در ايران جايگاه شدن جهاني پيرامون بحثي
جهاني تحقيقات و علوم
تحول فرآيند و فرهنگ
در ايران جايگاه شدن جهاني پيرامون بحثي
جهاني تحقيقات و علوم
اشاره
را جهاني ويكپارچگي شدن جهاني نظريهپردازان ، برخي
به نهادها بر است پاياني كه ميدانند جديد و تام مفهومي
ديگر برخي.اقتصادي فرايند براساس ملت ، -دولت نهاد ويژه
يكپارچگي گسترش روبه پديده به نسبت شكاكان زمره در كه
است ايدئولوژي يك جهاني يكپارچگي معتقدند جهانياند
اقتصاد ايدئولوژي كردن نهادينه براي و ليبراليسم مانند
در گيدنز چون نيز برخي.است شده مطرح بازار بر مبتني
و گسترش بسط ، را يكپارچگيجهاني فوق دوديدگاه با تمايز
را آن بلكه نميداند است داشته وجود درگذشته آنچه دنباله
كه است جديد و بنيادي نحوي به كه ميكند تلقي پديدهاي
ميتواند بلكه نميبرد بين از را گذشته نهادهاي لزوما
.باشد نيز آنها مقوم
چون علم نهاد به توجه با سوال اين با زير مقاله نويسنده
كنوني درموقعيت را ايران وضعيت علمي ، تحقيقات و دانشگاه
تقويت با است معتقد كلي بطور و ميكند بررسي شدن جهاني
جهاني درنظم را خود جايگاه زودتر چه هر بايد علمي بنيه
.كنيم تثبيت
انديشه گروه
براي را راههايي ارتباطي و اطلاعاتي جديد فنآوريهاي
بردن بالا براي راههايي.است آورده پديد بيشتر همكاريهاي
طور همين و خارجي بازارهاي به ورود طريق از سود حداكثر
استراتژيكي بعد رادر سازي جهاني تا كشورها به اجازه دادن
(1).كنند بررسي خود سياسي و اقتصادي توسعه براي آن
نظام يك سلطه و توسعه اقتصاد ، شدن جهاني پديده هرچند
نظام اين اما است ، جهان مختلف جوامع در اقتصادي توليدي
سياسي -اقتصادي قدرت منبع يك يا و كشور يك به قائم
واحدهاي موثرترين و قويترين تاثير تحت بيشتر و نبوده
(2).است جهاني جامعه در سياسي اقتصادي
.باشند موثر شكلگيرياينپديده در ميخواهند كه آنها
دراين ندارند ، شدن قدرتمند و شدن توانمند جز چارهاي
بايد روند اين در.نيست مستثني ايران اسلامي جمهوري ميان
-سازماني بازي به ورود با و بپرهيزد منفعلانه برخورد از
از سازد ، آشنا آنها بازي منطق با را خود جهاني اقتصادي
پذيرش آماده بيشتر چه هر را داخلي اقتصاد بايد ديگر ، طرف
پرهيز تعللآميز سياستهاي از و سازد جهاني سطح در رقابت
گشت ، خواهد مواجه شدن جهاني روند با ضرورتا ايران.كند
خواهد سختتر تطبيق براي شرايط برود ، دست از فرصت چه هر
(3).شد
و منابع كمبود با مواجهه دليل به توسعه حال در ممالك
دارند شدن جهاني چرخه از بيشتري تاثيرپذيري توسعه مشكلات
.هستند بيشتري هزينههاي تقبل به مجبور اغلب و
متوسط كشورهاي.دارد جاي متوسط كشورهاي گروه در ايران
را بينالمللي تحولات روند تنهايي نميتوانندبه معمولا
منشا كشورها اين جمعي اقدام اما.دهند قرار تحتالشعاع
(4).بود خواهد چشمگيري اثرات
جمله از جهاني تحولات روند بر بتواند اينكه براي ما كشور
ديگر كمك با ميبايستي باشد ، تاثيرگذار شدن جهاني
غالب در جمعي اقدامات طريق از توسعه حال در كشورهاي
جهاني عرصه در.ورزد مبادرت امر اين به مختلف سازمانهاي
سياست و درونگرا سياستهاي از ميبايست ايران اقتصاد شدن
توسعه) برونگرا اقتصادي سياست و بپرهيزد واردات ، جايگزين
و استراتژي تدوين در كلا و گيرد پيش در را (صادرات
قرار مدنظر برونگرايي ميبايست اقتصادي سياستگذاريهاي
.گيرد
شدن جهاني در ايران سهم درونگرايي سياستهاي نتيجه در
و خارجي سرمايهگذاري جذب غيرنفتي ، صادرات حيث از اقتصاد
صنعتي نيمه و همجوار كشورهاي با مقايسه در خارجي توريسم
(5).است رسيده بحراني مرز به آسيا شرق جنوب
و جهاني ديگر تحولات با همراه اقتصاد شدن جهاني
جمله از منطقهاي قدرتهاي براي را خاصي فضاي منطقهاي
و بگيريم جدي را آنها چنانچه كه است آورده فراهم ايران
بهرهمند آنها از ميتوانيم بپذيريم واقعيت يك عنوان به
عرصه در ايران بازيگري و ورود امكان جمله از.شويم
پديده اين چند هر اطلاعات فنآوري به مربوط مناسبات
خطرها گونه اين بايد تدابيري اتخاذ با كه دارد مخاطراتي
را زيرا سياستهاي ميبايست خصوص اين در.برسد حداقل به
:نماييم اتخاذ
سياستگذاري در تناقض از احتراز -1
بين سازگاري ايجاد و اقتصادي مناسب فضاي ايجاد -2
.بينالمللي و داخلي اقتصادي كلان سياستهاي
.رقابت زمينه نمودن فراهم -3
تكنولوژي توسعه براي لازم ساختهاي زير ايجاد -4
.وارداتي تكنولوژي كردن بومي -5
(6).توسعه بلندمدت استراتژي اتخاذ -6
.جهاني تجارت سازمان در عضويت -7
جهاني تحقيقات و علوم در ايران جايگاه
كشورها براي فرصتهايي و موقعيتها شده جهاني دنياي در
و قدرت به بستگي فرصت اين از استفاده كه ميآيد بهدست
كشور يك قدرت پارامترهاي از يكي.دارد كشورها سياستگذاري
.ميباشد تحقيقاتي و علمي ظرفيت
را كشور يك تحقيقاتي -علمي ظرفيت بتوانيم اينكه براي
اندازهگيري و فنآوري و علم شاخصهاي طريق از بسنجيم
.ميزنيم دست مهم بدين آنها
قابل دادههاي از مجموعهاي فنآوري ، و علم شاخصهاي
پويايي و وضعيت كه يافتهاند سازمان و اندازهگيري
با روابط دروني ، ساخت كشور ، يك فنآوري و علمي موقعيت
نشان را بيروني يا دروني اهداف تحقق ميزان و خارج دنياي
(7).ميدهند
تكنولوژي و علوم وضعيت بررسي شاخصهاي مهمترين از يكي
.ميباشد تحقيقات زمينه در سرمايهگذاري كشور ، يك در
در سرمايهگذاري بر بخشابتدامروري اين در بنابراين
و داشت خواهيم را مختلف سالهاي در ايران در تحقيقات امر
.ميكنيم بررسي را جهان ديگر كشورهاي تحقيقاتي بودجه سپس
از ايران تحقيقات بودجه سهم (1)شماره جدول به توجه با
(2)شماره جدول در را درصد به (GNP)ملي ناخالص توليد
.ميدهيم نشان
نسبت به ايران در تحقيقاتي بودجه اندك سهم مقايسه براي
.ميدهيم قرار توجه مورد را (3)شماره جهانيجدول
(GNP) ملي ناخالص توليد به ايران در تحقيقاتي بودجه سهم
حتيبودجه و ميباشد بيشتر آفريقا از تنها سال 1990 در
.ميباشد بيشتر ايران از نيز عربي كشورهاي تحقيقاتي
سطح در آن جهاني متوسط به نسبت ايران تحقيقاتي بودجه
.ميگيرد قرار نازلي بسيار
توليد به تحقيقاتي اعتبارات نسبت سال 1377 در ايران در
بوده درصد ملي0/29 ناخالص
دولت عمومي بودجه به تحقيقاتي اعتبارات نسبت و است
(11).است بوده 37/1درصد
سوري جواد
دارد ادامه
:پانوشتها
شماره 163 بولتن آن ، عواقب و سازي جهاني طرح بررسي-1
شدن جهاني" تائب سعيد-2/ سيما و صدا مرزي برون خبر امور
موسي- 422 /3-ص 425" چندمليتي شركتهاي و اقتصاد
صص"اقتصاد حوزه در شدن جهاني امنيتي ملاحظات" غنينژاد
با خارجي سياست و شدن جهاني" فاخري مهدي-2211 /4
خارجي ، سياست فصلنامه"ايران اسلامي جمهوري تاكيدبر
جهاني" كازروني عليرضا -5/ 555-صص 577 تابستان 1379 ،
سياسي اطلاعات"صادرات گسترش راهبرد و اقتصاد شدن
نوراني سيدمحمدرضا -6/ ص195 دي 78 ، و آذر اقتصادي ،
/ صص 163162 "ايران و توسعه حال در كشورهاي شدن جهاني"
كشور ، علمي موقعيت ارزيابي براي پيشنهادي شاخصهاي -7
-تابستان 79 /8 و بهار دوم ، و بيست شماره رهيافت ،
و مجلس دوم ، و اول برنامه در تحقيقات كاركرد و جايگاه
-9/ آبان 1378 و مهر هشتم ، و بيست شماره ششم ، سال پژوهش ،
در تحقيقاتي مراكز و تحقيق نقش بررسي" خوشفر غلامرضا
و بهار شماره 22 ، رهيافت "اجتماعي -اقتصادي توسعه
و تحقيق نقش بررسي" خوشفر غلامرضا -10/ تابستان 1379
فريبا -11/"اجتماعي -اقتصادي توسعه در تحقيقاتي مراكز
بيست شماره رهيافت ، "تحقيقاتي شاخصهاي روند تحول" فهيم
تابستان 1379 و بهار دوم ، و
تحول فرآيند و فرهنگ
( بخش واپسين ) فرهنگي روانشناسي
تحول و ورشد شدن اجتماعي فرهنگآموزي ،
مورد فرهنگي تحول و رشد در فرهنگي تفاوتهاي بخش اين در
تعليم تحولي ، روانشناسي حوزه در كارميگيرد قرار بررسي
دانش گسترش در همگي مردمشناسي جامعهشناسيو تربيت ، و
-اجتماعي نهادهاي تحول ، و رشد بر فرهنگ تاثير درباره ما
سهيم تربيت ، و تعليم و شدن اجتماعي در موثر فرهنگي
بزرگسالي و تانوجواني طفوليت ابتداي همان از.ميباشند
شباهتهاي درزندگي ، تفاوتها از بسياري همانند فرهنگ
تفكر ، مهارتهاي در جمله از ميكند ، ايجاد نيز را فراواني
كه همانگونه.اقتصادي و اجتماعي زندگي و اخلاقي دلايل
تاثير آن از ميگذارد ، اثر تربيت و تعليم سيستم بر فرهنگ
انتقال امر به دانش انتقال وظيفه كنار ودر ميپذيرد
.ميپردازد نيز خود بهاعضاء فرهنگ
و سوپر ميگذارد؟ تاثير تحول فرآيند بر چگونه فرهنگ اما
چيزي در آموزي فرهنگ كه دارند عقيده (، 1994 1986)هاركنس
.ناميدهاند تحولي افتادگي جا را آن كه ميافتد اتفاق
واسطه به كه را ذهني و ساختاري چارچوب افتادگي ، جا اين
اهميت با بسياريچيزهاي و فرهنگي ارزشهاي كودكان آن
اين نظر طبق بر.ميدهد تشكيل راميآموزند خود جامعه
:ميباشد عمده و مهم عنصر سه شامل جاافتادگي اين مولفين
و فرزند از مراقبت رايج شرايط اجتماعي ، و جسماني وضعيت
به تحولكودك و رشد.مراقبين روانشناسي و آنها تربيت
از ناشي بيشتر يا عنصر ، سه هر از ناشي تاثرات عنوان
جا اين در.شده گرفته نظر در يكديگر با سه اين تعامل
و عوامل مختلف تاثرات قادرند تحول حال در كودكان افتادگي
فرهنگ فرآيند تا كنند دريافت را شدن اجتماعي نهادهاي
كه داد نشان (1994)برنال تحقيقات.گردد مستحكم آموزي
مراحل سالها به فرهنگي و قومي كسبهويت براي كودكان
به مراحل اين و دارند نياز خويش زندگي طول در تحول مختلف
و نژاد از كودكان آگاهي به نسبت ملاحظهاي قابل طور
كه دريافت برنال مطالعات اين در.دارند تفاوت جنسيت ،
پيش و قوميت از محدودي بسيار آگاهي دبستاني پيش كودكان
بيشتر رشد با همزمان آگاهي اين دارند ، خويش فرهنگي زمينه
كه ميدهد نشان يافتهها اين تمام و مييابد افزايش
طولاني و كافي زمان به نياز كه است پديدهاي آموزي فرهنگ
كه نظر اين بر است تاييدي و گشته تثبيت كاملا تا دارد
دربرگيرنده روانشناختي ، و ذهني پديدهايست فرهنگ
رفتارها ، و هنجارها باورها ، ارزشها ، نگرشها ، از مجموعهاي
واقعيت يك.دارد حال زمان از نشان هم و است تاريخ هم
داشته لازم زمان سالها اگر ندارد تعجبي و نيست ثابت
.افتد اتفاق پذيري فرهنگ باشدتا
تحول و رشد در فرهنگ نقش مورد در كه تحقيقاتي جمله از
در پياژه تئوري بررسي شناختي ، زمينهرشد در شده ، انجام
سال در پرز شاير ، دمتريوو توسط كه ميباشد مختلف فرهنگهاي
را پاكستان و يونان استراليا ، بريتانيا ، كودكان 1988
دكتر توسط نيز كار اين ايران در.دادند قرار بررسي مورد
اخلاق شكلگيري و تحول در.شده انجام همكارانش و دادستان
سال 1987 در وميلر ماهبترا شودر ، توسط نيز كلبرگ نظريه
رشد مورد در.گرفت قرار مطالعه مورد متفاوت فرهنگ چند در
سال 1992 در نيز اريكسون نظريه عاطفي ، -اجتماعي تحول و
نظريه.شد مطالعه فرهنگي تفاوتهاي لحاظ به فرانت توسط
عدهاي آنرا در موثر فرهنگي عوامل نقش و بالبي دلبستگي
سال 1985 در آنزنر اسپنگلر ، گروسمن ، جمله از محققان از
شيوههاي در فرهنگ تفاوتهاي.دادند قرار بررسي مورد
رياضي يادگيري حتي و شدن اجتماعي فرآيند پروري ، فرزند
.گرفته قرار مطالعه مورد و نمانده دور محققان نظر از نيز
سازمانها ازجمله انساني زندگي ديگر شئونات در فرهنگ نقش
و رهبري مقوله با آن تعامل باب اين از و كار دنياي و
و كار و تجارت در فرهنگي بين تعارضهاي و توليد مديريت ،
فرهنگي اثرات بررسي)گروهها بين روابط بر فرهنگ تاثير نيز
و ادراك قالبي ، تصورات و پرستي قوم بر روانشناختي و
مقوله همانند)افراد اجتماعي رفتارهاي و (شخصي برداشت
حتي و (گروه از اطاعت و فردي ، همنوائي بين جذابيت
حافظه ، هوش ، مورد در قومي و فرهنگي تفاوتهاي بررسي
مورد كه است مواردي جمله از مسئله حل فرآيند و ادراك
.ميباشد قومي و فرهنگي روانشناسان توجه
ابراهيمي بهمن
|