زندگي سياست
سوم هزاره در جهان
زندگي سياست
راه ميان دارد سعي كه است جامعهشناساني گيدنزاز :اشاره
سرد ، جنگ پايان و شوروي فروپاشي از پس جهاني ، چپ و راست
در بنماياند ، جهان سياسي فلسفه خلاء در را سومي راه
اين براي ميكوشد نويسنده منظر اين از زير كوتاه مقاله
روابط ازجاكندگي در ،"شخصي هويت" و "خود":كه سوال
- زماني نامحدود پهنههاي در آنها بازتركيب و اجتماعي
جواب ميشوند ، تعريف چگونه انتزاعي نظامهاي و مكاني
ترسيم به طريق اين از و بيابد گيدنز آثار در درخوري
.بپردازد زندگي سياست در فردي ميان روابط فراگير پيامدهاي
و اجتماعي روابط جاكندگي از در ،"شخصي هويت" و "خود"
و مكاني -زماني نامحدود پهنههاي در آنها بازتركيب
ميشوند؟ تعريف چگونه انتزاعي نظامهاي
ارتباط ميكوشد تجدد ، وضعيت در زندگي از بحث در گيدنز ،
در كه دگرگونيهايي و جهاني تحولات ميان فزاينده
رخ فردي روابطميان برقراري در و همانيها خود شكلگيري
تبديل طرحي به "خود"[تلاش اين در].دهد نشان ميدهد
طور به عادت يا سنت كه چيزي كردنه ايجاد بايد كه ميشود
و ملاحظه قابل ترديد امكان طرح اين.است كرده تعيين قطعي
اما.ميآورد همراه به خود با را پوچي احساس تهديد
را -زندگي شيوه انتخاب -زندگي برنامهريزي همچنينامكان
كتابهاي منتقدان برخي كه حالي در.ميدهد افراد به
در آن مانند و مرحلهاي دوازده برنامههاي خودياري دستور
را معاصر شيفتگي خود از شكلي زندگي شيوه جستوجوي اين
را روند اين او.دارد مثبتتري ارزيابي گيدنز ميبينند ،
با پيوند در كه ميكند ، توصيف "زندگي سياست"ظهور حسب بر
اين به پاسخهايي كردن مطرح و انتخاب براي افراد آزادي
ديگر بهكند زندگي بايد فرد چگونه كه است پرسشوجودي
.است فردي شكوفايي خود ارتقاي زندگي سياست سخن ،
فردي ، ميان روابط براي فراگيري پيامدهاي زندگي سياست
و نزديك روابط شدن دموكراتيك.دارد نزديك روابط بويژه
و كرده رادگرگون نزديك روابط عاطفي شكوفايي خود جستجوي
بوجود متاخر تجدد دوره در را "ناب روابط"برقراري امكان
و خودشان دروني شرايط برپايه تنها روابطي كه است آورده
كيويستو ، )ميگردد تعريف و تعيين خارجي عوامل حسب بر نه
كه شد خواهد آشكارتر زماني تبيين ، اين (صبوري ، 1378
اكنون ، "خود" كه اين.شود برجسته آن محورهاي از برخي
به اكنون خود ، ;نيست زيستي و روانشناختي گزارهاي ديگر
به معطوف گزارههاي از طيفي با ملاحظه قابل گونهاي
تعريف شخصي ، هويت اگراست شده همبسته انساني زندگي
خواهد اهميت اين آنگاه باشد ، خود از بازتابانندهاي
.است شده دربرگرفته چگونه خود كه داشت
پرسشي تنها "كند؟ زندگي بايد چگونه فرد" كه اين
تلاش بلكه نيست ، "زندگي شده تكثير دنياي" در عملگرايانه
است اين نتيجه.باشد ميتواند نيز خود تعريف نوع براي
كه است شده فربه آنچنان "شخصي هويت" و "خود" گزاره كه
با را "معاصر انسان" مورد در پرسشها از انبوهي ميتوان
از سوال تا هستيشناختي پرسشهاي از طيفي نمود؟ طرح آن
"خود" آشكارا گيدنز ، زندگي اجتماعي -سياسي صورتبندي نوع
و تغيير" از جداي كه ميكند تبيين و تعريف گونهاي به را
.نباشد "سياست" و "اجتماعي تبديلهاي
سياست" عنوان زير ،(شخصي هويت) تشخص و تجدد در گيدنز ،
نوع نگاه دو در را سياست آنكه از پس "زندگي
و حقوق از پرش نيز حكومتها ، اختيارات و تصميمگيريها
به رو شرايط در "خود" تحليل براي كه) ميخواند تكاليف ،
سخن عمده محور دو از (ميشوند مطالعه آسيبزا و تغييرات
اجرايي برنامه -زندگي 2 سياست و بخشي رهايي -ميگويد1
من":مينويسد رهاييبخشي مورد در.زندگي سياست
كه ميكنم تعريف عام نگرش نوعي عنوان به را رهاييبخشي
قيد از گروهها و افراد آزادسازي به منعطف چيز هر از قبل
موجود فرصتهاي به دستيابي از را آنها كه است بندهايي و
دو متضمن رهاييبخش سياست.ميدارد باز زندگيشان در
جاي بر زنجيرهاي و غل گسيختن براي تلاش:است عمده عنصر
كردارها و رفتارها تبديل و تغيير قصد به ازگذشته مانده
بعضي نامشروع سلطه شكستن درهم براي تلاش و آينده جهت در
نامآوردن با آنگاه گيدنز ، ديگران؟ بر گروهها يا افراد
نيز را ماركسيسم كه -ريشهگرايي) راديكاليسم مكتب سه از
به ليبراليسم ، و محافظهكاري ،(ميخواند گروه همين در
از.ميپردازد آنها مورد در رهايي انديشه تطبيقي بررسي
مشاركت و برابري عدالت ، رهاييبخشي اولويتهاي گيدنز نظر
و نابرابري استثمار ، يالغو كاهش با خود اين و است
اصلي جهت باريكبيني ، و دقت با او.ميشود حاصل ستمگري
و استثمارگرانه اجتماعي روابط از "دورشدن" را رهايي تفكر
اصلي ايراد انتقادو.ميداند "كمتر عمل" نتيجه در
هيچ رهاييبخشي كه است اين انديشهرهايي مورد در گيدنز
او.نميدهد نشان تصميمگيري و انتخاب نوع براي الگويي
سعي هابرماس ، و راولز ماركس ، نمونه سه از آوردن مثال با
زدن كنار با ماركس ، .دارد خود انتقاد تاييد در
در انتخاب و تصميمگيري براي انديشيدن "تخيلي سوسياليسم"
آن در تصميمگيري پيشبيني واقع در و) سوسياليسم شرايط
مورد در "راولز" سو آن از ميكند ، رد را (شرايط
و نميگويد پاسخي عادلانه شرايط در انتخاب و تصميمگيري
ابهام با "گفتار آرماني وضعيت" در نيز هابرماس سرانجام
.است روبهرو
گيدنز.كنيم تامل بيشتر هابرماس ، مورد در است بهتر
ميتوان را (رهاييبخشي نقد) مطلب همين عين":مينويسد
چارچوب ايجاد منظور به هابرماس كه گفت كوششهايي درباره
به ارتباطات نظريه حسب بر رهاييبخشي سياست براي مشخصي
كه ،(گفتار)بيان و نطق آرماني حالت و وضع.ميآورد عمل
باشد ، گفتاري زبان كاربرد نوع هر ذاتي ويژگيهاي از بايد
.ميآورد پديد انسانها رهايي به نسبت نيروبخش بينش نوعي
و نطق آرماني حالت به بيشتر اجتماعي حال و وضع چه هر
كنش بر متكي اجتماعي نظم باشد ، نزديكتر (گفتار)بيان
و شد خواهد متحقق بهتر و بيشتر برابر و آزاد افراد آزاد
فعاليتهاي مورد در كه داشت خواهند را آزادي اين افراد
نيز جمعي سطح در.آورند عمل به آگاهانه انتخابهايي خويش
چنانكه":ميدهد ادامه گاه آن او."بود خواهد چنين بشريت
كه مطلب اين درباره نيز اينجا در ميشود ، ملاحظه
چيزي تقريبا بود خواهد چه عمل در بحث مورد انتخابهاي
".است نشده گفته
براي ميتوان برنامهاي چه چيست؟ گيدنز جايگزين الگوي
نمود؟ تدوين تجدد وضعيت در زندگي
،"زندگي سياست" خود ، پيشنهادي الگوي معرفي در گيدنز
از ناشي نظم نوعي سياست واقع در زندگي سياست":مينويسد
يا انفرادي سطح در كه -كنوني تجدد نظام -است بازتابندگي
طور به را اجتماعي فعاليت وجودي پارامترهاي جمعي ،
سياست واقع به زندگي سياست.است ساخته دگرگون ريشهاي
بازتابي طرز به كه است محيطي در خويشتن ساختن متحقق
را فرد بدن و "خود" بازتابندگي اين و است سازمانيافته
سياست...ميسازد مرتبط جهاني مقياس به نظامهايي با
سياست.است انتخاب سياست نوعي نخست وهله در زندگي
كه حالي در است ، زندگي شانسهاي سياست نوعي رهاييبخش
زندگي سياست...است زندگي شيوه سياست نوعي زندگي سياست
تحقق فرايندهاي از كه سياسي موضوعهايي به ميشود مربوط
جوامعي -ميگيرند سرچشمه سنت عصر از پس جوامع در خويشتن
"خود" بازتابي طرح به عميقا جهاني تاثيرات آنها در كه
بر خويشتن ساختن متحقق فرايندهاي برعكس ، و مييابند نفوذ
در را زندگي سياست "ميگذارد اثر جهاني استراتژيهاي
سياست چيز هر از پيش -كرد10 خلاصه ميتوان مورد چند
هويت كه اين.است خود از بازتابي طرح به معطوف زندگي
اساس بر خود انديشي باز و بازتابندگي اساس بر شخصي
به دستيابي براي اجتماعي زندگي سريع تغييرات و تحولات
ارائه هويت و خود از مشخصي روايت كه بنيادين اعتماد نوعي
و رهاييبخشي با زندگي سياست -ميگيرد20 سامان ميدهد
جنبشهاي زنان ، جنبشهاي مثل رهاييبخش جنبشهاي
ميتواند و دارد ارتباط دانشجويي جنبشهاي و محيطزيست
مرجع درون زندگي ، سياست -باشد30 آنها نتيجه يا مقدمه
بهگونهاي نظامها و مناسبات برنامه ، اين در.است
و تصميمگيري و روزمره زندگي بازانديشي براي بازتابي ،
.ميشوند وارد آنها مورد در انتخاب
درون نظامهاي توسعه حاصل را زندگي سياست البته گيدنز ،
درون" از كه تعريفي با گفت ميتوان ولي ميخواند ، مرجع
مرجع درون خود نيز زندگي سياست ميكنيم ، اراده "مرجعي
در را پرسشهايي زندگي ، سياست كاركرد ، اين در.بود خواهد
طرح خود و جهاني نظامهاي طبيعت ، جنسيت ، بدن ، مورد
.ميكند
گيدنز كار از تصويري بتوانيم كه رسيدهايم جايي به اكنون
گيدنز كه نويني گزارههاي مفاهيمو از جداي.كنيم ارائه
نموده وضع آن پيامدهاي و تجدد وضعيت تحليل و تبيين براي
هويت خود ، اساس بر او كار محوري نقطه است گرفته كار به و
.است يافته سامان معاصر زندگي و شخصي
گسترده تحولات به نگاه با شخصي ، هويت و خود بررسي در
به بازتابندگي ، و "مرجعي درون" بر تاكيد با اجتماعي ،
هويت چگونه دهد نشان تا است نموده تلاش برجسته گونهاي
.شود توليد باز و بازسازي معاصر دوره در ميتواند شخصي
جمله از مختلفي دانش ميتوان كه است جايي اين
با.داد نشان آن تحليل در را روانشناسي و جامعهشناسي
اعتماد تجربه مصادره از ميتوان كه است ابزار همين
برآمده نگراني نشاندن فرو براي مدني بيتوجهي و بنيادين
خويشتن به بخشيدن واقعيت و كنترل و بدن رژيمهاي از
.نمود استفاده
پيش به گام چند زندگي ، سياست الگوي با گيدنز سو آن از
وضعيت" مورد در هابرماس ديدگاه كه حالي در.ميرود
اين با را "ارتباطي كنش" و "عمومي حوزه" ،"گفتار آرماني
و انتخاب چگونگي مورد در عملي پيشنهادي كه ادعا
ارائه عمومي حوزه و گفتار مطلوب فضاي در تصميمگيري
پرسشهاي اگرچه نيز خود ميگذارد ، كنار نميكند ،
باشد ، تامل قابل ميتواند كه است نموده طرح را بنياديني
.بود نخواهد هابرماس الگوي از بينياز حال عين در
تجدد ، مورد در گيدنز نگاه كه نمود انكار نميتوان را اين
آنها بايد تنها نه كه ميكند ارائه را متفاوتي سويههاي
دقيق فهم براي است لازم بلكه گرفت كار به و كرد ستايش را
اضافه اجتماعي انديشه حوزه ارزشمند آثار ديگر به تجدد ،
متفاوت كار بر كه شد خواهد آشكار زماني اهميت اين نمود ،
سرانجام نيز..و مرجعي خود بازتابندگي ، وضع در او
.كنيم مراجعه "زندگي" براي "سياستي" پيشنهاد
كيايي منصور نادر
منابع
ني نشر موفقيان ، ناصر تشخص ، و تجدد آنتوني ، گيدنز ، -1
نشر ثلاثي ، محسن مدرنيست ، پيامدهاي آنتوني ، گيدنز ، -2
مركز
شيرازه كاشاني ، صبوري منوچهر سوم ، راه آنتوني ، گيدنز ، -3
جامعهشناختي ، بنيادين انديشههاي پيتر ، كيوسيتو ، -4
ني نشر صبوري ، منوچهر
سوم هزاره در جهان
گمانهزنيهاي به را انديشمندان سوم ، هزاره آغاز :اشاره
از جمهوري رياست ابتداي در بوش جرج.است كشانده متفاوت
سالآينده وضعيت 15 پيشبيني خواهان خود ، نظريهپردازان
در تايمز نيويورك كه گزارشي در.شد جهان استراتژيك نقاط
با همراه كه بحراني نقاط از برخي كرد منتشر زمينه اين
نيز فردهاليدي.گشتهاند مشخص بودند...و داخلي جنگهاي
شدن ، جهاني فرآيند ،"در 2000 جهان" عنوان تحت كتابي در
فرهنگ" درباره خاتمي ديدگاههاي منطقهاي ، درگيريهاي
قرار اشاره مورد را...و "بسته فرهنگ" مقابل در "باز
شده اشاره آنها به مختصر طور به زير مقاله در كه ميدهد
.است
انديشه گروه
هاليدي فرد توسط "در 2000 جهان" نام با كتابي اخيرا
.است شده منتشر و چاپ انگليسي نويسنده
و اقتصاد دانشكده بينالمللي روابط استاد هاليدي ، آنچه
ميكند ، دنبال جديدش كتاب اين در لندن سياسي علوم
احتمالا و دههها در جهان كه است چالشهايي به پرداختن
.شد خواهد روبهرو آن با سوم هزاره نخستين سدههاي در
قضايايي روح و محتوا گفت بايد گمانهزني در شتاب از پيش
فاصل حد در جانب دو از واقع در ميكند بررسي هاليدي كه
در لذا.ميشود گسترده آينده هزاره و گذشته هزاره ميان
كه ميپردازد بزرگي معضلات بررسي به هاليدي كه حال همان
كه هستند چالشهايي همچنين منطبقاند ، امروز جهان بر
.روبهروست آنها با آينده جهان
از جداي محض سياسي مسائل به تنها هاليدي آن ، بر افزون
نميپردازد ، جهان يا ملت دولت ، به مربوط نظري ريشههاي
نظري طرحهاي از مجموعهاي او.است صحيح آن عكس بلكه
ميكند بررسي ياجهاني ملي سياسي جامعه درباره را پراهميت
به مربوط اساسي و بزرگ سياسي مسايل و اشكال آنها از كه
از اينجاچكيدهاي در.ميشود منشعب فردا و امروز جهان
بر كه ميكنيم مطالعه را جدلآميزي مسائل و شنودها و گفت
همانند ;است بوده چيره بينالملل روابط خاص فكري عرصه
جنگ پايان از پس جهان كه تغييراتي گستره و عمق بودن ، جدي
آن ، ابعاد و مضامين و جهانگرايي موضوع يا بود آن شاهد سرد
انديشههاي و بازار ليبراليسم سوي به افراطي گرايش
رغم به آنها گسترش و جنگها انواع تاريخ ، پايان به مربوط
ميزان و دموكراسي موضوع جهاني ، بزرگ جنگهاي خطر نبود
و جهاني قطب يك سلطه چيرگي آن ، بودن سست يا ريشهدار
محلي هويتهاي به مربوط مسائل همه نيز و آن آثار و معنا
به بينالمللي فراخوان گسترش و ديگران با ارتباط و
هاليدي كه بهآنچه دعوت پايان خوبودر حاكميت
.مينامد "جهانگراييراديكال"
سرمايهداري انكشاف
امروز جهان ويژگيهاي مهمترين هاليدي نظر از كلي طور به
شوروي اتحاد فروپاشي با كه سوسياليسم شكست با كه است آن
مييازيد دست آن به سرمايهداري كه بهانهاي بود ، همراه
خوشبختي و رفاه به انسان نرسيدن باعث را آن داشت عادت و
جهاني سطح در صلح و شكوفايي به دستيابي و فردي سطح در
.رفت ميان از كند قلمداد
طور به تاريخ ، در بار نخستين براي سرمايهداري اكنون
بهانهاي و گرفته قرار واقعي آزمون و ذرهبين زير برهنه
ديگر سوي از.ندارد وعدههايش از كردن خالي شانه براي
ايدئولوژيهاي پايان نظير سرد جنگ پيامدهاي با امر اين
بازميگردد گذشته سده دو به رقابتياش ريشه كه متضاد
ليبراليسم ، و سوسياليسم ميان تناقض بويژه ;دارد پيوند
اين بر هاليدي.بازار و برنامهريزي و انقلاب و اصلاح
شاهد ما هماوردي ، آتش شدن سرد بر علاوه كه است باور
سوي از (اقتصاد)متمركز برنامهريزي دوگانه عقبنشيني
ايمان و جديد ليبراليسم دگماتيك تندروي نيز و دولت
گواه كه بديلي.هستيم بازار نيروهاي به كوركورانهاش
كه است ايدئولوژي دو آن ميان سازش نوعي هستيم آن برآمدن
.مينامد "سوسياليستي بازار" را نامش هاليدي
آن از هدف و دولت ساختار بازسازي بر تمركز بازار ، اين در
است دولت دست از سنتي ساماندهي ابزارهاي از برخي گرفتن
وظايف اعطاي و داشته آنها انحصار به عادت همواره كه
مسئوليتهايش چهارچوب در پيشتر كه است دولت به نويني
گسترده فرهنگ تكامل به زمينه ، تمركز اين در.است نبوده
خانواده و آموزش همچون مبرمي مسايل به كه است مدني جامعه
و بيكاري با برمبارزه نيز.ميورزد اهتمام جنايت و
نظام بازسازي و بيكاري عرصه در(درصد)صفر نرخ به دستيابي
جهاني مشترك مسائل به فعالانه پيوستن و اجتماعي بهزيستي
بازار" يا"ميانه" بديل كه است بديهي.دارد تاكيد
ميخواندبا فرا آن به را هاليدي ، ديگران كه "سوسياليستي
آن پيشمدعي دوسال گيدنزاز آنتوني كه "سوم راه" بديل
درميان "سوم راه" اين.ندارد چنداني بود ، اختلاف
آمريكارواج ايالاتمتحده و اروپا دموكراتهاي سوسيال
سوسيال ودولت انگلستان در بلر توني كارگري دولت و يافت
كلينتون بيل دموكرات ودولت آلمان شرودر گرهارد دموكرات
هاليدي كه شگفتانگيزآن اما.گرفت پيش در را راه اين
كتابهايش گيدنزيا به نميبردو كار به را نامگذاري اين
در گيدنز.نميكند اشارهاي"سوم راه" مهم كتاب بويژه
.است كرده مطرح كه ميپردازد بديلي بررسي به كتابها اين
يكم و بيست قرن بزرگ چالش برابري ،
قرن آغاز به مربوط بزرگ چالش كه است باور اين بر هاليدي
(تنگدستان و ثروتمندان ميان) برابري همانا يكم و بيست
دوم چالش را آن كه جهانگرايي مقوله چارچوب در وي.است
تثبيت باعث را جهانگرايي وي.ميپردازد آن به ميخواند
ديدگاه.ميآورد بيثباتيبهشمار عامل و نابرابري حاد
سطحي ظاهريو نگاههاي به محدود جهانگرايي هاليديبه
مثلامرتبطبا بعدي تك فرآيند يك عنوان به تنها يا
و مركب پديده يك عنوان به بلكه نيست ، فرامليتي شركتهاي
هاليدي.ميكند نگاه آن به فرآيندي چند و چندوجهي
كاهش:برميگيرد در را اساسي چيز سه جهانگرايي ميگويد
كشورها از برخي سلطه افزايش جوامع ، و كشورها ميان موانع
به ميتواند كه جوامع ميان تبادل حجم افزايش و جوامع و
شمار يا جهانگردي ميزان متبادل ، ارز سرمايه ، تجارت ، شكل
نظر به جالب هاليدي ، تعريف در كه چه آن.باشد مهاجران
واطلاعرساني ارتباطات انقلاب بر وي اندك تمركز ميآيد ،
.دارد امر اين به اشاراتي غيرمستقيم ، طور به گرچه.است
ماهوارهايواينترنتي ، شده جهاني اطلاعرساني واقع ، در
ساختار و همزادند دو ايناست شده جهاني اقتصاد دوم ركن
با.ميدهند تشكيل را آن فعال وموتور كنوني جهانگرايي
هاليديعليه خشم گفت ميتوان اندكيخطرپذيري
ابراز ديگر درمناسبتهاي كه -امروز جهان اطلاعرسانيدر
اذهانتوسط تشويش از ناشي -نيامده كتاب اين در اما شده
طريق يااز كارها اين.است رساني اطلاع امپراطوريهاي
تهي ميان جهتگيريهاي يا انديشهها بزرگنمايي يا پردازش
جهتگيريها انديشهها ، كردن سطحي و گرفتن ناديده يا
تاثير از وي تا است شده باعث و گرفته صورت سنگين ومشكلات
.بكاهد شكلگيريجهانگرايي در ارتباطات و اطلاعرساني
فرد سال 2000 ، از پس جنگهاي پيرامون پرسش به پاسخ در
نميدانيم كه طوري به درهارابازميگذارد هاليدي ،
جهاني بزرگ جنگهاي از فارغ كه ما كنونيزندگي مرحله
فقط يا است هميشگي "جهاني صلح" مرحله آغاز آيا است ،
.جنگهاست از مرحله دو ميان"تفريح زنگ"
گسترش با و مييابد گسترش اكنون دموكراسي كه است درست
-اغراقآميز و اجبار شيوه به ولو -جهان مناطق در صلح
.ميشود داده پيوند
دموكراسي سوي به تدريج به جهان كشورهاي كه است درست و
به موصوف كشورهاي شمار كه بهطوري ;برميدارند گام
:ميگويد وي.مييابد افزايش سال به سال دموكرات كشورهاي
سال در جهان سال 1990 ، در دموكراتيك كشور مقابل 56 در
به گرايش احتمال اما.بود دموكراتيك كشور شاهد 86 2000
.دانست منتفي مطلقا نميتوان را بزرگ جنگهاي سوي
موكد و كامل تضميني نميتواند نيز اتكا مورد دموكراسي
اشباع يا سو يك از استبدادي شيوههاي به بازگشت عليه
ميان برابري و توازن برآورنده و ملت آرمانهاي كننده
.باشد ديگر سوي از آنها حاد و متناقض مصالح
جنگهاي محرك خطر "جهاني تروريسم" موضوعكه اين هاليدي
.ميداند آميز اغراق را است جهاني
يا پنهان تروريسم از ديگري انواع به را همگان توجه وي
كمتر "تروريستي سازمانهاي" خطر از كه ميكند جلب مستتر
عمق چنان از سازمانها گونه اين تروريسم نيز.نيست
را بزرگ كشورهاي كه نيست برخوردار حساسيتي يا بينالمللي
سال 1914 در كه تروريسمي همانند) بكشاند بزرگ جنگهاي به
از مهمتر بلكه(انجاميد اول جهاني جنگ به سارايوو در
كشتار افزارهاي جنگ گسترش تروريسم ، بر اغراقآميز تاكيد
محدود مساله از آمريكا متحده ايالات تبعيت عدم و گروهي
ممنوعيت پيمان امضاي عدم و افزارها جنگ اين كردن
شعلهور احتمال عمومي زمينه در.است هستهاي آزمايشهاي
منطقه سه هاليدي فرد كنوني قرن نخست نيمه در جنگها شدن
پيشبيني منطقهاي يا بزرگ جنگهاي شدن شعلهور براي را
ژاپن تايوان ، چين ، ) دور خاور:از عبارتند اينها.ميكند
فارس خليج و (پاكستان و هند) آسيا جنوب ،(كره دو و
.(خليجفارس كشورهاي بقيه و عراق ايران ، )
ميدهد نشان فراخواني به گرايش خود كتاب پايان در هاليدي
آن از هدف كه مينامد "راديكال جهانگرايي" را آن كه
كه است انساني كوششهاي و پندارها ارزشها ، از مجموعهاي
و ديني فكري ، اختلافهاي رغم به جهان فرهنگهاي همه
از ويميرسند توافق به آنها باره در تاريخيشان
به مربوط مهم مقولههاي ايران ، جمهور رئيس محمدخاتمي
،"بسته فرهنگ" با مخالفت "باز فرهنگ" گرفتن پيش در ضرورت
ترتيب اين به ويميكند اقتباس را سلطهگر و بعدي يك
همه "راديكال جهانگرايي" به دعوت كه ميكند استدلال
غرب كه - را اسلامي ايران فرهنگ ميان آن از و فرهنگها
.برميگيرد در -ميانگارد بودن بسته و تندروي دژ را آن
طرف بني عزيزي يوسف: ترجمه /نت الجزيره:منبع
|