزشي مشكلات تشخيص
مشروعيت به توجه با كه درايتي و كارداني با او.است
حل آموزشيرا مشكلات ميتواند كرده ، حاصل علمي ، و تجربي
مختلف مدلهاي درطراحي همچنين و بهبودبخشد يا و كرده
ديگريدر تعريف.نمايد ياري را روستا معلمان آموزشي ،
نظارت":است گفته چنين راهنما ، معلم وجود هدف با رابطه
آن هدف كه است فنيوتخصصي امر يك تعليماتي راهنمايي و
است عواملي تمام آميز مشاركت بهبود و بررسي اول درجه در
(1)".دارند تاثير پيشرفتدانشآموزان و رشد در كه
در.است روشن خوبي به راهنما معلم وجود هدف بنابراين
معلمراهنما ، براساسوظيفه ميتوان ديگر ديدگاه يك
آن كه كرد تقسيمبندي و حيطهخلاصه سه در را اهداف
(2).خاص هدف و عام هدف غايي ، هدف:از عبارتند اهداف
زمينه و بستر يك نيازمند خود يادگيري و تدريس فرآيند
فراهمآوردن با راهنما معلم.است وصول قابل و مناسب
تدريس ، ميتواند زمينههاي در خود علمي و روشهايتجربي
ديگر عبارت به.دهد قرار ديگر معلمان اختيار رادر آن
قادر وعملي فكري ارائهياريهاي با راهنما ، معلم
اين بر.نمايد وصول قابل را يادگيري فرآيند تا بود خواهد
به كه بوده راهنما معلم وظيفه شاخصترين هدف ، اين اساس ،
معلم.ميشود اطلاق راهنما معلم وظايف ويژه يا خاص هدف
هدف كه حالي در برسد ، خاص هدف به تا است تلاش در راهنما
.داشت خواهد مدنظر نيز را غايي و عام
به نگاهها اكثر كشور ، امروز پرورش و آموزش در متاسفانه
به.است ظاهري وضع و نمودارها ارقام ، اعداد ، جداول ،
نامناسبي اثر كيفيت ، و كميت توجه قابل سبقت ديگر ، عبارت
مسئولان ميرسد نظر به.گذاشت خواهد آموزشي نظام كل به
امكانات و تواناييها به توجه بدون خود ، زيردست افراد از
جواب اگر.دارند فوقالعادهاي انتظارات آنها ،
آموزشي كيفيت اما پاسخگوست ، مدير برسد ، دير بخشنامهاي
عمومي فرهنگ در ميرسد ، نظر به.ندارد پرسش براي جايي
همه و بيايد پيش مشكلي نبايد گاه هيچ كه افتاده جا چنين
شروع فرافكنيها مشكل ، بروز در.ميكنند فرار مشكلات از
كردن مبرا و ديگران دادن مقصرجلوه درصدد هركس و ميشود
نظر از نبايد را وظايف تعريف شديد ضعف البتهاست خويش
پرورش و آموزش كه ، ميرسد نظر به چنين.داشت دور
.نمايد بازنگري افراد ، وظايف تعريف در ميبايست ،
تمام است ممكن مشكل ، بروز صورت در سيستمي ، چرخه يك در
خوبي به وظيفهها تعريف در اما باشند ، مقصر اجزاء
روستايي ، راهنماي معلم بين ، اين درشناخت را آن ميتوان
چندين و مركزي اداره بين تعامل در كه است اجزايي از
.است دانشآموز دهها و معلم چندين آن ، تبع به و آموزشگاه
نگاهها همه روستا ، حيطهكاري در مشكل يك بروز با اما
كه دارند انتظار همه و است روستايي راهنماي معلم سوي به
معلم يك چگونه توصيف اين با.كند حل راهنما معلم را مشكل
نائل شده ، تعيين پيش از اهداف به توانست خواهد راهنما
ارتقاي و آموزش از غير جايي در معلم ذهن بيشتر.شود
خدمات ، واحدهاي وظايف بايد او.ميشود صرف آن بخشي كيفيت
...و بخشنامهاي و دبيرخانهاي مشكلات فرهنگي ، امور
حيطه در هيچكدام البته كه دهد انجام نيز را روستا مدارس
بايد چگونه او نيست اساسمعلوم اين بر.نيست او وظايف
.نمايد برنامهريزي آن براي و نمايد توجه خود اهداف به
چه به اما است ، ضرورتيانكارناپذير راهنما معلم وجود
سوال ، اين پاسخ كداميك؟ هدف؟ يا است وسيله او آيا قيمتي ،
بررسي قابل راهنما ، معلم اجرايي عملكردهاي به توجه با
روستايي ، راهنماي معلم شد ، اشاره كه همانطوري.است
انجام را آموزشي كيفيتبخشي بهبود و طراحي از غير وظايفي
اصل در و واحدهاست ديگر اوامر انجام حال در او.ميدهد
و اداره.دهد انجام را روستا امور تمام تا است وسيلهاي
را خود مشكل سازماني چارت نظر از نيز مربوطه آموزش واحد
خالي نيز روستايي راهنماي معلم پست اصطلاح به و كرده حل
چيز همه ظاهرااست ديگري چيز واقعيت اما.است نمانده
كردن حل.شد خواهد آشكار ضعف درازمدت در اما است ، درست
در كسي چه قيمتي؟ چه با اما سازماني ، چارت نظر از مشكلات
وسيله يا بودن هدف بود؟ خواهد ضعفها آن پاسخگوي آينده
و آموزش براي رونق پر روزهاي اميد به كداميك؟ بودن؟
.كشور پرورش
يسار جعفريان حميد
قم استان ناحيه 2 روستايي راهنماي معلم
اسلامي تربيت و تعليم فلسفه و تاريخ ليسانس فوق
:پانوشتها
.ص 64 شماره 1 ، 1379 ، معلم ، رشد -1
... پرورش و آموزش در تعليماتي راهنماي فرزانگان ، صادق -2
.ص 45 ،
|