نوازنده و آهنگساز حجازي فواد با گفتوگو
سليقه و كلام ، مصرفي موسيقي ساكسيفون
مردم
با اصفهاني محمد مصاحبه به پاسخ در
نبود صفشكن اعتمادي آقاي همشهري روزنامه
نوازنده و آهنگساز حجازي فواد با گفتوگو
سليقه و كلام ، مصرفي موسيقي ساكسيفون
مردم
موسيقي آشناي نام چهرههاي جمله از حجازي فواد :درآمد
و سازي مشابه و "تقليد دوره" آن به كه است دوراني در پاپ
و رفت موسيقي هنرستان به ابتدا ويميگويند مشابهخواني
.كرد انتخاب تخصصي ساز عنوان به را ني قره يا كلارينت ساز
در و راآموخت موسيقي مقدمات افشار ، سرهنگ نزد سپس
.رسيد حنانه مرتضي ياد زنده خدمت به دبيرستان سالهاي
صداي با "حسرت" چون آهنگهايي گذشته سال چند در حجازي
پاپ موسيقي علاقهمندان استقبال كه ساخت را اصفهاني محمد
چيره دستي نيز ساكسيفون نوازندگي در وي.پيداشت در را
آن كنوني وضعيت و پاپ موسيقي درباره وي با.دارد
.ميگذرد گراميان شما نظر از كه داديم انجام گفتوگويي
مديون است ، جريان در الان كه را جديدي موسيقي شما *
موجود شعرهاي مديون را موسيقي آزادي يعني ميدانيد شعرها
ميگويم؟ درستميدانيد
اگر يعني.ميدانم شعرها مديون را موسيقي آزادي بله ، -
عرضه را موسيقي اصلا نميتوانستيم ما نبود ، خوب شعر
من البته ميشود ، بازتر كمي دارد فضا تازه الان.كنيم
نبوده ، فكر با چيزي هيچ و است اتفاق همه اينها ميكنم فكر
طرف از بوده روزمره نگرش يك و اتفاق يك برحسب همه
مثل خارجي موسيقي نوارهاي حالا كه موسيقي مسئولان
چه شود ، پخش بازار توي اينها و فلويد پينك برگ ، كريسدي
در هم كتابشان اينها از خيلي.بيكلام چه و كلام با
ميشويم متوجه نوارها اين پخش حين ما.است موجود بازار
تا ما مملكت در و موسيقيها با نه داريم مشكل كلام با كه
.باقياند مشكلات نكنيم ، بيشتري توجه كلام به
موسيقي خود در انتقادي ديدگاههاي به اصلا شما پس *
همه شعر ، موسيقيآهنگ ، در حال هر به نيستيد؟ معتقد
.ميدهند هم دست به دست اينها
بر كه گفتم چون.ندارد را حالت اين خود به خود موسيقي -
"فصل چهار" نميآيد تلويزيون راديو ، وقت هيچ فرض ،
مردم و است خالي موسيقي چون كند ، تبليغ را ويوالدي
.نميكنند وگوش ميرود سر حوصلهشان
كلام بدون اگر حتي كه ساخت موسيقي نوعي ميتوان پس *
.بزند حرف مردم با باشد ،
در مردم ، عادت خاطر به اما.است همينطور دقيقا بله -
موسيقيهاي جايگزين نميتواند خالي موسيقيهاي ما مملكت
درك كلام از چيزي بسياري اگر حتي شود ، خارجي كلام با
.نكنند
است؟ صورت چه به آهنگ يك توليد ترتيب معمولا *
ميشود ، انتخاب شعر برحسب خواننده.ميآورند را شعر اول -
ملودي برحسب شد ، ساخته كه ملودي.ميسازند را ملودي بعد
حالت چند ميتواند اين.ميسازد را آهنگ آهنگساز ، شعر ، و
را حالتها از يكي حال هر به آهنگساز كه باشد داشته
كننده تنظيم عهده به را كار بعد.ميكند انتخاب
.ميگذاريم
كسي؟ صداي براي كنيد تنظيم را كاري شما كه شده اينطور *
كس به را آن و كنيد تنظيم را آن كسي صداي تصور با يعني
بخواند؟ تا بدهيد ديگري
كسي براي كنم تنظيم را چيزي كه نيامده پيش من براي نه -
من.بگذارم را ديگري كس جايش و كنم عوض را آدم آن بعد و
چه مال شعر كه ميبينم آمده دستم كه شعري اول ، همان از
.بگذارم برايش بايد ملودي نوع چه و است چگونه و است كسي
آهنگ بعد داريد ، را شعر و خواننده اول شما يعني *
ميسازيد؟
.بله -
سطح در چندان موسيقيمان شده كه تلاشي وجود با چرا *
نيست؟ مطرح بينالمللي
داشتيم نوازندگاني دور بسيار زمانهاي از ايران در ما -
هزار مثلا سنتي موسيقي اگر.مينواختند تفريح براي كه
اصولا ما سنتي موسيقي.هستيم آن شب يك ما باشد ، ساله
و باربد مثل ما سنتي موزيسينهاي اكثريت.بوده طرب براي
خوشايندشان براي و شاهان مدح براي دربار در..و نكيسا
.دارم دليل كاملا قضيه اين اثبات براي البته.مينواختند
كه برقي گيتار دربار در نكيسا و باربد گذشته زمانهاي در
.يا عود يا كمانچه يا تارو سه يا ميزدند تار نميزدند ،
همه آهنگها و آوازها ملوديها ، و رديفها دارم اعتقاد من
دربار در نوازندگاني.ميشدهاند خلق شاه سلايق براساس
بابت يعني.ميكردند معاش امرار نواختن از كه بودند
سطح كه نبوده موسيقياي.ميگرفتند پول ساختن ، و نواختن
ميدادند پول آنها به درباريان.ببرد بالا را مردم شعور
ميدهند ، پول مردم ;است همينطور هم الانببرند لذت تا
پول يعني.دور ميريزند و ميدهند گوش ميخرند ، را كاست
موسيقي راجعبه كه نميدهند پول.كنند مصرف تا ميدهند
كي بود ، بهتر كيغلط كدام است ، درست كدام كنند ، بحث
و هست هم اينها هرحال به.است ديگري بحث اين.بود بدتر
كلاسيكتري جنبه اينها به مدتي از بعد.دارد واقعيت
را چيزي و بردند قلم به دست ما سنتي موسيقي اهل و دادند
در كه را چيزي آن -مينواختند شاه حضور در حقيقت در كه
انتقال سينه به سينه -ميشود موسيقي به مربوط حقيقت
از جلوتر كلام كه است شده باعث هم حالتها همين.ميدهند
شود طوري حالاها حالا نميكنم فكر واقع در.باشد موسيقي
وقتي كه شود حالتي و رود بالا موسيقي سطح ايران در كه
چهچه اصطلاح به براي شجريان ، صداي شنيدن براي ميروند
خود علمي سطح بردن بالا براي و تكنيك براي بلكه نروند ،
پيش حالتي چنين كه ميآيد پيش كم خيلي.بروند كنسرت به
ميكنند خرج پول و كنسرت به ميروند مردم بيشتربيايد
.كنند كيف اصطلاح به و باشند خوش را شب يك اينكه براي
ميشود؟ ناشي كجا از نگرفتن جدي ضعف اين ميكنيد فكر *
.است طوري اين ژنشان مردم.است مردم ژن خاطر به اين -
موسيقي ميشود ، پخش گوششان توي كه چيزي بچگي از مردم
بيشتر مصرفي موسيقي از دنيا در هم الان.است مصرفي
چين ، ميرود غربي خوان آواز يك مثلا.ميكنند استفاده
سمفونيهاي اركستر از كه حالي در ;ميشود غلغله چين
خوان آواز وقتييك.نميشود استقبال اينجور خودشان
دنيا كل در موسيقي.صورت همين به هم ژاپن ميرود غربي
ما مملكت با كه تفاوتي ولي كرده پيدا مصرفي جنبه بيشتر
را خوبي آدمهاي ميتوانند ديگر نقاط در كه است اين دارد ،
كار براي كه بيايند بار طوري بچگي از اينها كه كنند پيدا
كسي بگيرند ، دستشان ساز كهاگر نترسند كسي از موسيقي
شايد موقع آن بشود طوري اين اگر...و كند شكايت برود
بعد بزنند را سازشان بكنند ، را كارشان راحت بتوانند مردم
به را بتواندموسيقي كه شود بزرگ محيط اين در كودكي
.مصرفي موسيقي عنوان به نه بدهد ارائه موسيقي خود عنوان
آهنگسازها در است ممكن دارند ، مردم گفتيد كه ژني البته *
نيست؟ طور اين.باشد هم
اين اينكه براي مجبورند ، هنرپيشهها و آهنگسازها الان -
دربار توي باربد و نكيسا مگراست درآمدشان و روزي كار ،
زندگي و بگيرند پول كه ميزدند خوب ميكردند؟ كار چه
!نميزدند كه مجاني كنند ،
بود طوري بوديد ، هم آبها آنطرف در اگر كه ميكنيد فكر *
تنظيم را كارشان حجازي فواد كه باشند اين دنبال همه كه
اتفاق اين اصلا كه است زياد آنقدر دست نه ، يا كند
آنجا شما آيا اصلا داشت؟ زيادي رقيبان فواد و نميافتاد
ميكرديد؟ كار اينگونه هم
هر در بشود ، آدمها اين جوابگوي بتواند مالي مسايل اگر -
.ميكنند را خودشان كار مينشينند دنيا جاي
چيست؟ نظرتان پاپ و سنتي موسيقي تلفيق به راجع *
كردند را اينكار كه آنهايي.نيست سختي مبحث اينكه -
را اينكار "حسرت" در ما.است عملي كه ميدانند همهشان
.بوده دو هر از تلفيقي كه كرديم
است؟ بوده موفق چقدر شما نظر به اينكار *
همه اينكرده ساده را كارها خيلي تكنولوژي حالا -
پيشرفت و ميآيد ايران به دارد زنده صداگذاريهاي
ما آنها با كه كامپيوتري جديد كارتهاي همچنينميكند
را تار سه يا داريم كيبورد در زنده را تار
دف ، و تنبك همچنين باشيم ، داشته كيبورد در ميتوانيم
.بفهمد بتواند شنونده اينكه بدون
مدرن پست آهنگساز را خود آنكه خاطر به بعضيها.ببخشيد *
برخي اجباري و تصنعي صورتي به دهند ، نشان روشنفكر و
.ميكنند وارد غربي ساز چند وسط در را دف مثلا سازها
داريد؟ آشنايي ايراني سازهاي با اندازه چه خودتان شما
خوب را سازها كه حدي تا را سنتي موسيقي هنرستان ، در ما -
را...و تار ، سنتور سه تار ، دف ، قابليتهاي و بشناسيم
اينها از ميكنيم سعي هم اكنون.گرفتهايم ياد بشناسيم ،
خاطر به البتهكنيم استفاده تازهتري جلوههاي با
را ملوديها ميكنيم سعي سازها بعضي در موجود محدوديت
.باشند استفاده قابل كه بگيريم نظر در طوري
آهنگ ، تنظيم از بعد شما كار مهم جنبههاي از يكي *
ساكسيفونمستقل كاست يك چرا.است ساكسيفون نوازندگي
نميدهيد؟ بيرون
آلبومي.ميكنيم شروع را كار اين سال آخر تا احتمالا -
شكل كلام بدون موسيقي از كه است كاست سه يا دو از متشكل
ايراني ، گفت نميشود.گيتار و ساكسيفون بااست گرفته
البته.ميآيد خوششان خيلي مردم كه است موسيقياي ولي
مقدار يك است ، مردم مصرفي نوع از بگويم نميتوانم
يك نميخواهم البته است ، تفكرانگيزتر و تكنيكيتر
.باشد محض تفكري موسيقي
كلاسيك ، كار پشتوانه بدون ميتواند نفر يك شما نظر به *
دهد؟ انجام مدرن كار
.ندارد پشتوانه به چنداني ربط مدرن كار.ميتواند بله ، -
چيست؟ پاپ موسيقي بر مدرن موسيقي تاثير از شما تحليل *
بخواهيم كه نشده مطرح آنقدر پاپ موسيقي هنوز آخر -
كه است موسيقي نوعي اصلا مدرن.كنيم صحبت مدرن راجعبه
.است آدم خود خلاقش
ديده بچگي از كه قالبي در را چيزي هر دارد دوست كسي هر
مستطيل صورت به هميشه را كمد يك شما مثلاكند خلق است
يك است ممكن كمد كه كنيد فكر نميتوانستيد و ديده شكل
راجعبه ديگر دليل همين به باشد مثلث يا شود گرد روزي
اين و چنيناند اغلب هم ما مردم نميكنيد ، فكر بودن مدرن
.است صادق هم موسيقي مورد در امر
رضايي ليلا و نصيري آرش:از گفتوگو
با اصفهاني محمد مصاحبه به پاسخ در
نبود صفشكن اعتمادي
آقاي همشهري روزنامه
موسيقي صفحه در و مورخ 21/1/80 همشهري محترم روزنامه
پاپ موسيقي خواننده اصفهاني محمد آقاي با را مصاحبهاي
خشايار آقاي از ايشان مصاحبه اين در.بود داده ترتيب
و برده نام پاپ موسيقي صفشكن و پيشگام بهعنوان اعتمادي
پاپ موسيقي تاريخ در -دليل همين به -كه كردهاند اضافه
...بماند يادگار به ايشان نام بايد
نقل به همشهري وزين روزنامه در مندرج مطالب كه جا آن از
وجه بهعنوان احتمالا موسيقي و هنر عرصه فعالان از
استفاده و موردتوجه هنري زمينههاي پژوهندگان استناد
در آمده بهوجود ذهنيت تا دانستم لازم ميگيرد ، قرار
از شايد كه بدهم توجه نكتهاي به را يادشده مطلب گوينده
ايران در انقلاب از پس پاپ موسيقي سير بررسي در پس اين
.گيرد قرار دقت مورد
بايد پاپ موسيقي دوستداران همه و اصفهاني آقاي توجه قابل
اصيل ويژگيهاي رعايت با پاپ موسيقي اثر اولين كنم عرض
نوازنده حضور 23 با و جدي صورت به موسيقي ، گونه اين
اصيل و حرفهاي نوازندگان برخي از دعوت حتي و حرفهاي
بود ، مانده مهجور سالها كه جاز چون سازهايي و پاپ
محسن زندهياد توسط -(پاپ) استوديو در آگوستيك بهطور
شماره به شوكا آلبوم.شد ميكس و ضبط -فرهودي جناب و كلهر
به اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت از مجوز 2409/3پ
اشعار اجراي و انتخاب و تقيپور داريوش تنظيم و آهنگسازي
اينجانب تهيهكنندگي و خوانندگي به و شهرزاد شهاب توسط
و رسيد پايان به آلبوم ميكس و ضبط زمستان 1376 در كه بود
هنري فرهنگي موسسه طريق از تابستان 1377 اوايل در
عرضه بازار به ساربانگ هنري فرهنگي موسسه و سپيدهتابان
به اسلامي انقلاب از پس كه بود اثري نخستين واقع در و
و مخاطره از پر فضايي در و پاپ موسيقي بيرونق بازار
نگاه دليل به زمان آن در متاسفانه.شد ارائه ابهام
يا بسياري گرفت ، شكل آن براساس شوكا آلبوم كه جسورانهاي
ممكن شكل هر به يا و كردند منع آلبوم عرضه از را ما
واحد كه بود اينرو از.ميداشتند ابراز را خود ناباوري
و كرد برخورد شوكا با تمام بيمهري با سيما و صدا موسيقي
به هرچند انقلاب از پس در پاپ موسيقي حركت نخستين اين
در آن ، پخش عواقب از آقايان هراس يا مصلحتبيني دليل
مخاطبان با موقع به ارتباط برقراري فرصت مظلوميت ، كمال
صاحبنظران بين در داد ، دست از تاحدودي را مردم يعني اصلي
حتي ليكن.داشت حيرتانگيز بازتابي موسيقي ، پيگيران و
از بخشهايي تلويزيون و راديو تهيهكنندگان از برخي
پخش تهيهكننده اطلاع بدون را شوكا كلام بدون موسيقي
اثر اين شوكا ، آلبوم ارائه زمان در خوشبختانه.كردند
بابك آقاي همچون ايران پاپ كهنهكار آهنگسازان موردتوجه
خود به خود حرفهاي ، شرايط مجموعه و گرفت قرار بيات
با موسيقي عرصه در شوكا گروه جدي فعاليت ادامه زمينهساز
افتخار ما گروه حال هر در.شد رشته اين استادان همكاري
موسيقي عرصه در جسورانه و جدي حركت نخستين كه داشت را آن
عرصه اين به ورود از هراس ديوار تا برساند ثمر به را پاپ
بتوانند مرور به ديگر گرانقدر هنرمندان و فروبريزد
شايان.برسانند ظهور به عرصه اين در را توانمنديهايشان
در ترانه-دكلمه تركيب اولين شوكا آلبوم كه است ذكر
برخي توسط شوكا از پس كه بود انقلاب از بعد پاپ موسيقي
استفاده مورد اعتمادي آقاي خود نظير هنرمندان از ديگر
.گرفت قرار
شهسوارزاده مهرداد:فراوان احترام با
|