كودكان رفتار در غذايي رژيم نقش
رئوس اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير سوي از
اعلام سال 80 در فرهنگ راهبردي سياستهاي
شد
خيابان تهران در شبانه گذار و گشت
جوان خوابهاي
كودكان رفتار در غذايي رژيم نقش
غيرعادي رفتارهاي از بسياري كه كردهاند ثابت متخصصين
احساس كه است فشارهايي به نسبت واكنش واقع در كودكان
واژه مقابل در معين دكتر لغت فرهنگ كتاب در.ميكنند
شده نوشته "تنش" و "تنيدگي" ،"فشار" معادلهاي "استرس"
كه نمودهاند حالتيتعريف را استرس روانشناسان و است
عفونت ، جراحت ، مثل نامعين مهاجم اين عليه را بدن ارگانيسم
استرس و ميدارد وا واكنش به غم و خوشحالي آلرژي ، درد ،
خاص و شده برشمرده حالتهاي براي معمولا كه است واژهاي
به كودكان مورد در واژه اين. ميرود كار به بزرگسالان
ندرت به بعضا و كمتر آنان بيدغدغه و آزاد دنياي لحاظ
سپري مثل مواردحاد در والدين البته.ميشود برده كار به
متوجه...و دادنعزيزان دست از يا و بيماري دوره يك شدن
نميگويند هرگز ولي ميگردند ميشود متحمل كودك كه فشاري
.است شده استرس دچار كودك كه
حالتهايي از بسياري امروزي دنياي در كه است اين واقعيت -
قدر همان كودكي در ميكند روانپريشي دچار را انسان كه
كه هستند ظريفي بسيار عوامل بزرگسالي در كه دارد عموميت
تواناييها ، ميتوانند عوامل اين.فشاراند منشا
را كودك زندگي تمامي و هوش كارايي ، يادگيري ، قابليتهاي
مورد در بار اولين را استرس واژه.بگيرند خود تاثير تحت
سال 1936 در سليه هانس دكتر كودكان عاطفي -رواني فشارهاي
شايع بيماريهاي از بسياري" كه بود معتقد او.برد كار به
مناسب سازشي واكنشهاي عدم خاطر به بيشتر كودكان ميان در
و ميكروبها از ناشي صدمات خاطر به تا است استرس به
كنترل زير براي كودك كليوي فوق غده وقتي مثلا "سمها
است شده فعال بشدت آلرژيها يا غذايي حساسيت درآوردن
براي لازم وآمادگي توانايي بدن داخلي سيستمهاي ديگر
كودك نتيجه در.داشت نخواهد بيماريهارا ساير با مقابله
...و چركي درد گوش گلودردچركي ، سرماخوردگي ، حالت پيوسته
طرف بر آلرژي از ناشي دروني فشارهاي كه وقتي تا پس دارد
.ميكند تهديد بيماريها گونه اين دائما را كودك نشود
را استرس نيويورك ، تغذيه انستيتو متخصص كارسن پل دكتر
ميكند معرفي(عاطفي -محيطي)بيروني و (بيولوژيكي)دروني
آورده عمل به استرس نوع دو اين درباره كه بررسيهايي ودر
باشد استرس اصلي علت بيروني عوامل اگر كه است نموده ثابت
برطرف غيرعادي رفتارهاي و بدن ضعف فشار شدن برطرف با
امااگر يافت خواهد بهبود سرعت به مبتلا كودك و شد خواهد
در ، اختلال نامناسب غذايي رژيم دروني عوامل اصلي علت
يك هر كامل درمان تا باشد عقبماندگي و شنوايي بينايي ،
ضعف و كودك رفتار در تغييري هيچگونه عوامل اين از
چه و باشد دروني چه استرس.شد نخواهد پديدار او جسماني
كار به را بدن هشداردهنده سيستم اتوماتيك طور به بيروني
غيرعادي فعاليتي به را بدن از اندامهايي و مياندازد
به كودكي دوران در استرس علائم از بسياري واميدارد
آن هرگزمتوجه يامربيان والدين كه است حساس و ظريف قدري
طبيعي و سالم ظاهر به كه كودكاني اغلب نميشوند ، علائم
هم ربطي هيچ كه هستند عديدهاي ناراحتيهاي دچار هستند
را بازي توپ نميتواند كه كودكي مثلا.ندارد يكديگر به
روي كه مطالبي ديدن براي درس كلاس سر يا و ببيند درست
عنايت با ميآورد ، فشار چشمهايش به شده نوشته سياه تخته
در اختلال و ميشود استرس دچار تواناييها عدم اين به
و والدين امروز كه اطلاعاتي با ميآيد بوجود او يادگيري
كودك مشكل اين كه ميدانند كردهاند كسب مربيان يا
در استرس دروني و بيروني عوامل ولي ميشود حل باعينك
دقيق توجه با كه ميكند بروز كودك توسط متفاوتي حالتهاي
.است تشخيص قابل راحتي به كودك رفتار و وخو خلق به
يا و ميكند اشياءبرخورد به خود حركت راه سر كودكي وقتي
ضمن ميخورد نيمكت و ميز چند به سياه تخته پاي تارسيدن
داده نشان آزمايش در نميدهد تشخيص را فاصلهها اينكه
انرژي كودكي چنين.است پاييني خون قند داراي كه ميشود
و است داده دست از تشخيص و يادگيري و دقت براي را لازم
ديدن بهتر براي و ميباشد نيز بينايي در اشكال دچار چون
وارد فشار خود به مدام دارد وجود اطرافش در كه آنچه
مضاعف فشار اين و ميشود استرس دچار قطع طور به ميكند
.ميشود كودك خون در قند بيشتر كاهش موجب
كودك رفتارهاي و غذايي رژيم
غذايي رژيم كه معتقدند تغذيه امور متخصصان و پژوهشگران
و مشكلات از برخي و دارد كودك زندگي در مهمي بسيار نقش
تغذيه عدم خاطر به را كودك غيرعادي رفتار و بيماريها
بايد كه را آنچه كودكان از بسياري چون ميدانند صحيح
است مضر خوردنش كه را چيزهايي آن و نميخورند بخورند ،
وضعيت و كودك رفتارهاي ميان !ميكنند مصرف بيشتر
و دارد وجود انكارناپذير رابطه بدناش بيوشيميايي
كودكان درصد كه 75 ميدهد نشان گرفته انجام آزمايشهاي
يا و است پايين خونشان در قند يا "جنبش فزون"و "شيطان"
علائم از اختلالاتي چنين وجود هستند آلرژي نوعي به مبتلا
.است كودكان در فشار و استرس
كودكان رفتار در تغذيه سوء نقش
و فيزيولوژيكي تغييرات موجب كه عواملي از يكي
تغذيه سوء ميگردد انسان عصبي سيستم و مغز در بيوشيميايي
زندگي اول سال سه در مغز رشد درصد كه 90 آنجايي از.است
كه شده مشاهده قانعكنندهاي علمي ميگيردشواهد صورت
عصبي كنشهاي روي بر را رژيمغذايي شگفتانگير تاثيرات
پژوهشگران.ميدهد نشان بچهها هوش و رفتار ماهيچهها ،
دوران در (تغذيه سوء) نامناسب تغذيه كه نمودهاند ثابت
اندازه مغزيوكوچكشدن سلولهاي كاهش به رشدمنجر حساس
ژن طريق الگوهايرشداز بسيارياز چون مغزميشودو
اجداد و مادر غذايي رژيم ميشود منتقل بعد نسلهاي به
دامنه.بگذارد اثر كودك رشد روي ميتواند هم مادري
عصبيبوجود سيستم مغزو رشد در اختلالاتكه ميزان
.بستگيدارد تغذيهكودك سوء مراحل زمان و شدت به ميآيد
پرتي ، حواس دچار كه را كودك تعداد 220 وبنيك ميردن دكتر
-ناموزونعصبي وكنشهاي بيدقتي عاطفي ، بيثباتي
گرفت ونتيجه داد قرار مطالعه مورد ماهيچهايبودهاند
آي دكتر.نيستند غذاييمناسبي رژيم داراي كودكان اين كه
مينه دانشگاه دانشجويان از تعدادي روي آزمونيبر نوبل
رژيم يك از بعد آنها بيشتر كه شد مشخص و داد انجام سوتا
و كردن فكر توجهيتوانايي قابل حد نامناسبتا غذايي
ذكر شايان.دادند دست از هوشيشانرا و قابليتهايذهني
مقدار تناسب عدم يا غذاييكمبود رژيم اين كهويژگي است
.بود ويتامينها و كربن هيدراتهاي چربي ، پروتئين ، مصرف
كودكان رفتار در ويتامين كمبود نقش
مدام است سالاري فرزند عصر تقريبا كه جديد عصر در
نظر در را نكته اين بايد ولي هستند كودكان تغذيه مراقب
پروتئينها ، مصرف در افراطوتفريط كه باشند داشته
كودكان بهخصوصويتامينهاتعادل هيدراتكربن و چربي
رژيمغذايي بارزترينعوارض از يكي ميزندو هم به را
يادگيري در اختلال افراطيو كودكانشيطنت نامناسبدر
تندخو ، را كودكBويتامين 1 كمبود كه طوري به است
از برخي نيز Bو 3 ميكند عصبي و بيحوصله تحريكپذير ،
اضطراب رادچار برخي و سنگيني و رخوت دچار را كودكان
نيز برانگيختگي و تحملي كم و تمركزذهني عدم ميكند ،
خوردن افراطدر.ميباشد كودكان نزد آهن كمبود از ناشي
همان...و ژله پاستيل ، شكلات ، پفك ، شيريني ، مثل تنقلات
در كه پژوهشگراني.تغذيه سوء كه دارد را زيانبار اثر
تحقيقاتي كودك صدها روي بر نيويورك تغذيه انستيتوي
كه گرفتهاند نتيجه دادهاند انجام مناسب تغذيه پيرامون
اختلال يادگيريآنان در و هستند جنبش كهفزون كودكاني
كربن هيدراتهاي (ساز و سوخت) متابوليسم دارددر وجود
كلاس سر در كه كودكاني اكثر و دارند مشكلاتي(شيريني)
در و هستند جنبش فزون يعني دارند حد از شيطنتبيش درس
نميدهنديكي حرف به وجهگوش هيچ به نيز ومهماني خانه
انواع خوردن اعمالشانزيادهرويدر اصلي عوامل از
براي ضروريترينمواد از يكيBويتامين.شيرينيهاست
سلامتي حفظ عاملدر مهمترين و عصبي سيستم طبيعي كنترل
ساير از زودتر خيلي هستند استرس كهدچار كودكاني و بوده
.ميدهند دست از را خود B ويتامين ذخيره كودكان
كودكان رفتار در آلرژي نقش
بيماريها ، وزن ، قد ، از كودك پزشكي تاريخچه بررسي با
رژيم ميتوان خواب چگونگي و آلرژيها مصرفي داروهاي
مواد تمام برداشتن در ضمن كه گرفت نظر در مناسبي غذايي
.باشد برنداشته جانبيدر عوارض ضروري غذايي
مركز پزشكي بخش رئيس وگل دكتر نظر زير پژوهشهاييكه در
شده ثابت گرفته انجام نيويورك واقعدر كودك تكامل و رشد
ادراري شب دچار سالگي هيجده تا كودكان از درصد بيست كه
بخش اين آلرژيدر متخصص كه كروك ويليام دكتر.هستند
يك ادراري شب عارضه كودكان برخياز استدر معتقد است
متخصصخوردن براساساظهاراتاين و است آلرژيك عارضه
غير و انقباضشديد) اسپاسم آلرژيزاسبب غذايي مواد
دچار مثانه ماهيچههاي كه وقتي ميشودو(عضلات ارادي
نگهداشتن به قادر نوجوان يا كودكو ميشودديگر اسپاسم
مواد است بهتر مواقع گونه اين در.بود ادرارنخواهد
از (دارد آلرژي آن به نوجوان يا و كودك آنچه)آلرژيزا
افزايشو را پروتئين مصرف مقدار حذفو غذايي برنامه
پي با و شود داده كاهش (شيريني) كربن هيدراتهاي مصرف
ويتامين ميتوان ويتامينها به حتي كودك آلرژي به بردن
مواد ديگر آلرژيدارداز آن به كه را او موردنياز
در دارند حساسيت مركبات كودكانبه از برخي.تامينكرد
فرنگيميتوان گوجه از لازمرا C ويتامين صورت اين
كمك به او نظر پزشكيزير تيم و وگل دكتر.نمود تامين
قرار رژيمخاص تحت نوجوانانو و كودكان نزد آلرژي كشف
عارضه مبتلايانبه درصداز به 85 توانستند آنان دادن
.كنند كنترل را ادرارخود دفع تا كنند شبادراريكمك
هركودك واقعي نيازهاي بررسي
تعيين براي نيويوركمعتقدندكه تغذيه انستيتو پزشكان
عميقو بررسي مبرمبه كودكنياز هر بدن واقعي نيازهاي
ويژگيهاي تمام ميشود و ميباشد جانبهاي همه
دست مناسبي غذايي رژيم به گرفتو نظر در بيوشيمياييرا
مجموعه كودكان در استرس رفت آن ذكر كه يافتهمانطور
آن شناخت و است فشار آن منشا كه است ظريفي بسيار عوامل
آن درمان شناخت از پس خوشبختانه و است فراوان دقت مستلزم
درمان به كه مورد دو به.است بخش نتيجه و آسان بسيار
.ميكنم اشاره دادهاند پاسخ
شخصيتاش ولي است هوش با كودكي دارد سال هفت كه عباس -
دچار رشد مراحل در احتمالا است ، نارس و نايافته رشد
عباس كه ميدهد تشخيص عباس معالج پزشك است ، شده وقفه
عادتها ، نگهداري حفظ در توانايي بردن بالا به درمان براي
.است بسيار عباس مشكلات.دارد نياز تجربيات و افكار
اما است بسكتبال عاشق و پرخاشگر قلدر ، نابهنجار ، رفتار
و وحشتناك هم خطاش دست كند ، بازي درست نميتواند
بچههاي با كه ميدهد ترجيح.است غلط از پر نيز مشقهايش
به نميتواند را كاري هيچ و كند بازي خودش از كوچكتر
پا و دست درد و درد سر از مدام.دهد انجام تنهايي
پزشك.است مشكلپسند و وسواسي خوردن غذا در مينالد ،
عباس كه ميشود متوجه آزمايش و معاينه از پس عباس معالج
او بدن در نيز كاني مواد ميزان و بوده خوني كم دچار
كه ميكند مشاهده نيز او غذايي وضع بررسي با و است پايين
او غذايي برنامه در تازه سبزيهاي و كلسيم مصرف مقدار
ميكند تهيه او رشد روند از كه تستي در و است كم بسيار
ادراك ولي كامل را چشم ديد و مناسب را بدن عمومي هماهنگي
عباس درمان براي.ميبيند كند را حركات تعقيب و ضعيف را
تقويت براي تمرينهايي و غذايي رژيم تكميل و تغيير
.ميكند تجويز حركتي اندامهاي
انرژيش و افزايش اشتهايش -اول هفته سه طي عباس پيشرفت
كاهش و بازيها در موفقيت -هفته تا 8 در 6 ميشود ، افزون
ورزشي كلاسهاي در نام ثبت -ماه چهار تا در 3 دردها ،
-ماه تا 9 در 5 صحيح ، بهطور تكاليف انجام و خط دست تغيير
كلي به عباس معلماش قول به و ميكند شركت مسابقات در
.است شده ديگري كودك
براي و بوده جنبش فزون سالگي شش تا دارد سال هشت فرهاد -
خانوادگي مشاور و آمفتامين قرصهاي از افراطي شيطنت كاهش
تكاليف آخر سال دو در فرهاد.است ميكرده استفاده
گريه زياد است ، مزاج دمدمينميدهد انجام را مدرسهاش
پنير خوردن به شديدي ميل.دارد درد معده مدام ميكند ،
شبها است ، سياه چشمهايش دور است ، پريده رنگ.دارد
.ميبيند كابوس نيز شبها اغلب ميكند ، خيس را رختخوابش
فرهاد كه است دريافته آزمايش از پس فرهاد معالج پزشك
بررسي در و است زياد آلرژي امكان اما ندارد خاصي بيماري
و پروتئين مصرف ميزان كه درمييابد او غذايي وضع
خيلي لبنيات و شير مصرف ولي ناكافي C وAويتامينهاي
ميكند تهيه او رشد روند از كه تستي در و است زياد
حركتي اندامهاي در و اشكال چشم حركات در كه ميبيند
درمان براي فرهاد معالج پزشك.ميكند مشاهده ناهماهنگي
تقويت جهت تمرينهايي و غذايي رژيم در فرهادتغييراتي
.ميكند تجويز چشم ماهيچههاي و حركتي اندامهاي
ديگر كه است قدري به فرهاد پيشرفت درمان اول هفته دو در
طبيعي پوستش رنگ بعد ماه يك در نميكند ، خيس را رختخوابش
تكاليف بعد هفته تا 8 در 6 ميشود ، ثباتتر با رفتارش و
مصرفياش قرصهاي مقدار و ميدهد انجام خوب را مدرسهاش
نيز درسياش وضع بعدي ماه تا 3 در 2 ميشود ، نصف نيز
نيز اشتهايش.ميگيرد را نمره 20 اولين و شده بهتر
قرار كلاس شاگردان بهترين ليست در و ميشود بيشتر
و شده قطع كلي به مصرفياش آمفتامين قرصهاي و ميگيرد
معده مشكلات شده ، شاگرد بهترين ماه تا 6 در 4 بالاخره
با و سالم كودكي به تبديل فرهاد و ميشود برطرف دردش
.ميشود استرس بدون و نشاط
آخر سخن
رفتاري مشكلات تمامي كه باشند آگاه بايد مربيان و والدين
رفتارهاي بويژه نيست تربيت و تعليم نحوه به مربوط كودكان
و كژرفتار كودكان به توجهي سال 1915 تا.غيرعادي
داده تحويل مددكاران به نهايت در و نميشد ديرآموزمبذول
كه كردهاند ثابت پزشكي امروزهپژوهشهاي ولي ميشدند
است ، نامناسب غذايي رژيم اثر بر كه كودكان ناراحتي درمان
.است آساني نسبتا كار موارد اغلب در
صبحي نازخند
.است موجود روزنامه در مقاله منابع
رئوس اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير سوي از
اعلام سال 80 در فرهنگ راهبردي سياستهاي
شد
مديران جمع در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير :اجتماعي گروه
و فرهنگي اقتدار كه گفت وزارتخانه اين ستادي و استاني
.است اميدبخش و آرام زمينه نيازمند موثر فرهنگي حضور
احمد اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزارت عمومي روابط گزارش به
و فرهنگي فعاليتهاي رونق و گسترش:كرد جامعيتصريح مسجد
جدي سياستهاي از مردم در اميد و شور و نشاط روحيه ايجاد
يكي نشاط و شور گسترش و ايجاد:گفت وي.است ارشاد وزارت
محور عنوان به بايد كه است فرهنگ حوزه رسالتهاي از
.بگيرد قرار حوزه اين فعاليتهاي
كمك جامعه بالندگي به فرهنگي فعاليتهاي گسترش:افزود وي
شاهد گذشته از بيش جاري سال در كه اميدواريم و كرد خواهد
استانهاي سطح در هنري و فرهنگي مختلف عرصههاي شكوفايي
.باشيم كشور
سطح در گمنام فرهنگي نخبگان و هنرمندان به اشاره با وي
توجه بدون كه هستند ميراثي افراد اين:كرد خاطرنشان كشور
نميتوانيم آنان ، فعاليت نحوه و پيشينه به اهتمام و
را آن و ببخشيم هويت را خود فرهنگ و هنر شعر ، ادبيات ،
.كنيم حفظ
بخواهيم اگر:داد ادامه اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
و شناسايي از بينياز باشيم داشته ريشهاي هنر و فرهنگ
.نيستيم كشور فرهنگي ذخاير كشف
توليدات تمركز به اشاره با اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
فرهنگ حوزه در مشاركت توسعه:گفت بزرگ ، شهرهاي در فرهنگي
به است لازم و است وزارتخانه اين برنامههاي ديگر از
سطح در آن گسترش و فرهنگي آثار عادلانه و مناسب توزيع
فرهنگي بنيانهاي درباره پژوهش مسجدجامعي ، .كنيم توجه كشور
ديگر از را فرهنگي ذخاير نگهداري و جمعآوري و مناطق
عنوان اسلامي ارشاد و فرهنگ كل ادارات فعاليت محورهاي
هنر و فرهنگ شفاهي تاريخ و خاطرات جمعآوري:گفت و كرد
شايسته و است برخوردار بسزايي اهميت از بوم و مرز اين
.شود گنجانده استانها كل ادارات فعاليت در كار اين است
برگرفته ما تاريخي و فرهنگي هويت:كرد تصريح مسجدجامعي
پشتوانه هويتي چنين و است كشور خردهفرهنگهاي تنوع از
.است بينالمللي عرصههاي در ما حضور
مييابد جهاني طنين هنگامي ما فرهنگي محصولات:افزود وي
را ما ديني و ملي هويت و نزديكترند ذخيرهاي چنين به كه
.ميكنند منعكس
و كرد شناسايي كشور مختلف مناطق در را ريشهها اين بايد
شناسايي راستا اين در.داد مناطق اين به هويتي
كه است فرهنگي فعاليتهاي اين كارشناسان و آفرينندگان
استانها كل ادارات برنامههاي محور عنوان به ميتواند
.گيرد قرار موردتوجه
و فكري مشاركتهاي جلب در را "عمومي فرهنگ شوراي" نقش وي ،
.دانست موثر فرهنگي
از كه خسارتي:شد يادآور اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
اجتماعي نظام كل متوجه ميشود ايجاد فرهنگ سياستزدگي
از سياسي جناح هيچ درازمدت در رو اين از و بود خواهد
.شد نخواهد منتفع رويكردي چنين
سياسي گروههاي و جريانها از تابعي نبايد فرهنگ:افزود وي
وضعيت تابع بايد كه هستند ديگر جريانهاي اين بلكه باشد
.باشند آن مناسبات و فرهنگي
خيابان تهران در شبانه گذار و گشت
جوان خوابهاي
و بهار فصل آغاز و زمستان فصل پايان با :اجتماعي گروه
كه افرادي ميزان كشور بزرگ شهرهاي در دما افزايش
و برميگزينند استراحت براي شبانگاه را عمومي مكانهاي
ميرسانند ، افزايش صبح به را شب كاشانه و خانه از دور
.مييابد
از توجهي قابل رقم تهران شهر سطح از ما خبرنگار گزارش به
نظر به كوفته و خسته اغلب كه كهنسالان حتي و جوانان
اتوبوس ، ايستگاههاي بوستانها ، در را شبها ميرسند ،
باجههاي و پياده عابر پلهاي نيمهتمام ، ساختمانهاي
آنها اغلب چون موارد از بسياري در و ميبرند سر به تلفن
.ميآورند روي بزهكاري و ناهنجار حركات به هستند بيكار
خانواده از دور كه آنها باورند اين بر اجتماعي كارشناسان
و برگزيده را تنهايي فاميل و دوستان گرم كانون از جداي و
احساس عدم علت به ميگذرانند روزگار مكانها نوع اين در
و بزهكاري زمينه اغلب دروني كنترل فقدان و اجتماعي تعهد
.دارند را جرم
و يابد افزايش افراد اين شمار اگر معتقدند همچنين آنها
بزهكار باندهاي گروههاو صورت به كه كنند پيدا فرصت
جامعه بر را زيانباري خسارتهاي ميتوانند شوند متشكل
.كنند تهديد را اجتماعي امنيت تحميلو
اگر:ميگويد كشور جامعهشناسان از يكي شيدايي محمدرضا
درجه در بايد هستيم مشكلات از عاري جامعهاي دنبال به
جامعه برنامهريزان و دستاندركاران كارگزاران ، نخست
بدانند و دهند قرار خود كار سرلوحه را اشتغال ايجاد
بحرانهاي بستر كشور در بيكاران شمار افزايش و بيكاري
سالم هاي فعاليت ايمني ضريب و ميآورند پديد را اجتماعي
.ميدهد كاهش را هدفمند و
بر خاتمي آقاي تاكيد و اشتغال شوراي تشكيل:ميافزايد وي
آيندهنگر و بينانه روشن نگاه شغلي فرصتهاي ايجاد
بدنه دارد ضرورت و ميدهد نشان كار اين به را رئيسجمهور
براي را بيشتري جديت امور اين اندركاران دست و دولت
.بگيرند نظر در مهم اين تحقق
خانه از دور جوانان
صبح به را شب خانه از بيرون در كه سني گروههاي اغلب
ترك تهران قصد به را شهرستان كه هستند جواناني ميرسانند
نميشوند موفق اينكه از پس و هستند كار پي در و كرده
در حضورشان هزينه آنكه براي كنند پا و دست كاري خود براي
مسافرخانه به رفتن جاي به برسد حداقل به تهران بزرگ شهر
و كرده انتخاب كار اين براي را عمومي مكانهاي هتل ويا
و گفت به شب از پاسي تا اغلب دوستي گروههاي تشكيل با
.هستند مشغول خود شغلي آينده چشمانداز پيرامون شنود
در آنها حضور مدت وقتي شهرستاني جوانان از ديگر گروهي
طولاني آنها كار براي جستجو زمان و يافته افزايش شهر
ادامه براي اعتباري و هزينهاي ديگر طرف از و ميشود
سرقت ، به بزهكار گروههاي تشكيل با ندارند را وضعي چنين
.ميآورند روي.. و آدمربايي
تهران ساكن كه هستند ديگري جوانان تقسيمبندي اين براساس
و شده جدا مادر و پدر از خانوادگي مسائل برخي خاطر به و
ميكنند سپري عمومي مكانهاي در را شبها انفرادي صورت به
اجاره به دارند خوبي مالي توان كه آنها از برخي البته و
گروههاي به موارد برخي در و آورده روي مجردي خانههاي
اعتياد ، همچون سرنوشتي هم آخر دست و ميشوند وارد خلافكار
.ميكشد را آنها انتظار.. و زندان
كرد؟ بايد چه
اين شمار بتوان آنكه براي باورند اين بر شناسان جامعه
و همهجانبه مطالعه نيازمند داد ، كاهش را افراد از دست
خاطر همين به هستيم ، آن فرهنگي و اجتماعي ريشهيابي
اقدامي كه آنها با فيزيكي برخورد جاي به دارد ضرورت
فعاليتهاي شغلي ، فرصتهاي ايجاد پي در گذراست و موقتي
هر كه بحران لشكر اين تا باشيم ومطلوب اثرگذار فرهنگي
و اقتدار ، جامعه ميشود ، افزوده آنها تعداد به هم روز
.نيفكند مخاطره به را ما ميهني و ملي هويت
|